Schepen sturen ethergolven landwaarts. LANGS DE SCHELDESTROMEN.... Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 7 OKTOBER 1961 76e Jaargang no. 1 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG Hoofdredaktie J. C. VINK. Redaktie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155- 646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK r Moderne piraten verdienen goed. Wie op een heldere dag vanaf de Sche- veningse boulevard zeewaarts kijkt, kan wanneer hij geluk heeft, buitengaats de masten zien van het radioschip Veronica. Er zijn veel geheimen rond deze oude tweemaster, die al meer dan een jaar aan de vier zware ankerkettingen op de golven rijdt. De vlag van het schip ligt veilig weg geborgen in een stevige gesloten kast on der in het schip. Er zou een oorlogsbodem voor nodig zijn om die tevoorschijn te to veren. Veronica, geleid door een groep handige zakenlieden in Hilversum en Den Haag, stuurt iedere dag radioprogramma's de lucht in, doorspekt met reklameleuzen voor koelkasten, grammofoonplaten, t.v.'s, auto's en fietsen. De exploitanten krijgen de (hoge) kosten van het drijvende zen dertje, dat sterk genoeg is om een goed deel van de Randstad Holland te berei ken, gemakkelijk uit de opbrengst van de reklameboodschappen, die grif met goed geld worden betaald. Het is een avontuurlijke manier van za ken doen. Uniek voor Nederland, maar niet voor Europa. Voor de kust van Dene marken ligt het Radiostation Mercur, voor de kust van Zweden zendt de Radio Nord. Op geheimzinnige manier werd enige tijd in de haven van Rotterdam omgesprongen met de coaster Lucky Star. Gefluisterd werd, dat op dit schip eveneens een zender zou worden aangebracht, ook al bestemd voor Denemarken. Het werd duidelijk, toen het schip, onder andere naam, de ha ven verliet, bestemming Beiroet. Het was eigendom geworden van de „Danish com mercial radio company". Radio Veronica is nog een kleine jongen vergeleken bij de drijvende stations in de meer noordelijke wateren. Vraag het maar de in Zweden wonende Fin Jack S. Kot sjak, voor zijn Amerikaanse vrienden Jacky, de direkteur van Radio Nord. Jacky rijdt rond in een grote Amerikaanse wagen, kompleet met de eau de cologne sproeier en bar. Hij is vele malen miljonair. Dat is niet in het minste te danken aan de op brengsten van het twintig kilowatt zender tje aan boord van de wrakke Duitse kust vaarder „Bon Jour", die even buiten de Zweedse territoriale wateren lustig ligt te dobberen. Met de „Bon Jour" sleept Kotsjak ieder jaar twaalf procent van het totale Zweedse reklame-budget in de wacht. Door de mazen van de wet. Met dergelijke financiële mammoets kan Radio Veronica zich niet meten. Toch heeft het Nederlandse schip wel iets ge meen met de Noordelijke kollega's. In Zweden beluistert de officiële radio met argusoren de programma's van „Radio Nord". Een opinieonderzoek wees uit, dat radioluisteraars in Stockholm hun ontvan ger niet meer afstemden op de officiële zenders, maar op het voor de kust dob berende Duitse coastertje, dat almaar lich te muziek en populaire programma's uit zendt. De direkteur van de Zweedse radio drong er bij zijn regering op aan maatre gelen te nemen. Hij heeft nu verzocht zelf een derde programma te mogen beginnen om de konkurrentie vol te kunnen houden. De regering luisterde. Al het mogelijke werd geprobeerd om de uitzendingen van het radioschip illegaal te maken. Maar de handige exploitanten kropen telkens door de mazen van het wettelijk gespannen net. Al was het dan dikwijls op het nippertje. Er is nu in Zweden een kommissie be noemd, die nog eens haarfijn uit moet plui zen wat er nu eigenlijk tegen de onder de vlag van Nicaragua varende zender kan