ook niet in het uitgaan uit Sodom en in 't voortgaan op den weg der redding. Zij is slechts een oogenblik geschrokken en bevreesd geweest voor zich zelf en heeft daarom aantrekkelijkheid in 't evangelie des behouds gevonden, maar tot geloof en bekeering kwam het niet. Sodom is haar niet geworden tot een aan stoot en ergenis en walg. Zij neemt het oordeel Gods over de stad en hare burgers niet over. Zij is dus geen geoordeelde en behoeft dus ook geen genade. Ja de aanbie ding der genade wekt in het einde haar wrevel en prikkelt haar te meer tot een breuke met Gods Woord en weg en met Zijn Kerk. Zij kan niet wenschen als Zion, o m d o o r recht behouden te worden. Zij kan de aangebodene genade niet aan nemen en nu blijft de toorn Gods op haar. Gedenkt aan de vrouw van Lot, opdat gij niet met haar omkomt, opdat gij U niet te vreden stelt met eene aanvankelijke, eene uiterlijke redding uit Sodom Onderzoekt uw hart en stelt uw hart op uwen weg. De vraag is, hoedanig is de scheiding tusschen u en wereld en vl6esch en zonde wie en wat maakt deze scheiding? De oude natuur en het nog overblijvend bederf doen ook in de waarlijk vrijgemaakte en uitgeleide ziel de bovengenoemde dingen opkomen. Juist de levendgeraaakte en be keerde klaagt voor God over gelijkheid aan deze vrouw. Juist die is in gedurige vreeze, om als zij nog om te komen, doch de nieuwe natuur en het beginsel der heiligmaking doen hen toch, wat hun lust en begeerte aangaat, afzien van Sodom en heenzien naar Zoar. Doordien de Heere het leven, het geloofs- vermogen in hen gedurig toespreekt en daar door bevrucht met Zijn woord, daardoor komen zij tot de daden des geloofs. Lot toont het ons, hoe de rechtvaardige nauwelijks ontkomt en zalig wordt. Hij is als een brandhout uit het vuur gerukt. Zoo wij aanvankelijk ontkomen mochten, o, laat ons toch waken en bidden, dat wij niet in verzoeking ktfmen. Alleen door voortgaan op den weg aer redding, door een oprechte en volkomen ver bintenis met den Heere, daardoor alleen wordt Hij gediend en geëerd. En voorts, Lot's vrouw, gelijk Lot zeil, prediken zoo duidelijk, dat alleen Gods vrije genade ons roept en uitleidt en houdt op den weg en binnenkomen doet. Uit 't bezit van volhardende, bij blijvende genade wordt Gods volk gekend. KERKVERZUIM. Een kerkelijk proces. De Bode. De school van Horstman. Zeeuwsch Veldwijk. van doen onaangenaam en ontmoedigend is voor een prediker, waar hij moet optreden voor ledige bankenrijen. Maar, laat ons nu eens onderzoeken. Gaat het inderdaad bij het kerkbezoek eenigszms om den prediker, of om hem, door wien het Woord den volke wordt gebracht in de leeskerk? Al wijst men dat gewoonlijk af met een besluit .oor," al spreekt men het uit, dat de zegen „neen ai spicc^ - - en de zielsgenieting afhangt van de werking van God den li. Geesttoch leeft het in het hart van zoo menigeen, dat de voorganger een grooten invloed oefent op het toestroomen van den zegen des Geestes tot de ziel. Dat het van zijn spreken grootendeels afhangt, of de Geest des Heeren de ziel vol verzadiging straks het bedehuis doet verlaten. Zeker mag hier niet worden ontkend, dat de Dienaar des Woords den Heere in zijn werkingen kan belemmeren. Wespreken natuurlijk mensche- lijkerwijze. Want als God werkt, wie zal het dan keeren? Dan, ook geen prediker, hoe hij zijn ambtswerk ook opvat of uitvoert. Dan staat geen enkel instrument zelfs Hem in den weg. Maar voor ons is het zoo, dat God zich bedient van instrumenten en wel degelijk kan zulk een instrument zich verderven, dat het een slecht, onbruikbaar instrument des Geestes wordt Zoo kan het wezen met een voorganger, dat hij de werkingen des Geestes uitbluscht. 