Weerzien
De pont hoorde bij
mm
Wiebelige loopplanken naar de salon
Als Zeeuws-Vlaming ben je wat geïsoleerd van de rest van Nederland.
Wij groeiden dan ook op met 'de
bracht, de pont hoorde dus bij he
boot' die ons naar 'd'overkant'
t leven van alledag.
door: Margreeth Ernens
onze fietsen op uit: we namen brood mee
en gingen met het pontje naar
Hoedekenskerke om er een dagje te fietsen
door de Zak van Zuid-Beveland. Voor nog
geen gulden waren we een hele dag zoet en
zoek. De hoorn van dat pontje was
trouwens in heel de binnenstad goed te
horen als 'de boot' kwam of ging. Het was
wel een typisch pontje: de paar auto's die
er op konden moesten aan de zijkant het
dek oprijden. En als de bestuurder niet
nauwkeurig genoeg naar de zin van de
bootlieden had geparkeerd, werd de auto
gewoon even opgetild en beter neergezet.
Door schippers werd altijd met ontzag
gekeken hoe dat bootje keurig op tijd
Terneuzen binnenliep. Er loopt daar voor
de haven een gevaarlijke neer en schepen
met minder motorvermogen wachtten
vaak op beter tij.
Als we naar familie op Walcheren gingen,
namen we natuurlijk het veer Vlissingen-
Breskens. Die dienst werd in de vroege
jaren zestig onderhouden door de
prinsessenboten, enkeldekkers met de
namen Beatrix, Irene en Margriet. Die
boten waren stukken groter dan de
zijladers Willem 1 en Oosterschelde op
'onze' veerdienst vanaf Terneuzen. De
boot naar Breskens had ook een grote
loungeruimte, waar je behalve koffie ook
de beroemde erwtensoep en kroketjes kon
kopen. Later werden daar dubbeldekkers
ingezet, en als je boven bij de reling stond
was het water van de Westerschelde wel
een heel eind beneden ons. Toen ik later in
Vlissingen woonde, en we van vakantie
terugkwamen, was het altijd fijn om het
laatste stukje van de reis met de boot te
doen. Bijna thuis en heerlijk varen over de
Westerschelde.
door: Mieke van der Jagt
Begin jaren 80 was het; de tijd
dat de VUT in zwang kwam.
Daarvan maakten ook de werk
nemers van de PSD maar al te
graag gebruik. Velen van hen
waren hun loopbaan in de koop
vaardij begonnen of bij de ma
rine, maar voor mannen die een
gezin wilden stichten en er ook
nog van wilden genieten, hield
de veerdienst een mooi midden
tussen aan boord en aan de wal.
De jongens die na de oorlog het
ruime sop hadden gekozen,
namen begin jaren tachtig
afscheid als kapitein of werk
tuigkundige van de PSD. De
dienst was daartoe bijzonder
goed ingericht. In Kruiningen
lag de Prins Bernhard afgemeerd
voor als een van de andere boten
uitviel. In Vlissingen hadden ze
daarvoor de Juliana. Maar beide
boten waren vooral geschikt als
salons voor afscheidsbijeen
komsten.
Als PZC-verslaggevers moesten
we die bijeenkomsten bijwonen.
Journalistiek viel er weinig eer
aan te behalen want steeds
gebeurde hetzelfde: directeur
D. Oostinga van de PSD sprak
een vriendelijk dankwoord,
gedeputeerde J. Hoekstra - de
'vlootvoogd' - deed dat ook en er
waren bloemen voor de echt
genotes. Toch was het bepaald
geen straf om een PSD-afscheid
te verslaan want het was altijd
bijzonder gezellig.
Wonderlijk dat nooit iemand van
de wiebelige loopplanken is
gevallen. Die waren neergelegd
zodat je direct de salon in kon
lopen, waar de steward de
glaasjes voortdurend vol hield.
Eén keer viel er iets bijzonders te
melden. De vlootvoogd zei
tussen neus en lippen door dat
het toch wel tijd werd voor een
vaste oeververbinding; er kon
den zoveel enge dingen gebeuren
op die drukke Westerschelde.
Het duurde meer dan twintig
jaar maar het was het einde van
de vlootvoogd. Want één boot is
geen vloot.
Il/ZEËUWS
4
het leven van alledag
Veerboot de koningin Wilhelmina Foto. Peter Nicolai, 1955.
Vlakbij de binnenstad van
Terneuzen ligt de oude
Veerhaven, waar de steiger van de
pont Terneuzen-Hoedekenskerke nog
steeds is te vinden. Mijn vader, die
bloemist was, bestelde 's avonds een
nieuwe lading verse bloemen bij de
kweker, die ze dan naar Hoedekenskerke
vervoerde. Met het eerste pontje werden
ze in grote dozen overgezet, zodat hij ze 's
ochtends op kon halen.
In de vakanties trokken we er vaak met
Passagiers op de veerboot Vlissingen-Breskens Foto: ZB Beeldbank Zeeland, 1970, Veerboot Prins Berhard op de Westerschelde Foto: collectie Steketee, ZB Beeldbank Zeeland, 1954, recordnr. 1 19643.
recordnr. 44306.
Vlootvoogd