AAA ivvvyy Aannemerscombinatie wil Westerscheldebrug of -tunnel bouwen anders dan andere Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 13 APRIL 1968 82e Jaargang no. 29 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Er is bij de minister van Verkeer en Water staat een plan ingediend tot bouw van een vaste oeververbinding onder of over de Westerschelde. Wij geloven dat met de indiening van dit plan de verwezenlijking van deze hartewens van alle Zeeuwen weer wel een belangrijke stap dichterbij de verwezenlijking is geko men. Ontegenzeggelijk mag gezegd worden dat er in ieder geval in de plannen om tot een vaste verbinding te komen een aanzienlijke ver snelling intreedt. Vijftien jaar geleden haalde men in Den Haag de schouders nog op over een Zeeuw die met dit idee rondliep, en zelfs als Zeeuwen dachten we toch eigenlijk niet dat zoiets voor het jaar 2000 verwezenlijkt zou worden. Thans in 1968 worden de plannen serieus bekeken, en wordt het verlangen naar een vaste verbinding niet meer als een lucht kasteel beschouwd. Ook de regering is van de noodzaak van een dergelijke verbinding over tuigd, al ziet zij de urgentie daarvan wel anders dan wij die ^n Zeeland zien. Maar... men neemt de plannen ernstig en de bezwa ren gelden allereerst de financiële kant van deze zaak, terwijl men het er ook wel over eens is, dat al zal de bouw van een dergelijk project een prestatie op wereldniveau zijn, dit toch zeker niet tot de onmogelijkheden behoort. Welnu, er is nu een plan van een krachtige internationale combinatie van aannemers die het ploeteren in de Nederlandse klei tot en met kent, de aannemers hebben gewerkt aan de constructie van vrijwel alle belangrijke tunnels en bruggen in dit drassige deel van West-Europa. Bovendien zijn deze aannemers bereid om de financiering van dit karwei zelf te gaan verzorgen. Zij zijn ook bereid om te bouwen overeenkomstig de wensen van Rijkswaterstaat. En wat nog niet is ter sprake gekomen, maar in de huidige economische toestand toch zeker ook bijzonder belangrijk: de objecten waaraan deze aannemers thans in dit gebied werkzaam zijn of waren (Oos- terscheldebrug, Kanaalwerken) lopen af, en een dergelijk nieuw karwei zal tal van jaren werkgelegenheid bieden aan zeer velen. Het lijkt ons daarom bepaald niet onmogelijk dat dit voorstel, dat door de minister wel willend is ontvangen op een of andere manier tot werkelijkheid zal komen, en dan ligt wel licht over 10 jaar de brug of tunnel er Volledigheidshalve laten wij hieronder volgen wat de PZC deze week over dit plan wist te melden De grote Nederlandse en Belgische aan nemingsmaatschappijen, die o.m. samenwer ken in de combinaties Nestum en Icust (ka- naalverbredingswerken Terneuzen-Gent) heb ben minister Bakker van verkeer en water staat een plan aangeboden om een vaste oeververbinding door of over de Westerschel de te bouwen en te financieren. Het gaat hier om een plan, waarmee een bedrag is gemoeid van vijf- tot zeshonderd miljoen gulden en waarvoor een bouwtijd van in totaal zeven a acht jaar nodig zou zijn. Deze vaste verbinding, met de aanleg waarvan men zou willen beginnen zodra er overeenstemming met de regering zou zijn bereikt, zou geëxploiteerd moeten worden door middel van tolgelden. Het plan is nog niet zover uitgewerkt, dat al een tracé definitief is gekozen of dat nu reeds precies zou vaststaan of het hier om een brug, een tunnel of een combinatie van beide moet gaan. De combinatie stelt zich namelijk voor de uitwerking van de plannen in nauw