Ingrijpende wijzigingen voor het openbaar vervoer NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN ZVTM voert nieuwe dienstregeling in met ingang van heden DEBACLE IN DE INDUSTRIEWATERVOORZIENING Dodelijk ongeval op kruispunt Absdale Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 30 MAART 1968 82e Jaarvang no. 27 AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25 Buitenland 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en administratie: Axel, Markt 12, tel. (01155) 1246 en 1646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1, elk woord meer 15 cent. Er hebben zich de laatste weken enkele be langrijke veranderingen voorgedaan in het patroon voor het wegverkeer in de Kanaal zone. De nieuwe brug ten noorden van Sluis kil is in gebruik en het laat zich aanzien dat het benutten van deze brug zich in de toe komst wel zal beperken tot uitsluitend het doorgaande Oost-West verkeer voor de route Perkpolder-West Zeeuwsch-Vlaanderen. Ver der maakt de brug een mooie kans om naast de langste draaibrug van Europa wellicht ook nog de brug te worden met de langste wacht tijden, zeker wanneer het verkeer met zee schepen op het kanaal nog een grotere om vang krijgt. Daar staat tegenover dat nu be gin deze week de nieuwe binnenvaartsluizen in Terneuzen zijn geopend, de bruggen binnen de kom van Terneuzen zullen gaan vervallen en reeds nu permanent voor het wegverkeer open zullen zijn, terwijl over de nieuwe slui zen ten allen tijde het verkeer voortgang kan vinden door een van de beide bruggen over de sluizen te benutten, hetzij die aan de landzijde, hetzij die aan de kant van de Schel de. Ook onze streekvervoer-onderneming de ZVTM die de laatste jaren door de vele op onthouden bij de bruggen maar moest impro viseren om een zo goed mogelijk rijschema te handhaven, en met name de laatste weken door het omrijden naar de nieuwe brug bij Sluiskil en de daar voorkomende wachttijden met zeer grote afwijkingen te maken had, heeft de dienstregeling aangepast aan de nieuwe situatie. De brug bij Sluiskil wordt nu in zijn geheel vermeden. De direkteur van de ZVTM ir. J. F. Denie gaf woensdagmiddag over de invoering van de nieuwe dienstregeling een uiteenzetting waaraan wij het volgende ontlenen Het vernieuwen van de ZVTM-dienstregeling met ingang van vandaag is een gevolg van het feit van de opening van de nieuwe bin- nenvaartsluis in Terneuzen, welke j.l. maan dag heeft plaats gevonden. Wij behoeven niet meer te verwachten, dat de bruggen in Terneuzen gesloten zijn voor het landverkeer en dit heeft tot gevolg 1. dat wij mogen verwachten verlost te zijn van de grote oponthouden, die de laatste jaren steeds zijn gegroeid. 2. dat wij geen reserve tijd meer moeten ne men voor Terneuzen, in verband met het feit, dat de bruggen gemakkelijk verkeerd konden zijn. De steeds toenemende oponthouden in Ter neuzen en Sluiskil hebben de busdiensten zeer sterk benadeeld. In zeer veel gevallen was het onmogelijk voor de chauffeurs om op tijd te rijden. Een gevolg hiervan is het missen van verbindingen, wat zeer onaangenaam is, maar nog veel onaangenamer vond de direktie het feit, dat vele reizigers onderweg en dik wijls in zeer ongunstig weer, lang op een bus stonden te wachten. Zij kon goed begrijpen, dat het reizend publiek minder gebruik ging maken van de autobussen, hoe onaangenaam dit dan ook was. Nu de oponthouden door de bruggen tot het verleden zullen behoren, zal er scherp op ge let worden, dat de bussen op tijd rijden en alleen force majeure mag oorzaak zijn van een vertraging. Het zou onjuist zijn te konkluderen, dat de oponthouden en de moeilijkheden die de ZVTM gedurende verscheidene jaren gehad hebben te wijten zouden zijn aan bepaalde autoriteiten. Zowel van Rijkswaterstaat als van de gemeen te Terneuzen, is er steeds zeer grote mede werking geweest om de diensten