AXELSE COURANT
Onverantwoordelijke zuinigheid
eist slachtoffers
ZWITSAL
Luchtkartering
en wat er aan vast zit
Niels overtref!
nippers
j. C.VINK
Frankering bij abonnement, Axel
WOENSDAG 7 JULI 1954
68e Jaargang No. 76
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL.
De na-oorlogse ontwikkeling van ons ge
hele land en ook van onze streek stemt zeker
tot verheugenis. Snel is men alom de diepe
wonden, die de oorlog heeft geslagen, te
boven gekomen en allerwegen is het her
stel snel aangepakt zodat men nu op vele
plaatsen, die toch tot de ergst getroffenen
behoorden na nog geen tien jaar moderne
centra vindt, op de plaats van het verwoeste
en verloren gegane en die de steden weer
mn oude betekenis en aantrekkelijkheid
terug geven. Wij denken maar aan Middel-
>urg, dat bij de grote festiviteiten van de
Stichting Nieuw-Walcheren een zo goede
leurt maakte en toch wel haast onherken-
iaar is tegenover de troosteloze steenklom
pen en leegten die onze provinciale «hoofd
stad in en na de oorlog te zien gaf.
Zo is het ook in Oostburg, in onze groot
ste havenstad Rotterdaml en nog op tal van
andere plaatsen.
Dit herstel is er niet alleen voor het oog,
maar ook economisch heeft ons land zich
in een snel tempo weten op te werken van
een berooide natie met een practisch waar
deloze gulden tot een land met een harde
valuta, dat weer zijn oude aanzien op de
wereldmarkt heeft terug verkregen.
De industrialisatie verloopt snel en het
werkloosheidsspook heeft men zo ver terug
weten te drijven dat er tal van bedrijfstak
ken zijn, waar men alle mogelijke moeite
doet om voldoende bekwame arbeidskrach
ten te vinden en aan te trekken.
Jammer, ja diep te betreuren is het, dat
bij deze gunstige ontwikkeling op velerlei
gebied de overheid zo ver achterblijft met
het aanpassen van het wegenverkeersnet
aan de huide eisen. Want de grotere bevol
king en de snelle motorisering van het ver
keer na de oorlog maken betere en vooral
veiligere wegen noodzakelijk. Want we zijn
er nog niet. Dagelijks komen er nog nieuwe
auto-beziters bij en zo lang ons land nog tot
een der laagste gemiddelden komt wat be
treft het aantal auto's gerekend naar het in
wonertal, tegenover andere West-Europese
landen, zoals België, maar ook tegenover
het arme Frankrijk of het door de oorlog
vernielde Duitsland," moeten wij toch wel
verwachten dat deze ontwikkeling voort zal
blijven gaan. Onze wegen zullen dus binnen
afzienbare tijd minstens 2 of 3 maal het ver
keer moeten kunnen verwerken, wat er nu
overheen rolt.
En helaas moeten wij constateren dat zeker
onze Zeeuwsch-Vlaamse wegen voor een
groot deel nog lang niet aan de eisen van
het huidige laat staan aan die van het
toekomstige verkeer zijn aangepast.
De afgelopen week heeft hiervan weer
maar een al te droef bewijs geleverd, toen
een 10-jariap meisje, dat gemakkelijk af te
leiden als een kind is, even niet de nodige
aandacht aan het verkeer besteedde, met het
ergst denkbare gevolg. Wanneer hier een
afzonderlijk fietspad was geweest, was er
niets gebeurd. En hoevele malen heeft onze
plaatselijke overheid reeds de aandacht ge
vestigd op deze noodtoestand, zonder dat
tot nog toe iets aan verbetering is gedaan
De overheid wil dat er wordt geindustria-
liseerd en gemechaniseerd. Onze zware in
dustrie komt weer op volle toeren en gelei
delijk aan worden de fabriekscomplexen nog
verder uitgebreid of nieuwe afdelingen ge
bouwd en in bedrijf gesteld. De landbouw
moderniseert en schakelt zoveel mogelijk
machines in. Dit alles betekent dat een steeds
groeiend aantal arbeiders van en naar de
grote fabrieken trekt, dat een steeds groter
aantal tractoren en landbouwwagens op de
weg komt voor aan- en afvoer naar silo,
suikerfabriek, enz.
