AAA
ivvvyy
Aannemerscombinatie
wil Westerscheldebrug of -tunnel bouwen
anders dan andere
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 13 APRIL 1968
82e Jaargang no. 29
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Er is bij de minister van Verkeer en Water
staat een plan ingediend tot bouw van een
vaste oeververbinding onder of over de
Westerschelde.
Wij geloven dat met de indiening van dit
plan de verwezenlijking van deze hartewens
van alle Zeeuwen weer wel een belangrijke
stap dichterbij de verwezenlijking is geko
men.
Ontegenzeggelijk mag gezegd worden dat er
in ieder geval in de plannen om tot een vaste
verbinding te komen een aanzienlijke ver
snelling intreedt. Vijftien jaar geleden haalde
men in Den Haag de schouders nog op over
een Zeeuw die met dit idee rondliep, en zelfs
als Zeeuwen dachten we toch eigenlijk niet
dat zoiets voor het jaar 2000 verwezenlijkt
zou worden.
Thans in 1968 worden de plannen serieus
bekeken, en wordt het verlangen naar een
vaste verbinding niet meer als een lucht
kasteel beschouwd. Ook de regering is van de
noodzaak van een dergelijke verbinding over
tuigd, al ziet zij de urgentie daarvan wel
anders dan wij die ^n Zeeland zien. Maar...
men neemt de plannen ernstig en de bezwa
ren gelden allereerst de financiële kant van
deze zaak, terwijl men het er ook wel over
eens is, dat al zal de bouw van een dergelijk
project een prestatie op wereldniveau zijn,
dit toch zeker niet tot de onmogelijkheden
behoort.
Welnu, er is nu een plan van een krachtige
internationale combinatie van aannemers die
het ploeteren in de Nederlandse klei tot en
met kent, de aannemers hebben gewerkt aan
de constructie van vrijwel alle belangrijke
tunnels en bruggen in dit drassige deel van
West-Europa. Bovendien zijn deze aannemers
bereid om de financiering van dit karwei zelf
te gaan verzorgen. Zij zijn ook bereid om
te bouwen overeenkomstig de wensen van
Rijkswaterstaat. En wat nog niet is ter sprake
gekomen, maar in de huidige economische
toestand toch zeker ook bijzonder belangrijk:
de objecten waaraan deze aannemers thans
in dit gebied werkzaam zijn of waren (Oos-
terscheldebrug, Kanaalwerken) lopen af, en
een dergelijk nieuw karwei zal tal van jaren
werkgelegenheid bieden aan zeer velen.
Het lijkt ons daarom bepaald niet onmogelijk
dat dit voorstel, dat door de minister wel
willend is ontvangen op een of andere manier
tot werkelijkheid zal komen, en dan ligt wel
licht over 10 jaar de brug of tunnel er
Volledigheidshalve laten wij hieronder volgen
wat de PZC deze week over dit plan wist
te melden
De grote Nederlandse en Belgische aan
nemingsmaatschappijen, die o.m. samenwer
ken in de combinaties Nestum en Icust (ka-
naalverbredingswerken Terneuzen-Gent) heb
ben minister Bakker van verkeer en water
staat een plan aangeboden om een vaste
oeververbinding door of over de Westerschel
de te bouwen en te financieren.
Het gaat hier om een plan, waarmee een
bedrag is gemoeid van vijf- tot zeshonderd
miljoen gulden en waarvoor een bouwtijd
van in totaal zeven a acht jaar nodig zou
zijn.
Deze vaste verbinding, met de aanleg
waarvan men zou willen beginnen zodra
er overeenstemming met de regering zou
zijn bereikt, zou geëxploiteerd moeten
worden door middel van tolgelden.
Het plan is nog niet zover uitgewerkt, dat
al een tracé definitief is gekozen of dat nu
reeds precies zou vaststaan of het hier om
een brug, een tunnel of een combinatie van
beide moet gaan. De combinatie stelt zich
namelijk voor de uitwerking van de plannen
in nauw overleg met rijkswaterstaat ter hand
te nemen. Minister Bakker heeft inmiddels
het voorstel in overweging genomen. Het ligt
in de bedoeling dat tussen hem en de com
binatie nader overleg zal worden gepleegd.
