ADVERTENTIE N. Diaconale Conferentie te Serooskerke. Kruger's nalatenschap. Liefelijk. Zelfmoord. Spel-opwinding. VERANTWOORDING VAN LIEFDEGAVEN. Dat zou tijd en geld uitwinnen en de gang van zaken zou er niet minder omzijn. Laat slechts één professer worden uitgenoodigd om, als dit ge- wenscht wordt geacht, voor zijn vak te adviseeren. Ds. W. Diemer van Apeldoorn constateert, dat de kerkelijke professoren aan de V. U. geen kerkelijk ambt hebben en slechts in dienst staan eener Vereeniging, niet van de Kerk. Hij waar schuwt tegen het gewoonterecht, krachtens 't welk sedert 1886 deze broeders worden uitgenoodigd. De professoren der Theol. School hebben een kerkelijk mandaatdie zijn ook in hun kwaliteit als professoren onafscheidelijk met de kerken één, die behooren zitting te hebben als adviseerende leden ter Synode Prof. B. beantwoordt de sprekers. Hij ontkent, dat de prof. der Theol. School een bepaalde op dracht hebben om ter Synode te gaan, wijst op Beza, die uitgenoodigd werd om voorzitter eener Synode te wezen, op de uitnoodiging der kerken aan Lubbertus. Ook aan de professoren der V. U. komt zitting toe, zoolang de Theol. faculteit het zeggenschap der Kerken erkent. L>s. v. Mechelen krijgt de opmerking, dat er nog meer tijd en geld zou worden gewonnen, als men maar in 't geheel geen Synode hield. W. Zomer in December. Wat heerlijke morgen. Een vriendelijk zonnetje fijn spelend door de teere sluiers van den morgen-nevel, die onder dit stralenspel optrekken. Witte wagens naderen van alle kanten Serooskerke. Bij de opening dpr con ferentie is heel een schare broederen tegenwoordig. Officieel vertegenwoordigd door diakenen zijn alle Walchersche kerken; alleen Westkapelle ont breekt. Ook merken we op de Walchersche pre dikanten van den Hoorn, Boeijenga, Koopmans, Meulink, Wolf en Scheele. Ds. de Jager opent namens zijne diaconie. Wij zingen: Ai, ziet hoe goed, enz., lezen dien psalm en bidden. Daarna heet ZWE. allen welkom. Door de afgevaardigden der diaconieën worden bij schriftelijke stemming vier heeren aangewezen om in 't Moderamen der Conferentie zitting te nemen. Het zijn de BB. P. J. de Kruijter van Middelburg, A. Wisse van Serooskerke, J. Gide- onse van Sint Laurens en D. Ta venier van Serooskerke. De heer De Kruijter aanvaardt de leiding en geeft 't woord aan Ds. Ingwerse. Wat den vreemde deling te Middelburg zeer aantrekt, zoo heft spr. aan, is de abdij. Ze maakte op mij grooten indruk, doch ik zag er geen orde. Maar ik klom op den toren en toen liet de torenwachter mij kijken, hoe de abdij in elkaar zat. Zoo ook maakte 't werk der diakenen op mij steeds een ietwat verwar- renden indruk. Kon ik ook nu maar den toren opSpreker meent het oogpunt, van waar uit het diaconale werk moet worden bezien, gevonden te hebben in de stelling: Het diaco naat is de c h r i s t e 1 ij k e dienst der barm hartigheid. Daarnaast is dank zij de ge- meene gratie velerlei dienst van gemeene barmhartigheid. Persoonlijk en genootschappelijk. Zeer te waardeeren als genade. Wie behoort er eerst te helpen Niet de diaconie, maar de naaste. Lang voor Christus was dienst der barmhartig heid, soms bij de wet verplicht. 't Sanatorium Bethesda werd door Christus gewaardeerd. Zijn gelijkenis van den barmhar- tigen Samaritaan legt de plicht der barmhartig heid op den naaste. Onze diaconie verdringe de filanthropie niet. Ook mogen diakenen lidmaten niet ontraden om hulp van de algemeene liefdadigheid aan te nemen. Onze burgerlijke armenzorg echter is geen barmhartigheid, doch politiemaatregel. Diakenen nu moeten doen, wat anderen niet kunnen. Iets dat voortvloeit uit hunne roeping. De diaconie staat op 't terrein der particuliere genade, der kerkdoch deze leeft 't algemeen men- schelijk leven mee. Haar leden oefenen dus ook de algemeene barmhartigheid mee. Doch een afzon derlijke, eigen fontein vloeit uit ;t hart der kerk, de bediening der barmhartigheid Christi. Christus oefent door de diaconie Zijne