Stoombootdienst op de YVester-Schelde
Allerlei
V,
Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
MIDDELEN V
INT VE3R. VOEÏFI
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen— Philippine.
Axel (Drie
Schouwen)
—Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas
v Drie Seheuwen 6 45 8 52 12 21 3 29 7 10
9 07 12 36
9 28 12 53
9 63 1 24
Drie Schouwen (Axel)Moerbeke.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
a€
w
u n
SPOORWEG MECHELEN- TERNEUZEN.
Van af 8 October 1933 tot nadere aankondiging.
HansweertW alzoorden.
VlissingenBreskens,
Breskens—Vlissingen.
Najaarsgereclifen.
Elk jaargetijde brengt op voe-
dingsgebied zijn eigenaardige mo
gelijkheden mee.
De zomer met zijn zoogenaamde
«lekkere zes weken», als we de
groenten maar voor het kiezen
hebben, ligt weer achter ons, en
ran de peultjes, de doperwten,
de tuinbooüen, de capucjjoers,
eigenlijk ook ran de jonge spina
zie, postelein en sla moeten we
den smaak onthoudeD tot aan den
volgenden zomer.
Toch biedt ook bet najaar ons
nog goede kansen zelfs opent het
ons weer de gelegenheid tot het
genieten van verschillende gerech
teD, die we sinds het vorige jaar
niet hebben geproefd en waarnaar
we reeds verlangend uitzien.
De hutspot het beroemde
L°idsche 3 October-gerecht
laat zich, nu de tuiuworteltjes
plaats makeu voor de groote wor
telen, weer opnemen in de rij
der meest gebruikte en meest
geliefde kastjesde biet en de
koolraap werkelijk niet te ver-
smadeu als ze smakeljjk zijn toe
bereid staan weer klaar om
de buisvrouw op eeD drukken
dag te helpen aan een weinig
bewerkelijk gerecht; de kool iD
al baar soorten, kleuren en vor
men heeft haar intrede gedaan
de andjjvie, even goed rauw als
gestoofd te gebruiker, maakt thans
haar besten tijd door van «goud-
geelc zijn de njeo, de prei, de
selderijknol zorgen voor denoodige
geurigheid in ooze soepen en
stamppotten, terwijl tenslotte de
nieuw geoogste erwten en boonen
gunstig afsteken bij de tot nu toe
gebruikte «overjarige» soorten.
In de eerste plaats zou ik U
dan willen vragen, cm het dit
jaar eens zonder afkoken te doen.
Zelfs de zoogenaamd «sterke»
groenten (de kool en de rapen)
zullen op die manier beter in den
sma»k vallen dan ge U voorstelt.
Probeer b.v eens de fijngesnip
perde witte ot savoyekool op de
zelfde wijze te koken als de roode
kool, die ge toeh ook maar met
een bodempje water opzet en
waarvan ge later geeu kooknat
weggietvoeg er dadelijk een
klontje' boter of vet bij en wat
zout (iu dit geval vooral heel
weinig en laat dan op een zacht
vuurtje de groente ongeveer
uur «smoren» in een goed geslo
ten pan. Af en toe omschudden
of roeren is natuurlijk noodzake
lijk en wat water toevoegen als
de bodem droog dreigt te worden
is ook iets waar we op hebben
te letten. Is dan binneu het uur
de kool gaar en tegelijkertijd droog
dan hebben we ze eenvoudig zoo
maar op de schaal te doeo mocht
ze nog wat te vochtig zijo, dan
binden we het overtollige nat mei
wat aangemengde bloem ot wat
aardappelmeel.
De smaak van de groente zal
boven verwachting goed zyo, en
we hebben daarbij bet geruste
gevoel, dat de zouten, die door
de natuur aan de groenten zjjn
gegeven, geheel tot bun rech-
komen Toor onze gezondheid.
Een van de smakelijkste na
jaarsgerechten wordt gevormd
door acdijviesie, gestoofde bieten,
aardappelen in uiensaus, mees'al
nog aangevuld met watgebakbeD
spek.
Dat een maaltijd, uit deze oo-
derdeelen samengesteld, niet be
werkelijk is eu geen bepaalde
moeilijkheden meebrengt, zal bet
hieronder beschreven recept U
wel bewijzen.
De recepten berekend voor 4
personen.
Andijviesla.
2 £t 3 flinke struiken andijvie
(mooi geel), 2 lepels slaolie, 3
lepels azijD, lepeltje mosterd, wat
zout, 1 theelepel Maggi's Aroma.
