Toen fotografie nog een ambachtelijk werk was Om door een ringetje te halen 3 Verdwenen beroepen: de analoge fotograaf met doka Weerzien Souburger ontwierp 3D-camera Colofon Jaap Wolterbeek. Die laatste is Veel fotografen hadden tot eind jaren tachtig nog een eigen donkere kamer of doka (met rood licht) omdat zelf ontwikkelde zwart-wit foto’s kwalitatief vaak veel beter waren dan afdrukken die door een fotocentrale waren ge maakt. Dat veranderde met de kleurenfoto’s die erg complex waren om in een eigen doka te maken. Met de komst van de digitale fotografie verdwenen de doka’s nagenoeg. Illustratie voorpagina Doeken van Yan/ Maryanne van Winden Druk en advertentieverkoop Meulenberg Media, Patrick Joossens: drukkerij@meulenberg.nl Projectcoördinatie Hanneke de Vroe: redactie@zeeuwsweerzien.nl groot aantal i.s.m. Stich- Herkenning. der vond dat zo’n schoolfoto de werkelijkheid moest weergeven, dus werd het altijd de daagse de zondagse kledij zou worden. Ik wist eigenlijk meteen hoe dat één van de fotografen die zowel jarenlang analoog als digitaal heeft gefotografeerd. Schoolfoto van Ans van Nieuwenhuijze met haar broer. Maker onbekend Uitgever Stichting Zeeuws Weerzien: Voorzitter Frans van de Velde, Postbus 33, 4350 AA Veere; zeeuwsweerzien.nl; secretariaat@zeeuwsweerzien.nl Jaap Wolterbeek Wolterbeek studeerde film en fotografie aan de Academie St Joost in Breda. Na eerst in Utrecht te hebben gewerkt kwam hij terug naar Zeeland om in opdracht van de PZEM de bouw van de kerncentrale vast te leggen. Dat werk gaf de ruimte om meer film- en foto-opdrachten aan te nemen zoals het maken van films voor het NOS-journaal en destijds bekende programma’s als Van Digitaal Door digitale ontwikkelingen werd het vak makkelijker, maar dat leverde tegelijk meer concur rentie op. Wolterbeek legde zich toe op reportagefotografie, maar zijn grootste liefde is het maken van portretten van Zeeuwen. Een groot deel van zijn werk bestaat uit digitale fotografie. Toch prefereerde hij nog heel lang de ‘zilverbromide’ (zwart wit) foto’s boven de digitale foto’s. Daar is hij dan ook veel trotser op, omdat er zoveel werk aan zat en de kwaliteit van de foto’s altijd goed bleef. Dagblad De Stem en de PZC maken er melding van. Het ‘geheim’ van Kruithof is een camera waarbij het licht door twee lenzen op één filmrol valt. Daardoor ontstaan er kleuren- diapositieve opnamen, geschikt voor projectie met een driedi mensionale waarneming. De Stem is nog niet laaiend en thousiast, want doordat een van de lenzen, die drie centimeter uit elkaar staan, nog niet scherp is gesteld, is het beeld nog wat wazig. met fotopapier. Daarbij was het belangrijk om rustig te blij ven. Soms lastig met foto’s van actuele gebeurtenissen zoals ongelukken. Later werd het mogelijk om foto’s naar de krant te verzenden met een zogenaamde lichtstip- aftaster. Maar dat betekende wel dat terwijl je de foto’s aan het ontwikkelen was, de kranten- B A ZEEUWS provincie, gemeenten, dagblad De Stem en de huis-aan-huis- bladen. Hoewel hij zelf een doka had, leverde Wolterbeek vaak de film rollen aan zijn opdrachtgevers. Het zelf ontwikkelen van foto’s kostte namelijk veel tijd. Het was heel belangrijk dat een doka netjes opgeruimd was, de che mische baden de juiste tempe ratuur hadden en de belichting van de foto’s moest heel secuur en stipt worden uitgevoerd. Het negatief werd in een vergroter belicht via een condensor of diffuser. Een lens projecteerde gedurende enkele seconden Gewest tot Gewest, die regionale het negatief op een grondplank nieuwsonderwerpen op de nati onale televisie bracht. De journaalopdrachten brachten Wolterbeek door de hele provin cie en dat was een reden om ook te gaan fotograferen. Eerst voor het Algemeen Dagblad en de Telegraaf. Er was toen nog