AXELSE COURANT
Het gonst in en rond de
nieuwe Bijenkorf.
Het goudschip ,De Lutine'.
Koü
J. C.VINK
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 2 FEBRUARI 1957
71e Jaargang No.35
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDEkE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker-UitgMfiter: FIRMA J. C.VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Nog heerst eT chaos rond de nieuwbouw van „De Bijenkorf". Het trottoir en de
overige bestrating bieden een rommelige aanblik. Hier en daar staan nog mechanis
men opgesteld, die bij het optrekken van dit moderne warenhuis nodig waren grote
delen van het trottoir hebben meer weg van een bouwput, dan van een promenade,
waarlangs straks het publiek voorbij de etalages zal flaneren.
De reusachtige metalen sculptuur, ontworpen door de beeldhouwer Naum Gabo
zo belangrijk in verband met het visuele reliëf van de Coolsingel-bebouwing aan
deze zijde is nog niet opgericht. Men ontwaart nog slechts de kuil, waar gewerkt
wordt aan de fundamenten van de kolos.
En voor wie daarbinnen niet
schrijfelijke chaos te heersen.
thuis" is, schijnt ook i n het gebouw nog een onbc-
Opening op 19 Maart.
Toch zal het enorme bouwwerk op Maan.
dag 4 Maart a.s. reeds worden opgeleverd en
veertien dagen later op 19 Maart, vindt de
officiële opening plaats.I nde veertien dagen
na de oplevering kan dan met man en macht
worden aangepakt om de laatste hand te
leggen aan de inrichting en aankleding, doch
vooral ook om het personeel te l'eren werken
dn deze nieuwe omgeving.
Voor het zover is komt er echter nog heel
wat kijken
Strategische bezetting van de korf.
Een van de vele moeilijkheden is, dat het
oude gebouw tot op enkele dagen vóór de
grote feestdag in vol bedrijf moet blijven.
Maar de tijd dringt. Daarom is men enige
weken geleden al begonnen met een gelei
delijke verhuizing van allerlei materiaal en
paperassen. Op vreedzame wijze en volgens
weloverwogen plannen is nu dus de „be
zetting" van de nieuwe korf in volle gang,
want van talrijke andere „landing beaches"
stromen gelijktijdig materialen en inrichtings
stukken het nieuwe gebouw binnen. Zo komt
het verkoopmeubilair in nauwkeurig gesor
teerde soorten en porties uit het voormalige
Paviljoen van Van Leer, dat eens deel uit
maakte van de E 55 en door de Bijenkorf
werd aangekocht voor de ontvangst, con
trole, montage en opslag.
Bet «at U «Ut-
Uur vets vel voorbereid
ill er iets „verkeerd valt"
Zore voor Renniesl
Met Digestif Rennies bij de hand geeft zelfs
de hevigste zuurbrand U geen zorgen meer.
Die blussen Rennies van de ene minuut op
de andere, 'n Wonder, die Rennies En zo
eenvoudig om in te nemen gewoon op de
tong laten smelten, zonder water of wat ook.
't Tabletje opgelost zuurbrand geblust.
Ing. Med.
Die vreedzame invasie brengt ogenschijn
lijk een geweldige chaos teWeeg, doch is in
werkelijkheid stap voor stap berekend. De
grondslag voor deze strategie is h'et z.g. toe
leveringsprincipe. Geen stuk komt het ge
bouw binnen zonder dat het zijn bestemde
plaats heeft. Hiervoor was vanzelfsprekend
een uitgebreide planning nodig. Want om
alles nog ingewikkelder te maken, 'komen
ook reeds grotfe hoeveelheden koopmans
goederen in het gebouw aan. De afdeling
goederen-ontvangst en controle is echter op
haar post om deze zendingen t'e controleren
op kwaliteit en beschadigingen en van prijs-
merkjes te voorzien. Daarna vinden zij langs
een afgebakende weg hun plaats in de gloed
nieuwe magazijnen.
Internationale samenwerking bij
de inrichting.
