Srsva-u- \-is.--viti ofbtr^ss td= rr ai° der°ïï-s- - Hefd'e r trko°nw jeVgrskr rord^onrkoireIijke God'Die voo? a zh s eetUt-tndie redSieX WerkanZIhe? Wnk6iijk T VM hct Woórd- gocDd:tab:dronztbGodrteraot.te """h™"™ is ZZ w°fn 6ren inzien' dat God bet Laat al z^kfh mee AxdB. v. n. Kamp. De begroeting der gemeente. ap-a- Terugblik. bijtVdenktn^ jaar hCt tera*z!a" tafck- kgf k ttrnTwfktr dr°ef Uit' da* we niet tot rectte krachtsontwikkeling en ineensmelting des harten „eigen, ht by .J dezenSj" IkkandTtlfp3^ eQ °°k rt°ht 18 g6daan aan 'nij- menten" g™ade: W°0rd en de Sa<™- Zelfs nog zoo te verstaan, dat de Sacramenten worden bediend Z™der de S»<=^«=enten leer de nd' 'Baar n,ef »»ar de Gereformeerde TT 7 Sacramenten zonder het Woord Met Woord is dus het voornaamste middel sacrament komt eerst in de tweede plaats. Sopt 1Sf ef noS een ander onderscheid. Het Sacrament kan alleen bediend worden in he eveneens TnT6edndte; d"' W°°rd WOrdt bediend e oneens in t midden der gemeentebuiten de gemeente kan geen sacrament zijn, maar buiten de gemeente kan wel het Woord zijn. Het Woord Gods komt tot ons op velerlei wijze In huisgezin en school wordt het blezen en onderwezen; door boek en geschrift wordt het ons verklaard; kortom, onder den zegen des met'dat wmen,Wlj V" "gelijks met dat Woord in aanraking. En wie zal ze Jen hoe groot deze zegen is? Bij sommigen is°het tltiidtf heke?rinZ-> hij anderen niet. Maar altyd gaat er van dat Woord kracht uit laat1nit^aeene weping' ,WeIk6 G°d onder ons laat uitgaan maakt ons volk tot een Christelijk HlJ houdt daarmede ons in toom -ansch ons leven, ons wetenschappelijk staatkundig maatschappelijk leven, 't staat op'den grondslw van ve^e zoi^en.1"^ ^*5 w* 1S d'j all6S ScherP te onderscheiden gemeente °S W°°rd3 in het midden der Want in al die eerstgenoemde gevallen is het wel degelijk onze God, Die naar Zijn voorzienig bestel ons dit Woord brengt. hJnüT deSeume?nte in da ambtelijke dediening zondere °P b* De gemeente toch is de gemeenschap der heiligen; als zij samenkomt, vergaderen de «e- loovigen God staat met Zijnen Heiligen Geest i-iL™1' n Van e vergadering Hb i? W nee£l hier de ambten inSeste'd- En Hij is het, Die hier spreekt. Wel door den mond van een mensch. En die mensch doet hStXr op gebrekkige wijze, met veel onvolmaaktheid Als der vemeeT* aan bet gr°°te feit zelf. Als de gemeente vergadert, is het Christus zelf Hellive Seh ft Zl00bbng Wij °ua houdei1 !""1 d® Heilige Schrift, hebben wij het Woord dat daar wordt verkondigd, te beschouwen als het Woord dat God in Christus door den dienaar rechtstreeks tot ons heeft te zeggen. ^"«.screeKS En evenzoo met de Sacramenten. Christus stelt, in den Naam van Cod het sacrament inHij richt het aan, houdt het in en UitTeeTefn' Ze'f de Badlenaar En in zooverre handhaaft de Gereformeerde leer wel degelijk de gedachte èn in den dienst des Woords en in het Sacrament r®0d zegt bet" Hij, de Getrouwe en Waar achtige God, Die niet liegen kan. in DA1s3 ook een bijzondere versterking •H i rechtstreeks tot ons spreekt, dan zijn j gekomen tot het punt, waarvan wij moeten uitgaan om tot verzekerdheid te komen. En nu is het volkomen waar, dat deze zaken S °?3 met veel tegenspraak zullen ontmoeten. ookin tem z,al -j™ beweren, dat onze kerken ook m de praktijk deze allereenvoudigste