ELKE WEEK DE AXELSE KRANT IN DE BUS NEDERLAND IN 1967 ZEELAND IN VOGELVLUCHT 1967 Koninklijke bezoeken De Luchtverontreiniging De Bootdiensten Havens en Sluizen Wester-Schelde helemaal afsluiten Toerisme Sport (vervolg van pagina 1) De regering verklaarde zich in februari bereid om mee te werken aan een project om wereldhaven nummer 1, Rotterdam, een veiliger toekomst te garanderen. Europoort, de verzamelnaam voor de nieuwe havengebieden, zal, door het uitdiepen van de vaargeul, toegankelijk worden gemaakt voor de nieuwe reuzentankers (tot 225 duizend ton). Het werk zal in 1970 Waar moeten zijn en rond 125 miljoen gulden kosten. De Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) kwam, welhaast traditiegetrouw, weer in opspraak. Er zouden allerlei informaties over studenten zijn in gewonnen bij de Nederlandse universiteiten. Daar over hebben wij ons dan weer enige tijd druk ge maakt. De BVD kreeg in september een nieuwe leiding. Wegens het bereiken van de pensioen gerechtigde leeftijd werd Nederlands geheim agent nummer 1, mr. J. S. Sinninghe Damsté, opgevolgd door drs. A. Kuypers (50), die tijdens de oorlog al inlichtingendiensten voor de geallieerden had ge organiseerd. Zowaar hadden wij ook weer ons in ternationale spionageschandaaltje. In 1966 was het hommeles met de Chinezen in Den Haag, ditmaal ging het om een Rus in Amsterdam. Op 12 april arresteerde de rijksrecherche bij zijn woning in Amsterdam de hoofdvertegenwoordiger van de Sovjetrussische luchtvaartmaatschappij Aeroflot, de heer Gloechow. Hij werd beschuldigd van uit- lokWng tot het leveren van staatsgeheimen. Mr. W. J. Kolkert, officier van Justitie in Den Haag, zei, dat hij de indruk kreeg „met een goed opge leide spion te maken te hebbenOp 17 april ver trok Gloechow naar Rusland. De Russen reageer den op de overbekende wijze. Tien dagen later arresteerden zij in een Moskouse straat de sta-' tionsmanager van de KLM in Moskou, de heer Donker. Hij werd beschuldigd van spionage en uitgewezen wegens „daden, die niet in het belang van het land zijn". Een ander diplomatiek incident, waarin Nederland verwikkeld raakte,speelde zich af in de jonge Afrikaanse staat Guinee. Op 26 juni arresteerde de justitie van Ivoorkust de Guinese delegatie naar de Verenigde Naties, nadat het KLM-vliegtuig, waarmee de delegatie reisde, een onverwachte tussenlanding maakte bij Abidjan (Ivoorkust). President Sekou Touré van Guinee beschuldigde de VN, de Nederlandse regering en de KLM ervan de ontvoering te hebben veroorzaakt. De tussen landing was volgens hem helemaal niet nodig ge weest. Touré liet de honorair consul van Neder land in Guinee, tevens hoofd van de KLM- vestiging, de heer Van Dijck, arresteren. Drie personeelsleden van de KLM kregen huisarrest op gelegd. Vier Nederlanders, die Guinee wilden ver laten, kregen geen uitreisvisum. Protesten van de Nederlandse regering kregen geen gehoor. Den Haag vroeg VN-secretaris-generaal Oe Thant om te bemiddelen. De bemiddeling van Oe Thant slaagde vooralsnog niet. De Nederlandse regering probeerde het nog eens rechtstreeks bij Sekou Touré. Een speciale afgezant van Den Haag kreeg echter zelfs geen inreisvisum voor Guinee. Er kwam pas een oplossing in zicht nadat het geschil J tussen Ivoorkust en Guinee was bijgelegd. In Den Haag ontstond enige opschudding nadat daar in de nacht van 18 op 19 maart brand werd gesticht in het gebouw van de Spaanse ambassade. Een onbekende gooide een fles benzine met een brandende lont naar binnen. De Nederlandse re