heel weinig concurrentie in zijn vak- door Johan Francke Enkele bekende na-oorlogse Zeeuwse fotografen zijn Rykel te Kate, Oscar de Milliano, Ch. L. Dert, Wim Helm, J.D.C. Berrevoets, Wim Riemens, Eva Besnyö, Jacqueline Midavaine en gebied en wat hij aan restmateri- aal over had, verkocht hij aan de p, Foto’s maken met een diep tewerking. De Souburgse fotograaf A.G. Kruithof was er door begeesterd. Najaar 1958 presenteerde hij zijn vinding: de SSK-camera, wat staat voor Spiegel Stereo Kruijs. redactie in je nek zat te hijgen met de vraag waar de foto’s bleven. Het belichte fotopapier moest namelijk nog in een serie chemische baden om te ontwik kelen en te fixeren; een che misch proces dat het beeld op het fotopapier houdbaar hield en het materiaal ongevoelig voor licht maakte. Hierna moest de foto nog gespoeld en gedroogd worden. Niet dat we veel keus hadden, want zo groot was onze gar derobe in de jaren vijftig niet. Eigenlijk ging de keuze bij de Vormgeving Leo Minnaard Zeeuws Weerzien is een gra tis krant vol verhalen over het Zeeland van de vorige eeuw. Om zelf te lezen, maar voor al als aansporing om samen met anderen herinneringen op te halen. De krant verschijnt 4x per jaar in een oplage van 40.000 exemplaren en wordt verspreid in heel Zeeland: in de vestigingen van Bibliotheek Zeeland, zorg- en welzijnsin stellingen, gemeentehuizen, musea, boekhandels en bij di verse lokale ondernemers zo als supermarkten. Een actueel overzicht van distributiepun ten evenals een digitale versie van de krant, treft u aan op onze website Zeeuwsweerzien.nl. De krant komt tot stand dankzij de inzet van een vrijwilligers en ting Feest van Jaap Wolterbeek (hier op een opname uit 2006 gemaakt door zijn vrouw) ontwikkelde tijdens het analoge tijdperk in zijn donkere kamer de rolletjes en drukte zelf zijn foto’s af. Vaak voor persbureaus. Later legde hij zich toe op portretfotogra fie, waaronder eentje (zie inzet) uit 1964 van de markante Vlissinger met de bijnaam ‘Jan Cognac’ Bron: (Jaap Wolterbeek) ZB Beeldbank Zeeland, recordnr. 101981. (‘Jan Cognac’) Jaap Wolterbeek, ZB Beeldbank Zeeland, recordnr. 13041. egen dat de schoolfo tograaf kwam, was er onder de meisjes in de klas altijd discussie gaande over wat je zou aantrekken op die speciale dag. door Ans van Nieuwenhuijze Redactie Peter de Jonge (hoofdredac teur), Margreeth Ernens (web site, eindredactie), Allie Barth, Peter Blom (Zeeuws Archief), Jan van Damme, Johan Fran- cke (ZB Bibliotheek van Zee land), Mieke van der Jagt, Albert Kort, Ans van Nieu- wenhuijze, Ali Pankow, Wil lem Staat, Peter Verdurmen. Bij het samenstellen van deze krant is met zorg getracht alle rechthebbenden m.b.t. beeld- en archiefmateriaal te achterhalen. Mochten personen of instanties desondanks van mening zijn dat (foto) rechten zijn geschonden, dan kunnen zij zich wenden tot de redactie via redactie@zeeuwsweerzien.nl op deze foto draag stond op de nominatie om van zondagse sta tus naar daagse over te gaan. Mijn broer Adri, die drie jaar ouder was dan ik en in de zesde klas zat, eiste dat hij met zijn zegelring op de foto zou gaan. Die ring had hij op de kermis in Brouwershaven gewonnen en daar was hij zeer trots op. Ik denk vooral omdat mijn vader en diens twee broers een zegelring met hun initialen droegen, maar meesten over of het de daagse of dan niet van de kermis. Mijn moeder ontraadde hem de ring te dragen. Zij vreesde dat hij in bij mij zou uitpakken. Mijn moe- later jaren het sieraad niet meer zo mooi zou vinden. Adri was niet op andere gedach ten te brengen en zit daarom met jurk. Alleen was het dit keer toch zijn zegelring (zonder initialen) iets anders, want de jurk die ik prominent in beeld. Nikon

Krantenbank Zeeland

Zeeuws Weerzien. Feest van herkenning | 2022 | | pagina 3