Ingrijpende wijzigingen voor het openbaar vervoer
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
ZVTM voert nieuwe dienstregeling in met ingang van heden
DEBACLE IN DE
INDUSTRIEWATERVOORZIENING
Dodelijk ongeval
op kruispunt Absdale
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 30 MAART 1968
82e Jaarvang no. 27
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25
Buitenland 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie: Axel, Markt 12, tel. (01155) 1246 en 1646, postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.
Er hebben zich de laatste weken enkele be
langrijke veranderingen voorgedaan in het
patroon voor het wegverkeer in de Kanaal
zone. De nieuwe brug ten noorden van Sluis
kil is in gebruik en het laat zich aanzien dat
het benutten van deze brug zich in de toe
komst wel zal beperken tot uitsluitend het
doorgaande Oost-West verkeer voor de route
Perkpolder-West Zeeuwsch-Vlaanderen. Ver
der maakt de brug een mooie kans om naast
de langste draaibrug van Europa wellicht ook
nog de brug te worden met de langste wacht
tijden, zeker wanneer het verkeer met zee
schepen op het kanaal nog een grotere om
vang krijgt. Daar staat tegenover dat nu be
gin deze week de nieuwe binnenvaartsluizen
in Terneuzen zijn geopend, de bruggen binnen
de kom van Terneuzen zullen gaan vervallen
en reeds nu permanent voor het wegverkeer
open zullen zijn, terwijl over de nieuwe slui
zen ten allen tijde het verkeer voortgang kan
vinden door een van de beide bruggen over
de sluizen te benutten, hetzij die aan de
landzijde, hetzij die aan de kant van de Schel
de.
Ook onze streekvervoer-onderneming de
ZVTM die de laatste jaren door de vele op
onthouden bij de bruggen maar moest impro
viseren om een zo goed mogelijk rijschema
te handhaven, en met name de laatste weken
door het omrijden naar de nieuwe brug bij
Sluiskil en de daar voorkomende wachttijden
met zeer grote afwijkingen te maken had,
heeft de dienstregeling aangepast aan de
nieuwe situatie. De brug bij Sluiskil wordt
nu in zijn geheel vermeden.
De direkteur van de ZVTM ir. J. F. Denie
gaf woensdagmiddag over de invoering van
de nieuwe dienstregeling een uiteenzetting
waaraan wij het volgende ontlenen
Het vernieuwen van de ZVTM-dienstregeling
met ingang van vandaag is een gevolg van
het feit van de opening van de nieuwe bin-
nenvaartsluis in Terneuzen, welke j.l. maan
dag heeft plaats gevonden.
Wij behoeven niet meer te verwachten, dat
de bruggen in Terneuzen gesloten zijn voor
het landverkeer en dit heeft tot gevolg
1. dat wij mogen verwachten verlost te zijn
van de grote oponthouden, die de laatste
jaren steeds zijn gegroeid.
2. dat wij geen reserve tijd meer moeten ne
men voor Terneuzen, in verband met het
feit, dat de bruggen gemakkelijk verkeerd
konden zijn.
De steeds toenemende oponthouden in Ter
neuzen en Sluiskil hebben de busdiensten zeer
sterk benadeeld. In zeer veel gevallen was
het onmogelijk voor de chauffeurs om op tijd
te rijden. Een gevolg hiervan is het missen
van verbindingen, wat zeer onaangenaam is,
maar nog veel onaangenamer vond de direktie
het feit, dat vele reizigers onderweg en dik
wijls in zeer ongunstig weer, lang op een bus
stonden te wachten. Zij kon goed begrijpen,
dat het reizend publiek minder gebruik ging
maken van de autobussen, hoe onaangenaam
dit dan ook was.
Nu de oponthouden door de bruggen tot het
verleden zullen behoren, zal er scherp op ge
let worden, dat de bussen op tijd rijden en
alleen force majeure mag oorzaak zijn van
een vertraging.
Het zou onjuist zijn te konkluderen, dat de
oponthouden en de moeilijkheden die de
ZVTM gedurende verscheidene jaren gehad
hebben te wijten zouden zijn aan bepaalde
autoriteiten.
Zowel van Rijkswaterstaat als van de gemeen
te Terneuzen, is er steeds zeer grote mede
werking geweest om de diensten zo goed mo
gelijk uit te voeren, waarbij ook zeker een
speciaal woord van lof toekomt aan het per
soneel van de Rijkswaterstaat, dat de ver
schillende bruggen bediende, welk personeel
over het algemeen zeer veel rekening heeft
gehouden met de komst van de bussen. Even
eens moet ik hier mijn dank betuigen aan de
Rijkshoofdinspekteur van het verkeer met zijn
staf, die steeds volledig begrip heeft gehad
voor de moeilijke omstandigheden waaronder
wij werkten en die ons ook altijd van alle
kanten heeft gesteund.
