Kanaal van Terneuzen naar
Antwerpen
ZEELAND deze week:
t
Frankering bij abonnement, Axel.
ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1959
73e Jaargang No. 45
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent.
Kwartaal - abonnement
Axel binnen de kom f 1,25. Andere plaatsen 1,75.
Buitenland ƒ2,—.
Hoofdredactie J. C. VINK.
Redactie en Administratie i Axel, Markt 12, tel. 0 1155-646, postbus 16
Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m.
Kleine Advertentiën 1-5 regels f 1»— v
iedere regel meer 12 cent extra.
CROOT KANAAL DWARS DOOR OOST ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Grootse plannen staan op stapel ten aanzien
van de verbinding van Antwerpen met de zee.
Zoals bekend mag worden verondersteld, is
de vaart naar Antwerpen door de Westerschelde
voor de schepelingen niet zo'n pretje. Ook het
op breedte en diepte houden van de vaargeul
vraagt doorlopend aandacht en baggerwerk. Het
moeilijkste deel ligt ongetwijfeld tussen Ter-
neuzen en Antwerpen. Dit stuk kan slechts ten
koste van allerlei kostbare voorzieningen be
vaarbaar gehouden worden.
Daarnaast speelt ongetwijfeld ook de vaste
oeververbinding van Zeeuwsch-Vlaanderen nog
steeds in de gedachten van vele Zeeuwsch-Vla
mingen.
Deze beide problemen hebben met name de
beer ir. C. A. L. Horstmann, de voorzitter van
de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Zeeuwsch-Vlaanderen en de heer J. F. de Klerk,
directeur van de Terneuzense Scheepsbouw Mij
niet losgelaten. Zij hebben, teneinde een oplos
sing voor beide vragen aan de hand te doen,
bet voorstel gedaan tot het graven van een ka
naal te beginnen ten oosten van Terneuzen bij
de zogenaamde Oesterputten tot ten noorden
van Antwerpen.
Aan de P.Z.C. ontlenen wij daarover nog de
volgende bijzonderheden
Een delegatie uit het bestuur der Zeeuwsch-
Vlaamse Kamer van Koophandel gaat binnen
kort naar Antwerpen. Daar zal met het bestuur
van de Antwerpse Kamer over het „Kanaalplan
Terneuzen - Antwerpen" worden gesproken.
Dit plan kwam onlangs in de openbaarheid
tijdens een bezoek van de P.v.d.A.-Kamerfractie
aan Zeeuwsch-Vlaanderen, toen de heer Horst
mann de aandacht vroeg voor de mogelijkheden
van een kanaal, dat zou moeten lopen van Ter
neuzen naar Antwerpen. (Naar wij echter menen
te weten heeft de heer Horstmann reeds voor
de televisie een uiteenzetting over zijn plan ge
geven. Red.).
Sindsdien is er over dit nieuwe en onver
wachte plan niets meer gehoord, doch dit wil
niet zeggen, dat men onderwijl in de kringen van
de Kamer van Koophandel heeft stilgezeten. Er
werd contact opgenomen met Antwerpen en
binnenkort zal dus over dit kanaalproject een
bespreking worden gehouden.
Bij het op papier brengen van het project zijn
Je ontwerpers niet in de eerste plaats uitgegaan
van eigen interessen, het Zeeuwsch-Vlaamse be
lang, doch probeerden zij zich vooral te ver
plaatsen in de Antwerpse gedachtengang.
Het is duidelijk, dat Antwerpen achter ligt in
de grote concurrentiestrijd met Rotterdam. De
Belgische havenstad ligt nu eenmaal minder
gunstig en kan niet dezelfde grote schepen ont
vangen als zijn concurrent aan de Nieuwe Water
weg, terwijl echter de ontwikkelingsgang in de
scheepsbouw steeds meer in de richting van gro
tere schepen gaat. Antwerpen zal dus iets moe
ten doen voordat het helemaal te laat is. Dat
weet men daarginds in de Sinjorenstad. Men
denke slechts aan allerlei plannen, die daar zijn
ontwikkeld, waarvan met name het plan-Bonnet
zich bezig houdt met eer gedeeltelijke regula-
risatie van de Westerschelde.
