fco. 84
Dinsdag 23 Januari 1923
381 «iaarg.
i
1
1
Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuwsch -Vlaanderen.
J. C. VINK - Axel.
Raadsverslag.
ag P
Ou blad verschijnt eiken Dinsdag- en YrlJdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Galden.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER—UITGEVER
Bureau Markt C 4.
Telef. 56. - Postgiro 00383
ADVëRTENTIEN van 1 tot 5 regels 60 Cent; voor
eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot
Dinsdag- en Vrij dag voor middag ELF ure.
Vergadering van 16 Januari 1923.
(Slot.) -
5. Benoeming Keuringsveearts.
Volgens medeGeeliDf? van den Voorz.
zal de keuringsdienst op 1 Febr. aacst.
in werking treden. B. en W. hadden
voorgedragen dhr. L. Boogaert, veearts
alhier, te benoemen als Keuringsveearts
van den Vleeschkeuringsdienst Axel,
voorloopig voor een jaar op een jaar-
ywedde vau 2500 en overeenkomstig
de vastgestelde en nog vast te stellen
verordeningen dien dienst betreffende
en ook zonder verhooging van salaris.
Dhr. Boogaert werd met alg. st. benoemd.
Tevens werd voorgesteld om dhr.
Boogaert vnd. en dhr. A. Olijslager
eervol ontslag te verleonen als keur
meesters van vleesch, spek en viscb.
Z. h. s. werd dit voorstel aangenomen.
6. Voorstel tot afschaffing der
kermis.
De Voorz. zeide dat dit punt op de
agenda is geplaatst overeenkomstig het
verzoek van de anti-revol. raadsfractie,
doch dat B. en W. daaromtrent geen
voorstel hebbenspr. gaf daarom bet
woord aan wie het vroeg.
Dhr. Koster vond het wel een beetje
vreemd, dat de anti-revolutionairen op
het eind vaD de zittingsperiode met een
voorstel komen tot afschaffing der ker
mis. Toen bij het begin dezer periode
werd voorgesteld om het dansen op
Nieuwjaar, Paschen eu jaarmarkt at
te schaffen, heelt spr. aan een anti-
revol. gevraagd, waarom men ook maar
niet de kermis had genoemd en kreeg hy
tot antwoord dat men een breuk vreesde
met de katholieken, omdat bet hier
zoo'n gemengde bevolking was. Waarom
vroeg spr. komt men er dan nu mede?
Dhr. Oggel antwoordde, omdat dit
het verlangen was van de anti-revol.
party.
Dhr. Baert vond, dat als men de
kermis afschatte, men inbreuK maakte
op een oud bestaand gebruik en Axel
een dood punt wordt. Onze kermis is
de laatste 25 jaar veel verbeterd, sinds
het rijwiel- en automobielverkeer is
toegenomen, eu daarom noemde spr.
de afschaffing een aanslag op "den wel
stand der middenstanders. Als spr.
weet, dat het vorige jaar iemand nog
250 ontving voor het bergen van
fietsen, zal die dat nu missen. Het
zou ook een aauslag zijn op de ge
meenschap van het volk, want de
burgerstand leeft niet vau één partij,
maar van het algemeen waDneer men
een vriend vandaag in zijn brood aan
tast, is bij morgen uw vijand en daarom
zou de afschaffing van de kermis,
waarbij velen iets extra's verdienen,
in strijd zijn met de belangen van de
4 gemeente Axel, We hebben bij de
aanvaarding van ons ambt een eed
afgelegd om te zullen zorgen voor de
belangen, vau het gemeenschappelijk
volk en niet van een partij, waardoor
eenzijdigheid zou ontstaan en verwijde
ring tusschen de burgers. Spr. zou
het betreuren als die het gevolg werden
van de afschaffing der kermis.
Dhr. Kruijsse zeide, dat er voor en
tegenstanders waren van de kermis,
terwijl er ook onverschilligen zijn, die
zeggen laat genieten, die wil en in de
vierde plaats heeft men de belangheb
benden. Spr. ziet in, dat het moeilijk
zou gaan op de raadzaal van tegenstan
ders voorstanders te maken ot omge
keerd. Spr. wilde alleen wijzen op de
beteekenis der kermis en vroeg dan of
een pleidooi voor de kermis wel noo-
dig was Spreker voor zich vindt dat
de kermis iets is dat diep in het volk
leeft, want ondanks de aderlating en
moeilijkheden, die men de kermis reeds
heeft in den weg eelegd is zij blijven
bestaan. Als het volk er niet zoo aan
hechtte, was de kermis allang verdwe
nen. We hebben ook g ;zien, dat het
tijdens den oorlog "geen kermis was en
nadien deze toch weer te voorschijn
kwam.
