Schepen sturen ethergolven landwaarts.
LANGS DE SCHELDESTROMEN....
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 7 OKTOBER 1961
76e Jaargang no. 1
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
Hoofdredaktie J. C. VINK.
Redaktie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155- 646, postbus 16
Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK r
Moderne piraten verdienen goed.
Wie op een heldere dag vanaf de Sche-
veningse boulevard zeewaarts kijkt, kan
wanneer hij geluk heeft, buitengaats de
masten zien van het radioschip Veronica.
Er zijn veel geheimen rond deze oude
tweemaster, die al meer dan een jaar aan
de vier zware ankerkettingen op de golven
rijdt. De vlag van het schip ligt veilig weg
geborgen in een stevige gesloten kast on
der in het schip. Er zou een oorlogsbodem
voor nodig zijn om die tevoorschijn te to
veren. Veronica, geleid door een groep
handige zakenlieden in Hilversum en Den
Haag, stuurt iedere dag radioprogramma's
de lucht in, doorspekt met reklameleuzen
voor koelkasten, grammofoonplaten, t.v.'s,
auto's en fietsen. De exploitanten krijgen
de (hoge) kosten van het drijvende zen
dertje, dat sterk genoeg is om een goed
deel van de Randstad Holland te berei
ken, gemakkelijk uit de opbrengst van de
reklameboodschappen, die grif met goed
geld worden betaald.
Het is een avontuurlijke manier van za
ken doen. Uniek voor Nederland, maar
niet voor Europa. Voor de kust van Dene
marken ligt het Radiostation Mercur, voor
de kust van Zweden zendt de Radio Nord.
Op geheimzinnige manier werd enige tijd
in de haven van Rotterdam omgesprongen
met de coaster Lucky Star. Gefluisterd
werd, dat op dit schip eveneens een zender
zou worden aangebracht, ook al bestemd
voor Denemarken. Het werd duidelijk,
toen het schip, onder andere naam, de ha
ven verliet, bestemming Beiroet. Het was
eigendom geworden van de „Danish com
mercial radio company".
Radio Veronica is nog een kleine jongen
vergeleken bij de drijvende stations in de
meer noordelijke wateren. Vraag het maar
de in Zweden wonende Fin Jack S. Kot
sjak, voor zijn Amerikaanse vrienden
Jacky, de direkteur van Radio Nord. Jacky
rijdt rond in een grote Amerikaanse wagen,
kompleet met de eau de cologne sproeier
en bar. Hij is vele malen miljonair. Dat is
niet in het minste te danken aan de op
brengsten van het twintig kilowatt zender
tje aan boord van de wrakke Duitse kust
vaarder „Bon Jour", die even buiten de
Zweedse territoriale wateren lustig ligt te
dobberen. Met de „Bon Jour" sleept
Kotsjak ieder jaar twaalf procent van het
totale Zweedse reklame-budget in de
wacht.
Door de mazen van de wet.
Met dergelijke financiële mammoets kan
Radio Veronica zich niet meten. Toch
heeft het Nederlandse schip wel iets ge
meen met de Noordelijke kollega's. In
Zweden beluistert de officiële radio met
argusoren de programma's van „Radio
Nord". Een opinieonderzoek wees uit, dat
radioluisteraars in Stockholm hun ontvan
ger niet meer afstemden op de officiële
zenders, maar op het voor de kust dob
berende Duitse coastertje, dat almaar lich
te muziek en populaire programma's uit
zendt. De direkteur van de Zweedse radio
drong er bij zijn regering op aan maatre
gelen te nemen. Hij heeft nu verzocht zelf
een derde programma te mogen beginnen
om de konkurrentie vol te kunnen houden.
De regering luisterde. Al het mogelijke
werd geprobeerd om de uitzendingen van
het radioschip illegaal te maken. Maar de
handige exploitanten kropen telkens door
de mazen van het wettelijk gespannen net.
Al was het dan dikwijls op het nippertje.
Er is nu in Zweden een kommissie be
noemd, die nog eens haarfijn uit moet plui
zen wat er nu eigenlijk tegen de onder de
vlag van Nicaragua varende zender kan
worden gedaan. Veel resultaat zal dat wel
niet hebben.
Veronica heeft het ook niet gemakkelijk
gehad. De PTT heeft in de aanvangstijd
herhaaldelijk beslag gelegd op de zender.
