AXELSCHE IS COURANT
AXELSCHE ïtS COURANT
Komt er een stro-cellnlosefabriek
in ZeenwsGh-Vlaanderen Na dit algemeen overzicht gaf de voot-
s
Na negentien en een halve eeuw.
•t „achter" het
scherm.
Pr ankering bij ab r,firmer*. AxG.
ZATERTAG 11 FEBRUARI 1950.
64°sJAARGANG, No. 38
r
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
zitter, dhr. G. van Waes, een meer tech-
Reeds geruime tqd houdt een commissie
Uitgaande van een stro-prijs van f 25.
franco fabriek of f20af bedrijf per ton,
en een ceüuioseprijs van f 340 rer ton (de
wereldmarktprijs is momenteel f425.—) zou
Prankerlng b| abonnement, Axel.
WOENSDAO 8 FEBRUARI 1950.
64e JAARGANG, No. 37
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Salomo, de Wijze, de bouwer van de
Joodse tempel van Jeruzalem, is tot den
huidige dage een beroemde historische figuur.
In 587 vóór Christus werd deze tempel
door de Chaldeën verwoest en in 516 vóór
Christus door Zerubabel vernieuwd.
Van 22 tot 14 vóór Christus werd de
tempel herbouwd, grootser en schoner dan
Salomo en Zerubabel die gebouwd hadden.
Toch denkt men in verband met deze
tempel wel aan Salomo en Zerubabel, maar
weinig of niet aan degene die later in dit
opzicht beiden verre overtrof.
Hoe komt dat? Is het niet bekend hoe
de naam van deze bouwer is?
Zeker wel. Het was de man, die de
uiterlijke glans van de roemrijke periode
van koning David hernieuwde en nog
eenmaal de heerschappij over het gehele
land in één hand bracht.
Het was de man die in het Joodse land
het roverwezen vernietigde, de overwinnaar
ook van Antigonus. Weliswaar moest hij
later voor deze wijken, maar door Antigonus
en Octavianus werd hij koning van Judea
en veroverde met hulp van de Romeinen
|eruzalem en vestigde daar zijn troon.
Wat de tempel betreft, hoe wijds en rijk
deze ook was, het boven de tempelpoort
aargebrachte gouden symbool van de Ro
meinse „bescherming", het adelaarsteken,
was natuurlijk de Joden een doorn in het
oog. Historisch gezien kan hem echter zijn
samenwerking met de Romeinen bezwaarlijk
euvel worden geduid, omdat hij geen
Jood was-
Naar de gewone politieke maatstaf van
zijn tijd werd hem de titel „de Grote*
toegekend, maar zo goed als niemand kent
hem nog ais zodanig. De roem van
Herodes de Grote is geheel verbleekt.
Dat deze Herodes zijn echtgenote Mari-
amme, zijn zwager Aristobul, diens moeder
Alexandra, de oude vorst Hyrkanus en drte
van zijn eigen zonen liet vermoorden,
toont ons deze man eerder als een zwakke
dan een grote figuur, gepijnigd door arg
waan en wantrouwen en zfch omringd
wanende door doodsvijanden, een gedachte
die zeker niet van grond ontbloot was.
Maar toch is dit aiies niet voldoende, om,
naar de maatstaf dier tijden het zo snel
verbleken van zijn roem te verklaren.
We hebben te bedenken dat Herodes een
kind van zijn tijd was, of beter gezegd* dat
hij bezeten was door het ongebreidelde
oorlogssentiment dier dagen, waarin het
volstrekt niet ongewoon was zijn gevaarlijke
tegenstanders af te maken, of zoals we het
tegenwoordig eleganter uitdrukken te „liqui
deren*, wat ook in onze tijd nog wel te
doen gebruikelijk is.
Ook Salomo begon zijn regering met het
doen vermoorden van zijn oudere broeder
Adonia, wien feitelijk rechtens de troon
toekwam en het eveneens „liquideren* van
de veldheer Joab, die de zijde van Adonia
had gekozen.
En is daardoor zijn roem ook maar
enigszins verbleekt? In genen dele.
Maar bQ Herodes lag de zaak geheel
anders.
Want Herodes de Argwanende, Herodes
de Wantrouwende, de steeds door vrees
bevangen Herodes de Grote werd tenslotte
Herodes de massa-kindermoordenaar.
Van dat ogenblik af was er voor de
toevoeging „de Grote* geen ruimte meer
en van min of meer beroemd werd hij in
de geschiedenis berucht.
Onwillekeurig denken we hierbij aan de
woorden in Vondel's Gijsbrecht van Aemstel:
„Wat kan de blinde staetsucht brouwen,
Wanneerse raest uit misvertrouwen
In Jezus meende Herodes een nieuwe
en voor hem als niet-Jood een zeer ge
vaarlijke rivaal te ontdekken, als toe
komstig werelds koning der Joden.