worden gedaan. Veel resultaat zal dat wel niet hebben. Veronica heeft het ook niet gemakkelijk gehad. De PTT heeft in de aanvangstijd herhaaldelijk beslag gelegd op de zender. Dankzij een handigheid wist de Veronica met zender en al toch buitengaats te ko men en het anker buiten de territoriale wa teren voor Scheveningen uit te werpen. Toen volgde echter een boycot op het ver voer. De scheepvaartinsectie keurde de boot af waarmee de verbinding met de vaste wal werd onderhouden. Het schip zelf is namelijk te klein om als studio te dienen. Alle programma's worden in een Hilversumse villa op de band opgenomen en dan per boot naar het radioschip ge bracht. Een tijd lang moest dit via IJmui- den met een kleine motorbark gebeuren. Zo'n overtocht was dikwijls een hachelijk avontuur doordat het schip, dat klandestien gecharterd werd, dikwijls nauwelijks zee waardig was. De overtocht duurde zo'n uur of vier. Aan die perikelen is nu een einde gekomen, doordat de direktie ein delijk een geschikte boot in Scheveningen heeft gevonden, die wel gebruikt mag wor den. Spookschip. Hoe streng de Nederlandse PTT rea geert op verhalen over zenders, die voor commerciële doeleinden de zee op worden gestuurd, blijkt uit het snelle ingrijpen in het geval van de Lucky Star. Deze oude, in Stadskanaal gebouwde coaster, die nau welijks 170 ton meet, is, volgens'de ge ruchten omgebouwd tot een zendschip, be stemd voor Denemarken. De PTT heeft een inval gedaan, maar op de Lucky Star .niets gevonden, dat op een zender leek. „Klopt", zei Knudsen, een der topmannen van de organisatie, „die krijg je toch nooit te zien". De Deen was van plan de zender pas over te brengen als het schip in volle zee was. Er was geen enkele instantie in Nederland, die kon beletten, dat het schip Rotterdam verliet. De eigenaar heeft voor het schip, welks naam veranderd is in „Nisma-Al-Hazz", een Libanese vlag ge kregen. Amerikanen. Gezegd wordt, dat de zenders „Radio Nord" (Zweden) en „Radio Mercur" (Denemarken) proefkonijnen zijn, ook al verdienen ze nog zo goed. De exploitanten, die steeds verder willen gaan, zouden met hun programma's eingenlijk willen bekij ken of er ook een kans is voor een nieuwe vorm van etherpiraterij, het vrije commer ciële tv-station. Televisiezenders zouden óf aan boord van een schip óf in vlieg tuigen kunnen worden gebouwd. De Amerikanen, die ook Kotsjak met zijn Radio Nord hebben geholpen, zouden hier grote belangstelling voor hebben. En daarbij wordt ook aan Nederland gedacht. Onbekend met de plaatselijke situatie heb ben leiders van een groot Amerikaans radio- en televisiestation het plan geop perd in Zuid-Nederland een commerciële zender voor tv-programma's te bouwen. Volgens informaties zouden de Amerika nen bereid zijn hier miljoenen dollars te investeren. De Nederlandse regering wil dergelijke concessies echter alleen aan één Nederlandse organisatie verlenen. Maar wat is er tegen te doen als de Amerikanen een schip voor de kust laten drijven, waarop de zender gemonteerd is Technisch schijnt dit al mogelijk te zijn. De Amerikanen zouden bereid zijn de hoge kosten ervoor graag op de koop toe te ne men. Wié weet of Veronica niet binnen korte tijd ook nog een commerciële tv- kollega krijgt (Nadruk verboden) Dienst Perkpoider-Kruiningen tijdelijk beperkt. In verband met werkzaamheden aan de aanleginrichting in Kruiningen zal onvoor ziene omstandigheden voorbehouden het m.s. „Dordrecht" tot maandagochtend a.s. uit de vaart worden genomen. Tot maan dagochtend is derhalve de maximum laad- hoogte van voertuigen inclusief lading 3.40 meter. Autoweg Goes-Kats geopend. Zonder woorden heeft de Commissaris van de Koningin woensdagmiddag de eerste autoweg in