Ook hoort men de laatste dagen
ieder spreken over de kermis en vra
gen, hoe zal 't afloopen in den Raad,
terwijl ten slotte nu voor 't eerst de
Roomsche raadsleden eens anders zullen
stemmen dan hunne politieke vrienden.
Voor spr. zijn dat alle teekenen, dat
de kermis iets bijzonders is, dat door
geen ander feest te ondervangen is.
'tls zooals dhr. Koster zegt, in de
laatste maanden van hun zittingsperiode
komen de a.-r. met hun voorstel, ter
wijl er vroeger niet over gesproken
werd en dhr. Van de Bilt er uitdruk
kelyk op wees, dat de kermis geen ge
vaar liep.
Spr. heeft wel eens gehoord, dat de
a.-r. afzagen van afschaffing der kermis
door de r.-k. te winnen voor bet gebed
in den Raad en spr. zou het nu wel
gaau gelooven. Hij hoopt echter, dat
als straks de doodsteek wordt gegeven
aan de kermis dit de oogen zal openen
van vele weldenkende menschen en
dit voortaan vele lauwe kiezers naar
de stembus zal brengen om er tegen
op te komen, dat we door een politi-
tiek worden geregeerd die de menschen
dwingt te leven naar de eenzijdige op
vatting der tegenwoordige meerderheid
in den raadik wensch, zei spr., dat
we dan een lichaam krijgen, dat aan
ieder de vrijheid laat zijn leven in te
richten, zooals hij dat zelf verkiest.
Dhr. Van Dixhoorn. zeide best te
begrijpen, dat de Raadsleden, zooals we
hier zitten geen behoefte hebben om
kermis te vieren, maar, vervolgde spr
het is zooals dhr. Baert zeide, we zitten
hier niet voor ons zelf, maar voor de
belangen van de geheeie gemeente en
dus ook niet van een bepaalde partij
alleen. Spr. zal dus, omdat het een
plaatselijk belang geldt, tegen het
voorstel stemmen.
Het is werkelijk meermalen gebleken
dat de meerderheid van onzen gemeen
teraad niet medewerkt aan leesten, als
de naam Oranje er niet aan verbonden
wordt en spr. voüd het diep treurig,
dat het bestuur onzer gemeente in
handen is van zulke mannen. Ze zijn
met waard te Axel te zijn, want vreem
delingen stellen meer prijs op Axels'
belangen dan zij. Dat blykt wel als
honderden menschen uit andere ge
meenten hierheen stropmen, b.v. met
het jaarlijksch concours-hfppique, waar
aan zelfs vreemdelingen medewerken,
terwijl van deze plaats er nog nimmer
medewerking of zelfs geen woord van
sympathie werd geuit over <iie feesten.
Spr. vondt het ook daarom hoogst wen-
schelijk en het belang der gemeente
eischt dat dat er eens andere mannen
aan het roer staan.
Dhr. Van de Bilt wilde niet spreken
over de kermis, maar over hetgeen
dhr. Kruijsse zeide aangaande vroegere
uitdrukkingen. Dhr. Kruijsse schijnt
het spijtig te vindeD, dat er samen
werking is tusschen de roomsch katho
lieken en de anti-revolutionairen, maar
dat zal toch zoo blijven, zei spr., ook
al wordt de kermis afgeschaft, want de
kermis is voor de r.-k. geen principi
eel belang, maar van zeer onderge
schikten aard. Dat is een oeconomi3ch
belang en daarom -stemmen wij tegen
het voorstel, al is het dat we ook niet
alles toelaatbaar achten, wat de kermis
aantrekkelijk maakt. Maar we hebben
voor de politiek hoogere belangen en
daarom wenschen we samen te blijven
werkeD met de anti-revol. partij.
Dat het waar zou zyn, dat we ter
wille van de kermis vóór het gebed
in den Raad stemden, verklaarde spr.
voor een leugen, en wat de vroegere
meerderheid van den raad betreft, zei
spr, zijn de katholieken toch ook
niet verwend, want bij de verdeeling
der baantjes waren ze niet in tel.
Dhr. Weijns zeide, dat de kermis
voor hem als anti.-revol. een beginsel
kwestie is en reeds vroeger heeft hij
gezegd, deze maar liever heelemaal af
te schaffen. Op de vraag, dat nu zijn
fractie zoo laat met dit voorstel komt,
kan hij slechts antwoordenBeter laat
dan nooit. Er is hier gewezen op de
kermis als een volksbelang, spr. is van
meening, dat het juist hettegenoverge
stelde is. Er gaan veel centen uit de
gemeente en er is heel wat geld in die
dagen, dat veel nuttiger gebruikt kon
worden. Spr. heeft eens gelezen hoe
veel geld er te Tilburg van de spaar
bank werd gehaald om kermis te vie
ren dat vindt hij droevig en spr
vindt dat als de gemeenteraad dan de
kermis instelt, die ook verantwoordelijk
is voor hetgeen er gebeurtieder raads
lid is verantwoordelijk voor de daden
der kermis en spr. gelooft dat ook veel
menschen van linksch niet met de
kermis instemmen.
