Socialismii ti SMtomiüm ADVERTENTIE N. Zelfmoord. Zoo schrijft „De Heraut." Terrorisme? 'k Weet het niet. In sommige gemeenten wel. In zeer breeden kring immers niet. Er zijn stootige koeien, die sleehts korte horens hebben. Doch wel ontbloot zich hier een woelen in de ingewanden der kerk, dat dient gefnuikt. °Ds. T. Bos c. s. klaagden op de Synode te Mid delburg dr. Kuyper aan van Pantheïsme. Is hier van dit zelfde pogen een tweede uiting? Doch nu niet vanwege één Kerkeraad, doch van een zich wèl organiseerenden „bond", die een woekerplaat is in den hof van ons kerkelijk leven. Indien deze broederen ook na de synode van Middelburg nog altoos werkelijk van oordeel zijn, dat de ontwikkeling, die Dr. Kuyper aan de Gereformeerde leer gaf, kettersch, is, dan moeten ze zeggenwij hebben gezondigdtoen we in 1892 met hem en allen, die zijne overtuigingen deelden, kerkelijk zijn ineengesmolten en ons als Gereformeerde Kerken hebben aangediend, en dan behooren ze uit de toen ontstane kerkelijke gemeenschap terug te treden. Denken ze er over Slaat daarop de maatregel om een gevulde kas te hebben? Of zijn de broeders misschien be moedigd door de Schotsche procedure Het werd noodig, dat de Heraut dit fatale stuk openbaar maakte. Un homme averti en vaut deux. Op de Synode van Middelburg stonden al de Zeeuwsche afgevaardigen, uitgenomen ds. Hulse- bos, beslist tegenover ds. Bos. Op die van Arnhem stonden ze, uitgenomen br. Mulder, naast ds. Bos. Hoe staat het nu onder ons? W. 1) Wij cursiveeren. 2) Wordt dan, volgens de broeders, het geloof als potentied. i. als geloofsvermogen gewekt door middel van het Woord en wel voornamelijk van het gepredikte Woord. De Heraut greep een heet hangijzer aan. Hij schreef over zelfmoord en betoogt, dat de H. Schrift slechts éene onvergeeflijke zonde kent en die is de zelfmoord niet! Wel wordt erkend, dat Saul, Achitofel en Judas Iscarioth (Sauls wapendrager wordt nooit genoemd) de ontroerende toonbeelden zijn dezer vreeselijke zonde, en opgemerkt, dat ze niet door berouw kan worden gevolgd, doch Dr. K. betoogt, dat Christus uitdrukkelijk heeft gezegd, dat er maar éene zonde is, die noch in deze noch in de toekomende eeuw kan worden vergeven. Eén van beide dus: óf de zonde van zelfmoord gaat gepaard met die van lastering tegen den H. Geest óf men mag niet absoluut zeggen, dat er geen vergiffenis voor kan worden gevonden. Dit dilemma is hier o. i. te onpas gesteld. De Schrift leert, dat geen doodslager 't eeuwige leven heeft in zich blijvende. 1 Joh. 3 15 en dat het deel der doodslagers is in den poel, die brandt van vuur en sulfer, 'twelk is de tweede dood. Op. 21 8. Terecht antwoordt dan ook het Kort Begrip op de vraag: Zullen die ook zalig worden, die geen goede werken doen? Neen, want de Schrift zegt, dat geen onkuische, afgodendienaar, echtbreker, hoereerder, dief, gierigaard, dronkaard, lasteraar noch roover noch dergelijke het Rijk Gods beërven zal, tenzij dat zij zich tot God bekeeren. Op zichzelf vergeeflijke overtredingen sluiten buiten, tenzij dat er be keering volge. Ook acht Dr. K. het niet juist, dat onbeleden en niet door bekeering gevolgde zonde buiten 't Koninkrijk der Hemelen sluit. En hij vraagt als David na zijn zonde met Bathseba en tegen Uria begaan, eer Nathan kwam, gestorven ware, zou hij dan verloren zijn geweest. Deze vraag dunkt ons onjuist. Men kan niet vragenindien een uitverkorene vóór zijn weder geboorte sterft, wordt hij dan behouden. Dit is een