overleg met rijkswaterstaat ter hand te nemen. Minister Bakker heeft inmiddels het voorstel in overweging genomen. Het ligt in de bedoeling dat tussen hem en de com binatie nader overleg zal worden gepleegd. De aandacht op dit aannemersinitiatief werd vorige week gevestigd door het antwoord, dat minister Bakker gaf op vragen van een zestal kamerleden. Zij hadden deze vragen gesteld naar aanleiding van een publikatie waarin drs M. C. Verburg, directeur van het ETI voor Zeeland, een berekening had gegeven over de rentabiliteit van een vaste oververbin- ding. Minister Bakker verklaarde in zijn ant woord vorige week, dat deze berekennig nog „veel studie, alsmede intensief interdeparte mentaal overleg" vergde, maar hij deelde daarbij tevens ongevraagd mee, dat dit ook gold voor een „rapport van een groep aan nemingsmaatschappijen", dat hij onlangs had ontvangen. Het gaat hier om het rapport, waarin de aannemers de minister voorstellen zowel voor de bouw van de vaste oeververbinding te willen zorgdagen. Er is daarbij uitge gaan van een project dat tussen de vijf honderd en zeshonderd miljoen gulden zou kosten, waarbij voorbereiding en uitvoering zeven tot acht jaar zouden vergen. Het zou nodig zijn om een speciale naamloze vennootschap op te richten, die de bouw en zonodig ook de exploitatie van deze verbin ding op zich kan nemen. Daarbij zou tevens moeten worden gerekend op de aansluitende wegen. De aannemerscombinatie wil de na dere uitwerking van dit project in nauw over leg met het departement en met de rijks waterstaat doen verlopen. Vandaar dat het rapport voor de minister nog geen in details uitgewerkt plan bevat deze uitwerking acht men een zaak van de „tweede fase", die pas aan de orde kan komen als in principe tus sen regering en aannemers overeenstemming is bereikt. Het schijnt dat minister Bakker niet afwijzend tegenover het voorstel staat, mede omdat het hier gaat om een aantal top-maatschappijen met grote ervaring in dergelijke projecten. Vandaar dat hij het aannemersrapport onge vraagd heeft vermeld in zijn antwoord aan de kamerleden. Tegelijkertijd heeft hij daarbij verklaard overtuigd te zijn van „de wenselijk heid van een snelle beslissing over het vraag stuk van een vaste oeververbinding over of onder de Westerschelde". De minister ziet evenwel geen mogelijkheid de eerstkomende vijftien jaar aan dit project uit de rijksmid delen te laten beginnen, zo is inmiddels wel komen vast te staan, mede gelet op het am bitieuze rijkswegen plan. Op dit plan komt de vaste verbinding niet voor. Nu echter van zulk een belangrijke parti culiere zijde een aantrekkelijk voorstel wordt gedaan, dat de schatkist niet extra zou belasten, zou de minister het voorstel van de aannemers serieus nader willen overwegen. Daarbij zou dan tegelijkertijd bestudeerd moeten worden in hoeverre bepaalde bijdra gen van rijkswege, in de toekomst nodig voor verbetering en exploitatie van de veerdiensten, bij de uitwerking van het initiatief verdiscon teerd kunnen worden. Voorts moet worden nagegaan in welk opzicht de directie bruggen van rijkswaterstaat bij ontwerpen en uitvoe ring van de verbinding een belangrijke func tie kan vervullen. Het bureau van deze dienst zou voldoende „ruimte" hebben om aan het project mee te werken. Tevens komen vragen aan de orde over de deelneming in een eventuele naamloze ven nootschap tot exploitatie van de verbinding moet bijvoorbeeld het provinciaal bestuur van Zeeland daaraan deelnemen Nadere finan- cieel-economische studies zullen