AXELSCHE IS COURANT
Overbevolking
AXELSCHE 15 COURANT
ING
Motie vóór de
VRIJE VEREN
DE GAL
LEVER OP
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
r
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
natuurzuivere
ERMUNT
V.
Fraokeriog bq Abonnemeut Aial.
ZATERDAG 14 JUNI 1952
66e JAARGANG No. 71
N
Abonnements
prijs:
Losse nummert'
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
11
Alle andere plaatsen
In Nederland en
Ned. Indié 11.
Buitenland 11. 1 -
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Adverteutlèn
(ni-xlmum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Een tijd geleden vernamen wij door de radio,
dat Nederland het Europese land is met de grootste
bevolkingstoename. Het aantal geboorten is hier
het hoogst, het aantal sterfgevallen het geringst.
Frankering bij Abonnement Axel
kenning van diploma's met Zuid-Afrika, terwijl
België wel over zulk een wederkerige erkenning
beschikt V
Het lijkt wel of de kansen vergeten worden,
die landverhuizeude Nederlanders breneen kunnen
WOENSDAG 11 JUNI 1952
op te lossen en tegen kunstmatige beperking der
geboorten bestaan religieuze bezwaren, die wij er
kennen en eerbiedigen. Maar men moet het te
vroegtijdig sluiten van huwelijken bij de nood
toestand waarin wij verkeren niet aanmoe
digen door een kwistige kinderbijslag. Indien
de gezinnen de toeslag aanwenden voor het doel
waartoe hij werd ingesteld, dan is zij, mits met
overmatig, verdedigbaar. Maar er zijn gezinnen,
66e JAARGANG
Abonnements
prijs:
Losse nummers*
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fi
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indiö il.
Buitenland fl. 1 -
Advertentieprijs
7 cent per m.m
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kl«ine Adverteutién
(niv_A.imum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Door de Kamer van Koophandel en Fabrieken
in Zeeuwsch-Vlaanderen te Terneuzen is een protest-
schrijven gericht aan de voorzitter van de Raad
van Ministers te 's-Gravenhage, betreffende de
opheffing van de vrije veren op de Westerschelde.
Dit protest is van de volgende inhoud
Met grote teleurstelling en bezorgdheid nam onze
Kamer kennis van de berichten uit de dagbladen
dat door de minister van Verkeer en Waterstaat
aan het college van Ged. Staten van Zeeland werd
bericht dat het de wens der regering is weer
te komen tot wederinvoering van een volledig
tarief voor de veerdiensten over de Westerschelde.
Onze Kamer meent, dat zij zich in deze zaak,
waarmede zulke grote economische belangen van
het bedrijfsleven in haar gebied gemoeid zijn, tot
U moet wenden teneinde opnieuw haar standpunt
kenbaar te maken.
In onze brieven van 4 October 1948 en 21
November 1949, gericht aan de minister van Ver
keer en Waterstaat, zijn uitvoerig de economische
gronden waarop voor het behoud der vrije veren
werd gepleit, uiteengezet
Deze argumenten zijn thans ook nog onvermin
derd van kracht en de Kamer stelt het op prijs
ook in deze brief te verklaren dat zij vrije veren
op de Westerschelde blijft voorstaan, aangezien zij
deze als één van de belangrijkste middelen voor de
verdere ontplooiing van haar gebied beschouwt.
Het spijt ons te moeten hebben constateren dat
aan de destijds aangevoerde argumenten voor het
behoud der vrije veren geen aandacht is besteed.
Dit blijkt ook thans wel zeer duidelijk, nu het
in 1945 door de regering gegeven woord waar
aan reeds in 1950 een groot deel van zijn waarde
werd ontnomen door het voornemen tot het
weder-instellen van het volledig tarief geheel wordt
gebroken.
Het behoeft niet in den brede betoogd te worden
dat Zeeuwsch-Vlaanderen door het vrijgeven van
de veren uit zijn isolement werd verlost. De vcr-
voercijfers bevestigen wel zeer duidelijk dat ons
gebied door het nemen van deze maatregel in
het jaar 1945 meer op de voorgrond kon treden
dan ooit tevoren het geval geweest was.
De grote uitbreiding van het verkeer over de
Westerschelde sinds Zeeuwsch-Vlaanderen ten op
zichte van overig Nederland ontsloten werd, heeft
het verlenen van dit 'echt aan deze streek ten
volle gerechtvaardigd.
Wij achten het ondenkbaar dat een vooruit
strevende regering tegen de ontwikkeling van de
huidige verhoudingen zal ingaan en de wijzers
van de klok zal terugzetten.
Terwijl er kapitalen worden besteed om verschil
lende gebieden elders in het land tot meerdere
ontwikkeling te brengen, zal de regering door
het wederinvoeren van het volledige tarief de
verdere ontwikkeling van dit deel van Neder
land belemmeren en de reeds bereikte ontplooiing
teniet doen.
De argumenten welke worden aangevoerd ten
einde het weer opleggen en opvoeren van de
extra-belasting op het bedrijfsleven en een groot
deel van de bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen
te motiveren, achten wij allerminst steekhoudend.