onbestaanbaar geval. Zoo ook zou de Heere David voorzeker bewaard hebben voor den val, indien hij niet besloten had, hem op te richten en ook uit dit vreeselijk kwade nog 't goede te doen voortkomen, de kerk aller eeuwen tot troost. God laat zijn kind niet sterven in uitgietende zonden. Wij gelooven immers aan de bewaring der hei ligen. Zij worden in de kracht Gods bewaard tot de zaligheid door 't geloof. Dwaalt nietGeen gruwel-bedrijvers en de zelfmoord is een gruwel! zullen 't Nieuwe Jeruzalem be ërven, tenzij dan dat ze zich tot God bekeeren. Alleen, wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Zoo belijden wij op grond van Gods Woord. En daarom wraak ik het gestelde voorbeeld. Doch juist kan in sommige gevallen de opmer king zijnniemand weet, wat in het laatste oogenblik in een zelfmoordenaar kan zijn omge gaan. Ik weet van een broeder, die na jarenlang tegenworstelen tegen de afschuwelijke gedachte door den Satan in het water werd geworpen en omkwam. Doch terwijl hy wegzonk, hoorden toegesnelden met een boot, hem schreien tot God in berouw om vergeving. Ook in krankzinnigheid erkennen wij immers veor allerlei misdaden de ontoerekenbaarheid. Daarom doemen wij luid den zelfmoord als een gruwel voor God, doch ook over den zelfmoordenaar laten we 't oordeel aan Hem, wien 't toekomt, en die 't ten jongsten dage spreken zal naar heilig recht. Alleen zeggen we nooit: dat we grond hebben voor hope* Wy leggen de hand op den mond en zwijgen stil, diep ontroerd. En onze ziele bid: o, God bewaar mij, en geef dat mijn sterven U ver- heerlijke. W. OFFICIÊELE BERICHTEN. Aan de Kerkeraden der Geref. Kerken in de Classis Walcheren. De vergadering der Classis Walcheren zal D. V. gehouden worden op Woensdag den lsten Februari 1905, des voormiddags te 9.30 ure precies, in de Hofpleinkerk te Middelburg. Punten voor het Agendum gelieve men tijdig in te zenden aan den Actuarius, ds. H. Meulink te Meliskerke. Namens de roepende kerk van Veere, A. Schkele, Praeses. J. Maas, Scriba. CLASSIS AXEL. De Kerkeraad der Geref. Kerk te Axel B, geeft kennis aan de kerken der Classis, dat de Classicale Vergadering D. V. zal gehouden worden Donderdag 16 Februari 1905, in de Geref. Kerk te Ter Neuzen. Stukken voor 't Agendum s. v. p. voor 22 Januari 1905 in te zenden bij Ds. R. v. d. Kamp. De Kerkeraad voornoemd, Ds. R. v. d. Kamp, Praeses. H. Smies, Scriba. Vlissingen B. Tot het ontvangen der bijdrage voor plaatsengeldén over het afgeloopen kwartaal, zal D. V. worden zitting gehouden in de consis torie der N. Middelkerk, Zaterdag 7 en Maandag 8 Januari 1905, van des avonds 7 tot 8 ure. Westkapelle. Heden is alhier met algemeene stemmen tot Herder en Leeraar beroepen, den WelEerw. Heer J. F. van Hulsteijn, Theologisch Candidaat te Tiel. Mocht de Koning der Kerk het hart van dezen broeder neigen, en onze poging met gunstigen uitslag bekroond worden. Namens den Kerkeraad, K. Gabriëlse, Scriba. Beroepen: te Oosterzee Tj. Petersen, cand. te Amsterdamte Scherpenzeel J. E. Goudappel te Randwijk. Aangenomen: naar Berlikum door A. Schweitzer te Buiksloot. VERANTWOORDING VAN LIEFDEGAVEN. Idiotengesticht 's Heeren Loo. Nog voor het Kerstfeest in dank ontvangen van N. N. f0.50. K. le Cointre, Corresp. In dank ontvangen van het Hoofd der Chr. School voor het Kerstfeest, de som van f3.77. Serooskerke. L. Goedblöed, Corresp. Correspondentie. Gelijk reeds bericht is, zal de „Zuider Kerk bode'' van af het volgend no. in vergroot formaat