gering liet weten „deze laffe daad ten zeerste te betreuren". De Spaanse ambassade vertelde, dat de brand niet was gesticht door Spaanse gast arbeiders. Hoe men dat zo zeker kon zeggen, ver telde men niet. Er was veel kritiek in Nederland op de regimes in Spanje, Zuid-Afrika en Griekenland. Regelmatig werd gedemonstreerd. Gelukkig op een wat rustiger manier dan in 1966. Met Zuid-Afrika was er nog wat geharrewar rond de mogelijkheden van een Zuidafrikaanse order bij Nederlandse werven voor een aantal onderzeeboten. De Nederlandse rege ring verklaarde pas een uitvoervergunning voor de boten te kunnen geven als zij klaar zijn. Dat was naar het oordeel van Zuid-Afrika een wat al te groot risico. „Zuid-Afrika kan niet overwegen dergelijke orders te plaatsen tot het ogenblik waar op wij er zeker van zijn, dat achtereenvolgende regeringen de verplichtingen op lange termijn, die uit zo'n contract voortvloeien, kunnen nakomen zei minister van Defensie) Botha in Joannesburg. De werkgeversorganisaties veroorzaakten nogal wat opschudding en boze gezichten door in een brief aan het kabinet te vertellen, dat de houding van Nederland ten opzichte van sommige buiten landse regeringen de handel nadelig beïnvloedde. De politie heeft het in 1967 druk gehad. Niet met het massaal bestrijden van ordeverstoringen, maar met een toenemende criminaliteit. Er was geen ver ontrustend aantal moorden, waarbij enkele tra gische familiedrama's. Vooral de moord op een meisje, gepleegd door een man, die werd ver pleegd in een psychiatrische inrichting, doch te veel vrijheid had, was aanleidifig tot veel com mentaar en discussie. De minister van Justitie moest de verzekering geven, dat met meer zorgvul digheid zou worden gewerkt. Enkele spectaculaire bankberovingen en inbraken gaven de justitie han denvol werk. Grote branden zijn er ook geweest. In oktober werd de Dalonfabriek te Emmen geheel verwoest. Twee andere bedrijven waren evenmin te redden, de totale schade was meer dan 35 miljoen gulden. In totaal 1180 werknemers werden door deze ramp getroffen. Hun lonen werden gelukkig door de verzekering gegarandeerd. Kort na deze brand verwoestten de vlammen in Zeist enkele historische gebouwen en een fabrieksopslagplaats van de Hernhutters. Ook hier een gigantische schadepost dertig miljoen. De Nederlandse banken hadden, naast de bevei liging tegen overvallen (die volgens een politie rapport enorm is bemoeilijkt doordat ook de onder wereld zeer moderne vindingen gebruikt, waarmee het bijvoorbeeld mogelijk is in weinig minuten door metersdikke muren heen te branden), nog heel andere zaken aan het hoofd. Enkele bankiershuizen kwamen in opspraak door wanbeheer. Een aantal banken besloot tot fusies. De banken in hun ge heel besloten de handschoen op te nemen tegen de girodienst van de PTT, die een steeds groter aan deel krijgt in het geldverkeer. In oktober kwamen de Nederlandse banken met een nieuw betaalmid del; door de banken gegarandeerde betaalchèques. Met deze cheques kunnen bedragen tot vijftig gul den worden betaald. De giro kent ook iets derge lijks (de blauwe kaart), maar geeft geen garantie als de rekeninghouder in gebreke blijft. De giro antwoordde de banken met een nieuwe mogelijk heid girorekeningen, die rente geven. Fusies waren in 1967 vrijwel aan de orde van de dag. In één sector gaf dat nogal wat hoofdpijn de dagbladpers. In april fuseerden de N.V. Uit geversmaatschappij Neerlandia (Utrecht) en de N.V. Uitgeversmaatschappij De Gelderlander (Nij megen). Het ging