Srsva-u- \-is.--viti
ofbtr^ss td=
rr ai° der°ïï-s- -
Hefd'e r trko°nw jeVgrskr
rord^onrkoireIijke God'Die
voo? a zh s
eetUt-tndie
redSieX
WerkanZIhe? Wnk6iijk T VM hct Woórd-
gocDd:tab:dronztbGodrteraot.te """h™"™
is ZZ w°fn 6ren inzien' dat God bet
Laat al z^kfh mee
AxdB. v. n. Kamp.
De begroeting der gemeente.
ap-a-
Terugblik.
bijtVdenktn^ jaar hCt tera*z!a"
tafck- kgf
k ttrnTwfktr dr°ef Uit' da* we niet tot rectte
krachtsontwikkeling en ineensmelting des harten
„eigen, ht by .J dezenSj"
IkkandTtlfp3^ eQ °°k rt°ht 18 g6daan aan 'nij-
menten" g™ade: W°0rd en de Sa<™-
Zelfs nog zoo te verstaan, dat de Sacramenten
worden bediend Z™der de S»<=^«=enten
leer de nd' 'Baar n,ef »»ar de Gereformeerde
TT 7 Sacramenten zonder het Woord
Met Woord is dus het voornaamste middel
sacrament komt eerst in de tweede plaats.
Sopt 1Sf ef noS een ander onderscheid. Het
Sacrament kan alleen bediend worden in he
eveneens TnT6edndte; d"' W°°rd WOrdt bediend
e oneens in t midden der gemeentebuiten de
gemeente kan geen sacrament zijn, maar buiten
de gemeente kan wel het Woord zijn.
Het Woord Gods komt tot ons op velerlei
wijze In huisgezin en school wordt het blezen
en onderwezen; door boek en geschrift wordt het
ons verklaard; kortom, onder den zegen des
met'dat wmen,Wlj V" "gelijks
met dat Woord in aanraking. En wie zal ze Jen
hoe groot deze zegen is? Bij sommigen is°het
tltiidtf heke?rinZ-> hij anderen niet. Maar
altyd gaat er van dat Woord kracht uit
laat1nit^aeene weping' ,WeIk6 G°d onder ons
laat uitgaan maakt ons volk tot een Christelijk
HlJ houdt daarmede ons in toom -ansch
ons leven, ons wetenschappelijk staatkundig
maatschappelijk leven, 't staat op'den grondslw
van ve^e zoi^en.1"^ ^*5
w* 1S d'j all6S ScherP te onderscheiden
gemeente °S W°°rd3 in het midden der
Want in al die eerstgenoemde gevallen is het
wel degelijk onze God, Die naar Zijn voorzienig
bestel ons dit Woord brengt.
hJnüT deSeume?nte in da ambtelijke dediening
zondere °P b*
De gemeente toch is de gemeenschap der
heiligen; als zij samenkomt, vergaderen de «e-
loovigen God staat met Zijnen Heiligen Geest
i-iL™1' n Van e vergadering
Hb i? W nee£l hier de ambten inSeste'd- En
Hij is het, Die hier spreekt. Wel door den mond
van een mensch. En die mensch doet hStXr
op gebrekkige wijze, met veel onvolmaaktheid
Als der vemeeT* aan bet gr°°te feit zelf.
Als de gemeente vergadert, is het Christus zelf
Hellive Seh ft Zl00bbng Wij °ua houdei1 !""1 d®
Heilige Schrift, hebben wij het Woord dat daar
wordt verkondigd, te beschouwen als het Woord
dat God in Christus door den dienaar rechtstreeks
tot ons heeft te zeggen. ^"«.screeKS
En evenzoo met de Sacramenten.
Christus stelt, in den Naam van Cod het
sacrament inHij richt het aan, houdt het in
en UitTeeTefn' Ze'f de Badlenaar
En in zooverre handhaaft de Gereformeerde
leer wel degelijk de gedachte èn in den dienst
des Woords en in het Sacrament
r®0d zegt bet" Hij, de Getrouwe en Waar
achtige God, Die niet liegen kan.
in DA1s3 ook een bijzondere versterking
•H i rechtstreeks tot ons spreekt, dan zijn
j gekomen tot het punt, waarvan wij moeten
uitgaan om tot verzekerdheid te komen.
