| Provinciale Zeeuwse Courant | pagina 10
afbeelding niet. „Iedereen weegt zoiets toch mee", zegt mediasocioloog Peter Vasterman van de Universi teit van Amsterdam. Na n september is er ook een andere beweging inge zet, constateert
afbeelding niet. „Iedereen weegt zoiets toch mee", zegt mediasocioloog Peter Vasterman van de Universi teit van Amsterdam. Na n september is er ook een andere beweging inge zet, constateert
Vasterman van de Universiteit van Amsterdam. „Het grote verschil met vroeger is dat we voortdurend online kun nen zijn, ook op vakantie. De alge mene trend is dat groot nieuws steeds groter wordt. Het is
Mediasocioloog Peter Vasterman ... terughoudend omgegaan met individuele gevallen van zelfdo ding", zegt mediasocioloog Peter Vasterman van de Universiteit van Amsterdam. „Daar komt bij dat ze bang zijn voor 'besmettingsgevaar'. Berichten over
Of Wilders' film er über haupt komt? Huub Wijf jes, Peter Vasterman, Ot to Scholten en Louk de la Rive Box twijfelen er niet aan. Zoals ook de mos lims, die nu al weten ge kwetst te zullen zijn en
'gewelddadige en intolerante' islam niet eens meer te maken. „Zijn missie is al vol bracht", vinden ook mediasocioloog Peter Vasterman, die een boek schreef over me- diahypes, en Otto Scholten ... mediasocio loog Peter Vasterman. „Ook al omdat een artikel over 'zich misdragende moslimjon geren die met familie en al het land uit moeten' nu eenmaal sneller is geschreven en beter scoort dan een doorwrochte
7 miljoen euro voor hooguit 25.000 getrof fen burgers met een lage levensstandaard lijkt veel, en dat is het ook. „Op wereld schaal stelde de overstroming niets voor", zegt Peter Vasterman van de ... waterland. Bovendien hebben we een grote bezorgde Surinaamse gemeenschap, die direct hulp wil bieden." Vasterman vergelijkt het met een vliegwiel dat als het eenmaal op gang komt, nauwelijks meer af te remmen
gewor den", zegt ook cultuursocioloog Peter Vasterman. „Vrouwen mogen wel 'lekker ding' zeggen, mannen niet, zeker niet op tv." Volgens Vas terman zit achter deze trend een culturele ontwikkeling. De rol ... schappen zijn, spelen adverteer ders en commerciële omroepen daarop in. Reclamebureaus hebben een gevoelige culturele antenne, zegt Vasterman, over de mannelij ke sul. „Die voelen wat goed valt." RTL
Dat herkent ook socioloog Peter Vasterman die promoveerde op hy pes in de media. „Uit mijn onderzoek blijkt dat de journalis tieke normen tijdens een hype on der grote druk komen te staan. Door de ... Journalisten hebben de menselijke eigenschap te zoeken naar bevesti ging van wat zij al denken, stelt Vasterman. „Hoe groter de opwin ding, des te geringer het kritisch vermogen van de journalistiek
Vasterman onderzocht de me dia-aandacht voor zinloos ge weld na de gewelddadige dood van Meindert Tjoelker in september 1997, affaires van seksueel misbruik tussen 1980 en 2000 en de nasleep in 1998 ... staan." In de beeldvonrJpo nam het geweld op straat-"!L al waren de feiten ander> L Het stoort Vasterman catjE media soms te snel enhijJrf
Een collega van Boerlijst aan de UvA, docent journalistiek Peter Vasterman, stelt in een nieuws brief van de universiteit dat de Ne derlandse media de aandacht voor de Mexicaanse griep hebben over
- non Thomas gaat smartengeld ei sen van alle media die haar pikan te privéfoto's hebben laten zien. Mediawatcher Peter Vasterman is niet verrast door het toegenomen venijn bij de sterren. „De strijd tus
, stelt mediasocioloog Peter Vasterman. De Bel gische kranten besteedden maandenlang ruim eenderde van hun nieuwskolommen aan Dutroux, becijferden de Belgische onderzoekers YVal- grave en Manssens. ... Vasterman promoveerde deze maand op het fenomeen me- diahype. In zijn dissertatie haalde hij ook de zaak-Du- troux aan als 'een van de grootste mediahypes aller tij den een hype die zijn weerga niet
De forse belangstelling van me dia voor verdwenen kinderen staat niet in verhouding tot de werkelijke nieuwswaarde. Dat stelt socioloog en mediadeskun dige P. Vasterman. Volgens Vas- terman maken ... trommelvlies komt, staat volgens Vasterman vast. De moord op Maartje Pieck leidde tot een grote belangstelling voor vergelijkbare nieuwsfeiten. „Dat is een reflexbeweging van de media", zegt Vasterman, die werkt
linlifitte Vasterman w HSH 1 zij hun spullf
Dit stelt Peter Vasterman, docent massacommunicatie aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Hij werkt momenteel aan een promotiestudie over mediahypes. ... Voor journalisten wordt het net als destijds in Irak, ook in Af ghanistan erg moeilijk aan objectieve informatie te komen omdat ze zelf het veld niet in kunnen", aldus Vasterman. ANP
door Juliette Vasterman
door Juliette Vasterman
door Juliette Vasterman
Peter Vasterman, mediasocio- loog, weet precies wat er aan de hand is. „Een golf van geweld in de media is vrijwel zeker een creatie van de media. Je denkt al gauw dat er een toename is van geweld