kou gevat?
m
NIEUWE VEERTARIEVEN OP DE WESTERSCHELDE
LANGS DE SCHELDESTROMEN
bescherm HUN
dagelijkse weg!
m
VERBOND VOOR VEILIG VERKEER
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 8 OKTOBER 1960
75e Jaargang No. 2
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS Laaie nummers 10 c«mt.
Kwartaal - abonnement
Aartl bmsea de kom 1,25. Andere plaatsen 11,75.
Buitenland 2,
Hoofdredactie J. C. VINK.
Redactie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155-646, postbus 16
Drukker - Uitgeefster FIRMA J, C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: Mmat pm
Bq contracten betaodHjfe reductie.
Ingezonden Mededelingen 30 Cent per
Kleine AdveitenHên 1-5 ragtis J»—
iedere regel mast 12 ten
1
Nieuwe regeling voor de inwoners van
Zeeuwsch-Vlaanderen.
De Provinciale Staten van Zeeland heb
ben in hun vergadering van maandag jongst
leden zonder veel enthousiasme het voorstel
van de imnister van Verkeer en Waterstaat
aanvaard betreffende de veertarieven op de
Westerschelde.
Dit voorstel bet'hreft in hoofdzaak een
wijziging voor de inwoners van Zeeuwsch-
Vlaanderen en komt °P het volgende neer.
VOETGANGERS.
De Zeeuwsch-Vlamingen zullen een jaar
abonnement of identiteitsbewijs kunnen aan
schaffen, dat voorzien moet zijn va.n een
foto, tegen de prijs van 2,50. Op vertoon
van d(t bewijs hebben zij gratis overtocht.
FIETSERS EN BROMFIETSERS.
Een soortgelijk abonnement als hierboven
bedoeld wordt ingesteld voor fietsers en
bromfietsers. Dit abonnement/identiteitsjbe-
wijs gaat 5,per jaar kosten.
MOTOREN EN SCOOTERS.
Inwoners van Zeeuwsch-Vlaanderen, die
met hun motorrijwiel of scooter van de veer
boten gebruik maken, zullen in de toekomst
in plaats van 6,50 maar 4,50 voor een
tienvaarten^boekje moeten betalen.
PERSONENAUTO'S.
Voor personenauto's, landbouwtrekkers •pi
driewielers uit Zeeuwsch-Vlaanderen zal een
twintig vaarten-boekje 16,gaan kosten
in plaats va,n f20,
BESTELAUTO'S.
Bestelauto's, paard-en-wagen, landbouw
trekker met aanhang gaan 26,betalen
voor een twintigvaarten-boekje in plaats
van 30,
VRACHTAUTO'S AUTOBUSSEN.
CARAVANS enz.
Vrachtauto's en personenauto's met cara
van zullen in de toekomst ƒ41,gaan be
talen in plaats van 45,voor een twintig-
vaarten-boekje, terwijl autobussen en vracht
wagens met aanhangwagens of opleggers het
tarief voor een twintig vaarten-boekje van
55,zullen zien verminderen tot ƒ51,-.
Deze verminderde tarieven zullen kunnen
worden bedongen op vertoon van een iden
titeitsbewijs met foio en gelden zoals ge
zegd alleen voor de inwoners van Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Voor het gemotoriseerd verkeer van buiten
Zeeuwsch-Vlaanderen zullen de veertarieven
weinig verandering ondergaan.
VOE TG ANGERS TA RIEF.
Wat het algemene voetgangerstarief be
treft, zal de overtochtsprijs zonder iden
titeitsbewijs van 0,40 worden terug
gebracht tot 0,30, terwijl een tienvaarten-
boekje voor voetgangers geen 3,maar
2,zal gaan kosten.
Het algemene tarief voor fietsers en brom
fietsers zal worden teruggebracht avn 060
op 0,40 per vaart en van 4,50 op 2,50
voor een tienvaarten-boekje.
De onderhandelincfen tussen Gedeputeer
de Staten van Zeeland en de minister hebben
dus enig resultaat opgeleverd, al is het niet
erg veel.
In de debatten in de vergadering van de
Provinciale Staten is dit ook duidelijk door
verschillende sprekers naar voren gebracht.
Ook wij zouden daaraan gaarne nog ver
schillende vragen en opmerkingen toevoegen,
doch willen het thans bij deze mededelingen
laten.
Inmiddels heeft de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaan
deren aan verschillende bedrijven verzocht,
een opgave te verstrekken van de kosten, die
voor die bedrijven direct hit het vrachtver
voer over de Westerschelde voortvloeien.
