"5
1
Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei
Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
Recept.
M 1DDE
E3 rwr V -A. 3NT V E
V O ER
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine.
Axel (Drie
Schouwen)
—Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent—IJzendjjke.
Drie Schouwen (Axel)Moerbeke.
Stoomtram HolstWalzoorden.
Breskeas—Hoofdplaat—Pyramide,
bê
Anto-Omnibusdienst AxelHulst
SPOORWEG MECHELEN- TERNECZEN.
Van af 15 Mei 1933 tot nadere aankondiging.
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
HoedekenskerkeNeuzen.
Vlake—HansweertWalzoorden.
Vlissingen - Breskens.
Breskens—Vlissingen.
Dienstregeling op dan Hemelvaartsdag en den 8en Pinïstardag gis op de werkdagen,
Voor Ier ken.
Menigeen vraagt zich af, wat
de beteekenis is van de Sauctus-
baars, dat is de kaars die in de
Roomsche Katholieke berk ge
bruikt wordt bij de bediening van
H.H MisseD.
Het gebruik daarvan vinden
we reeds in de 12e eeuw, doch
werd langzamerhand door de ge
woonte afgeschaft, otschoon de H
Congregatie der Ritten, nog pas
in 1904, op de wederinvoering er
van heeft aangedrongen.
Het doel dier kaars is, de ge-
loovigen te herinneren aan de
weaenlyfee tegenwoordigheid van
Christus op het altaar.
In den Romeinscben Ritus vindt
men nog de Sanctuskaars in de
pontificale H. Mis. Wanneer nl.
de Bisschop plechtig de H. Mis
celebreert, moeten na de Saoctus
vier tot acht kaarsen ontstoken
worden.
Het schellen by de Sanctus is
vcoral een teefeen van blijdschap
en tevens een maning aan de
R.K. geleovigen, dat het plechtige
oogeoblik der Consecratie nadert.
O er bet gebruik van kaarseD
bij de H Mis 'en andere kerk
plechtigheden, valt vee! te zeggen.
Men hoort wel eens, dat ook
dit een overblijfsel zou zija uit
de duistere catacomben, waar
tren om de donkerte te verdrij
ven, natuurlijk licht coodig had.
Deze reden is niet de ware.
Het gebruik van kaarsen en
lamplicht vindt wederom zijn
grond in geestelijke en zinnebeel
dige beschouwingen.
Bij alle godsdiensten, zelfs in
het heidendom, gebruikt men
licht bij de godsdienstige plech
tigheden.
Om zijn in zekeren zin onstof
felijkheid is het licht de schoonste
hulde aan God, den oneindig
volmaakten Geest, die door de H.
Schrift, kortweg »het L;cht< ge
noemd wordt, de oorsprong van
alie licht, die met licht omkleed
is en woont in het ondoorgronde
lijk licht.
Het licht is ook een scboone
hulde aan Christus, omdat Hij is
»het L'cht van het L chtc d e glans
der goddelijke lichtglorie bet licht
der wereld, die door zijn leerde
duisternis der wereld verklaarde.
Deze en andere beschouwingen
geveu een afdoende verklaring
van het reeds zeer oude, vanaf
de eerste tijden in zwang zijnde
gebruik van licht, vooral van
kaarslicht, bij onze godsdiens -
plechtigheden.
»Utr. Dagbl
Voor de huisvrouw
Als onfeilbaar middel, om glas
ruiten voor al te groote trillingen
te vrijwaren, waardoor ze zouden
breken, bep'akt men ze in ver
schillende richtingen met papieren
reepen.
Heeft U vleesch in huis, dat
U een dag ot twee wil bewaren,
voordat U het kookt ot braadt
Strooi er dan houtskool over, dan
blijtt het versch. Voor het gebruik
het vleesch natuurlijk eerst at-
wasschen.
Heeft iemand bet doosje schoen-
ciême open laten staan en is het
nu een onhandelbare harde koek
geworden Doe er maar een beet
je terpentijn bij, dan wordt de
ctêooe weer zacht
Vruchtenvlekken in effen ge
kleurde zijde kunnen gewoonlijk
wel verwijderd wordeD, door een
voudig afsponzen met koud water
en zeep.
