AXELSE COURANT
ie „Scharnhorst" tot zinken
lebracht door de „Kortenaer
Doe mee
met de B. B. I
De B. B. heeft D nodig
meld D aan!
nippers
j. C.VINK
i
ankering bij aboniiêment, Axel
WOENSDAG 22 DECEMBER 1954
69e Jaargang No. 24
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK
Red. en Adm. Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
eo>»e
FIRMA
Markt 12
AXEL.
TWEEDE KERSTDAG 1943
EEN BIJZONDERE BUNDEL TELEGRAMMEN.
De grote, vrij moderne! Duitse slagkruiser Scharnhorst die in 1943 tot zinken
werd gebracht, heeft het onderspit gedolven tegen een klein oorlogsschip dat
nu de naam „Kortenaer" voert en fier de Nederlandse vlag over de wereld
zeeën draagt. Die „Kortenaer" is een torpedobootjager, een in de eerste
plaats op snelheid gebouwd schip, dat voorzien is van allerhande opsporings-
en bestrijdingsmiddelen tegen onderzeeboten. Uit een thans reeds grotendeels
verlaten overweging heeft die „Kortenaer" echter ook torpedo-lanceerbuizen
aan boord waarmee het schip zelf torpedo-aanvallen kan ondernemen. Deze
buizen zijn echter op de vele schepen die daarmee ook uitgerust waren, in de
afgelopen oorlog slechts hoogst zelden gebruikt. De „Kortenaer" gebruikte ze
éénmaal en daarmee ging de „Scharnhorst" naar de bodem van de Noorde
lijke IJszee.
iet was op de route van Engeland naar
>ermansk, dat de Engelsen telkens weer
rden aangevallen door de weinige, krach-
e bovenwaterschepen, die de Duitse ma-
e bezat. Deze schepen scholen in verbor-
i spelonken van de Noorse fjorden, maar
de Poolnacht snelden zij naat buiten om
verhoedse aanvallen te doen op de grote,
aar beladen convooien met oorlogsmate-
op weg van Amerika en Engeland naar
island. De Duitsers wisten hoe belangrijk
mm mm mm mm mm mm mm mm
BENT U AL LID VAN DE B. B.
ZO NIET, MELDT U DAN
TERSTOND
mm. mm mm mm. -mm mm. mm. mm. mm wam
materiaal was dat daar aangevoerd werd
or de strijd te land. Met de tanks en auto's
met de vliegtuigmotoren, die deze con-
pien vervoerden, werd hun de nederlaag
Stalingrad toegebracht. Daarom voerden
behalve met hun gevreesde onderzeeërs
desperate aanvallen uit met onbescherm-
bovenwaterschepen. De „Scharnhorst'
een kort voor de oorlog gebouwde slag-
uiser, zwaai- bewapend, licht gepantserd
met zo groot mogelijke snelheid. Dit was
n schip dat eigenlijk slechts doeltreffend
n opereren wanneer het beschermd werd
or een paar jagers. Maar die kon de Duit
marine niet verschaffen. De „Scharn-
rst" voer dus telkens alleen uit en be-
ïoot met zijn zware kanonnen van grote
itand de convooien en de begeleidende
rlogsschepen. Juist met het oog daarop
:rd het convooi dat half December uit
geland vertrok behalve door torpedoboot-
|ers en fregatten ook beschermd door de
rare Engelse kruiser „Duke of York". Op
eede Kerstdag 1943 moest deze kruiser
n artilleriegevecht aanbinden met de uit
n schuilhoek te voorschijn gekomen Duitse
igkruiser, die probeerde het convooi uit
caar te jagen. In het duister begon de
fork" te schieten op de „Scharnhorst",
lar het was niet of nauwelijks te zien welke
werking dat geschutvuur had. Daarom
egen drie torpedobootjagers opdracht zo'n
isitie in te nemen dat zij eventueel zelf een
rpedo—aanval zouden kunnen ondernemen
tegelijkertijd om te melden hoe de gra-
Iten van de „York" vielen. De drie torpe-
ibootjagers waren de Noorse „Stord" en
Engelse „Savage" en „Scorpion". De
corpion" heet nu „Kortenaer" en maakt
el uit van het Nederlandse smaldeel V.