Intussen vorderen de aankleding en de
inrichting van het huis gestaag. Zo werd op
de eerste etage een enorm tapijt gelegd, dat
vrijwel het gehele vloekoppervlak bedekt
een puur Nederlands kwaliteitsproduct. Het
leggen daarvan bleek evenwel een karwei te
zijn, dat de capaciteit van elke Nederlandse
firma op dat gebid te boven ging, zulks in
hoofdzaak door personeelsgebrek. Een Bel
gisch bedrijf heeft intussen getoond het wel
aan te kunnen. In een verbazend hoog tempo
pakte men dit werk op vakkundige wijze aan
onverstoorbaar voor al het gaan en komen
van arbeiders op deze etage.
Een nog zwaarder karwei had de bekende
Hollandse firma, die onder dezelfde moei.
lijke omstandigheden een belangrijke pres
tatie leverde door de plaatsing van de door
haar geproduceerde roltrappen en liften. Men
is daarmee nu bijna gereed. Vanzelfsprekend
is het overgrote deel der bekwame en nijvere
werkers ,die hier bezig zijn met de afbouw.
de inrichting en de aankleding, van Neder
landse nationaliteit. Voor verschillende taken
moest evenwel een beroep gedaan worden
op buitenlandse specialisten.
Gonsde het tot voor kort op de eerste
etage nog van het sappige Vlaams en het
radde Frans deg Belgische stoffeerders, in
de Lunchroom en rond het Expresse-buffet
is het al Engels wat men hoort. Hier zijn de
Engelse deskundigen bezig met de installatie
van de ingewikkelde moderne apparatuur,
die zij voor deze afdelingen hebben geleverd.
Het heeft heel wat voeten in de aarde voor
zij op een gerede taak kunnen terugzien.
Soortgelijke, technische problemen dus,
leverde ook de inrichting van de kapsalon
op. Daarvoor is immers eveneens groot vak
manschap vereist bij de plaatsing van de
diverse apparaten,wasbakken, afvoerleidin-
gen enz. Zo eist elke afdeling geheel ge
specialiseerde voorzieningen.
Knekelhuis en museum.
De etalagedienst staat iets heel merkwaar
digs te wachten. Bij een speurtocht door het
gebouw vonden we in de kelder een maga
zijn, dat 'een haast griezelige parade bevatte
van verstijfde „naakte" wezens, bergen ge
heel kale hoofden en ledematen bij nader
inzien een opslagplaats van etalagepoppen.
Het geheel doet echt luguber aan en heeft
veeel weg van een spookachtig knekelhuis.
Een tenminste even merkwaardig ver.
schijnsel in dit overigens zo ultra-moderne
gebouw, treft men aan in de telefooncentrale.
De nieuwe telefoon-installatie is n.l. nog niet
gereed. Tijdens de afbouw zal men zich moe
ten behelpen met een klein apparaat, dat
geen gek figuur zou slaan in een museum
van electro-technische producten. Het won
der van vernuft dateert n.l. van 1920
Al met al krijgt het interieur van het waren
huis ook inwendig steeds meer het karakter
van een bijenkorfhet gonst er tenminste
elke dag weer meer van de drukte.
De indeling van het gebouw.
De indeling van het gebouw is uiteraard
geheel afgestemd op de ervaringen, die men
op dit gebied heeft opgedaan in het eigen
bedrijf en in belangrijke buitenlandse huizen.
Globaal bezien wordt het zo, dat de kelder
de afdelingen levensmiddelen en huishou
delijke artikelen gaat herbergen. Op de be
gane grond zal men grotendeels dezelfde af
delingen terugvinden, die ter plaatse ook in
het oude gebouw waren gevestigd, hier zul
len echter o.m. ook de afdelingen boeken en
schrijfwaren worden gevestigd. Op de eerste
etage zijn de confectie-afdelingen gevestigd,
maar hier komt ook de kapsalon. Met deze
laatste inrichting herstelt „De Bijenkorf"
Rotterdam zijn unieke positie als enig waren
huis in ons land, waar men het haar kan
laten verzorgen en andere schoonheidsbe
handelingen ondergaan. Zoals men weet was
in het onbeschadigde vooroorlogse gebouw
ook een kapsalon gevestigd.
De tweede etage herbergt de afdelingen
woninginrichting en lunchroom. Daarboven
is een tussen-etage goeddeels geheel in ge
bruik voor het omvangrijke air-conditioning
systeem. De dienstafdelingen (kantoren en
recreatieruimten etc.) zijn op de vierde etage
gevestigd.