Kook de groenten niet af, om
daardoor de waardevolle zouten
en vitaminen uit te loogen en weg
te werpen, maar stoot de groenteD
zonder het aftreksel verloren te
laten gaan.
Citroenpudding. Benoodigdheden
3 eieren, sap van 2 ciiroenen,
1 deel rum ot RijnwijD, 200 gr.
suiker, 18 gr. gelatine, geraspte
schil van 'o halve citroen.
Bereiding
De eierdooiers met de suiker
tot een dikke witachtige
massa roeren, de gei aspte citroen
schil, de rum of den wyn er
mede vermengen, en de massa al
roerende verwarmen tot ze ge
bonden is.
Vervolgers de in een weinig
water opgeloste gelatine er bij
voegen. Dan bet stijfgeklopteeiwit.
De massa laten alkoelen nu en
dan toerend, tot ze bjjna slyf is.
Ten slotte 'o puddingvorm, die
eenigen tijd met water geduld
heeft gestaan, met de massa vul
len, als deze begint stijf te worden.
Niet vleiend.
Juff ouw Sozi, ik heb u in
jaren niet meer gezien. U is heel
wat veranderd.
In mijn voor- of nadeel
O, juffrouw Suzi, U kunt
alleen in uw voordeel veranderen.
Niet gauw tevreden.
De tnensch denkt aan wat hij
mist of aan wat hij hoopt, en
vergeet te waardeeren wat hij
heett.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 26 8
5 30 b 05
5 57 8 27
6 19 8 52
6 20 9 20
6 30 9 35
6 41 9 49
11 30 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
12 0! 3 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 50 7 55
v Philippine 6 50
Hoek 7
a Neuzen 7 15
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Drieseh. 8 51
9 54
10 05
10 20
11 30
12
12 15
12 20
1 25
1 35
1 50
2 30
3 02
3 22
3 27
4 56
510
5 25
6 15
6 42
7 02
.7 0?
8 05
8 20
8 35
8 40
817 912
8 37 9 32
8 42 9 37
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
5 30
8
11 30
2 35
6 15
V
Walsoorden
7 40
11 15
210
6 06
5 35
8 05
11 35
2 40
6 20
a
Kloosterz.
7 46
11 20
216
6 11
5 56
8 26
12 -
3
6 42
Groenendijk
7 61
11 25
2 20
615
610
8 40
12 14
3 13
6 54
a
Hengstdijk
8 01
1135
2 30
6 23
6 20
8 47
12 24
3 22
7 03
a
Rapenburg
8 11
11 45
2 43
6 31
6 30
8 55
12 34
331
7 10
n
Zaamslag
8 26
12
3 02
6 42
6 35
8 58
12 39
3 34
7 14
a
Axel
8 46
1215
3 22
7 02
6 41
9 03
12 45
8 39
7 18
a
Driesch.
8 5i
12 20
3 27
7 07
7 30
7 5,
80.
8 li
8 3)
8 4,1
Drie Schouwen 5 45 8 62 12 21 3 29 7 10
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramide
IJzendijke
IJzendijke
Sehoondijke
6
616
6 45
7i6
7 20
7 50
8 13
9 07 12 36
9 28 12 53
9 53
10 23
10 33
10 34
10 54
1 24
147
2
2 04
2 24
3 45
4 22
4 54
5 15
5 27
5 28
5 46
7 25
7 42
8 02
8 30
8 45
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
Sehoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
6 -
6 15
6 45
7 26
7 41
8 28 1231
S 46 12 60
9 13 1252
9 26 1 05
9 53
10 45
1105
7 58 1125
1 24
201
214
2 34
3 06
3 26
418
4 33
4 55
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8' 2
6 32
8 50
610 f910
v Driesehouwen
6
10
8
55
12
25
3 30
v Zuiddorpe
6
15
9
12
80
3 35
v Roodesluis (H.T.)
6
27
9
12
12
42
3 47
v Kruisstraat(B.T.)
6
19
9
03
12
34
3 39
a Moerbeke
6
27
9
12
12
42
3 47
(B. T.)
v Moerbeke
v Kruisstraat
v Roodesluis (H.
v Zuiddorpe
a Driesehouwen
T.)