Deze toename van het verkeer vraagt om
royale brede wegen, met afzonderlijke fiets
paden op korte termijn, want op de spits
uren en b.v. in het najaar tijdens de bieten-
in elk huisgezin:
campagne wordt het voor iedere wegge
bruiker levensgevaarlijk om jb.v. van het
traject AxelSluiskil of AxelKijkuit ge
bruik te maken. En dit terwijl dit wegge
deelten zijn die vrijwel al het verkeer in
onze streek van Oost naar West en om
gekeerd moeten verwerken. Totaal onvol
doende is de capaciteit hier en het is wel
haast onbejgrijpelijk dat de instance's die
hierin het beslissende woord hebben nu al
jarenlang het verzoek om verbetering af
wijzen met de simpele verklaring dat er geen
financiële middelen voor beschikbaar zijn.
Wanneer de regering wil dat er gemecha
niseerd en geindustrialiseerd wordt, zal zij
toch ook aan alle gevolgen moeten denken
en medewerking moeten geven om proble
men als hier zijn ontstaan te voorkomen.
Dodelijke ongevallen, die gelukkig nog tot
de zeldzaamheden behoren, maar waarvoor
het gevaar van dag tot dag aanwezig is, zijn
te droef om het motief geen geld verant
woord te maken.
Alleen aan wegenbelasting betaalt het
wegverkeer enige malen het bedrag dat de
overheid aan verbetering en onderhoud van
wegen uitgeeft. Bovendien zijn met de meest
noodzakelijke vebeteringen in onze omge
ving slechts kleine bedragen gemoeid. Wan
neer men op de weg naar Sluiskil en de
weg naar Kijkuit een vrijliggend fietspad
naast de weg zou aanbrengen, dan was er
al een grote verbetering. Het gevaar voor
wielrijders was dan geweken en de vaak
brede bussen en vrachtwagens hadden dan
tenminste de volle breedte van het wegdek
tot hun beschikking, wat zeker hard en hard
nodig is. De luttele kilometers fietspad die
hier moeten worden aangelegd zijn in aan-
legkosten stellig niet duur tegenover het
tijdverlies dat het verkeer hier dagelijks on
dervindt, om niet te spreken van het onher
stelbare leed dat is ontstaan en dat voor
velen dagelijks dreigt op deze veel te smalle
wegen.
Wij kunnen slechts hopen, dat hier ver
betering zal komen, voordat er nog meer
slachtoffers zullen zijn te betreuren.
Wanneer wij eens een enkele keer een
oude landkaart in handen krijgen, dan kijken
wij een beetje meewarig naar de prestaties
van onze voorvaderen, want wij zijn het
tegenwoordig wel wat beter gewend. Dat
beter" dateert echter ook pas van korte
tijd.
Omdat de fouten in de topografische kaar
ten hinderlijk groot waren, werd in 1933
besloten van Nederland een nieuwe staf
kaart te maken, schaal 1 50.000 in stereo-
grafische projectie. Men ging zich voor het
eerst bedienen van de z.g. fotogrammetrie.
Er was namelijk gebleken, dat de lucht-
fotogrammetrie zelfs voldeed aan de eisen
die men stelt aan een kaart 1 1000. Men
heeft hiervoor een speciaal vliegtuig, met
een schitterend fototoestel in de bodem ge
monteerd, terwijl een speciaal voor dit werk
opgeleide staf aan boord is.
Natuurlijk is het fotograferen geen een
voudige taak. Het toestel moet constant
vliegen op een hoogte van 4200 meter. Op
zichzelf is dit reeds een zeer moeilijke op
gave, want vooral in de lucht zijn er zoveel
oorzaken, die kleine afwijkingen in de hand
werken, een duw opwaarts of naar beneden
op het kritieke moment kan alles bederven.
Uit de aard der zaak moet het weer ook
meewerken en de mogelijkheid bieden om
scherpe foto's te maken. Het vliegtuig vliegt
in banen heen en weer over het te karteren
gebied en maakt de ene foto na de andere
en wel zodanig dat de foto's elkaar over
lappen.
landmeters verricht. De rest van de foto
zal dan ook goed zijn. Aan de hand van
andere hulpmiddelen wordt een en ander
nog eens grondig gecontroleerd. Hierna kan
men beginnen met het verder uitwerken en
het vervaardigen van de' kaarten, hetgeen
op zichzelf al weer een geweldig karwei is.
