Kanaal van Terneuzen naar Antwerpen ZEELAND deze week: t Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1959 73e Jaargang No. 45 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent. Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom f 1,25. Andere plaatsen 1,75. Buitenland ƒ2,—. Hoofdredactie J. C. VINK. Redactie en Administratie i Axel, Markt 12, tel. 0 1155-646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m. Kleine Advertentiën 1-5 regels f 1»— v iedere regel meer 12 cent extra. CROOT KANAAL DWARS DOOR OOST ZEEUWSCH-VLAANDEREN Grootse plannen staan op stapel ten aanzien van de verbinding van Antwerpen met de zee. Zoals bekend mag worden verondersteld, is de vaart naar Antwerpen door de Westerschelde voor de schepelingen niet zo'n pretje. Ook het op breedte en diepte houden van de vaargeul vraagt doorlopend aandacht en baggerwerk. Het moeilijkste deel ligt ongetwijfeld tussen Ter- neuzen en Antwerpen. Dit stuk kan slechts ten koste van allerlei kostbare voorzieningen be vaarbaar gehouden worden. Daarnaast speelt ongetwijfeld ook de vaste oeververbinding van Zeeuwsch-Vlaanderen nog steeds in de gedachten van vele Zeeuwsch-Vla mingen. Deze beide problemen hebben met name de beer ir. C. A. L. Horstmann, de voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen en de heer J. F. de Klerk, directeur van de Terneuzense Scheepsbouw Mij niet losgelaten. Zij hebben, teneinde een oplos sing voor beide vragen aan de hand te doen, bet voorstel gedaan tot het graven van een ka naal te beginnen ten oosten van Terneuzen bij de zogenaamde Oesterputten tot ten noorden van Antwerpen. Aan de P.Z.C. ontlenen wij daarover nog de volgende bijzonderheden Een delegatie uit het bestuur der Zeeuwsch- Vlaamse Kamer van Koophandel gaat binnen kort naar Antwerpen. Daar zal met het bestuur van de Antwerpse Kamer over het „Kanaalplan Terneuzen - Antwerpen" worden gesproken. Dit plan kwam onlangs in de openbaarheid tijdens een bezoek van de P.v.d.A.-Kamerfractie aan Zeeuwsch-Vlaanderen, toen de heer Horst mann de aandacht vroeg voor de mogelijkheden van een kanaal, dat zou moeten lopen van Ter neuzen naar Antwerpen. (Naar wij echter menen te weten heeft de heer Horstmann reeds voor de televisie een uiteenzetting over zijn plan ge geven. Red.). Sindsdien is er over dit nieuwe en onver wachte plan niets meer gehoord, doch dit wil niet zeggen, dat men onderwijl in de kringen van de Kamer van Koophandel heeft stilgezeten. Er werd contact opgenomen met Antwerpen en binnenkort zal dus over dit kanaalproject een bespreking worden gehouden. Bij het op papier brengen van het project zijn Je ontwerpers niet in de eerste plaats uitgegaan van eigen interessen, het Zeeuwsch-Vlaamse be lang, doch probeerden zij zich vooral te ver plaatsen in de Antwerpse gedachtengang. Het is duidelijk, dat Antwerpen achter ligt in de grote concurrentiestrijd met Rotterdam. De Belgische havenstad ligt nu eenmaal minder gunstig en kan niet dezelfde grote schepen ont vangen als zijn concurrent aan de Nieuwe Water weg, terwijl echter de ontwikkelingsgang in de scheepsbouw steeds meer in de richting van gro tere schepen gaat. Antwerpen zal dus iets moe ten doen voordat het helemaal te laat is. Dat weet men daarginds in de Sinjorenstad. Men denke slechts aan allerlei plannen, die daar zijn ontwikkeld, waarvan met name het plan-Bonnet zich bezig houdt met eer gedeeltelijke regula- risatie van de Westerschelde. Het antwoord van de heren Horstmann en De Klerk is echter Graaf een kanaal Terneuzen - Antwerpen. Er ligt ten oosten van Terneuzen een als door de natuur geschapen voorhaven, de zogenaamde Oesterput, die circa vier kilometer lang is en één kilometer breed, terwijl de diepte meer dan twintig meter bedraagt. Dat zou het