Belangrijke toeneming vervoer wikkeling van de Kanaalzone, aldus bur gemeester van Dijke, Ook vestigde de burgemeester de aan dacht op de moeilijkheden die een cen trumfunctie voor de gemeenten oplevert. Met name de verkeersvoorzieningen druk ken zwaar op het gemeentebudget. In een prettige maar zeker ook zakelijke sfeer werden door de burgemeester diver se problemen naar voren gebracht, waar bij alle hoogst genoteerde wensen tot slot een vaste oeververbinding over of onder de Westerschelde naar voren kwam. Hierna werden enige verversingen rond gediend en terwijl zo ondertussen de aan geroerde kwesties even konden bezinken en men onderling even kon confereren ook met de vele aanwezige raadsleden, wer den daarna nog een aantal vragen naar voren gebracht door de kamerleden. Hierbij (kwamen speciaal de financiële pro blemen van de gemeente en de woning bouw naar voren, waarbij de burgemees ter zeer doeltreffende antwoorden wist te geven en in bijzonder een lans brak voor een vrijer woningbouwbeleid, waarbij dan door de kleine aannemers in eigen streek zeker nog een belangrijke bijdrage zal kunnen worden geleverd tot leniging van de woningnood. De A.R.-fractieleider de heer Roolvink dankte tot slot de gemeente Axel voor de wel haast feestelijke ontvangst en de wij^ ze waarop hier diverse problemen naar voren waren gébracht. Hij benadrukte tot slot de op bezoek zijnde kamerleden hier niet te willen zien met politieke bedoe ling, doch als een deel van de Neder landse volksvertegenwoordiging, wat zich op de hoogte wenst te stellen van de pro blemen in diverse delen van ons land. Na een klein uur vertrok het gezelschap uit het stadhuis waarna nog een rondrit door de nieuwe wijken en het klein-indus- trieterrein werd gemaakt, waarna voor de bezoekers nog een bezoek aan Terneuzen en Ierseke op het program stond. De veren in Zeeland hebben in de maand juli weer alle records geslagen. Op alle veren was er een belangrijke toeneming van het passagiers- zowel als het autovervoer. De belangrijkste toeneming vertoonde de dienst Zierikzee-Kats. Ondanks het feit, dat de Zeeuwse ponten druk heen en weer voeren, bleven nog vele auto's op de diverse opstelpleinen achter. In totaal waren dat ér bijna 62.000, tegen ruim 41.000 in de maand juni van dit jaar. PASSAGIERS Jan t/m juli 1938 1961 1963 1964 1965 Vliss.—Bresk 181,926 1.275.500 4.475.466 1.668.177 1.784.904 Tern.—Hoedk. 48.445 170.598 151.227 180.170 202.242 Kruin. Perkp. 48.193 644.495 720.677 9111.047 1.057.263 ZierikzeeKats 24.804 140.767 162.751 228.997 291.820 303.368 2.231.360 2.509.528 2.988.391 3.336.229 AUTO'S Vliss.Bresk 26.791 271.372 312.210 370.274 410.180 Tern. Hoedk. 3.789 18.412 16.811 20.062 22.201 Kruin.—Perkp. 9.041 238.520 268.534 340.851 378.653 ZierikzeeKats 2.556 35.442 41.280 61.700 82.635 42.177 563.746 638.835 792.887 893.669 Hieronder een overzicht over de maand juli: PASSAGIERS Vliss.Bresk 58.104 400.712 447.967 497.990 564.382 Tern.—Hoedk. 8.886 36.353 39.151 39.5(13 41.534 Kruin.—Perkp. 9.040 126.575 165.170 189.515 209.689 ZierikzeeKats 4.569 35.634 50.098 67.142 90.109 80.599 599.274 702.386 794.160 905.664 AUTO'S Vliss.Bresk 6.569 66.011 79.211 91.481 110.013 Tern.Hoedk. 643 3.552 3.624 3.936 4.708 Kruin. Perkp. 1.467 39.377 52.003 58.685 68.474 Zierikzee— Kats 433 8.053 11.343 15.910 21.393 9.112 116.993 146.181 170.012 204.588 Hieronder volgt nog een overzicht van het aantal achtergebleven auto's op de diverse aanlegplaatsen (tussen haakjes de cijfers over de maand juni 1965). Achtergebleven zijn op de aanlegplaatsen: Vlissingen Breskens Terneuzen Hoedekenskerke Kruiningen Perkpolder Zierikzee Kats P.A.