AXELSE COURANT
«tffr 4
Op mars naar de
nippers
Verkeersonveiligheid staatsvijand No. 1
Het gemak dient de mens, thuis zowel als uit
J. C. VINK
Frankering bi) abonnement. Axel
ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1957
71e Jaargang No. 88
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEQf E WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
1
- -
Het is natuurlijk allemaal verklaarbaar en
het is ook allemaal heel begrijpeijk maar
toch heeft bijvoorbeeld de drastische ver
hoging van de suikerprijs in Nederland ont
stemming gewekt. Niet alken onder dat deel
van ons volk dat toch al licht geneigd is om
op de regering af te doen. We staan er
immers voor bekend ,dat we echt Hollands
kunnen mopperen. Dit is niet gevaarlijk,
want als puntje bij paaltje komt, springen we
toch weer op de bres. Maar om de een of
andere reden is er langzamerhand een andere
stemming gegroeid, die dieper gaat dan al
leen maar de zucht om te critisercn. Er is
wrevel ontstaan. Ook dit is verklaarbaar.
We komen zoals het onlangs door een
financieel expert werd uitgedrukt lang
zamerhand tot de ontdekking, dat we in de
jaren 19401945 een oorlog hebben beleefd
en doorleefd. Vijf jaar lang zijn we uitge
zogen en leeggeplunderd. Weliswaar is er
direct na de bevrijding gezongen ,,Er zit
schot in", maar in die eerste jaren heeft het
Nederlandse volk heel wat offers moeten
brengen. Men herinnert zich nog de tijd
van Lieftinck. Een tijd waar tegenover men
nu reeds enigszins verwonderd staat. Vele
klachten zijn destijds de lucht ingeslingerd,
maar wanneer men zijn oor te luisteren legt,
dan is er in alle mogelijke kringen ook veel
begrip en waardering voor het drastische
werk van de toenmalige minister van Fi
nanciën.
Daarna is de Nederlandse huishouding
langzaam maar zeker afgegleden en zijn we
wat men zou kunnen noemen, op zijn Frans
gaan leven. De gevolgen bleven niet uit.
Lange tijd hebben we boven onze stand ge
leefd zonder dat We het ons bewust waren.
En al die tijd overtroffen de uitgaven de in
komsten en was de invoer groter dan de
export. Dat moest spaak lopen en het is
spaak gelopen. De bestedingsbeperking was
een van de eerste tegenmaatregelen, maar
denk niet, dat daarmede de zaak op korte
termijn gezond zal worden. Er zullen heel
wat paardekrachten nodig zijn oom ons uit
het moeras te trekken. En we zullen met el
kaar moeten trachten het spook van de in
flatie uit de buurt te houden.
Lieftinck terug
Dat is één kant van de zaak. De roep tot
bestedingsbeperking met daarbij nog altijd
de vraag of we het dan zullen redden. Is
professor Lieftinck's komst naar Nederland
zuiver toeval? Of is het iets anders? De
toekomst zal het leren, maar zeker is dat
DIT JAAR WEER GEEN
„SCHILDERSREGELING*'.
Tot vorig jaar verleende het Departement
van Sociale Zaken en Volksgezondheid een
bijdrage in de kosten van schilderwerk ge
durende de wintermaanden teneinde de
spreiding van de schilderswerkzaamheden
over het gehele jaar te bevorderen.
In verband met de situatie op de arbeids
markt heeft de minister van Sociale Zaken
en Volksgezondheid evenals vorig jaar be
sloten de komende winter geen subsidie in
genoemde kosten te verlenen.
ACTIIE „BIJSTAND".
In het tijdvak van 17 augustus tot en met
28 september zal het „Koningin Juliana
Fonds" een beroep op onze b'ijstand doen.
Een financiële radio-actie genaamd „Bij
stand" zal worden gehouden. Het wordt
Weer een moderne controleerbare collecte
waarbij gebruik zal worden gemaakt van
driekleurige loten, oranje, rood en blauw,
die ƒ1.per stuik kosten.
Niet minder dan 200.000.— aan waarde
volle belastingvrije prijzen, waaronder vijf
woonhuizen (die door het Nederlandse be
drijfsleven op een attractieve manier zullen
worden „aangekleed"), vijf auto's, TV-toe-
stellen, huishoudelijke voorwerpen enz. zul
len de prijswinners ter beschikking staan.
