NIEUWE VEERTARIEVEN OP DE WESTERSCHELDE
LANGS DE SCHELDESTROMEN
lekker en gezond
GEEN INTERESSE MEER
Uw dagelijkse
I
VERBOND VOOR VEILIG VERKEER
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 15 OKTOBER 1960
75e Jaargang No. 3
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Hoofdredactie ij. C, VINK.
Redactie en Adnaoktratk i Axel, Markt 12, tal. 0 1155-646, postbus 16
Drukker Uitgeefster FIRMA C. .VINK
Het artikel over de nieuwe veertarieven op
de Westersdhelde in ons vorige nummer be
sloten wij met de mededeling, dat wij nog
een beschouwing over deze aangelegenheid
zouden geven.
Het gaat ons bij deze beschouwing niet in
de eerste plaats over de voor- en tegen
standers van deze nieuwe tarieven en de ar
gumenten, die daarbij worden gebruikt. Dit
is wel interessant, maar het heeft verder zo
weinig pracisch nut.
Wel kan de vraag worden gesteld, waarom
voor de Zeeuwsch-Vlamingen een speciale
regeling wordt getroffen en niet voor de
overige Zeeuwen. Verder zou kunnen wor
den opgemerkt en dit is naar onze me
ning een punt dat dieper gaat dat niet
alleen de Zeeuwsch-Vlamingen gelegenheid
moeten hebben om op een voordelige wijze
de Schelde over te steken, maar dat de
Zeeuwsch-Vlamingen er recht op hebben, dat
hun gebied gemakkelijk vanuit overig Neder
land kan worden bezocht.
Wij zeiden het reeds dit punt gaat
dieper. Naar onze mening mag niet uit het
oog worden verloren, dat oök ZeeuwsCh-
Vlaanderen een stukje zij het een klein
stukje Nederland is. Het is niet alleen
een klein, maar ook een zeer bijzonder stukje.
En wij vragen ons af, of aan deze bijzonder
heid wel steeds voldoende aandacht wordt
geschonken.
Deze bijzonderheid is toch, dat Zeeuwsch-
Vlaanderen, geografsch gezien, deel uitmaakt
van het Belgische grondgebied. Zou dit
stukje van Nederland ook economisch bij
België behoren, dan zouden de zaken op in
dustrieel gebied er hier naar, onze stellige
overtuiging heel anders uitzien.
Wanneer men bedenkt, dat langs het ka
naal TerneuzenGent op Belgisch grond
gebied de fabrieken zich aaneenrijen, terwijl
op het Nederlandse gedeelte er maar enkele
staan, dan moet dit een oorzaak hebben.
En deze oorzaak zal voor een groot ge
deelte gelegen zijn in het opgesloten liggen
van ons eigen landje tussen de Schelde en
de Belgische grens met alle moeilijkheden
van dien hoefijzerverkeer, tolmoeilijkheden
of althans tolbezwaren en de Schelde-barrière
met wachttijden, veertarieven en dergelijke.
Zeeuwsch-Vlaanderen heeft na de eerste
wereldoorlog overduidelijk getoond, dat het
Nederlands is en Nederlands wil blijven. Dit
houdt echter ons inziens in, dat Nederland op
zijn beurt toont, dat het Zeeuwsch-Vlaan
deren ook als een in alle opzichten volwaar
dig lid van Nederland beschouwt en als zo
danig behandelt. Wij bedoelen hiermede, dat
ook de Nederlandse overheid moet tonen,
dat het haar ernst is om ook Zeeuwsch-
Vlaanderen de kans te geven tot verdere in^
dustrialisatie met alles wat daarmede samen
hangt woningbouw, scholenbouw, goede en
snelle verkeerswegen en wat dies meer zij.
In 'het kort gezegd de integratie van
Zeeuwsch-Vlaanderen ten opzichte van
Nederland moet veel meer en veel sterker
en veel vlugger worden doorg-evoerd.
Tussen de Bevelanden en Schouwen-
Duiveland komt een brug. Gelukkig.
Maar zeker niet minder, doch veel sterker
moet gedacht worden aan de verbinding
liefst een vaste oeververbinding tussen
Zeeuwsch-Vlaanderen en overig Nederland.
En waar een wil is, is een weg
MILITAIRE HULP GEVRAAGD VOOR
AARDAPPELOOGST
De Gewestelijke Raad voor Zeeland van
het Landbouwschap heeft het Landelijk Con
tactorgaan voor de Arbeidsvoorziening ver
zocht, een beroep te willen doen op de mi
nister van Defensie voor het inzetten van
militaren voor de aardappeloogst, daar door
de abnormale weersomstandigheden in het
werk een grote achterstand is ontstaan, en
de opbrengst van vele percelen verloren
dreigt te gaan.
