AUTOSTRADA DEL SOLE
schept zonnig klimaat voor Itaiië's economie
Uit onze Omgeving
Axel
Langs de ScheSdestromen
Predikbeurten
Zondagsdienst artsen
HELDHAFTIG OPTREDEN
VAN 11-JARIGE JONGEN
Tonny van de Vijver een elfjarige jongen presteer
de het zondagmiddag de drie meisjes en een jon
gen van een wisse verdrinkingsdood te redden.
Met grote koelbloedigheid viste hij de vier, die
van een vlot in de 4 meter diepe plas nabij de
Grote Kreek waren getuimeld, uit het gevaarlijke
water. Drie van de kinderen waren aan het spele
varen t.w. Annie (12) en Toosje (8) de Schepper
en Jenny Tieleman. Toen het vlot begon af te
drijven sprongen Tonny en de 12-jarige Freddy
van der Mark ijlings op een ander vlot om de
afdrijvenden weer aan de kant te krijgen. Toen
ze met hun vlot langszij kwamen sprong Mark op
het vlot over met het gevolg dat dit kantelde. In
een oogwenk waren de kinderen in het water ver
dwenen, Freddy kwam zelfs onder het vlot terecht.
Tonny trok met grote koelbloedigheid met behulp
van zijn peddel de kinderen op zijn vlot. Alles
ging razend vlug in zijn werk. De kinderen gingen
enkele malen kopje onder en Anny de Schepper
was zelfs nog even bewusteloos toen zij aan land
werd gezet. Tonny toonde zich na afloop vrij «on
bewogen over het gebeurde. „Toen het eenmaal
gebeurd was, had ik wel schrik", zo vertelde hij.
Op een flinke vermaning na hebben de vier dren
kelingen geen nadelige gevolgen van hun onvrij
willig bad ondervonden.
DE HEER LEEN MOERLAND 40 JAAR ALS
FITTER BIJ HET AXELSE GASBEDRIJF
Op 1 augustus was de heer L. Moerland 40 jaar
als gasfitter in dienst van het Axelse gasbedrijf,
tef gelegenheid van dit feit was er vrijdag 30 juli
een intieme bijeenkomst in het directieverblijf van
het gasbedrijf.
De directeur van het bedrijf de heer J. Wieles
sprak de jubilaris en zijn echtgenote toe.
Hij herinnerde er aan dat de heer Moerland op
1 augustus 1925 in dienst van het gasbedrijf was
gekomen, toen dit nog een produktiebedrijf was
en nog alleen Axel van gas voorzag.
Pas later werd overgegaan tot gaslevering aan
Terneuzen, nog later werd ook de produktie ge
stopt en werd gas betrokken van de Ned. Gasunie.
Dit had voor het bedrijf bepaalde consequenties,
maar voor de fitters werd het gemakkelijker, om
dat de gas-zuivering kwam te vervallen.
Thans zijn wij als bedrijf opgenomen in een grote
Provinciale onderneming, wij de directie en het
personeel zijn ons bewust dat wij ons met de zelfde
energie moeten blijven inzetten voor de nieuwe
„ZEGAM en voor de gebruikers.
De heer Wieles schetste de jubilaris als iemand
die de ontwikkeling van een klein produktiebedrijf
tot wat de ZEGAM nu is en worden zal heeft
meegemaakt.
Namens het personeel bood hij de heer Moerland
een schilderij aart. Mevr. Moerland werd een
bloemstuk overhandigd.
Het G.S.-lid de heer A. J. Kaland, sprak als voor
zitter van de ZEGAM de jubilaris toe.
Spreker zeide dat hij zich hier enigszins voelde
als een vreemde eend in de bijt.
De heer Moerland heeft de gehele ontwikkeling
van het bedrijf meegemaakt.
Op dit moment gaat alles even snel, zodat 'het
bijna niet bij te houden is.
Terwijl wij nog aan het onderhandelen zijn worden
de leidingen voor het aardgas reeds gelegd en'on
gekende mogelijkheden dienen zich aan.
Dat iemand dit alles zo volledig mag meemaken
zoals vandaag de heer Moerland stemt stellig tot
tevredenheid.
De heer Kaland sprak de hoop uit dat de heer
Moerland de laatste jaren nog in goede gezondheid
zal mogen meewerken aan het grote bedrijf.
Hij bood hem daarna de gebruikelijke enveloppe
met inhoud aan.
De heer C. van Bendegem sprak als wethouder
namens het gemeentebestuur, hij zeide dat hij zich
nog als de dag van gister herinnerde dat de heer
Moerland in dienst van de gemeente was gekomen.