Het „Koningin Juliana Fonds" dat in het
verleden op juiste en doeltreffende wijze
steun heeft verleend aan organisaties voor
Jeugdzorg, Kindertehuizen, Kinderuitzending
minder-validen, geestelijke volksgezondheid,
bejaardenzorg, enz. heeft dringend behoefte
aan onze financiële steun om dit belangrijke
maatschappelijk werk te kunnen voortzetten.
De wijze waarop dit kan geschieden is
aantrekkelijk gemaakt. Mocht men deze
vorm niet ambiëren Gireer dan uw steun
onder aanhaling op het girobiljejt van het
woordjeGift.
we in dit stadium geen zachte heelmeesters
kunnen gebruiken. Naast de bestedingsbe
perking is er het probleem van de prijzen in
eigen land. Het ministerie van Economische
Zaken strijdt tegen elke prijsverhoging, maar
het is vechten tegen de bierlkaai. Want ter
wijl er wordt gevochten om de prijs van het
brood met één cent te verlagen, komen er
drie, vier andere prijsverhogingen uit de
bus. Enkele weken geleden de melkprijs, die
een enorme sprong omhoog maakte en naar
het zich laat aanzien zal er straks nog eens
twee cent per liter bijkomen, omdat de melk
handelaren de huidige winstmarge onvol
doende achten. En dan is eigenlijk nog niet
de noodzakelijke minimumprijs bereikt. Het
melkverbruik is angstwekkend gedaald in
Nederland door deze prijsverhoging. Be
grijpelijk, maar teleurstellend, want melk
is nog altijd een belangrijk voedingsmiddel.
Na de melk is deze week de suikerprijs aan
de orde gekomen. Opnieuw een drastische
verhoging, die vooral de grote gezinnen een
behoorlijk bedrag extra gaat kosten.
Al kan men dit alles verklaren, al heeft
men er begrip voor en al wil men het zonder
wrevel aanvaarden, de ontstemming in ons
land is volkomen begrijpelijk, want in feite
is het Nederlandse volk ontstemd omdat
door deze prijsverhogingen bewezen is, dat
er wellicht meer prijsverhogingen zullen
volgen. Hoe is het mogelijk vraagt men
zich af. Het is goed ons te herinneren wat
de vakverenigingen bij een vorige gelegen
heid over de stijgende prijzen gezegd hebben.
Er is een aantal maanden geleden een pla
fond gesteld en wanneer de stijging van de
kosten van levensonderhoud boven dit pla
fond zou komen, dan zouden de vakveeni-
gingen nieuwe looneisen aan de orde stellen.
Het dreigt langzamerhand die kant uit te
gaan en dan zullen we belanden in de vi
cieuze cirkel. Wat dan de gevolgen zullen
zijn, kunnen we slechts gissen. Verdere
prijsstijgingen moet men trachten te voor
komen, bijvoorbeeld door in de Nederlandse
industrie -en niet in de industrie alleen
nog meer aandacht te besteden aan effi
ciency. Ook zou men meer ernst kunnen
maken met het afvoeren van overtollige amb
tenaren uit vroegere boom-perioden. Maar
dat is een andere geschiedenis.
WELKE RESULTATEN ZIJN TE BEREIKEN MET DE SCHRIFTELIJKE
VERKEERSCURSUS VAN HET VERBOND VOOR VEILIG VERKEER
Welke resultaten zijn te bereiken met de
Schriftelijke Verkeerscursus van het Ver
bond voor Veilig Verkeer Dat leert ons
Amerika, waar met een uniforme oefenstof
aanmerkelijke successen zijn geboekt. De on
langs gepubliceerde resultaten maken mel
ding van een drastische verlaging van de
verkeersongevallen in die staten, waar de
uniforme stof door de overheid ter beschik
king was gesteld. Dit ter beschikking stellen
van de stof aan de bevolking vergde mil-
lioenen dollars, doch de verkregen resultaten
wettigen deze uitgaven volkomen. In Ari
zona b.v. daalde het aantal verkeersonge
vallen van 23 per honderd tot 2. In Dela
ware maakten automoobilisten, die de stof
niet hadden bestudeerd, vijf maal zoveel
aanrijdingen als degenen, die de lessen wel
hadden gevolgd. Een groep geschoolde vol
wassenen in Washington veroorzaakte één
ongeval, terwijl een gelijke groep onge
schoolden 11 ongevallen op zijn geweten had.