De aandacht op dit aannemersinitiatief werd
vorige week gevestigd door het antwoord, dat
minister Bakker gaf op vragen van een zestal
kamerleden. Zij hadden deze vragen gesteld
naar aanleiding van een publikatie waarin
drs M. C. Verburg, directeur van het ETI
voor Zeeland, een berekening had gegeven
over de rentabiliteit van een vaste oververbin-
ding. Minister Bakker verklaarde in zijn ant
woord vorige week, dat deze berekennig nog
„veel studie, alsmede intensief interdeparte
mentaal overleg" vergde, maar hij deelde
daarbij tevens ongevraagd mee, dat dit ook
gold voor een „rapport van een groep aan
nemingsmaatschappijen", dat hij onlangs had
ontvangen.
Het gaat hier om het rapport, waarin de
aannemers de minister voorstellen zowel
voor de bouw van de vaste oeververbinding
te willen zorgdagen. Er is daarbij uitge
gaan van een project dat tussen de vijf
honderd en zeshonderd miljoen gulden zou
kosten, waarbij voorbereiding en uitvoering
zeven tot acht jaar zouden vergen.
Het zou nodig zijn om een speciale naamloze
vennootschap op te richten, die de bouw en
zonodig ook de exploitatie van deze verbin
ding op zich kan nemen. Daarbij zou tevens
moeten worden gerekend op de aansluitende
wegen. De aannemerscombinatie wil de na
dere uitwerking van dit project in nauw over
leg met het departement en met de rijks
waterstaat doen verlopen. Vandaar dat het
rapport voor de minister nog geen in details
uitgewerkt plan bevat deze uitwerking acht
men een zaak van de „tweede fase", die pas
aan de orde kan komen als in principe tus
sen regering en aannemers overeenstemming
is bereikt.
Het schijnt dat minister Bakker niet afwijzend
tegenover het voorstel staat, mede omdat het
hier gaat om een aantal top-maatschappijen
met grote ervaring in dergelijke projecten.
Vandaar dat hij het aannemersrapport onge
vraagd heeft vermeld in zijn antwoord aan
de kamerleden. Tegelijkertijd heeft hij daarbij
verklaard overtuigd te zijn van „de wenselijk
heid van een snelle beslissing over het vraag
stuk van een vaste oeververbinding over of
onder de Westerschelde". De minister ziet
evenwel geen mogelijkheid de eerstkomende
vijftien jaar aan dit project uit de rijksmid
delen te laten beginnen, zo is inmiddels wel
komen vast te staan, mede gelet op het am
bitieuze rijkswegen plan. Op dit plan komt de
vaste verbinding niet voor.
Nu echter van zulk een belangrijke parti
culiere zijde een aantrekkelijk voorstel
wordt gedaan, dat de schatkist niet extra
zou belasten, zou de minister het voorstel
van de aannemers serieus nader willen
overwegen.
Daarbij zou dan tegelijkertijd bestudeerd
moeten worden in hoeverre bepaalde bijdra
gen van rijkswege, in de toekomst nodig voor
verbetering en exploitatie van de veerdiensten,
bij de uitwerking van het initiatief verdiscon
teerd kunnen worden. Voorts moet worden
nagegaan in welk opzicht de directie bruggen
van rijkswaterstaat bij ontwerpen en uitvoe
ring van de verbinding een belangrijke func
tie kan vervullen. Het bureau van deze dienst
zou voldoende „ruimte" hebben om aan het
project mee te werken.
Tevens komen vragen aan de orde over de
deelneming in een eventuele naamloze ven
nootschap tot exploitatie van de verbinding
moet bijvoorbeeld het provinciaal bestuur van
Zeeland daaraan deelnemen Nadere finan-
cieel-economische studies zullen nodig zijn
om na te gaan hoe hoog de tolheffing zal
moeten zijn. De aannemerscombinatie heeft
in haar voorlopig rapport kunnen aantonen,
dat de verbinding rendabel kan zijn. Vandaar
ook haar aanbod voor de financiering te wil
len zorgdragen.
