GEMEENTERAAD VAN AXEL NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Vergadering van donderdag 28 december 1967 VERKEER OVER ZEELANDBRUG IN 1967 TOEGENOMEN Breskense boot voer donderdag niet wegens lage waterstand AXELER AMBACHT wil wegen verbeteren Nieuwe brug bij Sluiskil voor de eerste maal dicht Axel telt 8452 inwoners 76 m 177 m 72 vr 148 213 vr 390 253 m 285 vr 32 m -T 209 m 32 vr 173 vr 538 64 382 241 m 205 vr 446 Aantal postzegels uit de roulatie Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 6 JANUARI 1968 82e Jaargang no. 15 AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen f 4,25 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij konlrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm Kleine advertenties 1-10 woorden 1, elk woord meer 15 cent. Aanwezig zijn de leden M. L. M. Ysebaert en C. van Bendegem (wethouders), J. Diele- man, M. 't Gilde, A. H. van der Lee, J. C. van Luijk, E. A. Maas, D. J. Oggel, J. Vinke en A. de Waard. Voorzitter de heer M. K. van Dijk, burge meester. Secretaris de heer P. G. van de Bosse, se cretaris. De voorzitter opent de vergadering met het uitspreken van het ambtsgebed. Hij deel hierna mede dat de leden P. Dekker en J. H. Bouman bericht van verhindering hebbèn gezonden. Hierna worden zonder discussie, of hoofde lijke stemming aangenomen de volgende pun ten Notulen; ingekomen stukken en mededelin gen; voorstel om akkoord te gaan met de uit kering in verband met de nacalculatie „trend" 1967 aan gemeentesecretarissen en ontvan gers; voorstel tot verkoop van een perceel bouwgrond, gelegen aan de Van Middelho- venstraat, aan de heer R. I. C. Onderbeke te Axel; voorstel tot verkoop van een strookje grond aan de heer P. Jansen te Axel; voorstel tot verkoop van een perceel bouwgrond, ge legen aan de De Savornin Lohmanlaan, aan de heer J. J. Wieles te Axel; voorstel tot wijziging van de aan het echtpaar J. C. van den Bos-van Ecke te Axel toegekende vergoe ding voor vervangende bouw in een huurver- goeding; voorstel tot overname van het Rijk ih eigendom, resp. in beheer en onderhoud, van een gedeelte van de rijksweg Axelse Sas sing - Axel; voorstel tot aanleg van de toe gangsweg naar de sportvelden bij de Van Middelhovenstraat. Voorstel tot het nemen van besluiten in ver band met de bouw van garages bij woningwet woningen. De heer Maas zou het jammer vinden dat dit punt zonder er iets over te zeggen zou pas seren. Hij wil het college dank brengen voor hun beslissing in dezen en dat nu gevolg wordt gegeven aan de vele vragen die hij hierover heeft gesteld. Deze maatregel zal door de autobezitters met vreugde worden* ontvangen. Dit zal tot gevolg hebben dat er minder auo's op straat staan. De kosten voor het door de brandgang rijden en voor ver goeding voor de grond waarop gebouwd wordt van 2,20 per maand is zeker wel aan de lage kant. Er wordt wel eens gezegd dat hier vanwege het gevoerde beleid in Axel alles duur is maar in de kranten van de laat ste tijd heb ik gelezen dat het in andere ge meenten zeker nielt goedkoper 'is. Gaarne wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om het college te danken voor het gratis be schikbaar stellen van een tweede vuilnis emmer voor de buitenbewoners. De heer Van Luijk informeert hoe het zit met die mensen die voordien reeds een garage hebben gebouwd. Wethouder Van Bendegem zegt dat iedereen die gebouwd heeft, met of zonder vergun ning, de vergoeding in rekening wordt ge bracht. Spreker is niet ongevoelig voor de hulde en dank die de heer Maas aan het col lege brengt. Wethouder Ysebaert merkt op dat het hem goed doet, dat de heer Maas goed de kranten leest. Uit zijn mededelingen blijkt duidelijk dat de belastingen overal verhoogd zijn en