hier om kranten met een totaal oplage van 260 duizend exemplaren. Aan het eind van het jaar kwam de oprichting van Unitel, een samenwerkingsorganisatie tussen de grootste kran tenconcerns van Nederland. De voorzitter van de Federatie van Nederlandse Journalisten, de heer Schrama, liet een waarschuwend geluid horen. Hij vreest, dat er op den duur in Nederland nog slechts een paar zeer grote dagbladconcerns zul len bestaan. Een ontwikkeling, die voor de journa listiek niet onbedenkelijk is, zo meende hij. Veel sombere berichten. Maar het verhaaltje, dat wij van huis uit zo vreselijk pessimistisch zijn, ging toch niet op. Wij nodigen vriendelijk buiten landse gasten uit om eens te komen kijken, omdat tenslotte ons landje nog tal van fraaie zaken heeft. Het gaat hier niet alleen om de ruim anderhalf miljoen toeristen, maar ook om zeer officiële be zoekers. Het Koninklijk Huis ging op statiebezoek. In mei bezochten Koningin Juliana en prins Bem- hard Canada, waar zij natuurlijk ook rondwandel den op de wereldtentoonstelling. Prins Bemhard hield tijdens dit bezoek een pleidooi voor de syn thetische produktie van voedingsmiddelen ter be strijding van de voedselnood in de wereld. In Ne derland kwamen groothertog Jan en groothertogin Charlotte van Luxemburg op bezoek. Uit Nepal kwamen koning Mahendra Bir Bikra en koningin Ratna Rajya Laxmi. Onze nationale reiziger, mi nister Luns van Buitenlandse zaken (die je ten slotte voornamelijk in het buitenland moet afdoen), bezocht o.a. Oostenrijk, Polen en Roemenië. Ook ontving hij in Den Haag belangrijke gasten. Pre mier Wilson van Engeland en zijn minister van Buitenlandse zaken, Brown. Zij kwamen praten over Engelands toetreding tot de Euromarkt. De Amerikaanse vice-president, Hubert Humphrey, kwam voor besprekingen over Vietnam naar Den Haag. Nederland toonde zich op vele gebieden weer zeer vooruitstrevend. Nergens in Europa kwamen de „hippies" zo aan bod als bij ons. Amsterdam, Rotterdam en Utrecht organiseerde festijnen voor de bloemenkinderen, die tot ver over onze grenzen werden besproken. Van onze spreekwoordelijke onverdraagzaamheid is nog maar weinig overge bleven, al waren er natuurlijk nog heel wat critici te vinden, die een zeer radicale oplossing voor het vermeende kwaad wisten „Ze moesten ze in een werkkamp stoppen". Tot bijzonder kwalijke uit wassen is het echter niet gekomen. Als was er wel aanleiding voor toenemende zorg over het ge bruik van verdovende en stimulerende middelen door jongeren. Ook op religieus terrein is ons land haantje de voorste. De Nederlandse katholieken gaan in de wereld voorop bij de speurtocht naar vernieuwing, die het geloof een nieuw elan moet geven. De verhouding tussen Rome en de Nederlandse katho lieken is nog al eens gespannen geweest, maar begin 1967 kwam duidelijk een toenadering tot stand. De R.K. Kerk verloor in Nederland een van haar bisschoppen, mgr. G. H. de Vet, bis schop van Breda. Hij overleed na een korte ziekte op 49-jarige-leeftijd. Elke klokslag van de tijd eist zijn slachtoffers. Zo ook 1967. Wij moesten afscheid nemen van een aantal bekende en vooraanstaande Nederlan ders. De oud-minister J. G. Suurhoff overleed vrij onverwacht. In Maastricht overleed de dichter Pierre Kemp, in Antwerpen de romanschrijver mr. A. Roothaert. Zo gleed 1967 voorbij. Met trieste en met hart verwarmende gebeurtenissen. Met sensaties en de kleine zaken van alledag, die nooit het nationale nieuws zullen halen. Met grootse prestaties en fatale vergissingen. Met spanning