be<on- ?Zouwel haDl 1 ?r' Zija Wel 2ulke IedeQ- tZou wel heel treurig zijn, als ze er niet waren denken*1" ™n 'eden' dic alz0° niet Leden, die publiek en openlijk uitspreken, dat dit met gelooven. Weer anderen, die dit wel geloovon doch verder zich geen rekenschap geven besef dat Diet doord™g™ tot het besef, dat we hier staan voor een heiligheid Gods. Die 't Woord der prediking en dn Sacrament dikwijls niet opmerken, dat het God IS die spreekt De dienst d Voords wordt dan eene ver klaring van een tekst, met een woordje apart „voor t hart De verklaring is dan voor 't hoofd I t Sacrament is dan niet anders dan een herhaling dooH°nZ0 nuJ !mV 0f een herinnering aan de? dood van Christus! Deze voorstelling van de Sacramenten is niet Gereformeerd. Ze is eer Remonstrantsch of Soci- niaansch, rationalistisch. mP!LGerefrmeeoeu voorstelling van de Sacra- menten is deze: Christus is het, Die in naam staa^En! be'°°ft vfzekert -"«et voorop wfe'r komen doen.6rS Plaata Zoo ook in den Dienst des Woords. 't Verbond het Woord ^brlcht worden!® anderS aIle6n des Woord sJ ën^r SMrameTtenVS/oS4 Dat Woord zal nooit ledig wederkeprpn 7 i ons zijn tot een opstanding'If t Jchen °nS eein ontzettende gedachte, dat er men- Wno /\n' Jarenlang, als leden der Kerk het Saat der°ren'ir d™ het eenvoudigste gelaat der wereld eens vertellen, dat ze nu no- gedoopt te'11"' Üf' di' V8,kIaren natuariiik -el gedoopt te zijn; want wie is er niet -edooüt? maar die niet gaarne iets daarvoor zoud°en reke- ze mPt hJ broeders en zusters bedenken, dat met deze redeneering zeker zullen verloren foTte Ze d? Heere biddeB daarvan ^ver^ lost te mogen worden. En 't Avondmaal Ja, als we daar over spreken dan zijn er zoovele bezwarenAls we die allen 7 opnoemen, dan is er geen einde. ons to h heTnLV00ru! Br0eders en zusters laat dat^ God ons schenkt. ™°rrecht is' dan "biddent0t °fns sPreken; Hij Zelf. Laten wij dan bidden met eerbied en diep ontzag te mo-en SchT*77 rn Woord en Sacrament geldt h°et „Schik U, o Israël, om Uwen God te ontvangen Als de Dienaar des Woords optreedt in de merreeenri^tSel00Vigen' °Pent hi^ b—nzijn" Dikw.jls geschiedt dit met de woorden uit n j "0n« hulpe is [niet staatl in den heeft". 3D' die bemel en aarde gemaakt A' ?emoeBte- Dit doet hij aThun!eTeveT "°0rbeeId' dat 2ij d He apostelen nu doen twee din-en- zp bp. groeten hunne lezers met een zagsnbede en Z%ene;:en,afSCheid hunne -teen bevToLhnffbenaneeri3 b!ad al di<= aPostoIisehe oe0roetingen nagegaan en bevonden, dat nooit Gee tP U! g0dr"kt werd de naam des Heili-en Allerminst, indien ze van oordeel zijn, dat als Nu dunkt mij, dat 't zich letterlijk houden aan Gods eigen Woord, uit vrees dat Woord te verknoeien en te misduiden, een teerheid der deeren 16 men behoort te ei-pn W fc Aet Ietterlijk zich houden aan Gods dat W eent ergernis zou worden in de naar En to gereformeerde Kerk, dat is kras! vrienden ik VerzeJkeren een d®r Wachter- tóW H Mlddelburg, die in dat orgaan zijn beklag doet over de z. i. hierin door een eerlmg der V. Universiteit moedwillig der'-e- die boozf UniversiteTu8 Dle booze man eQ nomen ergernis. Hieraan dacht ik bij dit verhaal. o f°U dien crifcicus den wenk willen Tnernis Dat Dle' met Sobriftuurlijk woord gemis. Dat is een zeer ernstig woord Daar staat geschreven: „Wee den mensch door wien ergernissen komen, 'fc ware hem beter dat een molenstee om zijn hals gedaan en hij ver ken ware m de diepte der zee". Want een 7ZL^et de kJeineit °m totJezus te komen! is aoodelijk voor de zielen! 