AD VERTENTIEN.
WIE GAAT
TROUWEN
Oosterbaan&leCointre
TE KOOP of TE HUUR te Souburg
„DE KINDERVRIEND"
Des jongelings roeping ten opzichte
zijner ouders.
Ver. „DE KERKELIJKE KAS" te Middelburg.
een net BURGERWOONHUIS, bevattende twee
ruime Kamers, Alcoof, Warande, Kelder en
grooten Tain.
Adres: W. KASTELEIJN te Souburg.
Middelburg. K. LE COINTRE
7t de mijneen vuurzuil schoot omhoog, een slag
werd gehoord, 'twas alsof de wereld verging.
Eén minuut 't schip zinkt met bijna 800 men-
schen in de diepte weg
De admiraal en zijn staf vinden 't graf in de
diepe wateren. Rusland is in rouw. Een ont
roering liep door alle harten over 't wereldrond.
Hoe vreeslijk is de oorlog. Allervreeselijkst de
oorlog ter zee!
O, verlenge ons de Heere den vrede! W.
De jongeling behoort kind te blijven jegens
zijne ouders, al worden zijne jaren ook meer en
hoezeer zijne ontwikkeling zich ook uitbreidt.
Hoevelen echter treft gij helaas, dagelijks aan,
die ten opzichte van vader en moeder schier als
gelijken zich aanstellen in den toon van hun
spreken, zoowel als in de wijze van handelen.
Onze jongelingen behooren in dezen zich te
gedragen gelijk Gods Woord dit van hen eischt.
Een rechtgeaard zoon betaamt liefde en onder
danigheid, diepgaande erkentelijkheid en onbe
paald vertrouwen jegens zijne ouders.
Gehoorzaamheid en onderdanigheid is de groote
en heilzame levensles, die de Heere in onze jeugd
op alle wijzen ons geeft. Velen meenen tegen
woordig, dat de jongeling zich daarboven verheven
mag achten. Menigeen rekent zich daartoe te
groot. Doch wie zoo denkt en spreekt, is afge
weken van Gods Woord en met den geest des
tijds besmet.
Gehoorzaamheid en onderdanigheid vernederen
en verzwakken den jongeling niet, zij verheffen
hem. Zij zijn hem onberekenbaar groote, zedelijke
krachten. Alleen gehoorzame en onderdanige zonen
zullen later vrije, krachtige mannen kunnen
worden. Het „eert uwen vader en uwe moeder"
uit de Wet des Heeren kan in zijn eigenlijke
beteekenis eerst bij den jongeling tot wezenlijke
openbaring komen, 't Ts bij hem uiteraard voller,
dieper, edeler dan bij het kind.
Vooral in onzen tijd, waarin zoo groot gevaar
is van afgeleid en afgetrokken te worden, behooren
wij het onzen kinderen als hun dure roeping in
te prenten, om zich in alles zoo dicht mogelijk
nabij hunne ouders te houden. Van alle zijden
verneemt de jongeling verleidende stemmen
„Durft gij dat nog niet op eigen hand doen?
Moet gij dat nog aan uw vader vragen?" En
wie aan zijne ouders kinderlijke gehoorzaamheid
en onderdanigheid betoont, wordt dikwijls bespot
en met een minachtenden glimlach nagekeken.
Dat onze jongelingen hiertegen toQh ernstig op
hunne hoede mochten zijn. Ook in dezen en
in dezen vooral hebben zij zich duidelijk te
onderscheiden van hen, die zonder God en zonder
JBijbel zijn opgegroeid.
De jongeling, die voor zijn vader en moeder
het hart sluit, om het voor anderen te openen,
keert zich met het gemoed van het ouderlijk
huis af. Er bestaat dan geen aansluiting der
geesten meer. Al zouden de verhoudingen overigens
vrij goed zijn, er is een zedelijke scheiding, die
al dieper gaat en straks in een zichtbare afscheiding
ontaarden zal, als de jongeling het buitenshuis
gaat zoeken en de ouderlijke woning beschouwt
als een plaats, waar hij komt om te eten, te
drinken en te slapen, een soort „senhütte" (herders
woning) op zijn zwerftochten.
De zedelijke verleiding, welke van zelf tot dit
jammerlijke kwaad leiden moet, zal niet ontstaan
bij den jongeling, die zijn ouders nederig eert.