Het zou in de bedoeling liggen, deze ge
gevens voor te leggen aan de minister van
Verkeer en Waterstaat en er dan op aan
te dringen, de tarieven voor het vrachtver
voer te verlagen.
Wij hopen i,n nns volgend nummer nog
een beschouwing aan de nieuwe veertarieven
te wijden.
Noord-Beveland is geen eiland meer.
Zoals wij reeds eerder hebben medegedeeld
lag het in de bedoeling dat op zaterdag
1 oktober 1960 de dam door de Zandkreek,
die de verbinding vormt tussen Noord- en,
Zuid-Beveland, officieel voor het verkeer zou
worden geopend.
Ondanks de gestadig neervallende regen
heeft dit voor Zeeland historische feit inder
daad plaats gevonden.
De Comm'ssaris der Koningin i,n Zeeland,
jhr. mx. A. F. C. de Casembroot, heeft de
officiële opening verricht en de bootverbin
ding tussen deze gebieden officieel stilge
legd.
Dank zij het fraaie najaarsweer van de
zondag na deze gebeurtenis kreeg Noord-
Beveland op 2 oktober al een ware invasie
te verwerken. Duizenden autos zijn over de
nieuwe dam naar het voormalige eiland ge
reden. Een gevolg hiervan was, dat op som
mige punten het verkeer finaal vastliep.
Na de Zandkreek de Oosterschelde.
Het is vanzelfsptekend, dat bij de officiëele
opening van de dam door de Zandkreek ook
vele prominente figuren van de Delta-dienst
aanwezig waren. Het hoofd van deze dienst,
prof. Ir. P. Ph. Jansen, deelde in een toe
spraak mede, dat de ontwikkeling van de
KINDERPOSTZEGELS 1960.
Vanaf 14 november t.e.m. 13 januari a.s.
.den op alle postinric'htingen in Nederland
de Kinderzegels 1960 verkrijgbaar zijn.
De zegels zijn ontworpen door mejuffrouw
Jeanne Bieruma Costing en zij tonen kinde-
r n in de schilderachtige klederdrachten van
een vijftal plaatsen in het IJsselmeergebied.
Voor het drukken van de zegels wordt ge
bruik gemaakt van de kleuren geel, rood,
zwart en blauw, met dien verstande, dat de
kleuren van de achtergronden zullen zijn
voor de 4 4 ct blauwgrijs voor de
6 i 4 ctokergeel; voor de 8+ 4 ct
blauwgroen voor de 12 9 ctpaarsgrijs
voor de 30 9 ctstaalgrijs.
Waarden, toeslagen en voorstellingen
4 4 ctMarken 6 4 ctVolendam
8 4 ctBunschoten 12 9 ctHinde-
loopen 30 9 ctHuizen.
Voor frankering zijn deze zegels geldig
tot en met 31 december 1961.
techniek en de moderne methoden bij de uit
voering van de afsluitingsplannen de hoop
wettigen, dat de Oosterschelde afgedamd zal
zij,n vóór 1978.
Zoals bekend is, werd oorspronkelijk ver
wacht, dat eerst in dat jaar deze afsluiting
een feit zou kunnen zijn.
De zeedijk bij Ossenisse is aanbesteed.
Een ander Delta-werk, dat vooral voor
Oost Zeeuwsch-Vlaanderen van grote be
tekenis is, is de verhoging en verzwaring van
de zwakke zeedijk bij Ossenisse. Al meer
malen is over deze dijk gesproken en ge
schreven, terwijl al vaker de vrees werd uit
gesproken, dat de verzwaring van deze zee
dijk zou worden getemporiseerd", zoals men
tegenwoordig met een fraai woord uitstel
noemt. Deze dijk moet op delta-hoogte en
-zwaarte zijn gebracht voor november 1962.
Over een afstand van ongeveer 3 km wordt
de dijk drie meter hoger (9,5 m. N.A.P.),
terwijl de dijkvoet van 20 op 77 meter wordt
gebracht.
Er waren twee bestekken, één voor de
glooiing met betonblokken en één voor een
glooiing met asfaltblokken, waarop door resp.
27 en 28 aannemers was ingeschreven. De
laagste inschrijver was de fa. C. van Oord
te Utrecht met 5.474.500.voor beton en
5.348.500,voor asfalt.
Afscheid van burgemeester van Graauw
en Langendam.
