halve eeuw geleden juichte de wereld PROCLAMATIE FEESTCOMITÉ I Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 25 JULI 1959 73e Jaargang No. 42 M1KUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG 1Losse nummers 10 cent. Kwartaal - abonnement Am! binnen de kom 1,35. Andere plaatsen 1,75. Buitenland 3,—. Hoofdredactie J. C. VINK. Redactie en Administratie i Axel, Markt 12, tel. 0 1155-646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS10 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m. Kleine Advertentiën 1-5 regels 1,— iedere regel meer 13 cent extra. IN JULI 1909 VLOOG BLERIOT OVER HET KANAAL. Deze maand is het precies vijftig jaren ge leden dat een nieuwe schokkende prestatie op het gebied van de luchtvaart bewees, dat de mens meer en meer bezig was het luchtruim te veroveren. Op 25 juli 1909 vloog de Fransman Bleriot in een samenstelsel van metaal, hout en linnen van de Franse kanaalkust naar ie krijt rotsen van Engeland om daar veilig en heel huids te landen nabij Dover. Voor het eerst in de geschiedenis was iemand er in geslaagd het 25 meter diepe en op zijn smalste punt 33 km. brede Kanaal over te steken zonder gebruik te maken van een schip. Onder de breedst mogelijke koppen brachten I de kranten het nieuws op de voorpagina. Enge- I land was uit zijn isolement verlostDe tech- Jjiek van de mens had het luchtruim èn het Ka- Baal overwonnen. Hetzelfde enthousiasme dat een paar jaren daarvoor, toen de gebroeders Wright hun eerste vluchten maakten, iedereen had bezield, deed nu honderdduizenden langs Bleriot's toestel stromen, dat in een Engels warenhuis werd tentoongesteld. De moedige pi loot werd onophoudelijk gehuldigd en toege juicht. Terug in Frankrijk maakte Bleriot een ware triomftocht door Parijs, waar rijendik het publiek schreeuwde en applaudiseerde. Snelle vooruitgang. De vlucht over het Kanaal was het gevolg van een soort prijsvraag, die het Engelse blad „Daily Mail" had uitgeschreven. De directie van de krant loofde een geldsom van 25.000 (goud) francs uit voor de eerste piloot die er in zou slagen met een vliegtuig het Kanaal over te steken. De luchtvaart stond toentertijd in het middel punt van de belangstelling en tevens in een ver bijsterende ontwikkelingsperiode. Van alle kan ten werden wedstrijden uitgeschreven en grote bedragen uitgeloofd om de vooruitgang nog meer te stimuleren. Het was de tijd van de pio niers en de romantici, waarin iedere vlucht nog een avontuur was waarvan de afloop nooit van te voren viel te voorspellen. Nog geen jaar voor de overtocht van Bleriot was men pas gekomen tot vluchten van maximaal 2 kilometer en had men een hoogte bereikt van 50 meter. Bleriot vloog echter met gemak al hoger dan 1 00 meter en bereikte de verrassende snelheid van zestig kilometer per uur over de afstand van ruim 33 kilometer. Het waren voor die tijd on gelofelijke prestatie's en zij zorgden voor een golf van geestdrift, maar kort daarna werden zij alweer overtroffen door andere luchtvaartpio niers. Nu, een halve eeuw later, reageren wij nauwelijks meer wanneer tussen het nieuws een klein berichtje verschijnt, waarin gemeld wordt dat een prototype van een nieuwe straaljager met een snelheid van 3000 of 3500 kilometer per uur door het luchtruim raasde en naar alle waar schijnlijkheid nog sneller kan. In nog geen. mensenleeftijd is het vliegtuig uitgegroeid tdt een brok techniek, dat haast wonderlijk aandoet. Dank zij de moed van mannen als Bleriot. Eenvoudig. Toen de „Daily Mail" met haar prijs voor de dag kwam besloten twee