ADVERTENTIE N.
Diaconale Conferentie te Serooskerke.
Kruger's nalatenschap.
Liefelijk.
Zelfmoord.
Spel-opwinding.
VERANTWOORDING VAN LIEFDEGAVEN.
Dat zou tijd en geld uitwinnen en de gang van
zaken zou er niet minder omzijn. Laat slechts één
professer worden uitgenoodigd om, als dit ge-
wenscht wordt geacht, voor zijn vak te adviseeren.
Ds. W. Diemer van Apeldoorn constateert, dat
de kerkelijke professoren aan de V. U. geen
kerkelijk ambt hebben en slechts in dienst staan
eener Vereeniging, niet van de Kerk. Hij waar
schuwt tegen het gewoonterecht, krachtens 't welk
sedert 1886 deze broeders worden uitgenoodigd.
De professoren der Theol. School hebben een
kerkelijk mandaatdie zijn ook in hun kwaliteit
als professoren onafscheidelijk met de kerken één,
die behooren zitting te hebben als adviseerende
leden ter Synode
Prof. B. beantwoordt de sprekers. Hij ontkent,
dat de prof. der Theol. School een bepaalde op
dracht hebben om ter Synode te gaan, wijst op
Beza, die uitgenoodigd werd om voorzitter eener
Synode te wezen, op de uitnoodiging der kerken
aan Lubbertus. Ook aan de professoren der V. U.
komt zitting toe, zoolang de Theol. faculteit het
zeggenschap der Kerken erkent. L>s. v. Mechelen
krijgt de opmerking, dat er nog meer tijd en
geld zou worden gewonnen, als men maar in
't geheel geen Synode hield. W.
Zomer in December. Wat heerlijke morgen.
Een vriendelijk zonnetje fijn spelend door de
teere sluiers van den morgen-nevel, die onder dit
stralenspel optrekken. Witte wagens naderen van
alle kanten Serooskerke. Bij de opening dpr con
ferentie is heel een schare broederen tegenwoordig.
Officieel vertegenwoordigd door diakenen zijn alle
Walchersche kerken; alleen Westkapelle ont
breekt. Ook merken we op de Walchersche pre
dikanten van den Hoorn, Boeijenga, Koopmans,
Meulink, Wolf en Scheele.
Ds. de Jager opent namens zijne diaconie.
Wij zingen: Ai, ziet hoe goed, enz., lezen dien
psalm en bidden. Daarna heet ZWE. allen welkom.
Door de afgevaardigden der diaconieën worden
bij schriftelijke stemming vier heeren aangewezen
om in 't Moderamen der Conferentie zitting te
nemen. Het zijn de BB. P. J. de Kruijter van
Middelburg, A. Wisse van Serooskerke, J. Gide-
onse van Sint Laurens en D. Ta venier van
Serooskerke.
De heer De Kruijter aanvaardt de leiding en
geeft 't woord aan Ds. Ingwerse. Wat den vreemde
deling te Middelburg zeer aantrekt, zoo heft spr.
aan, is de abdij. Ze maakte op mij grooten indruk,
doch ik zag er geen orde. Maar ik klom op den toren
en toen liet de torenwachter mij kijken, hoe de
abdij in elkaar zat. Zoo ook maakte 't werk
der diakenen op mij steeds een ietwat verwar-
renden indruk. Kon ik ook nu maar den toren
opSpreker meent het oogpunt, van waar
uit het diaconale werk moet worden bezien,
gevonden te hebben in de stelling: Het diaco
naat is de c h r i s t e 1 ij k e dienst der barm
hartigheid. Daarnaast is dank zij de ge-
meene gratie velerlei dienst van gemeene
barmhartigheid. Persoonlijk en genootschappelijk.
Zeer te waardeeren als genade. Wie behoort er
eerst te helpen Niet de diaconie, maar de naaste.
Lang voor Christus was dienst der barmhartig
heid, soms bij de wet verplicht.
't Sanatorium Bethesda werd door Christus
gewaardeerd. Zijn gelijkenis van den barmhar-
tigen Samaritaan legt de plicht der barmhartig
heid op den naaste. Onze diaconie verdringe de
filanthropie niet.
Ook mogen diakenen lidmaten niet ontraden
om hulp van de algemeene liefdadigheid aan
te nemen.
Onze burgerlijke armenzorg echter is geen
barmhartigheid, doch politiemaatregel.
Diakenen nu moeten doen, wat anderen niet
kunnen. Iets dat voortvloeit uit hunne roeping.
De diaconie staat op 't terrein der particuliere
genade, der kerkdoch deze leeft 't algemeen men-
schelijk leven mee. Haar leden oefenen dus ook
de algemeene barmhartigheid mee. Doch een afzon
derlijke, eigen fontein vloeit uit ;t hart der kerk,
de bediening der barmhartigheid Christi. Christus
oefent door de diaconie Zijne barmhartigheid.