dat het in Axel geen uitvinding was van de wethouder van financiën, zoals in de vorige raad is gesteld. Tweede wijziging markt verordening De heer Van der Lee is het met het voorstel eens, maar informeert hoe B. en W. dit wil len effectueren. Men kan borden plaatsen, maar het voornaamste zal toch zijn, dat er voldoende politietoezicht is. De voorzitter is het met de opmerking van de heer Van der Lee eens, maar adviseert om eens een poosje de zaak aan te zien hoe het loopt. Het voorstel wordt z.h.s. aangenomen. Zonder discussie worden aangenomen de voorstellen: tot het garanderen van een geld lening aan te gaan door de Katholieke Zeeuwsch-Vlaamse Woningbouwvereniging gevestigd te Hulst, ten behoeve van de stich ting van 88 premiewoningen te Axel; tot het verlenen van een subsidie aan de Zeeuwse Stichting voor beroepsvoorlichting en schooi en beroepskeuze-voorlichting; tot het vast- sellen van 2 verordeningen ingevolge de Drank- en Horecawet. In het bestuur van de sportstchiting wordt benoemd de heer J. Deurloo. Tot onderwijzer aan de Marijkeschool wordt benoemd de heer J. J. Beuzenberg te Aar denburg. Rondvraag De heer Van der Lee zegt dat het voorlopig verslag van de Tweede Kamercommissie van binnenlandse zaken betreffende de herinde ling van gemeenten is verschenen. In dit voor lopig verslag worden enkele meningen naar voren gebracht. Daarom vinden de beren De Doelder en hijzelf het nodig dat men als raad de dingen die aan de orde zijn eens bekijkt. Zou het zin hebben dat de commissie ad hoe, die hiervoor destijds is gevormd, deze zaak met B. en W. eens bekijkt De Voorzitter zegt dat het college hiertegen geen bezwaar heeft. De heer Oggel wijst op de gladheid van de Stationsstraat bij regen. Kan hier geen asfalt- laag aangebracht worden Verder zegt de heer Oggel dat de noodzaak geconstateerd is dat een bijbel met kantteke ningen aanwezig is. Wij waren zo gelukkig om een uigave van de Statenvertaling, een zo geheten „De Liefde- Bijbel", uit 1896 te kunnen kopen. Daar wij weten dat Gods Woord een lamp is voor de voet en een licht op het pad, ook bij het besturen van de gemeente, bieden wij als leden van deze raad, behorende tot de C.H. Unie, de A.R.-partij, het G.P.V. en de S.G.P., die in deze raad gezamenlijk optre den, hierbij deze bijbel aan de burgerlijke gemeente aan. Wij hopen dat deze een zo danige plaats zal krijgen, dat zij mede bij onze beraadslaging tot richtlijn moge dienen. De vootzitter dankt de heer Oggel voor het aanbod van deze mooie bijbel. De heer Maas zegt dat het hem opgevallen is (dat er dit jaar geen kerstbomen waren ge plaatst in de gemeente. De voorzitter antwoordt dat in het verleden de kerstbomen door het streekcentrum wer den verzorgd. Nu hebben wij na kerstmis be richt gekregen dat het streekcentrum er nu niet voor kon zorgen. B. en W. hebben nu besloten om in het vervolg het plaatsen van kerstbomen van gemeentewege te verzorgen. Hierna sluit de voorzitter de vergadering met dankzegging. In het jaar 1967 zijn 991466 motorvoertuigen e(xclusief bussen) over de Zeelandbrug ge reden. Dat is 10033 meer dan in 1966, toen het totale aantal 981433 bedroeg. De totale opbrengst van de tolgelden was vorig jaar 3.285.944,50 tegen 2.948.404,50 in 1966, een inkomstenstijging derhalve van 337.540.