nodig zijn om na te gaan hoe hoog de tolheffing zal moeten zijn. De aannemerscombinatie heeft in haar voorlopig rapport kunnen aantonen, dat de verbinding rendabel kan zijn. Vandaar ook haar aanbod voor de financiering te wil len zorgdragen. Interdepartementaal overleg De minister heeft in zijn antwoord gewezen op „intensief interdepartementaal overleg", dat over deze zaak nodig zal zijn. Hierbij is vermoedelijk tevens bedoeld de bestudering van de vraag in hoeverre een zo groot beroep op de kapitaalmarkt voor de minister van financiën acceptabel zal zijn. Voor de Zee- landbrug is destijds deze vraag eveneens be studeerd. In dit verband moet er op worden gewezen dat de combinatie niet alleen uit Nederlandse, maar ook uit Belgische bedrij ven bestaat, zodat ook een beroep op de Bel gische kapitaalmarkt niet bij voorbaat uitge sloten behoeft te zijn. „Serieuze poging" Het provinciaal bestuur is door de combinatie vanaf het begin informeel op de hoogte ge steld. Ook de Stichting vaste oververbinding Westerschelde was niet onkundig van het initiatief. De voorzitter van het dagelijks be stuur van de stichting, ir. T. Verheul uit Goes, zei in het algemeen „elk initiatief te zullen toejuichen, dat verwerkelijking van vaste oeververbinding naderbij brengt". Hij had de indruk, dat hier sprake was van een „inderdaad zeer serieuze poging" om op korte termijn tot uitvoering van een vaste verbinding te komen. Het is niet uitgesloten dat binnenkort het dagelijks bestuur van de stichting een gesprek met de combinatie zal hebben „Ons enige doel is er mede voor te zorgen, dat de verbinding er snel komt. Nu uit onder meer het recente ministeriële antwoord van de minister is gebleken dat Den Haag niet bij voorbaat afwijzend staat tegenover dit aannemersinitiatief, willen wij nagaan hoe wij uitvoering van het plan kun nen bevorderen". Ir Verheul „Ik geloof wel te mogen zeg gen, dat de gedachtenvorming rond de verbinding de laatste maanden een versnel ling heeft ondergaan, die wellicht voor Zeeland ongedachte kansen met zich mee heeft gebracht. Uiteraard is het te vroeg om nu al „hoera" te roepen, maar er is nu een situatie ontstaan die mij gunstiger voorkomt dan ooit. Er zal met behoed zaamheid en tegelijkertijd met voortvarend heid verder gewerkt moeten worden". Ir Verheul deelde ons nog mee, dat de finan- cieel-economische werkgroep van de stichting reeds ver is gevorderd onder leiding van drs Verburg met een rentabiliteitsstudie over de vaste verbinding. „Deze studie is in feite een nadere verdieping en verfijning van een reeds vroeger gepubliceerd ETI-rapport. Wij hebben de indruk dat in deze nieuwe be rekening belangrijk materiaal te vinden zal zijn, op grond waarvan ook de aannemers combinatie uitvoering van haar initiatief kan bepleiten. De studie komt tot stand in nauw overleg met deskundigen uit Nederland en België, aldus ir Verheul. De aannemerscombinatie, die aan de minister van verkeer en waterstaat heeft meegedeeld bereid te zijn de bouw en de financiering van een vaste oeververbinding door of over de Westerschelde te verzorgen, bestaat uit NV Amsterdamse Ballast Maatschappij Amsterdam Belgische Betonmaatschappij NV, Brussel; Christiani en Nielsen NV, Den Haag NV Aannemingsmaatschappij CFE, Brus sel Van Hattum en Blankevoort NV, Bever wijk Hollandse Beton Maatschappij Nederland NV, Den Haag NV Internationale Gewapend Betonbouw, Breda NV De Meijer-Zelzate, Gent NV Nederlandse Aannemingsmaatschap pij v/h Fa. H. F. Boersma, Den Haag NV Nederlandse