GEMEENTERAAD VAN AXEL
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Vergadering van donderdag 28 december 1967
VERKEER OVER ZEELANDBRUG
IN 1967 TOEGENOMEN
Breskense boot voer donderdag
niet wegens lage waterstand
AXELER AMBACHT
wil wegen verbeteren
Nieuwe brug bij Sluiskil
voor de eerste maal dicht
Axel telt 8452 inwoners
76 m
177 m
72 vr 148
213 vr 390
253 m 285 vr
32 m -T
209 m
32 vr
173 vr
538
64
382
241 m 205 vr 446
Aantal postzegels uit de roulatie
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 6 JANUARI 1968
82e Jaargang no. 15
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen f 4,25
Buitenland f 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij konlrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm
Kleine advertenties 1-10 woorden 1,
elk woord meer 15 cent.
Aanwezig zijn de leden M. L. M. Ysebaert
en C. van Bendegem (wethouders), J. Diele-
man, M. 't Gilde, A. H. van der Lee, J. C.
van Luijk, E. A. Maas, D. J. Oggel, J. Vinke
en A. de Waard.
Voorzitter de heer M. K. van Dijk, burge
meester.
Secretaris de heer P. G. van de Bosse, se
cretaris.
De voorzitter opent de vergadering met het
uitspreken van het ambtsgebed.
Hij deel hierna mede dat de leden P. Dekker
en J. H. Bouman bericht van verhindering
hebbèn gezonden.
Hierna worden zonder discussie, of hoofde
lijke stemming aangenomen de volgende pun
ten
Notulen; ingekomen stukken en mededelin
gen; voorstel om akkoord te gaan met de uit
kering in verband met de nacalculatie „trend"
1967 aan gemeentesecretarissen en ontvan
gers; voorstel tot verkoop van een perceel
bouwgrond, gelegen aan de Van Middelho-
venstraat, aan de heer R. I. C. Onderbeke te
Axel; voorstel tot verkoop van een strookje
grond aan de heer P. Jansen te Axel; voorstel
tot verkoop van een perceel bouwgrond, ge
legen aan de De Savornin Lohmanlaan, aan
de heer J. J. Wieles te Axel; voorstel tot
wijziging van de aan het echtpaar J. C. van
den Bos-van Ecke te Axel toegekende vergoe
ding voor vervangende bouw in een huurver-
goeding; voorstel tot overname van het Rijk
ih eigendom, resp. in beheer en onderhoud,
van een gedeelte van de rijksweg Axelse Sas
sing - Axel; voorstel tot aanleg van de toe
gangsweg naar de sportvelden bij de Van
Middelhovenstraat.
Voorstel tot het nemen van besluiten in ver
band met de bouw van garages bij woningwet
woningen.
De heer Maas zou het jammer vinden dat dit
punt zonder er iets over te zeggen zou pas
seren. Hij wil het college dank brengen voor
hun beslissing in dezen en dat nu gevolg
wordt gegeven aan de vele vragen die hij
hierover heeft gesteld. Deze maatregel zal
door de autobezitters met vreugde worden*
ontvangen. Dit zal tot gevolg hebben dat er
minder auo's op straat staan. De kosten voor
het door de brandgang rijden en voor ver
goeding voor de grond waarop gebouwd
wordt van 2,20 per maand is zeker wel
aan de lage kant. Er wordt wel eens gezegd
dat hier vanwege het gevoerde beleid in Axel
alles duur is maar in de kranten van de laat
ste tijd heb ik gelezen dat het in andere ge
meenten zeker nielt goedkoper 'is. Gaarne
wil ik van deze gelegenheid gebruik maken
om het college te danken voor het gratis be
schikbaar stellen van een tweede vuilnis
emmer voor de buitenbewoners.
De heer Van Luijk informeert hoe het zit met
die mensen die voordien reeds een garage
hebben gebouwd.
Wethouder Van Bendegem zegt dat iedereen
die gebouwd heeft, met of zonder vergun
ning, de vergoeding in rekening wordt ge
bracht. Spreker is niet ongevoelig voor de
hulde en dank die de heer Maas aan het col
lege brengt.
Wethouder Ysebaert merkt op dat het hem
goed doet, dat de heer Maas goed de kranten
leest. Uit zijn mededelingen blijkt duidelijk
dat de belastingen overal verhoogd zijn en
dat het in Axel geen uitvinding was van de
wethouder van financiën, zoals in de vorige
raad is gesteld.
