y 13e Jaargang. VRIJDAG 2 DECEV1BER 1904. No. 49 EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER pEREFORMEERDE JCeF^KEN ^ZeELAND, p OORD-j3ï^ABANT EN J_IMBUFiG. IN Want, de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hjj zal ons behouden. Jesaja 3322. Onder Redactie van Dr. L. H. WA GE NAAR, DD. VAN DE KAMP, KERKHOF, MULDER e. a. Doch Samuel zeide: Heeft de HEEKF Instaan Brandofferenen Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Hee- ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen I Sam. 15: 22. Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 8 cent. Adver ten tien van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE C01NTRË MIDDELBURG. Berichten, Advertentiën enzgelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. BERICHT. DE WORSTELING DER EEUWEN. En Ik zal vijandschap zetten tussehen u en tusscnen deze vrouw en tus8chen uw zaad en tusschen haren zade. Datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen ver norzelen. Genesis 8 15. God de Heere spreekt dit woord in heilige gramschap tegen Satan, die zich van de slang als instrument bediende cm den mensch tot den val te verleiden. De wolken van Gods toorn pakken er zich in saam boven den kop des menschenmoorders. Doch terwijl de blik semstralen van Goes toorn uit dit Woord neer schieten op Satans kop, ontwaart uw oog bij dat licht een blauwen hemel achter de don derkoppen. Midden in de bedreigingen Gods tegen de slang boort ge een blijde boodschap van ongedachte genade. Waie het niet recht vaardig geweest, indien ook op Adam, die het verbond met God verbroken bad, enkel blik semstralen van Gods toorn waren neergeschoten? Zeer zeker, de mensch in zonde zoude er niets tegen in te brengen gehad hebben. Doch in dit zelfde Woord, waarin Gods toorn tegen Zijn wederpartiider Satan bliksemt, schittert met liefelijken glans Gods onifermirge jegens den gevallen zondaar. Aanstonds richt God eeh tweede verbond op met den mensch tegenover den grcofen wederpartijder. Niet omdat God zulk een verbond noodig had, maar cmdat de mensch het noodig had tegenover den sterken vijand Was dat door God opge richte verbond, het verbond der genade, het tweede in orde van tijd, het. was niet het tweede geweest in Gods eeuwig voornemen. Daarin ging het voorop aan het verbond der werken. Wat het eerste geweest was bij de vaststelling van Gods heerlijk einddoel, kwam het laatst bij de volvoering in den tijd. In dit vonnis Gods over de slang is be sloten de aankondiging van het genadeverbond, dat God met Zijne uitverkorenen wilde oprichten. Was dat genadeverbond reeds van eeuwigheid met Christus als Hoofd der uitverkorenen op gericht, in dit Woord Gods wordt de Christus als hun Verlosser aangeduid. Het is de eerste Messiaansche profetie des Bijbels, gewoonlijk de moederbelofte in het paradijs genoemd. Dit Woord Gods is een wortel der genade, waaruit alle andere beloften en voorzeggingen in het genadeverbond als zoovele groene twij gen en heerlijk geurende bloesems zich ont wikkelden. De Christus wordt er door aange duid, en niet Maria, de moeder Gods, zooals Rome leert, die in Maria de slangenvertreed- ster meent le moeten zien. Het zaad der vrouwe, niet een vrouw zelve, zou de slang den kop vermorzelen. Doch dit Woord Gods geeft tevens aan ons menschelijk geslacht den sleutel in handen tot recht verstand van de worsteling der eeuwen, zoowel vóór als na Christus' geboorte; het teekent in vage omtrekken een strijd, waarin ook wü zei ven persoonlijk betrokken zijn, staande hetzij ter eener hetzij ter andrer zijde. Satans poging was ^Inkt Hij bad de poort gevonden om in Gods schepping binnen te treden ter vei storing. Dat eerste verbond tus- schen God en den mensch wist hij te breken door den mensch te verleiden tot ongehoor zaamheid. Als een wolf in schaapskleederen deed Satan zich voor; en de wolf wist een vriendschapsverbond met het lam te sluiten, om zoo spoedig mogelijk dat argelooze lam sriaks als zijn prooi aan stukken te kunnen scheuren. Het ging alles naar Satans wensch. Met vleitaal wist hü den mensch te bedwelmen, te verdooven. Hij hypnotiseerde den mensch door die zalige voorspiegelingals God te zullen zijn. En daar plofte de mensch neer in on macht, voortaan geneigd alleen ten kwade, zelfs zonder eenigen honger naar het goede in zich te gevoelen. Satans slaaf was de ko ning der aarde geworden, en ongemerkt