zo goed mo gelijk uit te voeren, waarbij ook zeker een speciaal woord van lof toekomt aan het per soneel van de Rijkswaterstaat, dat de ver schillende bruggen bediende, welk personeel over het algemeen zeer veel rekening heeft gehouden met de komst van de bussen. Even eens moet ik hier mijn dank betuigen aan de Rijkshoofdinspekteur van het verkeer met zijn staf, die steeds volledig begrip heeft gehad voor de moeilijke omstandigheden waaronder wij werkten en die ons ook altijd van alle kanten heeft gesteund. Er zijn nu 2 principes waaronder de nieuwe dienstregeling is opgsteld, n.l. 1. het reeds opgemerkte snel doorrijden door Terneuzen, dus zonder extra oponthoud. 2. het vrijwel geheel vermijden van de nieuwe brug tussen Sluiskil en Terneuzen. U zou uit dit laatste kunnen afleiden, dat wij het niet eens zijn, dat deze brug daar ge komen is, maar ik ben van mening, dat deze brug voor het verkeer in Zeeuwsch-Vlaan deren zeer belangrijk is, maar ik hoop, dat u en het reizend publiek er begrip voor zullen hebben, dat wij oponthouden door bruggen zo veel mogelijk willen voorkomen. De verschillende diensten nader bekijkende, komen wij dus tot a. Terneuzen - Zelzate Doordat wij niet meer over de brug van Sluiskil rijden, hebben wij dit gemeend te moeten oplossen door deze dienst te la ten beginnen in Driewegen en dan te la ten rijden via de G. Gezellestraat en Axelsestraat door Terneuzen en via de Westkant van het kanaal naar Sluiskil - Sas van Gent en Zelzate. Onder normale omstandigheden zal hier dus van vertraging geen sprake kunnen zijn en in omgekeerde richting, en wel Sas van Gent - Terneuzen, zal ook zon der vertraging gereden kunnen worden. De situatie in Zelzate is voor ons nog niet erg duidelijk. Voorlopig, en dat zal wel t.m. het eind van het jaar zijn, zullen er naar verwachting geen moeilijkheden in Zelzate voor komen, maar als het nieuwe kanaal bij Zelzate gegraven is en de brug in gebruik zal zijn, kunnen zich ook daar moeilijkheden voor doen. Wij hebben bij de dienstregeling met een ruime speling rekening gehouden voor het vervoer tussen Zelzate en Sas van Gent, hetgeen betekent, dat voor door gaande reizigers in Sas van Gent een wachttijd onvermijdelijk is. Wij hopen, dat na enige jaren, als ook de tunnel in Zelzate gereed zal zijn, deze moeilijkheden vermeden kunnen worden, omdat wij hopen door de tunnel naar het centrum van Zelzate te kunnen rijden, zodat extra oponthoud ook daar niet meer behoeft te worden ingerekend. b. Hulst - Axel - Terneuzen naar Breskens en Oostburg en Sas van Gent - Philip pine - Oostburg. De Oost-West verbinding bestaat sinds jaren uit 2 lijnen, die in Biervliet samen komen. De ene was de doorgaande lijn Hulst - Axel - Terneuzen - Biervliet - Breskens en de andere Axel - Sluiskil - Philippine - Biervliet - Oostburg. Deze 2 lijnen veroorzaakten elk apart en gezamenlijk veel oponthoud. De ene door de bruggen in Terneuzen, de andere door de Minister Lelybrug in Sluiskil. Dit is dan ook een van de redenen, dat wij niet meer over de nieuwe brug in Sluiskil zullen rijden, omdat wij weinig zin hadden om weer met vertragingen te gaan rijden op de zuidelijke lijn, welke vertragingen door hun verre en lange doorwerking de hele dienstuitvoering sterk kunnen beïnvloeden. De nieuwe Oost-West "verbinding in het zuiden wordt nu de lijn Axel - West- dorpe - Sas van Gent - Philippine Bier vliet - Oostburg. Evenals vroeger komen in Biervliet de 4 lijnen samen, n.l. zowel van als naar Breskens, waardoor dus dit station zijn goede overstap gelegenheid blijft behou den. De rijtijd van Terneuzen naar Breskens en Oostburg is 7 minuten korter. De lijnen c. Terneuzen Perkpolder en d. Terneuzen - Axel - Hulst krijgen een enigszins kortere rijtijd, daar er geen bruggenoponthoud meer is. e. Daar Terneuzen - Zelzate nu via de West zijde van het kanaal