BIJBLAD, behoorende bij de „Zuider Kerbode" van 28 October 1904. Vereeniging ter C. V. v. Zenuwlijders. Geven en gevers. Kerkezakje of contributie? Drente. In Afrika. De heer?'Ir pij van het geld. Echtscheiding. Rapport van Deputaten der Classis inzake verkiezing van Ouderlingen en Diakenen. De Vereeniging ter Chr. Verz. v. Zenuwlijders wier ledental reeds de 4000 overschreed en wier Sanatorium zich uitbreidt door aaübouw van een 3e klasse-paviljoen en een gebouw voor den medischen dienst, waarin een zaal voor heilgym nastiek hield haar jaarvergadering. Door den geneesheer directeur, 2 hoofdverpleegsters, 13 ver plegers en 13 verpleegsters werden behandeld en verzorgd 138 patiënten39 vertrokken volkomen hersteld, 17 heel wat opgeknapt, 24 zooals ze gekomen waren, 2 stierven er, 51 bleven onder behandeling. Ds. Feringa treedt met Januari e. k. op als geestelijk verzorger; de finanties verkeeren in bloei enden staatDs. van Andel werd herkozen, een voorloopig comité voor een ondersteuningsfonds voor hulpbehoevende patiënten werd benoemd; zitting verkregen hierin dominee Sop van Gouda, rector van der Valk van Rotterdam, koopman van Eyk van Hilversum. Dr. Schuurmans Stekhoven hield zijn referaat over Arbeid en Zenuwlijden. Dat komt zeker in Bethesda? Wat krachtige polsslag van blij opleven voelt ge ook weer in deze mededeelingen. W. We leven in een tijd waarin veel gevraagd wordt. Er gaan niet veel dagen voorbij, of de een of andere broeder komt kloppen aan de deur, om een penninkske voor het werk der barm hartigheid, Zending, wetenschappelijke opleiding en wat dies meer zij. Ons gereformeerd vo geeft gaarne en blijm* onder ons gereformeerd graag geven. Wilt ge een bewijs? Zie de lijsten der cor slagen van onze Vrije Ui ren Loo, Eudokia enz opvallen, dezelfde name Maar dat zijn meest zeggen. Toch niet, onderzoeK en ge zuiu ueuiciücu, dat de beste gevers juist schuilen onder hen, die met handenarbeid hun brood moeten ver dienen. Eens hoorde ik iemand zeggen „Het geven heeft een licht en een schaduw zijde." De schaduwzijde is, dat het werk van Barmhartigheid en instellingen, die steeds geld vragen, juist altijd loopt over dezelfde personen. Het gaat als in een fabriek waar de riemen juist altijd weer schuren over dezelfde schijven. Als bij een hijschblok waar dezelfde katrollen steeds dienst doen. „Draagt elkanders lasten en vervult alzoo de wet van Christus" schijnen sommigen nooit in hun Big bel gelezen te hebben. De lichtzijde is aangenamer en dan ben ik voor mij er ook het best aan toe. Toen we laatst geld zouden inzamelen voor onze Vrije Un. vervolgde spreker, kwamen we bij een broeder die niets wenschte te offeren. Want- over twintig jaar zoo beweerde hij, staan onze jonge geleerden en predikanten als paarden aan de lijn. Die dwalende broeder, die niet begreep de beteekenis van onze Univ. voor ons land en volk. Dank baar heb ik mijn gave mogen offeren ziende daarin de goede en bewarende hand onzes Gods „want als de vijand aanrukt als een waterstroom, zal Ik mijne banier daartegen oprichten," zoo heeft Hij gesproken. En daarom vond ik het zoo heerlijk dat ik verwaardigd was ook daaraan tot Gods eer te mogen medewerken. Tot Gods eer. Was het juist ons Christenen daar maar steeds om te doen. Wat zien we echter zoo vaak? Wil men geld ophalen, dan maar met een lijst rond. En in onze gedachten hooren we al, als die „hoogmoedige dwingeland" gepresenteerd wordt. Ik kan toch fatsoenshalve niet minder geven als die, en soms met een zucht wordt er dan voor getzelfde bedrag geteekend. Dan gaat het niet om de eere Gods, maar zijn we zoekers van onze eigene eer. Laat onstoch niet meenen, dat God