De diaken is bekleed met de autoriteit van Chris
tus. Hij spreekt en handelt met gezag. Jezus
genas en spijzigde. Maar om die ellendigen aan
Zich te binden; om hen een kern te maken in
Zijn kerk. Dit nu is ook het doel van de diaconie.
De diaken komt eerst met zijn gezag tot de
rijken; om hen de barmhartigheid Christi deel
achtig te maken. Dan komt de diaken tot den
arme, met wat de rijke Christo wijdde. De diaken
staat tusschen de meer- en minvermogenden in,
ook om de sociale ongelijkheid te temperen; om,
met de autoriteit van Christus optredende, den
weelderige sober te maken; om te waarschuwen
tegen 't verzamelen van schatten. Dan deelt de
diaken uit. Hij bedeelt niet. Hij is dienaar. Hij
moet den armen opheffen uit zijn pauperistische
inzinking. De diaken is medearbeider met Chris
tus tot verhooring van Agurs dubbele bede.
De diaconie treedt niet op in de plaats der
familie of van den patroon. Ze zorgt alleen, waar
de natuurlijke verzorging ontbreekt.
Dr. Wagenaar is 't met den referaat eens in
de waardeering der algemeene barmhartigheid
en vraagt of ook in die van 't burgerlijk armbe
stuur nog niet de invloed is der Christelijke
grondslagenwenscht meer licht over de autoriteit'
van den diaken tegenover de rijken en vraagt
naar schriftuurlijken grond voor de sociale roeping
der diaconie.
Diaken van Roo waarschuwt er tegen dat een
diaconie niet te zeer de filantropie late voorgaan
Ook de heer de Kruyter en andere broeders
geven eenige opmerkingen ten beste
Referent wijst op de autoriteit van Christus
waarmee de diaken komt tot den rijke, als hij
hem den buidel voorhoudt. Dit kan in den dienst
des Woords, doch ook daarbuiten geschieden.
Immers bij kerkcollecte geeft naar verhouding
de arme veel meer dan de rijke.
De burgerlijke armenzorg valt buiten de barm
hartigheid. De hongerige kan eischen van de
overheidgeef me brood. Die geeft dit uit orde,
niet uit barmhartigheid.
De sociale kwestie in de gemeente van Christus
behoort door de diaconie te worden opgelost.
Nu treedt de pauze in en zitten de broeders aan
in de consistorie aan twee keurig gedekte tafels
om te houden een smakelijken Zeeuwschen maaltijd,
opgediend door de vriendelijke zorgen van een
echtgenoot en een zuster van diakenen en Mej.
de J. Bij monde van Dr. Wagenaar, wien de
leiding van den dissch was opgedragen, door den
pastor loei, werd de erkentelijkheid der broederen
betuigd voor dit zeer aangenaam onthaal.
Na de pauze las de voorzitter 't gebed voor
de diaconale vergaderingen en repliceerde Dr.
Wagenaar 't in onze wetgeving waardeerend, dat
ze ellendigen als menschen behandeld wil hebben
door de Overheidden Referent steunend in zijn
betoog, dat in den diaken Christus komt, en met
hem het ideaal teekenend der diaconale verzorging
in teere, niet sentimenteele, de zaligheid der ziel
zoekende ontferming.
Diaken de Kruijter vraagt of 't niet beter is,
dat de diaken niet als gezaghebbende, maar als
dienende optreedt.
Voorts verhaalt de president eenige interessante
bijzonderheden uit de vorige eeuwen, prijst de
veelvuldige barmhartigheid onzer dagen en oor
deelt, dat de diaken beter slaagt, als hij met
vriendelijkheid optreedt, dan met autoriteit. De
Referent, ten slotte het woord erlangend, houdt
volde Diaken is dienaar, niet van de gemeente,
maar van Christus, erkentde Overheid, bestaande
krachtens de gemeene gratie, behandelt door die
gemeene gratie den mensch als mensch. Doch dit is
geen barmhartigheid, maar recht, want de Overheid
heeft geen hart.
Nu stelt de voorzitter aan de orde de onder
scheidene vragen.
Doch daarover een en ander een volgend maal.
W.
Het orgaan van ons „Christelijk Nationaal
Boeren-Comitó" meldt, dat de nalatenschap van
den president achtmaal te hoog is geschat. Hij
heeft éen millioen nagelaten. Aangezien hij een
voudig leefde en 84-duizend gulden tractement
had, kón hij heel wat overleggen. Men behoeft
dus den soberen grijsaard niet toe te dichten,
dat hij van zijne positie misbruik heeft gemaakt
om zijn persoonlijk bezit te vergrooten. Tijdens
den oorlog heeft Kruger aan zijn land een derde
deel van zijn vermogen geleend om de commando's
van geld te voorzien.
Het is ons aangenaam dit te mogen mededeelen.