Tweede wijziging
markt verordening
De heer Van der Lee is het met het voorstel
eens, maar informeert hoe B. en W. dit wil
len effectueren. Men kan borden plaatsen,
maar het voornaamste zal toch zijn, dat er
voldoende politietoezicht is.
De voorzitter is het met de opmerking van
de heer Van der Lee eens, maar adviseert om
eens een poosje de zaak aan te zien hoe het
loopt.
Het voorstel wordt z.h.s. aangenomen.
Zonder discussie worden aangenomen de
voorstellen: tot het garanderen van een geld
lening aan te gaan door de Katholieke
Zeeuwsch-Vlaamse Woningbouwvereniging
gevestigd te Hulst, ten behoeve van de stich
ting van 88 premiewoningen te Axel; tot het
verlenen van een subsidie aan de Zeeuwse
Stichting voor beroepsvoorlichting en schooi
en beroepskeuze-voorlichting; tot het vast-
sellen van 2 verordeningen ingevolge de
Drank- en Horecawet.
In het bestuur van de sportstchiting wordt
benoemd de heer J. Deurloo.
Tot onderwijzer aan de Marijkeschool wordt
benoemd de heer J. J. Beuzenberg te Aar
denburg.
Rondvraag
De heer Van der Lee zegt dat het voorlopig
verslag van de Tweede Kamercommissie van
binnenlandse zaken betreffende de herinde
ling van gemeenten is verschenen. In dit voor
lopig verslag worden enkele meningen naar
voren gebracht. Daarom vinden de beren De
Doelder en hijzelf het nodig dat men als raad
de dingen die aan de orde zijn eens bekijkt.
Zou het zin hebben dat de commissie ad hoe,
die hiervoor destijds is gevormd, deze zaak
met B. en W. eens bekijkt
De Voorzitter zegt dat het college hiertegen
geen bezwaar heeft.
De heer Oggel wijst op de gladheid van de
Stationsstraat bij regen. Kan hier geen asfalt-
laag aangebracht worden
Verder zegt de heer Oggel dat de noodzaak
geconstateerd is dat een bijbel met kantteke
ningen aanwezig is.
Wij waren zo gelukkig om een uigave van de
Statenvertaling, een zo geheten „De Liefde-
Bijbel", uit 1896 te kunnen kopen.
Daar wij weten dat Gods Woord een lamp is
voor de voet en een licht op het pad, ook
bij het besturen van de gemeente, bieden wij
als leden van deze raad, behorende tot de
C.H. Unie, de A.R.-partij, het G.P.V. en de
S.G.P., die in deze raad gezamenlijk optre
den, hierbij deze bijbel aan de burgerlijke
gemeente aan. Wij hopen dat deze een zo
danige plaats zal krijgen, dat zij mede bij
onze beraadslaging tot richtlijn moge dienen.
De vootzitter dankt de heer Oggel voor het
aanbod van deze mooie bijbel.
De heer Maas zegt dat het hem opgevallen is
(dat er dit jaar geen kerstbomen waren ge
plaatst in de gemeente.
De voorzitter antwoordt dat in het verleden
de kerstbomen door het streekcentrum wer
den verzorgd. Nu hebben wij na kerstmis be
richt gekregen dat het streekcentrum er nu
niet voor kon zorgen. B. en W. hebben nu
besloten om in het vervolg het plaatsen van
kerstbomen van gemeentewege te verzorgen.
Hierna sluit de voorzitter de vergadering met
dankzegging.
In het jaar 1967 zijn 991466 motorvoertuigen
e(xclusief bussen) over de Zeelandbrug ge
reden. Dat is 10033 meer dan in 1966, toen
het totale aantal 981433 bedroeg. De totale
opbrengst van de tolgelden was vorig jaar
3.285.944,50 tegen 2.948.404,50 in
1966, een inkomstenstijging derhalve van
337.540.-.
Dit resultaat is belangrijk beter dan werd
verwacht. Het zomerseizoen leverde n.l. een
tekort aan voertuigen op ten opzichte van
1966. Dit was op zichzelf niet zo verwonder
lijk, als men bedenkt, dat de Zeelandbrug
nogal snel uit de categorie der „attracties"
(vooral tijdens de weekends) was verdwenen,
waardoor het z.g. nieuwsgierigheidsverkeer
wegviel. Daarentegen kreeg de brug - het
blijkt uit de cijfers - in het afgelopen jaar
aanmerkelijk meer de normale functie van
een - vlotte - verbindsschakel tussen
Midden-Zeeland en de Randstad Holland of
omgekeerd, hetgeen betekende, dat de niet
onverwachte teruggang in het motorvoer-
tuigenverkeer royaal werd gecompenseerd.