Dankzij een handigheid wist de Veronica
met zender en al toch buitengaats te ko
men en het anker buiten de territoriale wa
teren voor Scheveningen uit te werpen.
Toen volgde echter een boycot op het ver
voer. De scheepvaartinsectie keurde de
boot af waarmee de verbinding met de
vaste wal werd onderhouden. Het schip
zelf is namelijk te klein om als studio te
dienen. Alle programma's worden in een
Hilversumse villa op de band opgenomen
en dan per boot naar het radioschip ge
bracht. Een tijd lang moest dit via IJmui-
den met een kleine motorbark gebeuren.
Zo'n overtocht was dikwijls een hachelijk
avontuur doordat het schip, dat klandestien
gecharterd werd, dikwijls nauwelijks zee
waardig was. De overtocht duurde zo'n
uur of vier. Aan die perikelen is nu een
einde gekomen, doordat de direktie ein
delijk een geschikte boot in Scheveningen
heeft gevonden, die wel gebruikt mag wor
den.
Spookschip.
Hoe streng de Nederlandse PTT rea
geert op verhalen over zenders, die voor
commerciële doeleinden de zee op worden
gestuurd, blijkt uit het snelle ingrijpen in
het geval van de Lucky Star. Deze oude,
in Stadskanaal gebouwde coaster, die nau
welijks 170 ton meet, is, volgens'de ge
ruchten omgebouwd tot een zendschip, be
stemd voor Denemarken. De PTT heeft
een inval gedaan, maar op de Lucky Star
.niets gevonden, dat op een zender leek.
„Klopt", zei Knudsen, een der topmannen
van de organisatie, „die krijg je toch nooit
te zien". De Deen was van plan de zender
pas over te brengen als het schip in volle
zee was. Er was geen enkele instantie in
Nederland, die kon beletten, dat het schip
Rotterdam verliet. De eigenaar heeft voor
het schip, welks naam veranderd is in
„Nisma-Al-Hazz", een Libanese vlag ge
kregen.
Amerikanen.
Gezegd wordt, dat de zenders „Radio
Nord" (Zweden) en „Radio Mercur"
(Denemarken) proefkonijnen zijn, ook al
verdienen ze nog zo goed. De exploitanten,
die steeds verder willen gaan, zouden met
hun programma's eingenlijk willen bekij
ken of er ook een kans is voor een nieuwe
vorm van etherpiraterij, het vrije commer
ciële tv-station. Televisiezenders zouden
óf aan boord van een schip óf in vlieg
tuigen kunnen worden gebouwd.
De Amerikanen, die ook Kotsjak met
zijn Radio Nord hebben geholpen, zouden
hier grote belangstelling voor hebben. En
daarbij wordt ook aan Nederland gedacht.
Onbekend met de plaatselijke situatie heb
ben leiders van een groot Amerikaans
radio- en televisiestation het plan geop
perd in Zuid-Nederland een commerciële
zender voor tv-programma's te bouwen.
Volgens informaties zouden de Amerika
nen bereid zijn hier miljoenen dollars te
investeren. De Nederlandse regering wil
dergelijke concessies echter alleen aan één
Nederlandse organisatie verlenen. Maar
wat is er tegen te doen als de Amerikanen
een schip voor de kust laten drijven,
waarop de zender gemonteerd is
Technisch schijnt dit al mogelijk te zijn.
De Amerikanen zouden bereid zijn de hoge
kosten ervoor graag op de koop toe te ne
men. Wié weet of Veronica niet binnen
korte tijd ook nog een commerciële tv-
kollega krijgt
(Nadruk verboden)
Dienst Perkpoider-Kruiningen
tijdelijk beperkt.
In verband met werkzaamheden aan de
aanleginrichting in Kruiningen zal onvoor
ziene omstandigheden voorbehouden het
m.s. „Dordrecht" tot maandagochtend a.s.
uit de vaart worden genomen. Tot maan
dagochtend is derhalve de maximum laad-
hoogte van voertuigen inclusief lading
3.40 meter.
Autoweg Goes-Kats geopend.