beginpunt hunnen zijn van dit kanaal naar Antwerpen, want hier kunnen sluizen worden gebouwd, die ruim één kilometer uit de lichtlijn van de nor male vaarroute liggen. Dure baggerwerken vóór de sluizen zijn overbodig, terwijl deze kanaal ingang onder vrijwel alle omstandigheden be reikbaar is. Immers de vaargeul van Vlis- singen naar Terneuzen is redelijk en bij mist bevaarbaar te houden door radarbegeleiding. Het kanaal zou ten noordwésten van Ant werpen op de Schelde moeten uitmonden. Ten noorden van deze uitmonding zou dan in de Schelde een dam gelegd dienen te worden met spuisluizen, hetgeen overigens niet betekent dat Antwerpen niet langer meer bereikbaar zou zijn via de oude vaarroute van Bath via de bestaande zeesluizen aan de Kruisschans. De voordelen voor Antwerpen van dit nieuwe plan zijn naar het oordeel van de heren Horst mann en De Klerk onmiskenbaar. Namelijk - de haven van Antwerpen is niet meer af hankelijk van eb en vloed - alle (nu bestaande) sluizen ten zuiden van de te leggen afsluitdam kunnen vervallen - er zijn minder baggerwerken nodig - betere bescherming van Antwerpen en om geving tegen stormvloeden - schepen van grote tonnenmaat kunnen door het nieuwe scheepvaartkanaal ook in Ant werpen komen - de vaarweg Terneuzen - Antwerpen, die nu 66 kilometer lang is, wordt dan ingekort tot 31 kilometer - de oude vaarweg Terneuzen - Bath - Ant werpen blijft geheel intact. Men vraagt zich bij deze opsomming van de heren Horstmann en De Klerk af of zij bij het ontwerpen van dit plan uitsluitend de belangen van de Belgische havenstad Antwerpen voor ogen hebben gehad. Wie deze vraag aan de beide heren voorlegt zal daarop een zeer duide lijk ontkennend antwoord krijgen het Zeeuws- Vlaamse bloed kruipt ook hier waar het niet gaan kan. Een dergelijk kanaal Terneuzen - Antwerpen van 31.000 meter zou voor Zeeuwsch-Vlaan deren ook voordelen bieden, zo meent de heer Horstmann, al was het alleen maar omdat de industrialisatiemogelijkheden van de streek er door worden vergroot. Maar er zijn nog allerlei andere zaken het graven van het kanaal be tekent tevens het leggen van een afsluitdam ten noordwesten van Antwerpen in de Schelde. Dus „onze vaste oeververbinding", aldus de heer Horstmann, „een verbinding, die bovendien zal aansluiten op de Nederlandse Benelux-weg". Natuurlijk zullen de aanlegkosten van dit kanaal van Terneuzen naar Antwerpen bijzon der hoog zijn. Maar om de rentabiliteit van het project vast te stellen zou men rekening moeten houden met allerlei factoren óók de grote voordelen voor Zeeuwsch-Vlaanderen - o.a. de vaste oever verbinding. Zal dit plan nog wel eens realiteit worden „Onze eerste stap is eens met Antwerpen te gaan praten ,want dit kanaal is in de eerste plaats een zaak van de mensen daar", zeggen de heren Horstmann en De Klerk. „En wat dan volgt, zullen we moeten afwachten Het is in ieder geval de moeite waard om de ontwikkeling rond deze schets van de heren Horstmann en De Klerk met aandacht te volgen. Waterleidingmaatschappij Zeeuwsch - Vlaanderen. In de Staatscourant van 12 augustus 1959 is een besluit van de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid gepubliceerd, waarbij de N. V. Waterleiding Maatschappij „Zeeuwsch- Vlaanderen" vergunning wordt verleend, het vermogen tot wateronttrekking aan de bodem +e vergroten. De inrichting mag nu omvatten 152 putten, gelegen in de gemeenten Clinge en St. Jansteen. Ten hoogste mag 11.700 m3 per et maal, 325.000 m3 per maand en 3.500.000 m3 per jaar aan de bodem worden onttrokken. „De Schelde" en Israël. Zoals wij reeds eerder meldden waren onder handelingen aan de gang tussen-de directie van „De Schelde" te Vlissingen en Israël over de bouw van een werf te Haifa. De commissie voor economische zaken