AXELSCHE IS COURANT
De Olympische Spelen
„Met raad en daad
Langs de Amerikaanse wegen
ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1952
66e JAARGANG No. 85
/TT
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Frankiring bQ Abonnsmsct Axil.
Abonnements
prijs*
Losse nummers*
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indlé fl.
Buitenland il. C
V
f Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Adverteutlën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Hetgeen zich in Helsinki voordoet is evenzeer
een bepaling van onze tijd als de conferentie te
Parijs of de voor-verkiezing tot het president
schap te Chicago.
Wat aan de diplomaten mislukt, gelukt aan de
sportlieden. Heeft enige zitting van de Verenigde
Naties geleid tot een internationale verbroedering
als het grote sportfeest te Helsinki te aanschou
wen gaf Te Helsinki kogelen de Russen niet met
veto's, maar zij delen sigaretten uit en ook de
Amerikanen naderen hun Russische tegenstanders
met geschenken en glimlachen tegen de aardige
Russische meisjes. In onze dagen van internat'"
nale tegenstellingen en verwikkelingen heeft de
sport de grote betekenis, dat zij de naties 5p
vredelievende wijze te zamen bindt en dat zij,
haar brengt tot menselijke ontmoetingen. Dit feit
geeft een verheugende achtergrond aan de wed
strijden in het hoge Noorden.
Daar komt nog bij, dat het sportleven een
voorbeeld geeft van heilige eerbied voor regelen,
afspraken en conventies. In dit respect voor ge
bruiken en spelregels ligt een ethiek, die zegen
rijk is in een periode van algemene verwildering
en ontaarding, als wij beleven. Daarom geven
de Olympische ontmoetingen een belangrijke bij
drage voor het behoud van de wereldcultuur
van nu. Als men gebogen is over de uitslagen, als
men de wedkampen met spanning volgt, dan mag
men deze zijde der grote sportgebeurtenis niet
vergeten.
Helaas 1 Er is ook een schaduwkant. De
Olympische Spelen, die in de oudheid werden ge
vierd, maakten deel uit van het Griekse schoon
heids - ideaal. Niet alleen de geestelijke krachten
bepaalden de waarde van het oude Hellas, maar
ook de lichaamscultuur, de verrichtingen van sta
lende oefening, van gespierde macht, van lenige
beweging.
Dit ideaal wordt in de moderne Olympische
Spelen overwoekerd door de jacht naar het succet,
door hel behagen aan de overwinning, door het
afmeten van nagsllengten, om te bepalen wie
het eerst over de streep is. Dit heeft niets meer
met kracht, dit heeft niets meer met schoonheid
te maken.
Er zijn foto's verschenen in onze couranten, waar
in kampioenen zijn afgebeeld met de hand op het
hart, met wanstaltige gelaatstrekken, die een on
menselijke inspanning verraden. Zou men aan doel
en strekking van de Olympische Spelen en aan
het geluk van de deelnemers geen dienst bewijzen,
door het wedstrijd-element iets naar de achtergrond
te brengen, door ze wat meer te Hellenizeren en
wat minder te Amerikaniseren
Er is iets tragisch in het lot van de moderne
spo«sman. Vandaag is hij de lieveling der menigte.
Het volk omjubelt hem en geeft hem meer be
langstelling en liefde dan aan zijn staatslieden
en kunstenaars. Morgen, opeens, breekt de ge
spannen boog van zijn leven, zij.n lichaam begeeft
hem, hij kan niet meer, hij moet het strijdperk
verlaten en wordt na een korte, vlammende roem,
gedompeld in de vergetelheid.
Voor Nederland hadden de Olympische Spelen
te Helsinki het kenmerk van diepe teleurstelling.
Wij denken in het bijzonder aan het „triest einde
van de loopbaan van een groot kampioene",
Fanny Blankers-Koen, de meest bekende en meest
beminde vrouw van ons land.