Hij besloot toen het in die tijden gewone
middel toe te passen om zich van een
gevaarlijke rivaal te ontdoen, n.l. het kind
te doen vermoorden. Dit besluit zou hem
in de geschiedenis als berucht doen voort
leven.
Daar hij niet met de verblijfplaats van
het kind in Bethlehem bekend was, besloot
hij zoals algemeen bekend is, tot het doen
afslachten vau alle kinderen van 2 jaar en
jonger. Hij nam geen enkel risico.
Maar thans, nadat de roem van Herodes
de Grote volmaakt is verbleekt, begint zelfs
zijn beruchtheid snel te verbleken.
We weten niet hoeveel kinderen Herodes
opofferde om dat ene kind te treffen, maar
het was toch zeker niet meer dan een klein
deel van alle kinderen van Bethlehem.
Wij, moderne barbaren, stellen Herodes
verre in de schaduw.
Sedert het „ausradiren* van steden, ver
woestten we, om onze tegenstander uit te
schakelen in de laatste totalitaire ver-
nietigings- en verdelgingsoorlog hele steden
eerst min of meer langzamerhand door het
leggen van z.g. bommentapijten door middel
van eskaders van vele honderden zware
bommenwerpers, later in één enkele seconde,
in één klap door middel van een atoombom,
waardoor we dus in die enkele seconde
genadeloos en onbarmhartig, koelbloedig
circa 100 000 mensen verdelgden, weerloze
burgers, grijsaards, zieken en gewonden,
vrouwen en kinderen, de zuigelingen in de
wieg Inbegrepen.
Bij ons vergeleken is de historisch be
ruchte Herode^ verschrompeld tot een
onbetekenend barbaartje en tegenover ons*
moderne barbaren verzinkt hij geheel in
het niet.
En als wij dan denken aan de woorden,
die onze waarlijk grote Vondel de Rey van
Klaerissen laat zeggen
„O Kerstnacht* schoner dan de dagen,
Hoe kan Herodes 'f Licht verdragen,
Dat in Uw duisternisse blinkt
dan vragen we ons afKunnen wij,
„beschaafde* mensen van de 20e eeuw, na
bijna evenvele eeuwen Christendom, dit
hemelse licht, waaryan Vondel sprak, met
zijn heldere en toch zachte, milde en
warme straling nog wel verdragen, verblind
als we zijn door de helse flikkering van de
atoombomexplosie
Kunnen wij het beter verdragen dan
Herodes? En we vragen ons at mogen
wij nu met de handen in de schoot blijven
zitten? Of is het onze dure plicht iets te
doen? Iets? Of alles wat maar enigszins
in ons vermogen is
En wat kunnen we dan doen, om Herodes
niet in beruchtheid te blijven overtreffen?
Wat we dan doen kunnen? In de eerste
plaats erkennen, dat wij mensen het zijn
die de oorlogen voorbereiden, doen uitbreken
en voeren en dat wy allen daarvoor ten
volle aansprakelijk zijn.
Dat wij niet alleen verantwoordelijk zijn
voor onszelf, maar ook voor onze mede
mensen, niet alleen in ons land, maar in de
hele werelddat wij moeten leren inzien dat
de wereld als geheel óók een collectiviteit
is, waarvan we evengoed burger zijn als
van ons dorp, onze stad, onze staat en dat
we op een moment zijn gekomen waar het
woord van Einstein ten volle geldt„Eén
wereld of g;en\
En dat we de wereld, de beschaving,
de mensheid alleen kunnen behouden door
ons wereldburger te gevoelen, ons daarnaar
,te gedragen en een wereldgemeenschap tot
stand te brengen, die ondanks Volkenbond
en V.N. nog streds niet is bereikt.
En door dit zó snel te doen dat we de
wedloop vóór de bewapening winnen.
WAT ZIJN DE DRUKSTE WEGEN
IN ONS LAND?
Volgens recente publicaties van het Cen
traal Bureau voor Statistiek zijn de drukste
wegen, welke met personenauto's worden
bereden, achtereenvolgens de wegen Den
Haag—Rotterdam, UtrechtDe Bilt en
Amsterdam—Bussum. In drie jaren tijds is
de verkeersintensiteit hierop 2,5 3 maal zo
groot geworden. Gedurende het laatste
jaar is op eerstgenoemde weg het verkeer
met 20 pet. op de beide andere wegen met
10 pet. toegenomen. De drukste wegen,
met autobussen bereden, zijn resp. Arnhem
Velp, Utrecht—De Bilt en Linnen—Maas
tricht. De wegen met het drukste vracht
autoverkeer zijn de wegen Utrecht—De Bilt,
Rotterdam—Zwijndrecht en Den Haag-
Rotterdam. In drie jaren tijds is hier de
gebruikslntensiteit anderhalf tot tweemaal
zo groot geworden. De wegen, waarop de
meeste motorrijwielen rijden, zijn die van
Utrecht naar De Bilt en van Arnhem naar
Velp. Voor de gewone rijwielen is deze
volgorde juist omgekeerd. Het aantal wiel
rijders is 3—4 maal zoveel als in 1946.
