I3e Jaargang.
VRIJDAG 23 DECEMBER 1904.
No. 52
EEKBLAD GEWIJD
aan de ^Belangen der Pereformeerde JCef^ken
IN jZeEL-A-RP, jNoORD-p^ABANT ÉN ]_,IMBUF^G.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hy zal ons
behouden.
Jesaja 3322.
Onder Redactie van Dr. L. H. WAGE NAAR,
DD. VAN DE KAMP, KERKHOF, MULDER e. a.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEEEF
lust aan Brandofferenen Slachtofferen, als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee-
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen
1 Sam. 15: 22.
Abonnement per 8 maanden f0.35. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1-5 regels 80 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichte7i van 1 5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LË COINTRE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentiëu enz., gelieve men
tydig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
EEN HEILZAAM BEZOEK.
Werd onder het Oude Verbond door den
wachter op Zions muren in gespannen ver
wachting uitgezien naar de doorbreking van
den eersten lichtstraal der verlossing, er volgde
op de vraag: „Wachter, wat is er van den
nacht?" geen ander antwoord dan: „De mor
genstond is gekomen, en het i3 nacht".
Maar Zacharias, de priester uit Levi's stam,
zag uit Slön eefi licht opgegaan over de
volken, zag hoe een hoorn des heils werd
opgericht in Davids huis. Was het vier eeuwen
lang geweest alsof God de Heere niet omzag
naar zijn volk, omdat de mond der Sions-
wachters gezwegen had, nu opeens aanschouw
de deze godsvruchtige Israëliet, dat de Heere
nimmer opgehouden had in gunst aan zijn
erfvolk te gedenken. Want niet slechts had
zijne bejaarde Elisabeth hem een zoon gebaard,
Jonannes, in wien hij den door Maleachi voor
zegden Wegbereider mocht zien, maar in Maria,
de maagd uit Nazareth, werd het beloofde
Zaad Davids gevonden. De Zone Gods, Imma-
nuel, was uit den hemel neergedaald om zich
vleesch en bloed uit Maria te bereiden, opdat
Hij als de waarachtige Mensch, in wien de
Vader een volkomen welbehagen hebben kon,
de uitverkorenen des Vaders, die in duisternis
en schaduwe des doods gezeten waren, zou
verlichten en hunne voeten richten op den
weg des vredes. Dat neerdalen van den Zone
Gods naar deze in ellende verzonken menschen-
wereld, noemt Zacharias nu een bezoek
van den Opgang uit de hoogte. Het is
dat heerlijke feit, dat we op ons Kerstfeest
elk jaar gedenken mogen, om te roemen in de
innerlijke bewegingen der barmhartigheid Gods.
Wij kennen allen het natuurverschijnsel,
dat wij noemen het opkomen der zon. Vooi
ons oog, voor onze waarneming, lijkt het alsof
des morgens de zon uit de diepte opstijgt
naar boven. Eerst zendt zij een schijnsel vooruit,
vervolgens komt de rosse gloed boven den
horizon, en de zonneschijf klimt over den
rand der aarde, om al hooger en hooger te
stijgen tot zij de volle middaghoogte nadert.
Al moge de werkelijkheid anders zijn, zóó
zien wij het vanuit onze aarde. En daarom
spreken we van den opgang der zon; reke
nende met onze waarneming, zouden we dat
natuurverschijnsel kunnen noemen, den opgang
uit de diepte. Christus' opkomst over
deze in duisternis gezeten wereld, noemt
Zacharias, gedreven door den Heiligen Geest,
beteekenisvolden opgang uit de hoogte.
Had de Zonne der gerechtigheid onder het Oude
Testament een voor het geloofsoog der vromen
zichtbaar schijnsel vooruitgeworpen, nu werd
de Zonne des heils zelve boven de kimmen
gezien. In het kindeke, dat Maria onder het
hart droeg, zag Zacharias die rijzende Zonne
des heils. Maar het was niet een kindeke
uit de aarde aardsch, het was niet zooals
alle Adamskinderen uit den wille des mans
voortgekomen, maar het was uit den hemel,
door de overschaduwinge des Heiligen Geestes.
Dit kindeke kan zeggentfc ben niet van
beneden, maar vaq boven. Dat was
het rijsje uit Isaï's afgehouwen tronk, de
scheut uit zijne worteleji, die vrucht voort
brengen zou.
Christus kwam ons op deze wereld vanuit
den hemel bezoeker. Gelijk een aits
eene visite maakt bij den patient, niefslechts
om dien eens te onderzoeken en te consta-
teeren aan welke ziekte hij lijdt, maar bovenal
om hem van zijne ziekte af te helpen, zoo
daalde de Zone Gods neer op aarde om ons
een bezoek te brengen, maar niet louter
om eens te zien hoe het er mee stond op
deze wereld met hare duisternis en ellende,
maar tevens om het e e n i g batende genees
middel mee te brengen en ons van onze duis
ternis en ellende af te helpen, te verlossen.
Als onze Verlosser en Zaligmaker
werd Hij in Bethlehem geboren. Als onze
eenige Heelmester bracht Hij dat bezoek van
uit Zyns Vaders Huis aan deze aarde, en Hy
bracht voor ons mee dat hemelsche medicijn,
dat ons in onze duisternis en ellende kon
baten:de barmhartigheids Gods.