Na 23 jaar burgemeester van Graauw en
Langendam te zijn geweest, heeft de heer mr.
F. J. Schlüter in een buitengewone raads
vergadering afscheid van deze gemeente ge
nomen in verband met het bereiken van de
65-jarige leeftijd.
Tijdens deze bijeenkomst weirden vele
waarderende woorden, vaak vergezeld van
geschenken, aan de scheidende burgemeester
en zijn echtgenote aangeboden.
(Vervolg op pagina 3)
Losse Gedachten
HET IS WEL NODIG!
Eigenlijk hadden wij eerst een andere titel
voor dit stukje willen gebruiken, doch mis
schien is het beter, zo dachten wij, de boven
staande te kiezen.
Want hoe men er over denkt, nodig is
het wel
Wij willen niet langer in raadsels spreken
en onmiddellijk zeggen waar wij op doelen
de bezinningsdag van het Verbond voor
Veilig Verkeer.
U weet het, lezeres en lezer, het Verbond
voor Veilig Verkeer heeft het nodig geoor
deeld .gezien het zeer grote aantal verkeers
ongelukken, een
BEZINNINGSDAG
in te stellen.
Het is wel n >iig, ons op de venkeers-
onveiligheid te bezinnen.
Meermalen is in dit rubriekje reeds de aan
dacht op de bevordering van de verkeers
veiligheid gevestigd, terwijl enkele weken ge
leden een lezer via een ingezonden stuk
daarop eveneens heeft gewezen.
En het kan niet genoeg worden herhaald,
dat ieder, maar dan ook ieder de dure plicht
heeft, of hij nu voetganger, fietser, brom
fietser of automobilist is, mede te werken
aan het verhogen van de veiligheid op
straat.
Met recht mogen wij stellen, dat ieder de
dure plicht heeft, dit te doen.
Als U nu rustig in Uw stoel zit, terwijl
U dit leest, laat dan de krant eens even
zakken, sluit Uw ogen en probeer U in te
denken, Wc| het zou betekenen voor U, als
door Uw schuld een kind of een bejaarde
of wie dan ook zou worden aangereden en
levenslang invalide zou worden ofvult
U zelf maar in.
Hebt U misschien kinderen Wat zöu U
zeggen, wanneer Uw kind op een kwade dag
zou worden thuisgebracht
Daarom heeft ieder de plicht.
Daarom is het een bittere noodzaak, een
bezinningsdag te houden.
Bezin U dan ook
Is dat voor U niet nodig
Bezin U dan dubbel 1
Veilig Verkeersthema
In UW handen
De scholen zijn weer begonnen. Duizenden
kinderen in Nederland gaan weer de dage
lijkse weg van huis naar school, van school
naar huis. Daarbij zijn óók de heel kleintjes,
die voor het eerste jaar naar school gaan.
Dat betekent voor hen al te dikwijls voor
het eerst door het helse verkeer zonder de
veilige hand van papa of mama.
Automobilisten, hun leven ligt in Uw
handen. Ieder jaar weer komen omstreeks
300 kinderen nie> meer terug van hun- dage
lijkse weg naar school, van de boodschap
voor mama of het fietsen met een buur
jongetje.
Van de 640 schoolkinderen, die in de jaren
1955, 1956 en 1957 om het leven kwamen
door een verkeersongeval, waren 55% te
voet en 33% op de fiets. Ongeveer de helft
van de 1 14-jarigen, die slachtoffer van
een verkeersongeval worden, wordt aange
reden door een vrachtauto.
„Mijn dagelijkse weg"
Weet U, automobilisten, wat het zeggen
wil, andermans kind deerlijk verminkt bij de
verbijsterde ouders te moeten brengen Dit
leed dat misschien alleen zij ten volle
ikunnen peilen, die zelf de liefde van stralen
de kinderogen nimmer zouden willen missen
kan ook Uw leven vernietigen.
Daartfrl vraagt het Verbond voor Veilig
Verkeer U dringend
MINDER UW SNELHEID bij scholen,
bij fietsende kinderen, bij oversteekplaatsen
en altijd en overal waar kinderen in de buurt
van de rijweg komen. Zorg, dat U extra
reactietijd in petto hebt voor de ondoor
dachte en onverwachte dingen, die het kind
doet. Laat HUN leven U meer waard zijn,
dan UW seconden.
Publicatie van het
Verbond voor Veilig Verkeer.
j£
AXELSE COURANT
1
19 cent per rol