uil het Israëlitische kabinet heeft thans haar goed keuring gehecht aan de ontwerp-overeenkomst. De definitieve overeenkomst kan thans spoedig tot stand komen. Strop voor „De Schelde". Dat het niet alle voordelen voor „De Schelde" zijn blijkt wel uit het bericht, dat de Griekse reder Carras de opdracht tot de bouw van zes schepen heeft geannuleerd. De maatschappij „De Schelde" zou oorspronkelijk tien schepen voer deze reder bouwen, waarvan er tot nog toe vier zijn afgeleverd. Het restant van de order werd nu ongedaan gemaakt. De schepen zullen wor den afgebouwd en zo mogelijk worden verkocht. De schade, die daarbij geleden wordt, zal ge deeltelijk door „De Schelde", de Nederlandse Staat en de reder Carras worden gedragen. Zeear veel oesterbroedval in de Oosterschelde. Wie des middags om half één geregeld naar het weerpraatje en de mededelingen voor land en tuinbouw luistert - en wie doet dat in de vacantiemaanden niet - die heeft ongetwij feld verschillende malen mededelingen over de oesterbroedval in de Oosterschelde kunnen be luisteren. Dank zij het wel bijoznder prachtige zomer weer is de oesterbroedval dit jaar buitengewoon goed, zodat veel oesters kunnen worden ver wacht. Tip voor de zeehengelaars. Tweemaal in het jaar en wel in de maanden maart en april en september en oktober trekken de zeebaarzen vanuit de zuidelijke wateren de Golf van Biscaye en de Franse kust - ^naar de Zeeuwse stromen om daar kuit te schieten. Liefhebbers van dit zeebanket kunnen aan de Zeeuwste stranden in de genoemde maanden proberen met hun hengels de heerlijke vissen te verschalken. Een nieuw strand. Recreatieterreinen worden gezien de behoefte daaraan in vele plaatsen aangelegd. Dit is dan ook niets bijzonders. Dat echter een strand ge maakt wordt, komt niet zo vaak voor. De gemeente Serooskerke op Schouwen-Dui- veland heeft dit staaltje echter uitgevoerd. Aan de uit de rampdagen zo bekende Schelphoek heeft het gemeentebestuur 35.000 kubieke meter zand uit de Oosterschelde laten opspuiten, zo dat daar een strandje is ontstaan van ongeveer zestig meter breed en tweehonderd meter lang. Na enkele dagen kon men op dit strandje al Frans en Duits horen spreken. Reeds thans worden er plannen beraamd om et komen tot de aanleg van een bungalowpark, een kampeer- en parkeerterrein. Zeehengelconcours te Terneuzen. Vorige week zaterdag werd te Terneuzen het tweede internationale zeehengelconcours gehou den. Dit was georganiseerd door de Terneuzense hengelsportvereniging in samenwerking met de winkeliersvereniging „Klimop" en de plaatse lijke V.V.V. Aan dit concours namen niet minder dan 480 hengelaars deel, die gedurende de drie uur dat de wedstrijd duurde, met elkaar niet meer dan 15 kg zeevis konden bemachtigen De visserijfeesten te Breskens. De visserijfeesten te Breskens, die traditiege trouw vorige week vrijdag, zaterdag en zondag werden gehouden, zijn weer een succes ge worden. Er was een vlootschouw, een demonstratie garnalenvissen, bloemencorso, concerten, rol- schaatsenshow, zeilwedstrijden en tot slot vuur werk. Het fraaie zomerweer werkte er aan mee dat Breskens veel bezoekers binnen haar poor ten kon begroeten. Wij zeggen binnen haar jpoorl'en, omdat iiedere niet-Bressiaander om het dorp binnen te komen, een „poort"-geld van iwee kwartjes moest betalen. Zomeravondmuziek te Veere. Hedenavond zal te Veere vanaf zeven uur tot half elf weer zomeravondmuziek ten gehore ge bracht worden. Het programma bestaat uit een muzikale rondwandeling, waarna in de Grote Kerk een promenade-concert wordt gegeven. Vervolgens is er een carillonbespeling door de beiaardier H. de Ligt uit Vlaardingen, ter wijl het geheel wordt besloten met een taptoe op de Markt. Wij vragen ons af, of iets dergelijks, uitge zonderd