Een toelichting? Zeeuwsche Partijdag. Collecten bij Huwelijksbevestiging. Riik gestoffeerd met citaten en zinspelingen in vele talen, tot in 't Italiaansch toe enkelen meenden dat dit Babylonsch was houdt de aftredende Rector zijn Rede, waarvan we iets meedeelen, zoo gepopulariseerd, dat al onze lezers t kunnen vatten. Altoos heeft de Vrije Universiteit getoond meê te leven het groote wetenschappelijk leven dat zich m de wereld openbaart, en in menige onver getelijke rectorale redevoering hebben hare profes soren tegenover het beweren der wereldwijsheid xx §etui?enis der Goddelijke waarheid gesteld zóó dat in hun redevoeringen als handgemeen raakten de Geest des Heeren en de geest der eeuw. De oude professor Kuyper leidde zijn gehoor herhaaldelijk^ het geestelijk worstelperk binnen en won er zijn schoonste lauweren; heden bleek een eerstgeboortedeel van zijnën geest te rusten op zijnen zoon. In een zeldzaam rijken gedachtengang werden wij ditmaal meegevoerd en tegenover de dwaal leer, dat het Godsbesef, dat reeds zijn eerste sporen vertoonde in de vereering van zijn meester door zijn hond en zich bij menschen uitte in de vrees voor en vereering van het vreemde, straks van de geesten der afgestorvenen, eindelijk van de krachten der natuur om te eindigen met t erkennen van een wereldbezieling of ook een wereldschepper en behouder in welke evolutie van voorstellingen van het bovenzinnelijke onlangs prof. Delitsch uic Duitschland onder toejuiching van Duitschlands keizer, wees op Babel ah moe der van t geloof van Abrahams Zaad, stelde de Redenaar het getuigenis der waarheid, dat God Zich Zei ven heeft geopenbaard revelatieeerst in het Paradijs, straks met name ook aan den geest van den fijnbeschaafden Babyloniër A bram om den Waarachtige te kennen als den El- fechadai, ook als den Jehova, die in vrijmachtige genade in allen nood en behoefte, ook van het offer voorziet. De modernen leerden vroeger met groote ver zekering als pure wetenschap, dat geen der aarts vaders, zooals de Bijbel die teekent, in die bar- baarsche eeuwen, toen niemand in Kanaan no* lezen of schrijven kon, heeft kunnen bestaan dat Israël nooit in Egypte is geweestdat eerst enkele Semitische horden een woesten, wreeden woestijn god vereerden, die dorstte naar bloed, en later gelukkig verzacht werd door samensmelting met Baal en Astharotho en dergelijke godslasterlijke onzin meer. Doch nu blijkt uit alles wat men in Babel heeft opgedolven, dat de oud BabyIonische be schaving van Abraham volkomen zuiver o-ekend wordt uit het Bijbelsch verhaal der patriarchen dat al wat de geschiedenis van Jozef en Mozes' in Egypte bericht zuiver tot in de kleinste bizon- derheden Egyptisch gekleurd en geteekend is dat reeds 't oude Babel een wetgeving had in tal van geboden met Israels voor-Mozaische zeden en plechtigheden volkomen een; dat reeds iets van de kennis van Jehova in de oudere overle veringen van Babel speelt, en er sporen in te ontdekken zijn van de week, den zondvloed met de ark enz. roePen de j°ngste modernen natuurlijk dat Mozes niet door openbaring (revelatie) maar alles door evolutiedoor ontwikkeling van Babel sche en Egyptische gegevens heeft gevonden. Doch de redenaar toont aan, dat de oude herin- neringen in Babel sterk afwijken van wat de H. Schrift behelst en slechts het zond vloed verhaal bijna gelijk is, doch de tekst van dit verhaal is ook eerst uit de zevende eeuw voor Christus en kan dus al heel licht aan Genesis zijn ontleend Een heel andere geest dan in Babel heerschte in Israël en in 't oude Babel ging, in plaats dat er ontwikkeling was, het oorspronkelijk goede in verbastering onder. De verklaring van den rijken en verheven godsdienst van Mozes en de Profeten Israels kan onmogelijk uit een ontleenen aan Babel, maar alleen uit openbaring door God niet dus uit evolutie, slechts uit revelatie worden' ver klaard. Na deze Rede verhaalde de aftredende Rector op geestige wijze de lotgevallen der Academie eindigende met den alouden groet! In optocht verlieten onder daverend applaus de officiëele mannen onzer Vrije de zaal. Met enkele genoodigden, waaronder ook schrijver dezes een plaats vond, zaten ze straks aan in de te afgelegen, doch vriendelijke woning van den af- getredene, aan een disch, waarbij het uitgezochte der doorgaans echt-nationale spijzen, waarbij Zee land