Gezegd kan worden, dat ook gedurende het
zomerseizoen de teruggang in de sector van
het personenautoverkeer gepaard is gegaan
met een belangrijke toeneming van het aantal
vrachtwagens. Niettemin moesten de eerste
drie kwartalen van 1967 worden afgesloten
met een negatieve stand ten opzichte van
1966 ruim 11.000 auto's mindeT, nog te
vermeerderen met ca. 3.500 toerbussen min
der (9612 toerbussen in 1967, 6043 in 1966).
De laatste drie maanden hebben echter een
zodanige vooruitgang in vergelijking met de
overeenkomstige periode van 1966 te zien
gegeven, dat uiteindelijk 6505 meer motor
voertuigen (inclusief toerbussen) van de brug
gebruik hebben gemaakt. Er is reden tot te
vredenheid over dit resultaat, wanneer men
o.a. in aanmerking neemt, dat per 1 januari
1967 het tarief voor personenauto's is ver
hoogd.
De toeneming der verkeersintensiteit in de
laatste maanden van 1967, die vooral het
werkdaggemiddelde omhoog .bracht, zal be
halve aan de groeiende groep van automobi
listen, die de Zeelandroute „ontdekt", zeker
kunnen worden toegeschreven aan de betere
bewegwijzering en de belangrijke wegverbete-
ringen, die in het tweede halfjaar van 1967
in de Hoeksewaard tot stand zijn gebracht.
In verband met de lage waterstand en een
Ondiepte voor de veerhaven te Breskens is
donderdag de veerdienst Vlissingen-Breskens
énige tijd uit de vaart geweest. Rijkswater-
Staat laat al enige ijd voor de Breskense veer
haven baggerwerkzaamheden uitvoeren maar
door de weersomstandigheden is het werk
achterop geraakt.
Al voor de kerstdagen hadden de kapiteins
van de veerboten gemeld, dat de schepen bij
laag water voor de Breskense veerhaven de
grond raakten. Bij de peilingen was gebleken
dat de ondiepte voor de mond van de veer
haven van Breskens een diepte had van onge
veer 7.20 meter beneden NAP, terwijl de
diepte daar acht meter NAP moet zijn. Sinds
30 november wordt voor de havenmond ge
baggerd maar door de slechte weersomstan
digheden heeft het werk veel stagnatie onder
vonden. In verband met de lage waterstand
van gistermorgen (2,36 m -NAP) werd tus
sen 9.45 en 11.20 uur niet gevaren. Bij het
laag water van gisteravond kon normaal wor
den gevaren.
Zoals uit de agenda blijkt komt ondermeer
een voorstel aan de orde om een aantal wegen
te verbeteren in het waterschapsgebied. De
vergadering wordt al een nader besluit ge
vraagd ten aanzien van de Vrouwstraat. De
Sint-Janstraat en de Sint-Marcusstraat, we
gen binnen de in uitvoering zijnde ruilver
kaveling Koewacht. De Sint-Janstraat krijgt
een kruinsbreedte van 11 meter en een ver
hardingsbreedte van 5 meter, voor Vrouw
straat en Sint-Marcusstraat kan worden vol
staan met een kruinsbreedte van 10 meter.
De verhardingsbreedte van de Vrouwstraat
gaat voorlopig 3 meter bedragen, voor de
Sint-Marcusstraat denkt het waterschap aan
4 meter.
In een algemene toelichting op het voorstel
zegt het dagelijks bestuur, dat het wegennet
in het gebied van het waterschap voorname
lijk bestaat uit. wegen met een verhardings
breedte van 3 meter, slechts een klein aantal
wegen heeft een grotere breedte. Men streeft
nu naar een quartair wegennet met een ver
hardingsbreedte van 4 of 5 meter en een
bermbreedte van 3 meter naar gelang de ver
keersintensiteit. In de ruilverkavelingsgebie-
den - waar alleen wegen voorkomen met
een breedte van 3 of zelfs 2.70 meter
blijkt de cultuurtechnische dienst wel mede
werking te willen verlenen - in overleg met
de ruilverkavelingscommissies - aan de aan
leg van bredere verbindingen als de meer
dere kosten worden gedragen door derden.
