Uit onze Omgeving Axel De economische ontwikkeling van Zeeland in 1964 Intussen worden de accomodaties en de uit breidingsplannen steeds verder uitgebouwd. Ook het achterland van de kust wordt meer in de toeristenstroom betrokken. Een nota over de recreatie van de Zeeuwse Landbouw Maatschappij voerde het pleit voor een soe pele planologie op dit punt. Volgens schat tingen van de Provinciale Planologische Dienst is he strandbezoek over 40 jaar te stellen op 250.000 per dag, dat is vier maal de huidige bezetting. Aan infrastructuursteun van het rijk ontving de provincie Zeeland over 1964 700.000, - De belangrijkste posten waren een kustweg in Vrouwenpolder, jachthavens in Vrouwenpol der, St.-Annaland en Zierikzee, een zwembad in Kortgene en de aanleg van een terrein in Veere. Verkeer. Het aantal overgezette auto's op de veer diensten over de Westerschelde steeg van 1,01 miljoen in 1962, to 1,09 miljoen in 1963 en 1,29 miljoen in 1964. De stijging van 1962 op 1963 bedroeg 8%, die van 1963 (in welk jaar langdurige stagnatie door vorst op trad) op 1964 18%. Van 1962 op 1963 steeg het Nederlandse autoverkeer op de rijkswegen met bijna 9%, een cijfer dat bij de Zeeuwse cijfers dus ver achterblijft. In maart 1964 werd de derde grote veerboot „Prinses Mar griet" in gebruik genomen op het traject Vlissingen - Breskens. Het plan voor een nieuwe veerboot van 90 meter voor het veer Kruiningen - Perkpolder heeft geen ministe riële goedkeuring verkregen. Over de verbe tering van de veerhaven van Perkpolder is voor 1965 een gunstige beslissing genomen. Intussen is het plan voor de bouw van dubbel dekschepen voor de Westerschelde bij het mi nisterie van verkeer en waterstaat gunstig ontvangen. De ideeën omtrent een vaste ver binding over of onder de Westerschelde zijn door de betrokken minister positief ontvan gen. Er verschenen enige studies hierover. Bij de Nederlandse Spoorwegen bestaat hiervoor grote belangstelling. Ter verbetering van de wegverbindingen in Zeeland zijn grote plannen in voorbereiding en uitvoering. De verbindingen naar de ha ven Vlissingen-Oost vorderen gestaag. Het wegennet in Zeeuwsch-Vlaanderen zal in oost-westrichting ri'goreus worden verbeterd. De provincie heeft een vijfjarenplan opgesteld ten bedrage van 60 miljoen, uit te voeren van 1965 tot en met 1969. Andere plannen, ten dele in uitvoering, zijn de verbinding Zierikzee - Goes, Vlissingen - Zuid-Sloe - Kapelle en Zierikzee - Westerschouwen. De nieuwe verbinding van Vlissingen naar Nieuw- en St. Joosland is intussen in uit voering en zal in het eind van de zomer 1966 gereed zijn. De veerdienst Zierikzee - Kats had in 1962 een vervoer van 75.600 auto's, in 1964 een van 111.700, een stijging van 48% in twee jaar. Door de opening van de Haringvlietbrug op 20 juli 1964, gevolgd door de opening van de Grevelingendam op 1 april 1965 is de druk op dit veer nog toegenomen. Er wordt op gerekend dat de Oosterscheldebrug in het voorjaar van 1966 kan worden geopend. Predikbeurten Zondagsdienst artsen De plannen voor de aanleg van een vliegveld in het Noord-SIoe vorderen. Het verdrag tot aanleg van de Schelde-Rijnverbinding, lopend van Antwerpen via de Eendracht, is aange nomen en intussen geratificeerd. Deltaplan Wij vermeldden reeds de opening van de Haringvlietbrug in juli 1964. De weg over de Grevelingendam werd door te technische te genslagen een jaar later (1965) voltooid dan in het schema van werken was voorzien. De dam zelf werd in november 1964 gesloten. De aanvang van de bouw van de dam in het Brouwershavense Gat is eveneens een jaar uitgesteld en op 1965 gesteld. De