en een reus achtige massa, door vele naamlozen verricht rou tinewerk. Als we alles zo bij elkaar optellen en een balans opmaken, kunnen we toch weer te vreden glimlachen. En wie dan nog wil mopperen, die mag dat op het weer doen. Een zomer, die slecht begon, maar redelijk eindigde. Een winter, die vroeg is ingevallen en ons een koud afscheid van 1967 voorbereidde. nadruk verboden) Wij willen beginnen met een overzicht van de belangrijkste evenementen in onze provincie in het afgelopen jaar. Wij hopen nog terug te komen in ons volgend nummer met een chronologisch overzicht van de gebeurtenissen in Axel en direkte omgeving, maar in deze tijd van steeds snellere verbindingen lijkt het toch goed om eerst eens te kijken wat de al gemene tendens was in onze provincie. Wanneer wij dan de gebeurtenissen de revue laten passeren blijkt zonneklaar dat Zeeland en ook Zeeuwsch-Vlaanderen steeds meer wordt betrok ken bij de industrialisatie van ons gehele land. Terecht gaan er kreten op dat Zeeland hierbij niet die steun krijgt die andere uithoeken van het land wel krijgen en dat is sterk te betreuren, maar ondanks dat blijkt toch het provinciaal beleid sterk op verdere industrialisatie gericht te zijn, en komen vele zaken in 1967 in het licht te staan van de industrialisatie. Onze provincie werd dit jaar verschillende malen door leden van ons Koninklijk Huis bezocht en ook Zeeuwsch-Vlaanderen deelde hierin mee. Z.K.H. Prins Bemhard was aanwezig bij de of ficiële opening van Dow Chemical te Temeuzen en Prins Claus opende de nieuwe veiling te Ter- neuzen. Konihgin Juliana opende op 6 mei het jeugdontmoetingscentrum Het Zilveren Schor in gezelschap van Prins Bemhard, terwijl Prins Claus ook de fabrieken van Billiton MT in het Sloe opende. Verder was hij met onze Kroonprinses aanwezig bij het officiële bezoek dat het Luxem burgse Groothertogelijk paar aan Zeeland bracht in de maand september. Meerdere bezoeken ston den dus ook hier in het teken van de industrie. Mede door de toenemende industrialisatie zowel in Zeeuwsch-Vlaanderen als in het Sloe-gebied krijgt ook in onze provincie de luchtverontreiniging meerdere aandacht. Men heeft in het afgelopen jaar vastgesteld hoe nu de huidige toestand is en nieuwe industrieën zullen zeker het nodige moeten doen om te zorgen dat zij Zeeland niet tot een onbewoonbaar gebied maken. Gelukkig kan in eigen streek worden geconstateerd, dat ook de oudere bestaande industrieën hun volle aandacht geven aan dit probleem en dat door betere zui veringsinstallaties en modernere procédés de lucht verontreiniging en de schade aan de gewassen in de landbouw niettegenstaande meerdere productie, vermindert. Met name de N.S.M. en de Zuid- Chemie hebben zich veel moeite getroost om min der overlast te veroorzaken. Naast de luchtverontreiniging speelt ook de water verontreiniging een rol en werd Zeeland opge schrikt door olievervuiling door binnenvaartsche pen. Overigens blijkt dit naar twee zijden een pro bleem te zijn, waar men in 1967 nog niet is uit gekomen de overheid wil geen verontreiniging van de scheepvaartwateren, de schippers hebben in de hele provincie geen enkele mogelijkheid waar zij officiéél hun verontreinigingsavalwater kwijt kunnen raken. Onze landsregering heeft ook in het afgelopen jaar weer gemeend dat Zeeland en Zeeuwsch-Vlaan deren in het bijzonder er best nog eens een extra belasting bij kunnen hebben. Hadden we maar wat meer Zeeuwse afgevaardigden in de Tweede Ka mer, dan was de minister wel gedwongen geweest