AXELSE COURANT
DE EUROMARKT.
J. C.VINK
ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1957
71e Jaargang No. 94
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IED/ E WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tal. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
Het verdrag inzake de Euromarkt, zoals
het door de regeringen van de zes landen
van „Klein-Europa" (Frankrijk, Duitsland,
Italië en de Benelux met tezamen 160
millioen inwoners en dus niet zo erg klein
is vastgesteld, en waarvan de inwerking
treding wacht op de bekrachtiging door de
Parlementen, kan het best als een douane
unie worden aangeduid.
De bedoeling is, van vijf volkshuishou
dingen (die van België en Luxemburg zijn
al samengegroeid) er één te maken. Het
betekent het vervallen van de onderlinge
grenzen der zes landen voor zover het de
economie betreft. Voor diegenen, wier geest
nog in de oude opvatting van de nationale
economie is gevangen, is dit moeilijk te be
grijpen. Men kan de betekenis van de Euro-
markt het best bevatten door een verge
lijking met de Verenigde Staten van Ame
rika. De Amerikaanse deelstaten 'hebben op
vele gebieden hun eigen wetgeving, maar op
economisch terrein gelden de grenzen niet
elke burger kan overal tussen de beide oce
anen een zaak beginnen, elke ondernemer
kan overal tussen de beide oceanen zijn pro
ducten tariefvrij verzenden kapitaal kan
vrij in de hele Unie circuleren en iedere ar
beider kan werk zoeken en aanvaarden waar
hij wil.
Deze vrijheid is één van de hoofdvoor
waarden geweest van de ongekende econo
mische ontwikkeling van Amerika. Er was
geen afhankelijkheid van beperkte plaatse
lijke mogelijkheden een onderneming, die
levensvatbaar bleek te zijn, kan haar vleu
gels uitslaan over een ontzaglijk gebied met
een grote bevolking, zonder dat handelsbe
lemmeringen de opgang stuitten.
Europa, zo lang ook in economisch op
zicht het leidend werelddeel, heeft door zijn
versnippering en nationale zelfgenoegzaam
heid der staten het tempo niet kunnen vol
gen. De Euromarkt is een poging, door
samenvoeging van de economiën van een
aantal belangrijke Europese landen, deze
achterstand in te lopen.
Misschien is deze visie nog wel te be
perkt. Dr. J. Linthorst Hoiman, één van de
„vaders" van de Euromarkt, heeft in een
belangrijke uiteenzetting na de onderteke
ning van het verdrag de volgende omschrij
ving gegeven
„In een wereld, welke zowel politiek als
economisch, als los zand aan elkaar hangt,
en in welke de algehele oplossing nog moei
lijk blijkt te zijn, is het nodig dat onderling
bijeenbehorende landen regionaal een stap
zetten naar nauwer samengaan. Zo een stap
kan en moet een schrede zijn naar het wij
dere engrotere einddoel, dat der wereld-
samenwerking hij moet daarheen dus ge
richt zijn. Doch het kleine is niet de tegen
stelling van het grote. In een organisch op
gebouwde wereld is het kleine de conditie
voor het grote, is regionaal samengaan de
schakel tussen zeer klein en zeer groot".
Intussen is het te begrijpen, dat de zes
regeringen toch in de eerste plaats het eigen
belang op het oog hebben gehad. Het is
echter een zeer grote stap voorwaarts, wan
neer nationale regeringen de volkshuishou
ding los maken uit het complex van be
langen, die zij altijd zelfstandig en souverein
hebben behandeld.
Deze polkshuishouding wordt immers in
gebracht in de gemeenschappelijke Euro
pese huishouding. Dit is echter niet mogelijk
zonder een Europees denken. Gezamenlijk
moet iets worden nagestreefd wat ieder voor
:zich beseft, niet meer te kunnen volbrengen.
iMen luistere naar de heer Linthorst Homan
„Om talloze redenen is ons deel van de
wereld uit de rol gevallen, welke het zou
kunnen en moeten vervullen. Een overbe
volkt gebied met hooggestemde sociale ge
woonten en nog hoger gerichte verwach
tingen, met historisch en cultureel diepge
wortelde mogelijkheden, moet nieuwe struc-
tuele vormen vinden wil het weer „mee
doen".
De veranderingen, die door het Euro-
marktverdrag teweeg worden gebracht, zul
len slechts zeer geleidelijk voelbaar worden.
Het is met dit verdrag als met de Benelux
er is niet iets definitiefs gemaakt, maar er
is een groeiproces in het leven geroepen.
De Benelux begint haar eindfase te naderen
de Euromarkt moet nog beginnen, en veel
mensen, die nu bij de aanvang van hun
ouderdom staan, zullen niet meer beleven,
dat de doeleinden van dit verdrag volledig
zijn verwezenlijkt..
