4 J£ef^ken 13e Jaargang. VRIJDAG 22 APRIL 1904. No. 17. ^Veekblad GEWIJD AAN ELANGEN DER IN JcrEREFORMEERDE ^EELAND, jNloORD-^I^ABANT EN J-HMBUF^G. "Want de HEEEE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de EEERE is onze Koning; Hy zal ons behouden. Jesaja 33:22. ONDER REDACTIE VAN Dr. L. H. WAGENAAR, met medewerking van onderscheidene Predikanten. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandcfferen en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Hee ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht offer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22 Abonnement per 8 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos. 3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Uitgever: K. LE C01NTRE MIDDELBURG. Berichten, Advertentiën enz., gelieve men tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den Uitgever in te zenden. OPSTANDING. Maar God, die ryk is in barmhartigheid door zijne groote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, Ook toen wij dood waren, door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus. Ef. 2 4, 5a. II. 's Menschen geest en gemoed is zeer ont vankelijk voor den indruk van het contrast. Tegenstellingen treffen. Hce aangrijpend, hoe schokkend, hoe over weldigend somtijds spreekt het contrast u toe, als ge saamgebracht ziet als onder éen oog opslag het grootste en nietige, het gevierde en vertrapte, het kruis en de kroon, de geluk zaligheid en de ellende. Telkens geschiedt dit in den bijbel en ook daarom is zijn woord soms zoo schokkend in kracht. Wat pakkende tegenstelling geeft hij ons in Kaïn en Abel, Henoch en Lamech, Ezau en Jacob, Saul en Jonathan, en wederom in Fari zeeër en Tollenaar, Rijkaard en Lazarus. Wat fijne tegenstelling in David en Salomo, Elia en Obadja, Petrus en Johannes, Maria en Martha van Bethanië. Wat boeiende contrasten ziet ge in Noach's tent, in Eli's huis, in Bethlehems velden en stal, in Gethsemané's hof SLOTWOORD, uitgesproken in de Vergadering van het Zeeuwsch Jongelingsverbondgehouden te Goes, door den heer A. Boot van Kruiningen. II. Op den volgenden Paasch-Dinsdag werd de steen van mijn hart gewenteld, aan welk ge wichtig werk de nieuw aangesloten vereenigingen van Koudekerke, Souburg en Ierseke trouw mede hielpen. Op diezelfde vergadering werd onze zuinige Penningmeester in het ambt gezet, en de vereenigingen wisten zijne nette en civiele be diening zeker niet beter te waardeeren dan door hem permanent met haar vertrouwen te vereeren. De eerste gewone vergadering der Afd. werd Donderdag 29 Dec. deszelven jaars '93 gehouden waar de opkomst blijk gaf, dat er meer leven in en belangstelling voor de Jon gel. Ver. geboren werd. Een zeer geanimeerde discussie werd daar gevoerd na een referaat van den heer Vergouwen over De leiding in de Jonge!. Ver. Een nog aangenamer en leerzamer verg. wachtte ons Dinsdag 15 Mei daaraanvolgende. Ten einde meer licht te verspreiden over doel, grondslag en werkzaamheden der Ger. J.V. meende de Jonge Afd. het zeer geraden eeüe propagandameeting te organiseeren. De eerste spreker zou behandelen het karakter der Geref. J.Ver., de tweede: De Jongel. Ver. en het maatschappelijk leven. De eerste spreker begon zijne inleiding met te zeggen, hoe aangenaam hij het yond in Een machtig contrast biedt de hoofdinhoud der Schrift, immers Wet en Evangelie, zonde en genade, God en Satan, leven en dood pre dikt ze u. De beroemdste scftilder\jen van Rembrandt zijn hierdoor zoo betopverend schoon, dat figu ren in vollen zonneschijn op den voorgrond afsteken tegen een zeer donker overschaduwden achtergrond. Welnu zoo leerde de Heilige Geest ook den bijbplschrijvers om, als ze de volle heerlijkheid van het werk der Verlossing in het oog wilden doen springen, als donkeren achtergrond te plaatsen de volle somberheid der ellende. In 't bfizonder hebben Paulus'brieve n was niet ook Paulus zelf een man der contrasten?— deze schoonheid en kracht. 