GEMEENTE-BEGROTING en BEDRIJFSBEGROTING 1966 Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 20 NOVEMBER 1965 80e Jaargang No. 8 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN ONTWERPEN Deze week hebben B. en W. van Axel de ontwerpen voor de Gemeentebegroting en bedrijfsbegrotingen voor het dienstjaar 1966 aan de raadsleden toegezonden. Deze ontwerp-begrotingen zijn gebaseerd op ramingen, die voor een redelijk verzorgings- peil van de gemeente als minimum moeten worden beschouwd. In de aanbiedingsbrief bij de begroting voor 1965 schreven B. en W. onder meer „Uit de overgelegde begrotingsstukken blijkt duidelijk, dat het financiële draagvlak van onze gemeente te gering is voor een adequate vervulling van de centrumfunctie der gemeen te". In de aanbiedingsbrief bij de begroting voor 1966 schrijven B. en W. Bij herhaling heeft de raad zich in dezelfde geest uitge sproken. Vooral nu onze gemeente zich steeds meer ontwikkelt tot woon- en winkelcentrum, gaat dit argument voortdurend sterker klem men. Aan vergaande voorzieningen met het oog op een harmonieuze ontplooiing van het woon- en leefklimaat zal in de nabije toe komst grote aandacht moeten worden be steed, hetgeen mede bepalend is voor de fi nanciële repercussies. Uit een becijfering, die wij hebben opgesteld, blijkt dat de jaarlijkse uitkeringen uit het Gemeentefonds sedert 1960 zijn gestegen van 735.000,- tot 1340.000,-. Dit be tekent een gemiddelde stijging van ongeveer 11 per jaar. De gemeentelijke uitgaven zijn echter over diezelfde periode toegenomen van 1.512.000,- tot 3.021.000,-, hetgeen neerkomt op een verhoging van ongeveer 15% per jaar. Deze getallen tonen tevens aan, dat de uitkeringen uit het Gemeentefonds ca 50% van de totale gemeentelijke behoef ten dekken. De jaarlijkse toename van de middelen uit het Gemeentefonds moet echter voor een niet on aanzienlijk deel worden aangewend ter be strijding van de gevolgen van de voortschrij dende geldontwaarding. De kosten, voortvloeiende uit de noodzakelijke versterking van het voorzieningenpeil der ge meente, moeten, wanneer geen rijksuitkerin gen daartegenover staan, gedekt worden uit eigen middelen. Wij achten het nuttig U een overzicht te ge ven van de functionele tekorten, afgeleid uit de daarvoor in aanmerking komende begro tingshoofdstukken en gebaseerd op percen tages Onderwijs, Cultuur- en Recreatie 23,96% 20,49% 19,38% 18,64% 7,91% 5,75% 2,73% 1,14% Bovendien menen wij te moeten voorstel len de verordening op de heffing van pre cariorechten in te trekken i.v.m. de rela tief hoge perceptiekosten en de rechtson zekerheid, die deze heffing, ook bij een nadere interpretatie, veroorzaakt. Als ge volg daarvan moet een mindere opbrengst worden geraamd van 10.000,- Bovenstaande maatregelen, die verdiscon teerd zijn in de le wijziging van de be groting voor 1966, leveren een meer opbrengst op van 180.378,- hetgeen vrijwel overeenkomt met het be drag dat gedekt moet worden. De voorgestelde belastingverhogingen volgen het landelijk beeld, zodat naar onze mening niet van een plaatselijke anomalie gesproken kan worden. Bovendien benaderen deze voor stellen het standpunt te dezer zake van Ge deputeerde Staten. Volledigheidshalve voegen wij hieraan nog toe, dat wij in de loop van dit jaar, daartoe gesteund door Gedeputeerde Staten, ernstige pogingen hebben gedaan Axel te doen rang schikken onder de gemeenten, die op grond van hun klein-stedelijk karakter in aanmer king zullen komen voor een verfijning. Deze verfijningsregeling blijkt evenwel niet op Axel van toepassing te zijn, uitsluitend omdat haar oppervlakte in verhouding tot haar inwoner tal te groot is. Wij geven U echter de stellige verzekering, dat wij op dit punt diligent zullen blijven. Tot onze teleurstelling kon dit jaar nog geen aanvang worden gemaakt met verschillende noodzakelijke objecten, waarbij wij met name aan de zo urgente scholenbouw denken. Het verheugt ons echter, dat het goed geoutilleer de gymnastieklokaal bij de openbare lagere school nog vóór de jaarwisseling in gebruik zal kunnen