Het was toen nog een zelfstandig bedrijf en een
volledige scheiding tussen kas en administratief
beheer bestond nog niet.
Men was toen als het ware nog in staat van oorlog
met de P.Z.E.M. Het gezonde verstand heeft ge
lukkig gezegevierd.
De P.Z.E.M. heeft de nodige concessies gekregen
en beide nutsbedrijven hebben zich kunnen ont
wikkelen tot wat ze nu zijn.
Wij zijn blij dat de Provincie heeft toegezegd dat
het personeel niet achteruit zal gaan in rechts
positie.
De heer van Bendegem sloot zich gaarne aan bij
de wens van de heer Kaland, dat de heer Moerland
tot zijn pensioengerechtigde leeftijd zou mogen
meewerken in het nieuwe bedrijf.
VRACHTAUTO
RIJD ACHTERUIT TEGEN BUS
Dinsdagmiddag te half twee had een autobus van
het vervoersbedrijf „Darvi" uit Bergen op Zoom
voor de Café Benelux wandelaars van de Wandel
sport Ver. Emma opgeladen.
Nog voor de bus enkele meters had gereden reed
een vrachtauto bestuurd door J. V. uit Giessendam
achteruit tegen de bus op, waardoor deze lichte
schade op liep.
BEIAARDCONCERT TE AXEL
OP ZATERDAG 7 AUGUSTUS A.S.
door de heer P. C. Brakman
Het volgende programma zal worden uitgevoerd
1Preludium
2. Koraalfantasie Gezang 179
3. a. Heb je wel gehoord...
b. Als de rombom...
4. Rondo F. Teichler
5. Alleluja den blijden toon
6. Impromptu G. Clement
7. a. Daar was een sneeuwwit vogelkijn
b. Altijd is Kortjakje ziek
8. Suite voor beiaard L. 't Hart
GOUDEN HUWELIJKSFEEST
Donderdag 5 augustus vierde de familie Hamelink-
den Engelsman hun gouden huwelijksfeest.
De heer Andries Jacobes Hamelink geboren op
14 september 1889 trad op 5 augustus 1915 in Axel
in het huwelijk met Dina den Engelsman, geboren
22 september 1889.
De heer Hamelink werd reeds op jeugdige leeftijd
opgenomen in de werkzaamheden in de landbouw
waar hij in bleef werken tot zijn 42e jaar, hierna
haakte hij nog een ambtsperiode van 25 jaar vol
op de N.S.M. te Sluiskil.
Toen hij 67 jaar was ging hij van een verdiende
rust genieten.
Tijdens de mobilisatie 1914/1918 was de heer
Hamelink in militairedienst en het was dan ook
in Hare Majesteitsrok dat hij de huwelijksboot
in stapte.
Van de 50 jaar dat zij getrouwd zijn woont de fam.
Hamelink 49 jaar in dezelfde woning in de Buiten
weg No. 86.
Voor deze heugelijke dag hadden zij hun intrek
genomen in het verenigingsgebouw van de Geref.
Kerk in de Kerkdreef.
Op de receptie die daar plaats vond kwamen velen
het gouden paar hun felicitaties aanbieden.
Ook de wethouders M. L. M. IJsebaert en C. van
Bendegem in gezelschap van gemeente-secretaris
P. G. van de Bosse kwamen het gouden paar hun
gelukwensen aanbieden.
s Avonds was er een druk familiefeest, het echt
paar heeft zeven kinderen 4 dochters en 3 zoons,
13 kleinkinderen en 2 achterkleinkinderen.
Vele fraaie bloemstukken welke zij aangeboden
kregen sierden de zaal. Deze dag zullen de jubi
larissen dan ook zeker niet vergeten.
SUKSESVOLLE START VAN DE
COMMISSIE VAKANTIEBESTEDING
SCHOOLJEUGD
Het eerste optreden van de Commissie Vakantie
besteding schooljeugd mag zeker geslaagd genoemd
worden.
De tekenwedstrijd die donderdag op het Szyd-
lowskiplein werd gehouden, is in alle opzichten
een sukses geworden.
75 Schoolkinderen waren voor deze wedstrijd naar
het Szydlowskiplein gekomen om hun kunnen te
tonen in straattekenen. En dat ze er wat van kon
den bleek wel uit de vele mooie tekeningen die
er streep voor streep op de tegels groeide.
De jury was dan ook van oordeel dat het geteken
de van goede smaak was voor deze eerste maal
dat dit in Axel gebeurde en zeker voor herhaling
vatbaar is.