+L.V. 6.883 (2.031) Z.V.+M.A. 1.916 (1.368) 8.101 146 100 8.419 6.141 6.594 7.469 (2.324) 135) 122) (7.092) (5.250) (3.131) (2.551) 2.601 7.681 5.906 7 4 (1.283) -) (9.587) (6.479) 16) 2) Totaal 8.799 10.702 146 100 16.100 12.047 6.601 7.473 3.399 3.607) 135) 122) (16.679) (11.729) 3.147) 2.553) P.A. personenauto's L.V. lichte vrachtauto's Z.V. zware vrachtauto's M.A. vrachtauto's en aanhangwa gen. terd was iedereen wel duidelijk. De grote vraag was hoe. De eerste gedachte was een dam op de plaats waar nu de brug staat. Of een nieuwe veerverbinding. Dit laatste plan zou een investering vragen van enige tientallen miljoenen guldens, terwijl het nadeel van de veren - lange wachttijden bij drukte - zou blijven be staan. Een vaste dam,kon, zo berekenden de waterstaatkundigen, niet eerder worden gebouwd dan het moment waarop de mond van de Oosterschelde zou zijn ge sloten. De getijstromen - zeer stertk in de Zeeuwse wateren - zouden het werk aan de dam zo niet onmogelijk, dan in elk geval te kostbaar maken. De dijk, die de mond van de Oostersëhelde moet afslui ten, komt echter pas in 1978 gereed. Het rijk was niet bereid deze datum te ver vroegen. En zolang kan Zeeland niet wachten. Als enige alternatief bleef de brug. Wie volgend jaar in zijn auto over de brug rijdt, zal nauwlettend op zijn snel heid moeten passen. Over het brede wa ter van de Oosterschelde heersen verra derlijke winden, die iemand gemakkelijk de macht over het stuur kunnen ontne men. Verhoogt dit niet het risico dat een LANGSTE BRUG VAN EUROPA NADERT VOLTOOIING WONDERWERK IN ZEELAND De brug zal begin volgend jaar voor het verkeer worden opengesteld, zo rond fe bruari. Zij vormt de verbinding tussen Schouwen-Duiveland en de Bevelanden en daarmee een van de belangrijkste etap pes in de nieuwe verbinding van Zee land met de Randstad Holland, een ver binding die tot de meest indrukwekken de in de wereld behoort. Een nieuwe snelweg is al aangelegd van Rotterdam naar het Haringvliet. Een brug en een dam leiden het verkeer over dit brede water naar Overflakkee. Van hier strekt zich over vele kilometers de brede Gre- velingendam uit naar Schouwen-Duive land. Deze dammen en de brug over het Haringvliet zijn vorig jaar gereed geko men. Als volgend jaar de lange brug over de Oosterschelde gereed is, zal de rij-afstand Rotterdam-Middelburg met liefst 90 kilometer zijn verkort. ongelukkige automobilist over de rand van de brug heen van zeventien meter hoog te in het vijf en dertig meter diepe wa ter verdwijnt? Nee, zeggen de deskundi gen. Zolang men niet sneller rijdt dan vijftig kilometer per uur is men zelfs bij een forse storm nog veilig. Het totale wegdek van de brug is 11,85 meter breed. Het gedeelte waarover de auto's zullen rijden heeft een breedte van 7,60 meter, daar komt 2,75 meter bij voor het rijwiel pad. De rest van de breedte wordt ge bruikt voor afscheidingen. De scheep vaart zal van de nieuwe brug weinig hin der ondervinden. Een van de knapste staaltjes in de constructie is de dubbele basculebrug, die in het trace is opgeno men. Deze biedt een doorvaartwijdte van minstens dertig meter. In november zal het laatste stukje van de brug worden ingepast. Dan kunnen de eerste voetgan gers van de Bevelanden naar het noor delijke Duiveland lopen over de Ooster schelde heen. Het rijdend verkeer zal tot volgend jaar - tot de officiële opening - moeten wachten. De brug moet eerst nog worden afgewerkt. Op het betonnen dek zal een stroeve laag asphaltbitumen wor den gestort om slippartijen te voorkomen. Land- en tuinbouw in abnormale zomer Zeer groot deel van de oogst staat