En nu is het volkomen waar, dat deze zaken
S °?3 met veel tegenspraak zullen ontmoeten.
ookin tem
z,al -j™ beweren, dat onze kerken
ook m de praktijk deze allereenvoudigste be<on-
?Zouwel haDl 1 ?r' Zija Wel 2ulke IedeQ-
tZou wel heel treurig zijn, als ze er niet waren
denken*1" ™n 'eden' dic alz0° niet
Leden, die publiek en openlijk uitspreken, dat
dit met gelooven. Weer anderen, die dit wel
geloovon doch verder zich geen rekenschap geven
besef dat Diet doord™g™ tot het
besef, dat we hier staan voor een heiligheid
Gods. Die 't Woord der prediking en dn
Sacrament dikwijls niet opmerken, dat het God
IS die spreekt
De dienst d Voords wordt dan eene ver
klaring van een tekst, met een woordje apart
„voor t hart De verklaring is dan voor 't hoofd I
t Sacrament is dan niet anders dan een herhaling
dooH°nZ0 nuJ !mV 0f een herinnering aan de?
dood van Christus!
Deze voorstelling van de Sacramenten is niet
Gereformeerd. Ze is eer Remonstrantsch of Soci-
niaansch, rationalistisch.
mP!LGerefrmeeoeu voorstelling van de Sacra-
menten is deze: Christus is het, Die in naam
staa^En! be'°°ft vfzekert -"«et voorop
wfe'r komen doen.6rS Plaata
Zoo ook in den Dienst des Woords. 't Verbond
het Woord ^brlcht worden!® anderS aIle6n
des Woord sJ ën^r SMrameTtenVS/oS4
Dat Woord zal nooit ledig wederkeprpn 7 i
ons zijn tot een opstanding'If t
Jchen °nS eein ontzettende gedachte, dat er men-
Wno /\n' Jarenlang, als leden der Kerk het
Saat der°ren'ir d™ het eenvoudigste
gelaat der wereld eens vertellen, dat ze nu no-
gedoopt te'11"' Üf' di' V8,kIaren natuariiik -el
gedoopt te zijn; want wie is er niet -edooüt?
maar die niet gaarne iets daarvoor zoud°en reke-
ze mPt hJ broeders en zusters bedenken, dat
met deze redeneering zeker zullen verloren
foTte Ze d? Heere biddeB daarvan ^ver^
lost te mogen worden.
En 't Avondmaal Ja, als we daar over spreken
dan zijn er zoovele bezwarenAls we die allen
7 opnoemen, dan is er geen einde.
ons to h heTnLV00ru! Br0eders en zusters laat
dat^ God ons schenkt. ™°rrecht is'
dan "biddent0t °fns sPreken; Hij Zelf. Laten wij
dan bidden met eerbied en diep ontzag te mo-en
SchT*77 rn Woord en Sacrament geldt h°et
„Schik U, o Israël, om Uwen God te ontvangen
Als de Dienaar des Woords optreedt in de
merreeenri^tSel00Vigen' °Pent hi^ b—nzijn"
Dikw.jls geschiedt dit met de woorden uit
n j "0n« hulpe is [niet staatl in den
heeft". 3D' die bemel en aarde gemaakt
A' ?emoeBte- Dit doet hij
aThun!eTeveT "°0rbeeId' dat 2ij d
He apostelen nu doen twee din-en- zp bp.
groeten hunne lezers met een zagsnbede en
Z%ene;:en,afSCheid hunne -teen
bevToLhnffbenaneeri3 b!ad al di<= aPostoIisehe
oe0roetingen nagegaan en bevonden, dat nooit
Gee tP U! g0dr"kt werd de naam des Heili-en
Allerminst, indien ze van oordeel zijn, dat als
Nu dunkt mij, dat 't zich letterlijk houden
aan Gods eigen Woord, uit vrees dat Woord te
verknoeien en te misduiden, een teerheid der
deeren 16 men behoort te
ei-pn W fc Aet Ietterlijk zich houden aan Gods
dat W eent ergernis zou worden in de naar
En to gereformeerde Kerk, dat is kras!
vrienden ik VerzeJkeren een d®r Wachter-
tóW H Mlddelburg, die in dat orgaan zijn
beklag doet over de z. i. hierin door een
eerlmg der V. Universiteit moedwillig der'-e-
die boozf UniversiteTu8 Dle booze man eQ
nomen ergernis.