Toch daglicht
Men heeft wel eens opgemerkt, dat door
het beginsel der „gesloten gevels", zoals dat
bij de bouw van dit warenhuis werd toege
past, alle daglicht wordt buitengesloten. Dat
nu is beslist niet waar. Visueel zijn de wan
den wel gesloten, doch de klanten kunnen
overal waar zij dat wensen de gekozen goe
deren bij daglicht bekijken. De smalle ven.
sters, die zo geconstrueerd zijn dat ze het
gesloten 'karakter van de buitengevel niet
aantasten, laten namelijk meer dan voldoen
de daglicht binnenstromen om daarbij de
waren te keuren.
Over de toevoer van verse lucht behoeft
men zich evenmin zorgen te maken. De hui
dige stand van techniek en wetenschap heeft
voorzieningen mogelijk gemaakt, die de toe-
voer van frisse lucht op andere wijze waar
borgt.
„Gaatjes" in de vloer.
Op het ogenblik wordt men nog gefrap
peerd door de aanwezigheid van vele hon
derden koperen potjes in de vloeren. Deze
„gaatjes" zijn de aansluitingspunten voor de
verlichting van vitrines en kassa's. Men heeft
er zoveel van geplaatst, dat bij eventuele
latere verandering van het inrichtingsplan
altijd aansluitingspunten aanwezig zijn in de
nabijheid van nJeuwe opstellingen. Bij de
opening van het gebouw zullen deze aan
sluitingspunten dan ook lang niet alle in
gebruik zijn.
De Cineac.
Ook de in deze nieuwbouw betrokken
Cineac nadert ras de voltooiing. Dit mo
derne journaaltheater zal een directe ver
binding hebben met het warenhuis. In dit
stadium avn de bouw kan men zeer duidelijk
de constructies van het zwevende plafond en
van de gewelfde vloer waarnemen. De aller
nieuwste principes op het gebied van bio-
sccoopbouw zijn daarin verwerkt. Opmer
kelijk zijn voorts de openingen, die een
functie hebben in het luchtverversingssy
steem van de zaal. Al naar behoefte kan
daar warme of gekoelde lucht worden toe.
gevoerd.
Gabo's sculptuur.
Het constructivistische monument, dat ont
worpen werd door de Russisch-Amerikaanse
kunstenaar Naum Gabo, zal zeer binnenkort
de „voeten" op de aarde moeten hebben.
Dat dit heel wat voeten i n de aarde zal
hebben is wel duidelijk. De gigantische con
structie meet liefst 26 meter en eist een
enorm grondoppervlak, dat een geweldig ge
wicht te dragen krijgt. Het werk aan de
fundamenten vindt snel voortgang. Het
wachten is dan op de constructiedelen, waar
uit de sculptuur zal worden opgetrokken. Het
transport van die omvangrijke stukken zal
op zichzelf al een bezienswaardigheid wor
den. Daar zal men straks zeker meer van
horen.
IN 1957 DUIKT BUSSUMSE INGENIEUR W. VAN WIENEN
NAAR DE VERZONKEN SCHAT.
PLANNEN NEMEN VASTERE VORMEN AAN.
Waarschijnlijk in de maand Juni of Juli 1957 gaat de Bussumse ingenieur W. van
Wienen beginnen met zijn poging de lading van het goudschip De Lutine te vinden
en te ebrgen. En „ik haal het er uit" zo vertelt ons de heer Van Wienen, toen wij
hem een bezoek brachten in zijn woonhuis aan de Wisentstraat, en hem vroegen wat
zijn eigen verwachtingen waren omtrent deze pogingen. En in deze verwachtingen
staat de heer Van Wienen niet alleen. Met hem zijn er verschillende andere inge
nieurs, die het volste vertrouwen hebben in zijn pogingen om de lading van het in
1799 gezonken schip „De Lutine" te vinden en te bergen.
Het idee om te gaan duiken naar „De
Lutine" ris geheel en al afkomstig van de
heer Van Wienen zelf, die zijn sporen op
bergingsgebied reeds lang verdiend heeft.
Dat dit een uitermate moeilijk karwei gaat
woeden, mag ook voor de leek begrijpelijk
geacht worden en op het moment, dat wij
dit schrijven, is ingenieur Van Wienen reeds
een half jaar bezig deze poging voor te be
reiden. Uit de aard der zaak komt hier heel
wat voor kijken .In de eerste plaats heeft de
heer Van Wienen zich in verbinding ge
steld met het Scheepvaartmuseum om ge
gevens te verkrijgen over de zeekaarten en
loodsberichten van die tijd, met het doel de
koers te kunnen reconstrueren, die „De
Lutine" voor de stranding genomen heeft.