Aan boord van die „Kortenaer" vonden
ij een bunde oude telegrammen die van
inuut tot minuut het gevecht met de
icharnhorst" in beeld bracht. Om kwart
'er vijf, op die tweede Kerstdag 1943,
>mt een telegram van de „Duke of Yoork"
nnen waarin opdracht gegeven wordt nu
.Scharnhorst" te naderen en positie te
ezen voor een torpedo-aanval. Reeds een
ur lang had het schip daarvoor met uiterst
rmogen varend achter de „Scharnhorst"
ingejaagd. Om kwart voor zes is het per-
meel van de machinekamer van de „Scor-
ion-Kortenaer zover dat het schip maar
1st 32 knopen loopt, dat is ongeveer 60 km
ir uur en het is meer dan wat officieel en
j de proefvaarten als maximum-snelheid is
moteerd. Dank zij die extra verhoogde
elheid kan de „Scharnhorst" tot op onge-
ter tien kilometer benaderd worden. Dat
nog te veel voor een torpedo-aanval maar
el kan nu aan de „Duke of York" geseind
worden dat nu en dan artillerie-treffers op
de „Scharnhorst" waargenomen worden. Om
half zeven 's avonds heeft grote snelheid en
handig manoeuvreren tot resultaat dat de
„Scharnhorst ongeveer in de goede peiling
komt voor een torpedo-aanval. Juist als dat
aan de „Duke of York" geseind wordt, blijkt
een paar minuten later dat de „Scharnhorst"
van koers verandert. De bedoeling daarvan
is kennelijk om het geschutvuur van de
„Duke of York" te ontlopen of misschien
Ook hebben de Duitsers de „Savage" ont
dekt, die juist aan de andere kant van de
„Scharnhorst" probeert een bundel torpe
do s te lanceren Door de koersverandering
komt de „Scharnhorst" echter op een af
stand van ongeveer acht kilometer dwars
voor de „Scorpion" te liggen, een positie
waarin geen torpedo's gelanceerd kunnen
worden. Uit de machtige machines wordt
het uiterste geperst. Gonzend, trillend en
stampend stuift de „Scorpion" door het ijs
koude water met geen anden doel voor ogen
dan een schimmetje op het radarscherm, dat
de positie van de „Scharnhorst" in het duis
ter verraadt. Om kwart voor acht wijst dat
radarscherm aan dat de „Scharnhorst" geen
drie kilometer meer verwijderd is, maar de
Duitser merkt dan blijkbaar plotseling het
gevaar aan een zijde waar hij het niet ver
wacht heeft. Hij begint Je zigzaggen, terwijl
de „Scorpion" met uiterst vermogen door-
^mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
raast tot op ruim twee» kilometer van de
„Scharnhorst". Dan suizen de torpedo's over
boord en tegelijkertijd beginnen de vrij lichte
kanons van de „Scorpion" vuur te geven op
de verschrikte „Scharnhorst".
Terwijl het Engelse schip draait, weten de
kanonniers drie salvo's te geven, waarvan
waargenomen wordt dat ten minste enige
granaten doel treffen op het belangrijkste
dekhuis van de Duitser. Twee kilometer ver
der keert de „Scorpion" terug en nogmaals
gaat zo dicht mogelijk bij de „Scharnhorst"
een bundel torpedo's uit de buizen. Van elke
handeling en elk salvo wordt een radiogram
aan de „Duke of York" geseind. De com
mandant van dat schip en van het smaldeel
wil echter nu ook de uitwerking van deze
aanval weten, maar de Scorpion-mensen zijn
er zelf niet helemaal zeker van. In het pikke
donker hebben zij weliswaar kunnen waar
nemen dat tenminste drie torpedo's de
„Scharnhorst" getroffen hebben, maar zij
willen daaraan niet de conclusie verbinden
dat de Duitse slagkruiser ook gezonken is.
Maar de smaldeelcommandant houdt aan,
vooral wanneer de „Scorpion" een bericht
seint dat hij wrakhout op het water aan
treft. Even later seint de „Scorpion" dat hij
bezig is drenkelingen uit het water te vissen,
dat is ongeveer anderhalf uur nadat de tor.
pedo's gelanceerd zijn. De spanning bij de
smaldeelcommandant stijgt blijkbaar ten top
want hij stuurt een opgewonden telegram of
de „Scharnhorst" nu gezonken is ja of neen.
Droogjes seint de „Scorpion terug dat de
overlevenden, die uit zee gevist zijn, ver
klaren afkomstig te zijn van de „Scharn
horst". Pas weer een half uur later als de
Duitsers blijkbaar een beetje op verhaal ge
bracht zijn, gaat het definitieve telegram de
lucht in dat de overlevenden verklaard heb
ben hoe hun schip na de torpedo-aanval vrij
snel gezonken is.
