No. M
Zaterdag
28e J an nr.
De beste voor den prijs-
Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
F. OIEi
Buitenland.
Binnenland.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 8 Maanden 50 Centfranco per post 60 Cent.
Voor België 70 Cent. Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER-
AX
-UITGEVER
EL.
ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regels 25 Cent; voor
eiken regel meer 5 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend. Plaatsing 3/2 maal.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot
Dinsdag- en Vrijdagnamiddag TWEE uren.
DUITSCIILAND.
Bij de hoofdkas van de Dresdener
Bank te Berlijn heeft de gelddrager
Bruenniug 260.000 mk. aan papieren
geld gestolen.
Het is slechts een paar dagen geleden,
dat een kassierslooper van de Deutsche
Bank met 120.000 mark spoorloos ver
dween, en reeds heeft dit voorbeeld
op nog veel grooter schaal navolging
gevonden. De Dresdener Bank laat
iederen ochtend het geld, dat zij voor
den dag noodig heeft, van de Rijksbank
afhalen. Woensdagmorgen haalden 12
loopers ongeveer 2 millioen in papier,
goud en zilver., Op de Rijksbank werd
het bedrag nageteld en dit bleek toen
in orde te zijn, maar op de plaats van
aankomst ontbrak er 260.000 mk. Het
bleek, dat een van de loopers ver
dwenen was. Hij had langs een bij-
zonderen uitgang het gebouw verlaten.
Toen men hem op zijn kamer zocht,
bleek, dat hij zijn vlucht zorgvuldig
had voorbereid. De man heet Gustav
Bruning. Men vermoedt, dat hij nog
niet buiten Berlijn is kunnen komen.
FRANKRIJK.
De ingeschrevenen bij de marine
willen nu weer wel van de door de
regeering voorgestelde scheidsrechter
lijke uitspraak weten. Dinsdagmiddag
heeft de minister van binnenlaudsche
zaken de vertegenwoordigers ontvangen
van de nationale commissie der inge
schrevenen, die kwamen vertellen,
dat de ingeschrevenen de aangeboden
scheidsrechterlijke uitspraak aanvaar
den en ook de beslissing van het scheids
gerecht. Zij vragen, dat zes vertegen
woordigers der reeders, één per haven,
sn zes vertegenwoordigers der inge
schrevenen, eveneens één per haven,
onder voorzitterschap van een lid der
regeering de geschilpunten zullen on
derzoeken. In geval deze twaalf leden
^van het scheidsgerecht niet tot over
eenstemming zouden komen, zou de
voorzitter van het scheidsgerecht de
beslissende stem uitbrengen.
In de staking is geen verandering
gekomen. De Fransche stoomvaart-on
dernemingen bevinden zich in de on
mogelijkheid om den dienst op al hun
hjnen te verzekeren, omdat de minister
van marine niet meer matrozen aan
de vloot kan onttrekken. Behalve voor
Algerie, Tunis, Corsica en Marokko
wordt het post vervoer tijdelijk aan
Hiitenlandscke lijnen toevertrouwd of
angs omwegen verzekerd. De postboot
larsa heeft Maandagavond met een
'elegenheidsbemanning Port-Vendres
verlaten. Zij nam voor Algiers 20,000
lost-colli mee. Dinsdag is de Maréchal
tegeaud met een bemanning van ma-
lue-menschen uit Marseille vertrokken.-
■te Italia zou met een zelfde bemanning
'aar Ajaccio vertrekken. Zestig schepen
varen in de haven van Marseille tot
yhggen genoopt. De post voor Zuid-
F'uenka zal per spoor naar Lissabon
'ervoerd en daar op een buitenlandsch
fchip ingescheept worden. De mari-
IN ELK OPZICHT
|den toets der vergelijking
met andere goedkoope
merken doorstaan.
Inderdaad is het|
If 0.42L
1 Kg. 1.50
- 0.80
Mo.. -0.18
tieme rechtbank te Marseille heeft 28
opvarenden van de Salta wegens desertie
tot vijftien dagen gevangenis veroor
deeld met opschorting der straf. Onder
de ingeschrevenen heeft dit vonnis niet
nagelaten opzien te verwekken. De
veroordeelden zijn in hooger beroep
gegaan.