Er zijn nu 2 principes waaronder de nieuwe
dienstregeling is opgsteld, n.l.
1. het reeds opgemerkte snel doorrijden door
Terneuzen, dus zonder extra oponthoud.
2. het vrijwel geheel vermijden van de nieuwe
brug tussen Sluiskil en Terneuzen.
U zou uit dit laatste kunnen afleiden, dat wij
het niet eens zijn, dat deze brug daar ge
komen is, maar ik ben van mening, dat deze
brug voor het verkeer in Zeeuwsch-Vlaan
deren zeer belangrijk is, maar ik hoop, dat u
en het reizend publiek er begrip voor zullen
hebben, dat wij oponthouden door bruggen
zo veel mogelijk willen voorkomen.
De verschillende diensten nader bekijkende,
komen wij dus tot
a. Terneuzen - Zelzate
Doordat wij niet meer over de brug van
Sluiskil rijden, hebben wij dit gemeend te
moeten oplossen door deze dienst te la
ten beginnen in Driewegen en dan te la
ten rijden via de G. Gezellestraat en
Axelsestraat door Terneuzen en via de
Westkant van het kanaal naar Sluiskil -
Sas van Gent en Zelzate.
Onder normale omstandigheden zal hier
dus van vertraging geen sprake kunnen
zijn en in omgekeerde richting, en wel
Sas van Gent - Terneuzen, zal ook zon
der vertraging gereden kunnen worden.
De situatie in Zelzate is voor ons nog
niet erg duidelijk. Voorlopig, en dat zal
wel t.m. het eind van het jaar zijn, zullen
er naar verwachting geen moeilijkheden
in Zelzate voor komen, maar als het
nieuwe kanaal bij Zelzate gegraven is en
de brug in gebruik zal zijn, kunnen zich
ook daar moeilijkheden voor doen.
Wij hebben bij de dienstregeling met een
ruime speling rekening gehouden voor
het vervoer tussen Zelzate en Sas van
Gent, hetgeen betekent, dat voor door
gaande reizigers in Sas van Gent een
wachttijd onvermijdelijk is.
Wij hopen, dat na enige jaren, als ook de
tunnel in Zelzate gereed zal zijn, deze
moeilijkheden vermeden kunnen worden,
omdat wij hopen door de tunnel naar het
centrum van Zelzate te kunnen rijden,
zodat extra oponthoud ook daar niet meer
behoeft te worden ingerekend.
b. Hulst - Axel - Terneuzen naar Breskens
en Oostburg en Sas van Gent - Philip
pine - Oostburg.
De Oost-West verbinding bestaat sinds
jaren uit 2 lijnen, die in Biervliet samen
komen. De ene was de doorgaande lijn
Hulst - Axel - Terneuzen - Biervliet -
Breskens en de andere Axel - Sluiskil -
Philippine - Biervliet - Oostburg.
Deze 2 lijnen veroorzaakten elk apart en
gezamenlijk veel oponthoud. De ene door
de bruggen in Terneuzen, de andere door
de Minister Lelybrug in Sluiskil.
Dit is dan ook een van de redenen, dat
wij niet meer over de nieuwe brug in
Sluiskil zullen rijden, omdat wij weinig
zin hadden om weer met vertragingen te
gaan rijden op de zuidelijke lijn, welke
vertragingen door hun verre en lange
doorwerking de hele dienstuitvoering
sterk kunnen beïnvloeden.
De nieuwe Oost-West "verbinding in
het zuiden wordt nu de lijn Axel - West-
dorpe - Sas van Gent - Philippine Bier
vliet - Oostburg.
Evenals vroeger komen in Biervliet de
4 lijnen samen, n.l. zowel van als naar
Breskens, waardoor dus dit station zijn
goede overstap gelegenheid blijft behou
den.
De rijtijd van Terneuzen naar Breskens
en Oostburg is 7 minuten korter.
De lijnen
c. Terneuzen Perkpolder en
d. Terneuzen - Axel - Hulst krijgen een
enigszins kortere rijtijd, daar er geen
bruggenoponthoud meer is.
e. Daar Terneuzen - Zelzate nu via de West
zijde van het kanaal gaat, hebben wij
enige verbindingen Terneuzen - langs
de Oostzijde van het kanaal naar Sluiskil
en Axel ingelegd. Dat waren er vroeger
2 per dag en het worden er nu 5. Voor
lopig kunnen wellicht deze diensten niet
via Sluiskil - Oost lopen in verband met
de opruimingswerkzaamheden van de
brug, maar wij zullen ons best doen het
publiek zoveel mogelijk te gerieven.