barmhartigheid. De diaken is bekleed met de autoriteit van Chris tus. Hij spreekt en handelt met gezag. Jezus genas en spijzigde. Maar om die ellendigen aan Zich te binden; om hen een kern te maken in Zijn kerk. Dit nu is ook het doel van de diaconie. De diaken komt eerst met zijn gezag tot de rijken; om hen de barmhartigheid Christi deel achtig te maken. Dan komt de diaken tot den arme, met wat de rijke Christo wijdde. De diaken staat tusschen de meer- en minvermogenden in, ook om de sociale ongelijkheid te temperen; om, met de autoriteit van Christus optredende, den weelderige sober te maken; om te waarschuwen tegen 't verzamelen van schatten. Dan deelt de diaken uit. Hij bedeelt niet. Hij is dienaar. Hij moet den armen opheffen uit zijn pauperistische inzinking. De diaken is medearbeider met Chris tus tot verhooring van Agurs dubbele bede. De diaconie treedt niet op in de plaats der familie of van den patroon. Ze zorgt alleen, waar de natuurlijke verzorging ontbreekt. Dr. Wagenaar is 't met den referaat eens in de waardeering der algemeene barmhartigheid en vraagt of ook in die van 't burgerlijk armbe stuur nog niet de invloed is der Christelijke grondslagenwenscht meer licht over de autoriteit' van den diaken tegenover de rijken en vraagt naar schriftuurlijken grond voor de sociale roeping der diaconie. Diaken van Roo waarschuwt er tegen dat een diaconie niet te zeer de filantropie late voorgaan Ook de heer de Kruyter en andere broeders geven eenige opmerkingen ten beste Referent wijst op de autoriteit van Christus waarmee de diaken komt tot den rijke, als hij hem den buidel voorhoudt. Dit kan in den dienst des Woords, doch ook daarbuiten geschieden. Immers bij kerkcollecte geeft naar verhouding de arme veel meer dan de rijke. De burgerlijke armenzorg valt buiten de barm hartigheid. De hongerige kan eischen van de overheidgeef me brood. Die geeft dit uit orde, niet uit barmhartigheid. De sociale kwestie in de gemeente van Christus behoort door de diaconie te worden opgelost. Nu treedt de pauze in en zitten de broeders aan in de consistorie aan twee keurig gedekte tafels om te houden een smakelijken Zeeuwschen maaltijd, opgediend door de vriendelijke zorgen van een echtgenoot en een zuster van diakenen en Mej. de J. Bij monde van Dr. Wagenaar, wien de leiding van den dissch was opgedragen, door den pastor loei, werd de erkentelijkheid der broederen betuigd voor dit zeer aangenaam onthaal. Na de pauze las de voorzitter 't gebed voor de diaconale vergaderingen en repliceerde Dr. Wagenaar 't in onze wetgeving waardeerend, dat ze ellendigen als menschen behandeld wil hebben door de Overheidden Referent steunend in zijn betoog, dat in den diaken Christus komt, en met hem het ideaal teekenend der diaconale verzorging in teere, niet sentimenteele, de zaligheid der ziel zoekende ontferming. Diaken de Kruijter vraagt of 't niet beter is, dat de diaken niet als gezaghebbende, maar als dienende optreedt. Voorts verhaalt de president eenige interessante bijzonderheden uit de vorige eeuwen, prijst de veelvuldige barmhartigheid onzer dagen en oor deelt, dat de diaken beter slaagt, als hij met vriendelijkheid optreedt, dan met autoriteit. De Referent, ten slotte het woord erlangend, houdt volde Diaken is dienaar, niet van de gemeente, maar van Christus, erkentde Overheid, bestaande krachtens de gemeene gratie, behandelt door die gemeene gratie den mensch als mensch. Doch dit is geen barmhartigheid, maar recht, want de Overheid heeft geen hart. Nu stelt de voorzitter aan de orde de onder scheidene vragen. Doch daarover een en ander een volgend maal. W. Het orgaan van ons „Christelijk Nationaal Boeren-Comitó" meldt, dat de nalatenschap van den president achtmaal te hoog is geschat. Hij heeft éen millioen nagelaten. Aangezien hij een voudig leefde en 84-duizend gulden tractement had, kón hij heel wat overleggen. Men behoeft dus den soberen grijsaard niet toe te dichten, dat hij van zijne