Diaconale Conferentie te Serooskerke.
Classis Klundert.
Van en voor de Vrije.
Wereld- en Kerklid in de 20ste eeuw.
Er was een Gustave Doré noodig om hier
een teekening te wagen. Doch mijnheer Kraft
heeft geteekend een soort opgericht gevild kikkert-
figuur met kale vleermuisvlerken, een gehoorn-
den kop met een uitdrukking als van een ouder-
wetsche houten pop en een staart als een rot.
Zonder eenige naiviteit. Pure platheid. Beleedi-
gend voor 't schoonheidsgevoel.
Geef ons natuur en waarheid weer
zoo verzuchtte eens de Leekedichter en hij stelde
den prediker den eisch
II.
Gaarne gaven we een overzicht van de gehouden
discussie over de ingezonden vragendie allen
werden behandeld, doch plaatsgebrek dwingt ons
om ons te beperken tot eenige, weinige regels.
Dit kunnen we zeggen de besprekingen waren
recht broederlijk aangenaam en algemeen. Als
verschil van inzicht openbaar werd, vocht men
niet, maar nam men 't ter overdenking mede. Vrij
algemeen waren de volgende gedachten:
a. Een diaconie is niet verplicht dan bij wèl-
gegronde uitzondering armen te blijven ondersteu
nen, die de gemeente met ter woon verlatende,
attestatie bekomen naar elders. Als diaconaal-
verzorgden met attestatie vertrekken, behooren
diaconieën door correspondentie elkaar in te lichten.
b. Zoo weinig mogelijk worde voor bepaalde
uitgaven, als: schoolgeld, medische hulp, zitplaat-
sengeld, enz. door de diaconie uitgedeeld de
diaconie helpe, als 't kan, in 't gemeen de lidmaten,
die niets hebben of te kort komen in hun levens
onderhoud.
c. Het is in 't algemeen billijk, dat, als de
diaconie geregeld uitdeelt aan nog eenigszins
bemiddelden, deze uitkeering bij versterven uit
den nagelaten boedel worde gerestitueerd.
d. Verweesde kinderen der gemeente behooren,
ook al is de moeder geen lid der kerk, te worden
ondersteund.
e. Gegoede kinderen behooren desnoods zedelijk
bearbeid te worden om arme ouders te helpen.
Deze mogen niet gedwongen worden om tegen
hunne kinderen te procedeeren.
f. Hulpbehoevende diaconieën behooren zich
te wenden tot de zusterdiaconieën die wat over
hebben, eer ze aan het Burgerlijk Armbestuur
verklaren, onmachtig te zijn om voor de armen
hunner gemeente te zorgen.
Na verrekening der onkosten voor elke dia
conie één daalder en behandeling van een paar
extra-vragen, en nadat vastgesteld was om in het
volgend jaar een Conferentie te Koudekerke te
houden, werd deze wèl-geslaagde samenkomst
gesloten. Wagenaar.
OFFICIÈELE BERICHTEN.
Kapelle-Biezelinge. Door den Kerkeraad is al
hier beroepen Ds. R. K. M. Hummel en te Lan-
geslag.
Namens den Kerkeraad,
Jac. Staal Pz., Scriba.
De kerken in de Classis Klundert worden be
leefd verzocht de collecten voor 1904, voorzoover
die nog niet gestort zijn, te willen overmaken
aan ondergeteekende, opdat hij op de e. k. Classis
in staat zij een overzicht over het geheele jaar
te kunnen inleveren.
E. Zwiers, Quaestor.
Willemstad, 22 Dec. 1904.
Beroepen: Te Langerak dhr. J. T. v. Hul-
steyn, cand. te Tielte Biezelinge ds. R. K. M.
Hummelen te Langeslagte 's Gravenmoer dhr.
J. T. v. Hulsteyn, cand.
Bedankt: Voor Broek op Langendiik door
ds. G. Wisse te Leiden.
Aangenomen: Naar Hoek door dhr. P. H.
de Jonge, cand. te Kampen; naar Oostzaandoor
ds. J. J. Bajema te Epe.
O. en W. Souburg. Donderdagavond 15 Dec.
hield Dr. de Moor uit Breda een treffende rede
tot opwekking van belangstelling in het werk der
Zending, naar aanleiding van Spreuken 11 25
De zegenende ziel zal vetgemaakt worden, en die
bevochtigt, zal ook zelf een vroege regen, (of
liever: bevochtigd) worden. Hij toonde aan wat
de christelijke kunst om waarlijk rijk te worden
van hare beoefenaars eischt. Niet minder dan
voor de Zending onder de Heidenen in onze
koloniën, voerde Z.Eerw. een warm pleidooi voor
de „Inwendige Zending'' onder Noord Brabants
bevolking, welkej door het Gereformeerde Neder
land veelal zoo stiefmoederlijk bedacht wordt.
VERANTWOORDING VAN LIEFDEGAVEN.
