Belangrijke toeneming vervoer
wikkeling van de Kanaalzone, aldus bur
gemeester van Dijke,
Ook vestigde de burgemeester de aan
dacht op de moeilijkheden die een cen
trumfunctie voor de gemeenten oplevert.
Met name de verkeersvoorzieningen druk
ken zwaar op het gemeentebudget.
In een prettige maar zeker ook zakelijke
sfeer werden door de burgemeester diver
se problemen naar voren gebracht, waar
bij alle hoogst genoteerde wensen tot slot
een vaste oeververbinding over of onder
de Westerschelde naar voren kwam.
Hierna werden enige verversingen rond
gediend en terwijl zo ondertussen de aan
geroerde kwesties even konden bezinken
en men onderling even kon confereren ook
met de vele aanwezige raadsleden, wer
den daarna nog een aantal vragen naar
voren gebracht door de kamerleden.
Hierbij (kwamen speciaal de financiële pro
blemen van de gemeente en de woning
bouw naar voren, waarbij de burgemees
ter zeer doeltreffende antwoorden wist te
geven en in bijzonder een lans brak voor
een vrijer woningbouwbeleid, waarbij dan
door de kleine aannemers in eigen streek
zeker nog een belangrijke bijdrage zal
kunnen worden geleverd tot leniging van
de woningnood.
De A.R.-fractieleider de heer Roolvink
dankte tot slot de gemeente Axel voor de
wel haast feestelijke ontvangst en de wij^
ze waarop hier diverse problemen naar
voren waren gébracht. Hij benadrukte tot
slot de op bezoek zijnde kamerleden hier
niet te willen zien met politieke bedoe
ling, doch als een deel van de Neder
landse volksvertegenwoordiging, wat zich
op de hoogte wenst te stellen van de pro
blemen in diverse delen van ons land.
Na een klein uur vertrok het gezelschap
uit het stadhuis waarna nog een rondrit
door de nieuwe wijken en het klein-indus-
trieterrein werd gemaakt, waarna voor de
bezoekers nog een bezoek aan Terneuzen
en Ierseke op het program stond.
De veren in Zeeland hebben in de maand juli weer alle records geslagen. Op
alle veren was er een belangrijke toeneming van het passagiers- zowel als het
autovervoer. De belangrijkste toeneming vertoonde de dienst Zierikzee-Kats.
Ondanks het feit, dat de Zeeuwse ponten druk heen en weer voeren, bleven
nog vele auto's op de diverse opstelpleinen achter. In totaal waren dat ér
bijna 62.000, tegen ruim 41.000 in de maand juni van dit jaar.
PASSAGIERS
Jan t/m juli
1938
1961
1963
1964
1965
Vliss.—Bresk
181,926
1.275.500
4.475.466
1.668.177
1.784.904
Tern.—Hoedk.
48.445
170.598
151.227
180.170
202.242
Kruin. Perkp.
48.193
644.495
720.677
9111.047
1.057.263
ZierikzeeKats
24.804
140.767
162.751
228.997
291.820
303.368
2.231.360
2.509.528
2.988.391
3.336.229
AUTO'S
Vliss.Bresk
26.791
271.372
312.210
370.274
410.180
Tern. Hoedk.
3.789
18.412
16.811
20.062
22.201
Kruin.—Perkp.
9.041
238.520
268.534
340.851
378.653
ZierikzeeKats
2.556
35.442
41.280
61.700
82.635
42.177
563.746
638.835
792.887
893.669
Hieronder een overzicht over
de maand juli:
PASSAGIERS
Vliss.Bresk
58.104
400.712
447.967
497.990
564.382
Tern.—Hoedk.
8.886
36.353
39.151
39.5(13
41.534
Kruin.—Perkp.
9.040
126.575
165.170
189.515
209.689
ZierikzeeKats
4.569
35.634
50.098
67.142
90.109
80.599
599.274
702.386
794.160
905.664
AUTO'S
Vliss.Bresk
6.569
66.011
79.211
91.481
110.013
Tern.Hoedk.
643
3.552
3.624
3.936
4.708
Kruin. Perkp.
1.467
39.377
52.003
58.685
68.474
Zierikzee— Kats
433
8.053
11.343
15.910
21.393
9.112
116.993
146.181
170.012
204.588
Hieronder volgt nog een overzicht van het aantal achtergebleven auto's op
de diverse aanlegplaatsen (tussen haakjes de cijfers over de maand juni 1965).