Door de spontane medewerking van partikulieren
en zakenmensen was het mogelijk dit te organiseren
en voor de winnaars in de verschillende leeftijds
groepen waren fraaie prijzen beschikbaar,
s Middags werd er in het Gezellenhuis een film
middag gehouden, waar een aantal leuke kinder
filmpjes werden vertoond o.a. Charlie Chaplin op
Avontuur en Donald Duck speeld golf.
Mede door de genoemde medewerking zal het mo
gelijk zijn donderdag 12 augusftis voor de geringe
prijs van 75 cent een reisje met de jeugd te ma
ken naar het strand van Cadzand. Om 8 uur zal
men vanaf het Szydlowskiplein vertrekken.
Diegenen die zich nog niet hebben opgegeven kun
nen dit alsnog doen maandag tussen 10 en 12 uur
op het Stadhuis.
Het is te hopen dat deze commissie ook in de
toekomst de mogelijkheid zal weten te vinden om
met dit mooie werk verder te kunnen gaan.
ZEGAM TREFT1 IN AXEL VOORZIENINGEN
VOOR OVERGANG OP AARDGAS
Dc N.V. Zegam heeft de inwoners van Axel er
per circulaire van in kennis gesteld dat binnen
kort zal worden begonnen met het aanpassen van
de binnenleidingen in de woningen aan het gebruik
van aardgas. Ondermeer betreft het het vervan
gen van kranen en gasmeters, terwijl bovendien de
leidingen zullen worden onderzocht op lekverlie
zen. Deze eerste fase van de omschakeling op aard
gas zal in een later stadium worden gevolgd door
het ombouwen van de gastoestellen zelf.
Het werk aan de centrale transportleiding voor
het aardgas, die momenteel door Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen tot Sluiskil wordt gelegd, vordert zien
derogen. De leiding ligt momenteel in stukken van
enkele honderden meters lengte gereed om in de
sleuf te worden gelegd. Op tal van plaatsen werkt
men aan het ondertunnelen van wegen. Zoals be
kend, zal het aardgas in Zeeuwsch-Vlaanderen
echter eerst een industriële toepassing vinden bij
de Nederlandse Stikstof Maatschappij in Sluiskil.
Ook andere bedrijven (o.a. Philips in Terneuzen)
bereiden zich momenteel voor op een omschakeling
op aardgas.
GESLAAGD
Onze stadgenoot de heer W. Sinke slaagde voor
het praktijkdiploma Boekhouden van de Ned.
Associatie voor Praktijk-examens.
DE INTERNATIONALE
BEROEPENWEDSTRIJDEN IN GLASGOW
Eervolle vermelding voor Theo Verschuren
uit Sluiskil
De winnaars van de Nationale Beroepenwedstrij-
den, die in juni in Nederland werden gehouden,
hebben in Glasgow tijdens Internationale Beroepen-
wedstrijden hun krachten gemeten met 200 jeug
dige vaklieden uit Ierland, België, Denemarken,
Engeland, West Duitsland, Italië, Oostenrijk, Lu
xemburg, Portugal, Spanje, Zwitserland en Japan.
Nederland deed mee aan de vakken timmeren
(bank en bouw), metselen, stukadoren, steen-
houwen, huisschilderen, ga(s)-wa(ter)-lo(odgieten),
meubelmaken, goudsmeden, constructiebankwerken,
plaatwerken, machinebankwerken, metaaldraaien,
gereedschapmaken, modelmaken en booglassen, met
als resultaat drie gouden en vier bronzen medailles,
resp.le en 3e prijzen. Tevens werden twee eervolle
vermeldingen toegekend, waarvan een aan Th. C.
Verschuren uit Sluiskil (timmeren-bouw).
Gedurende de zomer van het vorige jaar kwam
het laatste deel van de „Autostrada del Sole",
de autoweg van de zon, gereed en werd op
vijf oktober door de Italiaanse premier Aldo
Moro officieel geopend.
Deze daad was niet alleen het symbolische
einde van de eerste fase van het bouwplan
dat Italië op het gebied van verkeerswegen
wil verwezenlijken in de komende jaren, doch
het was tevens het begin van een nieuwe ont
wikkeling in Itaiië's economie.
In 1956 begon men met de voorbereidingen
van deze zevenhonderdvijfenvijftig kilometer
lange autosnelweg, waarvoor men zowel in
de Verenigde Staten als in Duitsland ideeën
opdeed. Nauwelijks twee jaar later, in de
cember 1958, waren de eerste honderdtien
kilometer snelweg gereed, waarmee Milaan
en Parma met elkaar waren verbonden. Zes
jaar daarna was de „Autostrada del Sole"
geheel klaar. Dat was hoogst noodzakelijk,
want tijdens de bouwperiode steeg het aantal
auto s in Italië van een miljoen tot vierenhalf
miljoen. Momenteel, zijn vijf belangrijke
Italiaanse steden Milaan, Bologna, Floren
ce, Rome en Napels door middel van een
vierentwintig meter breed asfaltlint gemak
kelijk bereikbaar geworden.