Inderdaad moet de nieuwe toestand ge
legenheid hebben, bij stukjes en beetjes te
worden opgebouwd, uit ervaring, uit wijs
heid en uit élan. Daarom is het niet ver
standig, zich al te veel te verdiepen in de
huidige gebreken, die logisch voortkomen
uit een vroegere periode met nog veel gro
ter gebreken. Voor Nederland is het z.g.
buitentarief nogal eens als iets van zeer na
delige aard geschetst. Dit is het invoerrecht
aan de grenzen van klein-Europa. Ons land
met zijn belangen over de gehele wereld
heeft geen behoefte aan tarieven. Over
gangsbepalingen, passend aan het stelsel
van etappes, 'hebben echter voorlopig de
Nederlandse belangen vrij aardig onder
vangen. En wanneer in het complex van
dichtbij gelegen staten de vrije markt is tot
stand gekomen, is dat hoogstwaarschijnlijk
wel een compensatie van enig verlies veraf.
De ontzaglijke ontwikkeling van het econo
misch verkeer binnen de Benelux kan hier
voor als een gunstig teken worden be
schouwd.
Moeilijkheden, die nu nog groot lijken,
hebben kans in de loop van de komende
jaren hun betekenis te verliezen. Vermoe
delijk zal de z.g. „sociale harmonisatie" wel
niet tot in alle onderdelen worden doorge
voerd. Ook de deelstaten van Amerika heb
ben (binnen zekere grenzen) hun eigen so
ciale regels. Er moet plaats blijven voor
bepaalde nationale eigenaardigheden. De tijd
brengt hopelijk ook uitkomst in veel moei
lijkheden, waarmee Frankrijk thans heeft te
kampen en die voor het ogenblik tot een
ontwikkeling hebben geleid, die wel eens een
heel andere kant lijkt uit te gaan dan die
van de Euromarkt. Men mag zich daarop
niet blind staren. Het feit, dat Frankrijk mee
doet is een grote vooruitgang sinds de kwade
dag waarop de Franse Nationale Vergade
ring door het aan de kant schuiven van de
Europese Defensie Gemeenschap een eind
leek te maken aan alle verdere Europese
integratie.
De Beweging van Europese Federalisten,
Alexanderstr'aat 2, Den Haag, heeft over de
Euromarkt een zeer lezenswaardige bro
chure uitgegeven cnder de titel „Europa's
toekomst één markt".
Sj. v. d. S.
A.N.W.B. VRAAGT MINISTER:
MAAK HERKENNINGSTEKEN VOOR
BROMFIETSEN NIET ROND.
Dwarszit voor duo-passagiers gevaarlijk
geacht.
De A.N.W.B. heeft zich tot de minister
van Verkeer en Waterstaat gewend met het
verzoek geen rond, doch een rechthoekig
herkenningsteken voor bromfietsen in te
voeren.
In zijn schrijven zegt de Bond vernomen
te hebben dat binnenkort in het Wegen
verkeersreglement enige nieuwe bepalingen
zullen worden opgenomen, waarbij ook een
„gele ronde schijf" voor bromfietsen zal
worden voorgeschreven.
De A.N.W.B. meent dat de bevestiging
van een staande ronde schijf in de lengte-as
van de bromfiets ingewikkelder en minder
deugdelijk is dan die van een rechthoekige,
licht gebogen plaat met twee bevestigings
punten, zoals die sinds vele jaren door de
Bond wordt gepropageerd.
De A.N.W.B. ontwierp een dergelijke gele
plaat reeds in 1951 en stelde toen de mi
nister voor deze verplicht te stellen voor
alle bromfietsen. De platen waren van 5 mm.
dik plastic, 16 x 6 cm., met afgeronde hoe
ken hiermede werden alleszins gunstige
ervaringen opgedaan. Door het gebruik van
plastic en het afronden van de hoeken wordt
voorkomen dat de plaatjes bij aanrijdingen
verwondingen veroorzaken. Om 'het goede
voorbeeld te geven begon de A.N.W.B.
reeds direct in 1951 deze plaatjes ter be
schikking van zijn leden te stellen.
Teleurstelling.
Zoals men zich zal herinneren consta
teerde de voorzitter van de A.N.W.B., de
heer P. F. Zimmerman, met grote teleur
stelling in zijn jongste jaarrede dat de mi
nister zes jaar na het A.N.W.B.-voorstel
invoering van een verplicht herkennings
teken „overwoog". De heer Zimmerman
hekelde het „maandenlange bestuderen van
onbetekenende details" en wees er op „dat
in ieder bedrijf veiligheidsmaatregelen wdr-
den getroffen zodra deze wenselijk zijn,
d.w'.z. als vrucht van overleg van enkele
deskundigen, die daarvoor niet meer dan een
paar uur nodig hebben."