aanleiding vormt de bestedingsbeperking. Aan de Oosterscheldedam wordt het werk aangevat in 1966. Stads- en streekontwikkeling In 1964 kwamen in Zeeland 2.100 woningen gereed in 1963 waren het er 1.360, over de jaren 1958-1962 gemiddeld 1.740 per jaar. Voor 1965 wordt gerekend op een pro- duktie van 2.500. Het is verklaarbaar dat de woningproduktie met vertraging de op gang gekomen industrie-ontwikkeling volgt. Het cijfer voor 1965 geeft het niveau aan dat no dig is wil het geboorteoverschot aan Zeeland worden gebonden. Wil het Westerscheldebek- ken worden ingeschakeld in de nationale eco nomie, dan zal de produktie nog sterk moe ten worden verhoogd. Het gevoerde nieuwe woningcontingenteringsbeleid begint zijn vruchten af te werpen. In de meeste streken van Zeeland zijn thans bouwstromen georganiseerd. Het aantal aan- .vragen voor „Bogaerswoningen" is groot. Door de snelle uitbouw van plaatsen als Ter- neuzen, Middelburg, Vlissingen en Goes staan de gemeentebesturen voor grote moei lijkheden. Terwijl juist in hun vlak de pro blemen gecoördineerd moeten worden opge lost staan zij voor zeer grote begrotingstekor ten. Voor de oude binnensteden zijn omvang rijke saneringen nodig. De opgestelde kapi taalprogramma's kunnen niet anders dan am bitieus zijn. Nu de industrialisatie en urbani satie kracht krijgt mag de „begeleiding" niet worden vergeten. Behalve de meer beschouwende streekcom- missies telt Zeeland nog enige streekontwik- kelingscommissies waarvan alleen die in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen-Oost werd geactiveerd. Toch zullen initiatieven op dit standpunt niet mogen uitblijven. Anders dreigt het platte land onnodig achter te blijven. Speciale ver melding verdient de samenwerking van de Zuidhollandse, Noordbrabantse en Zeeuwse gemeenten rond de Grevelingendam en de Haringvlietbrug. Hun structuurplan „Drie- provinciëndam" kan tot een activum uit groeien. Voor geheel Zeeland zijn thans plan nen tot herindeling en samenvoeging van ge meenten gemaakt. De plannen tot poldercon centratie op Walcheren, in Oost Zeeuwsch- Vlaanderen en in West Zeeuwsch-Vlaanderen zullen de samenvoeging van vele polders tot grote waterschappen voltooien. Openbare nutsvoorzieningen Voor de watervoorziening zijn door de wa terleidingmaatschappijen met het oog op de zeer snel toenemende behoefte prognoses ge maakt. In sommige gebieden wordt voor het jaar 2000 een zes- tot zevenvoudige toe neming verwacht. De P.Z.E.M.-centrale te Vlissingen wordt uit gebreid met een derde eenheid van 75 MW, waarmee de capaciteit op 174,5 MW zal ko men. In 1965 zal de 150 KV hoogspannings leiding tussen Goes en Roosendaal gereed komen. Intussen worden de laatste super- onrendabele percelen, die voor aansluiting in aanmerking komen, aangesloten. Tot en met augustus 1964 boekte de P.Z.E.M. een ver koop die met 29% die in de overeenkomstige periode in 1963 overtrof. Het hoofdtranspoijt van de gasvoorziening zal in 1966 Goes bereikt hebben. Als eerste Zeeuwse gebied zal in dat jaar Tholen aard gas ontvangen. De afvalwaterleiding langs het kanaal Gent - Terneuzen vordert. Eind 1965 zal het ge deelte Sas van Gent tot ten noorden van Sluis kil gereed zijn. Algemeen De sociaal-culturele infrastructuur werd ver der versterkt. Voor het begrotingsjaar 1964- 1965 heeft het rijk hiervoor 1 miljoen uit getrokken. Het is voornamelijk bestemd voor sportaccomodaties, gespreid over de gehele provincie. Onder meer in gebruik werden ge nomen de nieuwe sportvelden in Terneuzen en Zierikzee en een sporthal in Middelburg. De Zeeuwse sportraad heeft een urgentie schema voor Zeeuwse sportvelden opgesteld. Vermelding verdient de oprichting van een Zeeuws middenstandscontactorgaan, dat me de in overleg met de overheid Zeeuwse streekproblemen zal aansnijden. In de onderwijssector waren verschillende initiatieven het vermelden waard. De H.T.S. in Vlissingen verkreeg goedkeuring voor de bouw van een nieuwe school. De capaciteit wordt 500 leerlingen, de kosten zijn begroot op 10 miljoen. De beide U.T.S.