Interdepartementaal overleg
De minister heeft in zijn antwoord gewezen
op „intensief interdepartementaal overleg",
dat over deze zaak nodig zal zijn. Hierbij is
vermoedelijk tevens bedoeld de bestudering
van de vraag in hoeverre een zo groot beroep
op de kapitaalmarkt voor de minister van
financiën acceptabel zal zijn. Voor de Zee-
landbrug is destijds deze vraag eveneens be
studeerd. In dit verband moet er op worden
gewezen dat de combinatie niet alleen uit
Nederlandse, maar ook uit Belgische bedrij
ven bestaat, zodat ook een beroep op de Bel
gische kapitaalmarkt niet bij voorbaat uitge
sloten behoeft te zijn.
„Serieuze poging"
Het provinciaal bestuur is door de combinatie
vanaf het begin informeel op de hoogte ge
steld. Ook de Stichting vaste oververbinding
Westerschelde was niet onkundig van het
initiatief. De voorzitter van het dagelijks be
stuur van de stichting, ir. T. Verheul uit
Goes, zei in het algemeen „elk initiatief te
zullen toejuichen, dat verwerkelijking van
vaste oeververbinding naderbij brengt". Hij
had de indruk, dat hier sprake was van een
„inderdaad zeer serieuze poging" om op
korte termijn tot uitvoering van een vaste
verbinding te komen. Het is niet uitgesloten
dat binnenkort het dagelijks bestuur van de
stichting een gesprek met de combinatie zal
hebben „Ons enige doel is er mede voor
te zorgen, dat de verbinding er snel komt.
Nu uit onder meer het recente ministeriële
antwoord van de minister is gebleken dat
Den Haag niet bij voorbaat afwijzend staat
tegenover dit aannemersinitiatief, willen wij
nagaan hoe wij uitvoering van het plan kun
nen bevorderen".
Ir Verheul „Ik geloof wel te mogen zeg
gen, dat de gedachtenvorming rond de
verbinding de laatste maanden een versnel
ling heeft ondergaan, die wellicht voor
Zeeland ongedachte kansen met zich mee
heeft gebracht. Uiteraard is het te vroeg
om nu al „hoera" te roepen, maar er is nu
een situatie ontstaan die mij gunstiger
voorkomt dan ooit. Er zal met behoed
zaamheid en tegelijkertijd met voortvarend
heid verder gewerkt moeten worden".
Ir Verheul deelde ons nog mee, dat de finan-
cieel-economische werkgroep van de stichting
reeds ver is gevorderd onder leiding van
drs Verburg met een rentabiliteitsstudie over
de vaste verbinding. „Deze studie is in feite
een nadere verdieping en verfijning van een
reeds vroeger gepubliceerd ETI-rapport. Wij
hebben de indruk dat in deze nieuwe be
rekening belangrijk materiaal te vinden zal
zijn, op grond waarvan ook de aannemers
combinatie uitvoering van haar initiatief kan
bepleiten. De studie komt tot stand in nauw
overleg met deskundigen uit Nederland en
België, aldus ir Verheul.
De aannemerscombinatie, die aan de minister
van verkeer en waterstaat heeft meegedeeld
bereid te zijn de bouw en de financiering van
een vaste oeververbinding door of over de
Westerschelde te verzorgen, bestaat uit
NV Amsterdamse Ballast Maatschappij
Amsterdam
Belgische Betonmaatschappij NV, Brussel;
Christiani en Nielsen NV, Den Haag
NV Aannemingsmaatschappij CFE, Brus
sel
Van Hattum en Blankevoort NV, Bever
wijk
Hollandse Beton Maatschappij Nederland
NV, Den Haag
NV Internationale Gewapend Betonbouw,
Breda
NV De Meijer-Zelzate, Gent
NV Nederlandse Aannemingsmaatschap
pij v/h Fa. H. F. Boersma, Den Haag
NV Nederlandse Betonmaatschappij
BATO, Den Haag.
