Wi Blauw staat voor trouw 'Doenkere daogen voo Kerst' Op het kerkenpad eerzien Wie kent ze nog? De schat tige witte gebreide of gehaakte mutsjes met een hele boel blauwe kraaltjes, die kleine kinderen droegen als onderdeel van de streekdracht? Ze zijn inmiddels zeldzaam en moeilijk te vinden. Wij vragen ons af waarom die kraaltjes altijd blauw zijn. Er waren toen ook al rode, groene en gele kraaltjes, maar bij een kralenmutsje is het altijd blauw. Blauw en wit oogt fris en netjes. Of zou er nog een andere reden kunnen zijn? Denkt u met ons mee? Blauw staat voor trouw, voor puur en zuiver (de maagd Maria draagt vaak een blauwe jurk), het Geen week zonder Zeeuws Weerzien is de kleur van de hemel en staat voor de troon van God. Wilde men vroeger hiermee de kleine kinderen beschermen? In de Victoriaanse tijd haalden veel kinderen de leeftijd van vijfjaar niet. Laat de periode waarin kinderen de kralenmutsjes dragen nou uitgerekend eindigen rond het vierde of vijfde levensjaar. Met een mutsje met blauwe kraaltjes was je misschien wel beschermd tegen kwade invloeden van buitenaf. Welk kwaad dat dan ook was. Wie weet het? Wij horen het graag van u. U vindt onze contactgegevens op www.visserstruien.eu ZEEUWSE VISSERSTRUI EN5C Op een stille zondagmid dag, lang, lang geleden, op een eveneens stille polderweg is een viertal kerkgangers op pad naar het dorp om de eredienst in de middagkerkbij te wonen. Het gaat te voet, want met de fiets of met de auto is nog geen gemeen goed. Fietsen op zondag wordt door sommige kerkelijke deno minaties zelfs verboden Het viertal is samen op pad, maar nog niet Samen op Weg, want aan het einde van de pol derweg scheiden de wegen van de kerkgangers. De boerinnen gaan de linkerkant op en het echtpaar slaat rechtsaf. In 'hun' kerk wordt gezongen uit de psalmberijming van 1773 en uit het gezangenboek. De boerinnen houden het bij de uit 1566 daterende berijming van Petrus Dathenus en zingen de psalmen op hele muzieknoten. Op het dorp is een aantal verschillende kerkelijke denominaties te vinden. Om geestelijk voedsel te zoeken is er dus voldoende aanbod. Maar als het goed is heb ben ze alle dezelfde boodschap: de boodschap van wet en evangelie, van schuld en genade. Rinus Willemsen uit Biervliet is een van de streektaal-specialisten in Zeeland. Speciaal voor Zeeuws Weerzien klimt hij in de pen. door: Kees Stevense M'n Zêêuwse Spreuken- kalènder vertelt dat het jaor bienao verbie is. Wat is tie maoger geworren. Om medelie- jen mee te kriegen. „De daogen gaon open en dicht", zegt een vlêêzig mannetje van èr- gest achter uut de polder. 't Is nog vroeg as me bie 't kaos- kraom op de Markt staon. De lampen schienen vrolijk over de ronde kaasbollen. 't Is een aparte sfeer. De wiezers van de toren zeggen dat het tegen 'alf neegne lööpt. Een paor kinders fietsen nao schoole over de natte kalle- siejen. De straote blienkt in 't licht van de lanteèrnpaolen. De blaoren van de plataonen spelen tikkertje rond het kraom. Het mannetje pakt z'n bestelling op en steekt alles in z'n fietstas sen. „Strekjes ei tie de wind ach ter", dienk ik bie m'n eihen. Dan vliegt tie deu de polder nao zijn 'uusje. Me kènnen mekaore, want ik wandel d'r nogal 's ver- bie. 's Middags zö rond de drie- jen en dan maoken me deugaons eenpraotje. Mao noe moe tie nog vlug nao de bakker. Gêên tiid voor 'nproaitje. Allêêne: ,,Hui." De Markt, daorop spelende wud- der vroeger. Ielken aovund wao- ren me dao. In de zeumer om 's avonds te praoten over de Tour de France en 's winters om kuutske te doen. Dat was ver- stopperje rond een blok 'uzen en rond de kèrke. Op 'n kêêr 'öörende kik dao tegen d'n aovund het Vrede op aarde spelen. Op 'n trompet, docht ik. 't Was de meulenaor, die in de muziek zat en nog even aan 't oe fenen was. Die docht natuurlijk nog even spelen voo 't eten. Mis schien most ie nog wat proberen, omdat het dien aovund rippetitie was. Of vond ie het zö mao leutig om nog even te spelen. Mao 't kloenk wel 'êêl schööne in de stilte van den aovund. Ik dochten dat 't boven uut de slaopkaomer kwam. Jao, dat dee me toch wel iets, 'öör. Zö tussen licht en doenker. Net voo 't eten. 't Stao me nog bie, asof 't gisteren gebeurende. Raor ee? Zeeuws Weerzien verschijnt eens per kwartaal. Toch kunt u het hele jaar door wekelijks genieten van herinneringen en oude verhalen. Ze zijn te lezen en te horen. Op de website zeeuwsweerzien.nl verschijnt elke week een column met een gebeurtenis uit het leven van een van onze vaste medewerk ers op basis van een foto uit de oude doos. Remco van Schellen van Omroep Zeeland maakt daarvan een podcast. Die is te Remco van Schellen. beluisteren op vrijdagochtend Bron:Omroep tussen zeven en acht uur in het radioprogramma Zeeland Wordt Wakker bij Omroep Zeeland. Gemist? Geen nood. Het is terug te luisteren op onze website en bij https://anchor.fm/zeeuwsweerzien. [)e pastoor {Jaa( voor en de dominee loopt met hem mee Werke is zalig, zei de pastoor en niks doe heilig. Bron: Kwa, zei Bure,Jan Minnaard en Jopie Minnaard-Verheijke, Uitgeverij Het Paard van Troje, Goes. ZEEUWS Kralenmutsje collectie St Zeeuwse Visserstruien. Foto privécollectie J. Geldof. Trompetspel 't Is 't ènde van 't liedje, zei de voorzanger toen a t'n schor wier. Bron: Kwa, zei Bure,Jan Minnaard en Jopie Minnaard-Verheijke, Uitgeverij Het Paard van Troje, Goes.

Krantenbank Zeeland

Zeeuws Weerzien. Feest van herkenning | 2021 | | pagina 11