-en ontwikkelen zich voor spoedig. Die te Vlissingen telde in 1963-'64 218 leerlingen. Die in Terneuzen zal worden uitgebreid met het oog op de grote belang stelling voor bouwkunde en elektrotechniek. Zij telde 178 leerlingen. Er werd een Zeeuwse bestuursschool opge richt. De C.B.T.B. begint in 1965 aan de bouw van een nieuwe nijverheidsschool voor meisjes in Middelburg. In Kapelle zal in 1965 de bouw van een nieuwe tuinbouwschool van de Z.L.M. ter hand worden genomen. Van groot belang is met het oog op de hiervoor beschreven ontwikkelingen de voorlichting. Hieraan werd ook in 1964 zeer veel aandacht besteed. SPORT ZONDER COMMENTAAR AUTO SLIPT EN BELANDT IN DE GROTE KREEK Donderdagavond reed de heer S. C. V. uit Amsterdam met zijn personenauto, komende van de Buthdijk, over de Zuidsingel. In de bijna be rucht geworden bocht begon de auto te slippen en raakte V. de macht over het stuur kwijt en be landde in de Grote Kreek. De bestuurder en zijn echtgenote kwamen met de schrik vrij, maar de auto had door dit bad zware waterschade opge lopen. TEGEN GEPARKEERDE AUTO AANGEREDEN Maandagavond reed de heer P. v. d. B. met zijn personenauto door de Margrietstraat, toen hij even werd afgeleid reed hij tegen een aldaar ge parkeerde auto aan. Persoonlijk letsel deed zich niet voor, beide auto's liepen nog al wat schade op. GESLAAGD Te Utrecht slaagde op vrijdag 23 juli onze oud stadgenoot L. A. T. Westveer voor de akte Frans L.O. De heer Westveer is momenteel de jongste houder van deze akte in Nederland. Bij het vrijdag 23 juli te Goes gehouden examen voor Mulo A slaagde de volgende leerlingen van de Chr. Ulo-school te Axel Nelly Goossen, Janny Faas en Carlos Hoogwijk. REIS OUDEN VAN DAGEN NAAR BRUSSEL EN WATERLOO Dinsdagmorgen om even over acht vertrokken met een drietal bussen van de Z.V.T.M. vanaf het Szydlowskiplein de bejaarden van Axel voor hun jaarlijkse reis. De stemming was weer opperbest en via Kapelle- brug ging het door het Soete Waesland naar Mechelen, waar men te half tien arriveerde. Hier werd in een van de mooie zalen van het Volks belang, tegenover de fraaie St. Romboutskerk de koffie gebruikt, waarna nog even gelegenheid was om de benen te strekken. Velen maakten van deze gelegenheid gebruik om het interieur van de St. Romboutskerk te bezich tigen. Hier was men al spoedig onder de indruk van de mooie gebrandschilderde ramen, ook de prachtige uit hout gesneden preekstoel kreeg de volle aan dacht. Na deze eerste stopplaats werd de reis vervolgd naar Brussel, door het Comité was de route zo uitgestippeld dat deze liep langs het militaire vlieg veld Meisbroek en over de wereld-vlieghaven Zavetem, waar men enkele luchtreuzen zag op stijgen. Rond 12 uur bereikte men de Heisel, waar in de restauratiezaal het middagmaal werd gebruikt. In de Heisel werd men nóg herinnerd aan de Expo en na het eten, dat de oudjes zich goed hadden laten smaken, kreeg men de gelegenheid om de nog aanwezige attributen van de Expo te bezich tigen of te beklimmen. Van hieruit werd een rondrit door Brussel ge maakt, het ging langs enkele Boulevards met o.a. het Graf van de Onbekende Soldaat en het Paleis van Justitie. Door het mooie