y
13e Jaargang.
VRIJDAG 2 DECEV1BER 1904.
No. 49
EEKBLAD GEWIJD AAN DE ^ELANGEN DER pEREFORMEERDE JCeF^KEN
^ZeELAND, p OORD-j3ï^ABANT EN J_IMBUFiG.
IN
Want, de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hjj zal ons
behouden.
Jesaja 3322.
Onder Redactie van Dr. L. H. WA GE NAAR,
DD. VAN DE KAMP, KERKHOF, MULDER e. a.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEEKF
Instaan Brandofferenen Slachtofferen, als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee-
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen
I Sam. 15: 22.
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos.
8 cent. Adver ten tien van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE C01NTRË
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentiën enzgelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
BERICHT.
DE WORSTELING DER EEUWEN.
En Ik zal vijandschap zetten
tussehen u en tusscnen deze vrouw
en tus8chen uw zaad en tusschen
haren zade. Datzelve zal u den kop
vermorzelen, en gij zult het de
verzenen ver norzelen.
Genesis 8 15.
God de Heere spreekt dit woord in heilige
gramschap tegen Satan, die zich van de slang
als instrument bediende cm den mensch tot
den val te verleiden. De wolken van Gods
toorn pakken er zich in saam boven den kop
des menschenmoorders. Doch terwijl de blik
semstralen van Goes toorn uit dit Woord neer
schieten op Satans kop, ontwaart uw oog bij
dat licht een blauwen hemel achter de don
derkoppen. Midden in de bedreigingen Gods
tegen de slang boort ge een blijde boodschap
van ongedachte genade. Waie het niet recht
vaardig geweest, indien ook op Adam, die het
verbond met God verbroken bad, enkel blik
semstralen van Gods toorn waren neergeschoten?
Zeer zeker, de mensch in zonde zoude er
niets tegen in te brengen gehad hebben. Doch
in dit zelfde Woord, waarin Gods toorn tegen
Zijn wederpartiider Satan bliksemt, schittert
met liefelijken glans Gods onifermirge jegens
den gevallen zondaar. Aanstonds richt God
eeh tweede verbond op met den mensch
tegenover den grcofen wederpartijder. Niet
omdat God zulk een verbond noodig had, maar
cmdat de mensch het noodig had tegenover
den sterken vijand Was dat door God opge
richte verbond, het verbond der genade, het
tweede in orde van tijd, het. was niet het
tweede geweest in Gods eeuwig voornemen.
Daarin ging het voorop aan het verbond der
werken. Wat het eerste geweest was bij de
vaststelling van Gods heerlijk einddoel, kwam
het laatst bij de volvoering in den tijd.
In dit vonnis Gods over de slang is be
sloten de aankondiging van het genadeverbond,
dat God met Zijne uitverkorenen wilde oprichten.
Was dat genadeverbond reeds van eeuwigheid
met Christus als Hoofd der uitverkorenen op
gericht, in dit Woord Gods wordt de Christus
als hun Verlosser aangeduid. Het is de eerste
Messiaansche profetie des Bijbels, gewoonlijk
de moederbelofte in het paradijs genoemd.
Dit Woord Gods is een wortel der genade,
waaruit alle andere beloften en voorzeggingen
in het genadeverbond als zoovele groene twij
gen en heerlijk geurende bloesems zich ont
wikkelden. De Christus wordt er door aange
duid, en niet Maria, de moeder Gods, zooals
Rome leert, die in Maria de slangenvertreed-
ster meent le moeten zien. Het zaad der
vrouwe, niet een vrouw zelve, zou de slang
den kop vermorzelen.
Doch dit Woord Gods geeft tevens aan ons
menschelijk geslacht den sleutel in handen tot
recht verstand van de worsteling der eeuwen,
zoowel vóór als na Christus' geboorte; het
teekent in vage omtrekken een strijd, waarin
ook wü zei ven persoonlijk betrokken zijn,
staande hetzij ter eener hetzij ter andrer zijde.
Satans poging was ^Inkt Hij bad de poort
gevonden om in Gods schepping binnen te
treden ter vei storing. Dat eerste verbond tus-
schen God en den mensch wist hij te breken
door den mensch te verleiden tot ongehoor
zaamheid. Als een wolf in schaapskleederen
deed Satan zich voor; en de wolf wist een
vriendschapsverbond met het lam te sluiten,
om zoo spoedig mogelijk dat argelooze lam
sriaks als zijn prooi aan stukken te kunnen
scheuren. Het ging alles naar Satans wensch.
Met vleitaal wist hü den mensch te bedwelmen,
te verdooven. Hij hypnotiseerde den mensch
door die zalige voorspiegelingals God te zullen
zijn. En daar plofte de mensch neer in on
macht, voortaan geneigd alleen ten kwade,
zelfs zonder eenigen honger naar het goede
in zich te gevoelen. Satans slaaf was de ko
ning der aarde geworden, en ongemerkt had
daardoor de mensch een bondgenootschap aan
gegaan met Gods vijand, om zich van nu
voortaan te stellen tegenover zijn Schepper.