Zij is niet alleen beminnelijk door haar eenvoud,
door de gratie van haar verschijning, maar ook
door de koninklijke wij,ze waarop zij haar nood
lot droeg. „Sportief" is het woord, waarmee wij
tegenwoordig een edele levenshouding, de open
baring van een zedelijk bewustzij,n, van een aes-
thetisch zelfbedwang aanduiden. Fanny Blankers-
Koen was „sportief" op het ogenblik waarin het
onheil haar trof. Zij is zichzelve trouw gebleven,
ook in het fatale moment van haar leven.
Aan wie de schuld van deze marteling V Schort
er iets aan de voorbeoordeling van haar raads
lieden V Mocht men haar tot de wedkamp op
roepen, terwijl er duidingen waren van dc ver
zwakking van haar lichaamskracht
Wij kunnen slechts herhalen, dat men de Olym
pische Spelen zou veredelen, indien men ze wat
los maakte van de jacht op succes.
Dr P. H. Ritter.
R. K. W. Kunt u taiij zeggen of de Verzekerings
maatschappij „Het Hollandse Kruis N.V." te Den
Haag bestaat
Antwoord Ja zeker bestaat die maatschappij.
Het door u genoemde adres is juist.
N. B. 1. Hoe oud moet een kip zijn voor hij
op de rikken mag V 2. Hoe oud moet een Bar
nevelder zijn voor hij begint te kraaien
Antwoord 1. De kippen moeten bij een nor
male voorjaarstemperatuur en bij machinaal uit
gebroede kuikens ongeveer vijf weken oud zijn
ndien de kuikens door een moederkip zijn uit
gebroed duurt het ongeveer twee weken langer.
2. Een Barnevelder haan is ongeveer 4 maanden
oud voor hij begint te kraaien. Dit is een ras
zeer laat kraait, zulks in tegenstelling met
de leghorn, die het zeer vroeg doet.
J. C. B. Mijn zwager, een broer van mijn vrouw,
is onlangs overleden. Nu is diens vrouw weer
jli het huwelijk getreden. Ik was uitgenodigd voor
Ie bruiloft, dus ik nam een vrije dag. Volgens het
reglement wordt door verzuim tot bijwoning van
cea huwelijk door schoonzusters, het loon door
betaald. Nu weigert de directie dit, omdat de
betrokkene geen schoonzuster van mij zou zijn.
'at moet ik doen V
Antwoord Volgens art. 350 B.W. bestaat de
twagerschap in de betrekking welke door aan-
buwelijking ontstaat tussen één der echtgenoten
tn de bloedverwanten van de andere. Volgens dts
*st is de vrouw van uw overleden zwager dus geen
schoonzuster van u. Zij is dit nu niet meer, zii
is het ook nooit geweest. De zaak zou anders
2ijn indien het hier betrof een zuster van uw
>rouw. In de practijk noemt men de betrokkene
schoonzuster, maar daar houdt de wet geen
rekening mee. U kunt dus dat loon niet opeisen.
C. K. Moet achterstallige huur betalen over
1951 en de eerste 6 maanden van 1952. De huis-
regenaar heeft daar nimmer over gesproken. Heeft
bij het recht de huurverhoging alsnog te vor
deren V
Antwoord t Ja, u bent van 1 Januari 1951 af
'5 pet. huurverhoging schuldig, dat is 45 cent
eigen welstand. Ook te Utrecht, Kromme Nieuwe
Gracht 39 kan men u inlichtingen verstrekken.
V'. II. Is het waar dat er speciale dakpannen
verkrijgbaar zijn otn het nestelen van mussen onder
de pannen te voorkomen
Antwoord Ja, dit soort pannen, z.g. onderpannen
zijn bij vrijwel iedere bonafide bouwmaterialen-
handelaar verkrijgbaar. Informeert u maar eens
bij een dergelijke zaak bij u ter plaatse.