Hierbij komen nog een achttal verbin
dingen van Axel naar de nieuwe pont in
Sluiskil, o.a. voor ziekenhuisbezoek.
f. Zaamslag - Axel - Westdorpe - Sas van
Gent.
Deze verbinding is voor ons 'n zorgenkind
daar dit de enige lijn is, die gebruik moet
maken van een brug, n.l. de nieuwe brug
in Sas van Gent. Wij hebben in deze ver
binding een grote speelruimte opgenomen,
welke wij nodig achtten omdat de bussen
in Sas van Gent in de richtingen Terneu
zen en Philippine - Biervliet - Oostburg,
op tijd moeten vertrekken, daar anders
moeilijkheden ontstaan met de aansluiten
de verbindingen. Reizigers van Axel voor
West Zeeuwsch-Vlaanderen wordt sterk
aangeraden via Terneuzen te reizen.
Ook op andere lijnen zijn wel wat ver
anderingen en verbeteringen aangebracht,
die gelezen kunnen worden in de dienst
regeling, maar grotere gevolgen heeft deze
dienstregeling voor de lijn
g. Sas van Gent - Sluiskil - Breda.
Deze lijn geeft al geruime tijd moeilijk
heden, niet alleen door de brug in Sluis
kil en moeilijke aansluiting met een bus
van Terneuzen enz., maar eveneens door
oponthoud bij de tunnel in Antwerpen.
Aanvankelijk hadden wij gehoopt, dat in
de nazomer de moeilijkheden in Antwer
pen wel achter de rug zouden zijn, maar
gevreesd moet worden, dat dit nog wel
enige maanden langer zal duren.
Wij rekenen er evenwel beslist op, dat
binnen afzienbare tijd en zeker binnen
het jaar, ook oponthouden in Antwerpen
tot het verleden zullen behoren en daarom
voelden wij er niets voor om in Nederland
weer het gevaar voor oponthouden in
onze dienstregeling aan te brengen.
Als wij deze lijn gevoerd zouden hebben
over de nieuwe brug in Sluiskil, zouden
wij naast de langere rijtijd, die ongeveer
8 minuten bedraagt een 10 a 15 minuten
hebben moeten inkalkuleren voor moge
lijk oponthoud door de scheepvaart. Een
dergelijk ingekalkuleerd oponthoud is of
te kort of veel te lang als er zich geen
oponthoud voor doet, in welk laatste ge
val men verplicht is bij de eerst volgende
halteplaats een lange tijd te gaan wachten
om weer op tijd te vertrekken.
Wij hebben er daarom de voorkeur aan
gegeven de lijn Sas van Gent - Breda via
Sluiskil - Terneuzen en Axel naar Hulst
Clinge enz., te voeren. Wij behoeven dan
geen oponthouden in Nederland in te
kalkuleren, terwijl deze verbinding dan
voor Terneuzen voordelen heeft, zeker bij
de terugreis, als door oponthoud in Ant
werpen vertraging is ontstaan en de rei
zigers voor Terneuzen dan in de bus kun
nen blijven zitten tot hun woonplaats.
Deze dienst krijgt verder een grote ver
andering in Hulst, daar wij door Hulst
gaan rijden, op één van de zes ritten na,
n.l. de 2e rit uit Breda.
Wij zijn van mening, dat dit voor de in
woners van Hulst een grote verbetering
zal zijn, daar deze bussen nu ook rijden
via Nieuw Hulst.
In het algemeen kan ik zeggen, dat deze
dienstregeling „star" is opgezet, hetgeen
betekent, dat een strikte uurdienstrege
ling zoveel mogelijk is aangehouden.
Ik hoop, dat het het personeel zal geluk
ken om inderdaad na lange jaren van
moeilijkheden weer tot tevredenheid van
het reizend publiek hun dienst te kunnen
rijden.
De 9 nieuwe bussen, die dit jaar aan ons
park worden toegevoegd zullen hier waar
schijnlijk bij helpen.
Wellicht zullen in de eerste dagen personeel
en publiek nog wat moeten wennen aan de
nieuwe opzet, maar wij hopen van harte met
de directie dat over enkele weken deze ver
nieuwing inderdaad permanent die verbete
ring zal brengen, die men er thans van ver
wacht.