Zonder woorden heeft de Commissaris
van de Koningin woensdagmiddag de
eerste autoweg in Zeeland geopend. Zijn
grote Amerikaanse wagen getooid met
officiële standaard reed door het wit
blauwe lint dat de toegang tot de nieuwe
weg Goes-Kats versperde. Aan het hoofd
van een lange stoet auto's reed Jhr. de
Casembroot daarop naar Kats waar het ge
zelschap vervolgens de haven bezichtigde.
Bij de toespraken die daar werden ge
houden verklaarde de Commissaris dat hij
nog eens gehoopt had gelijk met de ope
ning van deze weg het eerste piket te zul
len kunnen slaan voor de bouw van een
brug over de Oosterschelde. Helaas heeft
dit echter niet mogen zijn.
(De liberale gedachte groeit.
Deze conclusie meende de voorzitter
van de centrale Middelburg der VVD
die de provincie Zeeland omvat -te mo
gen trekken op een j.l. zaterdag te Goes
gehouden vergadering. Tot secretaris van
de centrale werd die middag benoemd de
heer G. A. Haringman te Kloetinge. Uit
voerig werd verder van gedachten ge
wisseld over de komende staten- en raads
verkiezingen in 1962. Op 18 november zal
de definitieve candidatenlijst voor de Sta
tenverkiezing worden vastgesteld.
Goese havenploeg en bloc ontslagen.
B. en W. van de gemeente Goes hebben
de uit acht man bestaande los- en laad-
ploeg van de haven per 1 januari 1962 eer
vol ontslag verleend. Dit houdt verband
met de reorganisatie, welke het gemeente
bestuur ten aanzien van de haven wil door
voeren. Hoe deze havenreorganisatie zal
uitvallen, maakt momenteel nog een punt
van bespreking uit.
Benoeming
inspecteur van politie Terneuzen.
Tot inspecteur-korpschef van de ge
meentepolitie te Terneuzen is benoemd de
officier der Rijkspolitie D. van Ooyen. De
benoeming vond plaats bij besluit van de
burgemeester van Terneuzen dd. 1 sep
tember en is thans door de minister be
krachtigd. Lt. van Ooyen is geboren in
1930 te Eist en is sedert 1956 in dienst der
Rijkspolitie. Momenteel is lt. van Ooyen
toegevoegd aan de districtscommandant
der Rijkspolitie te Middelburg voor het ge
bied Zeeuwsch-Vlaanderen.
40-jarig jubileum
burgemeester van Breskens.
Zaterdag vierden de Bressiaanders het
feit dat hun burgemeester de heer J. A.
Eekhout 40-jaar in gemeentedienst bij de
gemeente Breskens was.
Na verschillende ambtelijke functies te
hebben vervuld werd de heer Eekhout in
1946 tot burgemeester van Breskens be
noemd. Hoogtepunt van de viering was
wel het moment waarop de Commissaris
der Koningin de heer Eekhout mededeelde
dat H.M. de Koningin hem had benoemd
tot Ridder in de orde van Oranje-Nassau
en burgemeester Eekhout de bijbehorende
versierselen op de borst speldde.
Mijnenveger
naam van Zeeuwsch-Vlaming.
Deze week heeft voor het eerst officieël
zee gekozen de enkele maanden geleden te
water gelaten mijnenveger „Hahu". De
naam van dit schip is een posthuum hulde
betoon aan de uit Stoppeldijk afkomstige
sergeant-vlieger Piet Mahu die op 24 sep
tember 1942 in de Zuid Chinese Zee werd
neergeschoten.
Piet Mahu werd door H.M. koningin
Wilhelmina postuum onderscheiden met de
Bronzen Leeuw „wegens het blijk geven
van moed en doorzettingsvermogen bij het
uitvoeren van vele verkennings- en kon-
vooivluchten, alsmede in het bijzonder bij
het redden van overlevenden van het s.s.
„Van Overstraten", het s.s. „Sloet van de
Beele" en de torpedobootjager „Van Nes",
benevens bij het bombarderen van een vij
andelijk transportschip, waarbij het vlieg
tuig met de bemanning verloren ging".
Losse Gedachten
EEN DUBBELE GELUKWENS
Begin deze week verscheen het bericht,
dat ir. J. P. M. Van Waes, geboren te
Westdorpe, was benoemd tot directeur-
generaal van de Compagnie Neérlandaise
de l'Azote te Brussel als opvolger van
baron Riccardo de Grenet. Deze laatste zal
met ingang van 1 januari 1962 de belangen
gaan behartigen va.n de groep Montecatini
te Milaan voor de Benelux.
