Blauwe vingers omdat je links was Brugpieper op een andere planeet 1 7 Meester viel door de mand Weerzien RAPPORTEN door: Albert Kort Mijn juf in de eerste en twee de klas van de lagere school in Terneuzen was Heleen de Rijke, vers van de academie en vol goede (lees: leuke) ideeën voor haar leerlingen. De honderden leerlingen die daar rondstruinden, de vele leraren die in de pauzes op de gangen rondliepen, het geschreeuw van de conciërges, het veel vuldig wisselen van lokaal iedere vijftig minuten wanneer de bel ging, het snel Twee jaar na mij ging mijn jong- Met dat gebaar en die betekenis viel hij voor mij compleet door de mand. Daarna was hij voor mij nooit meer geloofwaardig. Dat ik dat nu op mijn 72ste nog weet, bewijst dat. (Ans van Nieuwenhuijze) Afgrijzen Rienk denkt met afgrijzen terug aan die eerste twee schooljaren. ,,Ik vond het echt een vrese- door: Margreeth Ernens-Abrahamse e indruk van de eerste dag op de middelbare school is voor elke leerling overweldigend. Herinneringen van een brugpieper. We moesten nog wel op de ou derwetse manier leren schrijven, het schuinschrift De Nieuwe Lo pende Hand, met kroontjespen. Klasgenootje Claartje was links handig en had daar veel moeite mee. Juf De Rijke liet daarom onmiddellijk een bijzondere pen voor haar aanrukken, een mint- groene, met een speciale greep voor haar linkerpootje. Rienk heeft er geen trauma aan overgehouden, wel een bar slecht handschrift. Hij bleef voor de rest alles links doen en kon op zeker moment zelfs simultaan rechts en links schrij ven. Handig bij het schrijven van strafregels!’’ lijke juf, ze vond het foutloos opzeggen van psalmversjes het allerbelangrijkste. Ik heb er ook niet zoveel geleerd. Maar ja, we voegden ons erin.’’ De rest van zijn lagere schooljaren vond hij wél leuk. ,,Ik ben wel rechts blijven schrijven, dat was er echt in geslagen. Maar tekenen deed en doe ik altijd links.’’ was tegen dovemansoren. ,,Het was heel raar, maar klas genoot Peter mocht wél links schrijven, ik niet,’’ zegt Rienk Abrahamse (62) er nu over. Hoe dat precies was geregeld weten we niet. ste broer Rienk naar de eerste klas. Hij had de pech dat hij bij juffrouw Van der Welle terecht kwam, door ons oneerbiedig ‘Welleputje’ genoemd. Rienk was net als Claartje linkshandig, maar juffrouw Van der Welle, een dame die naar de pensioen gerechtigde leeftijd toe ging, vond dat hij echt rechts moest schrijven en wilde niets weten van al die nieuwerwetse fratsen Soms blijft een verkeerd grapje of opmerking van een leraar je een heel leven bij. Ik zat in de vijfde of zesde klas van de openba re basisschool in Brou wershaven. Tijdens de Nederlandse les, wat toen nog gewoon taal heette, behandelde de hoofdon derwijzer uitdrukkingen en gezegden. Hij vroeg mij de betekenis van ‘je keel schrapen’. Ik antwoordde dat dit het licht kuchen was om bij voorbeeld na lang stil zijn je keel schoon te maken om daarna gemakkelijker te kunnen praten. Dat was fout, zei de meester. En hij haalde zijn nagels kort over zijn hals. Dat was volgens hem de betekenis. Een toelatingsexamen voor de middel bare school heb ik nooit afgelegd. Wel een CITO-toets in de zesde klas, die bepaalde tot welk niveau ik kon worden toegelaten. Met de uitslag waren mijn ouders in hun nopjes. Ik mocht naar de HAVO-VWO-brugklas van de school die zij voor mij hadden uitgekozen. Dat hun keuze was gevallen op het Sint Willibrordcollege lag voor de hand. Ik kwam uit een katholiek gezin, had op de katholieke Mariusschool gezeten en, niet onbelangrijk, ons huis aan de Lindenstraat stond pal tegenover het schoolgebouw aan de Fruitlaan. De nabijheid van de school betekende echter niet dat ik me er gelijk thuis voelde. Integendeel zelfs. Toen ik als brugpieper voor het eerst het impo sante gebouw betrad en door de lange gangen langs de verschillende lesloka len liep, was het alsof ik op een andere planeet was beland. in- en uitpakken van de boekentas: dit alles maakte op mij een verpletterende indruk en aan het einde van de dag was ik doodmoe. Wat ik van de lessen zelf vond? Daar kan ik kort over zijn. De geschiedenis lessen van Frans Beerens waren een verademing. Wat kon die man mooi vertellen en toneelspelen! Zijn verhalen brachten de geschiedenis tot leven, zo meeslepend waren ze. De gymlessen van Speckens daarente gen waren een dieptepunt, en dat lag zeker niet alleen aan mij. Toegegeven, lenig ben ik nooit geweest. Maar ik was altijd wel te vinden voor een partijtje voetbal en ook basketbal lag me wel. De binnensporten aan de talloze martel werktuigen in de gymzaal, zoals de touwen of de klimrekken, de bok of de ringen, waren aan mij echter niet be steed. In de touwen kwam ik nog geen meter omhoog. Voor een koprol op de bok was ik doodsbenauwd en van de rekken kreeg ik hoogtevrees. Daarbij kwam nog dat ik niet hoefde te rekenen op enig me dedogen van Speckens. Sterker nog, hij maakte mij meer dan eens tot lachob- ject in de klas door mij tot voorbeeld te degraderen van hoe het NIET moest. Frustrerend, zo’n leerkracht. Dat het aan zijn lessen in het zwembad te danken was dat ik mijn zwemdiplo ma behaalde, was slechts een doekje voor het bloeden. met aparte pennen. Rienk kreeg dan ook vaak met een stokje corrigerende tikken op zijn vingertjes. Kennelijk mocht dat toen nog. Als zesjarig jongetje had hij het daar moeilijk mee en kwam hij vaak huilend thuis. Onze vader heeft verschillende malen met de juf gesproken omdat hij niet wilde dat ze met haar stokje op Rienks vingers sloeg, maar dat 4 St 7 7 -- y 4- J <S .7...... 7 Z 5 2 leerling(e) der VAKKEN Een der Ouders of Verzorgers: Ondero«<»kend«n rwWjrw. dat Doodmoe ‘Welleputje’ Gedrag Vljjt MINISTERIE VAN ONDERWIJS EN WETENSCHAPPEN MINISTERIE VAN CULTUUR. RECREATIE EN MAATSCHAPPELIJK WERK Godsdienst Lezen .Schrijven Rekenen Nederlandse Taal Vaderl. Geschiedenis Aardrijkskunde Kennis der Natuur Zingen Tekenen Lichamelijke Oefening Nuttige Handwerken B A ZEEUWS Schoolfoto Rienk en Mar- greeth, 1967 Hoogtevrees van Cursusjaar 19 4/J19.AP Ie Rapport 3e Rapport Derde rapport Tweede rapport klasse Eerste rapport 0 m m Z

Krantenbank Zeeland

Zeeuws Weerzien. Feest van herkenning | 2022 | | pagina 7