gaat, hebben wij enige verbindingen Terneuzen - langs de Oostzijde van het kanaal naar Sluiskil en Axel ingelegd. Dat waren er vroeger 2 per dag en het worden er nu 5. Voor lopig kunnen wellicht deze diensten niet via Sluiskil - Oost lopen in verband met de opruimingswerkzaamheden van de brug, maar wij zullen ons best doen het publiek zoveel mogelijk te gerieven. Hierbij komen nog een achttal verbin dingen van Axel naar de nieuwe pont in Sluiskil, o.a. voor ziekenhuisbezoek. f. Zaamslag - Axel - Westdorpe - Sas van Gent. Deze verbinding is voor ons 'n zorgenkind daar dit de enige lijn is, die gebruik moet maken van een brug, n.l. de nieuwe brug in Sas van Gent. Wij hebben in deze ver binding een grote speelruimte opgenomen, welke wij nodig achtten omdat de bussen in Sas van Gent in de richtingen Terneu zen en Philippine - Biervliet - Oostburg, op tijd moeten vertrekken, daar anders moeilijkheden ontstaan met de aansluiten de verbindingen. Reizigers van Axel voor West Zeeuwsch-Vlaanderen wordt sterk aangeraden via Terneuzen te reizen. Ook op andere lijnen zijn wel wat ver anderingen en verbeteringen aangebracht, die gelezen kunnen worden in de dienst regeling, maar grotere gevolgen heeft deze dienstregeling voor de lijn g. Sas van Gent - Sluiskil - Breda. Deze lijn geeft al geruime tijd moeilijk heden, niet alleen door de brug in Sluis kil en moeilijke aansluiting met een bus van Terneuzen enz., maar eveneens door oponthoud bij de tunnel in Antwerpen. Aanvankelijk hadden wij gehoopt, dat in de nazomer de moeilijkheden in Antwer pen wel achter de rug zouden zijn, maar gevreesd moet worden, dat dit nog wel enige maanden langer zal duren. Wij rekenen er evenwel beslist op, dat binnen afzienbare tijd en zeker binnen het jaar, ook oponthouden in Antwerpen tot het verleden zullen behoren en daarom voelden wij er niets voor om in Nederland weer het gevaar voor oponthouden in onze dienstregeling aan te brengen. Als wij deze lijn gevoerd zouden hebben over de nieuwe brug in Sluiskil, zouden wij naast de langere rijtijd, die ongeveer 8 minuten bedraagt een 10 a 15 minuten hebben moeten inkalkuleren voor moge lijk oponthoud door de scheepvaart. Een dergelijk ingekalkuleerd oponthoud is of te kort of veel te lang als er zich geen oponthoud voor doet, in welk laatste ge val men verplicht is bij de eerst volgende halteplaats een lange tijd te gaan wachten om weer op tijd te vertrekken. Wij hebben er daarom de voorkeur aan gegeven de lijn Sas van Gent - Breda via Sluiskil - Terneuzen en Axel naar Hulst Clinge enz., te voeren. Wij behoeven dan geen oponthouden in Nederland in te kalkuleren, terwijl deze verbinding dan voor Terneuzen voordelen heeft, zeker bij de terugreis, als door oponthoud in Ant werpen vertraging is ontstaan en de rei zigers voor Terneuzen dan in de bus kun nen blijven zitten tot hun woonplaats. Deze dienst krijgt verder een grote ver andering in Hulst, daar wij door Hulst gaan rijden, op één van de zes ritten na, n.l. de 2e rit uit Breda. Wij zijn van mening, dat dit voor de in woners van Hulst een grote verbetering zal zijn, daar deze bussen nu ook rijden via Nieuw Hulst. In het algemeen kan ik zeggen, dat deze dienstregeling „star" is opgezet, hetgeen betekent, dat een strikte uurdienstrege ling zoveel mogelijk is aangehouden. Ik hoop, dat het het personeel zal geluk ken om inderdaad na lange jaren van moeilijkheden weer tot tevredenheid van het reizend publiek hun dienst te kunnen rijden. De 9 nieuwe bussen, die dit jaar aan ons park worden toegevoegd zullen hier waar schijnlijk bij helpen. Wellicht zullen in de eerste dagen personeel en publiek nog wat moeten wennen aan de nieuwe opzet, maar wij hopen van harte met de directie dat over enkele weken deze ver nieuwing inderdaad permanent die verbete ring zal brengen, die men er thans van ver wacht. Het beeld