jv
JCef^ken
13e Jaargang.
VRIJDAG 16 DECEMBER 1904.
No. 51
EEKBLAD
AAN DE
[EREFORMEERDE
^ELANGEN DER p]
jZeELAND, |MoORD"P ^ABANT EN j-NMBUF^G,
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hjj zal ons
oebouüen.
Jesaja 33:22.
Onder Redactie van Dr L. H. WAGE NAAR,
DO. VAN DE KAMP, K E F K HOF, MULDER e. a.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen, als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee-
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen
1 Sam. 15: 22.
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 centf Familieberichten van 1 5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. Lfi COLNTRE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentiën enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
BETHLEHEMS KINDEKE EEN WONDER
VAN GODS GROOTHEID EN ALMACHT.
Reeds werden onze gedachten heengeleid
naar de geboorte van het zaad der vrouwe,
dat tot verlossing komen zou voor al Gods
volk. Straks wordt de gemeente geroepen te
gedenken, hoe in de volheid der tijden ge
komen is de Beloofde aan de vaderen. Om in
Bethlehem bij de kribbe te kunnen neerknielen
en in het kindeke van Maria Gods grootheid
te aanbidden, hebben we slechts acht te geven
op wat door der profeten mond opder de
oude bedeeling van den Immanuël voorzegd is.
Ieder Schriftlezer weet wel, dat Jesaja's
profetie van het rijsje dat voortkomen zou uit
den afgehouwen tronk van Isaï, heenduidde
naar den Christus Gods, die uit den geslachte
Davids zou geboren worden. Met name wordt
daarin gesproken van Messias' nederige
gedaante, waarin hij op deze aarde zou
verschijnen. De treffende beteekenis er van
verstaan we het best, wanneer we het eerste
vers van het elfde Hoofdstuk niet losmaken
van zijn verband met het voorafgaande. Reeds
het redegevende woordje „want" noopt
hiertoe. De Libanon is, gelijk op meer
plaatsen in de Schrift, ook in het vooraf
gaande, beeld van de trotsche we
reldmacht, die zich kant tegen
God en Zijn volk.
In Jesaja's dagen vertegenwoordigden de
Assyriërs die Gode-vijandige wereldmacht.
Hij profeteerde, dat er van de zijde der
Assyriërs verdrukking zou komen voor Gods
volk; doch dat die verdrukking niet lang zou
duren (hoofdst. 7). De Heere zou Zijn volk
weer verlossen uit de hand van den Assyriër.
En zoodra Jesaja sprak van des volks tijde-
1 ij k e benauwing en t ij d e 1 ij k e ellende en
t ij d e 1 ij k e verlossing, knoopte hij er telkens
aan vast profetiën van verlossing uit de
geestelijke ellende. Zie hoofdst. 7 14
en 9 5, welke beloften heenwijzen niet naar
Hiskia, maar naar het kindeke in Bethlehems
kribbe. Zoo wordt in ons vers met het rijsje
niet Hiskia, maar Immanuël badoeld.
Donkere dagen zouden over Juda komen.
In het vorige Hoofdstuk beschrijft de profeet
in profetische schildering de triumftocht van
den Assyriër, gelijk die gehouden zou worden
over Juda. In 2 Koningen 19 lezen we hoe
Jesaja's profetie vervuld werd door de komst
van Sanherib. Maar de profeet voorzegde ook
dat de Heere den hoogmoedige zou verne
deren: de bijl zou gelegd worden aan
den wortel der trot3che cederen van den
Libanon (10 33). Heeft niet één engel des
Heeren 185 duizend Assyriërs geslagen in den
nacht? Dat was het, wat Jesaja voorzegd
had: God zou zijn alms;cht toonen tegenover
de Hem vijandige wereldmacht.
„De Libanon zal vallen door den Heeriijke",
want door één enkelen Zijner gedienstige gees
ten zou de Heere der heirscharen Sanheribs
leger vernietigen. Zóó triumfeert de God
Israels. Zóó handelt Hipaltoos. Dat is één
der wonderwetten van Zijn Koninkrijk.
Zou die engel des Heeren in den nacht zijne
duizenden verslaan, Jesaja ziet op eens
een helder licht schijnen voor zijn geloofsoog
in het verre verschiet der eeuwen: Daar zal
een andere dienstknecht des Heeren komen
tegen de Gode-vijandige wereldmacht om zijne
tienduizenden te verslaan, maar d i e
H e e r 1 ij k e zal in gestalte niet den trot-
schen Libanon evenarer^maar-irv gedaante zjjn
als een rijsje, een scheute uit een afgehouwen
tronk. In het rijsje, dat voortkomen zou uit
den afgehouwen tronk van Isaï zal de heer
lijke God zijn grooten wederpartij der overwin
nen, den trotschen Satan (d.i. Libanon), die
den Heere der heirschareu naar de kroon
durfde steken.
Libanon zal vallen door den Heer
lijke. De tegen God gekante wereldmacht
zal vallen door den van God over Sion ge
zalfden Koning. Satan zal vallen door
Christus.
