AXELSE COURANT
Bfc l)
Neerland's nieuwe tunnel onder
het Noordzee-kanaal
BWfêG'fL
Grootse actie op komst
tegen gevaarlijke volk vijand
Lucifers
Elke land
een brillanft
nippers
j. C.VINK
Huid genezing
MetHflfïlEA Gelei
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 6 NOVEMBER 1954
69e Jaargang No. 11.
-w
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C.VINK
j
§|p <5 J
ii'i'i'i nr. nrsniin
FIRMA
Markt 12
AXEL.
De klachten over de pontveren bij Velsen, waar wachttijden van een uur
geen zeldzaamheid zijn en de stakingsmoeilijkheden bij de tunnelbouw vesti
gen de aandacht op een groot en groots werk, dat weer gans andere aspecten
biedt dan dat andere interessante projectde Maastunnel.
Er zijn verschillende methoden om tun
nels te bouwen. Een der meest toegepaste
is de Schild-methode, o.a. gebruikt voor de
bouw van de grote verkeerstunnels onder
de Hudson (New York, de Schelde (Ant
werpen), de Mersey (Liverpool) en de
Theems (Londen). Bij deze methode wordt
in de tunnel gewerkt onder zo hoge druk,
dat het water er niet binnen kan dringen/;
het ene cirkelvormige segment na, of liever
vóór het andere doet de tunnel steeds meer
vorderen en als een reusachtige rups kruipt
het stalen monster steeds verder naar de
overzijde. Dit is voor Nederland, waar het
staal duur is, een kostbare methode. Daarbij
stelt onze wetgeving (terecht) zulke strenge
eisen voor de caisson-arbeid, dat het bou
wen va neen tunnel volgens de Schild-
methode te bezwaarlijk bleek.
Bij de bouw van de Maastunnel volgde
men dan ook een gans ander systeem en
daardoor heeft deze tunnel dan ook niet de
karakteristieke cirkelvorm, maar die van een
platte doos, waarin openingen zijn uitge
spaard voor verkeers- en voetgangerstun
nels en luchtverversingskanalen.
Tunnel in moten.
Bij de Maastunnel, waaraan van 1937 tot
1942 lis gewerkt, heeft men de z.g. Zink-
methode toegepast. Negen tunnel-moten, elk
van ruim 60 meter lengte, voor en achter
waterdicht gesloten, Werden neergelaten op
de zoveel mogelijk vlak gemaakte rivierbo
dem. Daarna werden in een caisson de
schotten tussen de tunnelstukken wegge
nomen.
Hetzelfde systeem van bouw in segmen
ten wordt toegepast bij de Velser tunnel,
maar hier geschiedt zulks op eveneens unie
ke wijze, n.l. in een open bouwput. Door
nfiddel ,van een „permanente" stalen bekis
ting worden de betonnen tunnelmoten ge
reed gemaakt en zo verlengt het tunnel
lichaam langzamerhand zichzelf tot het mid
den van het Noordzeekanaal is bereikt. Dit
kanaal is inmiddels zodanig verbreed, dat
ook de grootste oceaanstomers nog langs
het bouwput-obstakel kunnen heenvaren.
Dan begint men aan de overkant op de
zelfde manier. De schepen varen nu over het
reeds half gereed gekomen tunnellichaam
langs de noordelijke bouwput. En dan kan
eindelijk de verbinding worden gemaakt en
is de nieuwe oeververbinding gereed.
Maar vóór het zover is
Indrukwekkende gétallen.
De nieuwe tunnel wordt langer (768 m)
dan de Maastunnel (584 m) en ruim 8 m
breder dan de Maastunnel, maar de Vel-
ser tunnel krijgt geen voetgangers- en wiel-
rijdersaccomodatie. Naast de verkeerstunnel
komt nog een spoorwegtunnel te totale leng
te van 1644 meter. De Velser spoorbrug is
dus tot verdwijnen gedoemd.
Het plan voor de tunnelverbinding stamt
uit 1935. In 1941 werd met de bouw be
gonnen ,in 1942 reeds werd die op order
van de Duitsers stilgelegd. Toen men (eerst
tien jaar later) de bouw hervatte, bleek een
ingrijpende herziening der plannen nodig.