Fransen te proberen hem in de wacht te slepen. Het waren een zekere Latham, een man die al een naam had veroverd in de luchtvaartwereld door zijn dikwijls roeke loze vluchten, en de ingenieur Bleriot, eigenaar van een carbidlampenfabriekje. Bleriot was een technicus in hart en nieren. Wanneer hij niet in zijn fabriekje naar nieuwe mogelijkheden zocht, cijferde en tekende hij zijn theorieën over het vliegen, want de luchtvaart had nu eenmaal zijn hart gestolen. Zo zeer zelfs, dat zijn gezin >-■ hij had een vrouw en vijf kinderen - er onder moest lijden, want al het geld, dat hij verdiende besteedde hij aan zijn hobby, die hem later zijn beroemdheid zou brengen. De 25.000 francs kon hij in ieder geval goed gebruiken. Al vroeg in juli trokken de beide piloten naar de Franse kanaalkust om er hun toestellen te beproeven en de omstandigheden te leren ken nen. Voor hun veiligehid stelde de Franse Ma rine twee van haar torpedobootjagers ter be schikking, die hen eventueel uit zee moesten op pikken wanneer zij verongelukten. Dat deze maatregel niet tevergeefs was, bleek op 19 juli toen Latham in zee stortte en door de schepen moest worden opgehaald. Latham had de beschikking over een voor die tijd prachtig vliegtuig, de „Antoinette". Het was een gestroomlijnde ééndekker, die uitgerust was met een acht-cylindermotor. Bleriot daaren tegen moest het doen met een heel wat eenvoudiger en betrekkelijk lompe kist, die echter minder woog dan de „Antoinette", maar die dan ook een zwakkere motor (een drie-cylinder van 25 p.k.) had. De machine van Bleriot bleek die julimaand, ondanks haar eenvoudigheid, de meerdere van de „Antoinette". Kort nadat Bleriot na een span nende vlucht er in geslaagd was het Kanaal te overwinnen probeerde Latham de vlucht te eve naren, maar voor de tweede maal storte hij jam merlijk in zee. Gelukkig kon hij opnieuw wor den gered. Een tweede Kanaalrace. Thans, vijftig jaren later, heeft hetzelfde Britse blad, de „Daily Mail", weer een Kanaalrace uit geschreven. Ging het vijftig jaar geleden om het oversteken van het Kanaal met een vliegtuig, nu kan de prijs van deze wedstrijd gewonnen worden door degene, die persoonlijke moed, kracht en improvisatievermogen kan combineren met de eigenschappen van de allernieuwste en modernste voortbrengselen van de techniek. Het gaat er om, wie het snelst de afstand tus sen Londen en Parijs kan overbruggen, maar iedere deelnemer is geheel vrij in de keuze van de middelen van vervoer, die hij daarbij wil ge bruiken. Er zijn waaghalzen, die dit willen pro beren door boven Londen of Parijs met een pa rachute uit het vliegtuig te springen om zo doende de tijdrovende rit van het vliegveld naar het centrum van de stad te voorkomen. Maar de autoriteiten hebben te kennen gegeven, dat een parachutesprong boven een stad niet toege staan is. Maar of iedere deelnemer zich aan deze waarschuwing houdt Er is echter ook een deel neemster, een Parijse boekhoudster, moeder van vier kinderen, die met een gewoon lijntoestel en taxi's wil trachten de prijs in de wacht te slepen. Zo zijn er zeker veel variaties mogelijk en er is zeker spanning wie de prijs van 10.000 pond dat is ongeveer 100.000, in de wacht sleept. Maandag 13 juli was de eerste dag waarop deelnemers aan deze wedstrijd de overtocht kon den maken, maar tot 23 juli kunnen anderen de nieuwe records nog breken, want dan pas sloot deze bijzondere wedstrijd, die ter herdenking van Bleriot's tocht werd uitgeschreven. De bewondering indertijd voor Bleriot's pres tatie was verdiend. De beloning