OOSTENRIJK HONGARIJE.
Uit Weenen wordt aan de Lokal
Anzeiger geseindUit verschillende
cleelen van Hongarije komen berichten
dat een algemeene oogststaking te wach
ten staat. In vele districten hebben
de daglooners zich vereeuigd, om den
arbeid niet te beginnen, als hun niet
een loon vau 7 kronen verzekerd wordt.
De landheeren kunnen dit niet betalen
en daarom sluiten zij zich aaneen en
bestellen oogstmachines, die door de
staatsspoorwegen zoo snel mogelijk ver
voerd worden. De regeering heeft be
loofd de machines door gendarmen en
soldaten te laten beschermen. Eenige
groote hoeven worden reeds door huzaren
bewaakt.
Spoorweg Hontenisse—Moerbeke
en IJzendyke—Selzaete.
In zijn memorie van antwoord, be
treffende rentelooze voorschotten voor
een spoorweg Hontenisse—Moerbeke en
IJzeudij-ke—Selzaete, verdedigt de Min.
van Waterstaat de wenschelijkheid, dat
ook de lijn Pyramide—Hoofdplaat in het
wetsontwerp werd opgenomen, omdat
er naar zijne meening geen reden kan
bestaan die verbinding van rijkssteun
uit te sluiten, nu ook voor dat deel van
het plan door de meer onmiddellijk
belanghebbenden voldoende bijdragen
zijn toegezegd. De bezwaren, ontleend
aan de omstandigheid, dat het kapitaal
der Maatschappij, welke met den aanleg
en de exploitatie van de ontworpen
lijnen zal worden belast, voor een be
langrijk deel van Belgische zijde wordt
verstrekt, acht de Minister in sterke
mate overdreven. Waar bij deze lijnen
zoowel Nederlandsche als Belgische
belangen zijn betrokken was samen
werking van Nederlandsch en Belgisch
kapitaal aangewezen.
De Minister bestrijdt de redeneering,
als zou schade voor de Nederlandsche
bewoners kunnen ontstaan, doordat de
Nederlandsche fabrieken, wegens hoo-
gere vervoerkosten, aan de landbewo
ners niet even goede prijzen voor hunne
bieten zouden kunnen aanbieden als
de Belgische fabrieken.
Bevoordeeling van de Belgische suiker
fabrieken door lagere vervoerprijzen
behoeft niet te worden gevreesd.
Het ligt in de bedoeling om in de
te sluiten concessie- en subsidieovereen
komst de bepaling op te nemen, dat
alle tarieven en de later daarin aan
te brengen wijzigingen aan de goed
iaeuring van den Minister van Water
staat moeten worden onderworpen, in
dier voege, dat begunstiging van buiten-
landsche industrieele ondernemingen
boven Nederlandsche uitgeslotenzalzijn.
Dat in het algemeen deelneming door
het Rijk in het maatschappelijk kapitaal
van een onderneming de voorkeur zou
verdienen boven toekenning van rente
looze voorschotten, kan de Minister
niet inzien.
De Minister sluit zich aan bij het
oordeel, door verscheidene leden uitge
sproken, dat de bestaande practijk het
stelsel van subsidiair subsidieeren, meer
aanbeveling verdient dan het door
eenige leden verdedigde stelsel, waarbij
het initiatief van den staat zou uitgaan.
Er is eindverslag uitgebracht omtrent
het wetsontwerp tot toekenning van
een renteloos voorschot ten behoeve
van den aanleg en in exploitatie bren
gen der bekende tramlijnen in Zeeuwsch
Vlaanderen.
Dat wil zeggendat de commissie
van rapporteurs als haar oordeel heeft
uitgesproken, dat „door de gewisselde
schrifturen de openbare beraadslaging
over het voorstel genoegzaam is voor-
bereid."