'Maar wanneer doet hij dat? Wanneer is hij een hinderpaal van de doorwerking des Geestes? Als hij niet zoo de waarheid kan voorstellen en op het hart binden, zooals een ander dat kan naar zijn gaven en krachten? Is de zegen voor den kerkganger weg, alS de prediker het gemoed niet kan roeren? Of als hij op den kansel met spreekt, noch spreken kan van het leven dat hijzelf deelachtig is? Of duidelijker gezegd is het kerkgaan zonder vrucht of zegen, wanneer de predikant onbekeerd is? Wie een van deze dingen voor waar houdt, die moet eens nagaan van° welke instrumenten Gods Geest gebruik IV. Het komt nog al eens voor, dat men kerk- verzuim denkt goed te maken met het lezen van predicatiën in huis. Men beschouwt het dan zoó, dat het in de kerk enkel om de preek gaat, en wat doet het er dan toe, of ge een preek hoort in het kerk gebouw, dan wel zelf een leest of 1boort le*en de eigen woning, Het komt ^ch °P hetzelfde neer, n.l. op de onderwijzing uit GodsWoorden stichting voor de ziel. Zeker, men geeft nog wel toe, dat het inde kerk onder de predicatie aangenamer is, omdat het Woord daar verkondigd wordt met de levende stem. Maar dat is natuurlijk iets van minder aan belang iets, dat strikt genomen, met noodig is. Het gaat toch om de verklaring en toepassing van het Woord. En die levende stem komt m 't geheel niet ter sprake, als er „lezing is in de kerk. Dan kan men met te meer vrijmoedig heid uit het bedehuis wegblijven, want dat lezen dat kan in huis evengoed geschieden als in de kerk. En daarbij geeft men geen aanstoot voor den predikant, want hij ziet het nu niet, dat de plaats ledig blijft. Nu geven we terstond, zonder eenig voorbe houd toe, dat, indien het bij den kerkedienst wezenlijk gaat om de predicatie en om den predi kant, er weinig op tegen is om een preekenboek te koopen, en des Zondags daarin verdiept te zijn, zonder de kerk te bezoeken. Hoogstens zoudt ge dan kunnen zeggen, dat zulk een manier maakt onder Oud en Nieuw Testament. En dan is het de hoogbegaafde Jesaja, maar ook de veel minder bedeelde Amos. Dan is het de hoogge leerde Paulus en de eenvoudige Jakobus. Er blijkt ook niet uit de Schrift, hoe niet alleen een bekeerde, maar ook een onbekeerde vaak instrument was van s Heeren werkingen Saul toch was ook ontfèr de profeten. En Bileam was ongetwijfeld de mond GodsNeen, weet ge, wanneer een prediker den Geest d®s HeereDL den weg staat en den zegen voor hetvolk ver hindert" Als hij het Woord niet recht predikt, dwz. niet predikt naar de meening des Geestes. Als hij zijn eigen leeringen aanprijst zijn ervaringen als noodzakelijk te kennen, voorhoudt. Als hij niet van alle schepselen afziet en heen leidt naar den Christus Gods. Maar wie Christus predikt en Dien gekruist, en dat in getrouwheid, en dat met de geschonken talenten die is een gezant en instrument des Geestes en moet daarvoor zeker gehouden worden. En dS is het niet de vraag of hij bet leven zeif wel kent, maar of hij het zuivere Woord brengt Naar het Woord moet geluisterd worden. Dat Woord geeft den slechte, d. i. den eenvoudige wijsheid. Dat zegent en bouwt en sticht. En dus is het wel, en gaat de deur des genots open, wanneer de prediker, van wat geringe gaven ook met buiten laten van zijn eigen persoon, dat zuivere Woord brengt. wordt Dat is het spreken door den Geest. Hoe wordt ook die uitdrukking gemeenlijk verkeerd verstaan Maar daarover dan een volgend maal. b. redactie beantwoord de vraagwat wij bedoelen Een enkel woord van waardeering ware bij de vermelding van 't initiatief en den arbeid van de broeders, die door de Zuider-Kerkbode ook Bra bants kerken jaren lang gediend hebben, niet misplaatst geweest. Ons aangaande, wij verhelen niet, dat de oprichting van dit nieuw orgaan ons in den moeielijken tijd, dien we doorworstelen, natuurlijk zeer ongelegen komt, doch ook wij kunnen en willen niet ontkennen, dat het Zeeuwsche en Brabantsche leven te veel verschillen om op den duur in één blad hun orgaan te kunnen vinden Zeker ook 't Brabantsche kerkelijk leven heett een e'igen locale kleur en behoeft wel een eigen blad, dat zich geheel aan deze belangen kan wijden. Doch is de kleine kracht zóó gering, dat en