Achtergebleven zijn op de aanlegplaatsen:
Vlissingen
Breskens
Terneuzen
Hoedekenskerke
Kruiningen
Perkpolder
Zierikzee
Kats
P.A.+L.V.
6.883 (2.031)
Z.V.+M.A.
1.916 (1.368)
8.101
146
100
8.419
6.141
6.594
7.469
(2.324)
135)
122)
(7.092)
(5.250)
(3.131)
(2.551)
2.601
7.681
5.906
7
4
(1.283)
-)
(9.587)
(6.479)
16)
2)
Totaal
8.799
10.702
146
100
16.100
12.047
6.601
7.473
3.399
3.607)
135)
122)
(16.679)
(11.729)
3.147)
2.553)
P.A. personenauto's
L.V. lichte vrachtauto's
Z.V. zware vrachtauto's
M.A. vrachtauto's en aanhangwa
gen.
terd was iedereen wel duidelijk. De grote
vraag was hoe. De eerste gedachte was
een dam op de plaats waar nu de brug
staat. Of een nieuwe veerverbinding. Dit
laatste plan zou een investering vragen
van enige tientallen miljoenen guldens,
terwijl het nadeel van de veren - lange
wachttijden bij drukte - zou blijven be
staan. Een vaste dam,kon, zo berekenden
de waterstaatkundigen, niet eerder worden
gebouwd dan het moment waarop de
mond van de Oosterschelde zou zijn ge
sloten. De getijstromen - zeer stertk in de
Zeeuwse wateren - zouden het werk aan
de dam zo niet onmogelijk, dan in elk
geval te kostbaar maken. De dijk, die de
mond van de Oostersëhelde moet afslui
ten, komt echter pas in 1978 gereed. Het
rijk was niet bereid deze datum te ver
vroegen. En zolang kan Zeeland niet
wachten. Als enige alternatief bleef de
brug.
Wie volgend jaar in zijn auto over de
brug rijdt, zal nauwlettend op zijn snel
heid moeten passen. Over het brede wa
ter van de Oosterschelde heersen verra
derlijke winden, die iemand gemakkelijk
de macht over het stuur kunnen ontne
men. Verhoogt dit niet het risico dat een
LANGSTE BRUG VAN EUROPA NADERT VOLTOOIING
WONDERWERK IN ZEELAND
De brug zal begin volgend jaar voor het
verkeer worden opengesteld, zo rond fe
bruari. Zij vormt de verbinding tussen
Schouwen-Duiveland en de Bevelanden
en daarmee een van de belangrijkste etap
pes in de nieuwe verbinding van Zee
land met de Randstad Holland, een ver
binding die tot de meest indrukwekken
de in de wereld behoort. Een nieuwe
snelweg is al aangelegd van Rotterdam
naar het Haringvliet. Een brug en een
dam leiden het verkeer over dit brede
water naar Overflakkee. Van hier strekt
zich over vele kilometers de brede Gre-
velingendam uit naar Schouwen-Duive
land. Deze dammen en de brug over het
Haringvliet zijn vorig jaar gereed geko
men. Als volgend jaar de lange brug
over de Oosterschelde gereed is, zal de
rij-afstand Rotterdam-Middelburg met
liefst 90 kilometer zijn verkort.
ongelukkige automobilist over de rand van
de brug heen van zeventien meter hoog
te in het vijf en dertig meter diepe wa
ter verdwijnt? Nee, zeggen de deskundi
gen. Zolang men niet sneller rijdt dan
vijftig kilometer per uur is men zelfs bij
een forse storm nog veilig. Het totale
wegdek van de brug is 11,85 meter breed.
Het gedeelte waarover de auto's zullen
rijden heeft een breedte van 7,60 meter,
daar komt 2,75 meter bij voor het rijwiel
pad. De rest van de breedte wordt ge
bruikt voor afscheidingen. De scheep
vaart zal van de nieuwe brug weinig hin
der ondervinden. Een van de knapste
staaltjes in de constructie is de dubbele
basculebrug, die in het trace is opgeno
men. Deze biedt een doorvaartwijdte van
minstens dertig meter. In november zal
het laatste stukje van de brug worden
ingepast. Dan kunnen de eerste voetgan
gers van de Bevelanden naar het noor
delijke Duiveland lopen over de Ooster
schelde heen. Het rijdend verkeer zal tot
volgend jaar - tot de officiële opening -
moeten wachten. De brug moet eerst nog
worden afgewerkt. Op het betonnen dek
zal een stroeve laag asphaltbitumen wor
den gestort om slippartijen te voorkomen.