Vlissingen B. Voor de Zending:
3 contributiën a f 1.251 id. f 1.—1 id. f 0.50
paiG-dL rf250SVer' "DorCaS" f2,50; busJe'van
Voor de Kerk: Van de meisjesver. „Dorcas"
f 10.—van de Vrouwenver. „Diaconaal Hulp
betoon" flO.—
P. G. Laernoes, Scriba.
Vlissingen B. Broeders diakenen berichten, met
dank aan den Heere, de ontvangst van 116
kleedingstukken, vervaardigd door den liefelijken
arbeid der Zusterkring „Diaconaal hulpbetoon".
Het is de behoefte van ons hart dezen zusters
hartelijk dank te zeggen voor hunne liefde en
toewijding. Stelle de Heere deze vereeniging tot
eenen uitgebreiden zegen in ons midden Geve
Hij velen jongeren zusters in ons midden lust en
bekwaamheid, om met hen schouder aan schouder
voort te gaan in het heerlijk werk der barm
hartigheid. Zijn Naam ter eere en den Armen
Cristi tot heil. Ook zij met dank aan de geefster
vermeld, eene gift van f5.van de Jonge-
dochtersv. „Dorkas'' voor de behoeften der armen.
Namens Diakenen der Geref. Kerk te Vlissingen B,
J. Pieters, Praeses.
J. v. d. Hoeven, Scriba.
ZENDING.
Gevonden in de Collecte van 13 dezer f 1.50,
met bijschrift: „Voor de Zending in Ned. Indië".
Door tusschenkomst van den Boekhandelaar
Fanoy van verschillende lezers van het Zendings
blad f4.53 en Collecte Zendingschool Dec. f 0.45.
Namens gecommitt.,
J. v. Aartsen, Penningm.
Idiotengesticht 's Heeren Loo.
Met vriendelijken dank ontvangen en bezorgd
I bij br. C. H. de Wagemaker van M. M. M. fl.
Tot ons leedwezen bleef wegens plaatsgebrek
I een stukje overstaan in het belang der arme
Idioten op 's Heeren Loo.
't Hield eene opwekking in om eene bijdrage
te mogen ontvangen voor de Kerstfeestviering
met de Idiote kinderen, die evenals vorige jaren
weer zal worden gehouden.
;We vertrouwen dat verdere aanbeveling over
bodig mag heeten en hopen dat menig hart ge
neigd mag worden om deze ongelukkige patiënten
in liefde te gedenken en door een gave mede
te werken hen een blijde feesture te bezorgen.
K. le Cointre, Corresp.
In hartelijken dank ontvangen van de familie
de M. 6 lakens, van Mej. N. 10 petten, van den
heer S. 1 gulden en van de zusjes Vermeulen
1 paar vrouwenkousen, en vriendelijk dank aan
allen, die ons in dit jaar met hunne gaven wilden
steunen. Wij blijven onzen arbeid vriendelijk
aanbevelen.
De Zusterkring.
Boekaankondiging.
De firma Nederbraqht Cie, die Vada opge
volgd is, zond ons een drietal in Oranje-omslagen
ingenaaide brochures ter recensie toe, die we met
een enkel woord bij onze lezers willen inleiden. Twee
er van zijn Redevoeringen ter aanvaarding van
het ambt aan de Vrije Universiteit. De derde
is een bezielend pleidooi voor haar goed recht.
Dr. C. van Gelderen gaf zijn „Openbare les"
uit die hij hield over het principium theologiae
het beginsel der theologie in zijne beteekenis
voor de arcMogia sacra de heilige oudheid
kunde. We hebben deze studie met genoegen en
instemming gelezen. Helderheid van voorstelling
bij zuiverheid van opvatting, eenvoud in vorm
bij degelijkheid van inhoud zijn hare schoon
heden. Voor onze predikanten een aangenaam en
leerzaam stuk.
Mr. Anne Annema, wiens benoeming mij tot
groote vreugde is, hield zijn rede over de politie
van het privaatrecht in onzentijd. Dit met gloed
geschreven betoog doet u sterk gevoelen welke bij
uitnemendheid belangrijke vragen ook op dit terrein
om het zuiver antwoord roepen ter juiste wette
lijke regeling. Voor eenigszins ontwikkelde lezers
is de kennisneming van hetgeen prof. Anema
in zijn optreden te zeggen heeft, zeer aan te be
velen. Geve de Heere dezen studievriend licht,
moed en voorzichtigheid, noodig om ter oplossing
der gestelde vraagstukken iets te bieden, dat
waarde heeft, en om zijn studenten bij hun arbeid
te leiden en voor hun heilige taak te bezielen.
Het pleidooi van 't goed recht der V. U. werd
geleverd door Ds. S. Huismans, die aantoont,
dat de Vrijheid der consciëntie veel verstaan de
Vrijheid van 't Hooger Onderwijs eischt. Dit is
een populaire lezing; die ieder politiek-geschoold
antirevolutionair kan volgen en genieten met dank
aan den auteur. Dr. L. Wagenaar.
