I3e Jaargang. VRIJDAG 23 DECEMBER 1904. No. 52 EEKBLAD GEWIJD aan de ^Belangen der Pereformeerde JCef^ken IN jZeEL-A-RP, jNoORD-p^ABANT ÉN ]_,IMBUF^G. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hy zal ons behouden. Jesaja 3322. Onder Redactie van Dr. L. H. WAGE NAAR, DD. VAN DE KAMP, KERKHOF, MULDER e. a. Doch Samuel zeide: Heeft de HEEEF lust aan Brandofferenen Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen 1 Sam. 15: 22. Abonnement per 8 maanden f0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1-5 regels 80 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichte7i van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LË COINTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentiëu enz., gelieve men tydig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. EEN HEILZAAM BEZOEK. Werd onder het Oude Verbond door den wachter op Zions muren in gespannen ver wachting uitgezien naar de doorbreking van den eersten lichtstraal der verlossing, er volgde op de vraag: „Wachter, wat is er van den nacht?" geen ander antwoord dan: „De mor genstond is gekomen, en het i3 nacht". Maar Zacharias, de priester uit Levi's stam, zag uit Slön eefi licht opgegaan over de volken, zag hoe een hoorn des heils werd opgericht in Davids huis. Was het vier eeuwen lang geweest alsof God de Heere niet omzag naar zijn volk, omdat de mond der Sions- wachters gezwegen had, nu opeens aanschouw de deze godsvruchtige Israëliet, dat de Heere nimmer opgehouden had in gunst aan zijn erfvolk te gedenken. Want niet slechts had zijne bejaarde Elisabeth hem een zoon gebaard, Jonannes, in wien hij den door Maleachi voor zegden Wegbereider mocht zien, maar in Maria, de maagd uit Nazareth, werd het beloofde Zaad Davids gevonden. De Zone Gods, Imma- nuel, was uit den hemel neergedaald om zich vleesch en bloed uit Maria te bereiden, opdat Hij als de waarachtige Mensch, in wien de Vader een volkomen welbehagen hebben kon, de uitverkorenen des Vaders, die in duisternis en schaduwe des doods gezeten waren, zou verlichten en hunne voeten richten op den weg des vredes. Dat neerdalen van den Zone Gods naar deze in ellende verzonken menschen- wereld, noemt Zacharias nu een bezoek van den Opgang uit de hoogte. Het is dat heerlijke feit, dat we op ons Kerstfeest elk jaar gedenken mogen, om te roemen in de innerlijke bewegingen der barmhartigheid Gods. Wij kennen allen het natuurverschijnsel, dat wij noemen het opkomen der zon. Vooi ons oog, voor onze waarneming, lijkt het alsof des morgens de zon uit de diepte opstijgt naar boven. Eerst zendt zij een schijnsel vooruit, vervolgens komt de rosse gloed boven den horizon, en de zonneschijf klimt over den rand der aarde, om al hooger en hooger te stijgen tot zij de volle middaghoogte nadert. Al moge de werkelijkheid anders zijn, zóó zien wij het vanuit onze aarde. En daarom spreken we van den opgang der zon; reke nende met onze waarneming, zouden we dat natuurverschijnsel kunnen noemen, den opgang uit de diepte. Christus' opkomst over deze in duisternis gezeten wereld, noemt Zacharias, gedreven door den Heiligen Geest, beteekenisvolden opgang uit de hoogte. Had de Zonne der gerechtigheid onder het Oude Testament een voor het geloofsoog der vromen zichtbaar schijnsel vooruitgeworpen, nu werd de Zonne des heils zelve boven de kimmen gezien. In het kindeke, dat Maria onder het hart droeg, zag Zacharias die rijzende Zonne des heils. Maar het was niet een kindeke uit de aarde aardsch, het was niet zooals alle Adamskinderen uit den wille des mans voortgekomen, maar het was uit den hemel, door de overschaduwinge des Heiligen Geestes. Dit kindeke kan zeggentfc ben niet van beneden, maar vaq boven. Dat was het rijsje uit Isaï's afgehouwen tronk, de scheut uit zijne worteleji, die vrucht voort brengen zou. Christus kwam ons op deze wereld vanuit den hemel bezoeker. Gelijk een aits eene visite maakt bij den patient, niefslechts om dien eens te onderzoeken en te consta- teeren aan welke ziekte hij lijdt, maar bovenal om hem van zijne ziekte af te helpen, zoo daalde de Zone Gods neer op aarde om ons een bezoek te brengen, maar niet louter om eens te zien hoe het er mee stond op deze wereld met hare duisternis en ellende, maar tevens om het e e n i g batende genees middel mee te brengen en ons van onze duis ternis en ellende af te helpen, te verlossen. Als onze Verlosser en Zaligmaker werd Hij in Bethlehem geboren. Als onze