De leden van deze groep zijn vanaf de bouw
van de Rotterdamse Maastunnel betrokken
geweest bij de bouw van alle belangrijke ver-
keerstunnels onder rivieren en kanalen in Ne
derland en België, alsmede bij de bouw van
zeer belangrijke bruggen, waaronder de
Zeelandbrug.
De groep stelt een onmiddellijke aanvang van
de voorbereidende werkzaamheden in het
vooruitzicht.
VEILIG VERKEER
PUNTEN VAN BELANG
INHALEN EIST AFSTAND
Kruip niet te dicht achter een vrachtwagen
als u wilt gaan inhalen. De vrachtwagen
chauffeur kan u dan niet zien. De kans dat
hij ook gaat inhalen is niet denkbeeldig.
Begin uw inhaalmanoeuvre op flinke afstand.
De vrachtwagenchauffeur vóór u kan dan in
zijn spiegel zien dat u er aan komt.
GEEF ZE DE RUIMTE
Ook vrachtwagens moeten een zodanige af
stand houden dat andere auto's kunnen in
voegen.
(Buiten de bebouwde kom is 50 meter zelfs
verplicht).
SNIJDEN... LEVENSGEVAARLIJK
Een vrachtwagen „snijden" is levensgevaar
lijk. U dwingt de chauffeur op zijn rem te
gaan staan. Voor hem levert dat extra pro
blemen op verhoogde slipkans; de lading
kan gaan schuiven.
VEEL VEILIGER.
Probeer als bestuurder van een personenauto
nooit met alle geweld vanaf een invoegstrook
nog vóór een vrachtwagen op de autosnelweg
te komen. U kunt er niet op rekenen dat die
vrachtwagen voor u opzij gaat. Laat hem
voorgaan. Veel veiliger...
VRACHTWAGENS IN DE STAD
Wees als bestuurder van een vrachtauto bij
zonder oplettend bij het afslaan in verband
met de mogelijkheid dat fietsers en bromfiet
sers zich klem rijden. Neem bij het wegrijden
maatregelen om te voorkomen dat spelende
kinderen onder de vrachtauto raken.
SPIEGELS
Wie goed en veilig wil rijden, kijkt heel veel
in de buitenspiegels. Zorg dat ze goed staan
om een maximaal zicht naar achteren en langs
de wagen te geven. Houd ze schoon en blijf
niet rijden met verweerde of gebarsten spie
gels.
Kinderbescherming in Nederland
komt miljoenen tekort
45.000 KINDEREN IN ONS LAND
HEBBEN HULP NODIG
Het Nederlandse kinderbeschermingswerk
één van de grootste sociale instellingen die
ons land kent zal één dezer dagen weder
om een beroep doen op de vrijgevigheid van
de bevolking. De ruim 400 particuliere in
stellingen voor kinderbescherming zijn niet
alleen verantwoordelijk voor een goede en
liefdevolle opvoeding van 45.000 kinderen,
maar moeten ook de hieraan verbonden fi
nanciële konsekwenties mede - of soms ge
heel - dragen.
Zonder overheidssubsidie zou dit een
onmogelijke taak zijn. Toch blijft er ieder
jaar een tekort van 2.250.000, - over.
De Stichting Samenwerkende Kinderbescher
ming Organisaties „SAKOR" - waarin de
gehele Nederlandse kinderbescherming is op
genomen - zal voor de negende maal een
nationale collecte houden om deze tekorten
te kunnen dekken.
Het vorige jaar werd 750.000,- voor dit
doel bijeengebracht. Men rekent dit jaar op
één miljoen, wat met uw steun mogelijk moet
zijn.
De collecte wordt dit jaar gehouden van
maandag 8 t.m. zaterdag 20 april a.s.
Aan u de keus uw bijdrage te voldoen aan
één der vele collectanten of over te maken
I op giro 40 40 40 van de Stichting „SAKOR"
te Utrecht.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen f 4,25
Buitenland 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie: Axel, Markt 12, tel. (01155) 1246 en 1646, postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.
caballero
CONSTANTE KWALITEIT - 25 STUKS f 1.50