Een waarschuwend geschrift. den omvang van het Calvinistisch leven, doch dat de Kerken der Doleantie en der Separatie met beider wijze van opleiding in 1892 op voet van gelijkheid zijn saamgekomen, dat kan blijk baar onze geliefde broeder niet verstaan. Hem is de Kerkelijke School de opleiding. De andere wordt door hem hoogstens getolereerd. Ik vrees, dat deze beschouwing bij Ds. de K. wel niet meer te verhelpen zal zijn, en hem de idéé der Universitaire opleiding niet meer zal bekoren. Doch dat de Universiteit enkel ontstaan is en ten doel hebben moetwetenschap te beoefenen, en daartegenover een Kerkelijke school enkel dient om op te leiden tot den Dienst des Woords, dat is nu toch werkelijk deels inbeelding, deels een verouderd standpunt. Wat het laatste aangaat, de Synode van Mid delburg heeft van de Eigen Inrichting ge maakt eene School voor Theologische Wetenschap met het oog op de rechte voor bereiding van a.s. predikanten. En precies ditzelfde is de Theologische faculteit der Vr ij e Universiteit. Alleen gaat deze iets verder, dewijl ze ook opleidt tot het doctoraat in de Theo logie, en daarenboven maakt ze de Theologie los uit haar isolement en laat haar in verband met de andere faculteiten voor zoover dit uitvoerbaar bleek. En nu zijn ver de meeste Kerken in ons land er van overtuigd, dat voor onze a.s. predi- kanter eene goedgeregelde Universitaire opleiding werkelijk te verkiezen is boven die in een geïso leerde kerkelijke school, en dat ze daarom juist de Kerken ten goede komt, die straks die jonge theologen roepen tot heur herders en leeraars. Verre de meeste en grootste Kerken in Nederland achten het een groot voorrecht, dat de V. U. gelegenheid ter opleiding barer a. s. Dienaren biedt. En daarom valt hun de ergernis van een minzaam vader als broeder de Koning vreemd en kunnen ze die slechts verklaren uit diens geheele levensgeschiedenis. 't Zou ons aangenaam zijn, als de geachte jubilaris en vele oudere Zeeuwsche broeders en zusters, die gelijk met hem denken en voelen, deze regels eens vriendelijk kalm wilden over wegen, en beproeven zich in te denken in wat der anderen Kerken! niet scholen, personen, Kerkbodes enz. maar der anderen Kerken is Wagenaar. Universiteitsdag. In zijn altoos belangrijk Kerkblad, stelt Ds. Sikkel de vraag aan de orde, wat Directeuren te doen staat, om te zorgen, dat aan het recht der Vereeniging op ernstige beraadslaging omtrent de vele en ernstige vragen, die het leven onzer Vrije Universiteit raken, worde voldaan. De schrijver erkent het goede, dat een gezellige Universiteits-dag biedt aan ons Calvinistisch volk. Doch hij constateert, dat er thans eigenlijk geen plaats was voor een ernstig debat. Noch over 't gebeurde, waarvan 't jaar verslag meldde, noch over hetgeen te gebeuren staat, als er een wijziging komt in de Wet op het Hooger Onderwijs. Wij erkennen de juistheid dezer opmerking en zouden in overweging geven om de Dies viering te Amsterdam te doen voorafgaan door eene vergadering van de leden der Vereeniging, ter overweging van de voorkomende vragen. Wel zouden hierdoor de Amsterdamsche broederen allicht den grootsten invloed bekomen, doch be zwaren drukken alle ondermaansche voortreffelijk heden. Om onzen Calvinistendag voor ernstig beraad slagen in tegenwoordigheid van een paar duizend menschen te bestemmen, dat gaat niet aan Groote vergaderingen zijn slechts geschikt tot verleven diging der sympathieën en tot propaganda der beginselen. Daaraan wórde onze Calvinistendag gewijd. Wagen aar. Ik las„Eenige ervaringen, opgedaan in de Kolonie van Dr. Frederik van Eeden, door Corn. J. Vervloet'verschenen bij F. Wentzel Co. te Utrecht. ooral hen, die dweepen met de nie.uwe littê- ratuur in onze Gereformeerde kringen, wensch ik daarop te wijzen. Vele van onze jongelieden loopen met de generatie van '80 mede en ver- keeren in het gebaar, dat het spreekwoord aan hen