Uit onze Omgeving
Axel
De economische ontwikkeling
van Zeeland in 1964
Intussen worden de accomodaties en de uit
breidingsplannen steeds verder uitgebouwd.
Ook het achterland van de kust wordt meer
in de toeristenstroom betrokken. Een nota
over de recreatie van de Zeeuwse Landbouw
Maatschappij voerde het pleit voor een soe
pele planologie op dit punt. Volgens schat
tingen van de Provinciale Planologische
Dienst is he strandbezoek over 40 jaar te
stellen op 250.000 per dag, dat is vier maal
de huidige bezetting.
Aan infrastructuursteun van het rijk ontving
de provincie Zeeland over 1964 700.000, -
De belangrijkste posten waren een kustweg in
Vrouwenpolder, jachthavens in Vrouwenpol
der, St.-Annaland en Zierikzee, een zwembad
in Kortgene en de aanleg van een terrein in
Veere.
Verkeer.
Het aantal overgezette auto's op de veer
diensten over de Westerschelde steeg van
1,01 miljoen in 1962, to 1,09 miljoen in 1963
en 1,29 miljoen in 1964. De stijging van
1962 op 1963 bedroeg 8%, die van 1963 (in
welk jaar langdurige stagnatie door vorst op
trad) op 1964 18%. Van 1962 op 1963 steeg
het Nederlandse autoverkeer op de rijkswegen
met bijna 9%, een cijfer dat bij de Zeeuwse
cijfers dus ver achterblijft. In maart 1964
werd de derde grote veerboot „Prinses Mar
griet" in gebruik genomen op het traject
Vlissingen - Breskens. Het plan voor een
nieuwe veerboot van 90 meter voor het veer
Kruiningen - Perkpolder heeft geen ministe
riële goedkeuring verkregen. Over de verbe
tering van de veerhaven van Perkpolder is
voor 1965 een gunstige beslissing genomen.
Intussen is het plan voor de bouw van dubbel
dekschepen voor de Westerschelde bij het mi
nisterie van verkeer en waterstaat gunstig
ontvangen. De ideeën omtrent een vaste ver
binding over of onder de Westerschelde zijn
door de betrokken minister positief ontvan
gen. Er verschenen enige studies hierover. Bij
de Nederlandse Spoorwegen bestaat hiervoor
grote belangstelling.
Ter verbetering van de wegverbindingen in
Zeeland zijn grote plannen in voorbereiding
en uitvoering. De verbindingen naar de ha
ven Vlissingen-Oost vorderen gestaag. Het
wegennet in Zeeuwsch-Vlaanderen zal in
oost-westrichting ri'goreus worden verbeterd.
De provincie heeft een vijfjarenplan opgesteld
ten bedrage van 60 miljoen, uit te voeren
van 1965 tot en met 1969. Andere plannen,
ten dele in uitvoering, zijn de verbinding
Zierikzee - Goes, Vlissingen - Zuid-Sloe -
Kapelle en Zierikzee - Westerschouwen. De
nieuwe verbinding van Vlissingen naar
Nieuw- en St. Joosland is intussen in uit
voering en zal in het eind van de zomer 1966
gereed zijn.
De veerdienst Zierikzee - Kats had in 1962
een vervoer van 75.600 auto's, in 1964 een
van 111.700, een stijging van 48% in twee
jaar. Door de opening van de Haringvlietbrug
op 20 juli 1964, gevolgd door de opening van
de Grevelingendam op 1 april 1965 is de
druk op dit veer nog toegenomen. Er wordt
op gerekend dat de Oosterscheldebrug in het
voorjaar van 1966 kan worden geopend.
Predikbeurten
Zondagsdienst artsen
De plannen voor de aanleg van een vliegveld
in het Noord-SIoe vorderen. Het verdrag tot
aanleg van de Schelde-Rijnverbinding, lopend
van Antwerpen via de Eendracht, is aange
nomen en intussen geratificeerd.
Deltaplan
Wij vermeldden reeds de opening van de
Haringvlietbrug in juli 1964. De weg over de
Grevelingendam werd door te technische te
genslagen een jaar later (1965) voltooid dan
in het schema van werken was voorzien. De
dam zelf werd in november 1964 gesloten.
De aanvang van de bouw van de dam in het
Brouwershavense Gat is eveneens een jaar
uitgesteld en op 1965 gesteld. De aanleiding
vormt de bestedingsbeperking. Aan de
Oosterscheldedam wordt het werk aangevat
in 1966.
