Socialismii ti SMtomiüm
ADVERTENTIE N.
Zelfmoord.
Zoo schrijft „De Heraut."
Terrorisme? 'k Weet het niet. In sommige
gemeenten wel. In zeer breeden kring immers
niet. Er zijn stootige koeien, die sleehts korte
horens hebben.
Doch wel ontbloot zich hier een woelen in de
ingewanden der kerk, dat dient gefnuikt.
°Ds. T. Bos c. s. klaagden op de Synode te Mid
delburg dr. Kuyper aan van Pantheïsme.
Is hier van dit zelfde pogen een tweede uiting?
Doch nu niet vanwege één Kerkeraad, doch
van een zich wèl organiseerenden „bond", die een
woekerplaat is in den hof van ons kerkelijk leven.
Indien deze broederen ook na de synode van
Middelburg nog altoos werkelijk van oordeel zijn,
dat de ontwikkeling, die Dr. Kuyper aan de
Gereformeerde leer gaf, kettersch, is, dan moeten
ze zeggenwij hebben gezondigdtoen we in
1892 met hem en allen, die zijne overtuigingen
deelden, kerkelijk zijn ineengesmolten en ons als
Gereformeerde Kerken hebben aangediend, en
dan behooren ze uit de toen ontstane kerkelijke
gemeenschap terug te treden. Denken ze er
over Slaat daarop de maatregel om een gevulde
kas te hebben? Of zijn de broeders misschien be
moedigd door de Schotsche procedure Het werd
noodig, dat de Heraut dit fatale stuk openbaar
maakte. Un homme averti en vaut deux.
Op de Synode van Middelburg stonden al de
Zeeuwsche afgevaardigen, uitgenomen ds. Hulse-
bos, beslist tegenover ds. Bos.
Op die van Arnhem stonden ze, uitgenomen
br. Mulder, naast ds. Bos.
Hoe staat het nu onder ons? W.
1) Wij cursiveeren.
2) Wordt dan, volgens de broeders, het geloof
als potentied. i. als geloofsvermogen gewekt door
middel van het Woord en wel voornamelijk van
het gepredikte Woord.
De Heraut greep een heet hangijzer aan. Hij
schreef over zelfmoord en betoogt, dat de H.
Schrift slechts éene onvergeeflijke zonde kent en
die is de zelfmoord niet!
Wel wordt erkend, dat Saul, Achitofel en
Judas Iscarioth (Sauls wapendrager wordt nooit
genoemd) de ontroerende toonbeelden zijn dezer
vreeselijke zonde, en opgemerkt, dat ze niet door
berouw kan worden gevolgd, doch Dr. K. betoogt,
dat Christus uitdrukkelijk heeft gezegd, dat er
maar éene zonde is, die noch in deze noch in
de toekomende eeuw kan worden vergeven. Eén
van beide dus: óf de zonde van zelfmoord gaat
gepaard met die van lastering tegen den H. Geest
óf men mag niet absoluut zeggen, dat er geen
vergiffenis voor kan worden gevonden.
Dit dilemma is hier o. i. te onpas gesteld. De
Schrift leert, dat geen doodslager 't eeuwige leven
heeft in zich blijvende. 1 Joh. 3 15 en dat het
deel der doodslagers is in den poel, die brandt
van vuur en sulfer, 'twelk is de tweede dood.
Op. 21 8. Terecht antwoordt dan ook het
Kort Begrip op de vraag: Zullen die ook zalig
worden, die geen goede werken doen? Neen,
want de Schrift zegt, dat geen onkuische,
afgodendienaar, echtbreker, hoereerder, dief,
gierigaard, dronkaard, lasteraar noch roover noch
dergelijke het Rijk Gods beërven zal, tenzij dat
zij zich tot God bekeeren. Op zichzelf vergeeflijke
overtredingen sluiten buiten, tenzij dat er be
keering volge.
Ook acht Dr. K. het niet juist, dat onbeleden
en niet door bekeering gevolgde zonde buiten
't Koninkrijk der Hemelen sluit. En hij vraagt
als David na zijn zonde met Bathseba en tegen
Uria begaan, eer Nathan kwam, gestorven ware,
zou hij dan verloren zijn geweest.