Het is inmiddels laat geworden, maar nog
dezelfde avond komt een telegram binnen
van de Engelse admiraliteit met lof voor de
geslaagde actie. De volgende dag komen er
soortgelijke gelukwensen binnen van de
Engelse koning, van Churchill, van Roose
velt en van een Russische admiraal. De ge
hele geallieerde marinestrijdkracht is ver
heugd over de overwinning, behaald op de
Duitse sluipende slagkruiser. Een overwin
ning, bevochten door een van de kleinste
typen oorlogsschepen boven water, dat nu
vaart onder de Nedrlandse naam „Korte
naer".
(Nadruk verboden).
WAT IS DE B. B.
De BB. is Bescherming Bevol
king en dit is een organisatie welke hulp
verlenen wil in nood. Bij natuurrampen of in
oorlogstijd.
Met de samenstelling van deze B.B. kan
niet gewacht worden tot de noodsituatie er
is. Dan zou het te laat zijn om snel en zo
goed mogelijk te kunnen helpen. Dat is wel
gebleken bij de Februari-ramp in het vorig
jaar toen velen wilden meedoen, doch door
gebrek aan goede organisatie deze medewer
king niet ten volle kon worden benut.
De verschillende overheidsinstanties drin
gen er op aan om reeds nu de nodige
voorzorgsmaatregeleen te treffen om gereed
te staan als de nood onverwachts ontstaat.
De praktijk heeft bewezen dat een goede
hulpverleningsorganisatie het aantal slacht
offers en de schade belangrijk kan vermin
deren.
De B.B. heeft tot taak alle Nederlanders
te leren de zelfbeschermingsmaatregelen toe
te passen en door haar verschillende dien
sten de uitwerking van natuurrampen en
oorlogsgeweld tot een minimum te beperken.
Bij de B.B. zijn opruimings- en reddings-
pdoegen, een geneeskundige dienst, een ver
bindingsdienst, de brandweer en een sociale
dienst.
U kunt zich voor één dezer diensten op
geven.
Voorlopig moet hiervoor maar weinig tijd
beschikbaar gesteld worden. Gedurende eni
ge avonduren zal het doel en de organisatie
worden uiteengezt. Elke deelnemer zal voor
de hem bestemde taak onderricht worden.
Later zullen enige oefeningen moeten wor
den bijgewoond om het geleerde in de prak
tijk uit te voeren.
Voor de tijd, welke U hieraan besteedt,
wordt een vergoeding betaald van 1 gulden
per keer.
Bij actieve dienst zijn alle vrijwilligers ver
zekerd tegen ongevallen en schade, die hier
uit voortkomen. De sociale verzorging is
niet minder dan bij gewone beroepen.
De gemeenschap heeft U nodig. Meldt U
daarom dadelijk aan voor de B.B.
Formulieren en inlichtingen zijn ten stad-
huize te bekomen. Geef een tip en U wordt
aan huis bezocht.
■mmmmm. mmmm mmmmm mm.mm mm
t t
mmmm mm mm. mm'mm mm. mm mm mm
MIDDENSTANDSEXAMEN 1955.
Het 21e examen voor het Middenstands
diploma Algemene Handelskenn'is zal, voor
wat het schriftelijk gedeelte betreft, worden
afgenomen op Woensdag 1 Juni en Don
derdag 2 Juni 1955. Het mondelinge ge-
deelt wordt afgenomen in de periode van
25 Juli tot 6 Augustus 1955.
De inschrijving tot deelneming aan dit
examen kan tot 22 Januari 1955 geschieden.
In de nacht van Zaterdag op Zondag
is voor de Schtse kust het Zweedse schip
„Hispania" op een klip gestoten en daarna
snel gezonken. De kapitein is om het leven
gekomen. Hij wilde de brug niet verlaten,
toen de bemanning reeds in de boten was.
Waarschijnlijk zag hij de ernst van het ge
vaar niet in. Het schip was n.l. op veigen
kracht weer vrijgekomen, doch klaarblijke
lijk had het een groot lek opgelopen. De
bemanning bereikte spoedig de kust.
Bij het Comité Vluchtelingenhulp 1954
kwam in het afgelopen weekend weer een
bedrag binnen van 53.000. Daarmee werd
Maandag de totale opbrengst van deze actie
2J/2 millioen gulden.