Vele andere voorbeelden tonen aan, dat in
de ongevallensector een drastische beper
king mogelijk is, indien men meer bereid is,
gedurende een korte periode een uniforme
oefenstof te bestuderen.
Ook in Nederland is deze uniforme stof
thans beschikbaar. Zij is naar Amerikaans
voorbeeid samengesteld door een van onze
erkende verkeersdeskundigen, die in de ge
legenheid is gesteld, het verkeersprobleem
in Amerika te bestuderen. Deze uniforme
stof is aangepast aan de Nederlandse nor
men, waarbij speciaal is gestreefd naar een
gelijkgerichte mentaliteit. Met deze uniforme
oefenstof heeft het Verbond voor Veilig
Verkeer een grote nationale veilig-verkeers-
campagne ingezet met de wetenschap, dat
een volledig slagen alleen mogelijk is met
mede werking van geheel ons volk. En de
praktijk heeft tot nu toe bewezen, dat het
kan, dat ons volk wel, al beweert men soms
het tegendeel, interesse opbrengt voor de
oplossing van dit nationale probleem. De
noodzaak wordt aangetoond door feiten, die
duidelijke taal sprpeken 1600 doden, tien
duizend engewonden en een schade voor de
gemeenschap van rond 260 millioen gulden
zijn de huidige resultaten.
Het is hoopvol te kunnen vermelden, dat
de overheid, de kerken, de werkgevers- en
werknemers-organisatie's en de verkeers-
bonden zich geheel achter deze campagne
hebben gesteld. Dat grote bedrijven als Uni
lever, Shell Pernis, Verkade en tientallen
andere het positieve voorbeeld hebben ge
steld, is een grote stimulans.
Elke Nederlander dient de verkeers
regels te kennen
Tevreden kunnen wij echter als natie
pas zijn, wanneer elke Nederlander heeft
ingezien, dat hij ter oplossing van dit pro
bleem een daad moet stellen namelijk het
zich met enthousiasme gedurende korte tijd
geven aan de bestudering van de oefenstof.
Dan komen de gunstige resultaten vanzelf.
En het probleem is het immers ten volle
waard. En laten de werknemers in het al
gemeen gesproken de oplossing van het pro
bleem niet uitsluitend als een taak van de
werkgevers zien. Laatstgenoemden zullen
zo mogelijk het voorbeeld moeten geven
door de stof te verstrekken. Aan de werk
nemers echter de opdracht, deze verstrek
king met alle kracht te stimuleren, en dat
niet alleen, doch daarna de wil te tonen,
voor zichzelf de stof volledig te willen be
heersen. Alle inlichtingen worden gaarne
versterkt door het Verbond voor Veilig
Verkeer. Men wende zich tot de afdeling
Schriftelijke Verkeerscursus, postbus 350 te
Rotterdam.
„Wacht even scharminkel, ik zal je
leren", riep een chauffeur van een vracht
auto tegen een automobilist, die hem in het
Italiaanse Rivièra-dorpje Pontccurone geen
voorrang wilde verlenen. De chauffeur was
erg groot en had de schouders van een ver
huizer. Het „scharminkel" verloor evenwel
niet zijn kalmte en nodigde zijn tegenstander,
die een kop groter was, uit zich óók te be
heersen. De vrachtauto-chauffeur sloeg hem
evenwel twee keer hard in het gezicht. Het
„scharminkel" reageerde nauwelijks. Op
nieuw sloeg de ander toe het slachtoffer
vertrok geen spier. Maar toen de vracht
wagenchauffeur nóg harder ging slaan,
maakte de ander een snelle beweging met
zijn vuist. De reus viel als -een blok neer.
Het „scharminkel" was Duillo Loi, boks
kampioen van Europa in de vedergewicht-
klasse.
Boven Brussel en omgeving heeft zich
donderdagnamiddag een zware onweersbui
ontlast, die het stadsverkeer op verscheidene
plaatsen ontwrichtte. Vele straten kwamen
onder water te staan en bus- en tramdien
sten moesten worden stopgezet. Ook het
spoorwegverkeer naar en van Brussel werd
gestremd, mede doordat de bliksem insloeg
in de electrische centrale van Haren, die de
lijn BrusselAntwerpen van stroom voor
ziet. Internationale treinen moesten omge
leid worden.