Aan de hand daarvan zou de plaats ge
vonden kunnen worden, waar „De Lutine"
met zijn kostbane last op de zandbank is ge
stoten. De heer Van Wienen heeft zich in
verbinding gesteld met het K.N.M.I. om de
rapporten te verkrijgen over de zuridwester-
storm, die in de nacht van 9 op 10 October
1799 heeft gewoed.
„Goud slechts bijzaak".
„Het goud is slechts bijzaak voor mij,
slechts de berging interesseert mij," aldus
verklaart ons ingenieur Van Wienen. Het
is beslist niet de eerste poging, die wordt
ondernomen om het goud van „De Lutin'e"
te lichten, maar het is in ieder geval wel de
laatste poging, zo vast is de heer Van Wie.
nen er van overtuigd, dat zij zal slagen.
De gehele berging gaat naar schatting
ruim anderhalf millioen gulden kosten. De
berging zal worden ^verricht door de N.V.
Nederlandse Duik- en Bergingsmaatschappij
waarvan de heer Van Wrienen directeur is
in combinatie met anderen.
In Juni of Juli zullen de eerste werkzaam
heden beginnen. De werkzaamheden zullen
bestaan uit het localiseren van d'e ruimte
waar „De Lutrine"- vergaan is, het stroom
gebied tussen Vlieland en Terschelling, met
het doel wrakresten van „De Lutine" op te
sporen. Hierbij zal gebruik gemaakt worden
van de zogenaamde „onderwater-metaal
detector", die als een zoeklicht tot op de
harde zeebodem zal ronddraaien met een
actieradius van 20 tot 25 meter, zodat bij
een duik een oppervlakte van 40 vierkante
meter kan worden bestreken. Zo zal het ge
hele gebied systematisch worden afgezocht
en de detector zal automatisch waarschuwen
wanneer hij metaal in zijn zoeklicht treft.
Met slibzand-duikinrichting.
Bij de poging de lading te lrichten zal ge
bruik worden gemaakt van 'een verplaats
bare ronde caissondrijver, die een doorsnee
lengte heeft van 35 meter, waarop een bok
zal staan, die dient ter hantering van de
slibzand-durikinrichting, het toestel, dat door
ingenieur Van Wienen zelf is ontworpen
speciaal voor het bergen van de Lutine-
ladng en waarvan de praktijk reeds heeft
bewezen, dat deze apparatuur ten zeerste
voldoet. Deze slibzand-durikinrichting heeft
een duikdiepte van circa 25 meter en een
werkruimte van vier meter, waarin weder
om de onderwater-metaal-detector is opge
steld.
en pijnweg-
w r ii v en met
DAHPO
Naar schatting moet er momenteel nog
voor meer dan 50 millioen gulden op de zee
bodem nabij Terschelling liggen. Wanneer
ingenieur Van Wienen er in slaagt het steeds
weer toestromende drijfzand te bedwingen,
staat voor 90% vast, dat de weg naar de
Lutine-schatten gevonden is en de berging
daarvan mag dan in dit gigantische werk
als een kleinigheid beschouwd worden. Dan
zal de Bussumse bergingsspecialist weer een
„pronkstuk" aan zijn bergingsondernemingen
hebben toegevoegd.
VOORLICHTING VAN „VEILIG VERKEER"
Wielrpders klagen vaak en niet ten onrechte
dat zij zo dikwijls verblind worden door het licht
van tegemoetkomende auto's. Maar veel fietsers
schijnen zich er niet van bewust te zijn, dat hun
licht ook vaak Verblinderd werkt voor automo
bilisten. Maakt het elkaar met lastig, automobi
listen en fietsers. Stelt beiden Uw lampen goed
af en vergeet niet, automoblisten, dat U ook voor
fietsers, die rijden op een langs de weg gelegen
rijwielpad, moet dimmen
ABONNEMENTSPRIJS: Losi« nummiri 6 etst
Kwartaal-abonnement i
Axel binnen de kom 11,55 Andere plaatien 11,75
Buitenland I 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie,
lop eonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein*. Idvertentlèn (maximum regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.