Ter Camerenbos reed men naar Waterloo. Hier waren er onder de bejaarden die de lust om de citadel te beklimmen niet konden weerstaan en de zware klim naar boven onder namen. Inmiddels was het tijd geworden om de terugreis te aanvaarden, via het Zoniënwoud ging de reis naar Lokeren waar halt werd gehouden om nog wat te gebruiken. Te acht uur arriveerde men in Axel terug, waar aan de Crijnssenstraat het gezelschap werd opge wacht door de fanfare „Hosanna" en haar drum band, alsmede door de drumbands „Thalia" en „Axel". Met muziek en tromgeroffel ging het naar de foyer van het „Centrum" waar hen de koffie wachtte. Alles was zeer naar de zin van de bejaarden ver lopen en uit de goede stemming bleek overdui delijk dat het organisatie-comité er weer inge- slaagd was hen een onvergetelijke dag te bezor gen. OUDJES WELKE NOODGEDWONGEN THUIS MOESTEN BLIJVEN WERDEN NIET VERGETEN Ook dit jaar waren er onder de oudjes weer een aantal die door lichamelijke gebreken of ander zins de bejaardenreis niet konden meemaken. Voor deze was ter compensatie door de hengel- soprtvereniging „Geduld Overwint Alles" enkele weken terug een liefdadigheidswedstrijd gehouden, van de opbrengst hiervan werd dinsdag aan hen die niet mee konden een goed verzorgde fruitschaal aangeboden. Deze spontane geste werd door de thuisblijvers bijzonder op prijs gesteld en gaf hen de verzekering niet vergeten te worden. Hopelijk zal bij voorkomende gelegenheden nog eens aan hen gedacht kunnen worden. Alle lof voor dit mooie gebaar van „Geduld Overwint Alles", die nu een overwinning voor deze oudjes wisten te behalen. BEIAARDCONCERT TE AXEL OP ZATERDAG 31 JULI 1965 door Mevr. Moerdijk-Vanderswalm van 15—16 uur 1. Tune „Dan zal de beiaard spelen" 2. Slape zacht Em. Hullebroeck 3. Heer Jezus heeft een hofken 4. De zomer wilt maar niet komen 5. Des winters als het regent 6. Menuet Banstittus 7. Impromptu L. Henry 8. Prelude W. Vogel; 9. Finale W. Vogel; 10. Naspel Leen 't Hart 11. Tune „Dan zal de beiaard spelen". BESTUURDER ONDER KANTELENDE TRACTOR VERONGELUKT Woensdagmiddag omstreeks 12 uur was de 18-jarige Marcel Vink wonende aan de Derde Verkorting met een traktor van de firma Schalkes bij welke hij in loondienst was vlas aan het uit rijden. Door de regen en de natte van het land moest hij deze werkzaamheden stoppen. Toen hij met de tractor het land afreed kwam de tractor te kantelen, de tractor belandde in de kreek nabij het Kapersgat. Marcel Vink zat onder de tractor bekneld, toen men hem onder deze van daan had gehaald bleek hij bij dit tragische onge val het leven te hebben verloren. WEER SLIPTE EEN AUTO OP DE ZUIDSINGEL Donderdagmiddag te 15 uur reed M. A. R. T. uit Antwerpen met een personenauto komende vanuit de richting Sassing over de Zuidsingel. In de bocht raakte de auto aan het slippen en maakte een draai om zijn lengte as, hierdoor belandde de auto in de berm en kantelde tweemaal, waarna hij op het talud van de Grote Kreek bleef hangen. Persoonlijk letsel deed zich niet voor, maar de auto die door een kraanwagen van de firma „Cito" op de weg gezet moest worden was flink bescha digd. AUTOMOBILIST MET HOOFD DOOR VOORRUIT Bij een kettingbotsing, zaterdagmiddag op rijks weg 58 in de gemeente Krabbendijke, is de Axelse A. G. Ph. H. zaterdagmorgen vrij ernstig aan het hoofd gewond. H. sloeg bij een botsing tussen zijn auto en een ervoor rijdende wagen door de voor ruit van zijn auto. Van de overige inzittenden van zijn auto, vier jongens, die waren afgehaald van een vakantiekamp, werden er twee licht gewond. H. werd ter behandeling overgebracht naar één der Goese