-. Dit resultaat is belangrijk beter dan werd verwacht. Het zomerseizoen leverde n.l. een tekort aan voertuigen op ten opzichte van 1966. Dit was op zichzelf niet zo verwonder lijk, als men bedenkt, dat de Zeelandbrug nogal snel uit de categorie der „attracties" (vooral tijdens de weekends) was verdwenen, waardoor het z.g. nieuwsgierigheidsverkeer wegviel. Daarentegen kreeg de brug - het blijkt uit de cijfers - in het afgelopen jaar aanmerkelijk meer de normale functie van een - vlotte - verbindsschakel tussen Midden-Zeeland en de Randstad Holland of omgekeerd, hetgeen betekende, dat de niet onverwachte teruggang in het motorvoer- tuigenverkeer royaal werd gecompenseerd. Gezegd kan worden, dat ook gedurende het zomerseizoen de teruggang in de sector van het personenautoverkeer gepaard is gegaan met een belangrijke toeneming van het aantal vrachtwagens. Niettemin moesten de eerste drie kwartalen van 1967 worden afgesloten met een negatieve stand ten opzichte van 1966 ruim 11.000 auto's mindeT, nog te vermeerderen met ca. 3.500 toerbussen min der (9612 toerbussen in 1967, 6043 in 1966). De laatste drie maanden hebben echter een zodanige vooruitgang in vergelijking met de overeenkomstige periode van 1966 te zien gegeven, dat uiteindelijk 6505 meer motor voertuigen (inclusief toerbussen) van de brug gebruik hebben gemaakt. Er is reden tot te vredenheid over dit resultaat, wanneer men o.a. in aanmerking neemt, dat per 1 januari 1967 het tarief voor personenauto's is ver hoogd. De toeneming der verkeersintensiteit in de laatste maanden van 1967, die vooral het werkdaggemiddelde omhoog .bracht, zal be halve aan de groeiende groep van automobi listen, die de Zeelandroute „ontdekt", zeker kunnen worden toegeschreven aan de betere bewegwijzering en de belangrijke wegverbete- ringen, die in het tweede halfjaar van 1967 in de Hoeksewaard tot stand zijn gebracht. In verband met de lage waterstand en een Ondiepte voor de veerhaven te Breskens is donderdag de veerdienst Vlissingen-Breskens énige tijd uit de vaart geweest. Rijkswater- Staat laat al enige ijd voor de Breskense veer haven baggerwerkzaamheden uitvoeren maar door de weersomstandigheden is het werk achterop geraakt. Al voor de kerstdagen hadden de kapiteins van de veerboten gemeld, dat de schepen bij laag water voor de Breskense veerhaven de grond raakten. Bij de peilingen was gebleken dat de ondiepte voor de mond van de veer haven van Breskens een diepte had van onge veer 7.20 meter beneden NAP, terwijl de diepte daar acht meter NAP moet zijn. Sinds 30 november wordt voor de havenmond ge baggerd maar door de slechte weersomstan digheden heeft het werk veel stagnatie onder vonden. In verband met de lage waterstand van gistermorgen (2,36 m -NAP) werd tus sen 9.45 en 11.20 uur niet gevaren. Bij het laag water van gisteravond kon normaal wor den gevaren. Zoals uit de agenda blijkt komt ondermeer een voorstel aan de orde om een aantal wegen te verbeteren in het waterschapsgebied. De vergadering wordt al een nader besluit ge vraagd ten aanzien van de Vrouwstraat. De Sint-Janstraat en de Sint-Marcusstraat, we gen binnen de in uitvoering zijnde ruilver kaveling Koewacht. De Sint-Janstraat krijgt een kruinsbreedte van 11 meter en een ver hardingsbreedte van 5 meter, voor Vrouw straat en Sint-Marcusstraat kan worden vol staan met een kruinsbreedte van 10 meter. De verhardingsbreedte van de Vrouwstraat gaat voorlopig 3 meter bedragen, voor de Sint-Marcusstraat denkt het waterschap aan 4 meter. In een algemene toelichting op het voorstel zegt het dagelijks bestuur, dat het wegennet in het gebied van het waterschap voorname lijk bestaat uit. wegen met een verhardings breedte van 3 meter, slechts een klein aantal wegen heeft een grotere breedte. Men streeft nu naar een quartair wegennet met een ver hardingsbreedte van 4 of 5 meter en een bermbreedte van 3 meter naar gelang de ver keersintensiteit. In de ruilverkavelingsgebie- den - waar alleen wegen voorkomen met een breedte van 3 of zelfs 2.70 meter blijkt de cultuurtechnische dienst wel mede werking te willen verlenen - in overleg met de ruilverkavelingscommissies - aan de aan leg van bredere