eenige Heelmester bracht Hij dat bezoek van uit Zyns Vaders Huis aan deze aarde, en Hy bracht voor ons mee dat hemelsche medicijn, dat ons in onze duisternis en ellende kon baten:de barmhartigheids Gods. Christus bezocht ons met de innerlijke be wegingen der barmhartigheid onzes Gods. Wat het meest noodig was voor den mensch in zonde, dat was barmhar tigheid Gods. Want daar zat hij diep ellendig, stom van smart, beroofd van kracht, zwart van dienstbaarheid, uitgemergeld naar ziel en lichaam, terwijl geen schepsel der aarde met barmhartigheid over hem bewogen was en naar hem omzag. Was de mensch in zonde niet gelijk aan den man, die viel onder de moordenaars en half dood liggen bleef, terwijl alle schepselen, gelijk d6 priester en Leviet, hem voorbijgingen? Indien Christus ons toen niet bezocht hadde van uit den hemel en niet naar ons omgezien hadde gelijk de barm hartige Samaritaan naar den verslagene, wat zou er geworden zijn van dat volk Gods, dat gezeten was in duisternis en ellende, in de schaduwe des doods? Doch nu vindt ge op het Kerstfeest den waren jubel der ziele daarin, dat ge in Christus' bezoek aan deze wereld aanschouwen moogt een bezoek als van den barmhartigen Samaritaan aan den verslagene, die met inner lijke ontferming bewogen tot hem kwam, zijne wonden verbond en daarin goot olie en wijn, en hem hief op zijn rijdier en bracht in een herberg en hem verzorgde. Jezus is in Bethlehem geboren, terwijl niemand ooit met barmhartigheid over ons bewogen geweest zou zijn, en Hij kwam tot ons om ons te verbinden, te genezen, te ver lossen, te behouden, te verzorgen Met Gods barmhartigheden als zielebalsem, verscheen Christus in deze wereld. Hy heeft ons niet alleen verzoend met God en verlost van de heerschappij des duivels, maar met deze balsem der barmhartigheid Gods heelt Hy ook alle wonden der ziele van degenen, die in den geloove tot Hem zich wenden. Er zou geen hope geweest zijn voor den mensch in zonde vanwege Gods strafeischende gerech tigheid, zoo Christus niet getoond hadde door Zijn komst op aarde, dat er bij den Heere onzen God ook waren rommelende ingewanden der barmhartigheid. Bethelems kribbe toont ons in zichtbaren vorm, dat de Heere is harmhartig en genadig, lankmoedig en groot van goedertierenheid. Daarvoor moogt ge Uwen God op dit Kerst feest ook danken en aanbidden uit den diep- sten grond uws harten, als uw oog er voor opengegaan is, hoe ellendig, diep ellen dig ge zonder dat bezoek van den opgang uit de hoogte gebleven zoudt zyn. Ver staat ge het, dat ook gij in uwe ellenden meer dan brood noodig hebt die barmhartig heid uws Gods? Zoo ja, laat dan de zang uws harten mee instemmen met het koor der hemelsche heirscharen: Eere zij God in de hoogste hemelen, vrede op aarde, in men- schen een welbehagen! Kerlhof. Het boek Ruth. Daar was niets meer, wat Naomi in de velden Moabs kon doen vertoeven. Als „de liefelijke" was zij er gekomen; als de bitter-bedroefde zou zij er uitgaan. Aan die graven harer dierbaren had zij niets meer; een grafvereering, gelijk de heidenen, kende zij niet; band aan het vreemde land kon zij niet hebben, waar zij als een een zame weduwe was achtergebleven. Maar de Heere gedacht aan haar. Hij is de Berschermer der veriatenende Verzorger der eenzamen, de Hoorder des gebeds van hen, wier ziele bitterlijk bedroefd is, de Man der weduwen. Hij is een God, die de gevangenen wederbrengt, de ballingen terugvoert, en die daartoe wegen en middelen doet samenloopen. Als de Heere de Zijnen wil verlossen, dan brengt Hij ze een Evan gelie, een blijde boodschap; en aan deze verlatene in de velden Moabs, deed Hij het Evangelie toe komen, dat Hij Zijn volk bezocht hadgevende hun brood', dat Hij tot Zijn volk teruggekeerd was, zegenend en weldadig, genadig en barmhartig, in den to'vn gedenkend des ontfermeas; dat Hij Zijn aangezicht weder over Zijn zondig en gestraft t MET MEDEWERKING VAN Door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de opgang uit de hoogte, om te ver schijnen, dengenen, die gezeten zijn in duisternis en schaduwe des doods, om onze voeten te richten op den weg des vredes. Lucas 1 73, 79. Blijde tijding in een vreemd land. Toen maakte zij zich op met hare schoondochters, en keerden weder uit de velden Moabs want zij had gehoord in den lande Moabs, dat de Heere zijn volk bezocht had, gevende hun brood. Ruth 1 6.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1904 | | pagina 1