B. 1. Eet een koolmees alleen de boter van
het brood of eet hij ook het brood op 2. BIr
bestaan rode en zwarte bessen. Welke van deze
twee soorten heet „aalbes" 3. Is de schaduw
van een vliegtuig dat men op de grond ziet, ge
lijk aan de grootte van het vliegtuig, zoals men
dat in de lucht ziet of kan de schaduw groter zijn.
Antwoord Tja, wat zullen wij u daar nu op
antwoorden. Zet u eens een vieetje brood met
en een zonder boter neer, dar. kunt u zien wat
de koolmees doet. 2 Beide soorten bessen heten
aalbessen. 3. Ja, zeker kan deze schaduw groter
zijn dat hangt af van de afstand en de richting
van de lichtval. Houdt u maar eens uw hand voor
een brandende lamp op verschillende manieren.
A. B. P. Bestaat de mogelijkheid om door zelf
studie het Mulo-diploma te verkrijgen
Antwoord Ja, dat is mogelijk. Naar onze me
ning is het echter wel raadzaam hierbij leiding
te hebben. Deze kunt u krijgen door mondelinge
of schriftelijke lessen te nemen. Een daartoe be
voegd leraar kan u natuurlijk ook helpen. Een
avond-Mulo geeft echter ook de gelegenheid om
na uw dagtaak en veelal tegen schappelijke prijp,
deze lessen te volgen. Bepaald noodzakelijk een
ter om een 4-jarige Mulo te volgen is het niet.
Abonné. Hoe kan ik een licht leren vest schoon
maken, dat erg vuil is.
Antwoord Probeert u het eens met tetra of
benzine (brandgevaar).
G. Gaarne had ik het adres van de Ned. Rijwiel
padvereniging.
Antwoord Het adres van de federatie van Ned.
Rijwielpadverenigingen is Vlissingen, Singel 82.
Abonné. Heeft wollen terra overgordijnen met
witte draad. Zij wilde ze wassen, maar bij het
wassen van een staaltje van dezelfde stof bleek
dat de kleuren doorliepen.
Antwoord Probeert u eens de gordijnen te
wassen in gewoon koud water, waarin iets zout
is opgelost. (Niet te veel zout).
per week. Wellicht kunt u een regeling treffen
met de huiseigenaar als het bedrag ineens teveel
voor u is, maar verschuldigd bent u het.
W. V. Heeft een spaarbankboekje ten geschenke
gekregen van een nichtje uit Duitsland. Het boekje
is hier te lande uitgegeven. Zij ontving een mach
tiging om het geld er af te halen. Hoe moet zij
er mee aan
Antwoord Wij kunnen u niet afdoende helpen;
wij weten n.l. niet of de machtiging voldoet aan
de voorschriften, waür het boekje is uitgegeven
enz. Gaat u eens naar het postkantoor in uw
woonplaats. Men zal u daar alles haarfijn uit
leggen en u eventueel in het bezit stellen van
de nodige papieren.
J. B. Ik ben op huwelijksvoorwaarden getrouwd.
Indien mijn man komt te overlijden erf ik dan
van hem
Antwoord Van de inhoud van de huwelijkse
voorwaarden hangt af of u van uw man zult
erven. Het hangt er van af wat gemeen en wat
niet gemeenschappelijk eigendom is. Wij» adviseren
u een notaris te raadplegen. Wat betreft uw
vraag over de regeling van de huwelijksvoorwaar
den, delen wij u mede dat deze materie in het
burgerlijk wetboek geregeld is.
J. A. B. Gaarne zou ik het adres te weten ko
men van het hoofdbureau van Sociale Militaire
zaken van Nederland.
Antwoord De Sociale Dienst van het Ministerie
wan Oorlog is gevestigd te Den Haag, L. Nieuw-
«Lraat 40.
Emigrant. Wil emigreren naar Nieu'w-Zeeland en
vraagt in verband hiermede een drietal inlichtingen.