ziekenhuizen. De botsing ontstond ten westen van het kruispunt met de Zuidweg. Er waren vier wagens die wer den beschadigd. vervolg van pagina 1 ZEEU WSCH- VLAANDEREN HALF UUR ZONDER STROOM De elektriciteitsvoorziening in geheel Zeeuwsch- Vlaanderen is donderdagmorgen tussen zeven uur en half acht gestoord geweest door defekten in twee van de drie kabelverbindingen die Zeeuwsch- Vlaanderen onder de Schelde door van energie voorzien. De eerste storing deed zich om kwart over vier voor in het landgedeelte van de kabel die van Vlissingen via Goes naar Terneuzen loopt. Onafhankelijk hiervan raakte om een minuut voor zeven een tweede kabel tussen Goes en Westdorpe eveneens gestoord. Door een mechanische fout in een schakelaar viel daarbij tevens de reservekabel mee uit. Om half acht was deze laatste storing verholpen en kreeg Zeeuwsch-Vlaanderen weer normaal stroom. Berichten, als zou de watervoor ziening in West Zeeuwsch-Vlaanderen eveneens gestoord zijn geweest door het uitvallen van het (elektrische) pompstation bij Philippine, zijn on juist. De N.V. Waterleiding Mij. Zeeuwsch- Vlaanderen beschikt in het pompstation over twee dieselaggregaten, die in geval van storing de taak van de elektrische pompen overnemen. ZONDAG 1 AUGUSTUS 1965 Ned. Herv. Kerk 10.30 uur en 2.30 uurDs. L. van de Peut. Geref. Kerk (Kerkdreef) 10.00 uur en 3.00 uur: Ds. M. van Dooren. Geref. Kerk (Pironstraat) 10.00 en 3.00 uur: Ds. J. Th. Heemskerk. Geref. Gemeente 10 en 2.30 uurLeesdienst. 31 JULI 1 AUG. Dokter Kok. WIELRENNEN RICHARD BUKACKl ZEGEVIERDE MET VOORSPRONG TE WAASMUNSTER Deze wedstrijd ging over 110 km. verdeeld over 9 ronden. Reeds in de tweede ronde sprong Richard met een viertal andere renners weg en wisten een voorsprong te nemen op 'het peloton. In de zesde ronde wist Bukacki en Guido Haast zich van de drie medevluchters te ontdoen om samen verder te gaan. In de laatste ronde lukte het Bukacki om ook Haast van zijn wiel te rijden en met een voor sprong van 300 meter reed hij zegevierend over de eindstreep, waar hij de mooie palm in ontvangst mocht nemen. Met deze overwinning had Richard Bukacki zijn wielerkruit niet verschoten, maandag vertrok hij te Wetteren in een wedstrijd over 106 km. Hier wisten een viertal renners een voorsprong te nemen welke niet meer werden teruggehaald en met enige voorsprong wisten te finishen. De spurt van het peloton werd gewonnen door Bukacki die hiermee de 5e plaats wist te bezetten. Dinsdag startte hij te Everghem in een koers over 110 km. Hier was het onder aanvoering van Bukacki dat diverse uitlooppogingen werden on dernomen, maar een massaspurt betwist door 40 renners moest hier de beslissing brengen. Juliën Verstreepen werd winnaar door Bukacki met een banddikte te verslaan, zodat laatstgenoem de een eervolle tweede plaats bezette. DUIVENSPORT VLUCHT UIT ALBERT Duivenmaatschappij „De Verwachting" organi seerde een wedvlucht op Albert, welke de volgen de uitslag te zien gaf Snelheid eerste duif 1731,3 meter. Snelheid laatste prijswinnende duif 1536,3 meter. 1. R. van de Veeke, Zaamslag 210. A. Peers man 3. C. Koster4. A. Roose5. A. Blom- maert6. P. Gommers7. J. de Visser8. A. Lippens9. J. Giele. Een zestal bewoners van de gevangenis in de kleine Oostenrijkse plaats Tamsweg bij Salz burg waren er in geslaagd om een sleutel van hun celdeur te bemachtigen. Regelmatig gingen zij uit inbreken, en men kon' de daders nooit vinden omdat zij een prachtig alibi hadden. Uit eindelijk werd een van hen te loslippig en lie pen zij toch nog tegen de lamp.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1965 | | pagina 2