Maak de andijviestruiken
schoon, snipper het binnenste gele
gedeelte fijn, wasch bet en sla b* l
flink droog uit. (Biwaar de groe
nere bladen tot den volgenden dag
en maak er dan met mischieu
nog een paar heele struiken er bij
gestoofde andijvie van.)
Roer in een kommeijeden mos
terd met het zont en de Maggi's
Aroma door elkaar, meDg er eerst
de olie en dan den azjjn door,
giet het sausje over de andijvie
en werk het er met een slalepel
en -vork goed doorheen. (Voeg
er naar verkiezing ook een fijn
gesnipperd uitje ot preitje bij
Uiensaus
Vu L water,
afgestreken
eetlepel zout, 1 groote u', 30 Gr.
(3 afgestreken eetlepels) bloem.
20 Gr. (1 afgestreken eetlepel)
boter of margarine, 3 eetlepels
azijn.
Laat de gesnipperde ui in het
water met het zout gaar worden
(ongeveer 20 minuten), bind dan
de saus met de aangemengde
bloem, laat ze nog even doorkoken
en maak ze ai met de boter en
den azijn.
Voeg, wanneer ge de saus extra-
lekker wilt makeD, bij het water
2 Maggi's Bouillonblokjes in plaats
van bet zout.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 26 5 JO 8
5 30 5 34 - 05
5 50 5 65 8 25
6 19 852
6 20 9 0
6 30 9 35
6 41 9 49
11 30 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
11 57 2 59 6 40
12 26 3 80 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 50 7 55
v Philippine 6 69
Hoek 7
a Neuzen 7 15
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 851
9 54
10 05
10 20
11 30
12
1215
12 20
125
1 35
1 50
2 80
3 02
3 22
3 27
4 56
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
817 9 12
8 37 9 3"
8 42 9 37
Briesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloesterz.
Walsoorden
5 30
8
1130
2 35
6 15
V
Walsoorden
7 40
11 15
210
6 06
7 30
5 35
8 15
1135
2 40
6 20
Kloosterz.
7 46
11 20
216
6 11
7 36
5 56
8 26
12 -
3
6 42
Groenendijk
7 51
11-25
2 20
615
7 41
6 10
8 40
12 14
3 13
6 54
Hengstdijk
8 01
11 35
2 30
6 23
7 51
6 20
.8 47
12 24
3 22
7 03
Rapenburg
811
11 45
2 43
6 31
8 01
6 30
8 55
12 34
33
7 10
ft
Zaamslag
8 25
1159
2 59
6 41
816
6 35
8 68
12 89
3 84
7 14
Axel
8 46
1215
3 22
7 02
8 31
6 41
9 03
12 45
3 39
7
a
Driesch.
8 51
12 20
3 27
7 07
8 42
van Gent—IJzendyke.
Westdorpe
gas van Gent
Philippine
Pyramid#
a IJzendijke
v IJzendijke
a Schooudijke
6
616
6 45
7 t>6
7 20
7 45
8 05
10 23
10 33
10 34
10 54
147
2-
2 04
2 24
3 45
4 23
4 54
5 '.5
5 27
5 28
5 46
7 25
7 42
8 02
8 30
8 45
Schoondijke
IJcendijke
IJzendijke
Pyramid#
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
6-
6 15
6 45
7 26
7 41
7 58
8 15 1220
8 35 12 40
9 13 12 52
9 26 1 05
9 53
10 45
1105
11 25
1 24
2 01
214
2 34
3 06
3 26
418
4 33
4 55
5 30
5 60
6 01
6 20
7 20
7 86
8' 2
6 32
8 50
610 f910
v Drieschouwen 6 10
v Zuiddorpe 6 15
T Roodesluis(H.T.) 6 27
T Kruisstraat(B.T.) 6 19
a Moerbeke 6 27
(B. T.)
8 55
9 -
9 12
9 03
912
12 25
12*0
12 42
12 34
12 42
3 30 v
3 85 v
3 47 v
3 39
3 47 a Driesehouwen
Moerbeke
Kruisstraat
RoodetJuG (H. T.)
Zuiddorpe
7
7 10
7 41
7 49
7 55
10 38
1046
11 17
II 23
1129
135
1 45
2 16
2 24
2 31
6 22
5 30
601
6 08
6 1
Stoomtram HulstWalzoorden.
a a a a a
v Hulst 6 8 2; 1020 12 05 2 40 5 05 645 8 50 v Walz.