Het verkeer was zeer intensief geworden,
moeizaam verwerkten de ponten jaarlijks
rond de 2 millioen auto's. De tunnel kreeg
in plaats van een, twee rijbanen. De kosten
werden aanvankelijk geschat op ca. 17 mil-
lioen gulden. Zo langzamerhand is men er
wel achter gekomendat 100 millioen de
werkelijkheid meer nabij zal komen
Machtige pompJinstallatie's houden de
bouwput droog, waarin een deel van het
tunnel-lichaam reeds in ruwe vorm gereed
is. 3 a 400.000 m3 beton en ca. 40.000 ton
staal zullen zijn verwerkt, wanneer de tun-
nel gereed is. En dat zal, als alles meeloopt,
1957 worden.
Dankbaar heeft men partij getrokken o.a.
van de ervaringen met de Maastunnel bij
de oplossing van allerlei vraagstukken, zoals
b.v. van de luchtverversing en verlichting,
van de lawaaibestrijding en niet het minst
van de tunnelvrees, die eigenaardige ner
veuze aandoening, die automobilisten in de
tunnel kan bevangen en hen er toe leidt, zo
veel mogelijk het midden te houden, daar
mee het overige verkeer hinderend. Temeer
daar hte niet dè bedoeling is in de tunnel
verkeerspolitie te doen fungeren, moet alles
in he twerk gesteld worden om een vlot
functionneren van het verkeer te bevorderen.
Zo wordt de Velser tunnel straks, met an
dere opmerkelijke werken als zijn collega on
der de Maas, de inpoldering van de Zuider
zee en de herwinning van de overstroomde
gebieden, een nieuw en trots monument van
wat „een goede couragie" èn Nederlandse
ingenieurskunst vermogen
(Nadruk verboden).
De behoefte van de mens om vuur te kun
nen ontsteken is al duizenden jaren oud en
het is dan ook haast ondenkbaar dat onze
tegenwoordige lucifer, die voor iedere huis
vrouw en voor iedere roker tot een onmis
baar voorwerp is geworden nog pas een
goede honderd jaar oud is.
De eerste lucifers zijn waarschijnlijk om
streeks 1827 gemaakt door de Engelse apo
theker J. Walker en werden bekend door
een Engels octrooi van 1832 ten name van
een zeekere Samuel Jones, die ze in de han
del bracht onder de naam „lucifer-matches
De eerste lucifers waren moeilijk tot ont
branden te krijgen, wat spoedig in een te
grote brandbaarheid vernderde toen men de
koppen met phosphorus bewerkte. Deze lu
cifers waren toen zo brandbaar dat zowel de
fabricage als het transport en het gebruik
grote gevaren opleverde. In 1848 werd de
veiligheidslucifer uitgevonden, waarbij voor
de kop rode phosphor werd gebruikt, die be
langrijk minder gevaarlijk was dan de giftige
witte phosphor.
De niet giftige rode phosphor die bij de
eerste lucifers in de kop werd verwerkt zit
tegenwoordig in het strijkvlak op het doosje.
De luciferhoutjes worden van verschillende
houtsoorten gemaakt waarbij de boomstam,
na verwijdering van de schors wordt ge
schild op een dikte die gelijk is aan de dikte
van een lucifer. Deze schil wordt in repen
gesneden zo breed als de lucifer lan gis,
Waarna ten slotte de repen in houtjes wor
den gesned en.De houtjes worden daarna bij
bossen tegelijk in de massa gedoopt die de
koppen vormt.
Warrt al lijken de aantallen van 20.000 en
55.000 groot, toch vorm enze nog maar een
bescheiden percentage van de grote massa
Nederlanders, die lijden aan een van de vele
soorten ziekten, die men pleegt samen te vat
ten als „rheumatiek". Op (jlke 100 Neder
landers zijn er zeker 15, die aan een of an
dere vorm van rheuma in m'eer of minder
ernstige mate lijden. Behalve het persoonlijk
lijden veroorzaakt deze volksziekte een gro
ter verlie saan arbeidsdagen dan welke an
dere ziekte ook. Per jaar kost de rheuma ons
volk aan sociale uitkeringen en aan ver
pleging ruim 80 millioen gulden, dat is
ongeveer 220.000.per dag
Genezing is mogelijk.
