AXELSE COURANT Engelse kerk in Amsterdam bestaat 350 jaar. Ons dagelijks brood. \fc'~ I# Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 18 MEI 1957 -8= 71e Jaargang No. 65 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf WOENSDAG EN ZATERDAG EIRMA Markt 12 AXEL. BAGIJNHOF LIGT ALS EEN OASE VAN STILTE IN HET RUMOER VAN EEN MODERNE STAD. DE REFORMATIE EN AMSTELREDAMME. Ergens in Amsterdam is een heel mooi plekje. Het ligt verscholen tussen drukke straten en oude gebouwen en slechts een klein poortje geeft je de toegang Ik zal je niet langer in het onzekere laten ik be doel het Bagijnhof. De ingang bevindt zich aan het Spui, zo ongeveer dertig meter van de Kalverstraat vandaan. Heerlijk is het om uit die roezige drukte, waar de mensen el kaar passeren en toch niet zien, weg te lopen, het Spui over, het poortje door, het Bagijnhof in. Het eerste wat je opvalt, is de stilte. En dan zie je de kerk rechts, de English Reformed Church, waarover ik straks meer zal vertellen. De kerk aan de linkerkant is Rooms-Katholiek, ook mee tus sen de huisjes ingebouwd, niet zo opvallend Langs al die huisjes en het grote grasveld kunnen we lopen, het hele Bagijnhof door. Er wonen oude vrouwtjes, een enkele keer zie je er een, die kruimeltjes strooit voor de vogels, of een kleedje uitslaatMaar verder is het er zo'n stil wereldje midden in dat drukke Amsterdam, dat we vanzelf iets van die rust meenemen. Hoe het Bagijnhof aan zijn naam komt We moeten nu heel ver terug in de historie. In de zevende eeuw leefde de heilige St. Begga, en zij was het die door een latere zusterorde in Amsterdam vernoemd werd. In 1400 verrees de kapel (de tegenwoordige Reformed Church) op het Bagijnhof. Daar kwamen de nonnen samen en hielden zij hun godsdienstoefeningen. Tot de Reformatie in trede deed. Met de veranderde leer viel ook de kerk in Protestantse handen. Dertig jaar later, in 1607, nu 350 jaar geleden, werd de kerk feestelijk ingewijd tot een plaats van aanbidding „for the English people dwelling at Amstelredamme in Holland Die zondag 4 februari sprak mr. John Paget, die zojuist als predikant in de Engelse kerk bevestigd was, over psalm 51 vers 10 „Create in me a clean heart, o God". Deze tekst vinden wij als muurschildering in het kerkje terug. Op die gedenkwaardige dag werd ook, in tegenwoordigheid van de schout en dominé Plancius, namens de ge meente Amstelredamme de preekstoel aan geboden en geplaatst. De gemeente bestond toen uit 68 mensen een deel van hen behoorde tot de z.g. ,,re- fugé's", anderen waren Engelse kooplieden. In 1662 was het aantal leden zo gegroeid, dat de consistorie en twee diakenkamers moesten worden toegevoegd Het wonder van de heilige Cornelia. Tot 1865 toe was het de gewoonte ge bleven, dat ook de nonnen in het Protstantse kerkje begraven werden, al was het dan in een apart gedeelte. Maar een bijzonder reli gieuze non weigerde dat beslist en in haar t;stament omschreef zij nauwkeurig de plaats waar haar kist moest staan buiten aan de noordermuur, daar waar het regenwater van het dak afdroop. Zij wilde dat water zien als teken van haar smart. Het verzoek werd echter afgewezen en Cornelia s overblijfse len mochten op een bepaalde plek in de kerk rusten, onder steen no. 26. Maar wie chetst de verbazing van de koster, de dag na haar begrafenis, toen het graf geopend lag en de kist op een andere plaats was gezetDe koster zei niets en herstelde de schade vlug. De volgende dag had het to neel zich herhaald en opnieuw werd het graf in de oude toestand gebracht. Maar de derde keer liep de koster naar de moeder overste en verteld haar het gebeurde. De oude non beval dat Cornelia nu begraven zou worden waar zij werkte. Het besluit werd goedgekeurd. Buiten de kerk is een gedenksteen gemetseld. Op de tweede mei van ieder jaar legt de jongste non een bos bloemen en een handvol zand op de steen, de plaats waar het stof van de heilige Cor nelia rust Een bezoek aan de kerk. Wanneer je nu eens het Engelse kerkje bezoekt, kun je op twee dagen vlan de week terechtop zondag en op woensdag. Om met het laatste te beginnen elke woensdag houdt de „Stichting Alle-Dag-Kerk in Am sterdam" twee korte samenkomsten, des middags van 12.40—13 uur en 13.10—13.30 uur. Deze diensten worden druk bezocht en zijn zeer de moeite van het bijwonen waard. Maar bijzonder levend en boeiend zijn de diensten