Door plaatsgebrek hebben deze artikelen
met menig ander week aan week overgestaan.
W.
Bij W. Kirchner te Amsterdam verscheen een
zeer eigenaardig boek. Een Amerikaan, Mr Harris
schreef voor vier jaren Mr. World and Miss Church
Member. Er werden meer dan 150 duizend exem
plaren van verkocht. Thans heeft Dr. W. F. A.
Winckel 't in 't Nederlandsch overgezet en Kirch
ner biedt 'tons publiek.
Nu is er bij deze uitgave een groot ongeluk.
Een knoei-teekenaar immers een Duitscher
heeft het bedorven met ergerlijke duivelsprentjes
en met landschapjes die opvallend zondigen tegen
't perspectief en die vol zijn van onbevallige
figuren. Ik kan niet gelooven, dat deze erger
nissen in de Amerikaansche uitgaven voorkomen.
Hoe komen dan onze vertaler en uitgever er bij,
dit boek zoo te laten toetakelen met deze alle
goede smaak en kunstzin boleedigende z.g. illu
straties Schreeuwend van wansmaak is 't titel-
ornament. Die poortdeur, die moderne Bunjan
en bovenal die groote vleermuis-duivel zonder
eenige uitdrukking op zijn gezicht.
Om te voelen, hoezeer zulk een wansmakelijk
geklad den indruk bederft, vergelijk men met
't plaatje tegenover den tekst de beschrijving
van Blackana. „Ik keerde mij om, ten einde te
zien, in wiens tegenwoordigheid ik mij bevond
en tot mijne ontzetting zag ik een zwart wezen,
dat niet op eenig sterfelijk schepsel geleek. Het
had geen bepaalden vorm en droeg geen kleed.
In zijn onbeschrijfelijk aangezicht blonken twee
schitterende oogen, die in hun uitdrukking wat
verzacht waren, terwijl een blauwe stralenkrans mij
een deels schoone, deels vreeselijke gedaante
deed zien."
Ik denk hier aan de ernstige woorden van Dr.
Wielenga in 't Bijhlad van de jongste „Geld. Kerk
bode", die een moedige critiek geeft op 't scheur-
kalenderschild van Philippus dat hij in één woord
treurig noemt. En als hij 't beschreven heeft,
besluit hijHet is bar, op het kantje af van profanie.
En nu zeggen wij dit niet uit vitzicht, maar
omdat wij het niet kunnen verdragen, dat aldus
ons volk wordt voorgelicht en de smaak van ons
Gereformeerd publiek wordt „veredeld". Calvinisme
en kunst zijn één
Ik zou onzen uitgever Kirchner ernstig willen
vragen, om, zoo spoedig deze eerste druk zal uit
verkocht zijn, een onverluchte uitgave te bieden,
opdat 't boek zelf eenigszins den indruk make,
die 't begeert te maken.
Wat 't boek zelf aangaat, het naïve, origineele,
en geniale, dat des Christens reize tot een meester
stuk maakt, ontbreekt hier geheel.
Het Nederlandsch is goed; doch uit de titel,
die wereld mannelijk en kerklid vrouwelijk noemt,
spreekt geen taalgevoel.
Toch is 't een eigenaardig en merkwaardig
boek, dat zijn lezers wel vinden zal en 't biedt een
waarschuwing, die in onze dagen zeer noodig is
W.
Een kerkover welke men God moet
danken, afscheidsrede in de Geref. Kerk
van Zaandam B. op 6 Nov. 1904, door
J. H. Feringa, benoemd geestelijk ver
zorger aan het Christelijk Sanatorium
voor Zenuwlijders te Zeist.
HöVEKER WORMSER.
„Verlos ons van den preektoon, Heer,
„Geen orgeltoon maar uw persoon
Nu, deze afscheidspreek is volop natuur en
waarheid, uiting van een persoondien ge levend
ziet, en hoort en proeft in iederen volzin, iedere
zinswending, bijna zei ik in ieder woord.
Toch geeft ze bediening van Gods Woord. Haar
tekst 2 Tess. 1 3, 4a verklaart en legt ze uit en
de wel-toegelichte en uiteengezette waarheid past ze
op 't huidig gemeentelijk en persoonlijk-geestelijk
leven toe. In eenvoud schoon schildert ze het
„wassen van 't geloof" en ,,'t overvloedig worden
der liefde." Daarbij is 't een korte preek. Of
valt ze zoo kort omdat ze boeit
Vele afscheidspreeken geeselen. Hier zegt de
scheidende prediker waarheid in liefde en spreekt
hij zonder vleitaal zijne dankbare waardeering
uit voor de weldaden Gods.
'tls een origineele afscheidspreek. We kunnen
haar lezing aan predikanten en gemeenteleden
zeer aanbevelen. Wagenaar.