Voor de Vrije!
Satire.
Een zilveren jubilé.
Gemeenschap der heiligen.
consciëntie. Doch als ge dat eerste verzuimt,
dat deert u niets. En toch, hierover moest
ge in uw ziel bezwaard zijn, dat ge de ver
geving uwer zonde niet gelooft, gel'jk het
betaamt.
Die nu de vergiffenis Gods recht gelooven,
prijzen en waardeeren ze boven al wat in de
wereld is. Ze achten ze een parel van de
grootste waarde. Zij is hun een schat. En bij
die schat verwijlt dikwerf hun hart. Vleesch
en bloed heeft het hun niet geopenbaard. Het
leeft als een overtuiging van Boven in hun ziel,
dat God vergeeft.
Dies bidden ze, dat God dit geloove in hun
ziel versterke en beware. En h09 levendiger
't geloove werkzaam is, des te teederder is
in de harten de eerbiedige, kinderlijke vreeze
om God te bedroeven en opnieuw de ver
giffenis noodig te maken. Want in Zijn ver
gevende genade krijgen we God-zelf lief en
die wederliefde dringt om God te leven, heilig
en onberispelijk. Gezegend zij de God en Vader
van onzen Heere Jezus Christus, die ons geze
gend heeft met alle geestelijke zegeningen in
den hemel in Christus, gelijk hij ons uitver
koren heeft in Hem, voor de grondlegging der
eeuwen, opdat wij zouden zijn heilig en onbe
rispelijk voor Hem in de liefde!
WAGENAAR.
vrienden der Vrije uit stad en omtrek zullen
opkomen als een eenig man, spreekt van zelfde
getrouwen zullen niet ontbreken. Doch ook wen-
schen wij, dat vele broeders en zusters, wier
sympathieën niet zeer levendig zijn, eens komen
hooren. Zij 'teen goede avond!
Dinsdagavond zal Ds. Renkema optreden te
Goes. Aangevraagd en verkregen is door het
locaal-comité alhier, bestaande uit de broeders
J. Buyse, A. A. J. Dekker, J. de Jonge Jr.,
F. G. C. Rothuijsen, P. I. Somer, A. J. Wemels-
felder, de Geref. kerk.
De pogingen om de belangstelling voor de U
ook in Zeeland te verlevendigen en met 't oog op
de vermeerdering en versterking van faculteiten
nieuwen steun te werven, worden op verzoek van
't comité hartelijk aanbevolen door de H.H.
P. Dregmans, notaris en lid van den gemeente
raad te° Axel, Ds. A. Littooij, predikant te Mid
delburg, H. J. van der Meer, lid van de Prov.
Staten° en lid van den gemeenteraad te Vlissingen,
D. Mulder, hoofdonderwijzer te Zierikzee, Dr. L.
Wagenaar, pred. te Middelburg en D. Wisboom
Verstegen, lid van de Prov. Staten van Zeeland,
nota l van Middel-
u.mT mede-onder-
ime in haar
gnis geboden,
teek»
natie
waar
'agenaar.
Verleden week was ik in Friesland en genoot
er den provincialen Universiteitsdag. Het krokte^
of, zooals de Zeeuwen zeggen, het mieselde. 't Woei,
't was ruw en guur. Maar een opkomstUit alle
steden en dorpen. Wel acht honderd menschen.
Mannen en vrouwenonder deze laatste nog
veel Friesche kappen. Wat was 't een opwekkend
gezicht van 't podium in de Noorderkerk, die
amphitheaterschgewijze oploopt. Hu stond ik nog
eens in 't midden mijns volks in het Calvinistisch
Friesland.
Wat sprak Bavinck prachtig. Alles nmg aan
zijn lippen. De massa kon 't natuurlijk niet
navertellen. Maar ieder voelde, dat 't heerlijk was.
Zoon rede geeft u een doop des geestes. Ver-
kwikkend, sterkend, bezielend. Ja, die zeldzaam
rijk begaafde geleerde is thans op zijn plaats.
Welk een voorrecht, een zijner studenten te mogen
ziirij
Ook Anema gaf gezonde kostpleitend voor
de eenheid in wetenschappelijk beginsel alsi on
misbaar voor den bloei eener Universiteit. Zelts
de liberalen voelen 't, nu er sprake viel van een
homoeopaath onder de allopathen
's Avonds mocht ik uitspreken, wat er blijkbaar
in de harten leefde. Wat een geestdrift Hoe
diep heeft de Vrije Universiteit wortel geschoten
in de harten van 't Friesche Calvinistisch Volk!