Doch grievend vindt „Ons Orgaan" het feit, dat
Kruger's schoonzoon Elof het huis zijns vaders,
waar Krugers echtgenoote en zijn zoon Tjaard
in hunne eenzaamheid zijn gestorven, aan Engel-
schen heeft verhuurd. Daaruit spreekt geen
piëteit. W.
In 1888 werd door Mevr. Noordijke, thans te
Colijnsplaat een naaikrans opgericht, die saam-
kwam ten huize van Ds. J. de Koning. Thans
dijde deze uit tot een formeele J. D. V. Dorcas,
21 leden; bestuur Mej. E. de Koning, p. J. van
Ham, v. p. V. E. Hendrikse, s. M. Dieleman, p.
Uitnemend. Dorkas moet blijven leven! Alom.
W.
Dezer dagen is een knaapje gestorven ten
gevolge van 't rooken van sigaretten.
Een bekend paedagoog waarschuwt tegen deze
zondige gewoonte op grond van zijn ervaring,
dat jong-rookende knapen in denkkracht ver
slappen, vaak oogaandoeningen krijgen en ver
zwakking van 't hart.
Laat ook in onze kringen deze ergernis niet
voortwoekeren. Ze is zondig. Ze wordt gewraakt
door 't zesde gebod. W.
Alle kaart- en dobbelspel met alle loterij is
zonde. Zonde tegen 't eerste gebod. Het ver
loochent den levenden God en roemt de fortuin.
Ook zweept 'top. Soms tot razernij.
Een milicientje in Leeuwardens kantine speelde
kaart en verloor zes gulden. Dit bracht
't ventje in een opwinding, dat hij bijna amok
ging maken als een Javaan, op zijn chambree
spiegels, ballons, meubels, alles wat maar breken
wou, met zijn sabel vernielde, en allen, die hem
naderde, met doodslag bedreigde. Een adjudant
kreeg een houw op 't hoofd, die hem ernstig ver
wonde. Nu beschreit de arme jongen zijn op
winding in de cel.
Gereformeerd volk, kies positie tegen 't kans
spel. In al zijn vormen. Geen gewed, gekaart,
gedobbel, geloot zij onder u Geen dominee- of
kienspel worde aan de kinderen geleerd. Ook
niet worde op die wijze ons kerstfeest ontheiligd.
Koop een mooi kerstverhaal en lees het voor.
Lees en zing kerstliederen. Verblijd u in den
Heere
Beroepen: te Groningen A ds. H. Buur
man, te Amstelveen; te Delfzijl ds. G. Wisse Jr.,
te Leidente Berlikum ds. A. Schweitzer, te
Buiksloot.
Aangenomen: naar Hijlaard door dlir. J.
Steffens, cand. te Haarlem.
Diaconaal Hulpbetoon te Middelburg
Sedert de vorige opgaaf werd nog ontvangen
door mevr. Wagenaar van N.' N. f5.— van
br. N. f 2.-50door mej. Wattez van N. N. f 1.—
door mevr. Verhage van N. N. 3 mans- en 3
vrouwen-borstrokken, 3 wollen onderlijfjes en 6
paar vrouwenkousen en door ondergeteekende
van N. N. f 3.waarvoor vriendelijk dank
wordt gezegd.
Tevens deelen de zusters van „Diac. Hulpbe
toon" mede, dat de goederen zoo door* haar, als
door de zusters van den „Zusterkring", in dit jaar
vervaardigd, zullen worden uitgestald bij mevr.
Verhage in de Krommeweele, die zoo bereid
willig was de „Boerenkamer" daarvoor af te
staan. Belangstellenden en die zullen er
immers velen zijn in den arbeid der beide
zustervereenigingen worden tot bezoek uitge
noodigd op Maandag 19 December a.s. tusschen
2 en 4 uur.
Namens „Diac Hulpbetoon"
M. E. de WolffDaenhn.
Zendingsschool te Middelburg.
Woensdagmiddag om 2 uur in de school
Gravenstraat.
Zaterdag 17 Dec. a.s. hopen onze ge-
3 liefde Ouders R
q O
g JOHANNES HOLTHUYZEN
2 en tj
g MARIA HENDERIKA MINNAARD Q
q hunne 25-jarige Echtvereeniging
te herdenken. ij
P Hunne dankbare Kinderen.
p Middelburg, Dec. 1904.
Bij Boekh. F A N O Y abonneert men op
Standaard, Heraut, Zeeuw, Bazuin, Neder
lander, Veldpost, Veldbode, Vriend van Oud
en Jong, Walchersche Courant, Zeeuwsch
Kerkblad, Heilbode, Middelb. Courant en alle
andere couranten en tijdschriften, ook mode
tijdschriften.
Plaatsing van advertentiën in alle couranten
zonder eenige prijsverhooging.
Medelezing van Heraut en Standaard.