Noog al te vaak hoort men beweren, dat
van rheumatiek-aaridoeningen „toch geen
genezing mogelijk is". Dat is pertinent on
juist. Aan rheuma is wel degelijk iets te doen
wanneer de ziekte maar spoedig genoeg ont
dekt wordt. Maar er kan in ons land nog te
weinig aan gedaan worden. Voor rheuma-
patiënten zijn op het ogenblik 350 bedden
beschikbaar, terwijl het er 2000 moeten zijn.
Er moet no gveel wetenschappelijk onder
zoek worden verricht en daarvoor ontbreken
de geldmiddelen. Bovendien is het dringend
noodzakelijk, dat iedereen weet wat hij doen
en laten moet om te voorkomen dat hij door
rheumatische aandoeningen wordt aangetast
en ook deze propaganda en voorlichting kost
veel geld, dat nog niet in voldoende mate
beschikbaar is.
„RHEUMA" KOST - BEHALVE VEEL PERSOONLIJK LEED
- 2 TON PER DAG.
Nederland heeft in de wereld een goede naam wat betreft de zorg voor de
volksgezondheid. Het „samenspel" op dit gebied tussen overheid en particulier
initiatief heeft tot successen geleid, waarvoor men in het buitenland grote be
wondering heeft. In één opzicht heeft ons land echter een achterstand in te
halen, vergeleken met andere landen, n.l. op het terrein van de bestrijding
van rheumatische ziekten.
Wel bestaat er reeds langer dan een kwart eeuw een Nederlandse vereniging
tot Rheumatiekbestrijding en zijn er over het gehele land verspreid 55 bureaux
werkzaam, die ieder jaar 20.000 nieuwe patiënten helpen naast 55.000 „oude
patiënten", maar toch kan men zeggen, dat eigenlijk pas nu de belangstelling
voor de rheumatiekbestrijding in ons volk aan het ontwaken is.
Nationaal Fonds gesticht.
Het gevolg daarvan is, dat vele patiënten,
die op het ogenblik aan rheuma jijden, ge-
doerdd zullen zijn als invaliden hun verdere
levensdagen te slijten. Dat is een toestand,
waarin zo spoedig mogelijk verbetering ge
bracht moet worden. Vandaar, dat, zoals
dezer dagen in Den Haag bekend gemaakt
Werd, een „Nationaal Rheumafonds" is ge
sticht, dat zich ten doel stelt de mogelijk
heden van de rheumabestrijding te verbete
ren. Dat dit fonds inderdaad „nationaal"
mag heten, blijkt dit de samenstelling van
bestuur, erecomité en comité van aanbeve
ling, waarin alle groeperingen van ons volk
vertegenwoordigd zijn.
Grote actie op komst.
Het Nationaal Rheumafonds heeft het plan
over enke|le maanden een grootscheepse actie
te gaan voeren in de vorm van een loterij,
waarbij de middenstand volledig zal worden
ingeschakeld. Nadere mededelingen daar
over zullen nog volgen. Maar reeds thans
mag de verwachting worden uitgesproken,
dat het Nederlandse volk spontaan zal mee
werken aan het welslagen van deze actie.
Want de volksgezondheid is een zaak
dat heeft het verleden bewezen die ons
allen zéér ter harte gaat.
(Nadruk verboden).
Keizer Haile Selassie van Ethiopië
brengt thans een bezoek aan Nederland.
Woensdagochtend is de keizer met een spe
ciale trein uit Parijs te Amsterdam aangeko
men. De keizer is vergezeld van zijn zoon,
prins Makommer, en diens echtgenote. Zij
werden ontvangen door Koningin Juliana en
Prins Bernhard. Om 11 uur legde de keizer,
terw'ijl het Amsterdamse politiekorps de na
tionale hymne van Ethiopië speelde, een
krans gelegd bij het Nationale Monument op
de Dam. De Koriingi n heeft Z.M. de keizer
benoemd tot Ridder-Grootkruis M.W.O., de
hoogste Nederlandse militaire onderschei
ding, wegens zijn grote verdiensten voor de
uitdindejlijke overwinning der geallieerden.