Antwoord Emigrantenbepalingen worden nog al
eens gewijzigd en het is lastig de a.s. emigrant via
deze rubriek afdoende te helpen. Nog kort ge
leden zijn er veranderingen aangebracht in de
landing-permits" voor Nieuw-Zeelaïitd. Wij raden
u aan u te wenden tot de volgende adressen. Het
Gew. Arbeidsbureau de Chr. Boeren- en Tuinders-
bond, Raamweg 38, Den Haag Kath. Boeren- en
Tuindersbond, Badhuisweg 91, Scheverungen. Het
toekennen van subsidie is afhankelijk van uw
In de Verenigde Staten hebben zestig millioen
mensen een rijbewijs hiervan zijn 15 millioen
vrouwen. Proeven hebben aangetoond, dat vrou
wen minder gewiekst rijden dan mannen, maar
statistieken van ongelukken bewijzen, dat zij het
voorzichtiger doen.
De millioenen kilometers, die de Amerikanen
dagelijks afleggen voeren hen naar verschillende
bestemmingen. Dagelijks gebruiken zes millioen
kinderen honderdduizend autobussen om naar school
te konten. De postbodes leggen met elkaar meer
dan 2 millioen kilometer per dag af om de post
af te leveren aan zestig millioen huizen. De
helft van de arbeiders gaan naar hun werk in
een particuliere auto en de goederen, welke deze
arbeiders produceren leggen althans een deel van
de weg naar hun bestemming af in een van de
acht millioen vrachtauto's, waarover de V.S. be
schikken. Er zijn producten, b.v. groenten en
melk, die uitsluitend per auto vervoerd worden
en negen van de tien varkens, die naar de markt
gaan. doen dit per auto.
Alles met elkaar beschikken de Amerikanen over
73 auto's per 100 gezinnen in 8o/o van de gezin
nen beschikt men over twee of meer wagens. Op
de rijkswegen komt men vier personenauto's tegen
op elke vrachtauto. In drie van de vier auto's zit
iemand, die op weg is naar zijn werk, wat dti
dan ook zij. De vierde maakt een plezierritje.
Hij behoort tot het grote leger van 60 millioen
toeristen, die elk jaar door de V.S. rondrijden,
of hij wil er zo maar eens even uit zij,n.
Iedere dag rijden meer dan 9 millioen mensen,
die niet zelf een wagen hebben, met een ander
mans auto mee. En toch zil er in meer dan de
helft van de auto's, die u passeren, slechts één
persoon, de chauffeur.
Mensen, die veel op de buitenwegen zijn, worden
tijdens de rit graag bezig gehouden, zoals blijkt
uit het feit, dat meer dan 15 millioen auto's voor
zien zijn van een radio. In de laatste jaren heb
ben 22 staten een wet uitgevaardigd, waarbij het
verboden wordt televisie-toestellen in auto's anders
dan achter de rug van de chauffeur te monteren.
De meeste mensen maken weinig lange ritten.
Stadsritten verslinden één-derde van het aantal
afgelegde kilometers. En zelfs van die buitenritten
blijft één-derde onder de tien kilometers. Maar
vele kleintjes maken één grote en zo komt het,
dat de auto gemiddeld per jaar 15.000 kilometer
aflegt.
Zo'n gemiddelde zegt weinig, want handelsrei
zigers plegen b.v. per jaar 29.000 kilometer te
rijden, doctoren ongeveer 20.000. Maar 14o/o van
de automobilisten brengt het niet verder dan
4500 km., terwijl er eenzelfde aantal zijn, die on
geveer 23.000 km. halen. Eén van elke twaalf
auto's loopt al meer dan 150.000 km. mee
en het is helemaal niet ongewoon, dat vrachtauto's
meer dan 1 millioen kilometers halen.
Al hebben de mensen dan voorkeur voor korte
ritten de lange fitten maken velen toch ook
liefst per auto. Van elke 100 mensen, die meer
dan 2300 km. moeten reizen voor zij in New Yorfc
zijn, maken 46 die reis per auto, 35 gaan per
vliegtuig en 19 nemen de trein.
