ook niet in het uitgaan uit Sodom en in
't voortgaan op den weg der redding.
Zij is slechts een oogenblik geschrokken en
bevreesd geweest voor zich zelf en heeft daarom
aantrekkelijkheid in 't evangelie des behouds
gevonden, maar tot geloof en bekeering kwam
het niet.
Sodom is haar niet geworden tot een aan
stoot en ergenis en walg. Zij neemt het
oordeel Gods over de stad en hare burgers
niet over. Zij is dus geen geoordeelde en
behoeft dus ook geen genade. Ja de aanbie
ding der genade wekt in het einde haar wrevel
en prikkelt haar te meer tot een breuke met
Gods Woord en weg en met Zijn Kerk.
Zij kan niet wenschen als Zion, o m d o o r
recht behouden te worden.
Zij kan de aangebodene genade niet aan
nemen en nu blijft de toorn Gods op haar.
Gedenkt aan de vrouw van Lot, opdat gij
niet met haar omkomt, opdat gij U niet te
vreden stelt met eene aanvankelijke, eene
uiterlijke redding uit Sodom Onderzoekt uw
hart en stelt uw hart op uwen weg.
De vraag is, hoedanig is de scheiding
tusschen u en wereld en vl6esch en zonde
wie en wat maakt deze scheiding?
De oude natuur en het nog overblijvend
bederf doen ook in de waarlijk vrijgemaakte
en uitgeleide ziel de bovengenoemde dingen
opkomen. Juist de levendgeraaakte en be
keerde klaagt voor God over gelijkheid aan
deze vrouw. Juist die is in gedurige vreeze,
om als zij nog om te komen, doch de nieuwe
natuur en het beginsel der heiligmaking doen
hen toch, wat hun lust en begeerte aangaat,
afzien van Sodom en heenzien naar Zoar.
Doordien de Heere het leven, het geloofs-
vermogen in hen gedurig toespreekt en daar
door bevrucht met Zijn woord, daardoor komen
zij tot de daden des geloofs.
Lot toont het ons, hoe de rechtvaardige
nauwelijks ontkomt en zalig wordt. Hij is
als een brandhout uit het vuur gerukt.
Zoo wij aanvankelijk ontkomen mochten, o,
laat ons toch waken en bidden, dat wij niet
in verzoeking ktfmen.
Alleen door voortgaan op den weg aer
redding, door een oprechte en volkomen ver
bintenis met den Heere, daardoor alleen wordt
Hij gediend en geëerd.
En voorts, Lot's vrouw, gelijk Lot zeil,
prediken zoo duidelijk, dat alleen Gods vrije
genade ons roept en uitleidt en houdt op den
weg en binnenkomen doet.
Uit 't bezit van volhardende, bij
blijvende genade wordt Gods volk
gekend.
KERKVERZUIM.
Een kerkelijk proces.
De Bode.
De school van Horstman.
Zeeuwsch Veldwijk.
van doen onaangenaam en ontmoedigend is voor
een prediker, waar hij moet optreden voor ledige
bankenrijen.
Maar, laat ons nu eens onderzoeken. Gaat het
inderdaad bij het kerkbezoek eenigszms om den
prediker, of om hem, door wien het Woord den
volke wordt gebracht in de leeskerk?
Al wijst men dat gewoonlijk af met een besluit
.oor," al spreekt men het uit, dat de zegen
„neen ai spicc^ - -
en de zielsgenieting afhangt van de werking
van God den li. Geesttoch leeft het in het
hart van zoo menigeen, dat de voorganger een
grooten invloed oefent op het toestroomen van
den zegen des Geestes tot de ziel. Dat het van
zijn spreken grootendeels afhangt, of de Geest
des Heeren de ziel vol verzadiging straks het
bedehuis doet verlaten.
Zeker mag hier niet worden ontkend, dat de
Dienaar des Woords den Heere in zijn werkingen
kan belemmeren. Wespreken natuurlijk mensche-
lijkerwijze. Want als God werkt, wie zal het dan
keeren? Dan, ook geen prediker, hoe hij zijn
ambtswerk ook opvat of uitvoert.
Dan staat geen enkel instrument zelfs Hem in
den weg. Maar voor ons is het zoo, dat God
zich bedient van instrumenten en wel degelijk
kan zulk een instrument zich verderven, dat het een
slecht, onbruikbaar instrument des Geestes wordt
Zoo kan het wezen met een voorganger, dat
hij de werkingen des Geestes uitbluscht.
'Maar wanneer doet hij dat? Wanneer is hij
een hinderpaal van de doorwerking des Geestes?