Stads- en streekontwikkeling
In 1964 kwamen in Zeeland 2.100 woningen
gereed in 1963 waren het er 1.360, over
de jaren 1958-1962 gemiddeld 1.740 per
jaar. Voor 1965 wordt gerekend op een pro-
duktie van 2.500. Het is verklaarbaar dat de
woningproduktie met vertraging de op gang
gekomen industrie-ontwikkeling volgt. Het
cijfer voor 1965 geeft het niveau aan dat no
dig is wil het geboorteoverschot aan Zeeland
worden gebonden. Wil het Westerscheldebek-
ken worden ingeschakeld in de nationale eco
nomie, dan zal de produktie nog sterk moe
ten worden verhoogd. Het gevoerde nieuwe
woningcontingenteringsbeleid begint zijn
vruchten af te werpen.
In de meeste streken van Zeeland zijn thans
bouwstromen georganiseerd. Het aantal aan-
.vragen voor „Bogaerswoningen" is groot.
Door de snelle uitbouw van plaatsen als Ter-
neuzen, Middelburg, Vlissingen en Goes
staan de gemeentebesturen voor grote moei
lijkheden. Terwijl juist in hun vlak de pro
blemen gecoördineerd moeten worden opge
lost staan zij voor zeer grote begrotingstekor
ten. Voor de oude binnensteden zijn omvang
rijke saneringen nodig. De opgestelde kapi
taalprogramma's kunnen niet anders dan am
bitieus zijn. Nu de industrialisatie en urbani
satie kracht krijgt mag de „begeleiding" niet
worden vergeten.
Behalve de meer beschouwende streekcom-
missies telt Zeeland nog enige streekontwik-
kelingscommissies waarvan alleen die in Oost
Zeeuwsch-Vlaanderen-Oost werd geactiveerd.
Toch zullen initiatieven op dit standpunt niet
mogen uitblijven. Anders dreigt het platte
land onnodig achter te blijven. Speciale ver
melding verdient de samenwerking van de
Zuidhollandse, Noordbrabantse en Zeeuwse
gemeenten rond de Grevelingendam en de
Haringvlietbrug. Hun structuurplan „Drie-
provinciëndam" kan tot een activum uit
groeien. Voor geheel Zeeland zijn thans plan
nen tot herindeling en samenvoeging van ge
meenten gemaakt. De plannen tot poldercon
centratie op Walcheren, in Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen en in West Zeeuwsch-Vlaanderen
zullen de samenvoeging van vele polders tot
grote waterschappen voltooien.
Openbare nutsvoorzieningen
Voor de watervoorziening zijn door de wa
terleidingmaatschappijen met het oog op de
zeer snel toenemende behoefte prognoses ge
maakt. In sommige gebieden wordt voor het
jaar 2000 een zes- tot zevenvoudige toe
neming verwacht.
De P.Z.E.M.-centrale te Vlissingen wordt uit
gebreid met een derde eenheid van 75 MW,
waarmee de capaciteit op 174,5 MW zal ko
men. In 1965 zal de 150 KV hoogspannings
leiding tussen Goes en Roosendaal gereed
komen. Intussen worden de laatste super-
onrendabele percelen, die voor aansluiting in
aanmerking komen, aangesloten. Tot en met
augustus 1964 boekte de P.Z.E.M. een ver
koop die met 29% die in de overeenkomstige
periode in 1963 overtrof.
Het hoofdtranspoijt van de gasvoorziening
zal in 1966 Goes bereikt hebben. Als eerste
Zeeuwse gebied zal in dat jaar Tholen aard
gas ontvangen.
De afvalwaterleiding langs het kanaal Gent -
Terneuzen vordert. Eind 1965 zal het ge
deelte Sas van Gent tot ten noorden van Sluis
kil gereed zijn.
Algemeen
De sociaal-culturele infrastructuur werd ver
der versterkt. Voor het begrotingsjaar 1964-
1965 heeft het rijk hiervoor 1 miljoen uit
getrokken. Het is voornamelijk bestemd voor
sportaccomodaties, gespreid over de gehele
provincie. Onder meer in gebruik werden ge
nomen de nieuwe sportvelden in Terneuzen
en Zierikzee en een sporthal in Middelburg.
De Zeeuwse sportraad heeft een urgentie
schema voor Zeeuwse sportvelden opgesteld.
Vermelding verdient de oprichting van een
Zeeuws middenstandscontactorgaan, dat me
de in overleg met de overheid Zeeuwse
streekproblemen zal aansnijden.