nog buiten... In de maand juli Het dagelijks bestuur van de Zeeuwse Landbouwmaatschappij heeft gesproken over de moeilijke omstandigheden waar onder de land- en tuinbouw eigenlijk dit gehele jaar al ten gevolge van de extre me weerssituatie moet werken. Hoewel tijdens de enkele goede oogstwe- ken in Zeeland veel is gedaan, kunnen zelfs de ouderen zich niet herinneren dat zo laat nog zo'n groot deel van de oogst vast en buiten stond. AKKERBOUW De enige troost bij de huidige slechte weersomstandigheden is dat bij de tarwe dit jaar over het algemeen weinig schot te verwachten is. Het bestuur was naar aanleiding van dit punt wel van oordeel dat, gezien de strenger wordende kwaliteitseisen voor de granen in E.E.G.-verband, het voor de telers van belang is bij de rassenkeuze meer aandacht te schenken aan schotre sistentie. De opbrengst van de tarwe (voorzover nu bekend) kan gemiddeld behoorlijk ge noemd worden. De gerstoogst is matig tot redelijk, terwijl in de peulvruchtensector de opbrengst van kleine groene erwten meestal slecht genoemd moet worden en die van de schokkers matig. Hierbij moet wel worden vastgesteld, dat de opbrengsten van gebied |tot gqlbied sterk uiteenlopen. Het bestuur besprak voorts een nota van het Produktschap voor Aardappelen over de verbetering van de marktstructuur voor consumptieaardappelen. De vergadering was van oordeel dat in deze goed gemotiveerde nota de proble men die zich steeds weer voordoen op de ze markt positief worden benaderd. Na ampele overweging was men van oor deel dat het idee uit deze nota het ne men van een proef waard is. Het bestuur onderstreepte nog eens de opmerkingen in de nota over de subsidie mogelijkheden die, mede gezien wat in het buitenland gebeurt, ook in ons land invoering vragen. TUINBOUW De heer P. J. J. Dekker deelde over de oogstsituatie in West-Europa mede, dat in Italië een kleinere appeloogst wordt binnengehaald dan vorig jaar. terwijl voorts de kwaliteit tegenvalt. Ook in Bel- gie is de appeloogst minder. In Frankrijk en Duitsland zijn de opbrengsten wisse lend. Ten aanzien van de peren kan ver meld worden, dat deze er weinig zijn in West-Europa. De vooruitzichten voor de Nederlandse fruitoogst kunnen gunstig genoemd wor den. De prijsontwikkeling van appels en peren is op het moment goed. In de sector van de groenten is de vraag groot en er doet zich ook hier een goede prijsontwikkeling voor. DE E.EjG.-CRISIS Het bestuur sprak voorts over de huidige stagnatie in de E.E.G.-ontwikkeling, een crisis die voorhandsnog niet tot een op lossing schijnt te komen. Met name werd ook stilgestaan bij de gevolgen die de hui dige situatie voor land- en tuinbouw kan meebrengen. Bij dat al kon worden vast gesteld, dat de export van Nederlandse agrarische produkten naar de E.E.G. toch steeds blijft toenemen, sterker dan de import vanuit de andere E.E.G.-landen. Naar aanleiding van het verslag van de laatste vergadering van de Provinciale Raad voor Bedrijfsontwikkeling werd we derom gesproken over de werkzaamhe den van het Ontwikkelingsfonds. De vergadering had de indruk dat ten aanzien van de wenselijke werkzaamhe den van het fonds zich in den lande nog al verschillende opvattingen voordoen. De mogelijkheid dient daarom naar de me ning van de vergadering, onderzocht te worden of een zelfstandig beschikkings vermogen van de Provinciale Raad over een deel van het beschikbare budget geen overweging verdient. De vergadering besloot akkoord te gaan met de voorstellen tot samenstelling van een voorbereidingscommissie voor de ruil verkaveling Kapelle. Deze commissie zal onder leiding staan van de heer P. J. J. Dekker