van 25.000 frs. eveneens. Met een vlucht van precies 33 minuten had hij bewezen dat de vliegerij van een ris kante en dure sport voor enkele rijke waag halzen kon uitgroeien tot een verkeerstechniek met onbegrensde mogelijkheden. Hoe onbegrensd kunnen wij bijna dagelijks ervaren, wanneer ra ketten opstijgen om de banden van de aardse dampkring te doorbreken en door te dringen in het oneindige rijk van het heelal. De bewondering thans zal niet geringer zijn, zij het dan dat deze, gezien de reeds bereikte snelheden op luchtvaartgebied, niet zozeer de snelheid van het vervoer zal gelden alswel de fantasie waarover de deelnemers moeten be schikken willen zij met een gerede kans van slagen aan de wedstrijd van heden kunnen deel nemen. LOSSE GEDACHTEN TE VEEL NIEUWS. Te veel nieuws is er voor een nieuwsblad niet zo gauw. Maar toch hebben wij altijd geleerd, dat iets waar „te" voor staat, niet goed is, be halve bij tehuis, tevreden en tezamen. Dit oude mopje kent U natuurlijk ook wel wij willen het hier als aanloopje gebruiken om op onze ge dachten te komen. Toch kan er in het nieuws in de nieuwsbladen naar ons gevoelen ook wel eens dat „te" bij zijn. Enige tijd geleden konden wij betrekkelijk ge regeld lezen over fraudegevallen. Fraude gepleegd door een boekhouder, fraude gepleegd, door een aannemer, fraude gepleegd door een ambtenaar en ga zo maar verder. Nu is het natuurlijk altijd interessant, om het naadje van de kous te weten. Dit geldt voor de krant dit geldt voor de lezers. Maar, zo sponnen wij aan onze gedach ten, is 'hier bij het vermelden van alle bijzonder heden, hoe de fraudeur te werk ging en welke foefjes hij toepaste, het „te" niet op zijn plaats Want, dachten wij, als iemand dergelijke be richten leest, die ook met het denkbeeld speelt om eens een gokje te wagen, dan kan zo iemand wellicht uit de bijzonderheden zelf een plannetje klaar stomen om met enige verandering iets der gelijks toe te passen. Dit geldt niet alleen voor de bijzonderheden van fraudes, maar gaat evenzeer op voor roof overvallen, inbraken, diefstallen en dergelijke on gerechtigheden Waarom in feite niet liever al deze en der gelijke onfraaiheden maar doodgezwegen Wat niet weet, wat niet deert. De op sensatie beluste lezer zal dergelijke be richten natuurlijk met smaak consumeren. Fen angstige lezer of lezeres zal zich echter maar ongerust kunnen maken, terwijl misschien een ander - die we natuurlijk niet veronder stellen tot de lezers van ons blad te behoren - er wijze lessen uit tracht te trekken voor z ij n geval. Wij weten het het is moeilijk voor het ene nieuwsblad oni niets te vermelden over een feit, waar een ander blad misschien kolommen over vol schrijft. U herinnert zich nog wel het geval betreffende het „goede heertje" in Amsterdam. In geuren en kleuren kwamen de verslagen in de kranten. Iedereen was er vol van. Maar wat zijn we er eigenlijk mee opge schoten Was het in feite allemaal geen pure sensatie Daarom, en dat is onze (on)bescheiden mening, kan er wel eens te veel nieuws in de kranten (Nadruk verboden). staan. VAN HET TER VIERING VAN HET 3e LUSTRUM DER BEVRIJDING Aan alle inwoners van Axel Zoals U bekend zal zijn, worden thans de voorbereidingen getroffen om te komen tot een PLECHTIGE HERDENKING EN EEN FEESTELIJKE VIERING van het derde lustrum der bevrijding van onze gemeente. Vijftien jaar geleden werd op 19 september Axel na een hevige strijd van drie dagen door Poolse troepen bevrijd. Wij willen thans deze bevrijding weer op gepaste wijze herdenken en op een vrolijke