ons geld noodig heeft. Zijns is het goud en zilver. Het vee op duizend bergen. Laten we dankbaar z\jn, dat God ons in de gelegenheid stelt en wil verwaardigen, iets van het zijne Hem weder te geven. Uit liefde tot Hem en tot eere Zijns Naam. Klundert. X. Er zijn er in ons goede Zeeland, die van geen kerkelijke contributie willen weten en zweren bij 'tkerkezakje! Vrijwillige door menschen on geziene toewijding. Zooals de Geest 't geeft in het hart De Heraut dringt terecht aan op vaste con tributie. Hier is geen sprake van barmhartig heid, maar van verplichting naar billijkheid. Men moet er op gesteld zijn, om te toonen, dat men zijn verplichting nakomt Wij voegen er bij of 't eigenlijk geen Sabbat schennis is om op deu dag des Heeren zijn geldelijke verplichtingen te voldoen en zijn aan deel te betalen in het onderhoud van ;t kerk gebouw, het opdokken van de rente der voor geschoten kapitalen, het salarieeren van koster en dominee, enz. enz. Is daar de dag des Heeren voor? Zeker, er behoort gelegenheid te zijn om boven zijn billijke contributie nog een vrijwillig offer der liefde voor des Heeren huis aan te bieden; ook om in groote goedwilligheid anderer te-kort- koming aan te vullen, opdat de administratie niet vastloope en de gemeente des Heeren niet in solvent worde verklaard. Doch het stelsel, dat men zijn gewone bijdrage voor de kerk onder den dienst in 't zakje of bus moet steken, is een wangevoelen, dat, hoe goed bedoeld, den to ets der kritiek niet kan doorstaan. Ook valt er op hen, die tegen alle redeneering in, er maar bij blijven een schijn, alsof ze dit aangrijpen ter bedekking van ontrouw in 't naar billijkheid meedragen uit laakbare; onverschilligheid voor de kerk of uit schandelijke geldgierigheid. En Gods Woord zegt, dat een christen zich moet wachten voor allen schijn des kwaads. W. ilï+ rfo V/nIkskfirk", jselsche predikanten-vereeni- ;zer hare samenkomst en han- nderwerpen. doen. keid der verandering van de igïngsforruulieren van predi- en diakenen! en aan 't Evangelie van Jezus osofie. 3id der leuze V oor of tegen O 5° Het on paulinische van de lichamelijke op standing 6° De onschriftmatigheid van de leer van den val. 7° ,,De etischen behooren veel meer bij de Evan- gelischen dan bij de orthodoxe partij te huis." Met Evangelischen zijn bedoeld de navolgers van de Groninger richting, die de Godheid des Zoons ontkende en in Christi niet den borg, maar de opvoeder der menschheid eerde. 'tKomt ons voor, dat deze stelling onbillijk is, daar de grens tusschen ethischen evangelischen en modernen is niet te trekken met een pen, slechts aan te geven met den veeg van een zeer breed penseel. Hoe heerlijk, dat onder de Hervormden zoo krachtig het Calvinisme begint te ontwaken. Met name onder jongere predikanten en studenten. Te Utrecht is thans een zeer bloeiende studenten vereniging, Voetius! van wier leden ondertee- kening gevergd wordt van de Belijdenisschriften der aloude Nederduitsch Gereformeerde Kerken. Bavincks Dogmatiek en Kuypers werken zijn onder hunne studieboeken, en Prof. Visscher wordt hun hoogleeraar. Deze hopewekkende teekenen begroeten we met groote vreugde. w. Wij cursiveeren. In de Groninger Kerkbode keuvelt Wilhelmus over de verkiezing van prof. Treub in Assen. De bewoner van het land van hei en struiken is een „stieve Drent". Doch deze verkiezing leert, dat het oude bezig is te verworden en nieuwe stroomingen heur bedding vinden. Dies behoort de arbeid tot propageering onzer beginselen met kracht te- worden aangevat. In 't midden van Drente heeft de orthodoxie weinig invloed. Wel aan de randen in de veen- streken, maar niet op den ouden diluvialen