Het antwoord van de heren Horstmann en
De Klerk is echter
Graaf een kanaal Terneuzen - Antwerpen. Er
ligt ten oosten van Terneuzen een als door de
natuur geschapen voorhaven, de zogenaamde
Oesterput, die circa vier kilometer lang is en
één kilometer breed, terwijl de diepte meer dan
twintig meter bedraagt. Dat zou het beginpunt
hunnen zijn van dit kanaal naar Antwerpen,
want hier kunnen sluizen worden gebouwd, die
ruim één kilometer uit de lichtlijn van de nor
male vaarroute liggen. Dure baggerwerken vóór
de sluizen zijn overbodig, terwijl deze kanaal
ingang onder vrijwel alle omstandigheden be
reikbaar is. Immers de vaargeul van Vlis-
singen naar Terneuzen is redelijk en bij mist
bevaarbaar te houden door radarbegeleiding.
Het kanaal zou ten noordwésten van Ant
werpen op de Schelde moeten uitmonden. Ten
noorden van deze uitmonding zou dan in de
Schelde een dam gelegd dienen te worden met
spuisluizen, hetgeen overigens niet betekent dat
Antwerpen niet langer meer bereikbaar zou zijn
via de oude vaarroute van Bath via de bestaande
zeesluizen aan de Kruisschans.
De voordelen voor Antwerpen van dit nieuwe
plan zijn naar het oordeel van de heren Horst
mann en De Klerk onmiskenbaar. Namelijk
- de haven van Antwerpen is niet meer af
hankelijk van eb en vloed
- alle (nu bestaande) sluizen ten zuiden van
de te leggen afsluitdam kunnen vervallen
- er zijn minder baggerwerken nodig
- betere bescherming van Antwerpen en om
geving tegen stormvloeden
- schepen van grote tonnenmaat kunnen door
het nieuwe scheepvaartkanaal ook in Ant
werpen komen
- de vaarweg Terneuzen - Antwerpen, die nu
66 kilometer lang is, wordt dan ingekort
tot 31 kilometer
- de oude vaarweg Terneuzen - Bath - Ant
werpen blijft geheel intact.
Men vraagt zich bij deze opsomming van de
heren Horstmann en De Klerk af of zij bij het
ontwerpen van dit plan uitsluitend de belangen
van de Belgische havenstad Antwerpen voor
ogen hebben gehad. Wie deze vraag aan de
beide heren voorlegt zal daarop een zeer duide
lijk ontkennend antwoord krijgen het Zeeuws-
Vlaamse bloed kruipt ook hier waar het niet
gaan kan.
Een dergelijk kanaal Terneuzen - Antwerpen
van 31.000 meter zou voor Zeeuwsch-Vlaan
deren ook voordelen bieden, zo meent de heer
Horstmann, al was het alleen maar omdat de
industrialisatiemogelijkheden van de streek er
door worden vergroot. Maar er zijn nog allerlei
andere zaken het graven van het kanaal be
tekent tevens het leggen van een afsluitdam ten
noordwesten van Antwerpen in de Schelde. Dus
„onze vaste oeververbinding", aldus de heer
Horstmann, „een verbinding, die bovendien zal
aansluiten op de Nederlandse Benelux-weg".
Natuurlijk zullen de aanlegkosten van dit
kanaal van Terneuzen naar Antwerpen bijzon
der hoog zijn.
Maar om de rentabiliteit van het project vast
te stellen zou men rekening moeten houden met
allerlei factoren óók de grote voordelen voor
Zeeuwsch-Vlaanderen - o.a. de vaste oever
verbinding.
Zal dit plan nog wel eens realiteit worden
„Onze eerste stap is eens met Antwerpen te
gaan praten ,want dit kanaal is in de eerste
plaats een zaak van de mensen daar", zeggen
de heren Horstmann en De Klerk. „En wat
dan volgt, zullen we moeten afwachten
Het is in ieder geval de moeite waard om
de ontwikkeling rond deze schets van de heren
Horstmann en De Klerk met aandacht te volgen.
Waterleidingmaatschappij Zeeuwsch -
Vlaanderen.
In de Staatscourant van 12 augustus 1959 is
een besluit van de minister van Sociale Zaken
en Volksgezondheid gepubliceerd, waarbij de
N. V. Waterleiding Maatschappij „Zeeuwsch-
Vlaanderen" vergunning wordt verleend, het
vermogen tot wateronttrekking aan de bodem +e
vergroten. De inrichting mag nu omvatten 152
putten, gelegen in de gemeenten Clinge en St.
Jansteen. Ten hoogste mag 11.700 m3 per et
maal, 325.000 m3 per maand en 3.500.000 m3
per jaar aan de bodem worden onttrokken.
„De Schelde" en Israël.
Zoals wij reeds eerder meldden waren onder
handelingen aan de gang tussen-de directie van
„De Schelde" te Vlissingen en Israël over de
bouw van een werf te Haifa.
