Weerzien De pont hoorde bij mm Wiebelige loopplanken naar de salon Als Zeeuws-Vlaming ben je wat geïsoleerd van de rest van Nederland. Wij groeiden dan ook op met 'de bracht, de pont hoorde dus bij he boot' die ons naar 'd'overkant' t leven van alledag. door: Margreeth Ernens onze fietsen op uit: we namen brood mee en gingen met het pontje naar Hoedekenskerke om er een dagje te fietsen door de Zak van Zuid-Beveland. Voor nog geen gulden waren we een hele dag zoet en zoek. De hoorn van dat pontje was trouwens in heel de binnenstad goed te horen als 'de boot' kwam of ging. Het was wel een typisch pontje: de paar auto's die er op konden moesten aan de zijkant het dek oprijden. En als de bestuurder niet nauwkeurig genoeg naar de zin van de bootlieden had geparkeerd, werd de auto gewoon even opgetild en beter neergezet. Door schippers werd altijd met ontzag gekeken hoe dat bootje keurig op tijd Terneuzen binnenliep. Er loopt daar voor de haven een gevaarlijke neer en schepen met minder motorvermogen wachtten vaak op beter tij. Als we naar familie op Walcheren gingen, namen we natuurlijk het veer Vlissingen- Breskens. Die dienst werd in de vroege jaren zestig onderhouden door de prinsessenboten, enkeldekkers met de namen Beatrix, Irene en Margriet. Die boten waren stukken groter dan de zijladers Willem 1 en Oosterschelde op 'onze' veerdienst vanaf Terneuzen. De boot naar Breskens had ook een grote loungeruimte, waar je behalve koffie ook de beroemde erwtensoep en kroketjes kon kopen. Later werden daar dubbeldekkers ingezet, en als je boven bij de reling stond was het water van de Westerschelde wel een heel eind beneden ons. Toen ik later in Vlissingen woonde, en we van vakantie terugkwamen, was het altijd fijn om het laatste stukje van de reis met de boot te doen. Bijna thuis en heerlijk varen over de Westerschelde. door: Mieke van der Jagt Begin jaren 80 was het; de tijd dat de VUT in zwang kwam. Daarvan maakten ook de werk nemers van de PSD maar al te graag gebruik. Velen van hen waren hun loopbaan in de koop vaardij begonnen of bij de ma rine, maar voor mannen die een gezin wilden stichten en er ook nog van wilden genieten, hield de veerdienst een mooi midden tussen aan boord en aan de wal. De jongens die na de oorlog het ruime sop hadden gekozen, namen begin jaren tachtig afscheid als kapitein of werk tuigkundige van de PSD. De dienst was daartoe bijzonder goed ingericht. In Kruiningen lag de Prins Bernhard afgemeerd voor als een van de andere boten uitviel. In Vlissingen hadden ze daarvoor de Juliana. Maar beide boten waren vooral geschikt als salons voor afscheidsbijeen komsten. Als PZC-verslaggevers moesten we die bijeenkomsten bijwonen. Journalistiek viel er weinig eer aan te behalen want steeds gebeurde hetzelfde: directeur D. Oostinga van de PSD sprak een vriendelijk dankwoord, gedeputeerde J. Hoekstra - de 'vlootvoogd' - deed dat ook en er waren bloemen voor de echt genotes. Toch was het bepaald geen straf om een PSD-afscheid te verslaan want het was altijd bijzonder gezellig. Wonderlijk dat nooit iemand van de wiebelige loopplanken is gevallen. Die waren neergelegd zodat je direct de salon in kon lopen, waar de steward de glaasjes voortdurend vol hield. Eén keer viel er iets bijzonders te melden. De vlootvoogd zei tussen neus en lippen door dat het toch wel tijd werd voor een vaste oeververbinding; er kon den zoveel enge dingen gebeuren op die drukke Westerschelde. Het duurde meer dan twintig jaar maar het was het einde van de vlootvoogd. Want één boot is geen vloot. Il/ZEËUWS 4 het leven van alledag Veerboot de koningin Wilhelmina Foto. Peter Nicolai, 1955. Vlakbij de binnenstad van Terneuzen ligt de oude Veerhaven, waar de steiger van de pont Terneuzen-Hoedekenskerke nog steeds is te vinden. Mijn vader, die bloemist was, bestelde 's avonds een nieuwe lading verse bloemen bij de kweker, die ze dan naar Hoedekenskerke vervoerde. Met het eerste pontje werden ze in grote dozen overgezet, zodat hij ze 's ochtends op kon halen. In de vakanties trokken we er vaak met Passagiers op de veerboot Vlissingen-Breskens Foto: ZB Beeldbank Zeeland, 1970, Veerboot Prins Berhard op de Westerschelde Foto: collectie Steketee, ZB Beeldbank Zeeland, 1954, recordnr. 1 19643. recordnr. 44306. Vlootvoogd

Krantenbank Zeeland

Zeeuws Weerzien. Feest van herkenning | 2020 | | pagina 4