verschijnen, zonder prijsverhooging. BOEKBEOORDEELING Johanna BREEvooRr, Karakterzonde en levensleerdl. II. Voor mij ligt thans het tweede deel van J. B.'s nieuwsten, veel besproken roman. Mijne aankondiging van het eerste deel in 't Bijblad van 28 Oct. j.l. is tot in de woorden toe door onderscheidene boekenkeurders herhaald. Ook de wensch aan 't slot rees op in anderer parten. Wat zal ik er nog aan toevoegen? Dit tweede deel is wat het eerste niet was een meesterstuk. Onder machtige kunst inspiratie beeldde Johanna hierin het door haar geziene en doorschouwde leven uit in beelden, niet geschilderd, maar als gedreven uit massief metaal. Dit boek is daarom zoo aangrijpend, omdat het zoo zielkundig waar is. Nu ook versta ik de hoofdfiguur beter en voel ik den ontzettenden ernst van dezen ondergang eener ziel. Ik weet, dat mijne hooggeachte zuster in Christus deze hoofd stukken onder vele tranen heeft geschreven, ge corrigeerd, gehandhaafd. O, ze had willen sparen. Een blij einde fan- taiseeren. Doch ze voelde zich geperst om voluit de schokkende waarschuwing te slaan in de consciëntie harer lezers: indien gij u niet van ganscher harte bekeert, tot -God bekeerd, gij zult desgelijks vergaan! Slechts de droefheid waar God werkt een onberouwelijke bekeering tot zaligheid. De droefheid naar de wereld werkt de dood Velen verwijten de auteur, dat ze een karakter loos man voorstelt als een Heraut-lezer. Ja, ziel kundig. staat ze hierbij zwak. Doch ook zeer nobele doleerenden teekent ze, zij 't in bijfiguren. Anderen keuren 't af, dat ze 't intiem-slechte, dat er schuilt in Christelijke kringen, zonder sparen onthult. Velen deden dit voor haar. En dit hangt samen met de vraag: mag de Christe lijke kunst haar object kiezen in 't leven, waarin zonde en genade worstelen en dit leven uitbeel den, op gevaar af, dat de wereld er notitie van neemt en er ons mee striemt, zooals ze vroeger deed met de boetpredicatiën der getrouwe leeraars? Breevoort schreef niet voor haar, maar voor ons. Doen wij, die haar lezen, met haar scherp- ontledende en bestraffende spiegel winste. W. Zendingskalender. Wat gezellige zendingskalender. Eerst puik als kalender. Maan en zon, dag en datum, punctueel, hoor! Dan fraai en groot ge drukte keurig gekozen teksten voorts mooie foto's, en op den achterkant nuttige statistieken en een leuke zendingssamenspraak. Deze kalender ga bij duizenden. Ze zal dage lijks de belangstelling voeden in dat groote werk Lof onzen Zendings-Dijkstra voor dezen welge slaagden arbeid. w- Psalm XLII leerrede door C. Oranje, pre dikant te 's Gravenhage. Een dichterlijk- schoone, gezond-bevindelijke, practisch-besti erende homilie. Levendige natuurbeschrijving en fijne zielsontleding. Letterkundig en geestelijk banket. W. OOSTERBAAN LE COINTRE, Drukkers-Uitgevers. pf. GoesMiddelburg. Ondergeteekende wenscht zijn vrienden en begunstigers een gezegend Nieuwjaar toe. G. M. FEIJ, Boekbinderij enz. Burg, Middelburg. Ondergeteekenden wenschen hunne vrienden en bekenden Gods besten Zegen toe. P. KASTELEIJN en Echtgenoote. Zeist, 1 Januari 1905. Wij ondergeteekenden, PIETER DE KAM, echtgenoote en kinderen, wenschen alle familie leden, vrienden en bekenden, langs dezen weg, heil en zegen in het jaar 1905 op ieder gebied des levens. Ackley Harden Co Iowa, U. S. of America. Is verschenen: door N. OOSTERBAAN. Prijs 30 Cents. OOSTERBAAN LE COINTRE, Goes.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1904 | | pagina 3