positie misbruik heeft gemaakt om zijn persoonlijk bezit te vergrooten. Tijdens den oorlog heeft Kruger aan zijn land een derde deel van zijn vermogen geleend om de commando's van geld te voorzien. Het is ons aangenaam dit te mogen mededeelen. Doch grievend vindt „Ons Orgaan" het feit, dat Kruger's schoonzoon Elof het huis zijns vaders, waar Krugers echtgenoote en zijn zoon Tjaard in hunne eenzaamheid zijn gestorven, aan Engel- schen heeft verhuurd. Daaruit spreekt geen piëteit. W. In 1888 werd door Mevr. Noordijke, thans te Colijnsplaat een naaikrans opgericht, die saam- kwam ten huize van Ds. J. de Koning. Thans dijde deze uit tot een formeele J. D. V. Dorcas, 21 leden; bestuur Mej. E. de Koning, p. J. van Ham, v. p. V. E. Hendrikse, s. M. Dieleman, p. Uitnemend. Dorkas moet blijven leven! Alom. W. Dezer dagen is een knaapje gestorven ten gevolge van 't rooken van sigaretten. Een bekend paedagoog waarschuwt tegen deze zondige gewoonte op grond van zijn ervaring, dat jong-rookende knapen in denkkracht ver slappen, vaak oogaandoeningen krijgen en ver zwakking van 't hart. Laat ook in onze kringen deze ergernis niet voortwoekeren. Ze is zondig. Ze wordt gewraakt door 't zesde gebod. W. Alle kaart- en dobbelspel met alle loterij is zonde. Zonde tegen 't eerste gebod. Het ver loochent den levenden God en roemt de fortuin. Ook zweept 'top. Soms tot razernij. Een milicientje in Leeuwardens kantine speelde kaart en verloor zes gulden. Dit bracht 't ventje in een opwinding, dat hij bijna amok ging maken als een Javaan, op zijn chambree spiegels, ballons, meubels, alles wat maar breken wou, met zijn sabel vernielde, en allen, die hem naderde, met doodslag bedreigde. Een adjudant kreeg een houw op 't hoofd, die hem ernstig ver wonde. Nu beschreit de arme jongen zijn op winding in de cel. Gereformeerd volk, kies positie tegen 't kans spel. In al zijn vormen. Geen gewed, gekaart, gedobbel, geloot zij onder u Geen dominee- of kienspel worde aan de kinderen geleerd. Ook niet worde op die wijze ons kerstfeest ontheiligd. Koop een mooi kerstverhaal en lees het voor. Lees en zing kerstliederen. Verblijd u in den Heere Beroepen: te Groningen A ds. H. Buur man, te Amstelveen; te Delfzijl ds. G. Wisse Jr., te Leidente Berlikum ds. A. Schweitzer, te Buiksloot. Aangenomen: naar Hijlaard door dlir. J. Steffens, cand. te Haarlem. Diaconaal Hulpbetoon te Middelburg Sedert de vorige opgaaf werd nog ontvangen door mevr. Wagenaar van N.' N. f5.— van br. N. f 2.-50door mej. Wattez van N. N. f 1.— door mevr. Verhage van N. N. 3 mans- en 3 vrouwen-borstrokken, 3 wollen onderlijfjes en 6 paar vrouwenkousen en door ondergeteekende van N. N. f 3.waarvoor vriendelijk dank wordt gezegd. Tevens deelen de zusters van „Diac. Hulpbe toon" mede, dat de goederen zoo door* haar, als door de zusters van den „Zusterkring", in dit jaar vervaardigd, zullen worden uitgestald bij mevr. Verhage in de Krommeweele, die zoo bereid willig was de „Boerenkamer" daarvoor af te staan. Belangstellenden en die zullen er immers velen zijn in den arbeid der beide zustervereenigingen worden tot bezoek uitge noodigd op Maandag 19 December a.s. tusschen 2 en 4 uur. Namens „Diac Hulpbetoon" M. E. de WolffDaenhn. Zendingsschool te Middelburg. Woensdagmiddag om 2 uur in de school Gravenstraat. Zaterdag 17 Dec. a.s. hopen onze ge- 3 liefde Ouders R q O g JOHANNES HOLTHUYZEN 2 en tj g MARIA HENDERIKA MINNAARD Q q hunne 25-jarige Echtvereeniging te herdenken. ij P Hunne dankbare Kinderen. p Middelburg, Dec. 1904. Bij Boekh. F A N O Y abonneert men op Standaard, Heraut, Zeeuw, Bazuin, Neder lander, Veldpost, Veldbode, Vriend van Oud en Jong, Walchersche Courant, Zeeuwsch Kerkblad, Heilbode, Middelb. Courant en alle andere couranten en tijdschriften, ook mode tijdschriften. Plaatsing van advertentiën in alle couranten zonder eenige prijsverhooging. Medelezing van Heraut en Standaard.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1904 | | pagina 3