Deze vraag dunkt ons onjuist. Men kan niet
vragenindien een uitverkorene vóór zijn weder
geboorte sterft, wordt hij dan behouden. Dit is
een onbestaanbaar geval. Zoo ook zou de Heere
David voorzeker bewaard hebben voor den val,
indien hij niet besloten had, hem op te richten en
ook uit dit vreeselijk kwade nog 't goede te doen
voortkomen, de kerk aller eeuwen tot troost. God
laat zijn kind niet sterven in uitgietende zonden.
Wij gelooven immers aan de bewaring der hei
ligen. Zij worden in de kracht Gods bewaard tot
de zaligheid door 't geloof. Dwaalt nietGeen
gruwel-bedrijvers en de zelfmoord is een
gruwel! zullen 't Nieuwe Jeruzalem be
ërven, tenzij dan dat ze zich tot God bekeeren.
Alleen, wie volharden zal tot het einde, die zal
zalig worden. Zoo belijden wij op grond van
Gods Woord. En daarom wraak ik het gestelde
voorbeeld.
Doch juist kan in sommige gevallen de opmer
king zijnniemand weet, wat in het laatste
oogenblik in een zelfmoordenaar kan zijn omge
gaan. Ik weet van een broeder, die na jarenlang
tegenworstelen tegen de afschuwelijke gedachte
door den Satan in het water werd geworpen en
omkwam. Doch terwijl hy wegzonk, hoorden
toegesnelden met een boot, hem schreien tot
God in berouw om vergeving.
Ook in krankzinnigheid erkennen wij immers
veor allerlei misdaden de ontoerekenbaarheid.
Daarom doemen wij luid den zelfmoord als een
gruwel voor God, doch ook over den zelfmoordenaar
laten we 't oordeel aan Hem, wien 't toekomt,
en die 't ten jongsten dage spreken zal naar
heilig recht. Alleen zeggen we nooit: dat we
grond hebben voor hope*
Wy leggen de hand op den mond en zwijgen
stil, diep ontroerd. En onze ziele bid: o, God
bewaar mij, en geef dat mijn sterven U ver-
heerlijke. W.
OFFICIÊELE BERICHTEN.
Aan de Kerkeraden der Geref. Kerken in de
Classis Walcheren.
De vergadering der Classis Walcheren zal
D. V. gehouden worden op Woensdag den lsten
Februari 1905, des voormiddags te 9.30 ure
precies, in de Hofpleinkerk te Middelburg.
Punten voor het Agendum gelieve men tijdig
in te zenden aan den Actuarius, ds. H. Meulink
te Meliskerke.
Namens de roepende kerk van Veere,
A. Schkele, Praeses.
J. Maas, Scriba.
CLASSIS AXEL.
De Kerkeraad der Geref. Kerk te Axel B,
geeft kennis aan de kerken der Classis, dat de
Classicale Vergadering D. V. zal gehouden
worden Donderdag 16 Februari 1905, in de Geref.
Kerk te Ter Neuzen.
Stukken voor 't Agendum s. v. p. voor 22
Januari 1905 in te zenden bij Ds. R. v. d. Kamp.
De Kerkeraad voornoemd,
Ds. R. v. d. Kamp, Praeses.
H. Smies, Scriba.
Vlissingen B. Tot het ontvangen der bijdrage
voor plaatsengeldén over het afgeloopen kwartaal,
zal D. V. worden zitting gehouden in de consis
torie der N. Middelkerk, Zaterdag 7 en Maandag
8 Januari 1905, van des avonds 7 tot 8 ure.
Westkapelle. Heden is alhier met algemeene
stemmen tot Herder en Leeraar beroepen, den
WelEerw. Heer J. F. van Hulsteijn, Theologisch
Candidaat te Tiel.
Mocht de Koning der Kerk het hart van dezen
broeder neigen, en onze poging met gunstigen
uitslag bekroond worden.
Namens den Kerkeraad,
K. Gabriëlse, Scriba.
Beroepen: te Oosterzee Tj. Petersen, cand.
te Amsterdamte Scherpenzeel J. E. Goudappel
te Randwijk.
Aangenomen: naar Berlikum door A.
Schweitzer te Buiksloot.
VERANTWOORDING VAN LIEFDEGAVEN.
Idiotengesticht 's Heeren Loo.
Nog voor het Kerstfeest in dank ontvangen
van N. N. f0.50.
K. le Cointre, Corresp.
In dank ontvangen van het Hoofd der Chr.
School voor het Kerstfeest, de som van f3.77.
Serooskerke. L. Goedblöed, Corresp.
Correspondentie.