Hoe zal die Heerlijke komen, zich open
baren Dat leerde Jesaja Gods volk in deze
woorden Want er zal een rijsje voortkomen
uit den afgehouwen tronk van Isaï, en eene
scheut uit zijne wortelen zal vrucht voort
brengen.
In eene nederige gedaante zou de Verlosser
komen. Daarin zou Hij juist Zijne heer-
1 ij k h e i d openbaren, dat het kleine rijsje
den geweldigen Libanon zou doen vallen. Er
werd een kindeke geboren om de wereld uit
Satans klauwen te redden, 't Was naar den
regel van Gods Koninkrijk dat het kleine en
nietige door God is uitverkoren, opdat Hij het
groote en geweldige zou beschamen. Een
schijnbaar verstorven loot zou een trotsch woud
vellen. Aangezien Isaï's geslacht én Davids huis
ten dage van Jesaja nog geen afgehouwen tronk
was, blijkt dat zijn woord dus niet op de naaste
toekomst slaan kon. Over Davids huis moesten
eerst nog oordeelen Gods heengaan, die het tot
een afgehouwen tronk maken zouden. Davids
huis moest eerst in verval raken, moest eerst
worden als een vervallen landelijk hutje, vol
reten en scheuren, in alle opzichten de ken
merken dragende van een vervallen grootheid,
en dan pas zou de Heere Zijne heerlijkheid
toonen tegenover den Libanon. Eerst moest
de boom worden tot een tronk, het koningshuis
tot een vervallen hut 'zie Amos 9:11); eerst
moest er geen koninklijke heerlijkheid meer te
bekennen zijn aan Isaï's geslacht, en dan zou
de Heere beginnen Zijn werk der wederher
stelling, der oprichting, der triomfeering over
de tegerNHejpi zjjch stellende machten en over
heden deraülsternis.
Verstaan we dit, dan kunnen we ook met
geloofsjubel Maria's kindeke begroeten. Dan
zien we in dat rijsje uit Isaï's afgehouwen
tronk den Verlosser en Heilaanbrenger voor
al Gods volk. Toen alle heerlijkheid des men
schen afgebroken was, toen al wat naar groot
heid zweemde, verdwenen was uit Davids ge
slacht, toen begon de Heer het wonderwerk
zijner genade, de herschepping aller dingen.
Uit het allerkleinste wil de Heer het aller
grootste doen voortkomen. Uit de nederige
maagd, die in den lande onbekend was, laat
de Heerlijke voortkomen het beloofde vrou
wenzaad, waarnaar eeuwen lang aller vrouwen
harten gehunkerd hadden, om het der wereld
te mogen schenden.
Toen de eertijds bloeiende stamboom van
Isaï geworden was een uitgestorven knoest,
had niemand meer er eenige verwachting van.
Maar toen was het de tijd van Gods wel
behagen. Uit den tronk deed Hij spruiten
eene kleine scheuteklein, doch waarin een
kiem van Goddelijke levenskracht
schuilde, zoodat er een wonderlijke boom des
levens uit opschieten zou, dragende vrucht,
ontzaglijk veel vruchtzooveel
vrucht, dat daardoor alle geslachten des
aardrijks gezegend zouden worden.
Het rijsje uit Isaï zou zijn Isaï's wortel.
Ja, de wortel van al Gods volk. De
beloofde der Vaderen zou weliswaar komen in
nederige gedaante, als een pasgeboren kind.
Maar in dat kind zou liggen de kracht Gods.
Goddelijke vrucht zou het voortbrengen
een geestelijk lichaam, de gemeente der uit
verkorenen. Nog altoos groeit die scheute
door, vruchtdragend; en ze zal blijven door
groeien totdat de laatste vau Sions kinderen
er uitgegroeid is, totdat het getal der uitver
korenen des Vaders zal zijn volgeworden.
Door dat rijsje zal de Heerlijke den Libanon
doen vallen. Nog steeds gaat Sions koning
voort zijne heerlijkheid te toonen door in zijne
onderdanen hier op aarde, -die op Hem den
Wortel Isaï's zijn gegrond en geworteld, der\
Libanon d. w. z. alle tegen God zich keerende
machten des ongeloofs, te doen vallen. Zoo
blijkt Gods verlossende kracht in het rijsje
uit Isaï's tronk.
Aanbidt bij Bethlehems kribbe Gods groot
heid in het kleine. Gods almacht in het zwakke.
De doodgewaande tronk levert den Boom
des Levensdat is Gods heerlijkheid.
Zijt gij een levende twijg van dien Boom?
Is Isaï's rijsje ook u w levenswortel M. a. w.
Is Christus ook in u geboren? Laat dan ook
in u de Libanon door den Heerlijke vallen.
Kerkhof.
MET MEDEWERKING VAN
De Libanon zal valleD door den
Heerlijke, want er zal een rijsje voort-
komeu uit den afgehouwen tronk van
Isaï, en een scheut uit zijne wortelen
zal vrucht voortbrengen.
Jesaja 10 34b en 11 1.