Het voeren van een duidelijk herkennings
teken door bromfietsen is vooral nodig in
verband met voorrangskwesties bromfiet
sen lijken in hun bouw en weggedrag dik
wijls op motorfietsen, doch behoren wette
lijk tot het langzame verkeer. Dit geeft aan
leiding tot misverstanden, met als gevolg
aanrijdingen, doden, gewonden en voor het
leven verminkten.
„Amazone-zit" veroordeeld.
Verder heeft de A.N.W.B. de minister
gevraagd de z.g. dwarszit van duo-passa
giers op bromfietsen, scooters en motorrij
wielen te verbieden. Bij deze z.g. „amazone-
zit", waarbij de passagier dus beide benen
aan één zijde van het voertuig heeft, wordt
het evenwicht van passagier en voertuig in
gevaar gebracht. Deze wijze van vervoer op
bromfietsen levert bovendien gevaar op voor
de andere weggebruikers op smalle fiets
paden, aldus de A.N.W.B.
De Bond is er dan ook van overtuigd, dat
het schrijlings zitten van duo-passagiers te
allen tijde de voorkeur verdient, en wil dit
dan ook wettelijk voorgeschreven zien.
TANDARTSEN WERKEN WEER
VOOR ZIEKENFONDSEN.
Commissie bindend advies voor
tandartsenconflict.
De tandartsen zullen binnen enkele dagen
,n.l. op 4 september a.s. de medewerking
aan de ziekenfondsen hervatten. De Neder
landse Maatschappij tot Bevordering der
Tandheelkunde en het gemeenschappelijk
overleg van ziekenfondsorganisaties zullen
de tandartsen en de verzekerden richtlijnen
verstrekken over de gang van zaken, gel
dend van het moment af, dat de tandartsen
de medewerking hebben hervat.
De aard en de omvang van de te ver
strekken tandheelkundige hulp evenals de
financiële verplichtingen van de zieken
fondsverzekerden zijn gelijk aan die ,van
vóór 1 april 1957. De tandartsen en de
ziekenfondsen zijn het er over eens, dat in
de aard en omvang van de tandheelkundige
hulp binnenkort wijzigingen moeten wor
den aangebracht.
Voor de Bond van de R.K. Ziekenfond
sen in Nederland, waartoe o.a. ook het in
Zeeuwsch-Vlaanderen werkzame Alg. Zie
kenfonds O.Z. te Breda behoort, en voor
de stichting Autonome Ziekenfondsen, zal
deze regeling niet gelden, daar beide orga-
nisatie's zich niet hebben kunnen verenigen
met het resultaat van de besprekingen, zoals
dat in de tussen de partijen gesloten over
eenkomsten tot uiting is gebracht.
Naar „De Stem" weet te melden, zullen
de verzekerden bij deze fondsen niet be
hoeven te vrezen, dat ze de dupe zullen wor
den van een principieel verkeerde behande
ling van deze aangelegenheid.
Ook nu de katholieke ziekenfondsen bui
ten de akte van compromis staan, zal men
een weg weten te vinden, om aan de ver
zekerden bij de katholieke ziekenfondsen de
tandbehandeling te vergoeden. Men wijst
daarbij op twee mogelijkheden óf er zal
gevolg worden gegeven aan een advies van
de Ziekenfondsraad, om de voorschotrege
ling te hervatten óf men besluit deze zelfde
regeling op eigen gezag toe te passen en de
restitutie van de kosten der tandbehande
ling in te voeren.
Er is voor maandag a.s. een vergadering
belegd, waarin wel een besluit in de een of
andere zin zal volgen.
GEEN VERHOGING VAN HET
DRAADOMROEP ABONNEMENT.
De Centrale Directie van de P.T.T. deelt
mede dat het, in tegenstelling tot anders
luidende geruchten, niet in het voornemen
ligt over te gaan tot een verhoging van de
abonnementsprijs van de draadomroep.
Mocht, geheel los hiervan, besloten wor
den tot een verhoging van de luisterbijdrage
dan zal deze gelijkelijk gelden voor toestel-
bezitters en draadomroepabonnees.
BRUSSEL '58 IN CIJFERS.
Op het ogenblik werken 90 aannemers en
ongeveer 400 onderaannemers op de Heyzel-
vlakte nabij Brussel,* waar van 17 april tot
19 oktober 1958 de Algemene Wereldten
toonstelling zal worden ge'houden. Er wer
ken ruim 10.000 arbeiders, waaronder on
geveer 7000 vaste werkkrachten. Uit de
deelnemende landen is al meer dan 10.000
ton materialen voor de tentoonstelling in
Brussel ingevoerd tot een waarde van meer
dan 14 millioen gulden. Invoerrechten be
hoeven niet op deze materialen te worden
betaald, maar na afloop van de tentoon
stelling moeten ze, óf weer naar de be
trokken landen worden uitgevoerd, óf er
moet een invoerrecht betaald worden op de
basis van de waarde, die ze aan het eind
van de tentoonstelling hebben.