„Terhele 6 1* 8431038 12232:85237 908 Kloosterz.
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 31 3 06 5 S3 707 9 16 Kuitaart,
Kloosterz. 6 55 9 1055 12 4'1 3 16 5 45 715 9 25 Terhole
a Walz 6 40 9 0511— 12 46 3 20 5 55 719 9 3C a Hulst,
a Niet «p Zondsgen. b Zondags 45 min. later, c Op marktdag Hulst 20 min. later,
d Zondags 35 min. later, e Op marktdag Hulst 20 min. later.
ft ft 3 ft
650 910 1116 1—3'0 605 732 940
655 915 1121 108 345 610 737 9
704 924 1130 118*54 617 746 954
712 932 1138 128 402 625 754 100.
730 950 1156 150 420 640 812 1020
Breskens—Hoofdplaat—Pyramide,
Breskens
Peefaplaat
Biervliet
Pyramide
a TJvendhka
8 85
12 05
3 45
6 45
v IJzendijke
6 65
10 07
30
6
9
12 35
4 12
7 11
Pyramide
7 07
10 24
X 46
516
915
12 50
4 25
7 25
Biervliet
7 14
10 84
154
5 2:-
9 25
1 02
4 32
7 35
v Hnnfrtnlaat
7 31
10 55
2 05
5 36
9 40
1 20
4 45
7 46
a Breskens
7 52
11 25
2 31)
6 0;.
Vlissingen
*5
42
bS
18
b7
12
e7 01
b9
20
bil
38
1 12
1 21
4 17
5
15
6 52
7 36
Middelburg
ab
51
b6
28
b7
22
c7 14
b9
31
bil
49
1 23
131
4 27
7 02
7 46
Goes
*6
11
57
01
b7
1
c7 47
b9
50
bl2
21
1 43
1 52
4 47
-e*
7 21
8 17
Vlake
a6
24
b7
18
b7
55
cH 04
blO
10
f» i2
39
157
2 06
6 05
O
7 35
8J-4
Bergen ep Zesm
46
b7
55
b8
19
c8 44
blO
49
b 1
18
2 22
2 3-2
5 42
7 68
911
Reegendaal
a7
02
bS
13
b8
83
e9 02
bil
96
b 1
36
2 35
2 45
5 59
6
35
8 12
9 29
Roosendaal
a7
13
7
33
b8
40
c? 17
11
17
bl
41
2 46
2 66
6
42
8 24
9 37
Rotterdam beurs
a8
08
9
02
b9
39
10 32
12
26
b2
57
3 46
6 07
7
48
9 34
10 31
Rotterdam D. P.
a9
15
9
09
b9
16
10 39
12
38
b3
04
3 45
3 53
6 14
7
31
931
10 39
Den Haag H.S.
a8
52
9
37
10
22
11 2-2
1
22
3
52
4 22
6 52
7
57
10 04
11 22
Haarlem
9
27
10
12
10
67
11 57
1
57
4
27
4 57
7 27
10 46
11 57
Amsterdam C.S.
9
44
10
29
11
14
12 14
2
14
4
44
6 14
7 44
8
49
1106
0 14
Roosendaal
b7
'17
8
47
c9 31
11
22
61
46
2 53
4 49
6 17
6
38
8 21
9 43
Breda
b7
27
9
07e10 06
11
42
b2
12
3 13
5 09
6 39
6
9
8 41
10 16
's Hertogenbosch
9
55
1116
12
30
4 01
5 56
7 33
7
43
9 29
Utrecht C.S.
10
53
12 «7
1
36
5 03
6 67
8 37
8
87
10 80
Nijmegen
11
06
12 02
1
48
4 46
6 48
8
23
10 19
Arnhem
11
46
:2 23
2
16
6 09
721
8
47
10 57
Arnhem
Nfjmegen
Utrecht G.S.