bewaarheid wordt„wie met pek omgaat, wordt er mede besmet". Ik wil het vele schoone in die litteratuur niet betwisten. Maar ik stel mij den duivel altijd verleidelijk schoon voor, en achter die heerlijke lijnen en onder dat verrukkelijke gewaad is toch altijd een duivelsche inhoud. Vervloet wijst daarop. En zijn schrijven trof mij. Zijn waar schuwend woord wil ik mede voortdragen. Dr. Kuyper, Minister van Binnenlandsche Zaken, deed een schrijven uitgaan, dat alle scha delijke litteratuur uit de schoolbibliotheken zou verwijderd worden. Zouden de ouders ook niet eens toezien, dat de kinderen des Verbonds hun ziel niet in de war brachten met geschriften van Van Eeden, als„De kleine Johannes", „Aan de koele meren des doods", enz. Vervloet was ook gevangen in de strikken der hedendaagsche litteratoren, die, zelfgenoegzaam, toch niet dan klagen over het leven en de men schen, en alles vervloeken. Voor ^Vervloet was Bussum's anarchistische kolonie een uitkomst. Daar kon hij de nare wereld ontvluchten. Maar hoe werd hij ontnuchterd. Hij hield honger bij de Spiritistische, Buddhistische, Pessi mistische en Theosophi'stische gesprekken. Het zou daar in Walden een gemeenschap van heiligen zijn, maar hij bevond ze oen gemeenschap van heidenen. Hij zocht daar liefde, maar vond niets dan vijandschap tegen het kapitalisme en het militairisme. Hoe kan er ook een gemeenschap van heiligen zijn buiten Christus! Hoe kan er ruste zijn voor de ziel in bespiegelingen der dweepzucht en in idealen, die op een zondige wereld nooit vervuld kunnen worden Vandaar dat reeds tot tweemaal toe op Walden zelfmoord gepleegd werd. De overspanning, waarin velen door de geschriften van Van Eeden en anderen gebracht worden, is voor enkele zenuw zieke jongelui niet te dragen en leidt tot zelf moord of tot krankzinnigheid. Het ideaal der „vrije liefde" schijnt ook niet mee te vallen. Vervloet's brochure bevestigt de waarheid, dat Satan is een menschenmoorder van den beginne en in de waarheid niet is staande gebleven, want geene waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zoo spreekt hij uit zijn eigen want hij is een leugenaar en de vader der leugen, Joh. 8 44. Laat ons Vervloet geiukwenschen, dat hij aan die ideale stichting ontkomen is en haar ge dachten leugen bevonden heeftdat hij het weer of voor het eerst tot Christus, van van Eeden's schriften tot de Heilige Schriften Gods gewend heeft. De krankheid van onzen tijd schuilt hierin „Ze hebben Gods Woord verlaten; wat wijsheid zouden ze hebben Een inensch kan iets veel beters doen, dan zich aan de gemeenschap onttrekken, uit de verte op haar schelden, uit de hoogte op haar neerzien. En wat is dat? Het is als zondaar voor God belijden, alles verbeurd te hebbeu, en in de vreeze Gods op de van God bestelde plaats zijn levenstaak te ver richten. Het is als alles verbeurd hebbend zon daar de gemeene gratie Gods te erkennen en te belijden, dat Zijne goedertierenheid oneindig is. Het is door genade gehoor te geven aan de roepstem van den Heiland„Kom tot mij allen, die vermoeid en beladen zijt, en Ik zal u ruste geven". En daarop wijst Vervloet u. Zijn woord hebbe ingang. Zijne ervaring deed hem waarschuwen. En vergissen wij ons niet, dan is zijn bedoeling, om iéder, maar vooral onze leesgrage jeugd, te herinneren aan deze bede „Regeer ons door uw Geest en Woord Klundert. A. J. Mulder. OFFICIEELS BERICHTEN. De hoofdstukken voor exegese, aan candidaat Binnema opgegeven zijn 1 Samuel 8 en Rom. 5. Het Agendum is als gewoonlijk. Geen ingekomen stukken. Namens de roepende kerk van Sprang, J. Visser, Praeses. F. M. de Jong, Scriba. Het volgend voorstel is te laat ingekomen voor de Agenda De Kerkeraad van Oostkapelle acht zich be zwaard dat op de jongstgehouden Prov. Synode mandaat is gegeven tot het oprichten van een Kerkelijk blad, en zelfs Redacteuren heeft be noemd, en zulks buiten voorkennis