Bode èn Zuider Kerkbode naast elkaar uitkomende, <reen levensnooddruft kunnen vinden, dan zoude het op zich zelf zeer te waardeeren pogen onzer^ broederen, geen voordeel zijn en zal „hereeniging het wachtwoord der verstandigen moeten wezen. Met groot genoegen zien wij deze redactie optreden om stuur en leiding aan t kerkelijk leven in Brabant te geven. Beide, Z. K. en Bode zullen, ongetwijfeld denzelfden weg opleiden en geestelijk elkander steunen. God zegene ook dezen arbeid, zijne kerken veelvuldig ten goede. Wagenaab. In 1900 vereenigden zich in Schotland twee Gereformeerde kerken-groepen de Vrije en de Presbyteriaansche Kerk, onder den naam: V er- eenigde vrije kerk v a n S c h o 11 a n d. Maar 27 van de strengste Gereformeerde predi kanten met hunne gemeenten deden nietmeeen handhaafden zich als de oude Vrije Kerk. Een proces volgde om de kerkegoederen En nu heeft Hoogerhuis al het kerkelijk goed der aloude Vrije Kerk, bestaande uit elfhonderd kerkgebou wen en vier theologische scholen en vele milli- oenen ponden sterling toegewezen aan het geheel dier 27 achtergebleven gemeenten Men hoopt nu op de edelmoedigheid der overwinnende groep, 't Gevaar blijkt hier opnieuw van algemeene kassen en van een bezitsregeling waarbij niet de plaatselijks kerk, maar de kerkengroep eigenaresse is der kerkgebouwen en pastoriën. Ons werd toegezonden het Proefnummer van de Bode. die zijn diensten aanbiedt aan de Ge reformeerde Kerken in Noord-Brabant en Lim bus die tot dusver door onze Zuider-Kerkbode werden bediend en ten deele nog wel verdei- van dit orgaan zullen gebruik maken, dat sedert Feringa's optreden in de redactie zich hartelijke en trouwe vrienden verwierf, met name m de Cl1,iis tevens Officieel OrSaan van Deputaten voor de Inwendige Zending m Noord Brabant en Limburg. T Het bladeke komt keurig voor den dag. t As verdeeld *in een officieel en een met-officieel ge deelte. 't Eerste bevat de opgave der godsdienst oefeningen in de gereformeerde kerken eneen reeks kerkelijke statistieken woording van liefdegaven voor de en een kort classicaal verslag. Het tweede biedt o a een meditatie over Kkme kracht van IK J. C. de Moor, die met Ds. Mulder mtdenVen Bosch en Ds. Voigt optreedt als redactie. De Broeder Horstman verhaalt naar aanleiding van een mededeeling van ds. Adnaanse in Rol- landsch Kerkblad van zijne school. Ze is een beslist christelijke school voor jongens uit den Javaanschen adel. Het onderricht wordt met cebed geopend en gesloten, christelijke liederen worden er gezongen, de bijbelsche geschiedenis wordt onderwezen iederen dag_ Vijftig leerlingen telt ze. 't Is ds. Horstman-zelf een wonder De Heere gaf kinderen, meubels, een nieuw gebouw fn onlangs ook nog een gediplomeerd onderwijzer, lidmaat van de Gereformeerde Kerk van Soerabaja. Welk een verheugelij ke mededeeling. II. De Statuten der onlangs opgerichte Vereeniging bevatten voorts de volgende, deels zeer merk waardige artikelen. STATUTEN. Artikel 1. Doel. Het doel van de Vereeniging is- Christelijke verzorging van krankzinnigen naar het Woord van God, ook 1) door rnnch- tingen met dat doel tot stand gebracht De Vereeniging is gevestigd te Middelburg, prov. Zeeland. 2) Art 2. Grondslag. De grondslag van de Ver eeniging en der van haar uitgaande stichtingen is d°e Heilige Schrift, naar de verklaring der Gereformeerde kerken, vervat in hare Belijdem - schriften de Belijdenis des geloofs, de Catechismus en de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten, Art. 3. Leden. Begunstigers. Leden zijn allen, die instemmen met het doel van de Vereeniging, lj De Vereeniging stelt zich voor om straks ook gezinsverpleging in 't leven te roepen en e steunen. 2) Deze plaats van vestiging der Vereeniging besluit natuurlijk niet over de plaats, waar de gestichten zullen verrijzen. 3) Deze formuleering is die van Veldwijk»

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1904 | | pagina 2