Doch ook Zeeland heeft mannen en vrouwen,
die zeer gevoelen de hooge beteekenis dezer
stichting voor Land en Kerk en die de Vrije
waardeeren als een groot en heerlijk Gods
geschenk
Dit blijkt daaruit dat zich hier een comité vormde
van broeders uit onderscheidene plaatsen; van
welk comité voorzitter en secretaris zijn twee
waardige jonge mannen, die, uit de Kerken der
Scheiding gesproten, aan de Vrije een Universitaire
opleiding hebben genoten.
Uit de Bevelanden hebben in dit comité zitting
de heeren A. Boot, hoofd der school te Krui-
ningen en L. J. Florusse te Hansweerd, dat bur
gerlijk en kerkelijk onder Kruiningen behoort,
mitsgaders de heer G. G. Gijben te Ierseke, een
officier van de oude garde. Het Over-jordaansche
wordt vertegenwoordigd door Ds. R. v. d. lvamp
uit Axel, wien 't zeker wel gelukken zal ook in
dat goede land een locaal-comité te doen optreden,
't Zou me zoo gezelllig toelijken om b.v. eens te
Terneuzen een zomerschen Zeeuwschen Univer
siteitsdag bij te wonen.
Een avond voor de Vrije zullen we D.V. reeds
in de volgende week genieten. Ds. Renkema,
Geref. pred. te Rijnsburg bij Leiden hoopt op te
treden te Goes en te Middelburg. Deze zeer be
gaafde spreker heeft op exegetisch theologisch
gebied een goeden naam verworven door zijne
uitlegkundige werken over het boek Job en de
gelijkenissen van den Zaligmaker. Als redenaar
heb ik hem nimmer gehoord, doch vernomen,
dat hij te Rotterdam een rede voor de V. U.
heeft gehouden, die met groot genot is aangehoord.
Dit optreden van Ds. Renkema zal D.V. plaats
vinden op a.s. Woensdag 9 November des avonds
om half 8 in de daarvoor welwillend afgestane
gezellige en verwarmde Gasthuiskerk. Dat alle
Ar
Nï
king
W
nieu\
stad,
gend
hek,
alleer
lust c
En
en se
gevaa
Walcl
Ds.
zicht
riep 1
over 1
sebos,
dienst'»
leiding
Ds. B(
in danl
Zoo voor het dagelijks gebruik zijn beginselen,
ook duur. Ze kosten je veel strijd en moeite en
verdriet. Ze kosten je familie en vrienden, en
geld en goed ook. Ze kosten je altijd een deel
van je partij, want ze maken altijd verdeeldheid
en breuke. Je maakt er te veel vijanden mee.
En dan weet je vooral van de Bijbelsche begin
selen, dat ze in deze zondige wereld toch niet
geheel in toepassing te brengen zijn.
Daarom beginselen zijn wel goed en ook on
misbaar, maar je moet er een beetje practisch
mee weten om te gaan. Je moet er de slag van
hebben, om ze zoo aan de praktijk aan te passen.
En nu schijnt Ds Sikkel hiervan den slag maar
niet te kunnen beet krijgen. Men moet dan ook
half schrikken, als hij aan 't woord komt, want
dat geeft altoos „rumor in casa", dan stuift al-
spoedig het stof in wolken omhoog.
Geen wonder dat men hem gelijk enkele
anderen in sommige kerkelijke vergaderingen
nooit ziet.
Zoo nu weer met zijn stellingen over „Vakor
ganisatie."
Menschen, menschen, wat een rumoerVolgens
een zekere collega van me, was het hart der
broederen er vol over. 't Is te verstaan
Behoef ik er onder te zetten, wie van deze
regels de schrijver is?
Over de stellingen zelve en den Open briet
van Gispen geven we D. V. een en ander in
't volgend nummer.
,n verkwik-
fenomen het
dden in de
terugsprin-
Dr 'n ijzeren
k gebouw;
srigens een
wethouder
daarbij af-
terkerk op
•isch over-
(muiden en
iij had het
Ds. Hui
zeer ver
inaar aan-
doleantie.
•d en ging
>s. Donner
in aam - i
hadden voor de uïtnoodiging om ook nog een
woord te spreken moeten bedanken. Alles was
in ruim twee uren afgeloopen. In de consistorie
onthaalde de kerkeraad de afgevaardigden en
spraken Ds. Kerkhof en Ds. Ingwersen en ook
wethouder Franse een vriendelijk woord, terwijl
ds. Littooij opwekte om nu een school te begeeren:
Wij wenschen ds. B. en zijne gemeente met dit
nieuwe kerkgebouw van harte geluk.
Waöenaab.
Ergens vonden we de volgende Satire.