Neen, zegt God in Zijn giamschap tegen
Satan en in Ziineontfeiming over den mensch,
neen, dat zal niet wezen. Ik duld niet
dat die mensch zich aan Mijn wederpartijder
onder werpe. Hij zal uw bondgenoot niet blijven,
slang! Ik kom vijandschap zetten tusschen u
en den mensch. Ik zal een strijd verwekken,
en de vriendschap tusschen slangenzaad en
vrouwenzaad verstoren. Ik zal er voor zorgen
dat die worsteling eenmaal uitloopt op uw
ondergang, o menschenverleiderEn al zult
ge u ock een geduchten tegenstander betoonen
door het vrouwenzaad te wonden, het einde
zal toch zijn dat uw kop verpletterd zal worden.
God-zelf kwam het verbond met de hel
verbreken, en richtte den gevallen mensch
weer op uit zijn val om als bondgenoot Gods
tegen den duivel den strijd aan te binden.
Als God de Heere niet aldus tot ons gekomen
ware reeds in den aanvang, we zouden ver
vallen zijn van zonde tot zonde, van dood tot
dood, totdat Satan in ons allen gevaren ware
als in Judas, om ons mee te sleuren in den
kerker, hem bereid, de hel. Maar God had
Zich een volk uitverkoren in Christus, om Sa
tan te overwinnen.
De Paradijsbelofte spreekt daarom van de
eeuwenlange worsteling tusschen slangenzaad
en vrouwenzaad, die in eene eindelijke zege
praal van het vrouwenzaad zou uitloopen. Die
victorie zou evenwel niet zonder lijden
worden verkregen. Den Overwinnaar zouden
de verzenen worden verbrijzeld. In Genesis
3 15 glanst reeds de ster, die u, zoo gij haar
volgt, den weg wijst naar Bethlehems kribbe,
maar ook heenleidt naar het Lam Gods, dat
op Golgotha geslacht weid. Psalm 22 en Jesaja
53 zijn twijgen en bloesems, ontsproten uit
de moederbelofte in het Paradijs.
De knop der genadebelofte ontplooit zich
in den loop der eeuwen op verrassend schoon©
wijze. "Wie die ontwikkeling nauwkeurig ga-
aeslaaat, bemerkt hoe de vrouw niet uit zich-
zelvê den slangenveitreder zal kunnen voort
brengen. Daartoe was noodig de overschaduwing
van de kracht des Allerhoogsten. De menschen-
zoon, die Satan overwinnen zou, blijkt tevens
Zone Gods te zullen zijn. En eene worsteling
op leven en dood zal het worden. Eerst Gol
gotha's kruis en de opstanding opdenPaasch-
morgen verklaren ons al de beloften der Oude
Bedeeling. en ook het Woord Guds uit het
Paradijs tot de slang.
Nog is dit Woord in zijn diepte niet uit
geput. Want het duidt aan den strijd tusschen
de kinderen des lichts en de kinderen der
duisternis.
Christus str\jd in de kinderen des lichts ter
algeheele overwinning, Satan worstelt wanhopig
in de kinderen der duisternis, zinkende al
dieper weg.
De poorten der hel trachten Christus' ge
meente te verslinden, maar overweldigen kun
nen ze haar niet. De strijdende kerk der aarde
bloeit door tot voor den troon Gods, overgaande
in de triumfeerende Kerk des hemels. De God
des Vredes zal den Satan haast onder uwe
voeten verpletteren.
Aan welke zijde staat gij in die voor
stelling der eeuwen, door Godin Edens hof
reeds voorzegd?
Alleen wanneer gij u schaart onder de banier
van Christus, gaat uw strijd ter overwinning.
Zijt ge het daarmee eens, dat God vijandschap
gezet heeft tusschen Satan en u? Hebt ge het
voorzichtig verdrag met de hel verbroken Is
Satan met zijDe overheden en machten uw
aartsvijand, dien ge bestrijdt in de kracht
van Christus?
Zoo ge partij kiest voor de slang, dan is
uw zaak reeds voor eeuwig verloren. Want
door Christus' kruis heeft God de overheden
en machten der hel uitgetogen (d. i. ontwapend)
en in het openbaar over hen getriumfterd,
Col. 2 15 Maar zoo gij staat aan Christus'
zijde, is uw zaak voor eeuwig gewonnen.
Hij, die Satans kop verplettert, roept u toe
van uit den hemel der heerlijkheidDie over-
MET MEDEWERKING VAN
Met één Januari zal de „Zuider Kerkbode" ver
schijnen in vergroot formaat. Dank zij de mede
werking van zoo verschillende zijden, is het geheel
onmogelijk de noodige ruimte te vinden en moeten
elke week tal van artikelen overstaan.
Zij, die zioh met I Januari abonneeren, ontvangen
de neg in December verschijnende nummers gratis.
De Uitgever heeft tot deze vergrooting besloten,
immers niet tevergeefs rekenende op de trouwe zijner
oude en 't toetreden van vele nieuwe abonné's.
REDACTIE en UITGEVER.