In de eerste plaats willen wij de heer
Van Waes van harte geluk wensen met
zijn benoeming op deze hoge post. Hier
boven vermelden wij reeds, dat de heer
Van Waes te Westdorpe geboren is. Hij is
dus een Zeeuwsch-Vlaming. Het moet
voor hem een grote voldoening zijn, na
zestien jaar weer terug te keren naar „zijn"
Azote. Wij zeggen met opzet „zijn" Azote,
omdat de heer Van Waes van 1930 tot
1945 reeds op dit bedrijf te Sluiskil heeft
gewerkt. Hij kent en dit achten wij van
groot belang voor hemzelf en voor het be
drijf - deze fabriek, temeer omdat hij na
de oorlog enige tijd waarnemend directeur
was. Deze ervaring zal hem bij zijn werk
zaamheden op het hoofdkantoor te Brussel
ongetwijfeld van veel nut kunnen zijn.
Wij schreven boven dit stukje „Een
dubbele gelukwens", omdat wij in de twee
de plaats ook Zeeuwsch-Vlaanderen en
met name de kanaalzone met deze benoe
ming zouden willen feliciteren. Het is toch
voor de eerste maal in de geschiedenis van
dit bedrijf, dat een Nederlander tot direc
teur-generaal op het hoofdkantoor be
noemd is. Wij achten dit ook voor onze
streek van grote betekenis. De heer Van
Waes kent het bedrijf en kent uiteraard
ook de streek. Daarom menen wij te mogen
stellen, dat wij van deze benoeming ook
voor de streek veel verwachten.
Natuurlijk zal het niet zo zijn, dat, zodra
de heer Van Waes in functie is getreden,
dit aan allerlei dingen te merken zal zijn.
Dit kunnen en mogen wij niet verwachten.
Wel hopen en vertrouwen wij, dat zowel
het bedrijf als de streek in de toekomst wel
degelijk zullen mogen ervaren, dat een
Zeeuwsch-Vlaming directeur-generaal ge
worden is.
Nu zouden wij hierover veel kunnen
fantaseren. Wij zouden luchtkastelen kun
nen gaan bouwen. Wij willen dit echter
niet doen. Het bouwen en zo mogelijk
uitbouwen van het bedrijf zullen wij
met een gerust hart aan de heer Van Waes
kunnen overlaten. Dit zullen wij trouwens
ook wel moeten
Maar dat na korter of langer tijd te mer
ken zal zijn, dat de heer Van Waes-direc-
teur-generaal van de Compagnie Néerlan-
daise de l'Azote is, daarvan zijn wij over
tuigd
Wij spreken de hoop uit, dat deze ver
erende benoeming op de hoge post de heer
Van Waes veel voldoening zal schenken
27 oktober
opening weg door het V eer se Gat.
Naar de Commissaris der Koningin don
derdag mededeelde ligt het in de bedoeling
dat mits de weersomstandigheden gun
stig blijven de weg over de dam door
het Veerse Gat op vrijdag 27 oktober a.s.
officieël zal worden geopend. Deze ope
ning zal geschieden door de directeur-
generaal van Rijkswaterstaat ir. A. G.
Maris.
Landbouwcentrum Zeeland te Goes
officieël geopend.
Het Landbouwcentrum Zeeland te Goes
- het eerste in Nederland - is donderdag
middag officieël geopend door de commis
saris der Koningin in de provincie Zeeland,
jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, in tegen
woordigheid van tal van autoriteiten op
landbouwgebied. In het nieuwe landbouw
centrum, dat aan bouw- en inrichtings
kosten een bedrag vergde van bijna 1,8
miljoen gulden, zijn tien verschillende
diensten en consulentschappen van het mi
nisterie van landbouw ondergebracht, die
voorheen in bijna evenzovele panden in
Goes waren gevestigd. Door dit landbouw
centrum is de mogelijkheid geschapen, dat
deze diensten tot een nauwere samenwer
king komen.
AXELSE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent.
Kwartaal - abonnement
Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75,
Buitenland 2,
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per m.a.
Bi] kontrakten belangrijke reduküe.
Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m.
Kleine Advertentiën 1-5 regels 1,
iedere regel meer 12 cent extra.