fco. 84 Dinsdag 23 Januari 1923 381 «iaarg. i 1 1 Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch -Vlaanderen. J. C. VINK - Axel. Raadsverslag. ag P Ou blad verschijnt eiken Dinsdag- en YrlJdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Galden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER—UITGEVER Bureau Markt C 4. Telef. 56. - Postgiro 00383 ADVëRTENTIEN van 1 tot 5 regels 60 Cent; voor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrij dag voor middag ELF ure. Vergadering van 16 Januari 1923. (Slot.) - 5. Benoeming Keuringsveearts. Volgens medeGeeliDf? van den Voorz. zal de keuringsdienst op 1 Febr. aacst. in werking treden. B. en W. hadden voorgedragen dhr. L. Boogaert, veearts alhier, te benoemen als Keuringsveearts van den Vleeschkeuringsdienst Axel, voorloopig voor een jaar op een jaar- ywedde vau 2500 en overeenkomstig de vastgestelde en nog vast te stellen verordeningen dien dienst betreffende en ook zonder verhooging van salaris. Dhr. Boogaert werd met alg. st. benoemd. Tevens werd voorgesteld om dhr. Boogaert vnd. en dhr. A. Olijslager eervol ontslag te verleonen als keur meesters van vleesch, spek en viscb. Z. h. s. werd dit voorstel aangenomen. 6. Voorstel tot afschaffing der kermis. De Voorz. zeide dat dit punt op de agenda is geplaatst overeenkomstig het verzoek van de anti-revol. raadsfractie, doch dat B. en W. daaromtrent geen voorstel hebbenspr. gaf daarom bet woord aan wie het vroeg. Dhr. Koster vond het wel een beetje vreemd, dat de anti-revolutionairen op het eind vaD de zittingsperiode met een voorstel komen tot afschaffing der ker mis. Toen bij het begin dezer periode werd voorgesteld om het dansen op Nieuwjaar, Paschen eu jaarmarkt at te schaffen, heelt spr. aan een anti- revol. gevraagd, waarom men ook maar niet de kermis had genoemd en kreeg hy tot antwoord dat men een breuk vreesde met de katholieken, omdat bet hier zoo'n gemengde bevolking was. Waarom vroeg spr. komt men er dan nu mede? Dhr. Oggel antwoordde, omdat dit het verlangen was van de anti-revol. party. Dhr. Baert vond, dat als men de kermis afschatte, men inbreuK maakte op een oud bestaand gebruik en Axel een dood punt wordt. Onze kermis is de laatste 25 jaar veel verbeterd, sinds het rijwiel- en automobielverkeer is toegenomen, eu daarom noemde spr. de afschaffing een aanslag op "den wel stand der middenstanders. Als spr. weet, dat het vorige jaar iemand nog 250 ontving voor het bergen van fietsen, zal die dat nu missen. Het zou ook een aauslag zijn op de ge meenschap van het volk, want de burgerstand leeft niet vau één partij, maar van het algemeen waDneer men een vriend vandaag in zijn brood aan tast, is bij morgen uw vijand en daarom zou de afschaffing van de kermis, waarbij velen iets extra's verdienen, in strijd zijn met de belangen van de 4 gemeente Axel, We hebben bij de aanvaarding van ons ambt een eed afgelegd om te zullen zorgen voor de belangen, vau het gemeenschappelijk volk en niet van een partij, waardoor eenzijdigheid zou ontstaan en verwijde ring tusschen de burgers. Spr. zou het betreuren als die het gevolg werden van de afschaffing der kermis. Dhr. Kruijsse zeide, dat er voor en tegenstanders waren van de kermis, terwijl er ook onverschilligen zijn, die zeggen laat genieten, die wil en in de vierde plaats heeft men de belangheb benden. Spr. ziet in, dat het moeilijk zou gaan op de raadzaal van tegenstan ders voorstanders te maken ot omge keerd. Spr. wilde alleen wijzen op de beteekenis der kermis en vroeg dan of een pleidooi voor de kermis wel noo- dig was Spreker voor zich vindt dat de kermis iets is dat diep in het volk leeft, want ondanks de aderlating en moeilijkheden, die men de kermis reeds heeft in den weg eelegd is zij blijven bestaan. Als het volk er niet zoo aan hechtte, was de kermis allang verdwe nen. We hebben ook g ;zien, dat het tijdens den oorlog "geen kermis was en nadien deze toch weer te voorschijn kwam. Ook hoort men de laatste dagen ieder spreken over de kermis en vra gen, hoe zal 't afloopen in den Raad, terwijl ten slotte nu voor 't eerst de Roomsche raadsleden eens anders zullen stemmen dan hunne politieke vrienden. Voor spr. zijn dat alle teekenen, dat de kermis iets bijzonders is, dat door geen ander feest te ondervangen is. 