zondagsmorgens om half elf en om de veertien dagen des avonds half acht. Wie de kerk binnenkomt, klinkt eerst een vriendelijk „good morning" tegemoet. De predikant groet ieder persoonlijk met een handdruk daarna ga je zitten. Terwijl je naar de prachtige orgelmuziek luistert, kijk je rond en al gauw valt je blik op de preek stoel met de gebeeldhouwde panelen. Ze werden door de beeldhouwer L. J. Edema van der Tuuk ontworpen en vervaardigd, ter gelegenheid van de troonsbestijging van H.K.H. Prinses Wilhelmina. Op het voorste paneel zie je een engel, die het kleed van de Nederlandse Strijdkrachen zegent de twee zijkanten stellen voor de kerk als lerares en weldoenster van kerk en staat. Opvallend is de koperen lessenaar op de preekstoel. Het is een cadeautje van koning Willem III, prins van Oranje en koningin Mary II, Het embleem bestaat uit een leeuw en een leeuwenklauw met het mongram W.M.R.R. 1689 (William, Mary, Rex, Regina). Op de symbolische aovndmaalstafel staan bloemen, prachtig geschikt. Maar ook zijn er de zilveren bekers en schalen, voor het H. Avondmaal en de H. Doop. De inscriptie vermeldt het jaar 1771. De dienst begint met het uitspreken van het votum en het zingen van een der hym- Daarna volgt een alleraardigst toe- hymn gezongen en gaan de kinderen, die al die tijd voorin de kerk zaten, naar de zon dagsschool. Wanneer de eigenlijke preek begonnen is, kan het best gebeuren dat je het nog n.'et helemaal volgt. Dan is het fijn om naar dat prachtige glas-in-lood raam, recht voor je te kijken. Het is een geschenk van de Amerikaan Edward Bok. Wist je dat de figuren de Pilgrim Fathers voorstellen, die in augustus 1608 in ons land een toevlucht zochten Op het moment van vertrek naar Plymouth, in 1620, knielen zij neer en smeken Gods zegen afLater, in 1909, heeft een afdeling van de Dutch Reformed Church in Amerika en de Chicago Congregational Club beide een bronzen plaat geschonken aan deze English Reformed Church, als dank voor de gastvrijheid aan de Pilgrim Fathers bewezen. Na de preek is het moment van de „offe ring" (open-schaal-collecte), waarbij alleen orgelspel klinkt. Rustig, zonder zingen Dan volgt het gebed, weer een hymne en de zegening, waarna men de kerk verlaat. Maar niet voordat mr. Keillor ieders hand heeft gedrukt. Later denk je nog eens terug aan dat mooie kerkje, de vlaggen en de koperen kronen, de buurman of buurvrouw, met w'ie je het gezangboek gedeeld hebt. Leuk dat er nog gelegenheid was je naam te zetten in het „visitorsbook" in de consistorie. In de zelfde bank waar jij luisterde, zat eens Rut- ger Jan Schimmelpenninck en de mannen van de „Scottish Brigade", in de tijd van Leicester Geschenk voor Moeder nen. spraakje tot de kinderen dat ongeveer vijf minuten duurt. Tot slot wordt de children's DE NIEUWE VOETGANGERSREGELING KNIPPERBOLVOORLICHTING VAN „VEILIG VERKEER'' LET OP VOETGANGERS - VOETGANGERS, LET OP ER WORDT VEEL ZORG AAN BESTEED. De Nederlander eet gemiddeld per week 2000 gram brood. Hij zal zich daarbij wel niet realiseren wat er komt kijken voor zijn boterham op tafel staat. De belangrijkste grondstof voer de brood bereiding is tarwe. Nu zijn er verschillende soorten tarwe. Het beste product wordt ver kregen door deze soorten te mengen en ze daarna te vermalen. Per jaar wordt door de Nederlandse maalindustrie ongeveer een milliard kg. tarwe verwerkt, een hoeveel waarvan ongeveer driekwart moet worden ingevoerd. Boeren in verre landen en boe ren in Nederland hebben voor uw brood moeten zaaien, oogsten en dorsen. De tarwe die van overzee komt bijvoorbeeld uit Amerika is in zeechepen gestort, de At lantische Oceaan'overgestoken om tenslotte in Europa's grootste graanhaven Rotterdam meelfabriek bewerkt. De tarwe in de opslagsilo gaat, al naar gelang dit nodig is, naar de mengsilo, waar drie verschillende „stromen" worden ge maakt harde, middel en zachte tarwe die ieder een eigen behandeling krijgen. Allereerst wordt elke stroom ontdaan van grotve verontreinigingen als touwtjes, ste nen e.d., waarna de vreemde zaden als kool zaad en boekweit op kunstige wijze, natuur lijk machinaal, worden afgescheiden. De tarwe wordt dan verwarmd om daarna in een wasmachine te vallen en grondig ge wassen te worden. Nu treedt een rust periode in, welke van 15 tot 72 uur duurt. Daarna wordt een melange gemaakt uit de harde, middel en zachte tarwe en