vooropging, harmonisch symboliseerde den geestelijken maaltijd, in de Rectorale oratie aan geboden. Onder de toasten trof me bovenal een zeer schoon woord van een der oudere professoren, die zijn jeugdigen collega toeriep, dat hij, hem hoorende, gevoeld had, dat de jonge Kuyper niet als zoon van zijn vader, maar jure suo, ten volle krachtens eigen talent en wetenschappelijke kracht zijn plaats onder de hoogleeraren der Vrije bekleedt. J Na het diner recipieerde Prof. Bavinck keuris de talrijke dames en heeren, die den tocht naar Water graafsmeer gemaakt hadden om den nieuwen Rector te begroeten, 't Was er recht gezellin En we gingen naar huis, blijde over het goede van Gods hand over de Vrije Universiteit, dat we heden weer hadden gezien. W. Ds. Laman schrijft ons volgend briefje: „Waarde Broeder, Uw onderschrift onder het door mij geleverde „Kort Verslag der Classis Goes lokte mij uit mijn tent ter verweer. Als scriba ben ik zoo onschuldig als een kind, aan wat u een krenkende behandeling noemt! Ik deed slechts, wat de Classis mij opdroeg. droeS m[i n l- op aan „ZeeSwsch Kerkblad een verslag op te zenden met verzoek aan den uitgever om een gedrukte copie op te zenden aan de andere genoemde bladen „uit naam der Classis Dit geschiedde niet om te krenken, maar ten gerieve van de Scriba's. Kan de Uitgever er voor zorgen, dat de „Zuider Kerkbode' vroegtijdig een afdruk ontvangt om t verslag in dezelfde week te plaatsen, dan is ons dit volkomen goed. We hebben op Donderdag classis, Vrijdagmor gen komt het verslag ter drukkerij, en nu weten wij natuurlijk niet, of er dan nog gele genheid is om het in de „Zuider Kerkbode" op te nemen. U krijgt het verslag evenwel niet van den heer Littooij, maar van ons door zijn welwillende be middeling. Uit de korte notulen blijkt genoeg, dat we uw blad niet willen achterzetten. Het doel van dezen arbeid is slechts verlichting van den arbeid der scriba's. Kan de uitgever van „Z. Kerkblad" er voor zorgen, dat in dezelfde week ook de „Z.-Kerkbode" het verslag kan op nemen, dan handelt hij zeker niet tegen onze bedoeling. Wat mij persoonlijk betreft hoop ik van harte dat nu beide bladen er zijnze ten zegen der Zeeuwsche kerken mogen arbeiden en in liefde bloeien. Ik hoop, dat u dit stukje wilt opnemen, opdat ik geen scriba schijne, die zijn taak kwalijk volbracht. Ik betuig u bij voorbaat mijn dank en mijn hoogachting, en eindig met een webe- meenden broedergroet en heilbede." Wij hadden Ds. Laman niets bijzonders ten laste gelegd. Maar dit briefje doet ons denken aan een man, die u den voet dwars zet, en zich maar niet begrijpen kan, dat u dit hindert, omdat hij het doet met een lief gezicht en er u vrien delijk bij toeknikt. De „Zuider Kerkbode" heeft ook bij de classis Goes de oudste brieven. Jaren lang ontving en plaatste hij hare korte notulen. Er was nu immers geen aanleiding om te vragen of dat zoo voort kon gaan Er was toch in de verhoudin g van de „Zuider Kerkbode" en de classis Goes niets veranderd. Dat de heer Littooij een nieuw blad is gaan uitgeven, dat ging toch geheel buiten de classis om, wier predikant-afgevaardigden ter jongste synode nog wel beiden stemden tegen het pogen om de Z.Kerkb. tot een officieel kerkelijk blad te maken en met Ds. v. d. Berg zelfs van <*een contract wilden weten. Doch nu komt de uitgever van het nieuwe tegen-blad ook vragen om de korte notulen. En met bewilliging van Ds. Laman besluit de classis haar scriba op te dragen om ze hem te zenden zóo dat hij ze plaatsen kan in 't e. v. nummer. En om die stuitende partijdigheid te verbloemen wordt er bij besloten, dat „Heraut", „Bazuin" en „Kerkbode" overdrukjes zullen ont vangen, waarbij de classis op de vingers kan uitrekenen, dat die eerst een week later kunnen worden opgenomen. Pure bespotting, hé? Een soort vriendelijkheid, waarbij de bekende forsch- heid van den heer M. de Jonge schier aangenaam aandoet. Die zegt ten minste duidelijk, wat hij bedoelt, en spaart u de hoop van harte nog wel „dat beide bladen in liefde liefst in liefde ja mogen bloeien We herhalen: De classis Middelburg besloot, dat het „Kerkblad" tegelijk met de „Kerkbode" t kort verslag ontvangen zou, al moet dan ook de scriba 't tweemaal schrijven Ge zoudt de heeren van t „Kerkblad" eens hebben hooren prote steeren, als wij besloten hadden om aan den