over de mislukkingen bij de in dustriewaterleiding in Zeeuwsch-Vlaanderen is nog steeds uiterst vaag. In de zitting van de provinciale staten van vorige week vrijdag werden een aantal vra gen gesteld, waarop gedeputeerde Kaland een voorzichtig geformuleerd, maar overigens toch aan duidelijkheid weinig te wensen overlatend antwoord gaf, en waarin erkend werd dat de directie aansprakelijk moet worden geacht voor de verkeerd opgestelde prognoses. Deze week werden door directie en commis sarissen een tweetal vergaderingen belegd met de gemeenten-aandeelhouders in respectieve lijk de Kanaalzone en Oostelijk Oost Z. Vlaanderen, waarin opening van zaken zou worden gegeven. Op deze vergaderingen bleken overigens de verduidelijkende antwoorden slechts zeer moeilijk te verkrijgen. Nadat men aanvanke lijk verklaarde dat de gemeenten niet aan sprakelijk zouden zijn voor de tekorten, werd later op de avond naar aanleiding van scher per geformuleerde vragen toch wel toegege ven, dat de gemeenten wel mede aansprake lijk zullen zijn voor de tekorten terwijl ook de individuele gebruikers de gevolgen van het gevoerde fatale beleid mee zullen moeten dragen, tenzij het rijk hier met grote bedragen de helpende hand toesteekt. De provincie Zeeland ontbreken ten enenmale de midde len om in deze situatie iets van betekenis te kunnen doen, Naar wij vernemen bleken ook directie en commissarissen op deze vergaderingen nog slechts ternauwernood bereid om toe te ge ven dat zeer ernstige beleidsfouten zijn ge maakt. Door een overvloed aan cijfermate riaal probeerde men door een schijnbare open heid de zaak zo mogelijk nog duisterder te maken dan deze al is. Het tekort waarvoor de gemeenten garant zijn en dat zij - zonder extra bijdragen van het rijk met de ver bruikers zullen moeten dragen bedraagt ca. 34 miljoen. Alleen het exploitatietekort over het boek jaar 1967 bedraagt 5,5 miljoen. Aftreden van de directie en commissarissen geëist. De gemeenteraad van Terneuzen bracht don derdag ook dit probleem te sprake, waarbij door het p.v.d.a. lid Huybrecht een voorstel werd ingediend tot ontslag aan directie en commissarissen die bij de besluitvorming die tot deze financiële debacle hebben geleid wa ren betrokken. De motie werd met 10-6 stemmen verworpen. Voor stemden de heren Huybrecht, de Vos en Hamelink (p.v.d.a.) Verburgge (v.v.d.) de Meyer (k.v.p.) en Moret (cm). De „veilige kruispunten" die het verkeer in de richting Terneuzen - Axel - Hulst belagen hebben dit weekend weer een tweetal aan rijdingen veroorzaakt, waarbij helaas weer een mensenleven te betreuren viel. De 64-jarige Belg J. van Goethem is zondag avond overleden aan de verwondingen die hij zaterdag had gekregen bij een aanrijding te Hulst. De Belg, die in zijn auto vergezeld werd door zijn echtgenote, gaf op de kruising Rijksweg 60 - Absdaalseweg geen voorrang aan een personenauto, bestuurd door P. B. uit Clinge, die op de voorrangs-rijksweg aan kwam rijden. Bij de botsing werden beide auto's geheel vernield. De Clingenaar werd niet gewond. De Belgische bestuurder en zijn echtgenote werden naar het ziekenhuis ver voerd. Na onderzoek kon de vrouw weer naar huis terugkeren. De man overleed zondag avond. Zondagmiddag om 3 uur reed de Tunesiër A. B. A., wonende te Terneuzen, met zijn auto, komend uit de richting Terneuzen de kruising hij St. Anna op en verleende daarbij geen voorrang aan de heer F. J. V. uit Amsterdam die over de voorrangsweg reed. De heer V. en een bij hem zittende heer H. werden tengevolge van de aanrijding gewond. Ook de heer G. had lichte verwondingen op gelopen. Eerste hulp werd verleend door dokter Ho ving, die de heren H. en G. voor een nader onderzoek naar het Julianaziekenhuis liet overbrengen. Beide auto's werden aanzienlijk beschadigd.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1968 | | pagina 1