Land- en tuinbouw in abnormale zomer
Zeer groot deel van de oogst staat nog buiten...
In de maand juli
Het dagelijks bestuur van de Zeeuwse
Landbouwmaatschappij heeft gesproken
over de moeilijke omstandigheden waar
onder de land- en tuinbouw eigenlijk dit
gehele jaar al ten gevolge van de extre
me weerssituatie moet werken.
Hoewel tijdens de enkele goede oogstwe-
ken in Zeeland veel is gedaan, kunnen
zelfs de ouderen zich niet herinneren dat
zo laat nog zo'n groot deel van de oogst
vast en buiten stond.
AKKERBOUW
De enige troost bij de huidige slechte
weersomstandigheden is dat bij de tarwe
dit jaar over het algemeen weinig schot
te verwachten is.
Het bestuur was naar aanleiding van dit
punt wel van oordeel dat, gezien de
strenger wordende kwaliteitseisen voor de
granen in E.E.G.-verband, het voor de
telers van belang is bij de rassenkeuze
meer aandacht te schenken aan schotre
sistentie.
De opbrengst van de tarwe (voorzover
nu bekend) kan gemiddeld behoorlijk ge
noemd worden. De gerstoogst is matig tot
redelijk, terwijl in de peulvruchtensector
de opbrengst van kleine groene erwten
meestal slecht genoemd moet worden en
die van de schokkers matig.
Hierbij moet wel worden vastgesteld, dat
de opbrengsten van gebied |tot gqlbied
sterk uiteenlopen.
Het bestuur besprak voorts een nota van
het Produktschap voor Aardappelen over
de verbetering van de marktstructuur
voor consumptieaardappelen.
De vergadering was van oordeel dat in
deze goed gemotiveerde nota de proble
men die zich steeds weer voordoen op de
ze markt positief worden benaderd. Na
ampele overweging was men van oor
deel dat het idee uit deze nota het ne
men van een proef waard is.
Het bestuur onderstreepte nog eens de
opmerkingen in de nota over de subsidie
mogelijkheden die, mede gezien wat in
het buitenland gebeurt, ook in ons land
invoering vragen.
TUINBOUW
De heer P. J. J. Dekker deelde over de
oogstsituatie in West-Europa mede, dat
in Italië een kleinere appeloogst wordt
binnengehaald dan vorig jaar. terwijl
voorts de kwaliteit tegenvalt. Ook in Bel-
gie is de appeloogst minder. In Frankrijk
en Duitsland zijn de opbrengsten wisse
lend. Ten aanzien van de peren kan ver
meld worden, dat deze er weinig zijn in
West-Europa.
De vooruitzichten voor de Nederlandse
fruitoogst kunnen gunstig genoemd wor
den. De prijsontwikkeling van appels en
peren is op het moment goed.
In de sector van de groenten is de vraag
groot en er doet zich ook hier een goede
prijsontwikkeling voor.
DE E.EjG.-CRISIS
Het bestuur sprak voorts over de huidige
stagnatie in de E.E.G.-ontwikkeling, een
crisis die voorhandsnog niet tot een op
lossing schijnt te komen. Met name werd
ook stilgestaan bij de gevolgen die de hui
dige situatie voor land- en tuinbouw kan
meebrengen. Bij dat al kon worden vast
gesteld, dat de export van Nederlandse
agrarische produkten naar de E.E.G.
toch steeds blijft toenemen, sterker dan de
import vanuit de andere E.E.G.-landen.
Naar aanleiding van het verslag van de
laatste vergadering van de Provinciale
Raad voor Bedrijfsontwikkeling werd we
derom gesproken over de werkzaamhe
den van het Ontwikkelingsfonds.
De vergadering had de indruk dat ten
aanzien van de wenselijke werkzaamhe
den van het fonds zich in den lande nog
al verschillende opvattingen voordoen. De
mogelijkheid dient daarom naar de me
ning van de vergadering, onderzocht te
worden of een zelfstandig beschikkings
vermogen van de Provinciale Raad over
een deel van het beschikbare budget geen
overweging verdient.
De vergadering besloot akkoord te gaan
met de voorstellen tot samenstelling van
een voorbereidingscommissie voor de ruil
verkaveling Kapelle.