De commissie voor economische zaken uil
het Israëlitische kabinet heeft thans haar goed
keuring gehecht aan de ontwerp-overeenkomst.
De definitieve overeenkomst kan thans spoedig
tot stand komen.
Strop voor „De Schelde".
Dat het niet alle voordelen voor „De Schelde"
zijn blijkt wel uit het bericht, dat de Griekse
reder Carras de opdracht tot de bouw van zes
schepen heeft geannuleerd. De maatschappij „De
Schelde" zou oorspronkelijk tien schepen voer
deze reder bouwen, waarvan er tot nog toe vier
zijn afgeleverd. Het restant van de order werd
nu ongedaan gemaakt. De schepen zullen wor
den afgebouwd en zo mogelijk worden verkocht.
De schade, die daarbij geleden wordt, zal ge
deeltelijk door „De Schelde", de Nederlandse
Staat en de reder Carras worden gedragen.
Zeear veel oesterbroedval in de
Oosterschelde.
Wie des middags om half één geregeld naar
het weerpraatje en de mededelingen voor land
en tuinbouw luistert - en wie doet dat in de
vacantiemaanden niet - die heeft ongetwij
feld verschillende malen mededelingen over de
oesterbroedval in de Oosterschelde kunnen be
luisteren.
Dank zij het wel bijoznder prachtige zomer
weer is de oesterbroedval dit jaar buitengewoon
goed, zodat veel oesters kunnen worden ver
wacht.
Tip voor de zeehengelaars.
Tweemaal in het jaar en wel in de maanden
maart en april en september en oktober trekken
de zeebaarzen vanuit de zuidelijke wateren
de Golf van Biscaye en de Franse kust - ^naar
de Zeeuwse stromen om daar kuit te schieten.
Liefhebbers van dit zeebanket kunnen aan de
Zeeuwste stranden in de genoemde maanden
proberen met hun hengels de heerlijke vissen te
verschalken.
Een nieuw strand.
Recreatieterreinen worden gezien de behoefte
daaraan in vele plaatsen aangelegd. Dit is dan
ook niets bijzonders. Dat echter een strand ge
maakt wordt, komt niet zo vaak voor.
De gemeente Serooskerke op Schouwen-Dui-
veland heeft dit staaltje echter uitgevoerd. Aan
de uit de rampdagen zo bekende Schelphoek
heeft het gemeentebestuur 35.000 kubieke meter
zand uit de Oosterschelde laten opspuiten, zo
dat daar een strandje is ontstaan van ongeveer
zestig meter breed en tweehonderd meter lang.
Na enkele dagen kon men op dit strandje
al Frans en Duits horen spreken.
Reeds thans worden er plannen beraamd om
et komen tot de aanleg van een bungalowpark,
een kampeer- en parkeerterrein.
Zeehengelconcours te Terneuzen.
Vorige week zaterdag werd te Terneuzen het
tweede internationale zeehengelconcours gehou
den. Dit was georganiseerd door de Terneuzense
hengelsportvereniging in samenwerking met de
winkeliersvereniging „Klimop" en de plaatse
lijke V.V.V.
Aan dit concours namen niet minder dan
480 hengelaars deel, die gedurende de drie uur
dat de wedstrijd duurde, met elkaar niet meer
dan 15 kg zeevis konden bemachtigen
De visserijfeesten te Breskens.
De visserijfeesten te Breskens, die traditiege
trouw vorige week vrijdag, zaterdag en zondag
werden gehouden, zijn weer een succes ge
worden.
Er was een vlootschouw, een demonstratie
garnalenvissen, bloemencorso, concerten, rol-
schaatsenshow, zeilwedstrijden en tot slot vuur
werk. Het fraaie zomerweer werkte er aan mee
dat Breskens veel bezoekers binnen haar poor
ten kon begroeten. Wij zeggen binnen haar
jpoorl'en, omdat iiedere niet-Bressiaander om
het dorp binnen te komen, een „poort"-geld van
iwee kwartjes moest betalen.
Zomeravondmuziek te Veere.
Hedenavond zal te Veere vanaf zeven uur tot
half elf weer zomeravondmuziek ten gehore ge
bracht worden. Het programma bestaat uit een
muzikale rondwandeling, waarna in de Grote
Kerk een promenade-concert wordt gegeven.
Vervolgens is er een carillonbespeling door
de beiaardier H. de Ligt uit Vlaardingen, ter
wijl het geheel wordt besloten met een taptoe
op de Markt.