te Wemeldin- ge. VERGADERINGEN De hoofdbestuursvergadering der Zeeuw se Landbouw Maatschappij werd vastge steld op 15 november a.s. om 13.15 uur te Goes. De algemene vergadering werd bepaald op donderdag 9 december, even eens te Goes. In deze vergadering zal ir. M. A. Geuze afscheid nemen als algemeen voorzitter der Zeeuwse Landbouw Maatschappij. De nieuwe brug wordt gebouwd voor re kening van de provincie Zeeland. In het kader van de door het Rijk betaalde del tawerken kon geen ruimte meer worden gevonden voor dit stuk verkeerstechniek, dat immers, strikt genomen, geen werk is ter beveiliging tegen de woeste aanval len van de zee. Rond zeventig miljoen gulden zal de provincie uitgeven voor de brug. Om de kosten er weer uit te ha len zal tol worden geheven. Men ver wacht grote belangstelling van het ver keer - in 1966 een miljoen aujto's, in 1978 twee en een half miljoen. Daar ko men nog een half tot drie kwart miljoen rijwielen en motoren bij. Het bouwen van de brug was het resul taat van een fors stukje touwtrekkerij. Dat de verbindingen in Zeeland, die voornamelijk steunden op tijdrovende pontveren, snel moesten worden verbe- SLA ER EEN SLAATJE UIT Nog even, dan zal een van de laatste Zeeuwse eilanden geen echt eiland meer zijn. Letterlijk zal er dan een brug zijn geslagen met het vasteland. Een brug waarover men, zoals bij vrijwel elk onderdeel van de wereldvermaard geworden Deltawerken, alleen maar in superlatieven kan spreken. Een wonderlijk staaltje van techniek - meer dan vijf kilometer lang (en daarmee de langste van Europa), een zware betonnen construc tie steunend op zo'n vijftig pijlers, maar architectonisch zo mooi uitgevoerd, dat het hele gevaarte boven het woelige water van de Oosterschelde lijkt te zweven. Z.L.M. VERWACHT GELUKKIG WEINIG SCHOT IN TARWE IETS OVER DE SAUS Heel belangrijk is de slasaus. Deze kan gemaakt worden van: een mengsel van 1 a 2 delen slaolie, 1 deel azijn of citroensap, zout, peper, suiker en fijn gehakte uit en/of tuinkruiden. een fijngemaakte gekookte aardappel of aard- appelkruim, olie, azijn of citroensap, zout en mosterd. enige lepels karnemelk of yoghurt met zout, suiker en tuinkruiden en/of citroensap. klaargekochte slasaus of mayonaise vermengd met fijngehakte augurkjes, ui en/of tuinkruiden. Peterselie, kervel en selderij gebruikt u misschien al in de sla; denkt u dan ook eens aan: bieslook, basilicum of venkel. Zij geven extra geur en smaak aan de sla, maar moeten wel met mate worden gebruikt. Teveel schaadt de smaak van het gerecht. GEMENGDE SELDERIJSLA Een kleine struik bleekselderij, 1 a 2 appelen, 2 tomaten, een stukje ui, 2 eetlepels slasaus (1 eet lepel azijn of citroensap), zout, peper, suiker, peterselie of selderij. Een saus maken van de slasaus (azijn of citroen sap), zout, peper, suiker. De ui schoonmaken, fijnsnipperen en aan de slasaus toevoegen. De ap pel wassen of schillen, van het klokhuis ontdoen, in kleine blokjes snijden en door de saus roeren. De tomaten wassen of ontvellen en in kleine stuk jes snijden. Van de bleekselderij het loof met de dunnen stengels, de wortelschijf en de buitenste stelen afsnijden. Het binnenste van de bleek selderij van binnen en van buiten goed wassen en in kleine stukjes snijden. De tomaat en stuk jes bleekselderij met de slasaus vermengen. Ten slotte de peterselie of selderij wassen, fijnsnijden en over de sla strooien. De brede, gave stelen kunnen, nadat ze goed schoongemaakt en geschrapt zijn, in stukken ge sneden worden en voor een soep of als (koude) groente worden gebruikt.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1965 | | pagina 3