In de onderwijssector waren verschillende
initiatieven het vermelden waard. De H.T.S.
in Vlissingen verkreeg goedkeuring voor de
bouw van een nieuwe school. De capaciteit
wordt 500 leerlingen, de kosten zijn begroot
op 10 miljoen.
De beide U.T.S.-en ontwikkelen zich voor
spoedig. Die te Vlissingen telde in 1963-'64
218 leerlingen. Die in Terneuzen zal worden
uitgebreid met het oog op de grote belang
stelling voor bouwkunde en elektrotechniek.
Zij telde 178 leerlingen.
Er werd een Zeeuwse bestuursschool opge
richt. De C.B.T.B. begint in 1965 aan de
bouw van een nieuwe nijverheidsschool voor
meisjes in Middelburg. In Kapelle zal in 1965
de bouw van een nieuwe tuinbouwschool van
de Z.L.M. ter hand worden genomen. Van
groot belang is met het oog op de hiervoor
beschreven ontwikkelingen de voorlichting.
Hieraan werd ook in 1964 zeer veel aandacht
besteed.
SPORT
ZONDER COMMENTAAR
AUTO SLIPT
EN BELANDT IN DE GROTE KREEK
Donderdagavond reed de heer S. C. V. uit
Amsterdam met zijn personenauto, komende van
de Buthdijk, over de Zuidsingel. In de bijna be
rucht geworden bocht begon de auto te slippen
en raakte V. de macht over het stuur kwijt en be
landde in de Grote Kreek. De bestuurder en zijn
echtgenote kwamen met de schrik vrij, maar de
auto had door dit bad zware waterschade opge
lopen.
TEGEN GEPARKEERDE AUTO
AANGEREDEN
Maandagavond reed de heer P. v. d. B. met zijn
personenauto door de Margrietstraat, toen hij
even werd afgeleid reed hij tegen een aldaar ge
parkeerde auto aan.
Persoonlijk letsel deed zich niet voor, beide auto's
liepen nog al wat schade op.
GESLAAGD
Te Utrecht slaagde op vrijdag 23 juli onze oud
stadgenoot L. A. T. Westveer voor de akte Frans
L.O. De heer Westveer is momenteel de jongste
houder van deze akte in Nederland.
Bij het vrijdag 23 juli te Goes gehouden examen
voor Mulo A slaagde de volgende leerlingen van
de Chr. Ulo-school te Axel Nelly Goossen,
Janny Faas en Carlos Hoogwijk.
REIS OUDEN VAN DAGEN
NAAR BRUSSEL EN WATERLOO
Dinsdagmorgen om even over acht vertrokken met
een drietal bussen van de Z.V.T.M. vanaf het
Szydlowskiplein de bejaarden van Axel voor hun
jaarlijkse reis.
De stemming was weer opperbest en via Kapelle-
brug ging het door het Soete Waesland naar
Mechelen, waar men te half tien arriveerde. Hier
werd in een van de mooie zalen van het Volks
belang, tegenover de fraaie St. Romboutskerk de
koffie gebruikt, waarna nog even gelegenheid was
om de benen te strekken.
Velen maakten van deze gelegenheid gebruik om
het interieur van de St. Romboutskerk te bezich
tigen.
Hier was men al spoedig onder de indruk van de
mooie gebrandschilderde ramen, ook de prachtige
uit hout gesneden preekstoel kreeg de volle aan
dacht.
Na deze eerste stopplaats werd de reis vervolgd
naar Brussel, door het Comité was de route zo
uitgestippeld dat deze liep langs het militaire vlieg
veld Meisbroek en over de wereld-vlieghaven
Zavetem, waar men enkele luchtreuzen zag op
stijgen.
Rond 12 uur bereikte men de Heisel, waar in de
restauratiezaal het middagmaal werd gebruikt.
In de Heisel werd men nóg herinnerd aan de Expo
en na het eten, dat de oudjes zich goed hadden
laten smaken, kreeg men de gelegenheid om de
nog aanwezige attributen van de Expo te bezich
tigen of te beklimmen.
Van hieruit werd een rondrit door Brussel ge
maakt, het ging langs enkele Boulevards met o.a.
het Graf van de Onbekende Soldaat en het Paleis
van Justitie.
Door het mooie Ter Camerenbos reed men naar
Waterloo. Hier waren er onder de bejaarden die
de lust om de citadel te beklimmen niet konden
weerstaan en de zware klim naar boven onder
namen.