van dit onsympathieke cadeautje voor 1968 af te De veerhaven in Perkpolder schiet flink op en over enkele maanden zullen we hier de inmiddels van stapel gelopen dubbeldeksveerpont kunnen zien binnenvaren. Hopelijk met minder wachttijden voor het wegverkeer, maar helaas ondanks alle protesten uit onze provincie tegen aanmerkelijk verhoogde tarieven. De Oosterscheldebrugdit jaar herdoopt in Zee- landbrug mag zich in een toenemend gebruik ver heugen, echter niet in die mate dat men had ver wacht, de tekorten op de brug vormen dan ook nog een extra zorg voor onze provincie, niette genstaande het feit dat 200.000,aan bruggel den meer werd ontvangen. In het eerste halfjaar van 1967 boekten de boot diensten een record-vervoer van 2.674.994 pas sagiers en 832.776 auto s. Voor het eerst werd hiermee het aantal van 1Yi miljoen passagiers overschreden. Vlissingen-Breskens vervoerde hier van alleen meer dan \]/i miljoen passagiers. Aardgas drong steeds verder door Het aardgas rukte in 1967 steeds verder op in Zeeland en alleen het eiland Schouwen is er nu nog van verstoken, en zal er de eerste jaren ook van verstoken blijven. Voor de rest van Zeeland is het laatste Sluiskilgas door de leidingen ge stroomd, en werd dit officieël door de burgemeester van Goes te Veere afgefakkeld. Dit nadat er in de na-oorlogse jaren zo'n 200.000.000 m3 van dit voortreffelijke gas door de Zeeuwse verbruikers werd opgestookt. Wij menen in dit overzicht over Zeeland ook onze zuiderburen te mogen betrekken. Wanneer wij dit overzicht schrijven dan gaat het toch om de ontwikkeling die zich om ons heen voltrekt en deze is niet denkbaar zonder ook te zien wat in Gent en Antwerpen gebeurt. Bijzonder belangrijk was voor antwerpen op 3 ok tober j.l. de opening van de nieuwe zeesluizen bij Zandvliet, terwijl voor Zeeuwsch-Vlaanderen weer uitermate belangrijk is het nieuwe door Ant werpen gelanceerde plan voor een kanaal naar Baalhoek öf Ossenisse. Men zou in Antwerpen al over 5 jaar de schepen door dit kanaal willen zien varen, en al lijkt dat welhaast onmogelijk, vast staat wel dat een eventuele uitvoering van dit plan dat thans ernstig wordt bestudeerd zeer ingrijpend zal zijn voor Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Daarnaast heeft Gent nu al weer de wens te kennen gegeven een nog grotere zeesluis bij Temeuzen te willen zien, toegankelijk voor schepen tot 100.000 ton. Een pijnlijk punt daarbij is, dat zulke grote schepen nu nog niet de scheldemonding kunnen binnenvaren (maar daar is misschien iets aan te doen door een speciale geul zoals ook Rotterdam die maakt) maar vooral dat de nog niet eens ge reed zijnde tunnel in Zelzate zo kort onder de kanaalbodem ligt, dat verdiepen van het kanaal daar vrijwel onmogelijk is. Dr. ir F. P. Mesu oud directeur van de Centraal Cultuurtechnische Dienst heeft dit najaar een her nieuwd pleidooi gehouden om ook de Wester- Schelde geheel af te sluiten door een dam in de monding te leggen en daarin geweldige sluizen te bouwen die geschikt zijn voor schepen tot 225.000 ton. Een 30 km lange vaargeul zou vanaf de sluizen zeewaarts moeten gaan tot de diepere gedeelten van de Noordzee. De sluizen bij Ter- neuzen en Zandvliet zouden dan voortaan open kunnen blijven staan. Een spoor- en wegverbinding zou over de dam nabij Breskens kunnen worden aangelegd. Het Wegverkeer Ook de hoofdverkeerswegen in Zeeland zijn in 1967 nog niet geworden wat men mag verwachten, maar hier heeft gelukkig de regering wel begrepen dat de toestand op rijksweg