Deze commissie zal onder leiding staan
van de heer P. J. J. Dekker te Wemeldin-
ge.
VERGADERINGEN
De hoofdbestuursvergadering der Zeeuw
se Landbouw Maatschappij werd vastge
steld op 15 november a.s. om 13.15 uur
te Goes. De algemene vergadering werd
bepaald op donderdag 9 december, even
eens te Goes.
In deze vergadering zal ir. M. A. Geuze
afscheid nemen als algemeen voorzitter
der Zeeuwse Landbouw Maatschappij.
De nieuwe brug wordt gebouwd voor re
kening van de provincie Zeeland. In het
kader van de door het Rijk betaalde del
tawerken kon geen ruimte meer worden
gevonden voor dit stuk verkeerstechniek,
dat immers, strikt genomen, geen werk
is ter beveiliging tegen de woeste aanval
len van de zee. Rond zeventig miljoen
gulden zal de provincie uitgeven voor de
brug. Om de kosten er weer uit te ha
len zal tol worden geheven. Men ver
wacht grote belangstelling van het ver
keer - in 1966 een miljoen aujto's, in
1978 twee en een half miljoen. Daar ko
men nog een half tot drie kwart miljoen
rijwielen en motoren bij.
Het bouwen van de brug was het resul
taat van een fors stukje touwtrekkerij.
Dat de verbindingen in Zeeland, die
voornamelijk steunden op tijdrovende
pontveren, snel moesten worden verbe-
SLA ER EEN SLAATJE UIT
Nog even, dan zal een van de laatste Zeeuwse eilanden geen echt eiland meer zijn.
Letterlijk zal er dan een brug zijn geslagen met het vasteland. Een brug waarover men,
zoals bij vrijwel elk onderdeel van de wereldvermaard geworden Deltawerken, alleen
maar in superlatieven kan spreken. Een wonderlijk staaltje van techniek - meer dan
vijf kilometer lang (en daarmee de langste van Europa), een zware betonnen construc
tie steunend op zo'n vijftig pijlers, maar architectonisch zo mooi uitgevoerd, dat het
hele gevaarte boven het woelige water van de Oosterschelde lijkt te zweven.
Z.L.M. VERWACHT GELUKKIG
WEINIG SCHOT IN TARWE
IETS OVER DE SAUS
Heel belangrijk is de slasaus. Deze kan gemaakt
worden van:
een mengsel van 1 a 2 delen slaolie, 1 deel
azijn of citroensap, zout, peper, suiker en fijn
gehakte uit en/of tuinkruiden.
een fijngemaakte gekookte aardappel of aard-
appelkruim, olie, azijn of citroensap, zout en
mosterd.
enige lepels karnemelk of yoghurt met zout,
suiker en tuinkruiden en/of citroensap.
klaargekochte slasaus of mayonaise vermengd
met fijngehakte augurkjes, ui en/of tuinkruiden.
Peterselie, kervel en selderij gebruikt u misschien
al in de sla; denkt u dan ook eens aan: bieslook,
basilicum of venkel. Zij geven extra geur en
smaak aan de sla, maar moeten wel met mate
worden gebruikt. Teveel schaadt de smaak van
het gerecht.
GEMENGDE SELDERIJSLA
Een kleine struik bleekselderij, 1 a 2 appelen, 2
tomaten, een stukje ui, 2 eetlepels slasaus (1 eet
lepel azijn of citroensap), zout, peper, suiker,
peterselie of selderij.
Een saus maken van de slasaus (azijn of citroen
sap), zout, peper, suiker. De ui schoonmaken,
fijnsnipperen en aan de slasaus toevoegen. De ap
pel wassen of schillen, van het klokhuis ontdoen,
in kleine blokjes snijden en door de saus roeren.
De tomaten wassen of ontvellen en in kleine stuk
jes snijden. Van de bleekselderij het loof met de
dunnen stengels, de wortelschijf en de buitenste
stelen afsnijden. Het binnenste van de bleek
selderij van binnen en van buiten goed wassen
en in kleine stukjes snijden. De tomaat en stuk
jes bleekselderij met de slasaus vermengen. Ten
slotte de peterselie of selderij wassen, fijnsnijden
en over de sla strooien.
De brede, gave stelen kunnen, nadat ze goed
schoongemaakt en geschrapt zijn, in stukken ge
sneden worden en voor een soep of als (koude)
groente worden gebruikt.