Handelsreizigers hebben hun monsterkoffers op
geborgen zij maken van hun auto's rij.dende
winkels. Sommigen zijn echte marskramers ge
worden, die niet minder dan 3000 artikelen bij
zich hebben, variërend van vliegen voor de vis
vangst tot jachtgeweren. In Michigan zoeken de
huisvrouwen haar behangselpapier uit in een rij
dende behangselwinkel. Een fabrikant van was
machines en centrifuges in Florida demonstreert
die apparaten in zijn vrachtauto. Anderen zwer
ven over de wegen met petroleumkachels, olie
stock-installaties en complete keukeninrichtingen.
Natuurlijk worden er ettelijke artikelen per
vrachtauto vervoerd, maar die vrachtauto's krij
gen ook vele speciale karweitjes op te knappen.
Zo heeft b.v. onlangs een zware vrachtauto in
Massachusetts honderd huizen een eindje ver
reden, want op de« plek waar zij aanvankelijk
stonden, moest een brug komen. In Idaho is een
auto gebouwd voor het vervoer van levende vis
65.000 forellen kunnen in één keer vervoerd
worden.
De boeren hebben de beschikking over 2l/2
millicen motorvoertuigen, maar zij hebben nog
altijd tweemaal zoveel paarden. Er zijn ongeveer
25.000 ondernemingen, die meer dan 8 vracht
wagens hebben de Bell Telephone System heeft
de beschikking over niet minder dan 43.000 wagens.
Regerings-instanties Washington, de afzon
derlijke staten en gemeenten beschikken over
800.000 motor-voertuigen. Maar hierbij zij,n onge
veer 300.000 legerauto's inbegrepen, verder politie
auto's, vuilniswagens, brandweerwagens en post
auto's. De civiele afdelingen van de federale re
gering hebben 80.000 voertuigen, waarvan het de
partement van 1 andbouw er 20.000 heeft. De nog
jeugdige commissie voor atoom-energie rijdt al
rond in 7000 auto's.
Het Amerikaanse Rode Kruis beschikt over 10.000
motorrijtuigen, voorzien van al hetgeen nodig is
voor E.H.B.O. De chauffeurs hiervan hebben allen
een cursus E.H.B.O. gevolgd.
Na de oorlog rijden de mensen veel msef auto
dap voor 1941 naar schatting is het aantal weg
gebruikers met 15 millioen gestegen. Het verkeer
op de hoofdwegen en in de steden is met de helft
toegenomen. De drukste weg is die tussen New
Jersey en New York, daar telt men dagelijks wel
100.000 voertuigen, waarvan 60.000 vrachtwagens.
Ieder jaar sneuvelen er verkeersrecords. Ver
leden jaar maakten b.v. 2 milliard mensen ge
bruik van taxi's interlocale busdiensten vervoe
ren veel meer passagiers dan de spoorwegen en
in de steden gebruiken de mensen veel meer
bussen dan trams.
Tot nog toe is het record-bezoek aan de natio
nale parken geweest 13i/2 millioen mensen in 1950
van deze 131/a millioen mensen kwam 96o/o per
auto.
Ook internationaal groeit het wegverkeer voort
durend 2i/« millioen mensen reisden per auto
naar Canada en 60.000 wagens staken de grens naar
Mexico over. Vijfduizend automobilisten hadden
zelfs^ zin in een avontuurlijke tocht naar Alaska.
In 1950 namen ruim 3600 automobilisten hun
wagens mee naar Europa, hetgeen hun kwam te
staan op 425 dollar per wagen.
Een opinie-onderzoek heeft uitgewezen, dat de
meeste huwelijksaanzoeken tegenwoordig in een
auto worden gedaan. En er zijn mensen, die zo
bezeten zijn door de eeuw van de auto, dat zijj
zelfs 's nachts geen afscheid van de weg kunnen
nemen. 500.000 eigenaars van gemotoriseerde woon
wagens maken de weg tot hun thuis.