Wij vragen ons af waarom alle verkeer van
Zeeuwsch-Vlaanderen over de Westerschelde weer
belast moet worden, terwijl het vervoer over de
bruggen over de grote rivieren en door de tunnel
te Rotterdam, voor de bouw en het onderhoud
waarvan jaarlijks grote bedragen worden uitgegeven,
aan geen enkel tarief is onderworpen.
Het verkeer over deze bruggen en door de
tunnel kan zeer snel geschieden in tegenstelling
tot het vervoer met de veerboten. Veel kostbare
tijd gaat hierbij reeds verloren niet alleen tijdens
het overzetten doch ook daarvoor bij het wachten
aan de aanlegplaatsen.
De veerdiensten op zichzelf vormen reeds een
grote belemmering voor het verkeer.
Bovendien moeten wij constateren dat de rege
ring aan onze wens, neergelegd in de brief van
de Samenwerkende Kamers van Koophandel en
Fabrieken in Zeeland van 23 Februari 1951, tot
verbetering van de outillage en de service, geen
enkel gevolg heeft gegeven en ook thans niet
bereid blijkt, hierop nader in te gaan.
In het bijzonder willen wij er op wijzen dat het
naar onze mening niet nodig is grote luxe ponten
te laten varen, doch dat ons gebied meer gebaat
zou zijn bij kleinere, meer eenvoudige boten, met
een grotere frequentie, die ook 's avonds laat
en 's nachts met veel geringere kosten de oever
verbinding in stand kunnen houden en de wacht
tijden zouden verkleinen.
Dat het vervoer van personen en wielrijders
weer aan een heffing zal worden onderworpen
zien wij als een grote onbillijkheid. Indien men
in Zeeuwsch-Vlaanderen van een brug of tunnel
gebruik zou kunnen maken zouden deze zich snel
ler kunnen verplaatsen zonder dat dit vervoer
iets behoefde te kosten.
Ook zij die dagelijks van de veerdiensten ge
bruik moeten maken om elders hun werkzaam
heden te verrichten, zullen in ernstige mate door
een heffing worden getroffen Immers, het netto
inkomen van deze groep zal aanzienlijk vermin
deren ten opzichte van hen die dezelfde werk
zaamheden verrichten en dit in een land met een
geleide loonpolitiek.
Ten aanzien van het goederenvervoer wensen
wij naar voren te- brengen dat de bedrijven in
Zeeuwsch-Vlaanderen op basis van de vrije veren
tot de aanschaffing of uitbreiding van hun vracht
wagenpark zijn overgegaan. Het merendeel dezer
bedrijven beschikt niet over een vergunning tot
het verrichten van vervoer naar België, hetwelk
reeds een groot nadeel betekent aangezien Zeeuwsch-
Vlaanderen veel goederen naar België exporteert.
Deze ondernemers zijn dus aangewezen op het
verrichten van transport naar het Noorden en ook
deze mogelijkheid wordt vrijwel afgesneden, temeer
omdat zij wanneer zij ledig terugkeren, toch het
volle tarief moeten betalen.
Dit alles klemt temeer, nu blijkt, dat in de
jaren 1946 tot en met 1951 in ons land aan
Wegenbelasting 231 millioen gulden werd geïnd en
nog niet de helft hiervan werd uitgegeven ten
behoeve van het verkeer, hierbij inbegrepen de
hoge reparatie-kosten van wegen en bruggen na
de bevrijding.
Wij kunnen dan ook niet anders dan ernstige
bezwaren uiten tegen dit voornemen der regering,
omdat wij er zeker van zijn dat door deze maat
regel Zeeuwsch-Vlaanderen weer in zijn isolement
zal worden teruggedrongen.
Wij staan op het standpunt dat het tekort op
de exploitatie van de veerdiensten op de Wester
schelde dient te worden bijgepast uit het over
schot der Wegenbelasting, op dezelfde wijze waarop
het onderhoud aan wegen, bruggen e.d. wordt
betaald.
Bovenal wensen wij er onze grote teleurstelling
over uit te spreken dat een door minister-pre
sident, prof. ir. W. Schermerhorn, en de minister
van Verkeer, ir. S. van Schaik, in 1945 gegeven
woord en gestelde daad, door de tegenwoordige
regering worden teruggenomen.
Wij verzoeken U dan ook thans met de door
onze Kamer naar voren gebrachte bezwaren reke
ning te houden en te bevorderen dat het volledig
tarief op de veerdiensten op de Westerschelde
niet zal worden toegepaat.
Wij willen U ten slotte nog mededelen dat de
inhoud van deze brief wordt onderschreven door
de navolgende verenigingen, organisaties en be
drijven
Kring van Werkgevers in de Kanaalzone in Z.