Er worden dagelijks gemiddeld meer dan
175.000 bezoekers verwacht, waaronder
3800 Nederlanders, 4600 Fransen, 2800 En
gelsen, 3900 Duitsers en 1200 Amerikanen.
De Belgen zelf leveren natuurlijk het groot
ste contingent, namelijk ruim 156.000.
Elke dag zullen zich ruim 35.000 auto's
naar het terrein begeven, waaronder bijna
5000 uit het buitenland. Maar er zal een
parkeerruimte zijn voor 30.000 auto's die zo
nodig kan owrden uitgebreid tot 50.000.
BIJZONDERE NIEUW-GUINESE
POSTZEGELS.
De Postadministratie van Nederlands
Nieuw-Guinea zal binnenkort een serie bij
zondere frankeerzegels uitgeven met een bij
slag ten bate van de kindei sterftebestrijding
daar te lande.
De serie bestaat uit 4 zegels, n.l. de 5
en de 25 ets zegels (bijslag respectievelijk
5 en 10 ets) met een afbeelding van een
Papoea-meisje, strand met palmen en een
bootje de 10 en de 30 ets zegels (bijslag
respectievelijk 5 en 10 ets) met een afbeel
ding van een Papoea-jongetje met op de
achtergrond een paalwoning.
De kleur van deze zegels is respectievelijk
bruin-rood, sepia, mosgroen en blauw-zwart,"
terwijl de verkoopprijs ook voor Nederland
is vastgesteld op respectievelijk 10, 35, 15
en 40 ets de prijs van de serie bedraagt
dus 1.
De zegels zijn ontworpen door de kunste
naar Dirk van Gelder te Veere en gedrukt
in rotogravure bij de N.V. Joh. Enschedé
6 Zn te Haarlem.
Ter gelegenheid van deze uitgifte zullen
eerste-dag-omslagen verkrijgbaar zijn. Voor
de toezending van afgestempelde eerste-dag-
omslagen kunnen zij, die geen relaties in
Nederlands Nieuw-Guinea hebben, zich tot
de „Filatelisten-vereniging Nederlands Nw-
Guinea" wenden, poste restante Hollandia
(Nederlands Nieuw-Guinea).
Bij de Staatsdrukkerij is een brochure
verschenen, waarin een korte uiteenzetting
wordt gegeven van de belangrijkste bepa
lingen van de huurverhoging, de onder
houdsverplichting en de blokkering van een
deel van de huuropbrengst.
Straaljager verongelukt. Een straal
jager van de koninklijke luchtmacht is don
derdagmiddag bij het maken van een nood
landing op het vliegveld Ypenburg veronge
lukt. De piloot, de 23-jarige J. C. J. Kemmer
uit Schiedam is hierbij om het leven ge
komen. De „Thunderstreak was afkomstig
van de vliegbasis Eindhoven. Boven Ypen
burg gaf de bestuurder noodseinen omdat
hij motorstoring had. Hij trachtte en nood
landing te maken maar kwam te ver op de
baan en te snel binnen. Het vliegtuig schoot
van de landingsbaan af enverongelukte na
bij de spoordijk Gouda-Voorburg. De be
stuurder heeft nog de kans gehad zich met
zijn schietstoel te redden. Hij heeft er echter
d voorkeur aan gegeven een noodlanding te
proberen, daar hij op 'het moment van de
motorstoring juist boven Den Haag vloog
en wilde vooromen dat zijn toestel zou neer
storten in de dichtbevolkte stad. Daarom
verliet hij het toestel niet en trachtte een
noodlanding te maken, welke hldhaftige po
ging hij met zijn leven heeft moeten betalen.
Paarden op hol. De 51-jarige koet
sier-besteller L. J. Bol uit Den Haag is don
derdag van de bok van zijn met paarden be
spannen wagen gevallen en overreden. De
koetsier wilde met de wagen van het em
placement van een vervoersbedrijf 'af de
weg oprijden. De wagen raakte daarbij een
afsluithek, ten gevolge waarvan de paarden
op hol sloegen. Bij zijn pogingen de paarden
in bedwang te houden, viel hij van de bok
en kwam onder de wagen terecht. Hij kreeg
de wielen over het hoofd en was vrijwel op
slag dood. De paarden kwamen verderop
tot stilstand, toen de disselboom van de be
stelwagen door een etalageruit van een
winkel drong. De paarden mankeerden niets.
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
FIRMA
Markt 12
AXEL.
l'Mnkf'ri'iq r>i, abonnement. Axel
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummert 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom i 1,55 Andere plaatten 11,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bi] contracten belangrijke reductie.
Inp tonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein*. Vivertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
HBSKKKSaSBK-"—