en feestelijke wijze vieren. Reeds thans kunnen wij mededelen, dat de land-, zee- en luchtstrijdkrachten aan deze her denking zullen medewerken. De Luchtmachtkapel komt Inderdaad de Luchtmachtkapel onder lei ding van de kapitein H. P. W. van Diepenbeek komt naar Axel om een concert met taptoe te geven 1 De militairen komen Een detachement militairen komt een demon stratie geven, gevolgd door een militair deflié De „Axel" komt Hr. Ms. mijnenveger „Axel" komt naar Sluis kil en zal voor het publiek te bezichtigen zijn 1 Komt Generaal Maczek Dank zij de zeer welwillende medewerking van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland kon aan Generaal Maczek en twee andere Poolse officieren een gratis reis van Engeland naar Nederland worden aangeboden Er komt nog meer Het is de bedoeling, dat nog meer feestelijk heden zullen worden geboden. Het Feestcomité heeft reeds een voorlopig programma gereed. Heel in het kort volgt dit hieronder DONDERDAG 17 SEPTEMBER 15.00 uur Officiële ontvangst op het ge meentehuis van de Poolse gasten. 16.00 uur Kransleggingen bij de graven van de gevallen Polen, de burgerslacht offers, het Poolse Monument in de Zeestraat en het Poolse Kruis. 21.00 uur Gewijde muziek en zang op de markt. Dit betreft dus de plechtige her denking. VRIJDAG 18 SEPTEMBER 8.00 uur Vrijgelaten voor Plechtige Heilige Mis voor de Polen. 9.00 uur Klokgelui, sirenegeloei en herauten te paard. 10.00 uur Kinderzang op de Markt ter ere van de Poolse gasten. 11.00 uur Poppenkastvoorstelling en gooche laar. 13.30 uur Militaire demonstratie. 15.00 uur Officiële opening van de braderie. 16.00 uur (blijft nog een verrassing). 17.00.uur: Militair défilé. 20.00 uur Concert door de Luchtmachtkapel met taptoe. ZATERDAG 19 SEPTEMBER 9.00 uur Kinderspelen en oriëntatierit per rijwiel. 14.00 uur Voetbalwedstrijd. 16.00 uur (blijft nog een verrassing). 19.00 uur Concerten op de markt. 20.00 uur Optreden van de volksdansgroep „Polonia" uit Breda 22.00 uur Vuurwerk. Er staan meer potjes op het vuur. Wat zou U denken van een hernieuwd op treden van de Parachutisten Wat zou U denken van rondvluchten per helicopter Wat zouden de dames denken van een grote modeshow in de openlucht Zo zouden wij verder kunnen gaan met het opsommen van plannen. Dat doen we echter niet, wantfeest viering kost geld. Veel zal dus afhangen van de opbrengst der collecte. De collecte. Als U bedenkt, dat het optreden van een goede goochelaar voor de kinderen met inbegrip van de zaalhuur al zeker 400, - kost. Dat een behoorlijk vuurwerk 1250, kost Dat een optreden van parachutisten 1000, -i kost Dat prijzen moeten worden gegeven voor de kinderspelen en voor de mooist versierde straten. DatU kunt het zelf wel invullen. Alles kost geld OPROEP I. Wij roepen U daarom met aandrang op, aan de komende collecte mild te geven. Zo mild, dat een schitterend feest kan worden georgani seerd. Zo mild, dat we alle kinderen gratis toe gang kunnen geven en dat we nergens entrée zullen moeten heffen. Zo mild, dat het vuur werk en de parachutisten kunnen komen. Laat niet de één voor de ander moeten be talen, maar ieder geve zijn gaven OPROEP II. Wij roepen allen op, in hun straten en buur ten het initiatief te nemen, om een mooie straat versiering tot stand te brengen. Dat alleen al is feestelijk NATUURLIJK DOET U MEE. Wij zijn er van overtuigd, dat U mee zult werken en mee wilt doen Wij zijn er van overtuigd, dat U de collecte zult doen slagen AXELSE COURANT

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1959 | | pagina 1