bodem. Daar zijn onze kerken klein en zwak; christelijke scholen zijn er uitzondering. De Drent is liberaal en de fijnen-haat zit hem diep in het bloed. Niettemin hebben we ook hier voort te varen. We moeten het terrein van alle kanten binnen dringen. Met de prediking des Woords, met christelijke scholen, met de pers, met de poli tieke propaganda! Zoo schrijft de wakkere Wilhelmus. Zijn woord beziele ook buiten Drente! W. Ylak onder den evenaar ligt in Oost-Afrika's binnenlanden het Victoria Niansa-meer, welks wateren den Nijl helpen voeden. Ten zuiden van deze prachtige binnen-zee heeft Duitschland een gebied, nabij de 6700 M. hooge Kilimandsjaro, die zich trotsch verheft, hemel-hoog Hier wonen te midden van een stroef-zwarte oorspronkelijke bevolking de mooie bruine stam men der Masai. Ze kwamen van den Nijl, 500 jaren voor Christus en ze brachten beschaving en godsdienst mee. Overleveringen bleven bij hen, die ook doen denken aan het Bijbelsch verhaal. Een dorre woestijn was de wereld, door een draak bewoond. God daalde neder, bestreed en overwon hem. Op de plek, die gedrenkt werd met zijn bloed, ontsproot een paradijs. Hier schiep God een menschen-paar en verbood het te eten van eenen bepaalden boom. Doch een slang verleidde hen met cle belofte, dat ze juist door te eten machtig zouden worden als God. Toen werd de mensch gebannen uit den hof en de slang gedoemd te kruipen in de holen der aarde Met 't menschdom wies de zonde. Een broeder moord geschiedde. Een zondvloed kwam. Doch Tumbainot werd met dieren-paren behouden in een ark. Toen hij straks gered uitsteeg begroette het de regenboog, die in het land der Mesai viervoudig is. De Mesai hebben de besnijdenis. Ook een wet van Marumi, in tien geboden. Daarin het streng verbod van een beeldendienst! Nadere bestudeering dier overleveringen en van dit merkwaardig volk zal zeer interessant zijn. Hebben de Mesai geen beetje boeken? W. In zijp i Li'scu"Loekje over Trouwen dat on langs bij Möb/ich te Breukelen verscheen (Filip- pus CLXIII) doet Ds, J. Elzinga van Kampen een verhaal, dat een schel licht werpt over een groot kwaad. „Een zoon vaneen welgesteld landbouwer kreeg verkeering met de dochter van een nog rijker man. Deze was Gereformeerd. De jongeling Her vormd, doch hij was gaarne bereid om tot de Gereformeerde kerk over te komen! De verkeering raakte uit. Toen knoopte die zelfde jongeling betrekking aan met een gerefor meerd meisje, maar welks ouders heel weinig bezaten. Nu was de eisch onverbiddelijk: 't meisje moest overgaan tot de Hervormde kerk. Hier besliste dus het geld, tot welke kerk man en vrouw zouden behooren Ontroerend. Christenvolk, o, weersta in dit materialistisch leven de heerschappij van den Mammon! Die den Mammon aanhangt, verloochent Chris tus. Hij gaat verloren en voert zijn huis ten verderve. De Standaard meldt, dat er verleden jaar in Amerika zes maal honderd duizend echtschei dingen zijn uitgesproken. Op de 4 huwelijken éénIn één district in 't Westen werd de helft der huwelijken ontbonden, enkel met 't doel om een ander huwelijk aan te gaan. Dit bericht komt ons geheel ongelooflijk voor. Is er wat van aan, dan werpt 't een blik in een huiveringwekkende ellende. Diep ongelukkig is de gescheiden vrouw en angstig hoog is onder gescheiden mannen het procent zelfmoordenaars. Blyve ons volk diep doordrongen van de heerlijkheid van 't huwelijk. Wat God heeft samengevoegd scheide de mensch nietW. Vervolg.) Na het overzicht over de gewoonten, welke in de Kerken onzer Classis bestaan, geven wij thans nog een korte uiteenzetting van wat wij in de

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1904 | | pagina 5