Een begrafenis in vroegere tijden Monuta V Adrienne Klein Monut zorgt in zeeland Adrienn f jBI-f*t W - I- mk\ Soms is het er ineens! De perfecte match tussen een cliënt en een vrijwilliger. Omdat ze dezelfde passie delen en daarin gelijkwaardig zijn aan elkaar. Jan en Dirk vormen zo'n match. Allebei houden ze van hardlopen, dus waarom niet samen?! Jan heeft dementie op jonge leeftijd en volgde dagbehandeling bij SVRZ. 10 km hardlopen vindt hij heerlijk. Maar alleen kan hij niet zo ver lopen, want hij zou verdwalen. Stafdirecteur Zorg Welzijn Dirk de Korne loopt in zijn vrije tijd ook graag zo'n grote ronde. Toen hij hoorde van de wens van Jan, besloot hij met Jan te gaan lopen. Dirk: "We vinden het allebei leuk om te hardlopen en daarom is het voor mij geen enkele moeite. Het voelt niet als vrijwilligerswerk, maar gewoon als het uitoefenen van mijn hobby. We zijn op zo'n moment gelijkwaardig." Onlangs liepen Dirk en Jan samen een halve marathon. Een knappe prestatie, van allebei! Dat bleef niet onopgemerkt. Omroep Zeeland maakte er een mooie reportage van. Heb je die gemist? Kijk het dan zeker terug op omroepzeeland.nl! .d m Bk - - fl In Middelburg, Veere en Vlissingen 0118 - 412 760 www.monutaadrienneklein.nl De steun bij ieder afscheid. Een perfecte match tussen cliënt en vrijwilliger! svrz Wat zijn, denkt u, de belangrijkste gebeurtenissen in een mensenleven? Ik denk de geboorte van een kind en het begraven van een geliefde. Er komt iemand bij in je leven. Er gaat iemand weg. Vreugde en verdriet. Deze emotionele momenten omgeven mensen met allerlei gebruiken en gewoonten. Sommige zijn van alle tijden en sommige verdwijnen. Sommige zijn streekgebonden, andere van overal. Liekdienaer Tegenwoordig sturen we een rouwkaart om een overlijden bekend te maken, of plaatsen een advertentie in de krant. Vroeger ging iemand door het dorp om het te vertellen aan de mensen. Hij moest de wete doen. Deze liekdienaer zei iets als: "De fermielje N geeft bie deze kennis dat ulder ...'eden ten dage in den ouderdom van jaeren zacht en kalm is overleje. En je ore beleefd verzocht om anstaede te lieke te kommen." De aankondiger werd voor zijn diensten betaald. Sterf'uus In het huis van de overledene - het sterf'uus - was aan alles te zien dat er iemand gestorven was. De klok werd stil gezet: de overledene was immers 'uit de tijd'. Schilderijen, foto's en serviesgoed werden weggehaald uit de kamer: wereldse zaken waren ongepast en werden uit eerbied weggehaald. Spiegels in huis werden omgedraaid. Was dat laatste bijgeloof (kon de overledene of een andere geest via de spiegel in de kamer kijken?) of ook symbolisch: de spiegel had geen nut meer nu de bewoner was gestorven? Symbolisch was in ieder geval het zand dat op de vloer lag: beeld van het leven dat ons als zand door de vingers glipt. Ook van buitenaf was te zien dat er rouw in huis was. De luiken gingen bijna helemaal dicht, en dat duurde bij de familie wel zes weken. Andere huizen (van familie en buren) sloten ook de luiken, maa r minder lang. Er is een tijd geweest dat buiten voor de deur stro lag. Rechts naast de deur voor een man, links naast de deur voor een vrouw. De bos stro was kleiner wanneer een kind was gestorven. Het sterf'uus was ook de plaats van de samenkomst voorafgaand aan de begrafenis. De familie kwam en zat aan lange tafels en er was koffie en brood. In sommige dorpen was er een speciaal echtpaar dat bij begrafenissen zorgde voor de maaltijden. Ook anderen uit het dorp hielpen. De timmerman had de kist gemaakt en naaste buren waren de dragers, die de kist uit huis moesten dragen en op de berrie, de baar, plaatsen. Voordat zij dat deden, las de dominee uit de bijbel en hield een overdenking. Rouwstoet De stoet naar de begraafplaats werd gevormd; oudtijds gingen enkel de mannen mee naar het graf. Zij droegen een rouwlamfer om de hoed, later een rouwstrikje of -rozet op de pet of hoed. Over de kist lag een kleed, de pille. Geen bloemen, dat paste niet bij de leer van de kerk, waarin een mens in alle eenvoud moest worden begraven: stof tot stof. De oudste drager las de begraefenisrolle voor, waarin de volgorde van de stoet was geschreven. Dit verhaal wordt u aangeboden door Monuta Adrienne Klein. Wij helpen u graag bij het vastleggen van uw uitvaartwensen - hoe oud- of nieuwerwets die ook zijn. En we staan uiteraard dag en nacht voor u klaar wanneer een geliefde overlijdt. Bronnen: J. Vader, Een Walcherse begrafenis in 1880, in: Neerlands volksleven 14 (1964) 1,39-48. M. Evenhuis en P. Minderhoud, Begrafenis- gebruiken op Walcheren, in: De Wete jaargang 26 nummer 3 (juli 1997)

Krantenbank Zeeland

Zeeuws Weerzien. Feest van herkenning | 2021 | | pagina 2