'tls zooals dhr. Koster zegt, in de laatste maanden van hun zittingsperiode komen de a.-r. met hun voorstel, ter wijl er vroeger niet over gesproken werd en dhr. Van de Bilt er uitdruk kelyk op wees, dat de kermis geen ge vaar liep. Spr. heeft wel eens gehoord, dat de a.-r. afzagen van afschaffing der kermis door de r.-k. te winnen voor bet gebed in den Raad en spr. zou het nu wel gaau gelooven. Hij hoopt echter, dat als straks de doodsteek wordt gegeven aan de kermis dit de oogen zal openen van vele weldenkende menschen en dit voortaan vele lauwe kiezers naar de stembus zal brengen om er tegen op te komen, dat we door een politi- tiek worden geregeerd die de menschen dwingt te leven naar de eenzijdige op vatting der tegenwoordige meerderheid in den raadik wensch, zei spr., dat we dan een lichaam krijgen, dat aan ieder de vrijheid laat zijn leven in te richten, zooals hij dat zelf verkiest. Dhr. Van Dixhoorn. zeide best te begrijpen, dat de Raadsleden, zooals we hier zitten geen behoefte hebben om kermis te vieren, maar, vervolgde spr het is zooals dhr. Baert zeide, we zitten hier niet voor ons zelf, maar voor de belangen van de geheeie gemeente en dus ook niet van een bepaalde partij alleen. Spr. zal dus, omdat het een plaatselijk belang geldt, tegen het voorstel stemmen. Het is werkelijk meermalen gebleken dat de meerderheid van onzen gemeen teraad niet medewerkt aan leesten, als de naam Oranje er niet aan verbonden wordt en spr. voüd het diep treurig, dat het bestuur onzer gemeente in handen is van zulke mannen. Ze zijn met waard te Axel te zijn, want vreem delingen stellen meer prijs op Axels' belangen dan zij. Dat blykt wel als honderden menschen uit andere ge meenten hierheen stropmen, b.v. met het jaarlijksch concours-hfppique, waar aan zelfs vreemdelingen medewerken, terwijl van deze plaats er nog nimmer medewerking of zelfs geen woord van sympathie werd geuit over <iie feesten. Spr. vondt het ook daarom hoogst wen- schelijk en het belang der gemeente eischt dat dat er eens andere mannen aan het roer staan. Dhr. Van de Bilt wilde niet spreken over de kermis, maar over hetgeen dhr. Kruijsse zeide aangaande vroegere uitdrukkingen. Dhr. Kruijsse schijnt het spijtig te vindeD, dat er samen werking is tusschen de roomsch katho lieken en de anti-revolutionairen, maar dat zal toch zoo blijven, zei spr., ook al wordt de kermis afgeschaft, want de kermis is voor de r.-k. geen principi eel belang, maar van zeer onderge schikten aard. Dat is een oeconomi3ch belang en daarom -stemmen wij tegen het voorstel, al is het dat we ook niet alles toelaatbaar achten, wat de kermis aantrekkelijk maakt. Maar we hebben voor de politiek hoogere belangen en daarom wenschen we samen te blijven werkeD met de anti-revol. partij. Dat het waar zou zyn, dat we ter wille van de kermis vóór het gebed in den Raad stemden, verklaarde spr. voor een leugen, en wat de vroegere meerderheid van den raad betreft, zei spr, zijn de katholieken toch ook niet verwend, want bij de verdeeling der baantjes waren ze niet in tel. Dhr. Weijns zeide, dat de kermis voor hem als anti.