Deze weg, waaraan tienduizend arbeiders en
zevenhonderd ingenieurs hebben gewerkt en
waarvoor een bedrag van twee miljoen gul
den per kilometer nodig was, heeft die tijd
die vroeger voor het rijden van bepaalde
bergtrajecten drie uur in beslag nam, vermin
derd tot vijftig minuten. Niet alleen voor
personenvoertuigen, doch ook voor het weg
transport betekent dit natuurlijk een belang
rijke verbetering, ondanks het feit, dat de
automobilist tolgeld moet betalen, hetgeen
neerkomt op een gemiddeld bedrag van drie
ënhalve cent per kilometer. Dit financiële
offer blijkt een minder grote belemmering te
zijn dan de ontwerpers hadden gedacht, want
dagelijks maken zestigduizend voertuig van
de autostrada gebruik twintig procent meer
dan aanvankelijk was geraamd.
Economische expansie
Natuurlijk is een wegennet dat aan hoge
eisen van onze tijd voldoet op zichzelf reeds
van grote economische betekenis voor elk
land, een onderwerp waaraan de laatste tijd
in de internationale pers veel aandacht wordt
besteed. Hierover kan ook met betrekking
tot de aanleg van de „Autostrada del Sole"
nauwelijks misverstand bestaan. Toch heeft
deze weg nog een ander doel bereikt dan het
verminderen van de vroeger anderhalve dag
durende reis tot een die slechts negen uur in
beslag neemt. De weg heeft namelijk een
grote invloed gehad op de economische ont
wikkeling van de zesendertig provincies waar
de route doorheen loopt. Steden en dorpen
waarvan men nauwelijks het bestaan wist,
zijn tot ongeachte bloei gekomen. Dit wordt
onder meer bewezen door de stijgende prijzen
van de grond. In Pian del Voglio, enkele
jaren terug een eenzaam oord in de Alpen-
nijnen, kostte niet lang geleden de grond
negen cent per vierkante meter. Deze prijs
is thans 'twintig maal zo hoog.
Halverwege de route Bologna en Florence
worden door de liefhebbers van natuurschoon
en frisse berglucht, zomerhuisjes gebouwd.
Verderop, in het eens verlaten Orvieto, moe
ten de obers in de plaatselijke restaurants elk
weekeinde het bordje „alle tafels bezet" voor
het raam plaatsen. Ook in Frosinone, de
eerste stad in het lange tijd verarmde Mezzo-
giorno, die men langs de weg naar Napels
tegenkomt, is het een en ander veranderd. Er
wordt druk gebouwd zowel huizen als kan
toorgebouwen hebben het profiel van de stad
gewijzigd. De twintig fabrieken, die ter plaat
se uit de grond zijn gestampt, vervaardigden
de meest uiteenlopende produkten, variërende
van matrassen tot helicopters. De plaatselijke
Kamer van Koophandel is zich er wel van
bewust geworden, dat door de nieuwe weg
de Noorditaliaanse markt thans „naast de
deur" ligt.
Het nieuwe Italiaanse wegennet, waarvan de
„weg van de zon" de ruggegraat is, zal, wan
neer hij is voltooid, een gezamenlijke lengte
hebben van vijfduizend kilometer. Verschei
dene vertakkingen en zijwegen, zoals die van
Milaan naar Venetië, van Napels naar Sa
lerno en van Florence naar de Middellandse
Zee, zijn inmiddels al opengesteld voor het
verkeer. Zonder twijfel zullen deze, alsmede
de internationale verkeerswegen door de Al
phen en de verbinding met de Mont Blanc-
tunnel, welke onlangs gereed kwam, verstrek
kende gevolgen hebben voor Itaiië's eco
nomie.
H.T.S. in Zeeuwsch-Vlaanderen
nog niet verantwoord.
De oprichting van een hogere technische
school in Zeeuwsch-Vlaanderen moet thans
nog niet verantwoord worden geacht. Tot
deze mening komt het E.T.I. voor Zeeland
in een nota, dat dit instituut heeft opgemaakt
op verzoek van het provinciaal bestuur.