heer le Cointre te verzoeken een overdrukje aan den heer Littooij te sturen, dat die dan een volgende week opnemen kon. Maar wij hebben zoo niet gedaan. Wij hebben loyaliteit betracht. Wij haten de „kleine middelen." En wij hopen en verwach ten dat ook zij —'top voorstel van Ds. Laman de classis Goes op dit krenkend besluit teru» komen zal. -Wagenaar. Onder praesidium van Ds. Bouma hadden we m 5eSroote Schutters hofzaal onzen Zeeuwschen partijdag. De opkomst was gering. Toch was t genoeglijk enkele broeders uit verschillende deelen van Zeeland te ontmoeten. Ds. v. d. Berg uit Ter Neuzen sprak des morgens een' goed woord over de Samenwerking der Calvinistische j rije en Roomsche Antirevolutionairen. Eenlevendi» debat^volgde, 't Liep over allerlei punten. Sommige broeders betreurden hun „fout" van 1894. Ande ren waarschuwden tegen 't uit het oog verliezen van ons groot verschil van beginsel en streven met Rome, en wezen er op, dat als tusschen de meer conservatieve en meer vooruitstrevende stroonnngen opnieuw de strijd begint, samenwer king met radicalen wederom eisch worden kan. Ook werd er vurig gedebateerd over 't reeds en nog met uitgevoerde door ons Christelijk ministe- rie. Eindelijk kregen we nog een warm woord en antwoord over het recht der intelligente on gehuwde vrouwen om hun brood met eere te vinden in 't bekleeden van administratieve be trekkingen. Des namiddags hield in openbare vergaderin» met vrij debat Mr. Diepenhorst uit Amsterdam een fijne speech over wat hij noemde de wereld beschouwingen van het Marxisme en van het Christendom. Hij wees als grondzuilen voor de theorie van Marx aandie der meerwaarde en die van t historisch materialismeDe zeer vlotte spreker toonde aan, hoe zwak 't liberalisme staat tegenover de sociaal-democratie, en bestreed uit Christelijk oogpunt de materialistische wereldbe schouwing der socialisten. Principiëel debat bleef uit. 't Comité had verzuimd deze vergadering te publiceeren in de Middelburger Ct. Slechts in De Faam het meidenkrantje benevens in De Zeeuw en De Walchersche had een advertentie gestaan Als onze partij weer een publieke meeting uitschrijft, dan behooren we te geven volle publici teit. Voor opkomst uit eigen kring ware 't ook wen- schelijk geweest KerkbodeZondagsbode en Kerk blad in den arm te nemen. Nu, te na beter! We maakten met genoegen kennis met Mr. Diepenhorst. Een jonge kracht. Een fijne kop. Een handig debater. Er zit wellicht een professor in. Maar ik wou, dat hij eerst deed als Göhrs en eens drie maanden leefde met ons werkvolk. Wagenaar. Wij lazen in „N. H. Kerkbode": In een onZer kerkelijke bladen wordt gedurig opgave gedaan van de sommen, die in zekere kerk bij Huwelijksbevestiging worden gecollecteerd. In den regel zifn deze sommen bedroevend laag. Was dit nu maar in één kerk het geval, wTj zouden er het zwijgen toe kunnen doen. Wij hebben echter al dikwijls gemerkt, dat vele kerken over dit verschijnsel hebben te klagen. In zekere stadsgemeente is het gebeurd, dat er bij een Huwelijksbevestiging 29, zegge 29 centen werden gecollecteerd, terwijl de jonggehuwden met hunne familiën per rijtuig kerkwaarts waren gekomen. Is het niet allertreurigst? 't Schijnt bij menige Huwelijkssluiting zoo te wezen, dat er voor alles geld is, voor mooie kleeren en allerlei versierin- genvoor bruiloftspartijen en pleiziertochten voor rijtuigen en fooien, alleen voor de collecten is er niets of zoo goed als niets. Dit heeft sommige Kerkeraden er dan ook toe gebracht om een bepaalde som te eischen voor de Huwelijksbevestiging, 't Is te begrijpen Of dit in de Zuidelijke Provinciën beter is Niet overal. Wagbnaar. Beroepen te Bedum (A) Ds. J. Kok te Nijmegen; te Delfzijl Ds. J. Schaafsma te Beilen te Jutrijp en Hommerts Ds. H. W. Laman te Kruiningen; te Alfen a. d. Rijn Ds. G. Wie- lenga te Delft; te Arum Ds. R. K. M. Hummelen te Langeslag; te Putten Ds. R. Loman te Her- wijnen; te Sleen Ds. D. Prins (Oudega (Small.). Aangenomen naar Berkel c. a. door Ds. L. J. C. Kreijt te Monnikendam naar 's Gravenland door Ds. O. J. Geerling te Brouwershaven. Bedankt: voer Veere door Ds O. J. Geerlina te Brouwershavenvoor Wommels door Ds. EL Koffyberg te Culemborg. Afscheid te Ulrum door ds. J. Sybesma, naar aanleiding van Hand. 20 32.

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1903 | | pagina 2