dan uiteraard de carillonbespeling, in Axel niet eens in het openluchttheater zou kun nen worden gepresenteerd. LOSSE GEDACHTEN ZO ZIJN ONZE MANIEREN. Weet U, lezer, hoe onze manieren zijn Nu bedoelen we met „onze manieren" na tuurlijk niet, onze manieren, want wij zijn er van overtuigd, dat onze manieren toch wel goed zijn Maar, begint daar nu juist niet de fout Wanneer wijzelf er inderdaad van overtuigd zijn, dat hetgeen wij hebben gedaan of doen goed is, dan zullen we zeer bezwaarlijk een open oog hebben voor aan te brengen verbeteringen. We worden dan gauw eigenwijs. Zo gaat het ook met onze manieren. Een aantal mensen gaat er stilzwijgend vanuit dat hun manieren goed zijn, zodat zij er verder zelfs niet over piekeren, of zij inderdaad correct handelen. Een andere groep schijnt zich van manieren helemaal niets aan te trekken. Dan is er een derde soort mensen, dat steeds maar oplet en kritisch toekijkt of de anderen de regels van de etiquette wel precies naleven en toepassen. Ten slotte hebben we dan de categorie, die probeert zo goed mogelijk de spelregels van vormen en manieren toe te passen, zonder zich daarbij al te veel te bekommeren om wat een ander er van zegt of denkt. Zij, die tot deze groep mensen behoren, letten echter wel degelijk op, of zij van anderen nog wat kunnen leren en passen dat dan ook toe. Wat is echter etiquette Wat zijn goede ma nieren Hoe hoort het nu in feite Daarover zijn al heel wat boeken volgeschre ven en artikelen uit de pennen gevloeid, maar het zal wel niet eenvoudig zijn om dit in enkele woorden te omschrijven. Daarbij moeten we nog in het oog houden, dat hetgeen in het gewone leven van Jan en alle man als beleefd doorgaat, nog niet altijd en overal kan worden toegepast. De gewone burgerlijke beleefdheid echter, die voor de meeste mensen voldoende is, zoals het groeten, het met-twee-woorden-spreken, komen we soms toch nog zo sporadisch tegen Eigenlijk is het toch ook veel gemakkelijker om „Wa te zeggen, dan „Wat zegt U, mijn heer of „Bedankt", of „Merci" dan „Dank U wel, mevrouw En, lezeres, lezer, nu moet U heus niet boos worden op de schrijver van dit stukje, maar dat ontbreekt er nog zo veel aan. O ja, wij weten het, dat het soms zo ont zettend moeilijk kan zijn om de kinderen de eerste beginselen van beleefdheid bij te brengen. Er komt zoveel valse schaamte bij kijken. Soms durven we gewoon niet beleefd te zijn. Eerlijk waar I En toch is de beleefdheid, die wij onze kin deren leren, zo'n kleine ballast, die in het later leven voor hen van zo grote waarde kan zijn Aanbesteding van afsluitdam in de Zandkreek. Te Den Haag is door de Directie Deltadienst van de Rijkswaterstaat aanbesteed het leggen van een dam door de Zandkreek met bijkomende werken onder de gemeenten Kortgene en Kat- tendijke. Er waren achttien inschrijvers. De laagste was de fa. Van Hattum Blankevoort N.V. te Beverwijk voor 3.720.000, de hoogste was N.V. C. J. v. d. Hoeven te Den Haag voor 4,960.000, - Opening mossel- en oesterseizoen te Yerseke. Op donderdag 3 september a.s. zal het mossel en oesterseizoen te Yerseke worden geopend. Deze opening za Igepaard gaan met een vloot schouw, waaraan meer dan honderd schepen zullen deelnemen. Voorts wordt op een in de haven drijvend toneel het spel „Om de parels van de Oosterschelde" opgevoerd. Verder is er een optocht met praalwagens, cabaret en een taptoe van de Rijkspolitiekapel. Een Spaanse delegatie onder leiding van de heer Mosselero Oesterano zal bij deze plechtig heden aanwezig zijn. Zaterdags daarop wordt te Amsterdam „Zee land presenteert" gegeven, waar in een achttal kramen mosselen worden gepresenteerd naast muziek, zang en volksdans. AXELSE COURANT 1

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1959 | | pagina 1