7-
7 10
7 41
7 49
7 55
10 38
10 46
11 17
11 23
1129
1 35
1 45
216
2 24
2 31
5 22
5 30
6 01
6 08
6 14
e a
a a a c b a
r Hulst 6 8 25 1020 12 10 2 40 6 05 645 8 50 v Walz.
„Terhole 6 18 8 43 1038 1228258523 7 908 ..Kloosterz.
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 36 3 06 5 S3 707 9 16 Kuitaart,
Kloosterz. 6 35 9 1055 12 46 3 16 5 45 715 9 25 Terhole
a Walz. 6 40 9 051112 60 3 20 5 55 719 9 3C a Hulst,
a Niet op Zondigen, b Zondags 45 min. later, c Op marktdag Hulst 30 min. later,
d Zondags 35 min. later, e Op marktdag Hulst 20 min. later.
650 910 1116 1— 310 605 732 940
655 915 1121 108 345 610 737 9*6
704 924 1130 118 354 617 746 954
712 932 1138 158 40V 625 754 1002
730 950 1156 160 420 640 812 105.0
v. IJzendijke 8 47
a. Veldzicht (Grens) 8 55
lJeend(jkeVeldzicht (Grens).
3 28 6 21 v. Veldzicht Grens) 9 - 3 45 6 35
3 38 6 30 a. TJzendijke 9 10 3 55 6 45
v Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
a IJzendijke
8 3a
12 05
3 46
6 47
v IJzendijke
6 55
10 07
1 30
6
5
12 35
4 12
710
Pyramide
7 07
10 24
146
516
9 15
12 50
4 25
7 25
Biervliet
7 16
10 34
154
6 23
9 25
1 02
4 32
7 35
v Hoofdplaat
7 31
10 55
2 02
6 36
9 40
1 20
4 45
7 46
a Breskens
7 52
1125
2 25
6 05
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
Vlissingen
*5 42
bS
13
b7
12
c7
b9
19 bil
34
1
22
4 22
6
15
6 52
7 35
Middelburg
a5 51
b6
23
b7
22
c7 10
b9
30 bil
45
1
33
4 32
U
7 02
7 45
Goes
a6 11
66
56
b7
41
c7 43
b9
49 bl2
17
1
53
d3 04
4 52
7 21
8 13
Vlake
a6 23
b7
12
b7
54
c/E8
blO
06
912
33
2
06
d3 20
5 07
O
7 33
8 28
Bergen op Zoom
a6 46
b7
55
b8
19
c8 42
blO
51 b 1
18
2
32
d4 03
5 60
7 58
911
Roosendaal
a7 02
13
b8
33
c9
bil
08 b 1
36
2
45
d4 21
6 08
7
31
8 12
9 29
Roosendaal
b8
40
c9 17
11
17
bl
44
2
56
b4 53
6 43
7
41
8 24
9 37
Rotterdam beurs
b9
40
10 33
12
i9
b2
59
3
47
6 09
741
9
09
9 24
10 34
Rotterdam D. P.
9
47
10 4U
12
36
b3
05
3
54
6 16
7 46
8
37
931
10 41
Den Haag H.S.
10
22
U 22
1
22
3
52
4
22
6 52
8 02
9
01
10 04
11 22
Haarlem
10
57
11 57
1
57
4
27
4
57
7 27
9
40
10 46
11 57
Amsterdam C.S.
11
14
12 14
2
14
4
44
5
14
7 44
854
9
.8
1106
0 14
Roosendaal
b7 07
8
47
c9 31
11
22
bl
46
2
53
4 49
617
7
35
8 21
9 43
Breda
67 27
9
07c10 06
11
42
b2
12
3
13
5 09
6 39
7
66
8 41
10 IS
's Hertogenbosch
9
55
12
30
4
UI
5 56
7 33
8
36
9 29
Utrecht C.S.
10
57
1
36
5
03
6 57
9 14
9
'24
10 30
Nijmegen
11
06
1
50
4
46
6 48
8 55
9
15
10 19
Arnhem
11
46
b2
16
5
09
721
934
9
38
10 57
Arnhem
6 56
8 21
9 32
10 10
119
2 66
7 46
Nijmegen
7 21
8 45
9 67
10 30
147
3 31
8 13
Utrecht C.S.