Christus bezocht ons met de innerlijke be
wegingen der barmhartigheid onzes Gods.
Wat het meest noodig was voor den
mensch in zonde, dat was barmhar
tigheid Gods. Want daar zat hij diep ellendig,
stom van smart, beroofd van kracht, zwart
van dienstbaarheid, uitgemergeld naar ziel en
lichaam, terwijl geen schepsel der aarde met
barmhartigheid over hem bewogen was en
naar hem omzag. Was de mensch in zonde
niet gelijk aan den man, die viel onder de
moordenaars en half dood liggen bleef, terwijl
alle schepselen, gelijk d6 priester en Leviet,
hem voorbijgingen? Indien Christus ons toen
niet bezocht hadde van uit den hemel en niet
naar ons omgezien hadde gelijk de barm
hartige Samaritaan naar den verslagene, wat
zou er geworden zijn van dat volk Gods, dat
gezeten was in duisternis en ellende, in de
schaduwe des doods?
Doch nu vindt ge op het Kerstfeest den
waren jubel der ziele daarin, dat ge in
Christus' bezoek aan deze wereld aanschouwen
moogt een bezoek als van den barmhartigen
Samaritaan aan den verslagene, die met inner
lijke ontferming bewogen tot hem kwam,
zijne wonden verbond en daarin goot olie en
wijn, en hem hief op zijn rijdier en bracht
in een herberg en hem verzorgde.
Jezus is in Bethlehem geboren, terwijl
niemand ooit met barmhartigheid over ons
bewogen geweest zou zijn, en Hij kwam tot
ons om ons te verbinden, te genezen, te ver
lossen, te behouden, te verzorgen Met Gods
barmhartigheden als zielebalsem, verscheen
Christus in deze wereld. Hy heeft ons niet
alleen verzoend met God en verlost van de
heerschappij des duivels, maar met deze balsem
der barmhartigheid Gods heelt Hy ook alle
wonden der ziele van degenen, die in den
geloove tot Hem zich wenden. Er zou geen
hope geweest zijn voor den mensch in
zonde vanwege Gods strafeischende gerech
tigheid, zoo Christus niet getoond hadde
door Zijn komst op aarde, dat er bij den
Heere onzen God ook waren rommelende
ingewanden der barmhartigheid. Bethelems
kribbe toont ons in zichtbaren vorm, dat de
Heere is harmhartig en genadig, lankmoedig
en groot van goedertierenheid.
Daarvoor moogt ge Uwen God op dit Kerst
feest ook danken en aanbidden uit den diep-
sten grond uws harten, als uw oog er voor
opengegaan is, hoe ellendig, diep ellen
dig ge zonder dat bezoek van den opgang
uit de hoogte gebleven zoudt zyn. Ver
staat ge het, dat ook gij in uwe ellenden
meer dan brood noodig hebt die barmhartig
heid uws Gods? Zoo ja, laat dan de zang
uws harten mee instemmen met het koor der
hemelsche heirscharen: Eere zij God in de
hoogste hemelen, vrede op aarde, in men-
schen een welbehagen! Kerlhof.
Het boek Ruth.
Daar was niets meer, wat Naomi in de velden
Moabs kon doen vertoeven. Als „de liefelijke"
was zij er gekomen; als de bitter-bedroefde zou
zij er uitgaan. Aan die graven harer dierbaren
had zij niets meer; een grafvereering, gelijk de
heidenen, kende zij niet; band aan het vreemde
land kon zij niet hebben, waar zij als een een
zame weduwe was achtergebleven.
Maar de Heere gedacht aan haar. Hij is de
Berschermer der veriatenende Verzorger der
eenzamen, de Hoorder des gebeds van hen, wier
ziele bitterlijk bedroefd is, de Man der weduwen.
Hij is een God, die de gevangenen wederbrengt,
de ballingen terugvoert, en die daartoe wegen
en middelen doet samenloopen. Als de Heere de
Zijnen wil verlossen, dan brengt Hij ze een Evan
gelie, een blijde boodschap; en aan deze verlatene
in de velden Moabs, deed Hij het Evangelie toe
komen, dat Hij Zijn volk bezocht hadgevende hun
brood', dat Hij tot Zijn volk teruggekeerd was,
zegenend en weldadig, genadig en barmhartig,
in den to'vn gedenkend des ontfermeas; dat Hij
Zijn aangezicht weder over Zijn zondig en gestraft
t
MET MEDEWERKING VAN
Door de innerlijke bewegingen
der barmhartigheid onzes Gods,
met welke ons bezocht heeft de
opgang uit de hoogte, om te ver
schijnen, dengenen, die gezeten zijn
in duisternis en schaduwe des
doods, om onze voeten te richten
op den weg des vredes.
Lucas 1 73, 79.
Blijde tijding in een vreemd land.
Toen maakte zij zich op met hare
schoondochters, en keerden weder uit
de velden Moabs want zij had gehoord
in den lande Moabs, dat de Heere zijn
volk bezocht had, gevende hun brood.
Ruth 1 6.