's Hertogenbosch
Breda b6 43
Roosendaal b619
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P. b4 56
Rotterdam Beurs
Roosendaal b6 16
Roosendaal b6 38
Bergen op Zoom b 7 02
Vlake b7 41
Goes b8 06
Middelburg bs 42
Vlissingen b 50
6 56
7 28
c6 49
c5 f 6
c7 35
c7 46
c8 09
eb 44
e9 ('3
c«36
c9 44
6 66
7 21
716
8 09
8 55
9 17
b6 35
b6 54
b7 89
8 12
8 20
9 21
9 32
9 47
btO '5
blO 29
bl0 49
biO 57
8 33
8 67
7 33
9 35
8 61
941
10 28
10 £0
815
831
9 06
9 66
9 48
1050
„10 59
S 11 14
J 139
11 53
1218 12 18
12 21 12 21
10 37
8 -
816
861
9 26
9 11
10 35
Alleen des Maandags, b Alleen op werkdagen, e
Markttrein alleen Dinsdags,
10 10
10 30
10 16
11 14
12 18
1016
0 31
1106
11 36
12 41
12 *0
1 08
142
1 59
2 19
2 27
Alleen
10 24
11 24
12 46
1 54
2 30
11 45
12 01
12 36
1 18
1 27 b3 06
2 38 4 02
119
147
189
2 46
3 82
3 53
14=>
201
2 36
3 06
4 38
6 12
2 45
3 01
3 36
2 42
258
3 23
3 87
3 s7
4 05
4 07
421
6
5 18
5 49
5 5?
op Zon- en
2 56
3 31
221
481
518
5 39
2 45
3 01
3 51
b4 22
b4 04
b 33
b 44 b710
b5 59 bi 82
b6 24 b8 11
b6 *8 b-3-2
b6 f8 b*06
b7 06 b^ 14
Feestdagen.
4 22
4 44
4 46
5 33
6 27
7
4 15
4 al
5 06
6 85
5 43
7 01
7 46
8 13
8 05
9 09
9 56
1017
7 45
8 01
8 3'-
9 14
9 22
10 <8
10 29
10 44
11 U
11 25
11 45
U 13
Axel, Wed. Gilijamse
Hulst, Station
Auto-Omnibusdienst AxelHulst
Alleen op werkdagen.
6 45 104 15 v. Hulst, Station
7 55 1120 5 30 Axel, Wed. Gilijamse
8 30
9 40
2 30
3 45
8 30
9 0
Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Autwerf en
v St. Nic. n, Mech.
aVIeeh len
v Mechelen
a Brussel
61510 58
6 24 11 06
633 11 14
6 41 11 21
6 53 11 33
713 11 40
7 28 12 06
8 21 12 57
8 93 12 09
9 22 108
9 41 1 21
10 01 147
2 04 5 02a 6 ?5b
213 5 11a 6 Kb
2 21 5 21a 6 43b
2 29 5 28a 6 51b
2 40 5 42a 6 f 9b
2 53 5? 8a 1 7b
3 32 6 0.1 7 33
4 1 €58 *1-
3 1 6 06a 7 3 b
4 10 7 0 a 8 32o
4 17 7 10 8 5
4 42 7 29 9 2
V
Brussel
c 5 12
9 55
1 20
6 56
a
Meehele»
6 05
10 21
1
6 13
V
Mechelen
6 09
10 27
1 57
6 21
a
St. Nic. v. Meeh.
7 19
11 32
9 57
7 24
V
Antw. n. St. Nic.
6 18
11 14
9 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic n. Tern.
7 25
12 10
3 12
7 48
llulsi
8 20
1 03
4 -
8 44
Kijkuit
#27
1 11
4 08
8 53
Axel
8 36
1 '9
4 16
9
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 09
ft
Ter Neuzen
8 53
1 37
4 34
9 18
a A lie» n op werkdagen b Alleen on Zou- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.0?.
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Selzaete
Gent Dp.
Gent St. P.
9
Brussel
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 05
7 24
8 50
8 59
9 03
9 07
9 20
9
11 01
8 06 11 42
8 11 1151
9 00 12 57
Spoorweg
12 25 5 40
12 34
12 38
12 42
12 55
1240
12 -2
1 30
1 46
151
2 ,'5a
Ter Neuzen— Geut.
5 49
5 53
5 57
5 10
6 55
6 10
6 55
7 06
8 07
Brussel
Gent St. P.
Geut St. P.
Geat Dp.
Selzaete
Selzaete
Sas van Gent
Philippi* e
SJnifk lbrug
Sluiskil
a Ter f uzen
v
a
a
v
6 26
6 42
7 22
7 30
8-
8 08
8 12
8 16
82
714
8 16
8 27
8 42
9 18
9 21
9 61
9 59
10 01
10 07
10 15
10 52c
1141c
1201
12 17
12 52
1
1 30
1 3*
1 42
146
1 54
3 48
4 57
5 03
617
6
6 20b
6 60
6 8b
7()2r,
7 06b
714b
616
7 07
814
8 27
9 09
9 11
9 42a
9 *0*
9 '4a
9 58a
1006a
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b.
c Rijdt van 1 Juli tot 3 September.