Alhoewel ook thans door de voortdurende
regenval niets kan worden verricht, dienen
de nodige voorbereidingen te worden ge
troffen, opdat, zodra militaire hulp mogelijk
is, onmiddellijk kan worden begonnen.
Aanvragen voor hultp moeten dan ook
met spoed worden ingediend bij de plaat
selijke Sociale Commissies van het Land
bouwschap of bij het sekretariaat van de
Gewestelijke Raad te Goes, Grote Markt 28a
telefoon (0 1100) 5803.
De aardappeloogst.
Als gevolg van de abnormale regenval der
laatste weken is het op het ogenblik niet
mogelijk, de nog in de grond zittende aard
appelen te rooien. Het betreft hier nog een
2000 ha. Als er niet gauw verbetering komt
dreigen deze aardappelen op het land te
rotten. De Gewestelijke Raad voor Zeeland
van het Landbouwschap heeft in verband
met deze critieke toestand de hulp van mili
tairen gevraagd, zodra het rooien weer moge
lijk zail zijn.
Burgemeester van Oostburg ontslagen.
Zoals wij vorige week reeds berichtten,
heeft de met ziekteverlof gezonden burge
meester van Oostburg, mr. K. Hoekzema,
ontslag uit zijn ambt gevraagd. Dit ontslag
is bij K.B. van 8 oktober met onmiddellijke
ingang verleend.
Nieuwe burgemeesters in Zeeland.
Met ingang van 1 november is benoemd tot
burgemeester van Hoedekenskerke, de heer
mr. M. Somers. De heer Somers is thans le
ambenaar ter gemeentesecretarie te Groede.
De nieuwe burgemeester behoort tot de
R.K. Kerk en is lid van de K.V.P.
Met ingang van 16 oktober a.s. is de
huidige gemeente-secretaris van Graauw en
Langendam, de heer F. J. de Nijs, benoemd
tot burgemeester van die gemeente als op
volger van mr. Schluter. De heer De Nijs
werd te Kloosterzande geboren en behoort
eveneens tot de R.K. Kerk en K.V.P.
Telefoonverkeer in de sector Oostburg
binnenkort automatisch.
Naar wij vernemen zal het telefoonverkeer
in de sector Oostburg de volgende maand
geheel geautomatiseerd worden.
overeenstemming kon komen over de rich
ting die aan het tehuis ten grondslag zou moe
ten liggen. Na heel wat heen en weer ge
praat is het thans zover, dat de plannen
zullen kunnen worden verwezenlijkt.
Jeugdnatuurwacht te Hulst.
De jeugdnatuurwacht te Hulst mag zich
in een steeds groeiende belangstelling van de
jeugd verheugen. Het ledental is de honderd
gepasseerd. Dezer dagen heeft de burge
meester van Hulst officieel een tentoonstel
ling geopend van bloemien en planten, die
door leden van de jeugdnatuurwacht zelf
waren gekweekt.
Terneuzen heeft verkeersbrigadiertjes.
Vorige week zijn op het gemeentehuis te
Terneuzen 15 meisjes en jongens geïnstal
leerd als verkeersbrigader. Dit geschiedde
door de voorzitter van de vereniging voor
Veilig Verkeer te Terneuzen, de heer J. F.
Denie. De nieuwe brigadiertjes werden ook
toegesproken door de burgemeester, mr. H.
Rijpstra,
Cursus voor Zeeuwse Handelsreizigers
Het ligt in de bedoeling van de drie orga
nisaties van handelsreizigers in Zeeland om
te komen tot het organiseren van cursussen
in Goes en Mddelburg, uitgaande van de
Stichting Vakontwikkeling Handelsvertegen
woordigers. Vandaag zal te Middelburg een
bespreking worden gehouden, waarin een
uiteenzetting over de cursus zal worden ge
geven.
de medicinale hoestbonbon
Bejaardentehuis te Sas van Gent.
Te Sas van Gent zal een algemeen be
jaardentehuis worden gesticht. Ged. Staten
van Zeeland hebben B. en W. machtiging
verleend om de voorbereidingen daartoe te
treffen. De totstandkoming van een derge
lijk tehuis is aanmerkelijk vertraagd, omdat
men destijds in de gemeenteraad niet tot
Veilig Verkeersthema„Mijn dagelijkse weg"
Mijn dagelijkse weg is de weg van ge
haaste mensen. We rijden zeer doelbewust,
de factor tijd is voor ons zo belangrijk, dat
al onze sociale gevoelens er aan onderge
schikt worden gemaakt.