Gelijk reeds bericht is, zal de „Zuider Kerk
bode'' van af het volgend no. in vergroot formaat
verschijnen, zonder prijsverhooging.
BOEKBEOORDEELING
Johanna BREEvooRr, Karakterzonde
en levensleerdl. II.
Voor mij ligt thans het tweede deel van J.
B.'s nieuwsten, veel besproken roman.
Mijne aankondiging van het eerste deel in
't Bijblad van 28 Oct. j.l. is tot in de woorden
toe door onderscheidene boekenkeurders herhaald.
Ook de wensch aan 't slot rees op in anderer
parten. Wat zal ik er nog aan toevoegen?
Dit tweede deel is wat het eerste niet
was een meesterstuk. Onder machtige kunst
inspiratie beeldde Johanna hierin het door haar
geziene en doorschouwde leven uit in beelden,
niet geschilderd, maar als gedreven uit massief
metaal.
Dit boek is daarom zoo aangrijpend, omdat het
zoo zielkundig waar is. Nu ook versta ik de
hoofdfiguur beter en voel ik den ontzettenden ernst
van dezen ondergang eener ziel. Ik weet, dat
mijne hooggeachte zuster in Christus deze hoofd
stukken onder vele tranen heeft geschreven, ge
corrigeerd, gehandhaafd.
O, ze had willen sparen. Een blij einde fan-
taiseeren. Doch ze voelde zich geperst om voluit
de schokkende waarschuwing te slaan in de
consciëntie harer lezers: indien gij u niet van
ganscher harte bekeert, tot -God bekeerd, gij zult
desgelijks vergaan! Slechts de droefheid waar God
werkt een onberouwelijke bekeering tot zaligheid.
De droefheid naar de wereld werkt de dood
Velen verwijten de auteur, dat ze een karakter
loos man voorstelt als een Heraut-lezer. Ja, ziel
kundig. staat ze hierbij zwak. Doch ook zeer
nobele doleerenden teekent ze, zij 't in bijfiguren.
Anderen keuren 't af, dat ze 't intiem-slechte,
dat er schuilt in Christelijke kringen, zonder
sparen onthult. Velen deden dit voor haar. En
dit hangt samen met de vraag: mag de Christe
lijke kunst haar object kiezen in 't leven, waarin
zonde en genade worstelen en dit leven uitbeel
den, op gevaar af, dat de wereld er notitie van
neemt en er ons mee striemt, zooals ze vroeger
deed met de boetpredicatiën der getrouwe leeraars?
Breevoort schreef niet voor haar, maar voor
ons. Doen wij, die haar lezen, met haar scherp-
ontledende en bestraffende spiegel winste. W.
Zendingskalender.
Wat gezellige zendingskalender.
Eerst puik als kalender. Maan en zon, dag en
datum, punctueel, hoor! Dan fraai en groot ge
drukte keurig gekozen teksten voorts mooie foto's,
en op den achterkant nuttige statistieken en een
leuke zendingssamenspraak.
Deze kalender ga bij duizenden. Ze zal dage
lijks de belangstelling voeden in dat groote werk
Lof onzen Zendings-Dijkstra voor dezen welge
slaagden arbeid. w-
Psalm XLII leerrede door C. Oranje, pre
dikant te 's Gravenhage. Een dichterlijk-
schoone, gezond-bevindelijke, practisch-besti erende
homilie. Levendige natuurbeschrijving en fijne
zielsontleding. Letterkundig en geestelijk banket.
W.
OOSTERBAAN LE COINTRE,
Drukkers-Uitgevers.
pf. GoesMiddelburg.
Ondergeteekende wenscht zijn vrienden en
begunstigers een gezegend Nieuwjaar toe.
G. M. FEIJ,
Boekbinderij enz.
Burg, Middelburg.
Ondergeteekenden wenschen hunne vrienden
en bekenden Gods besten Zegen toe.
P. KASTELEIJN
en Echtgenoote.
Zeist, 1 Januari 1905.
Wij ondergeteekenden, PIETER DE KAM,
echtgenoote en kinderen, wenschen alle familie
leden, vrienden en bekenden, langs dezen weg,
heil en zegen in het jaar 1905 op ieder gebied
des levens.
Ackley Harden Co Iowa, U. S. of America.
Is verschenen:
door N. OOSTERBAAN.
Prijs 30 Cents.
OOSTERBAAN LE COINTRE, Goes.