Luchtfoto's van geaccidenteerd terrein
kunnen niet op de gewone wijze ,,onthoekt"
worden. Het in kaart brengen van die foto's
geschiedt op een andere wijze. Deze foto's
worden in een ingewikkeld apparaat, een
z.g. stereoscopisch kartepingsapparaat ge
legd en daarmee uitgetekend.
De kartering is met de hulp van het
vliegtuig een belangrijke stap voorwaarts
gegaan en wij kunnen wel zeggen dat de
kaarten van tegenwoordig practisch feilloos
zijn. Voor een zeer groot deel is dit het
werk van het karteringsvliegtuig met aan
boord zijn staf van personeel. Dit werk is
prachtig en biedt de mens de gelegenheid
zich kaarten te verschaffen van gebieden,
waar men tot nu toe niet heeft kunnen door
dringen. Bezaten wij het vliegtuig niet, dan
zouden grote gedeelten van onze aarde nog
niet in kaart zijn gebracht.
Werk voor de winter.
Het is logisch, dat deze mensen prima op
elkaar moeten zijn ingesteld, willen zij
goede resultaten behalen. De piloot moet
niet alleen vlieger zijn, maar hij moet ook
een gedegen kennis hebben van het v.erk
van ieder van zijn metgezellen, opdat hij tij
dens het vliegen met alle dingen rekening
houdt, zonder dat hij hier speciaal op at
tent behoeft te worden gemaakt.
Het zal velen misschien verwonderen, dat
men indien enigszins mogelijk in de zomer
geen karteringsvluchten maakt. De oorzaak
hiervoor moet namelijk gezocht worden in
het groen der bomen in die tijd. Het loof is
dikwijls de oorzaak dat een kaart niet ge
heel duidelijk wordt. Maar ook in andere
jaargetijden heeft men te maken met moei
lijkheden, zoals bepaalde delen die in de
schaduw vallen en dergelijke.
Het „onthoeken".
Bij de Topografische Dienst in Delft wor
den de foto's in overeenstemming gebracht
met de werkelijkheid. Zij worden hier „ont-
hoekt dat wil zeggen zo gewijzigd, dat vier
vaste punten in de foto zodanig komen te
liggen, dat zij kloppen met opmetingen door
Te Breskens wordt de heer J. Duin
vermist. Hij vertoefde in de nacht van Zater
dag op Zondag in het café ,,Du Commerce"
aldaar en verliet dit café met de bedoeling na
enkele minuten terug te komen. Toen hij om
twee uur nog niet terug was werd de rijks
politie gewaarschuwd. Een ingesteld onder
zoek leverde geen resultaten op, evenmin als
een onderzoek met een speurhond of het af-
dreggen der haven.
De eerste oogst uit de Braakmanpolder
is feestelijk te Biervliet ingehaald. Een fees
telijke stoet van praalwagens, vergezeld van
de muziekcorpsen van Biervliet en Hoofd
plaat trok door het dorp. Koolzaad werd
eerst op de oude manier met de vlegel en
later door een combine gedorst. In de ten
toonstellingstent exposeerden verschillende
voorlichtingsdiensten en was een stuk schor
nagebootst, waarin verschillende opgezette
vogels een plaatsje gevonden hadden. Ook
was er belangrijk kaartenmateriaal tentoon
gesteld. Des avonds trad op de markt het
bekende radio-orkest ,,De Bietenbouwers''
op, onder leiding van Boer Biet.
Zaterdagavond reed een vrachtauto-
chauffeur uit Drumpt bij Tiel over de Leeu-
warderweg ter hoogte van de kruising Buik-
slotermeerdijk, toen een gelaste balk van het
chassis brak, zonder dat hij dit bemerkte.
De chauffeur reed door naar de pont over
het IJ, toen hij bemerkte, dat de aanhang
wagen er niet meer was. De aanhangwagen,
geladen met vijf ton aardappelen was na het
breken van de balk in volle vaart 200 meter
over het rijwielpad gereden en na van de
berm te zijn afgestort bij de volkstuintjes tot
stilstond gekomen. Gelukkig zijn er geen per
soonlijke ongelukken bij dit voorval voor
gekomen.