Waarde Vriend
Ge hebt zeker dezer dagen wel van Ds. Sikkel
wehoord en van zijn stellingen. En sind ik er U
over schreef, hebt gij ze ook wel met de nu
verschenen toelichting gelezen.
Een lastig man, die Ds. Sikkel. Hij is zoo
principieel, zoo idealistisch.
Hij houdt er niet alleen beginselen op na,
welk fatsoenlijk man, die meetellen wil, doet dat
nu niet, maar hij wil nu ook beginselen in
praktijk brengen. Hij zou heusch willen, dat het
praktische leven van die beginselen uitging en
naar de levensregelen, zooals die in 't Woord ge
openbaard zijn, zich schikte en richte.
Hij is zoo niets geen politiek man. En dat is
lastig in onzen tijd van „jij wat en ik wat,
maar ik 't meest".
Zie amice, beginselen zijn goed. Je kunt er
tegenwoordig niet buiten. Iedereen zoekt er dan
ook naar. En ik ben wel eens bang, dat het met
de beginselen zal gaan als met de olifanten in
Afrika° Len heeft er zoodanig jacht op gemaakt,
dat ze bijna uitgeroeid en zeldzaam meer te vinden
zijn.
Maar overigens schijnt 't het best, om met de
beginselen te doen, als de apothekers indertijd
met de Jeruzalemsche zeep deden. Dat was toen
in de mode eu dus duur, en ze moesten het toch
in voorraad hebben, want als de inspecteur kwam,
vroeg hij er zeker naar. Maar voor het dagelijksch
gebruik kon men het best met gewone spaansche
zeep doen en die was goedkoop.
Den 23sten Januari a.s. zal het 25 jaar zijn,
dat de Unie, Eene School met den Bijbel werd
opgericht. Op Donderdag na Paschen wil het
bestuur dat zilveren jubilé vieren te Utrecht, in
't middelpunt van 't land.
Doch het noodigt alle locale comité s dringend
uit om op Zaterdag 23 Januari a s. een feestelijke
samenkomst te houden, waarin over de aanleiding
tot en de vruchten van deze Vereeniging wordt
cresproken. Dit zal ons wakker Middelburgs Comité
zeker geen tweemaal gezegd behoeven te worden.
Zoo'n gezellige avond in de Bogardzaal, dat zou
recht prettig zijn!
r Wag EN A AR.
Een werk van waarde.
De predikanten Renkema en Rudolph g^ede
«reburen en samen werkende vrienden! hebben
voor de gemeente verklaard" de Gelijkenissen
onzes Heeren Jezus Christus, en Schenk Brill
uit Doesburg geeft in loyaal formaat deze uitne
mend goede verklaring uit.
Wij onderschrijven zonder eenig voorbehoud
de aanbeveling der professoren Bavinck, Biester-
veld en Kuyper.
De verklaring hoe gaarne gaf ik als proeve
die van „de dolle tarwe, door schennige hand
tusschen de goede gezaaid" is grondig, beider,
rijk met aanhalingen en bewijsplaatsen gestoffeerd
en bijna ouderwets militant en rijk in toepas
selijke aanwending.
Ik heb met veel genoegen met deze verklaring
kennis gemaakt. Voor zoover ik oordeelen kan
uit de eerste aflevering, draagt ze haar naam
terecht. En dat wil bij gelijkenissen heel wat
zeggen.
00 Wagenaar.
Niet alleen op sociaal en maatschappelijk gebied,
maar ook op kerkelijk en geestelijk terrein, werd
in den laatsten tijd herhaaldelijk gesproken van
solidariteitklonk u het „Weest solidair alom
in de ooren.
En geen wonder, wie indenkt welk een kracht
hoeveel opoffering het gevoel van de solidariteit
heeft bewerkt in de droeve dagen van werkstakingen
en de „misdadige samenzwering", die zal begrijpen
hoe op elk ander terrein, waar steun en mede
werking moet worden verleend, waar de saam-
hoormheid behoort uit te komen, op het solidair
zijn °de nadruk wordt gelegd, op solidariteit
wordt aangedrongen.
't Zijn de revolutionairen, de socialisten en
anarchisten, die de solidariteit zoo hoog verheven
hebben, die deze schoone deugd zoo populair
deden worden, helaas om verkeerde en zondige
doeleinden te bereiken.
't Is misschien ook daarom, dat ik op kerkelijk;
en geestelijk gebied niet gaarne van sobd.^rite1^
hoor spreken en mij liever houd aan het bij belsch
spraakgebruik, waarom ik boven dit stukje plaatste
de gemeenschap der heiligen.
Die „gemeenschap der heiligen" hoe heerlijk
openbaarde zij zich in de eerste Christenkerken