Niet op Zon- en Feestdagen.
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen.
Vertrek boot van Nenzen
Borsselen
Aankomst te Vlissingen
vertrek trein van Vlissingen
vin.
9,nm. 2.
9,20 2,20
10,30 3,30
11,18 4,17
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
tankomst trein te Vlissingen
Verirek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
7,20 cm. 12,43
7,30 l._
7,50 1,30
9,- 2,30
4,56
5,15
6,25
6.62
2,53
4-
4,1'0
5,30
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk,
Aankomst tram te Goes
Vertrek'trein naar Roosendaal
Vlissingen
NeuzenHoedekenskerke.
5,55 7,45 10.20 12,05 3,— 5,40 8,30
6.40 8,30 11.05 12,50 3,4a 6,2a 9,15
6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,37 9,28
7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,— 9,50
7.41 9,50 12.21 1,52 4,47 7,21
8,0610,29 11.53 1,.9 5,18 7.'7 11,25
Zondagen.
vm. 10.35 nm 7.40
10-55 8.
12 05 9.10
1 9 05
9.25
1035
vm.
HoedekenskerkeNeuzen.
Aankomst train van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
7 59 10,27 11,61 l,fY 6,36
7 ,39 9,48 li 18 1,49 4,4
6,25 8,27 10,45 12,30 3,39 6,41
6,4' 8,44 11,07 12,;<3 4,01 7,03
6,55 8,50 11,15 14,10 7,10
8,28
8 15
8,6»
9,21
9,26
7)40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,10
Walzoorden—Hansweert
Vertrek boot van Walzoorden 6,60
Aankomst te Hansweert 7,20
Vertrek van Hantweert 7,20
Aankomst te Kruiningen 7,30
Vertrek trein naar Roosendaal 7,55 10,1012,89
Vlissingen 7,41 10,15
9,1011,20 12,50 4,05 6 7,'. 0 9 35
9,4011,6» 1,20 4,35 6 30 1,50 10 l5
1,20 4,35 6 40 7,60
1,30 4 45 6 r.O 8,—
2,06 5,05 7 85 8,34
1,42 5,10 8,111111
9,4511,55
9,55 12,05
Aankomst trein van Roosendaal 7,41 10,1411 39 1,42 5,10 6,24 8,11
Vlissingen 7,5410,10 2,06 5,'5 8 34
Vertrek van Kruiningen 8,- 10,201145 2.105 i06.278,40
Aankomst te Hansweert 8,1010,8011 65 2,20 6,20 6.37 8,50
Vertrek boot van Hansweert *6 8,1510,8512,05 2,25 6 25 6,40 8,54
Aankomst t» Walzoorden 5 30 8,45 11,04 12,34 2,55 5 55 7,10 9,25
's Maat dags om 6,10 eu 640 u.
Aank. trein Vlissingen 720 860 105? 11,39 1243 25S 424 706 749
Vertr. boot Vlissingen 6— 730 9—1030 2— 130 3—4 0 545 715 9
Aank. boot Breskens 635 765 925 1055 1226 1,55 325 455 610 740 925
Vertr, boot Breskeus 610 8— 93 1100 1230 209 330 5- 616 745 930
Aankomst Vlissingen 656 826 955 1125 13 6 225 3. 6 525 64" 810 955
Vertr, «rein Vlissingen 718 866 9201138 1,91361417 537 652 840
5.55 nm.
6.40
6,52
7.14
7.47
9.03
6 10
6 30
7.40
5 30
6,15
6,37
7-
7.21
8 22
9,00
7.44
9,18
9,35
9.45
10 30
nm. 8 20
814
8,43
9,05
9,10
9,54
7.—
12 50
6.40
9 34
7,30
1,20
7.10
10 04
7.1-6
1.24
7.15
T 45
1 34
7.25
8.0 1
2 06
7.34
8 44
1,42
8,04
1111
6 10
6 40
7,30
7,55
8.44
f 04
850
9 00
9 04
9 34
1.42
2.06
2.10
2.20
2,25
2,55
8.04
8.34
8.40
8.50
8.55
9.95
9 44 12 43 5,67
10— 1 10 6, 0'
10,26 1 c5 6,36
8,60 10,50 8 30 6,65
9 15 11,15 8 55 7,20
9 30 1 21 4 17 7,36
Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en den Sen Pinksterdag als op de werkdagen*