7 16
8 51
9
10 16
139
2 21
8 05
's Hertogenbosch
8 09
9 89
10 33
1114
2 48
481
9 09
Breda
b5 43
6 66
8 55
10 26
11 f7
3 32
4 38
518 6 24
9 56
Roosendaal
b6 19
7 28
917
10 48
1133
12 '.8
3 63
5 12
5 39 7
1017
Amsterdam C.S.
b6 35
815
10 15
li 15
145
2 45
2 45 4 16
7 45
Haarlem
b6 54
8 31
10 31
11 31
201
3 01
3 01 4 dl
8 01
Den Haag H.S.
b7 89
9 06
11 06
12 06
2 36
3 86
3 51 5 06
8 36
Rotterdam D.P.
b4 54
c5 47
b 811
9 54
11 35 bl2 43
3 05
b4 20 5 34
913
Rotterdam Beurs
c5 64
b 8 i9
9 47
10 48 bl251 b305
b4 04 5 42
9 21
Roosendaal
b616
c7 36
b 9 21
10 60
12 30
b2 14
4 02
b5 33 7 01
1019
Roosendaal
b6 38
c7 46
b 9 32
10 59
1138 12 60
4 07
bi 44 b7 10
10 29
Bergen op Zoom
b7 02
c8 09
b 9 47
1114
108
421
bS 59 b7S2
10 44
Vlake
b7 48
c8 53
blO 17
1140
1 «8
6 06
b626 bS18
11 13
Goes
b8 11
o9 10
blO 29
11 62
2 03
6 29
b637 bH 37
1125
Middelburg
b8 47
c9 44
blO 49
12 12
2 23
5 53
b6 57 b9 11
11 46
Vlissingen
b8 55
c» 52
blO 57
12 20
12 36
2 31
6 01
b705 b919
1 63
Alleen de» Maandags, b Alleen op werkdagen, o AUten op Zon- en Feestdagen.
Markttrein alleen Dinsdag».
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Station
Alleen op werkdagen.
6 45 10— 415
7 55 11 20 5 30
v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 30
Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 50
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMech len
v Meehelen
a Brussel
61510 58
6 24 11 06
633 11 14
641 11 21
6 58 11 33
713 11 40
7 2612 06
8 21 12 67
8 53 12 09
9 22 1 04
9 29 1 21
9 49 1 47
2 04 5 02a 6 25b
2 13 5 11 a 6 b
2 21 5 21a 6 43b
2 29 5 28a 6 51b
2 40 5 4£a 7 04b
2 53 5 8a 17b
3 32 6 06 7 33
4 1 6 5 1
3 1 6 0 a 7 34b
410 710a 8 32o
4 17 7 19 8 45
4 42 7 46 9 37
V
Brussel
c 5 12
9 42 dl 20
5 53
a
Meehelen
6 05
10 12
li 2
6 14
V
Meehelen
6 09
10 25
1 53
6 22
a
St. Nic. v. Meeh.
7 19
11 32
2 57
7 24
V
Antw. n. St. Nic.
6 18
11 14
2 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic n. Tern.
7 25
12 10
312
7 48
Huist
8 20
103
4 -
8 44
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
Axel
8 36
1 19
4 16
9
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 53
137
4 84
9 18
a Al'ern op werkdagen b Alleen rp Zon- en Feestdagen,
en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.02.
c Vertrekt van Brussel Zuid
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Selzaete
Gent Dp.
Gent St. P.
9
Brussel
Alleen op
c Rijdt v»n
Sipoorweg Ter Neuzen— Gent.
12 25 5 40 8 20a
5 49 «29a
5 53 8 '3a
5 5783 a
6 10 8 0a
5 55 8 5a
6 tO 9 40
1014
6 56 0 26
706 0 50
8 07 0 2
Niet op Zon- en Feestdagen.
6 50 a8 50
6 59 a8 59 12 34
7 03 a9 03 12 38
7 07 a9 07 12 42
7 20 a9 20 12 65
7 05 a9 5 12 40
7 23 1101 12 2
1 30
8 07 11 42 146
813 1151 1*1
9 01 12 57 2 55
Zon- en Feestdagen, b.