Inmiddels was het tijd geworden om de terugreis
te aanvaarden, via het Zoniënwoud ging de reis
naar Lokeren waar halt werd gehouden om nog
wat te gebruiken.
Te acht uur arriveerde men in Axel terug, waar
aan de Crijnssenstraat het gezelschap werd opge
wacht door de fanfare „Hosanna" en haar drum
band, alsmede door de drumbands „Thalia" en
„Axel". Met muziek en tromgeroffel ging het naar
de foyer van het „Centrum" waar hen de koffie
wachtte.
Alles was zeer naar de zin van de bejaarden ver
lopen en uit de goede stemming bleek overdui
delijk dat het organisatie-comité er weer inge-
slaagd was hen een onvergetelijke dag te bezor
gen.
OUDJES WELKE NOODGEDWONGEN
THUIS MOESTEN BLIJVEN
WERDEN NIET VERGETEN
Ook dit jaar waren er onder de oudjes weer een
aantal die door lichamelijke gebreken of ander
zins de bejaardenreis niet konden meemaken.
Voor deze was ter compensatie door de hengel-
soprtvereniging „Geduld Overwint Alles" enkele
weken terug een liefdadigheidswedstrijd gehouden,
van de opbrengst hiervan werd dinsdag aan hen
die niet mee konden een goed verzorgde fruitschaal
aangeboden.
Deze spontane geste werd door de thuisblijvers
bijzonder op prijs gesteld en gaf hen de verzekering
niet vergeten te worden.
Hopelijk zal bij voorkomende gelegenheden nog
eens aan hen gedacht kunnen worden.
Alle lof voor dit mooie gebaar van „Geduld
Overwint Alles", die nu een overwinning voor
deze oudjes wisten te behalen.
BEIAARDCONCERT TE AXEL
OP ZATERDAG 31 JULI 1965
door Mevr. Moerdijk-Vanderswalm van 15—16 uur
1.
Tune „Dan zal de beiaard spelen"
2.
Slape zacht
Em. Hullebroeck
3.
Heer Jezus heeft een
hofken
4.
De zomer wilt maar
niet komen
5.
Des winters als het regent
6.
Menuet
Banstittus
7.
Impromptu
L. Henry
8.
Prelude
W. Vogel;
9.
Finale
W. Vogel;
10.
Naspel
Leen 't Hart
11.
Tune „Dan zal de beiaard spelen".
BESTUURDER ONDER
KANTELENDE TRACTOR VERONGELUKT
Woensdagmiddag omstreeks 12 uur was de
18-jarige Marcel Vink wonende aan de Derde
Verkorting met een traktor van de firma Schalkes
bij welke hij in loondienst was vlas aan het uit
rijden. Door de regen en de natte van het land
moest hij deze werkzaamheden stoppen.
Toen hij met de tractor het land afreed kwam de
tractor te kantelen, de tractor belandde in de kreek
nabij het Kapersgat. Marcel Vink zat onder de
tractor bekneld, toen men hem onder deze van
daan had gehaald bleek hij bij dit tragische onge
val het leven te hebben verloren.
WEER SLIPTE EEN AUTO
OP DE ZUIDSINGEL
Donderdagmiddag te 15 uur reed M. A. R. T. uit
Antwerpen met een personenauto komende vanuit
de richting Sassing over de Zuidsingel. In de
bocht raakte de auto aan het slippen en maakte
een draai om zijn lengte as, hierdoor belandde de
auto in de berm en kantelde tweemaal, waarna
hij op het talud van de Grote Kreek bleef hangen.
Persoonlijk letsel deed zich niet voor, maar de
auto die door een kraanwagen van de firma „Cito"
op de weg gezet moest worden was flink bescha
digd.
AUTOMOBILIST
MET HOOFD DOOR VOORRUIT
Bij een kettingbotsing, zaterdagmiddag op rijks
weg 58 in de gemeente Krabbendijke, is de Axelse
A. G. Ph. H. zaterdagmorgen vrij ernstig aan het
hoofd gewond. H. sloeg bij een botsing tussen zijn
auto en een ervoor rijdende wagen door de voor
ruit van zijn auto. Van de overige inzittenden van
zijn auto, vier jongens, die waren afgehaald van
een vakantiekamp, werden er twee licht gewond.
H. werd ter behandeling overgebracht naar één
der Goese ziekenhuizen.