Hieraan dacht ik bij dit verhaal.
o f°U dien crifcicus den wenk willen
Tnernis Dat Dle' met Sobriftuurlijk woord
gemis. Dat is een zeer ernstig woord Daar
staat geschreven: „Wee den mensch door wien
ergernissen komen, 'fc ware hem beter dat
een molenstee om zijn hals gedaan en hij ver
ken ware m de diepte der zee". Want een
7ZL^et de kJeineit °m totJezus te komen!
is aoodelijk voor de zielen!
2 tTTV "Ikret Web dat 1 Hm. 2:2
dEen i:£:5rk ua
ae bchrift en de traditie boven t Woord
He mensch boven God! 'fc Is net of ik hier een
Roomschen smaak in mijn mond krijg En
gij. mijn lezer? Jo -&n
protent
- deo inze°udherd bH^bt8 ^k°adm-
jJft gsdenken aan den smadelijken vrede waar
oor de dappere Transvalers en Vrijstatêrs af
koopen moesten den ondergang van hun volk
Efo dt I* de teruSblik op het thans doorleefde'
Mn dreigende zwaar geladen wolk, over 't eten
Wiksemstraafek0mT' Dadat eerst een f°U°
Dliksemstraa onverhoeds was Ingeslagen in ons
"p'uót tandt g0ed geSl0ten' 6nde hope leven
op t tot stand komen van wetten HJo
ntttlt I" 60 grODdtgL 'ametltl
met zu len sloopen maar bevestigen en versterken
Ons kerkelijk leven schoot niet op Deprofetie
zullen komen, zoolang de tweeërlei kerkelijke on
leiding alles en allen verdeelt. De woeling der
ut"d enPaktlJ Werd fitiaaraI£eI1'"' En niemand
dien kring sprak tot zijne broederen een
waarschuwend tot vredevoerend woord. Op onder
scheidene plaatsen werden nu vereenigtngen „p
gericht naast of tegenover den kerkera°ad om
keren™ 0Otljkrf v00r,tbes'aa» der School te verze-
rit r, 0r de Plaatsen in den kerkeraad
te bezetten met onverdachte ijveraars voor de
doorn geschiedde, toont al heel duidelijk waar
we naar toe gaan. J Wd,ar
do?radegaflehZSeland iS dH jaar berucht ge-orden
door de afscheiding van twee redacteur! van de
hero'wtr en door de onrust, in de Kerken
dat' met"? T°r de.°P,dchting van een tegen-blad,
Kerklid" verscheen4 d™ Daam "Ze™-cb
Ik heb de eerste helft van den jaarvan» nog
eens doorgebladerd en nergens een WeeltriM
tusschen de redacteurs gevonden. Er is dit jaar din
ook eigenlijk geen verschil geweest, dan een wei-e
eengs?X j T toete^> d«
n stuk zou geplaatst worden, tegen 't beding der
't1tukiprhn;m Ult.e.Jkanders vaarwater te blijven,
t Stukje had eigenlijk niets om 't lijf, maar over
de plaatsing had noch Ds. H noch Ds. L. iets
e zeggen, omdat 't een artikel gold van mij Ik
heb hierbij eenvoudig mijn recht gehandhaafd en
hebben o'm D°°} dat de br°eders beproefd
hebben om een ingezonden stuk, dat mij aangin-
l afspraat: bij mij behoorde buiten
dat zp hl? J knjgen' dat is niet recht. En
maakt d T den,ultfv^ hebben zwart ge-
maakt, dat kunnen de broeders nooit veraSt-
onth 1? V°0r u?n alwetenden God. Ik heb mij
onthouden om hierover iets te publiceeren. MaaJ
schrHv! an 00u W°Trdt nu af9ePerstdoor't jongste
schrijven van br. Houterman in 't „Kerkbij
dropfh°^°eTKW^ek Ik SChrijf "dit met ^nerlijke
Iroefheid Ik weet ook wel, dat velen 't niet zullen
kunnen gelooven. ^unen
- GoC.h in,deze emstige, oudejaarsavondstemmin-
ledenp K °-Pf i6t Alt jaardoorvv4orsteldeend0or-
ledene, schrijf ik, dat aan br. Ie Cointre oront
Kerkbode" trouw Sebleven^eu ootVnbuwe"
geboden d™ 2Ub6rS' die °nS bun steuB b0bb^
abonnementen te nemen, door kra-
8 artikelen, boeiend geschreven versla-en «n
berichten te tB Z6nden' door f'amilie-
berichten te plaatsen enz. Ook dank ik voor
Och, m alles is gebrek. Ook dit goede werk
o oor God als een wegwerpelijk kleed. Toch