worden genomen. Met de wens, dat B. en W. het komende jaar in volledige samenwerking met de raad onze gemeente zullen mogen besturen, besluiten B. en W. deze aanbiedingsbrief. Veer Kruiningen-Perkpolder Oosterscheldebootje is beter dan 90 meterboot In afwachting van dubbeldekker De hoofdingenieur-directeur van Rijkswater staat in Zeeland, ir. J. Zuurdeeg, heeft gis teren voor de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen een lans gebroken voor het - waarschijnlijk op zijn advies gestoelde - besluit van de mi nister, dat geen nieuwe 90-meterboot voor het veer Kruiningen-Perkpolder zal worden gebouwd. De nieuwe boot, in de orde van grootte van de „Juliana" of de „Bernhard", zou op de genoemde dienst bijna niet te ge bruiken zijn en slechts zeer kort te gebruiken zijn. Ir. Zuurdeeg wees erop dat de bestaande aan legsteigers slechts drie boten per uur kunnen verwerken en dat een vierde boot de dienst alleen maar zal ontwrichten. Meer 'heil voor de genoemde veerdienst zei de heer Zuurdeeg te zien in het inzetten van de in Zeeuwsch- Vlaanderen zo verguisde Oosterscheldebootjes Die zullen van aparte aanlegsteigers (zij-in lading) gebruik kunnen maken en zodoende de thans varende boten niet in het vaarwater komen. De bouw van een nieuwe 90-meterboot is geld in het water gooien, betoogde de heer Zuurdeeg. Hij verklaarde dat de 'kosten voor de bouw van de boot ongeveer de helft van de prijs voor een dubbeldeks ferryboot zullen vergen, terwijl zij maar een kwart van de ca paciteit van de „dubbeldekker" zou hebben. Bovendien zou de 90-meterboot een oneven redig hoge personeelsbezetting nodig hebben. De Oosterscheldeboten zijn bestemd voor vooral het overzetten van personenauto's. Daardoor zal ruimte beschikbaar komen voor de vrachtauto's op de andere boten. Ir. Zuur deeg toonde met grafieken aan dat door het inzetten van de Oosterscheldeboten met zij lading de capaciteit van het veer opmerkelijk zal 'kunnen worden opgevoerd. „Het is een lapmiddel, dat geef ik toe. Maar het beste, dat momenteel te vinden is", zei hij. Ir. Zuurdeeg en mr. Nieuwenhuis waren door de K. van K. uitgenodigd de kamer in formaties uit eerste hand te komen verstrek ken over de veerdiensten en over de plannen tot uitbreiding ervan. Mr. Nieuwenhuis besteedde vooral aandacht aan de prognose van de toename van het ver keersaanbod voor de veerdiensten, en aan de uitbreiding van de veren, die daar tegenover staan. Hij gaf bovendien een verhandeling over de kwaliteiten van de dubbeldekker. Openbare Werken Algemene Dienst Sociale Zorg en Maatschappelijk Werk Openbare Veiligheid Volkshuisvesting Volksgezondheid Overige uitgaven Uit de overgelegde begroting resulteert een tekort van 165.000, In de le wijziging zijn enige zeer noodzakelijke kapitaalsuitga ven opgenomen, waardoor het deficit stijgt tot 180.000,-. Wij geven de raad de overweging dit nadelig saldo als volgt te dekken 1. Bezuinigingen in primitieve begroting 48.778,- Verhoging raming opbrengst wegens werkzaamheden voor de nutsbedrijven i.v.m. herziening uurlonen 30.000,- Wijziging van het tarief van de straat belasting, t.w. voor gebouwd 15% (is 10%) en voor ongebouwd 8% (is 5%), waardoor de opbrengst kan worden ver hoogd met 30.000, - Verhoging van het tarief van de riool belasting van 16 tot 20%, hetgeen een meerdere opbrengst geeft van 8.000, - Wijziging van het tarief der huisvuil- rechten, t.w. 17, - (thans ƒ5,-) voor elke volgende emmer de hieruit voort vloeiende verhoging komt neer op 5.600,- Verhoging opcenten op de hoofdsom der personele belasting tot 200 (thans 150) 12.000,- Bijdrage uit de reserve winstderving gas bedrijf 56.000,- Samen 190.378,- Bedrijven in Europa moeten groter worden. Rijke Amerikaanse concerns voorsprong bij concurrentie BILLITON - M T NAAR ZEELAND Op een nieuw industrieterrein bij Vlissingen, dat onder beheer staat van het Havenschap Vlissingen i.o. zal Billiton - M T Che mische Industrie N.V., een fabriek van organo-metaalverbindingen vestigen, waarin ruim 12 miljoen gulden geinvesteerd wordt. Billiton-M T Chemische