De botsing ontstond ten westen van het kruispunt
met de Zuidweg. Er waren vier wagens die wer
den beschadigd.
vervolg van pagina 1
ZEEU WSCH- VLAANDEREN
HALF UUR ZONDER STROOM
De elektriciteitsvoorziening in geheel Zeeuwsch-
Vlaanderen is donderdagmorgen tussen zeven uur
en half acht gestoord geweest door defekten in
twee van de drie kabelverbindingen die Zeeuwsch-
Vlaanderen onder de Schelde door van energie
voorzien. De eerste storing deed zich om kwart
over vier voor in het landgedeelte van de kabel
die van Vlissingen via Goes naar Terneuzen loopt.
Onafhankelijk hiervan raakte om een minuut voor
zeven een tweede kabel tussen Goes en Westdorpe
eveneens gestoord. Door een mechanische fout in
een schakelaar viel daarbij tevens de reservekabel
mee uit. Om half acht was deze laatste storing
verholpen en kreeg Zeeuwsch-Vlaanderen weer
normaal stroom. Berichten, als zou de watervoor
ziening in West Zeeuwsch-Vlaanderen eveneens
gestoord zijn geweest door het uitvallen van het
(elektrische) pompstation bij Philippine, zijn on
juist. De N.V. Waterleiding Mij. Zeeuwsch-
Vlaanderen beschikt in het pompstation over twee
dieselaggregaten, die in geval van storing de taak
van de elektrische pompen overnemen.
ZONDAG 1 AUGUSTUS 1965
Ned. Herv. Kerk 10.30 uur en 2.30 uurDs.
L. van de Peut.
Geref. Kerk (Kerkdreef) 10.00 uur en 3.00 uur:
Ds. M. van Dooren.
Geref. Kerk (Pironstraat) 10.00 en 3.00 uur:
Ds. J. Th. Heemskerk.
Geref. Gemeente 10 en 2.30 uurLeesdienst.
31 JULI 1 AUG. Dokter Kok.
WIELRENNEN
RICHARD BUKACKl ZEGEVIERDE MET
VOORSPRONG TE WAASMUNSTER
Deze wedstrijd ging over 110 km. verdeeld over
9 ronden. Reeds in de tweede ronde sprong Richard
met een viertal andere renners weg en wisten een
voorsprong te nemen op 'het peloton. In de zesde
ronde wist Bukacki en Guido Haast zich van de
drie medevluchters te ontdoen om samen verder
te gaan.
In de laatste ronde lukte het Bukacki om ook
Haast van zijn wiel te rijden en met een voor
sprong van 300 meter reed hij zegevierend over
de eindstreep, waar hij de mooie palm in ontvangst
mocht nemen.
Met deze overwinning had Richard Bukacki zijn
wielerkruit niet verschoten, maandag vertrok hij te
Wetteren in een wedstrijd over 106 km.
Hier wisten een viertal renners een voorsprong te
nemen welke niet meer werden teruggehaald en
met enige voorsprong wisten te finishen. De spurt
van het peloton werd gewonnen door Bukacki die
hiermee de 5e plaats wist te bezetten.
Dinsdag startte hij te Everghem in een koers over
110 km. Hier was het onder aanvoering van
Bukacki dat diverse uitlooppogingen werden on
dernomen, maar een massaspurt betwist door 40
renners moest hier de beslissing brengen.
Juliën Verstreepen werd winnaar door Bukacki
met een banddikte te verslaan, zodat laatstgenoem
de een eervolle tweede plaats bezette.
DUIVENSPORT
VLUCHT UIT ALBERT
Duivenmaatschappij „De Verwachting" organi
seerde een wedvlucht op Albert, welke de volgen
de uitslag te zien gaf
Snelheid eerste duif 1731,3 meter.
Snelheid laatste prijswinnende duif 1536,3 meter.
1. R. van de Veeke, Zaamslag 210. A. Peers
man 3. C. Koster4. A. Roose5. A. Blom-
maert6. P. Gommers7. J. de Visser8. A.
Lippens9. J. Giele.
Een zestal bewoners van de gevangenis in de
kleine Oostenrijkse plaats Tamsweg bij Salz
burg waren er in geslaagd om een sleutel van
hun celdeur te bemachtigen. Regelmatig gingen
zij uit inbreken, en men kon' de daders nooit
vinden omdat zij een prachtig alibi hadden. Uit
eindelijk werd een van hen te loslippig en lie
pen zij toch nog tegen de lamp.