-revol. een beginsel kwestie is en reeds vroeger heeft hij gezegd, deze maar liever heelemaal af te schaffen. Op de vraag, dat nu zijn fractie zoo laat met dit voorstel komt, kan hij slechts antwoordenBeter laat dan nooit. Er is hier gewezen op de kermis als een volksbelang, spr. is van meening, dat het juist hettegenoverge stelde is. Er gaan veel centen uit de gemeente en er is heel wat geld in die dagen, dat veel nuttiger gebruikt kon worden. Spr. heeft eens gelezen hoe veel geld er te Tilburg van de spaar bank werd gehaald om kermis te vie ren dat vindt hij droevig en spr vindt dat als de gemeenteraad dan de kermis instelt, die ook verantwoordelijk is voor hetgeen er gebeurtieder raads lid is verantwoordelijk voor de daden der kermis en spr. gelooft dat ook veel menschen van linksch niet met de kermis instemmen. Dhr. Kruijsse antwoordde den heer Van de Bilt, dat bij niet heeft willen zeggen, dat het hem spijt, dat er samen werking is tusschen de katholieken en de anti-revol., maar heeft willen wijzen op de beteekenis der kermis, omdat die oorzaak is, dat de genoemde partijen thans niet samenwerken. Dhr. Van de Bilt vond, dat éT over 't algemeen weinig zaken in den raad voorkomen, waaruit de samenwerking der partijen blijkt, alleen bij de wet houdersverkiezing kwam dit uit en spr heeft er nooit op gelet of dit nu voor den eersten keer eens niet gebeurde, paar hij wilde dan toch zeggen, dat de katholieken niet zitten onder de plak van de anti-revol., of omgekeerd dezen niet onder de katholieken. Dhr. Van Dixhoorn merkte op, dat als dhr. Weijns zegt, dat een raadslid verantwoordelijk is voor de daden van de kermis, men dat dan ook is voor de daden van elk feest. Er wordt van die zijde gaarne geschermd met de kermis, maar op elk feest, kermis of niet, gebeuren dezelfde daden en als het dan maar aan het woord ligt, laat men dan den naam veranderen in Pinksterfeest. En als dhr. Van de Bilt zeide dat er vroeger geen samenwerking was tusschen liberalen en katholieken, dan wilde spr. wijzen op een jubileum van de r.-k. kerk, dat eenige jaren geleden alhier werd gevierd op Zondag, waar voor dan sprekers vader als waarne mend burgemeester toestemming had gegeven en dat hem door de anti-revol. toen zeer kwalyk genomen is en daarom vindt spr. het wonderlijk, dat die heeren samengaan met degenen, die altijd nog lijnrecht tegenover hen lebben gestaan. Dhr. Van de Bilt herinnert zich dat en als de liberalen de katholieken ter wille zijn, dan zijn ze daar dankbaar voor, maar er zijn ook wel voorbeelden waarbij zij niet met de liberalen mee kunnen en als er hoogere belangen op het spel staan moeten we met de christelijke partijen mede. Dhr. Dieleman speet het, dat men over het voorstel een politiek debat ging houden wat volgens hem niet te pas komt. Er zijn aan dit vraagstuk twee kanten, de materieele en de principiëele zijde. Zooals dhr. Kruijsse zegt kunnen we hier elkaar niet overtuigen en wordt een voorstander daardoor niet omgezet in een tegenstander en ook niet omge keerd. Ik zal echter de principes der tegenscanders eerbiedigen, hoewel ik die met mijn fractie niet deel, in de hoop, dat men ook onze meening eer biedige. Wat de materieele zijde betreft is m.i. niet in cijfers uit te drukken het nadeel, dat de betrokkenen zullen lijden, omdat men even goed kan zeggen, dat er meer geld uit de gemeente gaat dan er misschien inkomt, dat is dan maar een verschuiving. Ik meen echter, dat noch in de Grondwet, noch in de Ge meentewet is te lezen, dat ons een kermis wordt opgelegd. Als de Raad het dus wel doet, is dat niet in opdracht van de wet en zijn we dus wel degelijk verantwoordelijk voor hetgeen uit de kermis voortvloeit. Als dan ook, zooals verleden jaar te Koewacht iemand het leven er bij inschiet, is de Gemeenteraad mede verantwoordelijk voor zulke daden en daar wenscbt de anti-revol. partij van verschoond te blijven. Er is echter ook een principiëele zijde aan deze zaak. In de gemeente Axel loopt de bevolking schier unaniem met het Zegel des Verbonds op het voorhoofd en aan zoo'jx bevolking cf. dt L. 0 tapitt iegvek 1 opge teel 1 weru s boren a-Iuite- volgde en in rt 1921 og ge- rsehei- n vloog goeden a bru tevens irzich- ior hij omen, leeren hibie- ig) en ndige inder n het j deD mden cot aan 'aryg 'n dat mes! verd een vaar aide toen ater eeft van aag le- ,ge- zyu :en. Het or- am iod. to- >en ver ier en. er, im de ed. te n- 0

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1923 | | pagina 1