Vlaanderen, te Terneuzen
Federatie van de Vier Zeeuwsch-Vlaamae Ver
enigingen van Vlassers, te St. Jansteen
Vereniging van Breigoedfabrikanten te Hulst
R.K. Klompenmakers-Patroonsverenigiug ,,St. Gu-
marus" te Clinge
Bedrijfshoreca, gewestelijke afdeling Zeeland, te
Middelburg
Nationale Organisatie voor het Beroepsgoederen-
vervoer Wegtransport (N.O.B. Wegtransport) af
deling Zeeland, te Middelburg
Algemene Verladers en Eigen Vervoerders Or
ganisatie (E.V.O.),te Middelburg
De Stichting voor de Landbouw in Zeeland, te
Goes
Het Landbouw Coöperatief Centrum, te Goes
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond (A.N.W.B.),
te 's-Gravenhage
Kon. Nederlandse Automobiel Club (K.N.A.C.),
te 's-Graveuhage
Coöperatieve Aardenburgse Roomboterfabriek G.A.
te Aardenburg
Coöperatieve Roomboterfabriek „Eensgezindheid'"
G.A., te IJzendijke
Coöperatieve Vereniging tot bereiding van Zui
velproducten „Roomboter" G.A., te Hontenissc.
WERKLOOSHEID IN MEI GEDAALD.
Het aantal bij de arbeidsbureaux geregistreerde
mannelijke werklozen daalde in de afgelopen maand
van 129.980 tot 113.684, t.w. 80.939 geheel werk
lozen (vorige maand 94.465), 31.765 D.U.W.-ar
beiders (35.125) en 980 geheel werkloze wachtgelders
(vorige maande 390).
De daling van de werkloosheid was voornamelijk
een gevolg van seizoeninvloeden alsmede van de
omstandigheid, dat de factoren, welke in de af
gelopen winter tot hogere werkloosheid hebben
geleid, o.a. in de bouwnijverheid en de daarmede
samenhangende bedrijfstakken, in steeds mindere
mate hun invloed deden gelden.
De werkloosheid daalde onder de bouwvakar
beiders van 25.970 tot 20.626, de metaalarbeiders
van 10.577 tot 10.222, de landarbeiders van 19.923
tot 13.828, het transportpersoneel van 8259 tot
7497 en de losse arbeiders van 21.062 tot 19.576.
Onder de textielarbeiders steeg de werkloosheid
van 2482 tot 2749.
Het aantal aanvragen voor mannelijk personeel
bleef nagenoeg gelijk. EinJ April 10.784, eind Mei
10.815.
Het aantal werklozen in Zeeland was eind April
2706 en eind Mei 1639.
Het aantal als werkloos geregistreerde vrouwen
daalde van 6730 tot 5849. De vraag naar vrou
welijk personeel steeg van 10.678 tot 12.094.
en betekent draaien. Een
meerdere schoten achter el-
'gevuurd, doordat door mid-
trommel achter de loop
itroon voorgedraaid wordt,
ommel dankt deze revolver
mder type dus dat geen gc-
draaiende trommel, heet
schip mat ruim 45.000 ton
3.000 ton. 3. Een kreuzer
eerst in de 13e eeuw ge
munt. De waarde bedroeg
van de toemalige in 1899
gulden. Een kreuzer kan
een kruiser, een oorlogs-
Duitse naam voor kruiser.
n naar Australië of Zuid-
:d vakman in het bouwbe-
zijn om zo vlug mogelijk
te is u te wenden tot het
toor en de Chr. Emigratie
I, Den Haag.
JTOHRIJTUIGENPARK
1 JUNI
van de K.N.A.C. bedroeg
;en in Nederland op 1 Juni
menauto's 6200 (6160) auto-
vrachtauto's, 5400 (5021)
(112.577) motorrijwielen (in-
rers) en 200.000 (147.986)
'plaatste cijfers zijn de door
oor de Statistiek verstrekte
tus 1951.
an personenauto's in West-
Nederland vrijwel acliter-
to op de 60 inwoners tegen
0, Engeland 1 op 21, Frank-
r6, België en Zwitserland 1
op 35, Ierland 1 op .19
1 CENT DUURDER,
margarineprijs.
e wijzigingen in de eollec-
mst voor de werknemers in
hebben geleid tot een ver-
idsvoorwaarden cn het in-
ijfspensioen, zijn de kosten
het brood gestegen. Naar
lbouw Visserij en Voedsel-
is de maximumprijs voor
11 Juni 1952 dan ook met
1 800 gram verhoogd, terwijl
(vrije) witboodprijs met één
I gram redelijk wordt geacht.
li de hieruit voortvloeiende
worden de producenten van
raadvet en spijsolie in staat
sedert 11 Juni 8 cent per
if te leveren. Deze prijs-
fabrikanten geven over de
letaillisten, welke zijn ver
en aan grossiers na 26 Mei
laagde prijs terstond aan de
te doen komen.
ens „kiplekker"
springen.
bver een liter gal in uw inge-
anders verteert uw voedsel
kt verstopt, wordt humeurig
mtaardige CARTER'S LE-
lie liter gal op te wekken en
elgang op natuurlij ke wijze te
g zacht middel, onovertroffen
in.EistCarter'sLeverpllletJes