deze wordt dan in de nareiniging van stof en van de loshangende bast ontdaan. Daarna pas kun- aan te komen. Door middel van drijvende pneumatische elevatoren, die werken als een stofzuiger, wordt de tarwe uit het ruim op gezogen, in een lichter gestort en verder ge transporteerd naar de verschillende fabrie ken, waar ze in graansilo's wordt opge slagen. Van tarwe tot bloem het reinigen. Bloem ontstaat door vermaling van tarwe en verwijdering van alle zemeldelen. Vroe ger gebeurde dit door de z.g. plattelands molens. Daar het niet mogelijk is dan bloem en zemeldeien afdoende te scheiden, wordt de tarwekorrel thans grotendeels door de nen we aan malen gaan denken. Aan het reinigen wordt dus wel bijzonder veel a; in dacht besreed. Het malen. De korreis worden eerst door geriffe 1de walsen opengebroken en ze vallen dar, in verschillende delen uiteen. Men mag^ de korrels beslit niet verpulveren, want dan zou er nooit een goede scheiding mogelijk zijn tussen bloem en zemeldelen. Bij dit openbreken krijgt men verschillende pro- dukten ten eerste een stukje wand van de korrel, waaraan deeltjes van het binnenste zijn gehechtten tweede stukjes van het binnenste van de korrel de griezen vermengt met stukjes zemelwand ten derde fijnere bloem en ten slotte de bloem. Al deze produkten worden naar planziften gevoerd, welke deze fijne deeltjes uit elkaar zeven. Door van 7 tot 25 maal te zeven en te malen haalt men de mooie witte bloem er geheel uit, terwijl de zemelen overblijven voor vee voeder. De bloem komt, na automatisch te zijn ge wogen, door middel van vulmachines in Zakken, die machinaal worden dichtgenaaid. Dan gaat de bloem op weg naar de bak kerij en kan worden begonnen aan het maken van dat dagelijkse broodje voor onze tafels. Een zeer modern, geheel geautomatiseerd fabricageproces dus. Denkt U nu niet, dat zal wat kosten, want de kosten vanaf het moment van aanvoer van eht graan in de fabriek totdat dit de bakkerij bereikt, zijn maar een derde deel van die verbonden aan het moment dat de bloem bij de bakker komt totdat het brood bij de klant thuis is afge leverd. Goed en niet duur. De Nederlandse huisvrouw mag tevreden zijn met de Nederlandse maalindustrie, die tot de modernste van de wereld kan wor den gerekerd veel moderne.r bijvoorbeeld dan de Amerikaanse en die in staat stelt Lrood van de bakker tt betrekken dat van een uitstekende kwaliteit is, tegen een prijs die lager is dan in welk land ook. PRINSELIJKE TWEELING GEBOREN. Grote vreugde in Luxemburg Erf-groothertogin Josephine-Charlotte van Luxemburg, de zuster van Koning Boude- wijn van België heeft woensdagmorgen het leven geschonken aan een dochter en een zoon, die elk ruim 5 pond wogen. De moeder en de kinderen maken het goed. De jonge prins zal evenals zijn vader, de groot-hertog van Luxemburg, Jan heten. De jonge prinses zal de naam van Marga- retha ontvangen, naar haar meter, prinses Margaretha van Zweden, de vrouw van prins Axel van Denemarken. De doop is gisteren op het Ksteel Betzdorf geschied. Josephine-Charlotte is in 1953 in het huwelijk getreden met de Luxemburgse troonopvolger. Hun oudste kind, prinses Marie-Astrid is drie jaar. Het tweede kind, prins Henri is twee jaar. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, T3l. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie, taf» tonden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*. ïdvertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. en Baby is een BabycSerm Babyset Een voetganger heeft bijzondere bescherming op een voetgangersoversteekplaats als deze wordt aangeduid door zogenaamde zebra- strepen met aan weerszijden een oranje bol, die aan-en-uit knippert. Bestuurders van voertuigen en trams mogen deze zebra - oversteekplaatsen alleen met een matige snelheid naderen en wel zo, dat ze als het nodig is kunnen stoppen. Ze mogen de beschermde voetagngers - oversteekplaats alleen passeren, als ze de voetganger, die er gebruik van maakt, niet hinderen. Stilstaan op e enzebra - oversteekplaats is voor het rijverkeer verboden hij moet worden vrij gehouden. Voetgangers moeten zoveel mogelijk rechts houden en in groepjes oversteken. Uw extra aandacht hiervoor s.v.p. de zebra - oversteekplaats is alleen dan be schermd als er knipperende bollen bij staan. uttVuiTh

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1957 | | pagina 1