In 1948 was de verkeersdrukte van mo
torrijwielen en personenauto's ongeveer an
derhalf maai die van vóór de oorlog, van
vrachtauto's 1,7 en van fietsen 0,9 maal die
van 1938. Voor 1949 zijn deze verhoudin
gen nog niet bekend.
IN NEDERLAND ZIJN 82.000 MOTOR
RIJWIELEN.
En 4.500 rijwielen met hulpmotor.
Volgens de telling van het Centraal
Bureau voor de Statistiek bedroeg op 1
Augustus 1949 het aantal motorrijwielen in
ons land 82.130 (in 1948 en 1939 respec
tievelijk 74 445 en 65 804).
De verdeling volgens de gewichtsklassen
is ais volgt33.724 lichte motorrijwielen (tot
en met 60 kg). 18.871 van 61—120 kg. en
29.535 zwaarder dan 120 kg. Het aantal
motorrijwielen, voorzien van een zijspan,
bedroeg 2.181. Slechts 13,7 pet. van de
motorrijwielen dateert uit de na-oorlogse
jaren.
Voor het eerst kunnen thans ook cijfers
worden verstrekt over het aantal rijwielen
met hulpmotor. Van deze nieuwe verschij
ning op onze wegen liepen er op 1 Aug.
1949 4499. Deze categorie is thans in de
grote steden nog sterker vertegenwoordigd
dan op het platteland. Het totaal aantal
rijwielen met hulpmotor In de steden met
meer dan 100.000 inwoners bedroeg 2.255
of 7,3 per 10.000 inwoners (w.o. Amsterdam
6,3, Rotterdam 8,1 en Den Haag 9,2). Voor
geheel Nederland bedroeg het aantal hulp
motorrijwielen echter nog slechts 4,5 per
10.000 inwoners.
Weense café, dat de
een Amerikeanse film
i een der studio's van
etrouw nagebootst en
ischap, dat als achter
een „happy-ending",
ikheid uit bordpapier,
opslagplaatsen van oen
neming is opgeborgen,
woordig speelt een him
i groot deel af in de
omdat de beste imitatie
oonlijk moet afleggen,
kt dan met de gehele
ele honderden en zelfs
rs verwijderde plaats,
uilen geschieden,
m zulk een groep kost
n, waarvan de transport-
klein onderdeel vormen,
oopt vooral op door de
onen gedurende de lange
dure uitrusting, welke
iet productief gemaakt
nland het „tijd is geld'
zegde is, is het geen
lke gevallen vliegtuigen
>m hiermee de uitrusting
te brengen. Dit scheelt
ken reizen.
e ontwikkeling van de
heeft de K.L.M. hierin
ieel gekregen.
>en vele filmsterren als
ah Churchill, Victor de
te Vliegende Hollanders
im ergens de première
wonen of om naar huis
maar ook vloog er enige
>ot gezelschap met o.a.
ïame en acteur Trevor
naar Tunis.
aan de Tunesische kust
in gemaakt voor „The
Toen men besloot
plaatse te ontwikkelen,
analyse van het water
i plaats van lang te
ipport van een analyst,
water in zes uur naar
i binnen 24 uur had de
grafeerde rapport uit de
n het bezit.
er deed de 20th Century
0 in samenwerking met
rie de film „The Black
igd, aan de K.L.M. het
;p naar Londen te ver
iaster en een DC—4
men, w.o. Tyrone Power
e Linda Christian naar
d van deze toestellen
filmuitrusting,
ep werd door de K.L.M.
igen voor de opnamen
Horse* en vorig jaar
Imkoning Sir Alexander
1 Hollander van Johan-
ildam.
worden geregeld door
Hiervoor heeft men
rommel*, waarin films
jd van het ene deel van
andere worden over-
schappijen kunnen zich
ig houden met het ver-
i. De K.L.M. heeft er
Dpgenomen. Deze films
n Nederland, maar ook
rtoond. Na de oorlog
ongeveer 1000 K.L.M.-
est.
i echter heeft het vlieg-
Ikoming van films een
iets waarvan de vele
lezoekers, als zij van
weinig of helemaal
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,23
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
hot Korirtif J
Abonnements
prijs
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1.55.
Buitenland fl. 2,-.
k.
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
f