Zeeland geopend. Zijn grote Amerikaanse wagen getooid met officiële standaard reed door het wit blauwe lint dat de toegang tot de nieuwe weg Goes-Kats versperde. Aan het hoofd van een lange stoet auto's reed Jhr. de Casembroot daarop naar Kats waar het ge zelschap vervolgens de haven bezichtigde. Bij de toespraken die daar werden ge houden verklaarde de Commissaris dat hij nog eens gehoopt had gelijk met de ope ning van deze weg het eerste piket te zul len kunnen slaan voor de bouw van een brug over de Oosterschelde. Helaas heeft dit echter niet mogen zijn. (De liberale gedachte groeit. Deze conclusie meende de voorzitter van de centrale Middelburg der VVD die de provincie Zeeland omvat -te mo gen trekken op een j.l. zaterdag te Goes gehouden vergadering. Tot secretaris van de centrale werd die middag benoemd de heer G. A. Haringman te Kloetinge. Uit voerig werd verder van gedachten ge wisseld over de komende staten- en raads verkiezingen in 1962. Op 18 november zal de definitieve candidatenlijst voor de Sta tenverkiezing worden vastgesteld. Goese havenploeg en bloc ontslagen. B. en W. van de gemeente Goes hebben de uit acht man bestaande los- en laad- ploeg van de haven per 1 januari 1962 eer vol ontslag verleend. Dit houdt verband met de reorganisatie, welke het gemeente bestuur ten aanzien van de haven wil door voeren. Hoe deze havenreorganisatie zal uitvallen, maakt momenteel nog een punt van bespreking uit. Benoeming inspecteur van politie Terneuzen. Tot inspecteur-korpschef van de ge meentepolitie te Terneuzen is benoemd de officier der Rijkspolitie D. van Ooyen. De benoeming vond plaats bij besluit van de burgemeester van Terneuzen dd. 1 sep tember en is thans door de minister be krachtigd. Lt. van Ooyen is geboren in 1930 te Eist en is sedert 1956 in dienst der Rijkspolitie. Momenteel is lt. van Ooyen toegevoegd aan de districtscommandant der Rijkspolitie te Middelburg voor het ge bied Zeeuwsch-Vlaanderen. 40-jarig jubileum burgemeester van Breskens. Zaterdag vierden de Bressiaanders het feit dat hun burgemeester de heer J. A. Eekhout 40-jaar in gemeentedienst bij de gemeente Breskens was. Na verschillende ambtelijke functies te hebben vervuld werd de heer Eekhout in 1946 tot burgemeester van Breskens be noemd. Hoogtepunt van de viering was wel het moment waarop de Commissaris der Koningin de heer Eekhout mededeelde dat H.M. de Koningin hem had benoemd tot Ridder in de orde van Oranje-Nassau en burgemeester Eekhout de bijbehorende versierselen op de borst speldde. Mijnenveger naam van Zeeuwsch-Vlaming. Deze week heeft voor het eerst officieël zee gekozen de enkele maanden geleden te water gelaten mijnenveger „Hahu". De naam van dit schip is een posthuum hulde betoon aan de uit Stoppeldijk afkomstige sergeant-vlieger Piet Mahu die op 24 sep tember 1942 in de Zuid Chinese Zee werd neergeschoten. Piet Mahu werd door H.M. koningin Wilhelmina postuum onderscheiden met de Bronzen Leeuw „wegens het blijk geven van moed en doorzettingsvermogen bij het uitvoeren van vele verkennings- en kon- vooivluchten, alsmede in het bijzonder bij het redden van overlevenden van het s.s. „Van Overstraten", het s.s. „Sloet van de Beele" en de torpedobootjager „Van Nes", benevens bij het bombarderen van een vij andelijk transportschip, waarbij het vlieg tuig met de bemanning verloren ging". Losse Gedachten EEN DUBBELE GELUKWENS Begin deze week verscheen het bericht, dat ir. J. P. M. Van Waes, geboren te Westdorpe, was benoemd tot directeur- generaal van de Compagnie Neérlandaise de l'Azote te Brussel als opvolger van baron Riccardo de Grenet. Deze laatste zal met ingang van 1 januari 1962 de belangen gaan behartigen va.n de groep