Herfst.
Op den goeden weg?
Nieuw leven.
Winterlezingen.
OFFICIËELE BERICHTEN.
Catechisaties van Middelburg C.
6 Dinsdag 1 I, jongens v. 10—14 jaar.
De herfst spreekt sterk tot 't gemoed. Sterk,
weemoedig. Als kind reeds voelden we ons aan-
gedaan door Van Alphen's versje
'k Zie de geele bladers vallen,
Met den zomer is 't gedaan.
Ach, 't gehuil van wind en regen
Kondigt ons den winter aan.
En schier alle dichters hebben hun gevoel
uiting gegeven bij dat zien vallen der bladeren.
Doorgaans nu wekt dit een bloote weemoeds-
stemming met grafgedachte.
Ach wij wandelen allen
Naar het stille graf
Ook de menschen vallen
Als de bladeren af.
Althans een melancholisch neerbuigen der ziele
Herfst met zijn stormbijl de luchten kliefde
't Laatste blad vloog van den boom.
Bleek als onverstane liefde,
Roerloos als een bange droom.
Arm 'bleek bladSlechts luttel dagen
Hebt ge uw levensdroom geleefd.
Groenend, groeiend, hoog-gedragen,
Naar een blijer bloei gestreefd.
Arm bleek blad! Nu prijs gegeven
Aan den warlwind, waai tot mij.
'k Leg u in 't boek van mijn leven
Tusschen blaan, droef geel als gij
Enkel sentimentaliteit. Droefheid naar de we
reld zonder vrucht; werkende slechts den dood.
Hoe geheel anders is de herstpoëzie der Heilige
Schrift. Ook daar ziet ge den bladeren-val. Doch
de herfstwind heeft een roepstem niet tot levens
weemoed, maar tot levensernst
Zoo klinkt de klaagstem des Goddelijken Woords
Ziet, wij allen vallen af als een blad en onze
ongerechtigheden voeren ons heen als een werwél-
wind
De herfstwind jaagt de dorrende bladeren voort
in modder en slijk, waar ze vergaan.
Zoo jagen de zonden de goddeloozen. Zonder
rusten voortschijnbaar spelend, altoos dorrend,
stervend, vergaand. Als een herfsttafereel van
dwarrelend en rottend gebladerte, is veelszins
het leven buiten God.
Doch wie in God leeft en waarlijk God vreest
en God dient, die zijn leven leerde te schikken
en te richten tot de ware heiliging van zijn Vader-
Naam, hij rijpt als een fijne herfstvrucht. Als de
wijndruif. Als de edelste peer. En hoe meer arbeid
deL Geestes besteed werd in zijne volmaking, des
te fijner werd de smaak, des te voller de vorm.
Totdat de Hovenier komt en hem voorzichtig
plukt. Rijp voor den Hemel.
Wagenaar.
In de Groninger Kerkbode vraagt een der
bekende vrienden van de Theol. School, of men
„wel op den goeden weg is, wanneer men overal
vereenigingen opricht ter behartiging van de
belangen der Theol. School". En hij merkt op
Indien de Theol. School ook uitging, (evenals de
Vrije Univ.) van eene paticuliere vereeniging,
dan had het zin om locale comité's op te richten,
die er voor ijveren om de zaak tot bloei te brengen.
Nu nietNu treedt men in het werk der plaat
selijke Kerken. De Theol. School is kerkelijk
in elk opzichtook financiëel
Zoo schrijft deze helderziende broeder, doch
aan 'tslot van zijn artikel bindt hij in. Indien
een kerkeraad niet ijvert, niet wil ijveren, ja.
dan mogen de ij veraars opstaan uit de leden en
Incognitus zegt 't niet met ronde woorden,
maar 't ligt er in dan mogen toch wèl der
gelijke vereenigingen worden opgericht.
Nu kan men zeker van geen enkelen kerkeraad
meer vergen, dan dat de voorgeschreven collecten
getrouwelijk worden gehouden. Wie veel over
heeft voor de „eigen inrichting der Kerk" geve.
Daar zijn geen vereenigingen voor noodig. Bazuin
en Wachter spreken wekelijks hun woord tot al
de vrienden der Theol. School.