Als hij niet zoo de waarheid kan voorstellen
en op het hart binden, zooals een ander dat kan
naar zijn gaven en krachten? Is de zegen voor
den kerkganger weg, alS de prediker het gemoed
niet kan roeren? Of als hij op den kansel met
spreekt, noch spreken kan van het leven dat
hijzelf deelachtig is? Of duidelijker gezegd is
het kerkgaan zonder vrucht of zegen, wanneer
de predikant onbekeerd is? Wie een van deze
dingen voor waar houdt, die moet eens nagaan
van° welke instrumenten Gods Geest gebruik
IV.
Het komt nog al eens voor, dat men kerk-
verzuim denkt goed te maken met het lezen van
predicatiën in huis.
Men beschouwt het dan zoó, dat het in de
kerk enkel om de preek gaat, en wat doet het
er dan toe, of ge een preek hoort in het kerk
gebouw, dan wel zelf een leest of 1boort le*en
de eigen woning, Het komt ^ch °P hetzelfde
neer, n.l. op de onderwijzing uit GodsWoorden
stichting voor de ziel.
Zeker, men geeft nog wel toe, dat het inde
kerk onder de predicatie aangenamer is, omdat
het Woord daar verkondigd wordt met de
levende stem.
Maar dat is natuurlijk iets van minder aan
belang iets, dat strikt genomen, met noodig is.
Het gaat toch om de verklaring en toepassing
van het Woord. En die levende stem komt m
't geheel niet ter sprake, als er „lezing is in
de kerk. Dan kan men met te meer vrijmoedig
heid uit het bedehuis wegblijven, want dat lezen
dat kan in huis evengoed geschieden als in de
kerk. En daarbij geeft men geen aanstoot voor
den predikant, want hij ziet het nu niet, dat de
plaats ledig blijft.
Nu geven we terstond, zonder eenig voorbe
houd toe, dat, indien het bij den kerkedienst
wezenlijk gaat om de predicatie en om den predi
kant, er weinig op tegen is om een preekenboek
te koopen, en des Zondags daarin verdiept te
zijn, zonder de kerk te bezoeken. Hoogstens
zoudt ge dan kunnen zeggen, dat zulk een manier
maakt onder Oud en Nieuw Testament. En dan
is het de hoogbegaafde Jesaja, maar ook de veel
minder bedeelde Amos. Dan is het de hoogge
leerde Paulus en de eenvoudige Jakobus.
Er blijkt ook niet uit de Schrift, hoe niet
alleen een bekeerde, maar ook een onbekeerde
vaak instrument was van s Heeren werkingen
Saul toch was ook ontfèr de profeten. En Bileam
was ongetwijfeld de mond GodsNeen, weet ge,
wanneer een prediker den Geest d®s HeereDL
den weg staat en den zegen voor hetvolk ver
hindert" Als hij het Woord niet recht predikt,
dwz. niet predikt naar de meening des Geestes.
Als hij zijn eigen leeringen aanprijst zijn
ervaringen als noodzakelijk te kennen, voorhoudt.
Als hij niet van alle schepselen afziet en heen
leidt naar den Christus Gods.
Maar wie Christus predikt en Dien gekruist,
en dat in getrouwheid, en dat met de geschonken
talenten die is een gezant en instrument des
Geestes en moet daarvoor zeker gehouden worden.
En dS is het niet de vraag of hij bet leven zeif
wel kent, maar of hij het zuivere Woord brengt
Naar het Woord moet geluisterd worden. Dat
Woord geeft den slechte, d. i. den eenvoudige
wijsheid. Dat zegent en bouwt en sticht. En dus
is het wel, en gaat de deur des genots open,
wanneer de prediker, van wat geringe gaven ook
met buiten laten van zijn eigen persoon, dat
zuivere Woord brengt. wordt
Dat is het spreken door den Geest. Hoe wordt
ook die uitdrukking gemeenlijk verkeerd verstaan
Maar daarover dan een volgend maal. b.
redactie beantwoord de vraagwat wij bedoelen
Een enkel woord van waardeering ware bij de
vermelding van 't initiatief en den arbeid van de
broeders, die door de Zuider-Kerkbode ook Bra
bants kerken jaren lang gediend hebben, niet
misplaatst geweest.
Ons aangaande, wij verhelen niet, dat de
oprichting van dit nieuw orgaan ons in den
moeielijken tijd, dien we doorworstelen, natuurlijk
zeer ongelegen komt, doch ook wij kunnen en
willen niet ontkennen, dat het Zeeuwsche en
Brabantsche leven te veel verschillen om op den
duur in één blad hun orgaan te kunnen vinden
Zeker ook 't Brabantsche kerkelijk leven heett
een e'igen locale kleur en behoeft wel een eigen
blad, dat zich geheel aan deze belangen kan wijden.