In de nota concludeert het E.T.I.dat de
volgende feiten in overweging moeten wor
den genomen
1. De h.t.s. te Vlissingen zal over enkele
jaren over een accomodatie beschikken,
die plaats biedt aan 50 procent meer leer
lingen dan thans deze school bezoeken.
In september 1964 waren dat 300 leer
lingen.
2. De school te Vlissingen, die thans tot de
middelgrote h.t.s.-en mag worden gere
kend, steunde in de afgelopen jaren in
toenemende mate op een in Zeeuwsch-
Vlaanderen wonende of uit dit gewest
afkomstige schoolbevolking.
3. De toekomstige spreiding van h.t.s.- en
in Nederland gaat in de richting van
steeds grotere eenheden.
Bovendien kunnen de industrieën in
Zeeuwsch-Vlaanderen nog geen exacte
cijfers geven over het aantal h.t.s.-ers,
dat nodig is. Momenteel is de behoefte
nog beperkt.
Gezonken jacht in Kortgene gelicht
Het in de nacht van maandag op dinsdag in
de gemeentehaven van Kortgene gezonken in
afbouw zijnde vijftien meter lange motorjacht
„Sri-Goenoeng" is dinsdagavond door de
drijvende bok „Grutto II" van Van den Akker
uit Vlissingen gelicht. Het zinken van het
jacht was te wijten aan de harde wind, waar
door het water door de uitlaat naar binnen
was geslagen. De eigenaar, de heer H. J.
uit Kortgene, was niet verzekerd.
ZONDAG 8 AUGUSTUS 1965
Ned. Herv. Kerk 10.30.uur: Ds. Brok; 2.30 uur:
Ds. v. d. Vlugt.
Geref. Kerk (Kerkdreef) 10.00 uur en 3.00 uur
Ds. M. van Dooren.
Geref. Kerk (Pironstraat) 10.00 en 3.00 uur:
Drs. H. J. Pilon, Hilversum.
Geref. Gemeente10 en 2.30 uurLeesdienst.
28 AUGUSTUS Dokter Schiltman.
Midden kanaalarm Sas van Gent
wordt dichtgespoten.
Nadat reeds tijdens de bouwvakvakantie de
zandzuiger Oosterschelde van de N.V. Van
Oord uit Utrecht te Sas van Gent was aange
komen is men dinsdagmiddag begonnen met
de middenkanaalarm te dempen. De zuiger is
ingezet bij de Belgische grens aan de weste
lijke oever van het nieuwe kanaal.
Hiermee wordt tevens het gedeelte voor het
nieuwe douane-emplacement op diepte ge
bracht.
Duits meisje in Domburg verdronken
De zesjarige Brigitte Ute Oelschlager uit
Stuttgart is zondagmiddag aan de Noord
duinen te Domburg bij het spelen in zee
plotseling weggeschoven, door het water mee
genomen en verdronken. De reddingsvlet van
Domburg heeft de zee een tijdlang afgezocht,
maar het meisje werd niet gevonden. Om
streeks twee uur is het stoffelijk overschot
bij Westkapelle aangespoeld.
Het gezin Oelschlager (vader, moeder en
vier kinderen) verbleef sedert vrijdag in een
pension te Zoutelande. Zondag ging het hele
gezin naar Domburg. Toen de vader met twee
van zijn kinderen in het water speelde raak
ten de kinderen plotseling in moeilijkheden.
Zij werden meegesleurd door het vrij onstui
mige water. De heer Oelschlager kon zijn
jongste kind nog redden. Brigitte moest hij
echter laten gaan.
Belg (31) omgekomen.
Landbouwer ontdekte slachtoffer
twee uur na ongeval.
In de Hedwigpolder bij Nieuw-Namen is
zondagmorgen in alle vroegte de 31-jarige
ongehuwde Belg O. d'Hooge uit Den Doel
met zijn personenauto van de weg geraakt en
tegen een boom gebotst. De bestuurder werd
uit de auto geslingerd. Hij overleed kort na
dat een voorbijganger hem twee uur later aan
trof. Het ongeval vond vermoedelijk omstreeks
half vijf in de morgen plaats.
Aangenomen wordt dat de Belg bij het jagen
op wild waarbij hij van zijn autokoplampen
gebruik maakte van de weg is geraakt. De
auto kwam in een sloot terecht. Tegen half
zeven ontdekte een landbouwer, die op weg
was naar de kerk, het slachtoffer. Kort daar
na overleed de automobilist aan de opgelopen
verwondingen. Dokter H. A. A. Brabers uit
Clinge kon na aankomst slechts de dood con
stateren. Het stoffelijk overschot werd over
gebracht naar het ziekenhuis te Hulst.