Bij Graz in Stiermarken is Zaterdag
avond een dieseltrein op een stilstaande
passagierstrein gereden, waardoor 17 per
sonen werden gewond, van wie 10 zwaar.
Bij een treinbotsing van een diesel- en
een goederentrein te Chateaubourg in het
dal van de Rhone in Frankrijk zijn 33 per
sonen om het leven gekomen en 30 ge
wonden naar een ziekenhuis gebracht. Het
ongeluk is vermoedelijk veroorzaakt door een
verkeerde wisselstand. De 29-jarige wissel
wachter is aangehouden.
Twee mensen kwamen om het leven,
toen de sneltrein Dortmund—Parijs Vrijdag
nacht kort voor middernacht bij Luik ont
spoorde. De locomotief en de kolenwagen
stortten van de spoorlijn af en de ovérige
wagens liepen uit de rails. De machinist
kwam om het leven. De stoker is later be
zweken aan de zware brandwonden, die hij
had opgelopen. Enige passagiers liepen lichte
verwondingen op, maar konden hun reis
voortzetten. De spoorbaan is over ruim 90
meter vernield.
Donderdagmiddag is een kamp voor
buitenlandse arbeiders in de Belgische mijn
streek in rouw gedompeld. Omstreeks het
middaguur vonden een groep schoolkinderen
een granaat in de uitgestrekte heide bij het
kamp. Onbewust van het gevaar dat hun
dreigde, namen zij het oorlogstuig mee naar
een afgelegen plek om het daar te onder
zoeken. Een arbeider zag de kinderen voor
bij komen. „We hebben een granaat ge
vonden 1" riepen ze opgetogen. Terstond
probeerde de arbeider hen het gevaarlijke
ding afhandig te maken. De kinderen liepen
toen echter hard weg. De arbeider waar
schuwde zijn maats, maar nauwelijks was
men begonnen met het zoeken naar de kin
deren of een daverende explosie weerklonk.
Bij een muurtje vond men de deerlijk ver
minkte lichamen van 12 kinderen, 10 ande
ren waren ernstig gewond van welke er nog
zes in levensgevaar verkeren.
De Amersfoorters gaan vandaag, 7 Juli
hun kei weer trekken. In 1903 is dit ook ge
beurd, toen de bekende Amersfoorter „Spek
kie" bij de graafwerkzaamheden op de Var-
kensmarkt de kei herontdekte. Het was dus
vorig jaar een halve eeuw geleden, dat de
kei door Amersfoort was getrokken. Tenge
volge van de watersnood werd het keifeest
uitgesteld. Nu is hét dan zover. Dan wordt
de kei, die op 1 April j.l. in de nacht door
het Kei-Comité werd „ontvoerd" op zijn
plaats in het plantsoen-Zuid gesleept. Het
komt dan op een mooi betonnen voetstuk
te staan.
Tweevoudig was de herdenking van
Bonifatius marteldood. Zaterdag was er een
nationale herdenking in Dokkum, die door
H.M. de Koningin werd bijgewoond. Zondag
vond in LItrecht de herdenking plaats.
In de Mexicaanse stad Piedras, die
dcor een overstroming geteisterd werd, zou
den naar schatting 200 ménsen zijn omge
komen. Men houdt telling onder de inwoners
van de stad om het juiste aantal doden en
vermisten vast te stellen. In de Amerikaanse
staat Texas, waar eveneens een overstro-
ming plaats vond, kwamen 21 personen om
het leven.
De voormalige Duitse luchtmaarschalk
Erhard Milch is uit de gevangenis te Lands
berg (Beieren) ontslagen, waar hij wegens
oorlogsmisdaden een straf van 15 jaar uitzat.
Oorspronkelijk had het tribunaal van Neu
renberg hem tot levenslang veroordeeld we
gens deelneming aan „het deporteren en in
slavernij houden van mfensen" en andere
misdadige praktijken. De Amerikaanse hoge
commissaris Mc Cloy had deze straf echter
verminderd tot 15 jaar. Milch stond aan het
hoofd van de Duitse luchteskaders die deel-
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
Dampo bij Verkoudheden
VAH M OOrlar an I(\r\A
Wonderlijk zoals dat helpt!
s
Uitsluitend
Apothekers
Drogisten