Mijn dagelijkse weg voert mij twee maal
per dag langs dezelfde wegen. Vele honder
den verlaten 's ochtends, evenals ik, hun wo
ningen om er des avonds na gedane af-
beid terug te keren. Wij ontmoetten el
kaar dus tweemaal daags op de weg, maar
deze ontmoeting is volkomen toevallig, zij
roept geen enkele gemoedsbeweging in ons
wakker. We blijven onberoerd bij deze ont
moeting. Samen rijden we op dezelfde weg,
maar in deze schijnbare gemeenschap zijn we
keiharde individualisten. Ieder wil zijn ge
stelde doel in zo kort mogelijke tijd bereiken
en zo hier voor ons allen één gemeenschap
pelijke regel zou kunnen gelden, dan is het
die van het recht van de sterkste. Wie dé
felste krachtbron onder zich heeft, eist de
meeste rechten voor zich op. De bromfietsers
laten geen kans voorbijgaan de fietsers hun
potentiële meerderheid te tonen en natuurlijk
weet de automobilist zich heerlijk superieur
aan beiden.
In deze gemeenschappelijke tocht zonder
gemeenschapszin worden wij geconfronteerd
met allerlei hinderlijke obstakels verkeers-
regelende -politiemannen, stoplichten. Met de
grootste moeite leggen wij ons bij deze dwin
gende hindernissen neer. Wie de in stilte
gemaakte verwensingen zou kunnen horen,
wanneer een stopteken ons nét dwingt stil te
houden, zou weten hoe wij ons aan het be
lemmeren van onze vrije weg ergeren.
Het spreekt welhaast vanzelf dat op mijn
dagelijkse weg zo nu en dan het hoorn
signaal van een ambulance hoorbaar is. Her
inneren wij ons nauwelijks één verkeersregel
in deze driftige tocht om ons doel individueel
zo snel mogelijk te bereiken, we weten op
zo'n moment ineens pijnlijk nauwkeurig, dat
we niet verplicht zijn de ambulance voorrang
of vrije doortocht te verlenen en dus laten
we de wagen rustig drietonig toeteren. Ten
slotte vechten we er allemaal voor om zo
gauw mogelijk op onze bestemming te zijn.
We haten \onze mede-weggebruiker niet,
maar we zijn oök volstrekt niet in hem ge
ïnteresseerd. En daardoor zijn we, door dit
mentale defect, dikwijls de oorzaak van af
schuwelijke verkeersongelukken.
De bestemming van de ambulance is dan
ook meestal een ongeval. Ergens op de weg
is het vertrouwde beeld te zien van een auto
in een vreemde positieer ligt een ver
wrongen fiets of bromfiets en daar vlakbij
een roerloze gestalte, uitgestrekt op het weg
dek. Weinig mensen er omheen.
Een inspecteur van politie vertelde on
langs vroeger hadden we bij ongevallen op
de weg altijd last met opdringend publiek.
Tegenwoordig zie je haast geen mensen
meer. Vroeger moesten we de waarschuwing
laten horen blijf zoveel mogelijk van ge
wonden op de weg af, laat zoveel mogelijk
ruimte om het slachtoffer heen.
Tegenwoordig gebeurt het, dat een brede
stroom verkeer langs een slachtoffer heen
rijdt, dat dringend eerste hulp nodige heeft.
We hebben het al eens gezien. Géén inte
resse meer
Zeeland en de vijfdaagse werkweek.
Naar wij vernemen lig het in de bedoeling
dat in 1961 in verschillende Zeeuwse be
drijven in de kanaalzone niet achter zullen
ingevoerd. Verwacht mag worden dat de be
drijven in de kanaalzone nie taChter zullen
blijven. Voorwaarde is echter bij de instelling
van een 45-urige werkweek, dat een produc-
ieverhoging van 6,7% kan worden aange
toond.
Zeeuwse Rode Kruis-actie 1960.
Verwacht mag worden, dat de Rode Kruis-
collecte dit jaar 60.000,— alleen in Zeeland
zal opbrengen. Dt is ongeveer 1500,meer
dan in 1959. Voor de zevende maal staat St.
Philipsland weer aan de kop met een bedrag
van 2743,Dit is ruim het vijfvoudige van
het streefbedrag.
(Vervolg op pagina 3)
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERS ZATERDAG
I ABQMNEMKtfTSPRIJSL«e
Kwartaal aboooement
Aut binnen de kom 1,25. Aadeee
Dtóeoleod ƒ2,—.
10 cent.
ƒ1,75.
ADVEKTENTÏEPRtJS«0 cant par nu».
Bij contracten beJangHJfce radactie.
Ingezonden Mededelingen 30 cent per m n
Kleine Advertentlën 1.5 rag* f l,—
iedere regel meer 12 Bent atEo.
VA!
t
19 cent per rol
Iedere dag weer doet de dood een vreselijke greep naar onze dagelijkse weg. Of wij
die dagelijkse weg nu te voet of peer brommer, op de motorfiets of achter het
stuurwiel afleggen, altijd is er die dreiging die von onze dagelijkse weg een
dagelijkse kans maakt. Daarom roept het Verbond voor Veilig Verkeer op tot
UITERSTE VOORZICHTIGHEID óók, neen JUIST op de dagelijkse weg.