Bij zijn bezoek aan het Amsterdamse Raad
huis stonden daar zijn geschenken! aan de
stad Amsterdam, n.l. twee in zilver gevatte
olifantstanden, als kwartcirkels naar elkaar
toelopend, waarboven een gouden rijksap
pel, voorts 2 zilveren schilden en een schild
van bekleed buffcjllleer met de 'initialen H.L.
Burgemeester d'Ailly heeft de hoge gast als
symbool van de ontwikkeling tussen Ethio
pië en Nederland een zilveren model over
handigd van een 17e eeuwse „Vliegende
Hollander", een type schip, dat eeuwen ge
leden des keizers land bezocht.
Dat men niet te voorzichtig kan zijn
bij het omgaan met de in de landbouw te ge
bruiken vergiften bleek dezer dagen te Nib-
bixwoud. De 23-jarige tUindersknecht G. W.
was op het land werkzaam en ging in een
in de nabijheid staande schuur even rusten.
Dorstig zijnde dronk hij enige teugen uit een
geopende, met een heldere vloeistof gevulde
fles, in de mening verkerend, dat zij water
bevatte. De inhoud van de fles bestond uit
een zeer zwaar vergif, dat gebruikt wordt
voor de onkruidbestrijd'ing. De man stierf
direct.
Nederlandse arrestanten in Indonesië
worden in hun gevangenschap ernstig mis
handeld. Drie arrestanten moesten wegens
hun bedenkelijke gezondheidstoestand in een
hospitaal word enopgenomen en twee in een
krankzinnigengesticht, terwijl voor het leven
van een zesde arrestant, een jongeman nog
bijna, wordt gevreesd. Omldat de Indone
sische regering geen ernst maakt met de
klachten van de Nederlandse regering over
mishandeling van het dertigtal Nederlanders
dat in Indonesische gevangenissen verblijft,
heeft het ministerie Van buitenlandse zaken
de haar bekende fëiten van mishandeling
openbaar gemaakt. Sommigen werden in ge
boeide toestand met de vuist en stukken hout
tot bloedens toe geslagen, anderen werden
in het gelaat gespuwd en op uiterst pijnlijke
wijze bewerkt, met bajonetten gestoken of
men bewerkte hen met brandende sigaretten
of dompelde hen in een vijver. Nederlandse
protesten tegen deze mishandelingen brach
ten geen noemenswaardige verbetering in de
behandeling teweeg.
In België zijn grote corruptie-schanda
len bij levering aan het leger aan het licht
gekomen, waarbij drie gepensionneerde ge
neraals betrokken zijn. Arrestaties van een
aantal aannemers en personen van de aan-
koopdienst van het ministerie zijn op han
den. Eén der generaals werd gearresteerd,
toen hij een bruiloft bijwoonde. Een firma,
waarvan generaal Maroyen directeur was,
kreeg militaire werken ter waarde van 50
millioen francs toegewezen, terwijl het be
stek van een concurrerende firma 10 millioen
HOOFD-en KIESPIJN
Het aantal aangegeven radio-ontvang
toestellen in Nederland bedroeg per 1 No
vember 1954 1.942.105 tegen 1.931.683 op
1 October 1954.
Op verzoek van de Nederlandse Tele
visie-Stichting heeft de regering beslist, dat
vanaf 1 Januari vier avonden per week zal
worden uitgezonden. Daarenboven kunnen
nog programma's van buitenlandse zenders
worden overgenomen. De tegelijkertijd inge
diende voorstellen van de televisie-stichting
tot verdeling van zendtijd onder de omroep
verenigingen zijn aangehouden totdat is be
slist over het nieuwe teleVisiebestel.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cant per
Bl] contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per
Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-.
70 cent iedere regel meer 12 cent
m.m.
>er m.m.
1-5 regels
extra. i
I *JB |j L'-VI'-| I 1 i 1 M 1 lltJR&iXfl
Huidzuiverheid- Huidgezondheid
s
handen om trots op te zijn
Mijnhardt Kiespijnpoeders. Doos 50 ct.
Mijnhardt Hooldpijnpoeders. Doos 50 ct.
Alleen ECHT met de naam MIJNHARDT