Zooals uit het voorgaande blijkt, heeft
de Kamervoorzitter den wensch der
regeering meegedeeld om nog vóór de
vacantie verschillende kleine wetsvoor
stellen, o. a. dat betreffende de Zeeuwsch
Vlaamsche Tram af te handelen.
Het wetsontwerp is er nu gereed
voor, en de kans is dus groot dat de
Maatschappij spoedig met de uitvoering
zal kunnen beginnen.
TWEEDE KAMER.
Ziekteverzekering. Radcnwet.
Dinsdag werd de behandeling van
art. 3, voortgezet.
De heer Duys verklaarde zich bereid
zijn ameudt. in te trekken indien de
Minister er in slaagt een bevredigende
motiveering te geven voor de greuzeu
van ƒ2.50 en van ƒ5.— dagloon als
criterium voor de kiesgerechtigdheid tot
lid van den Raad van Arbeid. Verder
ried hij den Min. de geheeleomschrijving
van „Arbeider" te schrappen én te
decreteeren Er zijn Raden van Arbeid
verkiesbaar en kiesgerechtigd daarvoor
is ieder, die bij eenige wet op de
Ziekteverzekering of op de invaliditeits-
en ouderdomsverzekering wettelijk of
verplicht verzekerd is.
De Minister wilde op dit voorstel niet
ingaan, en zoowel hij als de heer Nolens
ontrieden het. De heer Duys had dan
maar een amendt. moeten indienen.
De heer Duys zei door de ingrijpende
wijziging, welke de Minister had aan
gebracht, op het idéé te zijn gekomen.
Hij handhaaft zijn amendement.
De heer Patijn meende, dat de zaak
zeer vereenvoudigd zou kunnen worden
en veel nutteloos debat kon worden
voorkomen, indien de Minister nader
art. 3 zoodanig zou wijzigen, dat onder
„arbeider worde verstaan degeen, die
wettelijk of verplicht verzekerd is voor
uitkeering in geval van ziekte. Dan
wordt de definitie verlegd naar de
Ziektewet. Spreker beval dat denkbeeld
ten zeeiste aan en beval dan tevens
aan de behandeling van art. 3 voorloopig
te schorsen en voort te gaan met de
behandeling der overige artikelep.
De voorzitter en de Minister bestreden
beiden dit denkbeeld. De Minister
geloofde, dat het op dit oogenblik niet
te verwezenlijken is. Maar de Kamer
moet het ten slotte, zelf maar weten.
De Min. bestreed het amendt, Duys,
waarna de heer Patijn een voorstel
indiende tot schorsing der behandeling
van art. 3. Dit voorstel werd verworpen.
Bij de verdere behandeling van het
art. 3 lichtte de heer Patijn een amendt.
toe om van de verkiesbaarheid of
kiesgerechtigdheid voor de Raden vau
Arbeid uit te sluiten degenen, die
krachtens een andere wet of regeling
reeds verzekerd zijn, b.v. spoorwegper
soneel.
De Minister, hoewel er niet veel voor
gevoelende, achtte dit amendt. vrij on
schuldig. Maar hij wees er toch op,
dat door de uitsluiting, welke de heer
Patijn wil, groepen van flinke arbeiders,
welke de Minister toch gaarne in de
Arbeidsraden zou zien opgenomen, voor
al juist spoorwegarbeiders b.v. buiten
die raden zullen blijven.
Na de pauze lichtte de heer Patijn
een amendt. toe, strekkende om onder
arbeider mede te verstaan dengene, die
wettelijk of verplicht verzekerd is voor
eene uitkeering in geval van ziekte.
De heer Van Karnebeek ontried het
amendt., omdat het een vooruitloopen
op de Ziektewet is, om nu reeds ieder,
die in de ziekteverzekering valt, als
vast aan te wijzen als arbeider in den
zin van de Radenwet.
De Minister bestreed het amendt.,
waarvan het ernstige bezwaar is, dat
bet werkgevers kiesgerechtigd voor de
Raden van Arbeid zal maken, doordien
de patroons van de met arbeiders
gelijkgestelde personen het kiesrecht
zullen verkrijgen.
Na een scherpe critiek van den heer
Patijn op deze wijze van werken met
Cacao