Ëen groep van ongeveer 20 meisjes
van de Herv. Gemeente te Elburg hield Vrij
dagavond een wijdingdienst, toen zich in het
lokaal kolendamp verspreidde. Iemand had
de kachel flink opgevuld en toen de schuif
in plaats van open, dicht gezet. Enige meis
jes voelden zich op zeker moment niet goed
en begaven zich daarom ongemerkt naar
buiten om in de frisse lucht op te knappen.
Toen zij buiten kwamen, raakten zij echter
bewusteloos. Na enige tijd werd de af
wezigheid van de meisjes opgemerkt en be
sloot men op onderzoek uit te gaan, In de
buitenlucht raakten toen ook de andere
meisjes buiten bewustzijn. De meesten kwa
men na enige tijd in de frisse lucht weer bij,
doch drie moesten per brancard naar huls
worden vervoerd. Doordat zij waren geval
len toen zij bewusteloos werden, liepen en
kele meisjes lichte verkondingen op.
Een Superconstellation van de Trans-
Canadian Air Lines is Vrijdagavond bij
Brampton, 25 km ten westen van Toronto,
op een stuk bouwland neergekomen en uit
gebrand. 27 personen liepen bij de buik
landing van het toestel verwondingen op,
maar van geen hunner is de toestand ernstig.
I
Ook in Souburg heeft zich een geval
van gasvergiftiging voorgedaan hetwelk nog
goed is afgelopen. Vorige week werd daar
bij een familie in de Nieuwstraat een gas-
lucht waargenomen, maar nadat men de de
fecte gasleiding had gerepareerd was deze
gaslucht verdwenen. Zaterdagavond werd
opnieuw een sterke gaslucht waargenomen,
waarna des nachts een paar der gezinsleden
onpasselijk werden en de dochter het be
wustzijn verloor. Zondag is de defecte gas-
leding. welke zich buitenshuis bevond, ge
repareerd. Het bleek, dat het gas onder
gronds het huis van de familie kon binnen
dringen.
26 personen zijn waarschijnlijk omge
komen bij het verongelukken van een vier
motorige DC-6 van de Italiaanse lucht
vaartmaatschappij, die op het vliegveld Idle-
wild bij New York bij een poging om tijdens
een hevige regenbui te landen, is neerge
stort en in brand geraakt. Er bevonden zich
22 passagiers en 10 leden der bemanning
aan boord. Het toestel, dat een derde lan
dingspoging deed na een vlucht uit Rome,
via Milaan en Boston, raakte een pier, die
uitsteekt in de Jamaica-baai, nabij een van
de landingsbanen van het vliegveld. De red
dingspogingen werden bemoeilijkt door de
vuurzee en de mist, die ongeveer een uur na
de ramp neerdaalde. M enschat dat er 26
doden Zijn. "Van zes inzittenden weet mjën
zeker, dat zij'gered zijn.
-Te Tilburg is de 62-jarige mevr. A. S.
dooT gasverstikking om het leven gekomen.
Er w®s niemand thuis, toen het gebeurde.
Toen de heer S. thuis kwam, vond hij zijn
vrouw «ontleden. De oorzaak van het on
geval is vermoedelijk, dat een gemakkelijk
draaibaar gaskraantje ongemerkt is open
gegaan door gen onwillekeurige aanraking.
Nog steeds -nu-,10 jaar na de bevrijding
worden achtergebleven oorlogsprojectielen
door de Hulpverleningsdienst (H.V.D.) op
geruimd en onschadelijk gemaakt. Het zijn
achtergebleven bommen, soms van 1000 kg,
brandbommen, fosfor- en andere granaten,
pantservuisten en kleinere munitie. Zodra
er een 1 Oton bij elkaar is gebracht wordt dit
uit de bunkers op het strand gebracht om|
tot ontploffing te worden gebracht. Zo zijn
ook op de Oirschotse heide een grote massa
oorlogswerktuigen als granaten, landmijnen,
bommen, pantservuisten, enz. opgeruimd.
wmmm. mm
MELDT U AAN OP 'T STADHUIS
VOOR DE BESCHERMING
BEVOLKING t
vmmmammm mm. mm
ABONNEMENTSPRIJS: Loste nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,35 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS
Bi] contracten belangrijke
Ingezonden Mededelingen
Kleine advertentlèn (maximum
70 cent iedere regel meer
ff
Ps V
V
S
t
f
v