'tTreffe ons ook in het woord, hierboven afgedrukt Maar God, die iijfc is in barmhartigheid door zijne groote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, Ook toen wij dood waren, door de mis daden, heeft ons levend gemaakt met Christus. Dood door de misdaden en de zonden is van nature ook de kerke Gods. Al hare leden waren kinderen des doods. Dood moet ge hier nemen in zijn vollen zin. Dood als scheiding van God met al zijn gevolgen. De doodstaat, omdat tusschen God en 't hart indrong de zondemacht, die in duizend mis daden uitbot en uitbreekt en al erger en erger 't midden der Zeeuwsche broederen te zijn, hoe hij Zeeland binnenstoomende, zich tot die vrien delijke roode daken aangetrokken gevoelde, tot die huisjes met twee venstertjes, die hem aan zijn heitelan herinnerden, hoe hij gevoeldehier wonen mijne stamverwanten, want Friezen woonden vroeger tot aan Belgie's duin en daarom kunnen Friezen gevoegelijk Noord-Zeeuwen en de Zeeuwen Zuid-Friezen' genoemd worden. De man, die aldus Zeeuwen en Friezen als loten van één stam en dies verwant ook in karakter trekken beschouwde, kon op dat oogenblik niet vermoeden, dat hij thans deze uwe afdeelings- vergadering presideeren zou, als Noord-Zeeuw onder de Zuid-Fiezen. De meeting werd het volgende jaar '95 door een andere in dit kerkgebouw gevolgd, waar de predikanten Van Lummel en Schuurman van Alfen optraden. Als mijn geheugen mij niet bedriegt, is na dien tijd geene propaganda-meeting meer gehouden. Wat daarvan de oorzaak is, laat ik thans in het midden, doch ik wensch alleen te vragen: Acht men het overbodig hier in het koude, lauwe Zeeland een vergadering te beleggen, waar mannen met den gloed der overtuiging in bezielende taal met jeugdig vuur de belangen der Jongel. Ver. bepleiten? Acht men alle vereenigingen genoeg zaam overtuigd van den dringenden eisch om de Bondsideé alzijdig in het Vereenigingsleven uit te werken? Acht men, dat de verhouding tusschen kerke- raad en huisgezin tegenover de J ongel. Ver. scheiding maakt tusschen uw doemschuldig en verdervend hart en den heiiigen God! Immers de Heilige Geest is het werkend beginsel van het nieuwe, waarachtige leven. En van de onbekeerden moet worden gezegd natuurlijke menschen, den Geest niet heb bende Ach, wat de Geest mist, het is dood... Kent ge, mijn lezer, zoo den natuurstaat van uw hart? Doodelijk ongevoelig. De dreiging der ver doemenis kon het doen sidderen ja, voor een oogenblik. Maar 't zondig wezen en leven ging weer doorDe lokking des evangelies kon het bekoren ja een oogwenkmaar straks was alles weer weggedarteld en ver- zondigd Doodelijk onmachtig. Wat hebben wij de harde heilige spot moeten beamen„Zal ook een Moorman zijn huid veranderen of een lui paard zijne vlekken, zóo kunt gij ook goed doen, die geleerd zijt, kwaad te doen"! Ach, van nature dood voor Godvoor Zijne eer; voor Zijn liefdedienst, voor Zijn Geestes werk; doof, blind, lam, innerlijk buiten alles; vervreemd van het leven Godswaarlijk dood. Dood niet als het marmerbeeld op 't praalgraf; op welks gelaat de beeldhouwer een glimlach des vredes tooverde, die by stervenden soms zoo aandoenlijk schoon kan zijn, en u doet uitroepen: zie dat gelaat leeft! Niet als een zoodanig is, dat Zeeland in dit opzicht tot een navolgingswaardig exempel kan gesteld worden? Acht men de belangstelling der gemeenteleden, der kerk in het algemeen dus, zóó groot te zijn, dat men in het vaderland met kwalijk verholen jaloezie op Zeeland wijst Groningen en Friesland denken er anders over. Grijpen we niet met warme belangstelling in November naar ons Bondsorgaan, dat ons een gezellig verslag brengt van de altijd goed be zochte, goed geslaagde Groninger meeting in het Mil. Tehuis? Komaan dan Zeeuwsche afdeeling. Laat het Zuiden niet bij het Noorden achter blijven, laten we door krachtigen propaganda- arbeid in meeting en vergadering toonen, hoe wij het sprookje opvatten, dat men ons zoo gaarne toedicht, dat achter Zeeland geen land meer ligt. Niemand zal, hoop ik van mij vergen, dat ik met een gedetailleerd verslag u bezighoud, zoo niet vermoei, van den vooruitgang onzer afdeeling. Ik zou heusch vreezen te veel van uwe aan dacht te vergen, indien ik u ging opsommen welke Vereenigingen er ieder jaar onzen Prov. Bond werden toegevoegd. Ik wil u alleen in herinnering brengen, dat na het stichten der afdeeling de ringorganisatie ter hand genomen werd, zoodat Walcheren en Schouwen, weldra door Zuid-Beveland gevolgd, waarbij ook Bergen op Zoom zich inringde, een ring van Ger. J. V. bezat. Later kwam daarbij de potentieele ring Z.-Vlaanderen O. deel. Zoo bleek het jeugdige plantje levensvatbaarheid te be-

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1904 | | pagina 1