Montecatini te Milaan voor de Benelux. In de eerste plaats willen wij de heer Van Waes van harte geluk wensen met zijn benoeming op deze hoge post. Hier boven vermelden wij reeds, dat de heer Van Waes te Westdorpe geboren is. Hij is dus een Zeeuwsch-Vlaming. Het moet voor hem een grote voldoening zijn, na zestien jaar weer terug te keren naar „zijn" Azote. Wij zeggen met opzet „zijn" Azote, omdat de heer Van Waes van 1930 tot 1945 reeds op dit bedrijf te Sluiskil heeft gewerkt. Hij kent en dit achten wij van groot belang voor hemzelf en voor het be drijf - deze fabriek, temeer omdat hij na de oorlog enige tijd waarnemend directeur was. Deze ervaring zal hem bij zijn werk zaamheden op het hoofdkantoor te Brussel ongetwijfeld van veel nut kunnen zijn. Wij schreven boven dit stukje „Een dubbele gelukwens", omdat wij in de twee de plaats ook Zeeuwsch-Vlaanderen en met name de kanaalzone met deze benoe ming zouden willen feliciteren. Het is toch voor de eerste maal in de geschiedenis van dit bedrijf, dat een Nederlander tot direc teur-generaal op het hoofdkantoor be noemd is. Wij achten dit ook voor onze streek van grote betekenis. De heer Van Waes kent het bedrijf en kent uiteraard ook de streek. Daarom menen wij te mogen stellen, dat wij van deze benoeming ook voor de streek veel verwachten. Natuurlijk zal het niet zo zijn, dat, zodra de heer Van Waes in functie is getreden, dit aan allerlei dingen te merken zal zijn. Dit kunnen en mogen wij niet verwachten. Wel hopen en vertrouwen wij, dat zowel het bedrijf als de streek in de toekomst wel degelijk zullen mogen ervaren, dat een Zeeuwsch-Vlaming directeur-generaal ge worden is. Nu zouden wij hierover veel kunnen fantaseren. Wij zouden luchtkastelen kun nen gaan bouwen. Wij willen dit echter niet doen. Het bouwen en zo mogelijk uitbouwen van het bedrijf zullen wij met een gerust hart aan de heer Van Waes kunnen overlaten. Dit zullen wij trouwens ook wel moeten Maar dat na korter of langer tijd te mer ken zal zijn, dat de heer Van Waes-direc- teur-generaal van de Compagnie Néerlan- daise de l'Azote is, daarvan zijn wij over tuigd Wij spreken de hoop uit, dat deze ver erende benoeming op de hoge post de heer Van Waes veel voldoening zal schenken 27 oktober opening weg door het V eer se Gat. Naar de Commissaris der Koningin don derdag mededeelde ligt het in de bedoeling dat mits de weersomstandigheden gun stig blijven de weg over de dam door het Veerse Gat op vrijdag 27 oktober a.s. officieël zal worden geopend. Deze ope ning zal geschieden door de directeur- generaal van Rijkswaterstaat ir. A. G. Maris. Landbouwcentrum Zeeland te Goes officieël geopend. Het Landbouwcentrum Zeeland te Goes - het eerste in Nederland - is donderdag middag officieël geopend door de commis saris der Koningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, in tegen woordigheid van tal van autoriteiten op landbouwgebied. In het nieuwe landbouw centrum, dat aan bouw- en inrichtings kosten een bedrag vergde van bijna 1,8 miljoen gulden, zijn tien verschillende diensten en consulentschappen van het mi nisterie van landbouw ondergebracht, die voorheen in bijna evenzovele panden in Goes waren gevestigd. Door dit landbouw centrum is de mogelijkheid geschapen, dat deze diensten tot een nauwere samenwer king komen. AXELSE COURANT ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent. Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75, Buitenland 2, ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per m.a. Bi] kontrakten belangrijke reduküe. Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m. Kleine Advertentiën 1-5 regels 1, iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1961 | | pagina 1