van Classis en Kerkeraden om. De Actuarius, H. Meulink. VERANTWOORDING VANjLIEFDEGAVEN. Bij Br. C. H. de Wagemaker, molenwater N. No. 50. bezorgd gulden, gecollecteerd inde Geref. Kerk te Souburg voor de Keucheniusschool. Het Curatorium der Theologische School be paalde in zijn laatstgehouden vergadering, dat het gouden jubilé der school niet zal gevierd worden op den dag. waarop de opening plaats bad (6 December), doch dat men hiertoe den dag zal kiezen, waarop het besluit tot het stichten eener School genomen werd. Dit besluit nu werd door de Synode van Zwolle genomen den 15 Juni 1854, De commissie, aan wie de regeling van de viering dezer gebeurtenis is opged agen, bestaat uit Ds. A. M. Donner van Amersfoort, Prof. L. Lindeboom van Kampen en Ds. J. Westerhuis van Groningen. Door de Classis Enkhuizen zijn préparatoir geëxamineerd en in de Geref. Kerken tot de be diening des Woords en der Sacramenten toege laten de Heeren H. J. van Anken en T. Hoekstra beiden van Urk. De heer D. Hogenbirk Jr., cand. aan de Vrije Univ., heeft Woensdag 15 Juli j.l. praeparatoir examen afgelegd voor de classis Amsterdam en is beroepbaar gesteld in de Geref. Kerken. De heer Antoine H. J. Ie Gras, van Kampen, deed aan de Universiteit te Genève met goed gevolg het cand. examen in de Godgeleerdheid. De kerkeraad der Geref. Kerk B te Leiden besloot om, wegens gebrek aan plaatsen, over te gaan tot eene verbouwing van het kerkgebouw. De uitvoering van het werk is opgedragen aan den bekenden Amsterdamschen architect, den heer H. Bonda. Ook te Surhuisterveen (Fr.) zal een nieuw kerkgehouw gesticht worden wegens het toene mend aantal hoorders en hoorderessen. De Heer W.' Nawijn Cand. i. d. Letteren aan de V.jU. en aan de Stedel. Univ. te Amsterdam heeft de benoeming tot Leeraar aan het Gymna sium te Kampen, aangenomen. Ds. P. A. Lanting van Nieuwendam hoopt D. V. 6 Sept. a. s. Cand. P. A. Sietsema te Schoondijke te bevestigen. Bevestigd te Bruinisse ds. G. de Jager, door ds. A. J. de Boer van Grijpkerk (Gr.), mét de woorden uit 1 Petrus 5 25. Ds. de Jager deed zijn intree met een leerrede naar Efeze 6:19. Bevestigd te Overtoom Ds. A. van Dijken, door Ds. H. Buurman van Amstelveen met een rede naar 1 Thess. 5 12 en 13. Ds. van Dijken verbond zich aan de gemeente met de woorden uit Jac. 1 21&. Beroepen te Dronrijp Ds. L. Netelenbos te Hijlaard; te Nijkerk Ds. J. G. Kunst te Schip luiden; te Harmeien D. Hogenbirk, cand. Aangenomen: naar Anna Jacoba Polder door Ds. A. Dekkers te Veere. Bedanktvoor Delfzijl door Ds. M. Meijering te Nieuwe Pekela voor Wildervank door D. Pol, cand.voor Hattum door B. v. d. Meulen te Schettens. „De Centrale pastorale Conferentie" zal op 13 Aug. a. s. te Zwolle gehouden worden. De volgende onderwerpen zullen door een referaat worden ingeleid. 1. „Het Verband tusschen Dogmat, en Exegese" door Prof. L. Lindeboom 2. „De rechten en plichten van het ambt aller geloovigen in onderscheiding ven het ambt" door Ds. F. Kramer van Beverwijk 3. „Het Sabbatisme" door Ds. G. Kunst van Schipluiden. VARIA. Nog zullen de volgende onderwerpen, indien de tijd het toelaat, in bespreking worden gebracht a. De bediening des Woords-en hot inwendige leven der kinderen Gods. b. Beantwoorden de Classicale examina aan het doelde beproeving' of de Candidaat geacht mag worden een bekwaam en geschikt „herder en leeraar' te zullen zijn? c. Hoe kan het Corinthisch kwaad in onze Gereformeerde Kerken het best bestreden worden d. Welke zijn de beste middelen om de ouder lingen tot een recht besef en eene rechte praktijk hunner roeping te brengen? e. Is de opvatting van het diakenschap, waarbij het buiten elk verband met de bediening des Woords en het opzicht der Gemeente gesteld wordt, schriftmatig en vruchtbaar voor 't kerkelijk leven

Krantenbank Zeeland

Zuider Kerkbode, Weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. | 1903 | | pagina 3