Donderdagmiddag is de 26-jarige H.
van der Z. uit Ker'krade te Culemborg in
de Lek verdronken. De jongen kou niet
zwemmen. Hij was met vacantie in Culem
borg en speelde bij de oever in de rivier met
zijn verloofde en zuster een balspel. Bij po
gingen om de bal die wat verder in de
rivier terecht was gekomen, op te halen,
waagde hij zich te ver en verdween in de
diepte.
Wij worden dit jaar wel zeer goed be
dacht met waarlijk zomerse dagen. Enkele
malen is het zelfs voorgekomen, dat ons
land het warmste land van Europa was, een
warmterecord, dat hoe gek dat ook
ikjinkt zijn schaduwkanten heeft. Wij
voelen ons immers niet zo actief als nor
maal en verlangen er naar nu eens echt ge
makkelijk te gaan zitten uitblazen. Dat dit
op prettige en comfortabele wijze kan ge
beuren, daarvoor zorgt de Nederlandse in
dustrie van al of niet opklapbare tuin- en
ligstoelen.
Diverse soorten tuin- en ligstoelen.
Voor hen, die eens echt lekker lui willen
zijn komen de ligstoelen met voetrust in
aanmerking, die kunnen worden ingeklapt
of opgevouwen en dus gemakkelijk kunnen
worden opgeborgen of meegenomen in een
auto. Modern en practisch is de uitvoering
in stalen buizen, waarbij de lopers in felle
kleuren zo gezellig afsteken en het geheel
een fleurig aanzien geven. Er zijn ligstoelen
waarvan de voetrust verstelbaar is en sedert
kort is er ook een z.g. zwevende ligstoel van
Nederlands fabrikaat op de markt in mo
derne stalen uitvoering. Door de druk van
het lichaamsgewicht kan de stand van Ie
stoel op simpele wijze worden veranderd.
Wilt U niet direct het moede hoofd neer
leggen, maar toch gemakkelijk zitten bij het
handwerken, lezen of theedrinken dan zijn
de kleinere fauteuils aan te bevelen, die ook
weer in velerlei uitvoringen worden ge
maakt. Ook deze zijn veelal opvouwbaar.
Heel prettig is een combinatie zit-ligstoel.
Terwijl U zit in deze stoel kunt U hem met
één handbeweging verstellen door de leu
ningen aan de uiterste voorzijde omhoog en
naar achteren een duwtje te geven. Hier
door gaat de rugleuning naar achteren, zo
dat U kunt gaan liggen, zonder eerst uit
de stoel op te staan. Een tegenovergestelde
beweging brengt de stoel weer in zitstand.
Ook deze stoel is opvouwbaar.
Aardig, fleurig en practisch zijn de stoelen
van stalen buizen met dik, massief plastic
'koord, die in elkaar kunnen worden ge
klapt en kunnen worden gestapeld. Vijf
stoelen vinden b.v. gemakkelijk een plaats
een kleine kofferruimte of op één zit-
Vier stoelen en een
één koffer.
Verpoost U graag in de
tafel
vrije natuur,
maar houdt U er niet van om dan op de
grond zittend Uw boterham op te eten,
geen nood, ook hierin is door de Neder
landse industrie voorzien.
plaats van een auto.
Vier stoelen en een tafel in één koffer.
i
Wat zoudt U denken van een koffer van
normaal formaat (b.v. 40 x 57 cm.), die
kan worden uitgeklapt tot een flinke tafel
van 80 x 57 cm Twee stoeltjes mét en
twee stoeltjes zónder rugleuningen, die in
de koffer-tafel waren geborgen geven een
prettig zitje. Tafel en stoelen kunnen buis
poten hebben of de stoelen zijn geheel uit
gevoerd in hout en alleen de tafel heeft
buispoten. Er zijn verschillende koffermaten
en verschillende combinatie's van tafel en
stoelen. Ook bestaan er ikoffers die speciaal
geschikt zijn voor vervoer per scooter of
bromfiets. Dan echter worden maar twee
stoelen bijgeleverd.
Ook het bed kan mee.
Zelfs bestaan er geheel opvouwbare bed
den, b.v. met verstelbaar hoofdeinde en
rustend op zes rubber stootbuffers, die ook
als logeerbed kunnen worden gebruikt. De
afmetingen in uitgeklapte toestand kunnen
zijn 65 x 190 x 39 cm en 60 en 190 x 38 cm.
En lest best worden in Nederland
ook voortreffelijke hangmatten gemaakt van
wit katoenkoord.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement s
Axel binnen de kom 11,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland I 2,00
ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Inp «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine *-ivertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
s
i
1
in
in