1 Juli tot 3 September.
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
Gent Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Slnisk'lbrug
Sluiskil
Ter Meuzen
7 12
10 52c 3 48
6 16
8 16
1141c 457
7 05
6 26
8 23
1201
5 02
8 06
6 42
8 39
12 17
5 17
8 22
7 22
918
12 52
6
9 04a
7 30
9 21
1
6 20b
9 1 ?a
8
9 51
1 30
6 50b
9 42a
8 08
9 59
1 38
6:8b
9 60a
8 12
10 03
1 42
7 02 b
9 54a
8 16
10 07
146
7 06b
9 58a
82
10 15
154
7 14b
1006
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzen
Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
tra.
9,— lm. 2.
9,20 2,20
IC,20 3,30
11,34 4,02
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
7,20
7,30
7,50
9,-
12,35
19.45
1,05
2,15
4,55
5,15
6,25
6,33
2,63
4-
4,20
5,30
NeuzenHoedekenskerke.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram vau Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
Zondagen.
10.35 nm 7.40
10.65 8.-
1205 9.10
vm
9 06 nm.
9.25
10.35
6.10
6.30
7.40
5,55 7,45 10.20 12,06 3,— 5,40 8,30
6.40 8,30 11.05 12,50 3,4a 6,25 9,15
6,52 8,44 11.15 12,57 4.03 6,37 9,28
7,14 9 08 11.39 1,21 4,26 7,- 9,50
7.41 9,49 12.17 1,58 4.52 7,21
8,1110,29 11.52 2,03 6,22 7.< 7 11,25
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,27 11,50 2,01 6,35
7,39 9,47 12 14 1,60 C.27
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41
6 4« 8,44 11,07 12,«3 4,— 7,03
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10
8,33
8,11
8,59
9,21
9,25
vm.
5.55 nm.
5 40
n
6.40
6,25
n
6,52
6,37
7.14
7-
V
7,43
7,21
tt
9.10
7,07
7,40 9,35 12,— 1,45 4,55 7,65 10,10
W alzoordenHansweertVlake.
Vertrek boot van Walzoorden 6,50
Aankomst te Hansweert 7,20
v ertrek tram van Hansweert 7,25 9,45 12,10
Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,20
Vertrek trein naar Roosendaal 7,6410,0612,33
Vlissingen 7,4810,17
9,1011,30 12,65 4,— 6 - 7,50 9 35
9,40 12,- 1,25 4,30 6 30 7,50 10 05
1,30 4,40 6 40 7,65
1.40 4 50 6:0 8,05
2,06 5,07 33 8,28
1,48 5,06 8,18 1118
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram tan Vlake
Aankomst te Hansweert
Vertrek boot van Hansweert *5
Aankomst te Walzoorden
7,48 10,17 11 40 1,48 5,C6 6,25 8,18
7,5410,06 2,06 5,07 8,28
8,— 10,25 11 60 2,10 5 10 6,30 8,85
8,10 10,35 12 2.20 5,20 6.40 8,46
8,15 10,40 12,10 2,25 6 30 6,40 6 46
5 30 8,45 11,1012,40 2,55 6 7,10 9,13
's Maandags om 6,10 en 640 u.
Aank. trein Vlissingen 720 8-5 1057 12,20 1235 1-8 231 268 425 705 749
Vertr. boot Vlissingen 6— 780 9— 1015 1130 1246 2— 315 48'J 545 715 9-
Aank. boot Breskens 625 765 925 1040 1165 1,10 225 340 465 610 740 926
Vertr. boot Breskens 6L0 8 930 1045 12— 115 280 345 5 - 615 745 930
Aankomst' Vlissingen 666 826 955 1110 1226 14" 9.<6 410 525 64 810 956
Vertr. trein Vlissingen 712 866 9191184 1,22 422 546 615 633 652 840
vm. 9,07 nm. 8 24
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
811
8,43
9,06
9,10
9,55
7.—
12.55
6.40
9 15
7,30
1,26
7.10
9 45
7.40
1.30
7.15
T 50
1.40
7.25
7.68
2.06
7.33
8.63
1,48
8,10
1113
6 10
6 40
7,30
7,65
8.53
7.58
8.65
9.05
9.10
9.40
1.48
2.06
2.10
2.20
2.26
2,55
8.10
8.23
8.35
8.45
8.45
9.16
9 62 12 36 6,01
10,- 2 6,10
10,25 2 25 6,36
8,40 10,46 8 45 6,55
9 05 11,10 4 10 7,16
9,2? 4 22 7,30