Het beeld over de mislukkingen bij de in
dustriewaterleiding in Zeeuwsch-Vlaanderen
is nog steeds uiterst vaag.
In de zitting van de provinciale staten van
vorige week vrijdag werden een aantal vra
gen gesteld, waarop gedeputeerde Kaland een
voorzichtig geformuleerd, maar overigens toch
aan duidelijkheid weinig te wensen overlatend
antwoord gaf, en waarin erkend werd dat de
directie aansprakelijk moet worden geacht
voor de verkeerd opgestelde prognoses.
Deze week werden door directie en commis
sarissen een tweetal vergaderingen belegd met
de gemeenten-aandeelhouders in respectieve
lijk de Kanaalzone en Oostelijk Oost Z.
Vlaanderen, waarin opening van zaken zou
worden gegeven.
Op deze vergaderingen bleken overigens de
verduidelijkende antwoorden slechts zeer
moeilijk te verkrijgen. Nadat men aanvanke
lijk verklaarde dat de gemeenten niet aan
sprakelijk zouden zijn voor de tekorten, werd
later op de avond naar aanleiding van scher
per geformuleerde vragen toch wel toegege
ven, dat de gemeenten wel mede aansprake
lijk zullen zijn voor de tekorten terwijl ook
de individuele gebruikers de gevolgen van
het gevoerde fatale beleid mee zullen moeten
dragen, tenzij het rijk hier met grote bedragen
de helpende hand toesteekt. De provincie
Zeeland ontbreken ten enenmale de midde
len om in deze situatie iets van betekenis te
kunnen doen,
Naar wij vernemen bleken ook directie en
commissarissen op deze vergaderingen nog
slechts ternauwernood bereid om toe te ge
ven dat zeer ernstige beleidsfouten zijn ge
maakt. Door een overvloed aan cijfermate
riaal probeerde men door een schijnbare open
heid de zaak zo mogelijk nog duisterder te
maken dan deze al is. Het tekort waarvoor
de gemeenten garant zijn en dat zij - zonder
extra bijdragen van het rijk met de ver
bruikers zullen moeten dragen bedraagt ca.
34 miljoen.
Alleen het exploitatietekort over het boek
jaar 1967 bedraagt 5,5 miljoen.
Aftreden van de directie en commissarissen
geëist.
De gemeenteraad van Terneuzen bracht don
derdag ook dit probleem te sprake, waarbij
door het p.v.d.a. lid Huybrecht een voorstel
werd ingediend tot ontslag aan directie en
commissarissen die bij de besluitvorming die
tot deze financiële debacle hebben geleid wa
ren betrokken. De motie werd met 10-6
stemmen verworpen. Voor stemden de heren
Huybrecht, de Vos en Hamelink (p.v.d.a.)
Verburgge (v.v.d.) de Meyer (k.v.p.) en Moret
(cm).
De „veilige kruispunten" die het verkeer in
de richting Terneuzen - Axel - Hulst belagen
hebben dit weekend weer een tweetal aan
rijdingen veroorzaakt, waarbij helaas weer een
mensenleven te betreuren viel.
De 64-jarige Belg J. van Goethem is zondag
avond overleden aan de verwondingen die hij
zaterdag had gekregen bij een aanrijding te
Hulst. De Belg, die in zijn auto vergezeld
werd door zijn echtgenote, gaf op de kruising
Rijksweg 60 - Absdaalseweg geen voorrang
aan een personenauto, bestuurd door P. B.
uit Clinge, die op de voorrangs-rijksweg aan
kwam rijden. Bij de botsing werden beide
auto's geheel vernield. De Clingenaar werd
niet gewond. De Belgische bestuurder en zijn
echtgenote werden naar het ziekenhuis ver
voerd. Na onderzoek kon de vrouw weer naar
huis terugkeren. De man overleed zondag
avond.
Zondagmiddag om 3 uur reed de Tunesiër
A. B. A., wonende te Terneuzen, met zijn
auto, komend uit de richting Terneuzen de
kruising hij St. Anna op en verleende daarbij
geen voorrang aan de heer F. J. V. uit
Amsterdam die over de voorrangsweg reed.
De heer V. en een bij hem zittende heer H.
werden tengevolge van de aanrijding gewond.
Ook de heer G. had lichte verwondingen op
gelopen.
Eerste hulp werd verleend door dokter Ho
ving, die de heren H. en G. voor een nader
onderzoek naar het Julianaziekenhuis liet
overbrengen.
Beide auto's werden aanzienlijk beschadigd.