had daardoor de mensch een bondgenootschap aan gegaan met Gods vijand, om zich van nu voortaan te stellen tegenover zijn Schepper. Neen, zegt God in Zijn giamschap tegen Satan en in Ziineontfeiming over den mensch, neen, dat zal niet wezen. Ik duld niet dat die mensch zich aan Mijn wederpartijder onder werpe. Hij zal uw bondgenoot niet blijven, slang! Ik kom vijandschap zetten tusschen u en den mensch. Ik zal een strijd verwekken, en de vriendschap tusschen slangenzaad en vrouwenzaad verstoren. Ik zal er voor zorgen dat die worsteling eenmaal uitloopt op uw ondergang, o menschenverleiderEn al zult ge u ock een geduchten tegenstander betoonen door het vrouwenzaad te wonden, het einde zal toch zijn dat uw kop verpletterd zal worden. God-zelf kwam het verbond met de hel verbreken, en richtte den gevallen mensch weer op uit zijn val om als bondgenoot Gods tegen den duivel den strijd aan te binden. Als God de Heere niet aldus tot ons gekomen ware reeds in den aanvang, we zouden ver vallen zijn van zonde tot zonde, van dood tot dood, totdat Satan in ons allen gevaren ware als in Judas, om ons mee te sleuren in den kerker, hem bereid, de hel. Maar God had Zich een volk uitverkoren in Christus, om Sa tan te overwinnen. De Paradijsbelofte spreekt daarom van de eeuwenlange worsteling tusschen slangenzaad en vrouwenzaad, die in eene eindelijke zege praal van het vrouwenzaad zou uitloopen. Die victorie zou evenwel niet zonder lijden worden verkregen. Den Overwinnaar zouden de verzenen worden verbrijzeld. In Genesis 3 15 glanst reeds de ster, die u, zoo gij haar volgt, den weg wijst naar Bethlehems kribbe, maar ook heenleidt naar het Lam Gods, dat op Golgotha geslacht weid. Psalm 22 en Jesaja 53 zijn twijgen en bloesems, ontsproten uit de moederbelofte in het Paradijs. De knop der genadebelofte ontplooit zich in den loop der eeuwen op verrassend schoon© wijze. "Wie die ontwikkeling nauwkeurig ga- aeslaaat, bemerkt hoe de vrouw niet uit zich- zelvê den slangenveitreder zal kunnen voort brengen. Daartoe was noodig de overschaduwing van de kracht des Allerhoogsten. De menschen- zoon, die Satan overwinnen zou, blijkt tevens Zone Gods te zullen zijn. En eene worsteling op leven en dood zal het worden. Eerst Gol gotha's kruis en de opstanding opdenPaasch- morgen verklaren ons al de beloften der Oude Bedeeling. en ook het Woord Guds uit het Paradijs tot de slang. Nog is dit Woord in zijn diepte niet uit geput. Want het duidt aan den strijd tusschen de kinderen des lichts en de kinderen der duisternis. Christus str\jd in de kinderen des lichts ter algeheele overwinning, Satan worstelt wanhopig in de kinderen der duisternis, zinkende al dieper weg. De poorten der hel trachten Christus' ge meente te verslinden, maar overweldigen kun nen ze haar niet. De strijdende kerk der aarde bloeit door tot voor den troon Gods, overgaande in de triumfeerende Kerk des hemels. De God des Vredes zal den Satan haast onder uwe voeten verpletteren. Aan welke zijde staat gij in die voor stelling der eeuwen, door Godin Edens hof reeds voorzegd? Alleen wanneer gij u schaart onder de banier van Christus, gaat uw strijd ter overwinning. Zijt ge het daarmee eens, dat God vijandschap gezet heeft tusschen Satan en u? Hebt ge het voorzichtig verdrag met de hel verbroken Is Satan met zijDe overheden en machten uw aartsvijand, dien ge bestrijdt in de kracht van Christus? Zoo ge partij kiest voor de slang, dan is uw zaak reeds voor eeuwig verloren. Want door Christus' kruis heeft God de overheden en machten der hel uitgetogen (d. i. ontwapend) en in het openbaar over hen getriumfterd, Col. 2 15 Maar zoo gij staat aan Christus' zijde, is uw zaak voor eeuwig gewonnen. Hij, die Satans kop verplettert, roept u toe van uit den hemel der heerlijkheidDie over- MET MEDEWERKING VAN Met één Januari zal de „Zuider Kerkbode" ver schijnen in vergroot formaat. Dank zij de mede werking van zoo verschillende zijden, is het geheel onmogelijk de noodige ruimte te vinden en moeten elke week tal van artikelen overstaan. Zij, die zioh met I Januari abonneeren, ontvangen de neg in December verschijnende nummers gratis. De Uitgever heeft tot deze vergrooting besloten, immers niet tevergeefs rekenende op de trouwe zijner oude en 't toetreden van vele nieuwe abonné's. REDACTIE en UITGEVER.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1904 | | pagina 1