Het oprichten van locale ijver-Comité's leidt
tot gespannen verhoudingen met kerkeraad en ge
meente. Te Delft is dezer dagen door den kerke
raad 't kerkgebouw geweigerd aan ds. Voge
laar, die door het comité was uitgenoodigd te
komen ijveren. Men gevoelt, wat vlammen daar
nu knetteren in de ontroerde gemeente
De vereenigingen moeten wel broeinesten worden
van oppositiegeest en kweken een ijverzucht, die
zeer gevaarlijk en zeer noodlottig is voor den
bloei van 't kerkelijk leven. En gevaarlijk
ook voor de school. Actie werkt reactie. En ook
als de Th. Sch. in haar kerkelijk karakter be
gint te verzwakken en straks ook min of meer
de school der vereenigingen zou worden, dan ligt
misschien, in die lijn een oplossing der kwestie,
die hare verdedigers 't allerminst begeeren
Wagenaau.
Tot theologisch hoogleeraar te Utrecht is be
noemd dr. H. Visscher. Zwollenaar van geboorte,
werd hij wetenschappelijk opgevoed door dr.
Daubanton, studeerde onder Acquoy te Leiden
en trad eerlang op als beslist Calvinist, bond
genoot van ds. de Lind van Wijngaarden en
anderen, die den gezangbundel verwerpen. Eerst
werkte hij als predikant te Sint Jansga bij Hee
renveen, en bewerkte er zijn proefschrift over
Amesius, dat hij in 1894 verdedigde. Later stond
hij te Zegveld en Delft, vanwaar hij, om rustig
te werken aan een bibliografisch woordenboek,
verhuisde naar de pastorie van Ouderkerk.
Dit optreden toont niet slechts, dat ook in
het Hervormd kerkgenootschap weer Calvinistisch
leven opwaakt, dat tegen den anti-gereformeerden
kerkvorm reageert en de oude waarheid brengt
in vele hervormde gezinnen, die thans zoo groot
gevaar loopen door allerlei wind van leer te
worden afgevoerd ver van Christus' kruis, doch
ook dat de opbloei der Calvinistische wetenschap
om zich grijpt in al breeder kring.
Ook geeft deze benoeming opnieuw een blik
in de ruimte van hart van onzen tegenwoordigen
minister van binnenlandsche zaken, die ook aan
een Staats-Universiteit den z. i. besten theoloog
stelt, dien hij vinden kan.
W.
Op 13 November, 16 December en 20 Januari
e.k. hoop ik in de kleine zaal van't Schuttershof
een drietal lezingen te houden, respectivelijk over
Girolamo Savonarola, De Nobelste der Nassau's
(Willem Lodewijk) en De IJsbreker en de Héros
van het Réveil (Bilderdijk en Da Costa), aanvang
om 8 uur. Toegangskaarten voor al de 3 lezingen
stelde ik verkrijgbaar a f 1.voor 't drietal avon
den. Wat ik na bestrijding der onkosten overhoud,
zal ik besteden voor een nader te melden mensch-
lievend doel. Nog een klein getal kaarten is
beschikbaar bij den concierge van 't Militairen Te
huis in de Nieuwsbraavt, waar de lijst ter teekening
ligt.
Wagenaar.
Beroepen te N. Dordrecht en te Sleen Ds. J.
Sybrandy te Mildam, te Oudewater Ds. H. Hoek
stra te Arnhem, te Bunschoten (B) Ds. J. J.
Berends te Maassluis.
Aangenomen naar Wildervank door Ds. M.
Meijering te Nieuwe Pekela, naar Stiens door
Ds. J. Sybrandy te Mildam.
Bedankt voor Borger door Ds. C. M. W. Plet
te Wezep, voor N. Dordrecht door Ds. J. Sy
brandy te Mildam.
Intrede te Hattem door Ds. J. Sybesma van
Ulrum uit 1 Thessal. 5 25. De bevestiger,
Ds. v. Anken van Urk sprak over 1 Petri
5 2a.
Intrede door Ds. G. P. Oberman te Voorst naar
aanl. van Hebreën 10 5—10. De bevestiger
Ds. A. Boekenoogen sprak uit Jesaja 30 20b.
De Collecte voor de School met den Bijbel
bracht te Oostkapelle op f78.60, nl. f37.20 coll.
Geref. Kerk, f 16.40 van de Oud-Geref. gemeente
en een extra Uniegift van f 25.en te Colijns-
plaat met Cats f 100.72, te Brouwershaven f 19.33,
te Sprang met Besoyen en Waalwijk (N.-Br.)
f 22.53.
Ond-Vosmeer. Maandag had alhier de opening
plaats der „School met den Bijbel". De eerste
op het eiland Tholen.
1 Maandag 1 uur klas I, meisjes v. 10—14 jaar.
2 2 II, meisjes v. 15—17 jaar.
3 7 jongelingen van buiten.
4 8 kl. II, jongens v. 1517 jaar.
5 9 III, jongelingen.
7 2 meisjes van buiten.
8 3 kl. III, meisjes.