2 tTTV "Ikret Web dat 1 Hm. 2:2 dEen i:£:5rk ua ae bchrift en de traditie boven t Woord He mensch boven God! 'fc Is net of ik hier een Roomschen smaak in mijn mond krijg En gij. mijn lezer? Jo -&n protent - deo inze°udherd bH^bt8 ^k°adm- jJft gsdenken aan den smadelijken vrede waar oor de dappere Transvalers en Vrijstatêrs af koopen moesten den ondergang van hun volk Efo dt I* de teruSblik op het thans doorleefde' Mn dreigende zwaar geladen wolk, over 't eten Wiksemstraafek0mT' Dadat eerst een f°U° Dliksemstraa onverhoeds was Ingeslagen in ons "p'uót tandt g0ed geSl0ten' 6nde hope leven op t tot stand komen van wetten HJo ntttlt I" 60 grODdtgL 'ametltl met zu len sloopen maar bevestigen en versterken Ons kerkelijk leven schoot niet op Deprofetie zullen komen, zoolang de tweeërlei kerkelijke on leiding alles en allen verdeelt. De woeling der ut"d enPaktlJ Werd fitiaaraI£eI1'"' En niemand dien kring sprak tot zijne broederen een waarschuwend tot vredevoerend woord. Op onder scheidene plaatsen werden nu vereenigtngen „p gericht naast of tegenover den kerkera°ad om keren™ 0Otljkrf v00r,tbes'aa» der School te verze- rit r, 0r de Plaatsen in den kerkeraad te bezetten met onverdachte ijveraars voor de doorn geschiedde, toont al heel duidelijk waar we naar toe gaan. J Wd,ar do?radegaflehZSeland iS dH jaar berucht ge-orden door de afscheiding van twee redacteur! van de hero'wtr en door de onrust, in de Kerken dat' met"? T°r de.°P,dchting van een tegen-blad, Kerklid" verscheen4 d™ Daam "Ze™-cb Ik heb de eerste helft van den jaarvan» nog eens doorgebladerd en nergens een WeeltriM tusschen de redacteurs gevonden. Er is dit jaar din ook eigenlijk geen verschil geweest, dan een wei-e eengs?X j T toete^> d« n stuk zou geplaatst worden, tegen 't beding der 't1tukiprhn;m Ult.e.Jkanders vaarwater te blijven, t Stukje had eigenlijk niets om 't lijf, maar over de plaatsing had noch Ds. H noch Ds. L. iets e zeggen, omdat 't een artikel gold van mij Ik heb hierbij eenvoudig mijn recht gehandhaafd en hebben o'm D°°} dat de br°eders beproefd hebben om een ingezonden stuk, dat mij aangin- l afspraat: bij mij behoorde buiten dat zp hl? J knjgen' dat is niet recht. En maakt d T den,ultfv^ hebben zwart ge- maakt, dat kunnen de broeders nooit veraSt- onth 1? V°0r u?n alwetenden God. Ik heb mij onthouden om hierover iets te publiceeren. MaaJ schrHv! an 00u W°Trdt nu af9ePerstdoor't jongste schrijven van br. Houterman in 't „Kerkbij dropfh°^°eTKW^ek Ik SChrijf "dit met ^nerlijke Iroefheid Ik weet ook wel, dat velen 't niet zullen kunnen gelooven. ^unen - GoC.h in,deze emstige, oudejaarsavondstemmin- ledenp K °-Pf i6t Alt jaardoorvv4orsteldeend0or- ledene, schrijf ik, dat aan br. Ie Cointre oront Kerkbode" trouw Sebleven^eu ootVnbuwe" geboden d™ 2Ub6rS' die °nS bun steuB b0bb^ abonnementen te nemen, door kra- 8 artikelen, boeiend geschreven versla-en «n berichten te tB Z6nden' door f'amilie- berichten te plaatsen enz. Ook dank ik voor Och, m alles is gebrek. Ook dit goede werk o oor God als een wegwerpelijk kleed. Toch

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1904 | | pagina 2