Industrie N.V. heeft op een persconferentie in Vlissingen bekend gemaakt dat haar nieuwe chemische fabriek in de Provincie Zeeland gevestigd zal worden. Deze vestiging betekent niet alleen een concentratie van de verschillende produk- ties van Billiton-M T in Nederland, maar hierdoor zal ook de groeiende vraag naar organe-metaalverbindingen in West-Europa opgevangen kunnen worden. De nieuwe chemische industrie zal verrijzen op het industrieterrein Vlissingen Oost (Zuid Sloe) en vraagt een investering van ruim 12 miljoen gulden. Billiton-M T Chemische Industrie N.V. zelf, is een onderneming die in 1963 werd opgericht en die voor 50% in Nederlandse handen is en voor 50% Ameri kaans bezit is. Eigenaren zijn respectievelijk N.V. Billiton Maatschappij te Den Haag en M T Chemicals Inc. te New York. De nieuwe fabriek die over ongeveer twee jaar gereed zal zijn, gaat een terrein van 6 ha beslaan en zal werk bieden aan plm. 120 per sonen. In 1969 hoopt men de volle capaciteit bereikt te hebben de jaarproduktie zal dan een waarde hebben van ongeveer 20 miljoen gulden. De grondstoffen benodigd voor de produktie zullen voor een groot deel van Ne derlandse leveranciers betrokken worden. Men schat dat ongeveer 80% van de produktie direkt of indirekt geëxporteerd zal worden. De bouw van de fabriek geschiedt uitsluitend door Nederlandse ondernemingen en uit rusting van de nieuwe industrie zal eveneens grotendeels door bedrijven in ons land ver zorgd worden. Bij de fabriek is eveneens een belangrijk research centrum voorzien. De voornaamste produkten zullen organo-tin ver bindingen zijn, welke toepassing vinden bij de plastic- en schuimrubberindustrie, bij plan- teziekte-bestrijdingsmiddelen in de landbouw en als schimmelwerende biociden in o.a. ver ven en textielweefsels. Voor wat betreft wa ter- of luchtverontreiniging behoeft wat de nieuwe fabriek betreft geen enkele vrees te bestaan, daar de relatief geringe hoeveelheid afvalstoffen via een pijpleiding in de Wester- Schelde gespuid worden, waar ze door het zeewater dermate „verdund" worden dat ze in geen enkel opzicht nadelige effecten hebben op welk terrein dan ook. VOOR BABY'S HUIDJE AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDA ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 10 cent. Halfjaar-abonnement Axel binnen de kom f 2,90. Andere plaatsen 3,90 Buitenland f 4,50 Hoofdredaktie: J. C VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefster FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm. Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,— elk woord meer 15 cent. 2. 5. 6. 7. (Dagblad „De Stem" De Europese ondernemingen zijn te klein. Hun con currentiepositie op de internationale markten is daardoor minder sterk dan bijvoorbeeld die van de Amerikanen. Naarmate méér tariefmuren afbrok kelen doordat landen hun maatregel ter bescher ming van de eigen industrie opheffen, zullen de Europese bedrijven - bijvoorbeeld door concen traties groter moeten worden. Dit wordt des te dringender wanneer men daarbij in aanmerking neemt de waarschijnlijk gunstige afloop van de „Kennedy-rondeDit is de mening van de Unie van Europese Industrie-Federaties van de Europese Gemeenschap (UNICE), een organisatie van fa brikanten uit de zes Euromarktlanden. De Unie heeft een nota opgesteld waarin de grote E.E.G.- ondernemingen worden vergeleken met die van Amerika. Europa komt er daarbij niet al te best van af. De grote Europese ondernemingen zijn, als men haar met de Amerikaanse vergelijkt, nauwe lijks de kinderschoenen ontgroeid. Is de omvang van een bedrijf dan zo belangrijk, dat de Europese fabrikanten zich moeten vereni gen, zoals zij nu zelf bepleiten Volgens de nota wel. Op grond van hun betere ficanciële toestand kunnen de grote ondernemingen vaak in belang rijke mate tot zelffinanciering overgaan en gemak kelijker een beroep doen op de kapitaalmarkt. De grote firma's kunnen daardoor sneller dan de an dere haar investeringen vergroten en daarmee haar technische en commerciële voorsprong. Niet voor niets duiden de Europese