Het waterschap is hiertoe bereid en het zal
dan ook met de betrokken gemeentebesturen
overleg plegen over de te verlenen bijdragen.
Voor de Vrouwstraat, de Sint-Janstraat en
de Sint-Marcusstraat is een krediet van
20.000 nodig om de meerkosten te dekken.
De vergadering zal hier donderdag over moe
ten beslissen.
Aan de orde komen voorts voorstellen om
de begroting 1968 vast te stellen en om enkele
perceelsgedeelten in Koewacht en Axel te
verkopen aan de prov. Zeeland in verband
met de aanleg en verbetering van de weg
Hulst - Sas van Gent en het wegvak derde
Verkorting - Zwartenhoek.
Donderdagmiddag was het voor de bouwers
van pijler en bovenbouw van de nieuwe brug
te Sluiskil een groot moment. Voor de eerste
maal draaide de brug, die - ter plaatse op
de pijler liggend - in de lengterichting van
het kanaal werd gemonteerd, dicht. Voor
constructeurs is het wellicht een vanzelfspre
kende zaak, dat alles dan klopt maar voor ons
als leek lijkt het ons toch een hele gerust
stelling, wanneer op zo'n moment blijkt dat
de brug echt draait, en niet aan een of an
dere kant - op een totale lengte van 144
meter een hele of halve meter tekort
komt.
Overigens betekent het voor de eerste maal
sluiten van de wegverbinding nog niet, dat
nu over enkele dagen de brug in gebruik kan
worden genomen.
De brug moet nog worden uitgebalanceerd,
en de sluitplaten met het wegdek aan weers
zijden moeten nog worden gemonteerd, en al
reden dan donderdagmiddag als eersten en
kele vorkheftrucks en kraanwagens over de
brug, het zal toch zeker nog wel een week
of 6 tot 8 duren alvorens het verkeer de
brug in gebruik kan gaan nemen.
Al met al is er dan 3 jaar aan de brug ge
bouwd, die met zijn doorvaarthoogte van
10 meter de binnenvaart ongehinderd door
binnenvaartschepen moet kunnen worden ge
passeerd.
Voor coasters en zeeschepen zal als voorheen
de brug moeten worden opengedraaid en de
wachttijden zullen dan vermoedelijk lang zijn,
zodat het Oost-West verkeer ook in de toe
komst nog wel eens moeilijk zal blijken.
De vraag rijst dan ook of men in plaats van
10 meter boven het waterpeil en de construc
tie van hoge opritten en viaducten niet beter
10 meter onder het waerpeil had kunnen
gaan met tunnels. Wellicht een duurdere op
lossing, maar wachten kost en voor het weg
vervoer en voor zeekastelen ook bijzonder
veel geld, en is iets wat tot in verre toekomst
blijft voortduren en ergernis oplevert. Wan
neer een hoge uitgave goed besteed is, heeft
men er daarentegen jarenlang genot en ple
zier van. Maar de Zeeuwsch-Vlamingen zijn
het wachten nabij de Scheldeoevers nu toch
eenmaal gewend, dus zullen we hier bij het
kanaal ook nog wel wat geduld op moeten
brengen.
Axel groeide in 1967 met 92 inwoners en
steeg daarmee van 8360 naar 8452 inwoners
op 31 december 1967.
De toename aan vestigingen was gering en
het grootste deel van de nieuwe inwoners
zijn dan ook jonggeborenen, die ten opzichte
van het aantal sterfgevallen een toename te
zien geven van 84.
Geboren
Gevestigd
Overleden
Vertrokken
Verschil 12 m en 80 vr 92
Bevolking op 31 december 1966
4329 m 4031 vr 8360
Bevolking op 31 december 1967
4341 m 4111 vr 8452
Voltrokken huwelijken 68
Echtscheidingen l
Huwelijksaangiften 73
Huwelijkstoestemmingen 16
Levenloos aangegeven 2
Geboren niet tot de bevolking behorend 2
Overl. niet tot de bevolking behorend 3
PTT heeft besloten de verkoop van postzegels
in de waarden 2, 3, 4, 6, 7, 18, 24, 37 en
62 cent met ingang van 1 januari te bein-
digen.
De verkoop van nog aanwezige voorraad zal
vanaf die datum uitsluitend plaatsvinden aan
de loketten voor verzamelaars.