Dhr. Kruijsse antwoordde den heer
Van de Bilt, dat bij niet heeft willen
zeggen, dat het hem spijt, dat er samen
werking is tusschen de katholieken en
de anti-revol., maar heeft willen wijzen
op de beteekenis der kermis, omdat
die oorzaak is, dat de genoemde partijen
thans niet samenwerken.
Dhr. Van de Bilt vond, dat éT over
't algemeen weinig zaken in den raad
voorkomen, waaruit de samenwerking
der partijen blijkt, alleen bij de wet
houdersverkiezing kwam dit uit en spr
heeft er nooit op gelet of dit nu voor
den eersten keer eens niet gebeurde,
paar hij wilde dan toch zeggen, dat de
katholieken niet zitten onder de plak
van de anti-revol., of omgekeerd dezen
niet onder de katholieken.
Dhr. Van Dixhoorn merkte op, dat
als dhr. Weijns zegt, dat een raadslid
verantwoordelijk is voor de daden van
de kermis, men dat dan ook is voor
de daden van elk feest. Er wordt van
die zijde gaarne geschermd met de
kermis, maar op elk feest, kermis of
niet, gebeuren dezelfde daden en als
het dan maar aan het woord ligt, laat
men dan den naam veranderen in
Pinksterfeest.
En als dhr. Van de Bilt zeide dat
er vroeger geen samenwerking was
tusschen liberalen en katholieken, dan
wilde spr. wijzen op een jubileum van
de r.-k. kerk, dat eenige jaren geleden
alhier werd gevierd op Zondag, waar
voor dan sprekers vader als waarne
mend burgemeester toestemming had
gegeven en dat hem door de anti-revol.
toen zeer kwalyk genomen is en
daarom vindt spr. het wonderlijk, dat
die heeren samengaan met degenen,
die altijd nog lijnrecht tegenover hen
lebben gestaan.
Dhr. Van de Bilt herinnert zich dat
en als de liberalen de katholieken ter
wille zijn, dan zijn ze daar dankbaar
voor, maar er zijn ook wel voorbeelden
waarbij zij niet met de liberalen mee
kunnen en als er hoogere belangen op
het spel staan moeten we met de
christelijke partijen mede.
Dhr. Dieleman speet het, dat men
over het voorstel een politiek debat ging
houden wat volgens hem niet te pas
komt. Er zijn aan dit vraagstuk twee
kanten, de materieele en de principiëele
zijde. Zooals dhr. Kruijsse zegt kunnen
we hier elkaar niet overtuigen en wordt
een voorstander daardoor niet omgezet
in een tegenstander en ook niet omge
keerd. Ik zal echter de principes der
tegenscanders eerbiedigen, hoewel ik
die met mijn fractie niet deel, in de
hoop, dat men ook onze meening eer
biedige.
Wat de materieele zijde betreft is
m.i. niet in cijfers uit te drukken het
nadeel, dat de betrokkenen zullen lijden,
omdat men even goed kan zeggen, dat
er meer geld uit de gemeente gaat dan
er misschien inkomt, dat is dan maar
een verschuiving. Ik meen echter, dat
noch in de Grondwet, noch in de Ge
meentewet is te lezen, dat ons een
kermis wordt opgelegd. Als de Raad
het dus wel doet, is dat niet in opdracht
van de wet en zijn we dus wel degelijk
verantwoordelijk voor hetgeen uit de
kermis voortvloeit. Als dan ook, zooals
verleden jaar te Koewacht iemand het
leven er bij inschiet, is de Gemeenteraad
mede verantwoordelijk voor zulke daden
en daar wenscbt de anti-revol. partij
van verschoond te blijven.
Er is echter ook een principiëele
zijde aan deze zaak. In de gemeente
Axel loopt de bevolking schier unaniem
met het Zegel des Verbonds op het
voorhoofd en aan zoo'jx bevolking
cf. dt
L.
0
tapitt
iegvek
1 opge
teel
1 weru
s boren
a-Iuite-
volgde
en in
rt 1921
og ge-
rsehei-
n vloog
goeden
a bru
tevens
irzich-
ior hij
omen,
leeren
hibie-
ig) en
ndige
inder
n het
j deD
mden
cot
aan
'aryg
'n dat
mes!
verd
een
vaar
aide
toen
ater
eeft
van
aag
le-
,ge-
zyu
:en.
Het
or-
am
iod.
to-
>en
ver
ier
en.
er,
im
de
ed.
te
n-
0