fabrikanten op de Kennedy-ronde. Deze handelsbesprekingen tus sen de Euromarktlanden en de Verenigde Staten hebben tot doel de wederzijdse douanerechten zo veel mogelijk af te schaffen, zodat een vrijer han delsverkeer mogelijk wordt. De Amerikaanse pro ducenten zullen dan gemakkelijker toegang krijgen tot de EEG, die met een totale bevolking van 177 miljoen mensen geen onaantrekkelijk afzet gebied kan zijn. Hun produkten kunnen goedkoper dan nu in Europa worden afgezet doordat dan geen extra douanetarieven meer worden gevraagd. De stelling, dat de Europese ondernemingen te klein zijn, is beslist niet bedoeld als een verwijt, zegt de nota. De grootste van de Europese onder nemingen hebben in haar landen een omvang be reikt, die beantwoordt aan haar nationale markt. De tijd van nationale markten is echter voorbij nu de EEG werkelijkheid wordt en ook het handels verkeer met de niet-lidstaten gemakkelijker gaat lopen. In dat internationale verkeer hebben de grootsten belangrijke voordelen. Daarbij is het be grip „groot" nogal rekbaar. Een Franse of Duitse onderneming, die in de Franse of Duitse markt een aandeel van 25 procent heeft, zal in de gemeen schappelijke markt slechts een zeer klein aandeel hebben. In verschillende sectoren zal men daarom naar concentraties van ondernemingen moeten zoe ken, die niet meer beperkt blijven tot de nationale grenzen, bepleit de UNICE, de Unie van Europese Industrie-Federaties. Amerika heeft een belangrijke voorsprong voor wat betreft de omvang van zijn concerns. Van de vijfhonderd grootste bedrijven ter wereld hebben er 306 hun hoofdkantoor in de VS. De EEG waar van de bevolking toch ongeveer even groot is als die van Amerika heeft slechts 74 ondernemingen op deze lijst. Nederland, ter vergelijking, heeft er vier mits men twee Engels Nederlandse ondernemingen mee telt. Nederland staat daarmee op de tiende plaats, vlak achter Zweden en Zwitserland, die er elk zes hebben. Belangrijk is, dat op de lijst van de Grote Vijf honderd de EEG-ondernemingen niet zo'n erg vooraanstaande plaats innemen. De grootste Duitse onderneming (de Volkswagenfabriek) staat op de 34e plaats de grootste Franse onderneming (Rhone-Poulenc) op de 74e, de belangrijkste Italiaanse (Fiat) op de 42e. Nederland slaat met Philips, die 33e staat, geen gek figuur. Het grootste Belgische bedrijf (Petrofina) komt pas als nummer 140. Kijkt men naar de jaarlijkse omzetten dan levert opnieuw Amerika het grootste aandeel voor de „Eredivisie" de bedrijven die een omzet hebben van meer dan één miljard dollar per jaar (onge veer 3.6 miljard gulden). Van de 64 bedrijven in de wereld, die dit halen, zijn er 49 Amerikaans. Hoe groot de Amerikaanse reuzen wel zijn, zeg gen de volgende vergelijkingen de totaalomzet van de twintig belangrijkste Amerikaanse onder nemingen is ongeveer gelijk aan het bruto-nationaal produkt van West-Duitsland. De omzet van de grootste Amerikaanse firma (general-motors) was in 1963 groter dan de ontwerpbegroting voor 1965 van West-Duitsland. Dit bedrijf produceert ter vergelijking bijna evenveel auto's als alle auto- fabrieken in de zes EEG-landen samen. Alle overheidsuitgaven van België zouden kunnen worden gedekt met de netto-winsten van de vier grootste Amerikaanse ondernemingen. De Amerikaanse suprematie is waar te nemen in alle belangrijke sectoren. Amerika bezit de meeste grote autofabrieken, aardolier-industrieën, chemi sche bedrijven, staalfabrieken, elektrotechnische bedrijven en firma's voor de machinebouw. Het zelfde geldt voor de levensmiddelenbranche. De 29 grootste Amerikaanse firma's hebben 64 procent van de totale levensmiddelenomzet van alle grote bedrijven ter wereld in handen. Geen wonder dat de Europese fabrikanten bang zijn. De enorme winsten van de reuzenconcerns maken het volgens de nota mogelijk, dat de Amerikanen meer aan technische research kunnen doen, hun produkt dus sneller kunnen verbeteren en daardoor een nog hoger aandeel voor zich kunnen opeisen. (Nadruk verboden)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1965 | | pagina 1