Dit toch is de eisch, die God hem stelt. Hij
behoort in alle dingen zijne ouders te erkennen.
Deze zijn de natuurlijke leidslieden, de meest
vertrouwbare raadgevers, hem door den Heere
geschonken, 't Is een groote zonde, zoo hij in
hooge wijsheid meent, hen niet meer noodig te
hebben. Niets is smartelijker voor een ouder,
<ian te zien, dat zijne kinderen hem niet rekenen
en hoogmoedig voorbijgaan.
De Chr. jongeling behoort zijne ouders te raad
plegen in al zijne omstandigheden. Vooral in de
keuze zijner vrienden en in de nog gewichtiger
aangelegenheden van beroep en van huwelijk.
In zake het beroep wordt dit nog vrij algemeen
gedaan, omdat hier in de meeste gevallen, naast
den zedelijken steun, ook de geldelijke bijstand
der ouders noodig is. Maar wat het huwelijk
betreft, zet de Heidensche Cyrus velé jongelingen
van Christelijken huize beschaamd, die toen men
tot het aangaan eener liefdesbetrekking hem aan
spoorde. dit treffende woord sprak „Maar het
moet met mijns vaders wil overeenkomen!"
De droeve wijze, waarop het huwelijk veeltijds
tot stand komt, is een grooteoorzaak van de
ontaarding des huiselijken levens, 't Huisgezin
is meestal de trouwe afspiegeling van het huwelijk.
Hoe zullen zij rechtgeaarde ouders kunnen zijn
jegens hunne kinderen, die zelf niet als rechtge
aarde kinderen ten opzichte hunner ouders zich
hebben gedragen y
Door zijn beroep wordt de jongeling voor zijne
natuurlijke levenstaak gevormd en ontwikkeld.
Evenwel mag hij ook hierin niet alleen op zich
zeiven het oog hebben. Hij behoort met het loon
van zijn arbeid, al naar de omstandigheden dit
vereischen, het huigezin te dienen.
Dit moet geschieden als openbaring van het
innerlijk eenheidsgevoel. Nooit mag dat het
karakter van een soort kostgeld krijgen.
Treurig is het, als een jongeling hierin nalatig
of onwillig zich betoont. Zulk een geeft een
droevig blijk, dat hij niets gevoelt van de liefde
rijke en trouwe zorg, waarmede zijne ouders van
de wieg af hem steeds geleid hebben, en welke
een kind zijn vader of moeder nooit vergelden
kan.
Een jongeling, die, als dit moet, zijne ouders
niet steunt met zijn arbeidsloon, is een ontaard
kind. En wijl het geld, dat hij onder eigen be
heer houdt, dikwijls ten eenenmale verkeerd be
steed wordt, brengt dit maar al te vaak jammer
lijke gevolgen mede zoowel voor zijn persoonlijk
als voor heel het huiselijk leven.
Daarentegen eert een jongeling, die zijne ouders
in kinderlijke gehoorzaamheid en toewijdende
liefde eert, ook zichzelven ook arbeidt hij krachtig
mede aan den stoffelijke en aan de geestelijke
welvaart van het huisgezin.
(Overgenomen.) J. P. Tazelaar.
Beroepen te Fijnaart ds. R. M. Westerink te
Lollum.
Aangenomen naar Schouwerzijl door dhr. W.
F. Geerds, cand. te Appingadam.
Bedanktvoor Zierikzee door ds. G. Elshove te
Breukelen; voor Nieuwe Pekela door ds. N. IJ.
v. Goor te Halfweg; voor Warns en Scharldoor
ds. J. Schoonhoven te Noord-Scharwoude.
Door de Geref. kerk te Kampen is thans be
roepen voor den dienst der zending op het eiland
Soemba, zendeling C. de Bruijn, die met verlof
in ons land is.
Door de classis Grootegast is de heer Scholten,
candidaat aan de Theologische School te KampeD,
praeparatoir geëxamineerd en toegelaten tot het
predikambt.
Ds. C. B. Schoemakers, die het beroep aan
nam naar de Ger. kerk te Alfen aan den Rijn,
hoopt van zijne gemeente te Groningen A, af
scheid te nemen op Pinkstermaandag (23 Mei.)