verbindingen als de meer dere kosten worden gedragen door derden. Het waterschap is hiertoe bereid en het zal dan ook met de betrokken gemeentebesturen overleg plegen over de te verlenen bijdragen. Voor de Vrouwstraat, de Sint-Janstraat en de Sint-Marcusstraat is een krediet van 20.000 nodig om de meerkosten te dekken. De vergadering zal hier donderdag over moe ten beslissen. Aan de orde komen voorts voorstellen om de begroting 1968 vast te stellen en om enkele perceelsgedeelten in Koewacht en Axel te verkopen aan de prov. Zeeland in verband met de aanleg en verbetering van de weg Hulst - Sas van Gent en het wegvak derde Verkorting - Zwartenhoek. Donderdagmiddag was het voor de bouwers van pijler en bovenbouw van de nieuwe brug te Sluiskil een groot moment. Voor de eerste maal draaide de brug, die - ter plaatse op de pijler liggend - in de lengterichting van het kanaal werd gemonteerd, dicht. Voor constructeurs is het wellicht een vanzelfspre kende zaak, dat alles dan klopt maar voor ons als leek lijkt het ons toch een hele gerust stelling, wanneer op zo'n moment blijkt dat de brug echt draait, en niet aan een of an dere kant - op een totale lengte van 144 meter een hele of halve meter tekort komt. Overigens betekent het voor de eerste maal sluiten van de wegverbinding nog niet, dat nu over enkele dagen de brug in gebruik kan worden genomen. De brug moet nog worden uitgebalanceerd, en de sluitplaten met het wegdek aan weers zijden moeten nog worden gemonteerd, en al reden dan donderdagmiddag als eersten en kele vorkheftrucks en kraanwagens over de brug, het zal toch zeker nog wel een week of 6 tot 8 duren alvorens het verkeer de brug in gebruik kan gaan nemen. Al met al is er dan 3 jaar aan de brug ge bouwd, die met zijn doorvaarthoogte van 10 meter de binnenvaart ongehinderd door binnenvaartschepen moet kunnen worden ge passeerd. Voor coasters en zeeschepen zal als voorheen de brug moeten worden opengedraaid en de wachttijden zullen dan vermoedelijk lang zijn, zodat het Oost-West verkeer ook in de toe komst nog wel eens moeilijk zal blijken. De vraag rijst dan ook of men in plaats van 10 meter boven het waterpeil en de construc tie van hoge opritten en viaducten niet beter 10 meter onder het waerpeil had kunnen gaan met tunnels. Wellicht een duurdere op lossing, maar wachten kost en voor het weg vervoer en voor zeekastelen ook bijzonder veel geld, en is iets wat tot in verre toekomst blijft voortduren en ergernis oplevert. Wan neer een hoge uitgave goed besteed is, heeft men er daarentegen jarenlang genot en ple zier van. Maar de Zeeuwsch-Vlamingen zijn het wachten nabij de Scheldeoevers nu toch eenmaal gewend, dus zullen we hier bij het kanaal ook nog wel wat geduld op moeten brengen. Axel groeide in 1967 met 92 inwoners en steeg daarmee van 8360 naar 8452 inwoners op 31 december 1967. De toename aan vestigingen was gering en het grootste deel van de nieuwe inwoners zijn dan ook jonggeborenen, die ten opzichte van het aantal sterfgevallen een toename te zien geven van 84. Geboren Gevestigd Overleden Vertrokken Verschil 12 m en 80 vr 92 Bevolking op 31 december 1966 4329 m 4031 vr 8360 Bevolking op 31 december 1967 4341 m 4111 vr 8452 Voltrokken huwelijken 68 Echtscheidingen l Huwelijksaangiften 73 Huwelijkstoestemmingen 16 Levenloos aangegeven 2 Geboren niet tot de bevolking behorend 2 Overl. niet tot de bevolking behorend 3 PTT heeft besloten de verkoop van postzegels in de waarden 2, 3, 4, 6, 7, 18, 24, 37 en 62 cent met ingang van 1 januari te bein- digen. De verkoop van nog aanwezige voorraad zal vanaf die datum uitsluitend plaatsvinden aan de loketten voor verzamelaars.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1968 | | pagina 1