Betonmaatschappij BATO, Den Haag. De leden van deze groep zijn vanaf de bouw van de Rotterdamse Maastunnel betrokken geweest bij de bouw van alle belangrijke ver- keerstunnels onder rivieren en kanalen in Ne derland en België, alsmede bij de bouw van zeer belangrijke bruggen, waaronder de Zeelandbrug. De groep stelt een onmiddellijke aanvang van de voorbereidende werkzaamheden in het vooruitzicht. VEILIG VERKEER PUNTEN VAN BELANG INHALEN EIST AFSTAND Kruip niet te dicht achter een vrachtwagen als u wilt gaan inhalen. De vrachtwagen chauffeur kan u dan niet zien. De kans dat hij ook gaat inhalen is niet denkbeeldig. Begin uw inhaalmanoeuvre op flinke afstand. De vrachtwagenchauffeur vóór u kan dan in zijn spiegel zien dat u er aan komt. GEEF ZE DE RUIMTE Ook vrachtwagens moeten een zodanige af stand houden dat andere auto's kunnen in voegen. (Buiten de bebouwde kom is 50 meter zelfs verplicht). SNIJDEN... LEVENSGEVAARLIJK Een vrachtwagen „snijden" is levensgevaar lijk. U dwingt de chauffeur op zijn rem te gaan staan. Voor hem levert dat extra pro blemen op verhoogde slipkans; de lading kan gaan schuiven. VEEL VEILIGER. Probeer als bestuurder van een personenauto nooit met alle geweld vanaf een invoegstrook nog vóór een vrachtwagen op de autosnelweg te komen. U kunt er niet op rekenen dat die vrachtwagen voor u opzij gaat. Laat hem voorgaan. Veel veiliger... VRACHTWAGENS IN DE STAD Wees als bestuurder van een vrachtauto bij zonder oplettend bij het afslaan in verband met de mogelijkheid dat fietsers en bromfiet sers zich klem rijden. Neem bij het wegrijden maatregelen om te voorkomen dat spelende kinderen onder de vrachtauto raken. SPIEGELS Wie goed en veilig wil rijden, kijkt heel veel in de buitenspiegels. Zorg dat ze goed staan om een maximaal zicht naar achteren en langs de wagen te geven. Houd ze schoon en blijf niet rijden met verweerde of gebarsten spie gels. Kinderbescherming in Nederland komt miljoenen tekort 45.000 KINDEREN IN ONS LAND HEBBEN HULP NODIG Het Nederlandse kinderbeschermingswerk één van de grootste sociale instellingen die ons land kent zal één dezer dagen weder om een beroep doen op de vrijgevigheid van de bevolking. De ruim 400 particuliere in stellingen voor kinderbescherming zijn niet alleen verantwoordelijk voor een goede en liefdevolle opvoeding van 45.000 kinderen, maar moeten ook de hieraan verbonden fi nanciële konsekwenties mede - of soms ge heel - dragen. Zonder overheidssubsidie zou dit een onmogelijke taak zijn. Toch blijft er ieder jaar een tekort van 2.250.000, - over. De Stichting Samenwerkende Kinderbescher ming Organisaties „SAKOR" - waarin de gehele Nederlandse kinderbescherming is op genomen - zal voor de negende maal een nationale collecte houden om deze tekorten te kunnen dekken. Het vorige jaar werd 750.000,- voor dit doel bijeengebracht. Men rekent dit jaar op één miljoen, wat met uw steun mogelijk moet zijn. De collecte wordt dit jaar gehouden van maandag 8 t.m. zaterdag 20 april a.s. Aan u de keus uw bijdrage te voldoen aan één der vele collectanten of over te maken I op giro 40 40 40 van de Stichting „SAKOR" te Utrecht. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen f 4,25 Buitenland 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en administratie: Axel, Markt 12, tel. (01155) 1246 en 1646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1, elk woord meer 15 cent. caballero CONSTANTE KWALITEIT - 25 STUKS f 1.50

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1968 | | pagina 1