E 58 onhoudbaar is, de minister heeft toegezegd de verbeteringen zo-' veel mogelijk te zullen bespoedigen. Het invoeren van een maximumsnelheid van 80 km in de loop van dit jaar betekende ook een rustiger verkeers beeld en minder ernstige ongevallen. Overigens kregen we er in eigen omgeving weer een ongevallenveroorzaker bij, doordat na het kruis punt bij de omleiding in Hulst nu ook St. Anna een uiterst gevaarlijke wegkruising rijker is ge worden, waar de eerste aanrijdingen al zijn ge weest, gelukkig nog zonder slachtoffers. De bruggen over het verbrede kanaal bij Sluiskil en Sas van Gent hadden dit jaar gereed moeten zijn maar zijn dit nog niet, Binnenkort mogen we even wel de ingebruikname verwachten, waarmee dan hopelijk ook de wachttijden weer wat zullen ver minderen. De nieuwe pont die bij Sluiskil dienst moet gaan doen is al wel gearriveerd en ligt nu geduldig te wachten op het moment van ingebruik name. Zeeland bleek toeristisch ook dit jaar bijzonder in trek, niet alleen de kust maar ondanks het mooie weer ook het achterland. De WV's kampen met de gevolgen hiervan, wil men een doeltreffende propaganda en goede service aan de toerist dan zijn de middelen daartoe ontoereikend. De provin cie gaf het voorbeeld door een aanzienlijke sub sidieverhoging, laten wij hopen dat de gemeenten en bedrijven in dezen zullen volgen. Naast land bouw en industrie is het toerisme een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor onze provin cie, waarbij zeer velen een bestaan vinden. In vele plaatsen werden er voor eigen Omgeving en ook voor de toerist attracties georganiseerd. Axel bleef daarbij niet achter en maakte met de Breughelweek een goede beurt. Aolm in de pro vincie toonde men hiervoor belangstellingen ook radio en t.v. gaven uitvoerige reportages. Herindeling vlot nog niet erg De al eerder genoemde plannen voor een kanaal naar Baalhoek hebben weer onzekerheid gebracht in de herindelingsplannen. Men is evenwel van mening dat hier niet op kan worden gewacht, en dat er toch voortgang moet komen in de plannen. Zoals bekend komt men weer terug van het drie- gemeentenplan voor Oost Zeeuwsch-Vlaanderen en zijn met name de kansen op voortbestaan van Axel en Sas van Gent weer flink gestegen. In 1968 mogen we wellicht een definitieve vaststelling van het wetsontwerp tegemoet zien waardoor dan aan de onzekerheid die in diverse gemeenten zeker geen goed doet aan het algemeen beleid, een einde komt. Overigens is met het laatste ontwerp van wet dat in november door de minister werd ingediend heel Zeeland aan de beurt geweest en zijn nu alle delen van de provincie op papier heringedeeld. Het zal nog wel even duren voor men alle pro testen heeft verwerkt en overal overeenstemming heeft om tot uitvoering te geraken. De voetbalsport staat nog steeds hoog genoteerd in onze provincie. AZW stelde teleur en wist zich in de hoge regionen van de zaterdagvoetbal niet te handhaven. De w-Axel daarentegen boekte goede resultaten en doet dat ook nu nog, zodat daar nog alles van kan worden verwacht. Nieuwe takken van sport deden hun intrede in Zeeuwsch-Vlaanderen nabij Hulst kwam de zweefvliegerij letterlijk en figuurlijk van de grond, ■terwijl Axel voor het eerst sedert tal van jaren een motorcross introduceerde bij het Zeeuwsch- Vlaamse publiek. 3,75 per half jaar buiten Axel f 4,25 Naam: Adres; GEEFT ZICH OP ALS ABONNEE OP DE AXELSE COURANT. Opzenden aan Axelse Courant, Markt 12, Axel

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1967 | | pagina 2