Doch is de kleine kracht zóó gering, dat en
Bode èn Zuider Kerkbode naast elkaar uitkomende,
<reen levensnooddruft kunnen vinden, dan zoude
het op zich zelf zeer te waardeeren pogen onzer^
broederen, geen voordeel zijn en zal „hereeniging
het wachtwoord der verstandigen moeten wezen.
Met groot genoegen zien wij deze redactie
optreden om stuur en leiding aan t kerkelijk
leven in Brabant te geven. Beide, Z. K. en Bode
zullen, ongetwijfeld denzelfden weg opleiden en
geestelijk elkander steunen.
God zegene ook dezen arbeid, zijne kerken
veelvuldig ten goede. Wagenaab.
In 1900 vereenigden zich in Schotland twee
Gereformeerde kerken-groepen de Vrije en de
Presbyteriaansche Kerk, onder den naam: V er-
eenigde vrije kerk v a n S c h o 11 a n d.
Maar 27 van de strengste Gereformeerde predi
kanten met hunne gemeenten deden nietmeeen
handhaafden zich als de oude Vrije Kerk. Een
proces volgde om de kerkegoederen En nu heeft
Hoogerhuis al het kerkelijk goed der aloude
Vrije Kerk, bestaande uit elfhonderd kerkgebou
wen en vier theologische scholen en vele milli-
oenen ponden sterling toegewezen aan het geheel
dier 27 achtergebleven gemeenten Men hoopt
nu op de edelmoedigheid der overwinnende groep,
't Gevaar blijkt hier opnieuw van algemeene
kassen en van een bezitsregeling waarbij niet de
plaatselijks kerk, maar de kerkengroep eigenaresse
is der kerkgebouwen en pastoriën.
Ons werd toegezonden het Proefnummer van
de Bode. die zijn diensten aanbiedt aan de Ge
reformeerde Kerken in Noord-Brabant en Lim
bus die tot dusver door onze Zuider-Kerkbode
werden bediend en ten deele nog wel verdei- van
dit orgaan zullen gebruik maken, dat sedert
Feringa's optreden in de redactie zich hartelijke
en trouwe vrienden verwierf, met name m de
Cl1,iis tevens Officieel OrSaan
van Deputaten voor de Inwendige Zending m Noord
Brabant en Limburg. T
Het bladeke komt keurig voor den dag. t As
verdeeld *in een officieel en een met-officieel ge
deelte. 't Eerste bevat de opgave der godsdienst
oefeningen in de gereformeerde kerken eneen
reeks kerkelijke statistieken
woording van liefdegaven voor de
en een kort classicaal verslag. Het tweede biedt
o a een meditatie over Kkme kracht van IK
J. C. de Moor, die met Ds. Mulder mtdenVen
Bosch en Ds. Voigt optreedt als redactie. De
Broeder Horstman verhaalt naar aanleiding
van een mededeeling van ds. Adnaanse in Rol-
landsch Kerkblad van zijne school.
Ze is een beslist christelijke school voor jongens
uit den Javaanschen adel. Het onderricht wordt
met cebed geopend en gesloten, christelijke liederen
worden er gezongen, de bijbelsche geschiedenis
wordt onderwezen iederen dag_ Vijftig leerlingen
telt ze. 't Is ds. Horstman-zelf een wonder De
Heere gaf kinderen, meubels, een nieuw gebouw
fn onlangs ook nog een gediplomeerd onderwijzer,
lidmaat van de Gereformeerde Kerk van Soerabaja.
Welk een verheugelij ke mededeeling.
II.
De Statuten der onlangs opgerichte Vereeniging
bevatten voorts de volgende, deels zeer merk
waardige artikelen.
STATUTEN.
Artikel 1. Doel. Het doel van de Vereeniging
is- Christelijke verzorging van krankzinnigen
naar het Woord van God, ook 1) door rnnch-
tingen met dat doel tot stand gebracht
De Vereeniging is gevestigd te Middelburg,
prov. Zeeland. 2)
Art 2. Grondslag. De grondslag van de Ver
eeniging en der van haar uitgaande stichtingen
is d°e Heilige Schrift, naar de verklaring der
Gereformeerde kerken, vervat in hare Belijdem -
schriften de Belijdenis des geloofs, de Catechismus
en de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten,
Art. 3. Leden. Begunstigers. Leden zijn allen,
die instemmen met het doel van de Vereeniging,
lj De Vereeniging stelt zich voor om straks
ook gezinsverpleging in 't leven te roepen en e
steunen.
2) Deze plaats van vestiging der Vereeniging
besluit natuurlijk niet over de plaats, waar de
gestichten zullen verrijzen.
3) Deze formuleering is die van Veldwijk»