Wij vragen ons af, of iets dergelijks, uitge
zonderd dan uiteraard de carillonbespeling, in
Axel niet eens in het openluchttheater zou kun
nen worden gepresenteerd.
LOSSE GEDACHTEN
ZO ZIJN ONZE MANIEREN.
Weet U, lezer, hoe onze manieren zijn
Nu bedoelen we met „onze manieren" na
tuurlijk niet, onze manieren, want wij zijn er
van overtuigd, dat onze manieren toch wel
goed zijn
Maar, begint daar nu juist niet de fout
Wanneer wijzelf er inderdaad van overtuigd
zijn, dat hetgeen wij hebben gedaan of doen
goed is, dan zullen we zeer bezwaarlijk een open
oog hebben voor aan te brengen verbeteringen.
We worden dan gauw eigenwijs.
Zo gaat het ook met onze manieren.
Een aantal mensen gaat er stilzwijgend vanuit
dat hun manieren goed zijn, zodat zij er verder
zelfs niet over piekeren, of zij inderdaad correct
handelen.
Een andere groep schijnt zich van manieren
helemaal niets aan te trekken.
Dan is er een derde soort mensen, dat steeds
maar oplet en kritisch toekijkt of de anderen
de regels van de etiquette wel precies naleven
en toepassen.
Ten slotte hebben we dan de categorie, die
probeert zo goed mogelijk de spelregels van
vormen en manieren toe te passen, zonder zich
daarbij al te veel te bekommeren om wat een
ander er van zegt of denkt.
Zij, die tot deze groep mensen behoren, letten
echter wel degelijk op, of zij van anderen nog
wat kunnen leren en passen dat dan ook toe.
Wat is echter etiquette Wat zijn goede ma
nieren Hoe hoort het nu in feite
Daarover zijn al heel wat boeken volgeschre
ven en artikelen uit de pennen gevloeid, maar
het zal wel niet eenvoudig zijn om dit in enkele
woorden te omschrijven.
Daarbij moeten we nog in het oog houden,
dat hetgeen in het gewone leven van Jan en alle
man als beleefd doorgaat, nog niet altijd en
overal kan worden toegepast.
De gewone burgerlijke beleefdheid echter, die
voor de meeste mensen voldoende is, zoals het
groeten, het met-twee-woorden-spreken, komen
we soms toch nog zo sporadisch tegen
Eigenlijk is het toch ook veel gemakkelijker
om „Wa te zeggen, dan „Wat zegt U, mijn
heer of „Bedankt", of „Merci" dan „Dank
U wel, mevrouw
En, lezeres, lezer, nu moet U heus niet boos
worden op de schrijver van dit stukje, maar
dat ontbreekt er nog zo veel aan.
O ja, wij weten het, dat het soms zo ont
zettend moeilijk kan zijn om de kinderen de
eerste beginselen van beleefdheid bij te brengen.
Er komt zoveel valse schaamte bij kijken.
Soms durven we gewoon niet beleefd te zijn.
Eerlijk waar I
En toch is de beleefdheid, die wij onze kin
deren leren, zo'n kleine ballast, die in het later
leven voor hen van zo grote waarde kan zijn
Aanbesteding van afsluitdam in de
Zandkreek.
Te Den Haag is door de Directie Deltadienst
van de Rijkswaterstaat aanbesteed het leggen
van een dam door de Zandkreek met bijkomende
werken onder de gemeenten Kortgene en Kat-
tendijke. Er waren achttien inschrijvers. De
laagste was de fa. Van Hattum Blankevoort
N.V. te Beverwijk voor 3.720.000, de
hoogste was N.V. C. J. v. d. Hoeven te Den
Haag voor 4,960.000, -
Opening mossel- en oesterseizoen
te Yerseke.
Op donderdag 3 september a.s. zal het mossel
en oesterseizoen te Yerseke worden geopend.
Deze opening za Igepaard gaan met een vloot
schouw, waaraan meer dan honderd schepen
zullen deelnemen. Voorts wordt op een in de
haven drijvend toneel het spel „Om de parels
van de Oosterschelde" opgevoerd. Verder is er
een optocht met praalwagens, cabaret en een
taptoe van de Rijkspolitiekapel.
Een Spaanse delegatie onder leiding van de
heer Mosselero Oesterano zal bij deze plechtig
heden aanwezig zijn.
Zaterdags daarop wordt te Amsterdam „Zee
land presenteert" gegeven, waar in een achttal
kramen mosselen worden gepresenteerd naast
muziek, zang en volksdans.
AXELSE COURANT
1