9 6 paralelklas I, meisjes.
10 7 U-,
11 8 III,
Klasse II en III zeggen den Catechismus-
Zondag op, waarover des Zondags is gepreekt.
Alleen catechisatie n°. 8 heeft tegenwoordig
Hellenbroek. Klas I leert opgegeven gedeelten
uit den bijbel.
Ouders, meesters en vrouwen worden vriende
lijk verzocht, zich te vergewissen of't opgegevene
tijdig geleerd is, te waken voor trouw bezoek,
en in 't huiselijk gebed aan de catechisaties
voorafgaande, den leeraar in dezen zijnen gewich-
tigen arbeid te gedenken.
De afzondering wordt gegeven op Vrijdag
avond. De eene week om <oH en om 8V2 uur,
de andere week om ~ilA uur.
De cursus, waartoe alle Middelburger jonge-
dochters van gereformeerde belijdenis vriendelijk
genoodigd worden, loopt thans over 1 Samuël,
en wordt gehouden in Concordia, om den anderen
deren Vrijdagavond, lYi uur.
Ds. Wagenaar.
De kerken, die nog geen antwoord toezonden
op het vriendelijk verzoek, inzake deKerkWest-
Kapelle, worden dringend uitgenoodigd dit vóór
den llden dezer te doen.
Namens do financieele commissie
W. A. DE RIJCKE,
penningm.
ZENDINGSSCHOOL
te Middelburg (school Gravenstraat) Woensdag
middag om 2 uur.
Vlissingen B. Vergadering van manslidmaten,
ter verkiezing van drie ouderlingen en twee diake
nen op Maandag 9 November, des avonds te acht
uur in de consistoriekamer.
De dubbel getallen zijn: voor ouderlingen de
Brs. M. v. d. Broeke, C. P. I. Dommisse, J. D.
Fregeres, H. Guillaume, G. v. d. Putte en C. v.
d. Voort; voor diakenen, de Brs. A. Botting, T.
Kamermans, J. Pieters en Ph. J. Woltering.
Namens den Kerkeraad
P. G. Laernoes. scriba.
Kruiningen5 Nov. 1903. Werden we 25
Oct. als gemeente geschokt doordat onze geliefde
leeraar, Ds. H. W. Laman, ons mededeelde een
roeping te hebben ontvangen van de gemeente
Jutrijp en Hommerts, thans kunnen we verblijd
mededeelen, dat we gisteren, en wel op Dankdag
verblijd werden, doordat ZijnEerw. ons mede
deelde, vrijmoedigheid gevonden te hebben
voor die roeping te bedankenen dat hij
alzoo nog tot in „lengte" van jaren voor de
Gemeente en voor classe en voor prov. tot
een rijken zegen zij; wijl we in deze dagen, zoo
een behoefte hebben ook in onze omgeving aan
mannen als hij, noch van A noch van B, maar
van die in Christus Jezus zijn tot Eén te brengen.
De Heere trooste de teleurgestelde gemeente
en schenke haar ook spoedig een Leeraar die haar
leidt in de grazige weiden is onze wensch en bede.
Namens den Kerkeraad,
L. J. Florusse, Scriba.
VERANTWOORDING VAN LIEFDEGAVEN.
In hartelijken dank ontvangen van de familie
P. f 1.50, van den Heer G. f 1.50 en van Mejuffr.
A. en M. f 1.
Zusterkring.
Vlissingen B. In dank ontvangenvoor de kerk,
opbrengst der Stuivers vereeniging op 2 October,
f 21.voor de Zustersvereeniging „Diakonaal-
Hulpbetoon", f 5.en voor de Zending (Heiden
penning) van B. d. W. 52 halve centen en van
J. D. H. 1582 gebruikte postzegels.
Namens den Kerkeraad
P. G. Laernoes. scriba.
BOEKAANKONDIGING.
J. J. Bajema. De strafgerichten Gods op aarde
tijdpreek naar 1 Petri V:6, in verband met en
naar aanleiding van de weersgesteldheid. Middelb.
K. Ie Cointre.
Mijn oude, lieve vriend en broeder, Ds. Bajema,
gaf een tijdpreek uit, die zooeven in keurig
formaat bij den heer le Cointre het licht zag.
De schrijver bindt ons in zijne door- en door-
schriftuurlijke taal en gedachtengang de apostoli
sche vermaning op het gemoed om ons te ver
nederen onder de krachtige hand Gods, opdat
Hij ons verhooge te Zijner tijd. Ds. B. zet de
boetbazuin aan den mond. Het is niet overbodig
in onze dagen van veldwinnend intellectualisme.