Ds. A. Scheele, beroepen predikant bij de Ger.
kerk te Veere, deed Zondagnamiddag intrede met
de woorden uit Ef. 6 19e, na des morgens door
den consulent Ds. L. Bouma van Middelburg te
zijn bevestigd, die daarbij een rede hield, ont
leend aan Matth. 28 20.
In de Zondag voormiddag gehouden godsdienst
oefening in de Gereformeerde Kerk te Brouwers
haven werd door Ds. Schoenmakers van Workum
in het heilig ambt van Herder en Leeraar beves
tigd ds. M. M. Horjus te Medemblik.
Door wijlen ds. M. J. Bouman te Amersfoort
zijn de navolgende legaten vermaakt
Geref. kerk te Amersfoort B f 3000, Diaconie
der Geref. kerk f3000, Vrije Univ. te Amster
dam f 3000, Vereeniging tot Chr. verzorging van
Krankzinnigen in Nederland f 1000, Vereen. Geref.
Ziekenverzorging in Nederland f 1000, Johannes-
stichting te Nieuw veen f 1000, Eudokia te Rot
terdam f 1000, 's Heerenloo f 1000, Effathaf 1000
Geuzengesticht te Brielle f 1000, Scholen m/d
Bijbel te Kootwijk en Kootwijkerbroek f 2000,
Scholen m/d Bijbel te Voorthuizen en Zwarte-
broek f 1000, School m/d Bijbel te Sneek f 1000,
School m/d Bijbel te Nieuw-Loosdrecht f 1000,
Geref. kerk te Voorthuizen f 1000, Geref. kerk
te Braambrugge f 1000, Geref. kerk te Bussem
f 500, Geref. School te Zeist f*500, Geref. kerk
te Leerdam B f 500, Geref. kerk te Amersfoort
A f 1000, Christel. School te Amersfoort f 1000,
Geref. Gymnasium te Zetten f 1000, Heldring
gestichten in Zetten f 1000.
Heeft hij niets vergeten?
Waarde lezer, hebt gij ook kerk en armen
bedacht
Dezer dagen ontving een onderwijzer aan de
Chr- School te Zaamslag (een uitgewekene uit
Transvaal) de som van f 1200, die hem uit
Transvaal werd overgemaakt, wegens achterstallig
traktement.
OFFICIËELEB ERIC HTEN.
Aan de classis der Geref Kerken van de
provincie Zeeland.
Door de particuliere Synode, in 1903 te Goes
gehouden, gemachtigd, maken de Geref. Kerken
van Middelburg bekend, dat de e.k. Synode voor
ons gewest samenkomen zal D. V. op Woensdag
den Ssten Juni van dit jaar, des voormiddags
precies te 10 uur in de Hofpleinkerk alhier.
Voorts verzoeken zij vriendelijk en dringend
om de namen der afgevaardigden en de punten
voor het agendum voor den 20sten Mei op te
geven aan het adres van den laatsten der onder-
geteekenden.
Namens de kerken van Middelburg
ds. A. Littooij
L. H. Wagenaar
L. Bouma.
Op verzoek worden de kerken dezer
elassis opgeroepen, in plaats van op
Woensdag 4 Mei, op lMnsdag 3 Mei,
op dezelfde plaats en uur te vergaderen.
Namens de roepende kerk van Oostkapelle
K. Melis, Scriba.
VERANTWOORDING VAN LIEFDEGAVEN
In hartelijken dank ontvangen van Mejuf. N.
60 cent als contributie, en van een kind der
gemeente 50 opgespaarde halve centen.
ZUSTERKRING.
Degenen die hun verschuldigd plaatsgeld nog
niet hebben voldaan, worden beleefd verzocht dit
thans te bezorgen bij den koster der Noorderkerk.
A. J. VERHAGE,
Boekhouder.
Döor verhuizing met Mei a.s. naar Dam
F 4 bij de Craanbeurs, UITVERKOOP
van vele artikelen.
Aanbevelend,
L. DE BRUIJNE,
Veersche weg T 17.
bestelle zijn HU WE-
ÊIJKSKAARTE
ter STO ÖNl DRUKKER IJ
GOES - MIDDELBURG
waar men keuze heeft uit
eene zeer groote collectie
van de goedkoopste tot de
Abonneert U op
Uitgever.